x-typen laatu

Yleinen Jaguar-keskustelu
Avatar
Aonsaithya
Viestit: 514
Liittynyt: Su Elo 19, 2012 8:06 pm
Paikkakunta: Espoo

Re: x-typen laatu

Viesti Kirjoittaja Aonsaithya »

JoHu kirjoitti:Juu niinpä näyttää puuttuvan. On muuten komee X-Type sulla. Ei tuo penkkien sähkösäätöisyyden puute kyllä itseäni haittaa. Säätyy ne manuaalisestikin oikeaan asentoon ja onpahan vähemmän särkyvää osaa. Enemmän kaipaisin nahkasisustusta ja erityisesti sitä vakkaria. Noh, jos se on niin hyvä kuin kuvista ja puheista olen antanut itseni ymmärtää niin ei se diili tuohon kaadu. Kunhan vain ei kukaan ehtisi sitä viedä ensin... :D
Kiitos :)
Itse valitsisin käsisäädöt juuri tuon toimintavarmuuden vuoksi. Lisäksi ainakaan alkuvuosina muistitoimintoa ei saanut edes rahalla, eli oman istuma-asennon löytäminen on aina hakevaa nysväämistä kun istuimen etu- ja takaosaa voi sekä nostaa että laskea portaattomasti erikseen. Käsisäätöisissä on yleensä selkeät pykälät, eli voi muistaa että "kolme naksausta ääriasennosta on hyvä".
TexPat kirjoitti:Omia mielipiteiteitani aiheesta:

1) Nuo Ardenin vanteet ovat hienon nakoiset ja sinallaan sopivat tummaan X-typeen hyvin.
Sopivat erinomaisesti, alla oleva kelpaisi kyllä :D tosin ehkä kuitenkin ilman noita takavalojuttuja.
Kuva
Ex: 2007 XK 4.2, Liquid Silver & Charcoal
Ex: 2001 X-Type 2.5 SE, Platinum, Dove & Granite
Avatar
JoHu
Viestit: 176
Liittynyt: Ke Maalis 19, 2014 10:54 pm
Paikkakunta: Haapavesi

Re: x-typen laatu

Viesti Kirjoittaja JoHu »

Vile123 kirjoitti:En kestänyt niiden rengasmeteliä kuin 5000km vaikka ne olivat uudet renkaat. Nyt on nokian hakka blackit alla ja eron todellakin huomaa. Jos päädyt ostamaan nuo vanteet luulenpa, että muutaman tuhannen kilometrin jälkeen hankit myös uudet renkaat. :D
Noo, sen näkee sitten, jos ne hommaan. Oma ajoni valtaosin työmatka-ajoa reilu 20km per suunta, joten jos nyt ei korvia huumaava meteli olisi niin kyllä kai niillä ajaisi. Luulisin, että vaikka millä renkailla olisi niin nykyiseen vm.-99 Relluuni verrattuna tuskin sisämelu on ainakaan kovempi. :D Ja ainahan joku on renkaita vailla niin myisi muutaman millin pinnalla eteenpäin halvalla ne Sunnyt jollekin ja ostaisi paremmat, jos sille tuntuisi...
TexPat kirjoitti:Omia mielipiteiteitani aiheesta:

1) Nuo Ardenin vanteet ovat hienon nakoiset ja sinallaan sopivat tummaan X-typeen hyvin.
2) X-typen alusta omasta mielestani toimii paremmin 16" kumeilla kuin isommilla. Varsinkin jos ajaa teilla joissa on kuoppia.
3) Renkaissa on todella isoja eroja kaikilla mahdollisilla parametreilla. Vaikka renkaat ovat kulutusosia niin en olisi ensimmaiseksi saastamassa kumeista.

Sitten viimeinen huomautus, ei kannata olla huolissaan jos vaikka tama katsomasi yksilo menee. X-typea on valmistettu paljon ja niita on tarjolla pitkin Eurooppaa todella runsaasti. Autokuume on kallis sairaus ja peltiin rakastuminen kevaalla on vain suora tulonsiirto autokaupalle.

Ehdottaisin etta kayt koeajamassa useampia yksiloita ja sitten teet listan asioista jotka ovat todella tarkeita sinulle. Ja sitten sen unelma-auton jahtiin kun tietaa mita etsii.
Mitä tarkoitat renkaissa säästämisessä? Itse olen aina ostellut sellaisia tunnettujen merkkien renkaita. Esimerkiksi juuri mitä mainitsin aiemmin niin niitä Nokian, Hankook, Falken -merkkisiä renkaita varmaan niille 18" vanteille hommaisin, jos tarvitsisi. Ne Sunnyt ovat niillä nyt edellisen omistajan toimesta. Ja jos niissä se 6mm on pintaa niin ei kai niitä raaskisi poiskaan vaihtaa ellei kyyti sitten olisi aivan karmeaa.

Tämä autokuume ei nyt minun tapauksessani ole vain tämän kevään ilmiö vaan jo viime syksynä ajattelin, että ajan nykyisellä autolla talven ja vaihdan autoa keväällä tai kesällä. X-Type oli jo tuolloin vaihtoehtojen kärkipaikalla. Toki niitä muitakin yksilöitä on kuin tuo nimenomainen, mutta tuo vain on hinnaltaan ja ominaisuuksiltaan niin lähellä sitä mitä haen, että kyllähän se harmittaisi, jos tuon joku ehtisi hakea ensin. Haussa siis manuaali, 2,1l tai 2,5l koneinen porrasperä, mielellään alle 150tkm ajettu, ruosteeton, täysi huoltokirja, hyvin pidetty. Varusteista ilmastointi on pakollinen, joka taitaakin löytyä kaikista yksilöistä. Muut varusteet on sitten vain plussaa, mutta mitään muuta minulle "pakollista" ei varsinaisesti ole, vaikka kivojahan ne vakkari ja nahat esimerkiksi olisivat. Tässä ko. yksilössä suurin osa toivelistasta täyttyy.
Aonsaithya kirjoitti:Itse valitsisin käsisäädöt juuri tuon toimintavarmuuden vuoksi. Lisäksi ainakaan alkuvuosina muistitoimintoa ei saanut edes rahalla, eli oman istuma-asennon löytäminen on aina hakevaa nysväämistä kun istuimen etu- ja takaosaa voi sekä nostaa että laskea portaattomasti erikseen. Käsisäätöisissä on yleensä selkeät pykälät, eli voi muistaa että "kolme naksausta ääriasennosta on hyvä".
Näin juuri. Samasta syystä olen hieman karsastanut myös mm. kosketusnäytöllisiä yksilöitä. Eihän noissa kuulu olleen mitään tyyppivikaa tai ainakaan en ole kuullut sellaisesta, mutta autolla on kuitenkin hankkiessakin jo ikää noin 10v ja tarkoitus pitää useita vuosia. Mahdollisuudet sille, että jokin särkyy vain kasvaa auton ikääntyessä. Erityisesti sähköherkkujen suhteen.
Aonsaithya kirjoitti:Sopivat erinomaisesti, alla oleva kelpaisi kyllä :D tosin ehkä kuitenkin ilman noita takavalojuttuja.
Ois kyllä komee. 8) Ei taida tuon kuvan näkemisen jälkeen olla enää sitä vaihtoehtoa, että 16" pitäisin, jos nyt kaupat saan tehtyä. :D En kyllä minäkään ymmärrä noita takavalon rumennuksia. Ainakin omaan silmään alkuperäiset takavalot paljon tyylikkäämmät.
Jaguar X-Type Estate Business 2,0D vm. -07
Volvo Amazon B20 ”Royal Blue” vm. -69
Yamaha BT 1100 Bulldog vm.-06

Ex:
Jaguar X-Type 2,1 V6 vm.-02
Jaguar S-Type 2,7D V6 vm.-06
nestori
Viestit: 200
Liittynyt: Ma Loka 17, 2011 9:19 pm

Re: x-typen laatu

Viesti Kirjoittaja nestori »

Noihin halpiskiinalaisiin renkaisiin voisin kertoa omakohtaista kokemusta sellaisista "High Performance Tyres" kumeista, kuin Rockstone, muistaakseni malli F105. Koko oli joku 205/45 17", tai siihen suuntaan, ovat mustat ja pyöreät ja komealla kuviolla. Ei ole Jaguarin alla, mutta tuollaisen takaveto perhe-Fordin alla pyörineet. Kuivalla ja lämpimällä kelillä niillä nyt vielä ajelee, pois lukien karmiva rengasmelu ja tolkuton vetely, eikä pitokaan nyt päätä huimaa. Mutta jos tiellä on vettä, niin tunnelma on sama kuin ajaisi nastarenkailla jäällä. Lisäksi jänniä yllätyshetkiä aiheuttaa tienpintaan tehdyt bitumikorjaukset, koska niiden yli mennessä pito puolestaan on samaa luokkaa kuin ajaisi kesärenkailla jäällä.
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: x-typen laatu

