Alumiinialustainen Jaguar täysin uusi idea?
Alumiinialustainen Jaguar täysin uusi idea?
Taloussanomat uutisoi tänään Jaguarin uudistuksista, jotka tuovat 1700 uutta työpaikkaa. Hieno uutinen, mutta sen syy jäi vähän ihmetyttämään. Uutisessa tunnutaan pitävän mullistavana uutuutena tulevien autojen alumiinialustaa.
Toisen sukupolven XK:n runkohan on ollut jo vuosia alumiinia. Mutta ilmeisesti alusta sitten ei? Vai mitä uutta tässä on?
Taloussanomat viittaa BBC:n uutiseen, joka on mitä todennäköisimmin tämä.
Muokkaus: Kun vielä jaksoi jatkaa googlettelua, niin tämä taisi nyt paljastua hiukan typeräksi kysymykseksi... Runko on runko ja alusta on alusta, eikä jälkimmäisen alumiinisuus tietenkään seuraa mitenkään ensimmäisen alumiinisuudesta. Mutta silti olin jotenkin jäänyt siihen uskoon, että XK olisi enemmänkin alumiininen.
Toisen sukupolven XK:n runkohan on ollut jo vuosia alumiinia. Mutta ilmeisesti alusta sitten ei? Vai mitä uutta tässä on?
Taloussanomat viittaa BBC:n uutiseen, joka on mitä todennäköisimmin tämä.
Muokkaus: Kun vielä jaksoi jatkaa googlettelua, niin tämä taisi nyt paljastua hiukan typeräksi kysymykseksi... Runko on runko ja alusta on alusta, eikä jälkimmäisen alumiinisuus tietenkään seuraa mitenkään ensimmäisen alumiinisuudesta. Mutta silti olin jotenkin jäänyt siihen uskoon, että XK olisi enemmänkin alumiininen.
Ex: X-Type 3.0 V6 Executive AT AWD ('02)
Re: Alumiinialustainen Jaguar täysin uusi idea?
Tyhmiä kysymyksiä ei ole, on vain tyhmiä vastauksia.
Autoissahan ei varsinaista runkoa ole ollut pitkiin aikoihin itsekantavan korin keksimisen jälkeen. Siksi termistökin kaipaisi ilmeisesti vähän uudistamista. Tarkkaan ottaen jutussa tarkoitettanee pohjalevyä, jota tähän mennessä ei tietääkseni ole alumiinista valmistettu.
Hyvähän tuo olisi, poistuisi ruosteongelmat samantien.
Onnea yritykselle!
Autoissahan ei varsinaista runkoa ole ollut pitkiin aikoihin itsekantavan korin keksimisen jälkeen. Siksi termistökin kaipaisi ilmeisesti vähän uudistamista. Tarkkaan ottaen jutussa tarkoitettanee pohjalevyä, jota tähän mennessä ei tietääkseni ole alumiinista valmistettu.
Hyvähän tuo olisi, poistuisi ruosteongelmat samantien.
Onnea yritykselle!
Matti
XK8 Convertible -98
Alfa Romeo 159 Sportwagon JTDm 2,0 170 hv 2010
Kawasaki EN 500 1998
XK8 Convertible -98
Alfa Romeo 159 Sportwagon JTDm 2,0 170 hv 2010
Kawasaki EN 500 1998
Re: Alumiinialustainen Jaguar täysin uusi idea?
Jatkoa vielä: Ainakin hot rod -piireissä alustalla tarkoitetaan yleensä pyöränripustuksia . Saa korjata, jos olen väärässä.
Matti
XK8 Convertible -98
Alfa Romeo 159 Sportwagon JTDm 2,0 170 hv 2010
Kawasaki EN 500 1998
XK8 Convertible -98
Alfa Romeo 159 Sportwagon JTDm 2,0 170 hv 2010
Kawasaki EN 500 1998
Re: Alumiinialustainen Jaguar täysin uusi idea?