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

nestori kirjoitti:Noihin halpiskiinalaisiin renkaisiin voisin kertoa omakohtaista kokemusta sellaisista "High Performance Tyres" kumeista, kuin Rockstone, muistaakseni malli F105. Koko oli joku 205/45 17", tai siihen suuntaan, ovat mustat ja pyöreät ja komealla kuviolla. Ei ole Jaguarin alla, mutta tuollaisen takaveto perhe-Fordin alla pyörineet. Kuivalla ja lämpimällä kelillä niillä nyt vielä ajelee, pois lukien karmiva rengasmelu ja tolkuton vetely, eikä pitokaan nyt päätä huimaa. Mutta jos tiellä on vettä, niin tunnelma on sama kuin ajaisi nastarenkailla jäällä. Lisäksi jänniä yllätyshetkiä aiheuttaa tienpintaan tehdyt bitumikorjaukset, koska niiden yli mennessä pito puolestaan on samaa luokkaa kuin ajaisi kesärenkailla jäällä.
Morjens !
Taitaa ainakin eri testien mukaan kiinasta tulevan ainoastaan kaksi ns keskivertoa parempaa merkkiä/mallia.
TM:n 2011 testissä LingLong valmistajan Green Max kumi pärjäsi kohtuudella vaikka villinä korttina mukaan kisaan otettiinkin ja voitti mm nMichelinin. Toinen rengas samalta valmistajalta Apollo Aspire (autobild 06 2014) testissä hyvät arvosanat mm lyhyet jarrutusmatkat,ajo-ominaisuus yms.
Siinä ne aasiasta tulevat kohtuu hyvät kumit sitten taisivat ollakkin. Ainakin muut tuntuvat olevan keskivertoa huonompia testimenestyjiä.
Rankasti menee nyt ohi aiheen joten anteeksi siitä.
Viimeksi muokannut kissaeläin, La Touko 10, 2014 1:51 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
rebel58
Viestit: 779
Liittynyt: La Heinä 07, 2007 12:16 am
Paikkakunta: Helsinki

Re: x-typen laatu

Viesti Kirjoittaja rebel58 »

Mun lempparit on 4 pyöreää etu- ja takavaloa. Muuten hieno tuo kuvan Jagge, mutta noi leksustarviikkeet ei siihen sovi. Tämä vain minun..
5.8 LITRE LEAPING CAT!
Early XJ-S powerd by GM
hamalainen
Viestit: 297
Liittynyt: To Syys 05, 2013 7:16 pm

Re: x-typen laatu

Viesti Kirjoittaja hamalainen »

Moro.
Mulla pyörii X-typen alla nyt tällaiset: Semperit 235/45 zr 17 94 w. Kertovat vielä, että

"Die moderne Silica-Gummimischung und das besondere Reifenprofil des Speed Life gewährleisten nicht nur gute Fahreigenschaften bei Nässe, sondern reduzieren auch die Rollreibung. Dadurch verbraucht der Reifen weniger Kraftstoff, was die Wirtschaftlichkeit erhöht."

Kulmat säädettiin aivan suoraan (ennen oli vähän aurausta toisinpäin) ja nyt menee kuin juna raiteilla. Ihan ekat kilsat oli ääni aika kova, mutta nyt ei kuulu enää juuri mitään sisään.

Olen toistaiseksi hyvin tyytyväinen ;) Hinta Saksasta kotiin tuotuina n. 95 e per kipale sis. alv.

hoo
X-type Estate 3.0 V6 aut. AWD, vm. -04. Salsa Red
Moottori: Teboil Silver Classic GT-S 10W-50
Aut.vaihteisto: Valvoline MaxLife ATF, RVS
Jakolaatikko: Castrol Syntrax Limited Slip 75W-140
Perä: Castrol Syntrax Limited Slip 75W-140, RVS
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: x-typen laatu

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Morjens !
Itse suhtaudun aika epäilevästi valmistajan mainospuheisiin oman tuotteensa erinomaisuudesta jos testeissä sitten ei kuitenkaan lunasta lupauksia.
Esim uusimmassa autobildissä missä suuri rengastesti missä taas suurimmat valmistajat ja tutut nimet pärjäsivät odotetusti . Semperit eivät kummoisesta tulosta saaneet. Peruskumilla pärjää varmaan perusajossa tietty ei siinä mitään.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
Avatar
JMSC
Viestit: 1034
Liittynyt: Ke Joulu 05, 2012 11:00 pm
Paikkakunta: Lempäälä

Re: x-typen laatu

Viesti Kirjoittaja JMSC »

En tiedä onko jo myöhäistä vastata mutta itselläni kiinnityy huomio noissa nettiauton kuvissa 2. kuvassa etupyörän "taakse" oven ja etulokasuojan alareunaan jossa näkyy jotain. Liekö hapanta, kiveniskemää vai ihan heijastus?

Noista alkupään X-typeistä jos löytyy vähänkään ruostetta a-pilarin alareunasta yms. niin vaihda kohdetta.
Vaimolla S-type 3.0V6
XJR-6

Honda CB 1300F Super Four

EX:ät
Ford Sierra -83 1.6GL "museopeli" (luovutettu parempaan kotiin)
X-type 2.0D siirtyi suvussa eteenpäin
Honda CB SevenFifty
Mondeo GT V6 aut. farkku
Mondeo 1.8GLX RIP
Avatar
JoHu
Viestit: 176
Liittynyt: Ke Maalis 19, 2014 10:54 pm
Paikkakunta: Haapavesi

Re: x-typen laatu

Viesti Kirjoittaja JoHu »

JMSC kirjoitti:En tiedä onko jo myöhäistä vastata mutta itselläni kiinnityy huomio noissa nettiauton kuvissa 2. kuvassa etupyörän "taakse" oven ja etulokasuojan alareunaan jossa näkyy jotain. Liekö hapanta, kiveniskemää vai ihan heijastus?

Noista alkupään X-typeistä jos löytyy vähänkään ruostetta a-pilarin alareunasta yms. niin vaihda kohdetta.
Ei ole myöhäistä. Vasta ensi viikon lauantaina eli 24.5. olen autokauppoja hieromaan menossa, mikäli auto vielä myynnissä on. Hyvä huomio. Pitääpä kysäistä sitten jossain vaiheessa vielä tuosta. Luulisin kuitenkin, että heijastusta sen täytyy olla, sillä myyjän mukaan ruosteeton auto kyseessä. Tai no sanoi, että "en ole suurennuslasin kanssa läpi käynyt" mutta tuo nyt näkyy jo muutenkin.

Tässä on nyt 24h sisään tullut kaksikin uutta vaihtoehtoa myyntiin: yksityisellä ja liikkeessä. Mitäs näistä sanotte?

Tuo yksityisellä oleva sopisi siten, että saattaisi ottaa vaihdossa nykyisen autoni. En ole siis kysynyt vielä, mutta tuollainen alle 2000 € auto on vaihtoon lähdössä. Plussat ja miinukset verrattuna tuohon Hyvinkään tummaan X-Typeen, josta olen lähes kaupat sopinut:

+ Vakionopeudensäädin
+ Keulakissa :)
+ Kulutusosia vaihdeltu lähiaikoina.
+ Noin 1000 euroa halvempi.

- 27 tkm enemmän ajettu.
- Yksityinen myyjä. Liikkeen kanssa aina jonkinlainen "takuu" vaikka ei uusi olekaan.

Kunnoltaan molemmat yksilöt, tämä yksityisen sekä tuo Hyvinkään liikkeen, ainakin kuvien perusteella jotakuinkin yhtä "helmiä."

Tuosta Seinäjoen liikkeen punaisesta yksilöstä vaikea sanoa mitään, kun ei paljon lisätietoja ole annettu ja kuvia vähän, mutta plussat ja miinukset Hyvinkään yksilöön verraten:

+ Puolinahkaiset sport istuimet.
+ 17" alut, vieläpä alkuperäiset ja tyylikkäät.
+ Noin 1000 euroa halvempi.

- 23 tkm enemmän ajettu.
- Puoli vuotta sitten katsastettu.
- Kuvista vaikea sanoa auton kunnosta mitään. Ihan perussiistin oloinen, mutta ei mikään supersiisti yksilö, kuten tuo Hyvinkään vaikuttaisi olevan.

Teidän ajatuksianne näistä vaihtoehdoista? Ainakin toistaiseksi vielä ykkösvaihtoehtona se Hyvinkään yksilö, mutta mitäs mieltä olette noista?
Jaguar X-Type Estate Business 2,0D vm. -07
Volvo Amazon B20 ”Royal Blue” vm. -69
Yamaha BT 1100 Bulldog vm.-06

Ex:
Jaguar X-Type 2,1 V6 vm.-02
Jaguar S-Type 2,7D V6 vm.-06
Avatar
Aonsaithya
Viestit: 514
Liittynyt: Su Elo 19, 2012 8:06 pm
Paikkakunta: Espoo

Re: x-typen laatu

Viesti Kirjoittaja Aonsaithya »

Keulakissa on helppo asentaa itse eli ei kannata pitää valintakriteerinä :D

Huomioita kuvien perusteella;
RBY-880:
- Ei ole penkinlämmittimiä (painikkeet olisivat varoitusvilkun molemmin puolin).
- Ei message centreä (isompi ajotietokonnäyttö nopeusmittarin sisällä, puuttuu kolme namiskaa valokatkaisintaulusta, vrt. jälleen oman autoni sisäkuva).
- Mystinen pitkä viiksi ratin vasemmalla puolella, jollaista en ole aiemmin nähnyt?

AVZ-995 (punainen puolinahkapenkkiauto):
- Ei ole automaattista ilmastointia, sikäli kun sillä on suurta merkitystä.
- Ei message centreä.
- Ei äänentoiston ohjaimia ratissa (vasen mokkula puuttuu)
- Vakionopeudensäädin-mokkulan tilalla on jokin omituinen möllyskä joka ei näytä vakiolta?

Ihan kunnollisia nuo muuten ovat, itseä nuo outo viiksi + outo möllyskä vähän ihmetyttävät. Kai niille jokin validi selitys kuitenkin on.
JoHu kirjoitti:Kunnoltaan molemmat yksilöt, tämä yksityisen sekä tuo Hyvinkään liikkeen, ainakin kuvien perusteella jotakuinkin yhtä "helmiä."
Yleensä myytävä auto on myyjän mielestä "helmi". Kolmea käytettyä autoa olen Suomessa käynyt katsomassa, kaikki "hienokuntoisia"; kaksi ensimmäistä olivat minun mielestäni lähinnä romuautoja niin päältä päin kuin ajaessakin (ratti vinossa, tiivisteet repsottaa, naarmuja, pieniä lommoja, penkit kulahtaneet, radioon ei syty edes valo, omituisia ääniä, vaihdelaatikko nykii rajusti, jne...). Hirveästi skeptisyyttä vaan kehiin! :D

Itse teettäisin jonkinlaisen autotohtori-kuntotarkastuksen autolle ennen ostopäätöstä.
Ex: 2007 XK 4.2, Liquid Silver & Charcoal
Ex: 2001 X-Type 2.5 SE, Platinum, Dove & Granite
Avatar
JoHu
Viestit: 176
Liittynyt: Ke Maalis 19, 2014 10:54 pm
Paikkakunta: Haapavesi

Re: x-typen laatu

Viesti Kirjoittaja JoHu »

Aonsaithya kirjoitti:... Ihan kunnollisia nuo muuten ovat, itseä nuo outo viiksi + outo möllyskä vähän ihmetyttävät. Kai niille jokin validi selitys kuitenkin on.
Kiitokset näistä huomioista.
Aonsaithya kirjoitti:Yleensä myytävä auto on myyjän mielestä "helmi". Kolmea käytettyä autoa olen Suomessa käynyt katsomassa, kaikki "hienokuntoisia"; kaksi ensimmäistä olivat minun mielestäni lähinnä romuautoja niin päältä päin kuin ajaessakin (ratti vinossa, tiivisteet repsottaa, naarmuja, pieniä lommoja, penkit kulahtaneet, radioon ei syty edes valo, omituisia ääniä, vaihdelaatikko nykii rajusti, jne...). Hirveästi skeptisyyttä vaan kehiin! :D

Itse teettäisin jonkinlaisen autotohtori-kuntotarkastuksen autolle ennen ostopäätöstä.
En taida kuitenkaan autotohtorin tarkistuksia ottaa. Olen itse jo teini-iästä asti ollut autojen ja muiden päristimien kanssa tekemisissä ja niitä korjaillut ja ajellut sen verran, että kokemusta siltä alalta on. Lisäksi aion ottaa näissä asioissa vielä kokeneemman kaverin mukaan auton vaihtamis reissulle toiseksi silmäpariksi ja hillitsemään ostointoani tarvittaessa. :D Myöskin, jos ja kun olen liikkeestä autoa menossa ostamaan niin aion soittaa auton edelliselle omistajalle. Hänellä ei pitäisi olla mitään syytä kehua autoa liikaa, kun ei ole sitä itse myymässä eikä saa sen myynnistä mitään, joten luulisi pystyvän kertomaan realistisesti asiat.

Pistin viestiä tuon RBY-880:n omistajalle eli yksityiselle myyjälle, kiinnostaisiko vaihto ja lisätietoja autosta myös. Mutta ellei sieltä jotain erityisen hyvää tarjousta ja loistavia lisätietoja tule niin edelleen ykkösvaihtoehtona pysyy se Hyvinkään liikkeen tumma yksilö. Ainakin kunnes kuulen edellisen omistajan tarinan.

EDIT: Laitoin sähköpostia myös Hyvinkään X-Typestä, josta siis olen kaupat melkeinpä jo sopinut. Kysäisin siitä eturenkaan takana olevasta laikusta tms. Myyjä oli käynyt katsomassa asian ja vastasi, että varmaankin heijastuma, sillä mitään ruostetta tms. kummallista siinä ei kuulemma näy. Eli juuri niinkuin arvelinkin. Väärä hälytys siis. :)
Jaguar X-Type Estate Business 2,0D vm. -07
Volvo Amazon B20 ”Royal Blue” vm. -69
Yamaha BT 1100 Bulldog vm.-06

Ex:
Jaguar X-Type 2,1 V6 vm.-02
Jaguar S-Type 2,7D V6 vm.-06
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: x-typen laatu

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Morjensta !
Kanntattaa muistaa että kuvissa esiintyvät autot voivat olla varsinkin yksityisillä todella eri kuntoisia. Kuvissa likaisempi ja epäsiistimpi auto voi olla se paljon parempikuntoisempi kuin se liikkeen huippuunsa puhdistettu ja fixsattu auto.
Siis liian suuria johtopäätöksiä ei kannata vetää vielä kuvista.

Paljon voi nähdä autosta ulkoapäin ja koeajamalla mutta ei tuo autotohtori tai autoa korjaavassa liikkeessä oikean asiantuntijan mittareilla yms tekemä tarkastus hukkaan mene vaikka vähän maksaakin. Liika luottamus omaan tietoon voi maksaa sitten paljon mikäli oikea vika jää huomaamatta. Varsinkin jos malli ei ole tuttu käytännössä.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
Avatar
JoHu
Viestit: 176
Liittynyt: Ke Maalis 19, 2014 10:54 pm
Paikkakunta: Haapavesi

Re: x-typen laatu

Viesti Kirjoittaja JoHu »

kissaeläin kirjoitti:Morjensta !
Kanntattaa muistaa että kuvissa esiintyvät autot voivat olla varsinkin yksityisillä todella eri kuntoisia. Kuvissa likaisempi ja epäsiistimpi auto voi olla se paljon parempikuntoisempi kuin se liikkeen huippuunsa puhdistettu ja fixsattu auto.
Siis liian suuria johtopäätöksiä ei kannata vetää vielä kuvista.
Tässä tapauksessahan noista 2 "uudesta" vaihtoehdosta nimenomaan se likaisempi ja puunaamaton yksilö on liikkeessä ja se puhdas ja puunattu yksityisellä. Mutta toki yleisellä tasolla noin, kuten sanoit. Toisaalta kertoo se jotain omistajasta ja suhtautumisesta autoiluun, auton yleisestä pidosta yms. jos yksityisellä myyjällä auto on kuvissa puhdas ja puunattu vrt. likainen ja roskainen. Tottahan poikkeuksiakin on, mutta itsellä ainakin herää heti pieniä epäilyksiä auton omistajasta ja siitä, miten autoa on pidetty, jos ei ole myyntikuviin vaivautunut autoaan puhdistelemaan.
kissaeläin kirjoitti:Paljon voi nähdä autosta ulkoapäin ja koeajamalla mutta ei tuo autotohtori tai autoa korjaavassa liikkeessä oikean asiantuntijan mittareilla yms tekemä tarkastus hukkaan mene vaikka vähän maksaakin. Liika luottamus omaan tietoon voi maksaa sitten paljon mikäli oikea vika jää huomaamatta. Varsinkin jos malli ei ole tuttu käytännössä.
Totta tämäkin, mutta täältä + muualta netistä sopivaa lähdekritiikkiä soveltaen ne "sudenkuopat" eli tärkeimmät ja tarkimmin tarkastettavat asiat saanee tietää ja siten osaa katsoa. Lisäksi satojen kilometrien päästä, vieraasta kaupungista ja lauantaipäivänä voi olla hankala löytää autotohtoria tms. tarkistamaan autoa sopivalla aikaa. Tässäkin se netti olisi varmaan apuväline, mutta hankala arvioida aikaakaan milloin siellä olisin sitä viemässä, kun matka on noin pitkä, joten ajan varauskin hankalaa. Eiköhän sillä pitkälle pääse, kun tiedän mitä tarkistaa erityisesti, otan kaverin mukaan tarkistamaan ja hillitsemään autokuumeen nousua, olen myyjän kanssa mailia lähetellyt autosta ja vielä soittelen ent. omistajallekin ennen matkaan lähtöä?

EDIT:
Ilmoitin sähköpostissa tuon RBY-880:n omistajalle, että ostattelen myös tuota Hyvinkään liikkeessä olevaa X-Typeä. Hän huomautti, että siinä liikkeen yksilössä olisi kuskin penkki rikki ja kuluneet ratti & käsijarrun kahva ja epäili tällä perusteella kilometrien paikkansa pitävyyttä. Tästä yksilöstä siis kyse. Omasta mielestäni ne eivät ole juurikaan kuluneet ja tuota penkin rikki olemistakaan en oikein huomaa, entä te? Olisiko tarkoitus ohjata minut ostamaan hänen oma autonsa vai onko tosiaan noin, kuten hän sanoi?

Muuten se Aonsaithyan mainitsema outo, ylimääräinen viiksi tuossa hänen autossaan on kuulemma tarvike-vakionopeussäädin.
Jaguar X-Type Estate Business 2,0D vm. -07
Volvo Amazon B20 ”Royal Blue” vm. -69
Yamaha BT 1100 Bulldog vm.-06

Ex:
Jaguar X-Type 2,1 V6 vm.-02
Jaguar S-Type 2,7D V6 vm.-06
Avatar
Aonsaithya
Viestit: 514
Liittynyt: Su Elo 19, 2012 8:06 pm
Paikkakunta: Espoo

Re: x-typen laatu

Viesti Kirjoittaja Aonsaithya »

Jep, likainen auto ilmoituskuvissa on aina vähän varoitusmerkki. Kunnollinen ulkopuolen ja ovienvälien pesuhan maksaa sen 20-30€, joka on aika mitätön kulu autoa myydessä. Lisäksi jos auto on yhä likainen kun sitä menee katsomaan, on hyvä pitää mielessä että lika kätkee näppärästi pienet naarmut ja sensellaiset. Omani edellinen omistaja oli käyttänyt auton pesussa hieman ennen kun saavuimme sitä katsomaan, ja näytti aika järkyttyneeltä kun testasin lasinpesimen toimintaa ja pesunestettä jäi sen seurauksena valumaan tuulilasin reunoille ja a-pilareille...
JoHu kirjoitti:Muuten se Aonsaithyan mainitsema outo, ylimääräinen viiksi tuossa hänen autossaan on kuulemma tarvike-vakionopeussäädin.
Aika erikoista, tuossa ratissa kun näyttää olevan myös auton alkuperäinen vakionopeudensäätö-mötikkä?
Ex: 2007 XK 4.2, Liquid Silver & Charcoal
Ex: 2001 X-Type 2.5 SE, Platinum, Dove & Granite
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: x-typen laatu