Näin itsekin ymmärsin tuon lisätutkimisen perusteella, että rungolla ja korilla tarkoitetaan nykyautoissa käytännössä samaa asiaa, ja alustalla lähinnä pyöräntuentaa ja jousitusta. Ehkäpä hämmennykseni kertoi siis lähinnä siitä, miten huonosti perustermistö ja -käsitteistö on itsellä hallussa.dida kirjoitti:Autoissahan ei varsinaista runkoa ole ollut pitkiin aikoihin itsekantavan korin keksimisen jälkeen.
Uudistus itsessään kuulostaa toki hienolta sekä auton kulutuksen että noiden työpaikkojen kannalta. Toivon mukaan alumiinialusta on myös kestävä ja turvallinen käytössä, mutta luotan siihen, jos alan ammattilaiset ovat sellaiseen päätyneet.
Ex: X-Type 3.0 V6 Executive AT AWD ('02)
Re: Alumiinialustainen Jaguar täysin uusi idea?
chassis = kori
alumiinisena on jo käytetty XJ- ja XK - malleissa (X350 alkaen ja x150 alkaen)
Talsa: Jaguar Land Rover (JLR) alkaa kehittää Solihullin tehtaillaan Keski-Englannissa tuotantolinjaa, jolla autoihin asennetaan alumiininen alusta, kertoo Britannian yleisradioyhtiö BBC.
BBC: Jaguar Land Rover (JLR) plans to create 1,700 jobs at its plant in Solihull as part of a £1.5bn investment in expanding its product range. The money will be spent on designing systems to allow the chassis of future models to be made out of aluminium.
heh heh heh ...
alumiinisena on jo käytetty XJ- ja XK - malleissa (X350 alkaen ja x150 alkaen)
Talsa: Jaguar Land Rover (JLR) alkaa kehittää Solihullin tehtaillaan Keski-Englannissa tuotantolinjaa, jolla autoihin asennetaan alumiininen alusta, kertoo Britannian yleisradioyhtiö BBC.
BBC: Jaguar Land Rover (JLR) plans to create 1,700 jobs at its plant in Solihull as part of a £1.5bn investment in expanding its product range. The money will be spent on designing systems to allow the chassis of future models to be made out of aluminium.
heh heh heh ...
Monta vekotinta - mutta ei yhtään kissaa taloudessa tällä hetkellä
ex - X350 XJ6, XJ8 4.0 Sovereign, S-Type 2.7 TwinTurboDiesel Executive, XJR (X308), XK8
Ducati© - Making Mechanics Out of Riders Since 1946! x 2
Scogo
ex - X350 XJ6, XJ8 4.0 Sovereign, S-Type 2.7 TwinTurboDiesel Executive, XJR (X308), XK8
Ducati© - Making Mechanics Out of Riders Since 1946! x 2
Scogo
Re: Alumiinialustainen Jaguar täysin uusi idea?
"chassis" ainakin amerikan englannissa viittaa autojen yhteydessa "alustaan" tai "pohjalevyyn" seka rungollisten etta itsekantavien rakenteiden yhteydessa.Landshark kirjoitti:chassis = kori
alumiinisena on jo käytetty XJ- ja XK - malleissa (X350 alkaen ja x150 alkaen)
Talsa: Jaguar Land Rover (JLR) alkaa kehittää Solihullin tehtaillaan Keski-Englannissa tuotantolinjaa, jolla autoihin asennetaan alumiininen alusta, kertoo Britannian yleisradioyhtiö BBC.
BBC: Jaguar Land Rover (JLR) plans to create 1,700 jobs at its plant in Solihull as part of a £1.5bn investment in expanding its product range. The money will be spent on designing systems to allow the chassis of future models to be made out of aluminium.
heh heh heh ...