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Aonsaithya kirjoitti:Jep, likainen auto ilmoituskuvissa on aina vähän varoitusmerkki. Kunnollinen ulkopuolen ja ovienvälien pesuhan maksaa sen 20-30€, joka on aika mitätön kulu autoa myydessä.
Taidettiin taas puhua hieman eri tasoisesta "puhdistuksesta" ja auton puhtaudesta kuin 25€ huuhtelu. Itsellä oli tarkoitus verrata kunnolla puhdistettua ja ns. peruspuhtaustilassa olevaa autoa mitä yleensä suurinosa myytävistä autoista edustaa. Tästä puhtaudesta kun on monella hieman erilainen käsitys. Toisille se on se perus huoltamopesu
.joka edustaa ääripäätä puhtaudessa. Tarkoitin että mikäli liike on laitattanut vaikka tekniikaltaan huonomman auton 300€ sisältä ja ulkoa puhtaaksi niin se naapurin "Veijon" letkulla huuhtelema ja perussiisti mutta ei nuoltu auto voi kuitenkin olla paremmassa iskussa teknisesti ja ulkopuolelta vaikkakin kiillottamatta koska moni ei tiedä paremmastakaan pesusta. Nuoltu näyttää kiinnostavammalta ja antaa mielikuvan että se on paremmin pidetty elinkaarensa aikana vaikka asia olisikin aivan toinen.
Eli mitä yritin sanoa että tälläkin keinolla saadaan muokattua mielikuvia voimakkaasti auton teknisestä kunnosta ja kokonaisuudesta.
Kaikkia ääripäitä ja välimuotoja varmasti löytyy ja asia ei ole niin yksiselitteinen tässäkään. Kannattaa siis tarkastella useampia vaihtoehtoja jos nyt juuri sitä tiettyä autoa välttämättä halua.

Jokainen tietty tekee omat valintansa omien toimintatapojensa mukaan ja tämä vaan omana havaintona.

Hyää auton metsästystä ja toivottavasti saat hyvän yksilön itsellesi !
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
Avatar
JoHu
Viestit: 176
Liittynyt: Ke Maalis 19, 2014 10:54 pm
Paikkakunta: Haapavesi

Re: x-typen laatu

Viesti Kirjoittaja JoHu »

kissaeläin kirjoitti:Taidettiin taas puhua hieman eri tasoisesta "puhdistuksesta" ja auton puhtaudesta kuin 25€ huuhtelu. Itsellä oli tarkoitus verrata kunnolla puhdistettua ja ns. peruspuhtaustilassa olevaa autoa mitä yleensä suurinosa myytävistä autoista edustaa. Tästä puhtaudesta kun on monella hieman erilainen käsitys.
Juu näköjään oli hieman eri asioista puhe. Itse vain käsitin aiemmista kommenteistasi, että tarkoitit noita 2 "uutta" vaihtoehtoa. Niistä se liikkeessä oleva, kun ei mielestäni ollut edes "perussiisti" kuvissa vaan rapaa oli kyljessä ja hiekkaa matoilla.
kissaeläin kirjoitti:Hyää auton metsästystä ja toivottavasti saat hyvän yksilön itsellesi !
Kiitokset.

Näiden kahden yksilön välillä se valinta luultavasti tulee olemaan: Yksityisen ja liikkeen. Yksityisen kanssakin kauppa onnistuisi varmaankin, sillä ainakin alustavasti häntä kiinnostaisi vaihto nykyiseen kulkineeseeni.

Mitä muuten olette mieltä tuon liikkeen yksilön penkin rikkoutumisesta ja ratin / käsijarrukahvan kuluneisuudesta, josta tuo yksityisen omistaja minulle mainitsi. Kuvassa 7 näkyy kuskin penkin ulkoreunassa, ei siis istuinosassa vaan kyljessä, reikä. Mutta eikö tuo ole ihan normaali manuaalisäätöisissä penkeissä vai onko jotenkin epänormaalia teistä? Lisäksi kuvassa 8 kuulemma näkyy kuluneisuutta ratissa, mutta en minä vain oikein sellaista huomaa. Entäs te?

Omaa vertailuani tässä. Liikkeen yksilö:
+ 27tkm vähemmän ajettu.
+ Manuaalisäätöiset penkit, ei vaaraa sähköpenkin rikkoutumisesta.
+ Liikkeessä, joten eräänlainen "takuu."
+ Talvivarustepaketti, mm. lämmitettävä tuulilasi ja penkinlämmittimet.
+ Täydellinen huoltokirja.
+ Katsastettu vasta eikä juurikaan ajettu sen jälkeen --> ei ainakaan katsastukseen korjattavaa tällä hetkellä.
- Ei vakkaria.
- Noin 1000 euroa kalliimpi.

Yksityisen:
+ Noin 1000 euroa halvempi.
+ Vakkari.
+ Parempi soitin.
+ Kulutusosia vaihdeltu melko vasta.
- Kuskin peilin lämmitin ei toimi. (ei niin iso juttu)
- Sähkösäätöiset penkit. Kallis korjata, jos rikkoutuu(?).
- Huoltokirjasta puuttuu 25tkm pätkä edellisen omistajan ajalta (mutta omistaja ollut autoliikkeessä töissä, joten lienee kuitenkin huollettu).
- 27tkm enemmän ajettu.
- Ei talvivarustepakettia eli puuttuu nuo penkinlämmittimet ja lämm. tuulilasi. Lohkolämppäri + sisäp. kuitenkin on.

Muita huomioita ja mielipiteitä näiden välillä? Ei se nyt kiveen hakattu ole, että jompikumpi näistä on ostettava, mutta todennäköisesti lähden näitä tai ainakin toista katselemaan lähempää tuossa reilun viikon päästä.

Onko muuten lämmitettävän tuulilasin vaihto kuinka kallis homma? Jos päätyisin tuohon liikkeen yksilöön ja se joskus pitäisi vaihtaa. Entä onko lämm.lasi ja ei-lämm.lasi samankokoisia muuten eli voiko vaihtaa tilalle ei-lämm.lasin, jos valtava hintaero on?
Jaguar X-Type Estate Business 2,0D vm. -07
Volvo Amazon B20 ”Royal Blue” vm. -69
Yamaha BT 1100 Bulldog vm.-06

Ex:
Jaguar X-Type 2,1 V6 vm.-02
Jaguar S-Type 2,7D V6 vm.-06
XK8cab-97
Viestit: 30
Liittynyt: Ti Syys 17, 2013 8:45 pm
Paikkakunta: Kuopio

Re: x-typen laatu

Viesti Kirjoittaja XK8cab-97 »

Taitaa se kuskin penkin päällys olla rikki.
Katso kuva 8/12 ihan vasen reuna isona kuvana. Kuva on taidettu rajata juuri siten, että repeämä on melkein jäänyt pois.
Ainakin kannattaa soittaa ja kysyä asiasta ja pyytää kuva reunasta.

Savolainen kun puhuu (kirjoittaa) niin vastuu siirtyy kuulujalle(lukijalle)...
-------------------------
Jorma
XK8 Convertible -97
Yamaha XV920 Virago -83
jakuaari äijä
Viestit: 294
Liittynyt: To Joulu 08, 2011 10:45 am

Re: x-typen laatu

Viesti Kirjoittaja jakuaari äijä »

Minulla "vahva" tunne, notta toi yksityisen auto on parempi, nuo puitteetkin mistä auto myydään ei vaikuta "huijarin puitteilta" sitä paitsi liikkeissä osataan noi auton "meikkaukset".
Se sähköpenkki ei ole merkittävä riski, et sinä sitä niin paljon liikuttele että täytyy pelätä etteikö kestäisi.
Mulla on nykyisessä ja oli edellisessäkin lämmitettävä tuulilasi ei ole tarvinnut vielä käyttää, riippuu siitäkin missä autoa säilytetään.
Jos ottaa vielä vanhankin vaihdossa anna mennä.
PS. erittäin kaunis auto tuo X type, mullakin on ollut ja kovasti tykkäsin :D
Avatar
JMSC
Viestit: 1034
Liittynyt: Ke Joulu 05, 2012 11:00 pm
Paikkakunta: Lempäälä

Re: x-typen laatu

Viesti Kirjoittaja JMSC »

Voi olla että on repäisty jollain penkki rikki tuosta KRY:stä näkyy hieman myös kuvassa 7 voi olla myös likaa joka ei lähde pois.
Käkkärin nahkapussikin on tosiaan kuvan perusteella rikki.
Itselleni tuo vakkarin puute olisi isoin dealbreaker kyseisessä autossa toki oma ajo on pääasiassa matkaa.
Nahkapenkit ovat huomattavasti helpommat pitää puhtaana varsinkin kun puhutaan vaaleasta sisustuksesta.
Noihin plyyshipenkkeihin kun jää mm. farkuista väriä ajan kanssa.
Vaimolla S-type 3.0V6
XJR-6

Honda CB 1300F Super Four

EX:ät
Ford Sierra -83 1.6GL "museopeli" (luovutettu parempaan kotiin)
X-type 2.0D siirtyi suvussa eteenpäin
Honda CB SevenFifty
Mondeo GT V6 aut. farkku
Mondeo 1.8GLX RIP
Avatar
JoHu
Viestit: 176
Liittynyt: Ke Maalis 19, 2014 10:54 pm
Paikkakunta: Haapavesi

Re: x-typen laatu

Viesti Kirjoittaja JoHu »

jakuaari äijä kirjoitti:Minulla "vahva" tunne, notta toi yksityisen auto on parempi, nuo puitteetkin mistä auto myydään ei vaikuta "huijarin puitteilta" sitä paitsi liikkeissä osataan noi auton "meikkaukset".
Se sähköpenkki ei ole merkittävä riski, et sinä sitä niin paljon liikuttele että täytyy pelätä etteikö kestäisi.
Mulla on nykyisessä ja oli edellisessäkin lämmitettävä tuulilasi ei ole tarvinnut vielä käyttää, riippuu siitäkin missä autoa säilytetään.
Jos ottaa vielä vanhankin vaihdossa anna mennä.
PS. erittäin kaunis auto tuo X type, mullakin on ollut ja kovasti tykkäsin :D
Lämmittämättömässä tallissa autoni seisoo kotona, mutta töissä pitää jättää taivasalle. Eli ei se lämmitettävän lasin puuttuminen niin suuri asia ole. Olen hiljalleen kallistumassa tuon yksityisen puoleen kokonaisuuden takia nyt, kun tuon liikkeen autosta pari puutetta ilmeni. Kilometrien takia nyt ei varmaan säikkyä kannata, kun nämä kestänee varmaan molemmat vielä satoja tuhansia. Rahaakin säästyisi välirahan myötä. Tosin ei tuollaisella erolla niin suurta merkitystä ole, kun autoa moneksi vuodeksi olen hankkimassa.
JMSC kirjoitti:Voi olla että on repäisty jollain penkki rikki tuosta KRY:stä näkyy hieman myös kuvassa 7 voi olla myös likaa joka ei lähde pois.
Käkkärin nahkapussikin on tosiaan kuvan perusteella rikki.
Itselleni tuo vakkarin puute olisi isoin dealbreaker kyseisessä autossa toki oma ajo on pääasiassa matkaa.
Nahkapenkit ovat huomattavasti helpommat pitää puhtaana varsinkin kun puhutaan vaaleasta sisustuksesta.
Noihin plyyshipenkkeihin kun jää mm. farkuista väriä ajan kanssa.
Kuten aiemmin mainitsin niin minunkin ajostani noin 90 % on matkaa, joten minuakin se vakkari viehättää. Totta turiset, että nahkapenkit olisi paremmat, mutta itselle ne eivät ole niin must. Plyyshitkin näyttävät siisteiltä ja eivätpähän ole "kylmät talvella ja kuumat kesällä." Lisäksi ei ole lapsia ainakaan vielä enkä kuljeta eläimiä autossa, joten puhtaana pitämisessäkään tuskin suuria ongelmia tulee, kun muistaa olla enempiä syömättä autossa.

Mielelläni kuuntelisin vielä muidenkin mielipiteitä, vertailuja, huomioita ja suosituksia ko. yksilöistä. :)
Jaguar X-Type Estate Business 2,0D vm. -07
Volvo Amazon B20 ”Royal Blue” vm. -69
Yamaha BT 1100 Bulldog vm.-06

Ex:
Jaguar X-Type 2,1 V6 vm.-02
Jaguar S-Type 2,7D V6 vm.-06
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: x-typen laatu

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Morjehdus !
Kyllä sinun nyt pitää vaan ruvetaikkunaostoksista käytännön toimiin eli käymään noiden autojen luona koeajoilla niin saat vertailupohjaa käytännössä noihin valitsemiisi vempeleisiin ja valitse vielä joku villikortti läheltä jonka käyt ajamassa verrokiksi. :wink:
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
Avatar
JoHu
Viestit: 176
Liittynyt: Ke Maalis 19, 2014 10:54 pm
Paikkakunta: Haapavesi

Re: x-typen laatu

Viesti Kirjoittaja JoHu »

kissaeläin kirjoitti:Morjehdus !
Kyllä sinun nyt pitää vaan ruvetaikkunaostoksista käytännön toimiin eli käymään noiden autojen luona koeajoilla niin saat vertailupohjaa käytännössä noihin valitsemiisi vempeleisiin ja valitse vielä joku villikortti läheltä jonka käyt ajamassa verrokiksi. :wink:
Ikävä kyllä työvuorot ja kiireellisimmät opiskeluasiat on hoidettava alta pois ennen kuin pääsen Etelä-Suomeen auton vaihtamis reissulle. Eli menee vielä se reilu viikko ennen kuin ehdin. Siihen asti on siis teilläkin aikaa esittää omia huomioita ja kommentteja autoista.
Jaguar X-Type Estate Business 2,0D vm. -07
Volvo Amazon B20 ”Royal Blue” vm. -69
Yamaha BT 1100 Bulldog vm.-06

Ex:
Jaguar X-Type 2,1 V6 vm.-02
Jaguar S-Type 2,7D V6 vm.-06
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: x-typen laatu

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Moi !
Vitsinä tuon laitoin ihan. Toki saat kysellä ja katsella mielesi mukaan.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
Dong
Viestit: 14
Liittynyt: Ti Joulu 31, 2013 11:14 am
Paikkakunta: Espoo

Re: x-typen laatu

Viesti Kirjoittaja Dong »

Mites muuten asia on, onko suomessa saanut x-typeä sovereign/excecutive varusteilla ylipään? Vai onko hinnoiteltu alunperin kannattamattomaksi...

Mitenköhän laatuvaikutelma tuollaisessa yleisesti ottaen on? Voisi kuvitella, että huomattavasti korkeampi kuin perus x-typessä. Sisätilat muistuttavat ainakin kuvissa jo hyvin paljon XJ:tä (keskikonsolissa tuo muovihopea kyllä häiritsee). Tälläistä siis haen:

http://suchen.mobile.de/auto-inserat/ja ... age=125000

Itse olen niin onneton, että koko alkuvuoden pähkäily mallien välillä jatkuu.
Major
Viestit: 229
Liittynyt: Ke Maalis 02, 2005 10:07 am
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: x-typen laatu

Viesti Kirjoittaja Major »

Alkuvuosina oli vain vaihtoehdot sport ja executive kun kolmelitraisen ostin. Päädyin silloin sporttiin. Noista facelift malleista en osaa tarkemmin sanoa.
I-Pace 2019
XJ Super V8 2004
EX X-type 3.0 Sport 2003
Avatar
Aonsaithya
Viestit: 514
Liittynyt: Su Elo 19, 2012 8:06 pm
Paikkakunta: Espoo

Re: x-typen laatu

Viesti Kirjoittaja Aonsaithya »

Dong kirjoitti:Mites muuten asia on, onko suomessa saanut x-typeä sovereign/excecutive varusteilla ylipään? Vai onko hinnoiteltu alunperin kannattamattomaksi...

Mitenköhän laatuvaikutelma tuollaisessa yleisesti ottaen on? Voisi kuvitella, että huomattavasti korkeampi kuin perus x-typessä. Sisätilat muistuttavat ainakin kuvissa jo hyvin paljon XJ:tä (keskikonsolissa tuo muovihopea kyllä häiritsee). Tälläistä siis haen:

http://suchen.mobile.de/auto-inserat/ja ... age=125000

Itse olen niin onneton, että koko alkuvuoden pähkäily mallien välillä jatkuu.
Aika pienet erot tuossa 2008 Executivessa on, jos vertaat vaikka sisäkuvaa allekirjoitukseni sisäkuvaan. Ratti muuttui 2004, penkkien kuviointi on eri ja tietty tuossa Executivessa/Sovereignissa on nuo nätit terenauhat. Keskikonsolissa on jotain pieniä muutoksia myös lähinnä mukitelineen tienoolla, ja tietenkin nuo painikepaneelit ovat muuttuneet tummanharmaasta muovista feikkialumiinimuoviksi. Käsittääkseni materiaaleissa ei kuitenkaan ole tapahtunut mitään muutosta, eli kaikki mikä oli muovia 2001 oli muovia myös 2008.

Onhan tuo X-Type keskikonsolin kaarevan muotoilun puolesta muistuttanut XJ:n (ja myöhemmän S-Typen) sisustaa. Isoin ero ratin ohella lienee istuinten välisessä osassa, jossa X-Type on aika muovinen, ja karmeassa natisevassa kyynärnojassa. Materiaaleissa on toki enemmän eroa.

Oletko kuitenkin jo koeajanut XJ:tä tai X-Typeä?
Ex: 2007 XK 4.2, Liquid Silver & Charcoal
Ex: 2001 X-Type 2.5 SE, Platinum, Dove & Granite
Dong
Viestit: 14
Liittynyt: Ti Joulu 31, 2013 11:14 am
Paikkakunta: Espoo

Re: x-typen laatu

Viesti Kirjoittaja Dong »

Aonsaithya kirjoitti:
Dong kirjoitti:Mites muuten asia on, onko suomessa saanut x-typeä sovereign/excecutive varusteilla ylipään? Vai onko hinnoiteltu alunperin kannattamattomaksi...

Mitenköhän laatuvaikutelma tuollaisessa yleisesti ottaen on? Voisi kuvitella, että huomattavasti korkeampi kuin perus x-typessä. Sisätilat muistuttavat ainakin kuvissa jo hyvin paljon XJ:tä (keskikonsolissa tuo muovihopea kyllä häiritsee). Tälläistä siis haen:

http://suchen.mobile.de/auto-inserat/ja ... age=125000

Itse olen niin onneton, että koko alkuvuoden pähkäily mallien välillä jatkuu.
Aika pienet erot tuossa 2008 Executivessa on, jos vertaat vaikka sisäkuvaa allekirjoitukseni sisäkuvaan. Ratti muuttui 2004, penkkien kuviointi on eri ja tietty tuossa Executivessa/Sovereignissa on nuo nätit terenauhat. Keskikonsolissa on jotain pieniä muutoksia myös lähinnä mukitelineen tienoolla, ja tietenkin nuo painikepaneelit ovat muuttuneet tummanharmaasta muovista feikkialumiinimuoviksi. Käsittääkseni materiaaleissa ei kuitenkaan ole tapahtunut mitään muutosta, eli kaikki mikä oli muovia 2001 oli muovia myös 2008.

Onhan tuo X-Type keskikonsolin kaarevan muotoilun puolesta muistuttanut XJ:n (ja myöhemmän S-Typen) sisustaa. Isoin ero ratin ohella lienee istuinten välisessä osassa, jossa X-Type on aika muovinen, ja karmeassa natisevassa kyynärnojassa. Materiaaleissa on toki enemmän eroa.

Oletko kuitenkin jo koeajanut XJ:tä tai X-Typeä?
Näinpä näkyy olevan. Itse pidän itseasiassa enemmän tuosta tummanharmaasta versiosta.