"body" sitten taas viittaa "koriin"
Itsekantavissa rakenteissahan tuo "alustan" maaritelma on melko mielenkiintoinen, osassa rakenteita mukana on isojakin apu-runkoja ja osassa taas tukivarret menevat kiinni suoraan itsekantavaan koriin minimaalisilla alikokoonpanoilla.
Re: Alumiinialustainen Jaguar täysin uusi idea?
Miten tuo väittämä suhteutuu sitten vaikkapa jenkkien ilmaisuun "rolling chassis" millä tarkoitetaan yleensä ilman tekniikkaa olevaa koria
Vaikkapa tässä: http://www.6speedonline.com/forums/auto ... assis.html
Vaikkapa tässä: http://www.6speedonline.com/forums/auto ... assis.html
Monta vekotinta - mutta ei yhtään kissaa taloudessa tällä hetkellä
ex - X350 XJ6, XJ8 4.0 Sovereign, S-Type 2.7 TwinTurboDiesel Executive, XJR (X308), XK8
Ducati© - Making Mechanics Out of Riders Since 1946! x 2
Scogo
ex - X350 XJ6, XJ8 4.0 Sovereign, S-Type 2.7 TwinTurboDiesel Executive, XJR (X308), XK8
Ducati© - Making Mechanics Out of Riders Since 1946! x 2
Scogo
Re: Alumiinialustainen Jaguar täysin uusi idea?
http://en.wikipedia.org/wiki/Rolling_chassisLandshark kirjoitti:Miten tuo väittämä suhteutuu sitten vaikkapa jenkkien ilmaisuun "rolling chassis" millä tarkoitetaan yleensä ilman tekniikkaa olevaa koria
Vaikkapa tässä: http://www.6speedonline.com/forums/auto ... assis.html
Entisoijat ilmeisesti kayttavat termia kattamaan myoskin itsekantavan korin.
Sinallaan kori on "body", "body shell" tai "tub".
Re: Alumiinialustainen Jaguar täysin uusi idea?
Mä en jaksa oikein uskoa että alumiinin käyttö jotenkin parantaisi ruosteenkestoa, väittäisin asian olevan päinvastoin.
Katsokaa vaan miten vanhat Lantikat ovat ruostuneet. Jos on kehitetty jokin menetelmä jolla alumiini saadaan
yhtä kestäväksi kuin galvanoitu pelti, niin sitten....
Alumiini on myös huomattavan hankalaa korjata kolari ja ruostevaurioista.
Katsokaa vaan miten vanhat Lantikat ovat ruostuneet. Jos on kehitetty jokin menetelmä jolla alumiini saadaan
yhtä kestäväksi kuin galvanoitu pelti, niin sitten....
Alumiini on myös huomattavan hankalaa korjata kolari ja ruostevaurioista.
100 Jaguaaria vitriinissä.
Remember, common sense is not common.
Remember, common sense is not common.
Re: Alumiinialustainen Jaguar täysin uusi idea?
Eipa tuo alumiini oikeasti ruostu raudan tapaan, hieman voi oksidoitua. Lantikoissa on pintapellit alumiinia mutta siella alla on paljon aitoa englantilaista terasta joka ruostuu vauhdilla.
Porsaan alumiinisesta takaluukusta juuri suoristettiin pieni klommo ja ihan samaan tapaan naytti menevan kuin teraksellakin.
Porsaan alumiinisesta takaluukusta juuri suoristettiin pieni klommo ja ihan samaan tapaan naytti menevan kuin teraksellakin.
- Aonsaithya
- Viestit: 514
- Liittynyt: Su Elo 19, 2012 8:06 pm
- Paikkakunta: Espoo
Re: Alumiinialustainen Jaguar täysin uusi idea?
Jollen ole aivan väärässä niin kyllähän alumiini oksidoituu, mutta se muodostaa tällöin ohuen tiiviin pinnan jolloin "ruostuminen" ei jatku syvemmälle.
Re: Alumiinialustainen Jaguar täysin uusi idea?