Hyvä kuulla x-type loverilta tuo materiaalikommentti.

Pidän hiukan moraalittomana käydä koeajamassa sellaista autoa, jota ei ikinä tule ostamaan. Suomessa en ole bongannut myynnistä yhtään x-typeä, jota oikeasti olisin edes etäisesti halunnut. Xjtä toki olen käynyt koeajamassa sen sijaan.

Tein muuten naisväelle (4 henkeä) gallupin ja kaikki rankkasi x-typen hienommaksi ulkoisesti kuin xj:n. En kyllä tiedä välitänkö tuosta asiasta.
hamalainen
Viestit: 297
Liittynyt: To Syys 05, 2013 7:16 pm

Re: x-typen laatu

Viesti Kirjoittaja hamalainen »

Älä yritä Dong !

En myy omaani ;)


hoo
X-type Estate 3.0 V6 aut. AWD, vm. -04. Salsa Red
Moottori: Teboil Silver Classic GT-S 10W-50
Aut.vaihteisto: Valvoline MaxLife ATF, RVS
Jakolaatikko: Castrol Syntrax Limited Slip 75W-140
Perä: Castrol Syntrax Limited Slip 75W-140, RVS
Avatar
Aonsaithya
Viestit: 514
Liittynyt: Su Elo 19, 2012 8:06 pm
Paikkakunta: Espoo

Re: x-typen laatu

Viesti Kirjoittaja Aonsaithya »

Dong kirjoitti:Näinpä näkyy olevan. Itse pidän itseasiassa enemmän tuosta tummanharmaasta versiosta.

Hyvä kuulla x-type loverilta tuo materiaalikommentti.

Pidän hiukan moraalittomana käydä koeajamassa sellaista autoa, jota ei ikinä tule ostamaan. Suomessa en ole bongannut myynnistä yhtään x-typeä, jota oikeasti olisin edes etäisesti halunnut. Xjtä toki olen käynyt koeajamassa sen sijaan.

Tein muuten naisväelle (4 henkeä) gallupin ja kaikki rankkasi x-typen hienommaksi ulkoisesti kuin xj:n. En kyllä tiedä välitänkö tuosta asiasta.
Mjoo, itse en kyllä mielelläni menisikään yksityisen kauppaamaa autoa koeajamaan ilman ostoaikeita. Liikkeen kanssa se ei tunnu samalla tavalla pahalta, kun siellä on isommat resurssit käytössä ja väkeä aina paikalla, kunhan asenne ei ole "huviajelumainen" ja taustalla on edes jotain ostomietteitä. Eihän sitä käsitystä automallista voi lopulta muodostaa pelkästään keskustelupalstojen perusteella :D

Mielestäni sekä XJ että X-Type ovat molemmat hienon näköisiä, mutta eri tavalla. XJ on mahtavan ja arvokkaan näköinen, X-Type ilmeeltään dynaamisempi ja erityisesti takaviistosta kuin koru.

EDIT:
Mikä kotimaisissa X-Typeissä ei houkuta?
Ex: 2007 XK 4.2, Liquid Silver & Charcoal
Ex: 2001 X-Type 2.5 SE, Platinum, Dove & Granite
hamalainen
Viestit: 297
Liittynyt: To Syys 05, 2013 7:16 pm

Re: x-typen laatu

Viesti Kirjoittaja hamalainen »

Moro.

Minua miellyttää tuon Estaten 'peräpää'. Auto on 'pieni' ulkoapäin mutta suuri ja tilava sisältä. Täsmälleen päinvastoin kuin esim. Volvon kartanomallit, jotka ovat varsinaisia 'klohmoja'.... ;)

Uskaltanee sanoa, koska oletan ettei täällä Volvo-faneja palloile.

hoo
X-type Estate 3.0 V6 aut. AWD, vm. -04. Salsa Red
Moottori: Teboil Silver Classic GT-S 10W-50
Aut.vaihteisto: Valvoline MaxLife ATF, RVS
Jakolaatikko: Castrol Syntrax Limited Slip 75W-140
Perä: Castrol Syntrax Limited Slip 75W-140, RVS
Dong
Viestit: 14
Liittynyt: Ti Joulu 31, 2013 11:14 am
Paikkakunta: Espoo

Re: x-typen laatu

Viesti Kirjoittaja Dong »

Aonsaithya kirjoitti:
EDIT:
Mikä kotimaisissa X-Typeissä ei houkuta?
Varustetaso. Kaikki lähestulkoon karvalakkimalleja. Ainoastaan tuo excecutive pähkinä puupaneeleilla ja valkoisilla nahkapenkeillä kiinnostaa. Oma mielipide on, että varsinkin ilman integroitua navigaattoria tuo x-type suorastaan hehkuu kulahtaneisuutta. Oman autonkin sisusta pieksee tuon 10-0 ja nyt ei puhuta todellakaan mistään Jaguarista. Siinä tosin on myös tuo navigaattori ja siihen ehkä jollain asteella tottunut.

EDIT: Jopa s-typeissa tuo yleinen varustetaso on suomenmaalla alhainen. Tampereella oli yksi yksilö talven aikana mieleisellä sisustuksella, mutta joku ehti napata sen edeltä. Ja tosiaan s-type on myös vaihtoehto, koska päässä viiraa sen verran.
Avatar
JoHu
Viestit: 176
Liittynyt: Ke Maalis 19, 2014 10:54 pm
Paikkakunta: Haapavesi

Re: x-typen laatu

Viesti Kirjoittaja JoHu »

Dong kirjoitti:Varustetaso. Kaikki lähestulkoon karvalakkimalleja. Ainoastaan tuo excecutive pähkinä puupaneeleilla ja valkoisilla nahkapenkeillä kiinnostaa. Oma mielipide on, että varsinkin ilman integroitua navigaattoria tuo x-type suorastaan hehkuu kulahtaneisuutta. Oman autonkin sisusta pieksee tuon 10-0 ja nyt ei puhuta todellakaan mistään Jaguarista. Siinä tosin on myös tuo navigaattori ja siihen ehkä jollain asteella tottunut.

EDIT: Jopa s-typeissa tuo yleinen varustetaso on suomenmaalla alhainen. Tampereella oli yksi yksilö talven aikana mieleisellä sisustuksella, mutta joku ehti napata sen edeltä. Ja tosiaan s-type on myös vaihtoehto, koska päässä viiraa sen verran.
Molemmat ollaan (toivottavasti) tulevia Jaguaristeja, mutta näköjään meillä on verrokit "hieman" eri kategoriassa. Omaa silmää miellyttää jo ihan "karvalakki"-mallin X-Typekin, vaikka toki nahat, pähkinäpuut ym. vain parantavat vaikutelmaa. Tietenkin niitä haluaisin itsekin tulevaan autooni, mutta tällä hetkellä olen hyvin lähellä kauppoja Classic-mallin hieman lisävarustellusta X-Typestä.

Noista varusteista piti sanomani, että itse taas olen pyrkinyt karttamaan noita kosketusnäytöllisiä yksilöitä ym. joissa on paljon sähköhärpäkkeitä, mitkä voivat tulevaisuudessa olla kalliita ja vaikeita korjata rikki mennessään. Tosin meillä nyt on hieman eri tason X-Typet hakusessa, itselläni noin 10 tonnin Suomi-yksilö ja teikäläisellä ilmeisestikin tuollainen noin 15 tonnin tuontiyksilö + verot, ruostesuojaus ja muut kulut = ~25(?) tonttua. Mutta anyway, käytetty kyseessä ja mikäli autoa aikoo vuosia pitää niin vanhetessaan nämä herkut jossain vaiheessa saattavat särkyäkin ja sitten osat voivat olla kiven alla ja kalliita. Esimerkkinä nykyinen Relluni, (joka ei ole mikään varustehirmu) johon tuli kyseisen mallin tyyppivika ajovaloautomatiikan kanssa. Netistä selvittämällä ja merkkiliikkeen myyjän perusteella syyksi valikoitui sulakerasia. Tilasin uuden liikkeeseen. Kuukauden päästä kun osaa ei ollut kuulunut, soittelin liikkeeseen ja selvisi, että "kyseistä osaa ei enää valmisteta." Ja kyseessä noin 10v auto. Onneksi lisäselvityksellä selvisi, että vika onkin ajovaloreleissä ja uudet sai ihan tarvikeliikkeestä yhteishintaan 12 €. Tuo liikkeen myyjä olisi myynyt minulle turhan osan ja mikäli auto olisi ollut hieman eri mallia, olisi sulakerasian mukana tullut myös auton keskustietokone ja hintaa sillä kokonaisuudella olisi ollut miehekkäät 600+ euroa, kun auton arvo oli ehkä 2000-2500 euroa. :D

Tämä siis vain oma mielipiteeni, toki saat ostaa juuri sellaisen herkun kuin itse haluat. Jos ja kun itse nyt tulen merkin pariin porttiteorialla niin myöhemmin uudempaan Jaggeen vaihtaessa alkaa minunkin olla vaikea löytää yksilöä, jossa ei olisi paljon sähkövempeleitä. Mutta X-Typeä kuitenkin tarkoitus pitää vuosia ja sellaisen omistajaksi toivottavasti pääsen jo lähipäivinä. :wink:
Jaguar X-Type Estate Business 2,0D vm. -07
Volvo Amazon B20 ”Royal Blue” vm. -69
Yamaha BT 1100 Bulldog vm.-06

Ex:
Jaguar X-Type 2,1 V6 vm.-02
Jaguar S-Type 2,7D V6 vm.-06
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: x-typen laatu

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Dong kirjoitti:
Aonsaithya kirjoitti:

Ja tosiaan s-type on myös vaihtoehto, koska päässä viiraa sen verran.
Tällä Jaguar foorumilla viiraa aika usealla näemmä kun S typejä omistamme :idea:
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
Dong
Viestit: 14
Liittynyt: Ti Joulu 31, 2013 11:14 am
Paikkakunta: Espoo