Mitenkä muuten autoissa jossa käytetty alumiinia estetään alumiinin sähköisen parin muodostuminen teräksen kanssa. Jos pari pääsee syntymään niin alumiinihan siinä alempiarvoisena metallina syöpyy. Huomasin tämän ilmiön oman X-typeni takaikkunan alalistassa. Noissa listoissa kun on leikkaus pystylistan kohdalla ja siitä pääsee vesi sisään. Vesi on muodostanut talven suolan kanssa sähköä johtavan sillan korin teräkseen ja sen vaikutuksesta listan sisällä ollut alumiiniliuska on muuttunut siltä kohtaa jauhoksi.
I-Pace 2019
XJ Super V8 2004
EX X-type 3.0 Sport 2003
XJ Super V8 2004
EX X-type 3.0 Sport 2003
Re: Alumiinialustainen Jaguar täysin uusi idea?
Tuosta sähköparista: Ainakin pulttiliitoksissa rst:n ja mustan raudan välillä on käytetty erilaisia "tahnoja" välissä, jotka estävät sähköparin muodostumisen. Alu/teräs -liitoksessa luulisin olevan jotain vastaavaa tai sitten liitos tehdään liimaamalla.
Ja alun oksidikalvo on tosiaan niin tiivis, ettei syöpyminen etene. Se samalla aiheuttaa ongelmia hitsauksessa, kalvon poisto onkin niissä hommissa olennaisen tärkeää.
Ja alun oksidikalvo on tosiaan niin tiivis, ettei syöpyminen etene. Se samalla aiheuttaa ongelmia hitsauksessa, kalvon poisto onkin niissä hommissa olennaisen tärkeää.
Matti
XK8 Convertible -98
Alfa Romeo 159 Sportwagon JTDm 2,0 170 hv 2010
Kawasaki EN 500 1998
XK8 Convertible -98
Alfa Romeo 159 Sportwagon JTDm 2,0 170 hv 2010
Kawasaki EN 500 1998
Re: Alumiinialustainen Jaguar täysin uusi idea?
Rohkenen epäillä, että suolaisessa ympäristössä sähköpari ilmiö on liki mahdoton (=liian kallis) estää, pitemmän päälle. Eli jos kuvittelee, että alumiinikorinen auto olisi ikuinen, on väärässä.
Minkä verran sitten lienee noissa alumiinikorisissa autoissa alumiini/teräs liitoksia? Varmaan ne kohdat on pyritty minimoimaan. Eli käytetään paljon liimausta. Mutta minkälaisia sitten ovat ne joissain kohdissa käytetyt niitit? Toki lentokoneissa on käytetty niittejä maailman sivu, joten homa lienee hallinassa.
Taitaa XJ40:ssä olla alumiinia sivuikkunoinen tiivistekumien alla oleva tukiranka? Se muuttuu näköjään aivan pulveriksi ja siinä ohessa turvottaa tiivistekumin aaltomaiseksi. Rakenne on yhteinen kirkkaan sivulistan kanssa. Eikä sitä tällä hetkellä edes saa varaosana. Viimeksi kun osa löytyi hinnastosta, hinta oli uhalla suolainen.
Kuinka mahtaa alumiini pelti käyttäytyä parkkipaikoilla eteen tulevassa "pieksännässä"? Onko kellään kokemuksia?
Alumiinirakenteet kyllä kiehtovat meikäläistä, paljolti keveyden takia. Nykyautot ovat aivan liian painavia.
Minkä verran sitten lienee noissa alumiinikorisissa autoissa alumiini/teräs liitoksia? Varmaan ne kohdat on pyritty minimoimaan. Eli käytetään paljon liimausta. Mutta minkälaisia sitten ovat ne joissain kohdissa käytetyt niitit? Toki lentokoneissa on käytetty niittejä maailman sivu, joten homa lienee hallinassa.