Re: x-typen laatu

Viesti Kirjoittaja Dong »

kissaeläin kirjoitti:
Dong kirjoitti:
Aonsaithya kirjoitti:

Ja tosiaan s-type on myös vaihtoehto, koska päässä viiraa sen verran.
Tällä Jaguar foorumilla viiraa aika usealla näemmä kun S typejä omistamme :idea:
Heh, vilpittömästi tarkoitin, että mietin x-typen, s-typen ja xj:n välillä (taisi olla xkr/xk8:kin harkintalistalla). Sellainen ei taida olla kovin johdonmukaista ja siitä tuo heitto. S-typessä sinänsä ei ole varmasti mitään vikaa.
Avatar
Aonsaithya
Viestit: 514
Liittynyt: Su Elo 19, 2012 8:06 pm
Paikkakunta: Espoo

Re: x-typen laatu

Viesti Kirjoittaja Aonsaithya »

kissaeläin kirjoitti:
Dong kirjoitti:
Aonsaithya kirjoitti: Ja tosiaan s-type on myös vaihtoehto, koska päässä viiraa sen verran.
Tällä Jaguar foorumilla viiraa aika usealla näemmä kun S typejä omistamme :idea:
Meni tuo quottaaminen nyt kyllä vähän metsään :) ihmettelinkin kun luin että olenko muka kirjoittanut mallinimen pienin kirjaimin.
JoHu kirjoitti:Molemmat ollaan (toivottavasti) tulevia Jaguaristeja, mutta näköjään meillä on verrokit "hieman" eri kategoriassa. Omaa silmää miellyttää jo ihan "karvalakki"-mallin X-Typekin, vaikka toki nahat, pähkinäpuut ym. vain parantavat vaikutelmaa. Tietenkin niitä haluaisin itsekin tulevaan autooni, mutta tällä hetkellä olen hyvin lähellä kauppoja Classic-mallin hieman lisävarustellusta X-Typestä.
Ulkoahan ne kaikki näyttävät enemmän tai vähemmän samalta, eli saman "silmäkarkin" saa joka tapauksessa. Kannattaa kuitenkin ostaa sellainen auto, jonka varustelu varmasti vastaa sitä mitä haluat ja tarvitset. Aina välillä tuolla UK-foorumilla postaa joku joka on ostanut erityisen askeettisen mallin ja haluaisi jälkiasentaa kipattavat penkit, vakkarin, sähkösäätöiset istuimet, navigaattorin ja muut vastaavat, eikä sellaisessa operaatiossa ole mitään mieltä.

Periaatteessa olen samaa mieltä noista sähkövarusteiden tuomista hajoamisriskeistä, mutta toisaalta omastani ei ole reilun kahden vuoden aikana levinnyt muita sähköisiä juttuja kuin ulkolämpötilasensori ja ilmamassasensori (MAF, mahdollisesti oma syy kun imuroin ilmansuodatinboksia enkä elmukelmuttanut ilmanottoputkea), ja molemmathan löytyvät tietenkin jokaisesta X-Typestä.

EDIT:
Jännä kyllä, olen nähnyt Suomessa joitakin Executivena myytäviä X-Typejä joissa on kangaspenkit eikä edes niitä jalopuulistoja ovissa. Periaatteessa varmin keino tunnistaa ne huippumallit ovat ne istuinten terenauhat, sillä niitä ei tietääkseni ole koskaan ollut kuin Sovereigneissa ja sitä vastaavissa muiden markkina-alueiden versioissa. Ne ovat tietenkin verrattain harvinaisia muuhun tarjontaan nähden.

Siitä olen kyllä samaa mieltä että tuo navigaattori modernisoi sisustan ilmettä huikeasti, ja se ruutu on hillittömän iso nykyautoihinkin verrattuna. Valikkografiikat ovat toki aika hirveät beigein taustoineen, eikä niitä ole mahdollista vaihtaa (olen tutustunut päivityslevyn rakenteeseen jonkin verran), mutta niistä pääsee eroon kun laittaa screensaverin ruudulle (softapäivityksen jälkeen mustalla taustalla valkoinen leaper) :D
Ex: 2007 XK 4.2, Liquid Silver & Charcoal
Ex: 2001 X-Type 2.5 SE, Platinum, Dove & Granite
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: x-typen laatu

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Moi !
Juu,pahoittelen lainauksen kääntymistä väärään osoitteeseen. Puhelimella kun operoi niin kävi niin.
Ps.Itsellä 2001 Stype jossa varmaan kaikki mahdollinen varuste mitä mukaan on saanut mm navi-mutta se on todella typerässä paikassa käytännöllisyyteen nähden ja siksi käytän erillistä navia mikäli tarve nähdä ja ajaa samalla.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
Avatar
JoHu
Viestit: 176
Liittynyt: Ke Maalis 19, 2014 10:54 pm
Paikkakunta: Haapavesi

Re: x-typen laatu

Viesti Kirjoittaja JoHu »

Nyt tuli meikäläisen autokaupoissa uusi käänne.

Kuvia ei vielä netissä ole, mutta liikkeen myyjä lähetti niitä minulle. Vasta tullut kuntotarkistettu vaihtoauto. Tarkastuksessa ei kuulemma vikoja löytynyt, menee "fiksiin" tänään ja on perjantaina valmis. Pesevät ja vahaavat ulkoa ja sisältä. Lauantaina aamupäivällä menen katsomaan ja koeajamaan autoa.

Soittelin jo edelliselle omistajallekin. Puheiden ja kuvien perusteella varsin loistoyksilö. Edellinen omistaja kertoi, että viime vuonna autolle tehty myös jokin "timantti-käsittely." Olettaisin sen olevan tämä sillä omistaja oli Etelä-Savosta. Hän tosin puhui maalipinnan käsittelystä, mutta käytti tuota timantti-käsittely -nimeä, joten en nyt ole varma mitä kaikkea on tehty eikä tainnut omistajakaan olla. Huoltokirjasta selvinnee tarkemmin. 300 euroa käsittely kuitenkin maksanut. Kuulemma isäukko on Jaguar-miehiä myös ja hän on huollattanut autoa. Muutenkin merkkiliikkeessä huollatettu ja kaikin puolin hyvin pidetty. Ollut 2 omistajaa, joista ensimmäisellä vuoden ja toisella (naisella) noin 10 vuotta. Täysin ruosteeton ja viaton yksilö kuulemma. Vähän ajettukin ja varusteita enemmän kuin noissa kahdessa Etelä-Suomen vaihtoehdossani, kuten esimerkiksi nahkasisusta ja alkuperäiset 17" alut noiden E-Suomen vaihtoehtojen 16" sijaan. Vakionopeussäädintä ei taida olla tässä, sillä kuva sisustastakin tuli ja ratista puuttuvat oikean puoleiset painikkeet, mutta muuten jotakuinkin 100 % sellainen yksilö mitä olen etsinyt. 8)
Jaguar X-Type Estate Business 2,0D vm. -07
Volvo Amazon B20 ”Royal Blue” vm. -69
Yamaha BT 1100 Bulldog vm.-06

Ex:
Jaguar X-Type 2,1 V6 vm.-02
Jaguar S-Type 2,7D V6 vm.-06
Dong
Viestit: 14
Liittynyt: Ti Joulu 31, 2013 11:14 am
Paikkakunta: Espoo

Re: x-typen laatu

Viesti Kirjoittaja Dong »

JoHu kirjoitti:Nyt tuli meikäläisen autokaupoissa uusi käänne.

Kuvia ei vielä netissä ole, mutta liikkeen myyjä lähetti niitä minulle. Vasta tullut kuntotarkistettu vaihtoauto. Tarkastuksessa ei kuulemma vikoja löytynyt, menee "fiksiin" tänään ja on perjantaina valmis. Pesevät ja vahaavat ulkoa ja sisältä. Lauantaina aamupäivällä menen katsomaan ja koeajamaan autoa.

Soittelin jo edelliselle omistajallekin. Puheiden ja kuvien perusteella varsin loistoyksilö. Edellinen omistaja kertoi, että viime vuonna autolle tehty myös jokin "timantti-käsittely." Olettaisin sen olevan tämä sillä omistaja oli Etelä-Savosta. Hän tosin puhui maalipinnan käsittelystä, mutta käytti tuota timantti-käsittely -nimeä, joten en nyt ole varma mitä kaikkea on tehty eikä tainnut omistajakaan olla. Huoltokirjasta selvinnee tarkemmin. 300 euroa käsittely kuitenkin maksanut. Kuulemma isäukko on Jaguar-miehiä myös ja hän on huollattanut autoa. Muutenkin merkkiliikkeessä huollatettu ja kaikin puolin hyvin pidetty. Ollut 2 omistajaa, joista ensimmäisellä vuoden ja toisella (naisella) noin 10 vuotta. Täysin ruosteeton ja viaton yksilö kuulemma. Vähän ajettukin ja varusteita enemmän kuin noissa kahdessa Etelä-Suomen vaihtoehdossani, kuten esimerkiksi nahkasisusta ja alkuperäiset 17" alut noiden E-Suomen vaihtoehtojen 16" sijaan. Vakionopeussäädintä ei taida olla tässä, sillä kuva sisustastakin tuli ja ratista puuttuvat oikean puoleiset painikkeet, mutta muuten jotakuinkin 100 % sellainen yksilö mitä olen etsinyt. 8)
Rivien välistä luettavissa aitoa innostusta. Olen vilpittömästi iloinen puolestasi jos nyt tärppäsi.