Taitaa XJ40:ssä olla alumiinia sivuikkunoinen tiivistekumien alla oleva tukiranka? Se muuttuu näköjään aivan pulveriksi ja siinä ohessa turvottaa tiivistekumin aaltomaiseksi. Rakenne on yhteinen kirkkaan sivulistan kanssa. Eikä sitä tällä hetkellä edes saa varaosana. Viimeksi kun osa löytyi hinnastosta, hinta oli uhalla suolainen.
Kuinka mahtaa alumiini pelti käyttäytyä parkkipaikoilla eteen tulevassa "pieksännässä"? Onko kellään kokemuksia?
Alumiinirakenteet kyllä kiehtovat meikäläistä, paljolti keveyden takia. Nykyautot ovat aivan liian painavia.
matsu
XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
Re: Alumiinialustainen Jaguar täysin uusi idea?
Aika hyvin Busterit ovat kestaneet kohtuullisen suolaisessa ymparistossa. Toki edellyttaa hieman suunnittelua ja ehka jopa uhrausanodeita. Jos haluaa esimerkin jossa samankaltainen suunnittelu ei ole mennyt putkeen niin Googlen hakuun sanaparin "Littoral" ja "Corrosion". Niita laskuja minultakin revityt verodollarit maksavat.matsu kirjoitti: Rohkenen epäillä, että suolaisessa ympäristössä sähköpari ilmiö on liki mahdoton (=liian kallis) estää, pitemmän päälle.
Ei kai mikaan ole ikuista mutta tekisin relativistisen vaitteen etta alumiinikorinen Jaguar todennakoisesti kestaa huomattavasti pidempaan oksidoitumatta kuin ferrometalleista kasattu lajitoverinsa...matsu kirjoitti: Eli jos kuvittelee, että alumiinikorinen auto olisi ikuinen, on väärässä.
Minulla oli Possun alumiinisessa takaluukussa klommo joka oikeni silmamaaraisesti kokonaan ihan normaalilla PDR (http://en.wikipedia.org/wiki/Paintless_dent_repair) tyostamisella. Samaten edellisen Possun ovien alumiinikuoret kestivat parkkipaikkaa siina missa teraskuorisetkin.matsu kirjoitti: Kuinka mahtaa alumiini pelti käyttäytyä parkkipaikoilla eteen tulevassa "pieksännässä"? Onko kellään kokemuksia?
Todennakoisesti menee luokkaan "vastaava".
Re: Alumiinialustainen Jaguar täysin uusi idea?
On se uskottava, että alumiini on korroosion kannalta ylivoimainen materiaali.
http://www.aluminiumdesign.net/design-s ... esistance/
http://www.aluminiumdesign.net/design-s ... esistance/
matsu
XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
- Aonsaithya
- Viestit: 514
- Liittynyt: Su Elo 19, 2012 8:06 pm
- Paikkakunta: Espoo
Re: Alumiinialustainen Jaguar täysin uusi idea?
Muistan kun lukiossa kemiantunnilla opettaja kertoi että kuparin ja alumiinin kohdalla galvaaninen korroosio kohdistuu alumiiniin, koska kupari on sitä jalompi metalli. Totesin siihen sitten ettei ole mielestäni kovin jaloa antaa toisen uhrautua puolestaan. Opettaja nauroi naama punaisena, mutta yksikään oppilas ei
Tuo tuli vaan mieleen kun meinasin laittaa kuparitahnaa pyöränpulttien lisukkeeksi, ja hiffasin vanteiden olevan alumiinia. Laitoin sitten alumiinitahnaa, tosin tuskin tuossa olisi mitään vakavaa tapahtunut.
Tuo tuli vaan mieleen kun meinasin laittaa kuparitahnaa pyöränpulttien lisukkeeksi, ja hiffasin vanteiden olevan alumiinia. Laitoin sitten alumiinitahnaa, tosin tuskin tuossa olisi mitään vakavaa tapahtunut.