Jooh tuo 25t heitto ei ollut kyllä kaukana omista laskelmista. Tuolla samalla hinnalla tosin saa jo vanhemman x350, joten ehkä hieman kyseenalaistaa koko päätöstä. Pidän tosin siitä, että x-type ei ole niin showoffi. Xj olisi abouttiarallaa työpaikan näyttävin auto (ei toki kallein). Toki verot ja palkkavaikutus huomioiden tuollainen leasari-passatti on todellisuudessa kaksi kertaa kalliimpi, mutta ei sitä muut niin helposti tajua.
Avatar
JoHu
Viestit: 176
Liittynyt: Ke Maalis 19, 2014 10:54 pm
Paikkakunta: Haapavesi

Re: x-typen laatu

Viesti Kirjoittaja JoHu »

Nyt foorumin taas toimiessa minunkin laitteillani, pääsen päivittelemään tilannetta tänne.

Niin siinä nyt kävi, että Kajaanin liikkeestä kävin lauantaina X-Typen vaihtamassa itselleni ja tällä hetkellä olen ostokseeni enemmän kuin tyytyväinen. Kyseinen yksilö on 2,1l koneella, 123tkm ajettu, hopeanharmaa, alkuperäisillä 17" Bermuda-aluilla, talvirenkaat 16" alkuperäisillä aluilla ja täydellä merkkiliikkeen huoltokirjalla. Omistajia 2, joista ekalla vuoden ja toisella (naisella) noin 10 vuotta. Huollettu joka vuosi liikkeessä, vaikka kilometrejä edellisellä omistajalla tullut ~10tkm per vuosi. Soittelin hänelle ja kovin oli autosta pitänyt eikä mielellään siitä edes luopunut. Halusi kuitenkin uudempaan vaihtaa ja oli uuden A-Mersun laittanut tilalle.

Ilmeisesti Jaggeni varustetaso on Classic, mutta muutamia lisärakseja tilaukseen on tehty. Varusteina sähköinen korkeussäätö kuskin penkissa (vakio?), musta nahkasisusta, nahkaratti, ilmastointi, ym. perusjutut. Ei lämmitettävää tuulilasia, ei vakkaria. Nuo olisivat olleet mukavat lisät, mutta ilmankin pärjään. En paljon valehtele, jos sanon että esimerkillisesti pidetty auto. Tosiaan täysi huoltokirja ja vuosittain huollettu, vaikka kilometrejä noin vähän tullut. Tämän lisäksi viime vuonna tehty jonkinlainen ruostesuojaus / maalipinnan käsittely autolle ja sillä on vielä takuuta reilu 1,5v jäljellä. Ruostetta ei siis luonnollisesti ole. Muutama kiveniskemä keulassa, mutta ei mitään suurta. Erittäin siisti sisältä ja päältä ja onhan se komia! 8) Ainoa miinus näin muutaman päivän omistuksen jälkeen on niiden ilmastointiritilöiden eläminen. Koeajolla ja viikonloppuna helteillä ei ongelmia ollut eikä vielä tänä aamunakaan, mutta iltapäivällä töistä lähtiessä ritilät olivat päistään kohonneet. Nyt illemmalla kävin katsomassa niin ovat taas normaalisti. Pitänee joku vapaapäivä laittaa silikonilla ne kiinni kunnolla. Kokonaisuudessaan äärimmäiset positiiviset tunnelmat autosta eikä nuo ritilät sitä ole onnistuneet pilaamaan. Tuntuu huomiota herättävän jonkin verran ja tutut ja sukulaiset on heti kyselemässä autosta, kun näkevät. :)
Jaguar X-Type Estate Business 2,0D vm. -07
Volvo Amazon B20 ”Royal Blue” vm. -69
Yamaha BT 1100 Bulldog vm.-06

Ex:
Jaguar X-Type 2,1 V6 vm.-02
Jaguar S-Type 2,7D V6 vm.-06
Avatar
Aonsaithya
Viestit: 514
Liittynyt: Su Elo 19, 2012 8:06 pm
Paikkakunta: Espoo

Re: x-typen laatu

Viesti Kirjoittaja Aonsaithya »

Dong kirjoitti:Jooh tuo 25t heitto ei ollut kyllä kaukana omista laskelmista. Tuolla samalla hinnalla tosin saa jo vanhemman x350, joten ehkä hieman kyseenalaistaa koko päätöstä. Pidän tosin siitä, että x-type ei ole niin showoffi. Xj olisi abouttiarallaa työpaikan näyttävin auto (ei toki kallein). Toki verot ja palkkavaikutus huomioiden tuollainen leasari-passatti on todellisuudessa kaksi kertaa kalliimpi, mutta ei sitä muut niin helposti tajua.
Vaikka en ole X350-generaatiota missään vaiheessa vakavasti harkinnut, on niitä ilmoituksia toki tullut katseltua, ja totesin hyvän aikaa sitten ettei omaan elämäntyyliin ja -tilanteeseen sellainen sopisi lainkaan. Liian ison ja arvokkaan näköinen, tuntuisi epäjohdonmukaiselta kun opiskelutkin ovat vielä kesken! :D

No, tuo on omaa ehkä hieman sekavaa pohdiskelua. Turha murehtia sitä mitä muut ajattelevat, jos haluat auton X, hanki auto X. There's no other way about it. Tsekkaa joku X-Type niin tiedät enemmän vaihtoehdoistasi.
JoHu kirjoitti:Niin siinä nyt kävi, että Kajaanin liikkeestä kävin lauantaina X-Typen vaihtamassa itselleni ja tällä hetkellä olen ostokseeni enemmän kuin tyytyväinen. Kyseinen yksilö on 2,1l koneella, 123tkm ajettu, hopeanharmaa, alkuperäisillä 17" Bermuda-aluilla, talvirenkaat 16" alkuperäisillä aluilla ja täydellä merkkiliikkeen huoltokirjalla. Omistajia 2, joista ekalla vuoden ja toisella (naisella) noin 10 vuotta. Huollettu joka vuosi liikkeessä, vaikka kilometrejä edellisellä omistajalla tullut ~10tkm per vuosi. Soittelin hänelle ja kovin oli autosta pitänyt eikä mielellään siitä edes luopunut. Halusi kuitenkin uudempaan vaihtaa ja oli uuden A-Mersun laittanut tilalle.
Onnea hankinnalle, hyvältähän se vaikuttaa. Kai laitat kuvia?

Pitää minunkin käytellä kameraa lähiaikoina, täytyy suunnitella joku puolivakavan harrastelijakuvaajan habituksen mukainen photoshootti myynti-ilmoitusta varten.

Kun niitä listoja laitat, kannattaa tosiaan silikonoinnin jälkeen kiilata niiden ja tuulilasin väliin esim rättimytty pitämään listaa aloillaan esim. yön yli. Itsellä on pysynyt aika hyvin nuo listat, parin vuoden kuluessa toinen on tainnut taistella irti silikonikahleistaan sen verran että on silminhavaittavasti rahtusen koholla. Täytyy kai uusia käsittely.
Ex: 2007 XK 4.2, Liquid Silver & Charcoal
Ex: 2001 X-Type 2.5 SE, Platinum, Dove & Granite
hamalainen
Viestit: 297
Liittynyt: To Syys 05, 2013 7:16 pm

Re: x-typen laatu

Viesti Kirjoittaja hamalainen »

Siinä mitään silikoonia tarvita! Tippa heti-piti-liimaa molempiin päätytappeihin ja kiinni on.

Vai aiotteko niitä alvariinsa availla ? :)


hoo
X-type Estate 3.0 V6 aut. AWD, vm. -04. Salsa Red
Moottori: Teboil Silver Classic GT-S 10W-50
Aut.vaihteisto: Valvoline MaxLife ATF, RVS
Jakolaatikko: Castrol Syntrax Limited Slip 75W-140
Perä: Castrol Syntrax Limited Slip 75W-140, RVS
Avatar
JoHu
Viestit: 176
Liittynyt: Ke Maalis 19, 2014 10:54 pm
Paikkakunta: Haapavesi

Re: x-typen laatu

Viesti Kirjoittaja JoHu »

Aonsaithya kirjoitti: Vaikka en ole X350-generaatiota missään vaiheessa vakavasti harkinnut, on niitä ilmoituksia toki tullut katseltua, ja totesin hyvän aikaa sitten ettei omaan elämäntyyliin ja -tilanteeseen sellainen sopisi lainkaan. Liian ison ja arvokkaan näköinen, tuntuisi epäjohdonmukaiselta kun opiskelutkin ovat vielä kesken! :D
Sama täällä, opiskelut kesken ja ei tarvetta noin isolle autolle ainakaan vielä. X-Type on just passeli meikäläisen tarpeisiin tällä hetkellä. Itse asiassa näin muutaman päivän omistuksen jälkeen tuntuu siltä, että ihmisillä ei ole hajuakaan X-Typen oikeasta arvosta. Tutut ja vähemmän tututkin, kun tulevat juttusille auton vaihtoni huomattuaan tuntuvat melkein järjestään kysyvän auton hintaa. Ei nyt suoraan, mutta tyyliin "tämmönen varmaan maksaa hirveesti." Jää sellainen kuva, että autoa luullaan varmaan vähintään 2-3 kertaa arvokkaammaksi kuin se todellisuudessa on. Eipä tuo haittaa, mutta pistää miettimään, että jos olis isomman Jaggen ostanu niin ihmiset luulisivat varmaan lottovoittajaksi. :D Jos samalla rahalla olisi ostanut jonkin perus, massaan hukkuvan kotteron tyyliin Corolla tai Golf niin tällaisia kyselyjä tuskin tulisi. Ainakaan tuohon sävyyn, että "miten sulla on varaa tommoseen." Ei kukaan ole suoraan tuota sanonut, mutta sellainen kuva jää keskusteluista, että kielen päällä pyörii, mutta eivät uskalla tai tohdi kakaista ulos.
Aonsaithya kirjoitti:Onnea hankinnalle, hyvältähän se vaikuttaa. Kai laitat kuvia?
Juu, voisin laittaakin. Tunnen nyt itseni täysin avuttomaksi, mutta miten saa koneelta kuvia tänne? Tuolla img:llä saisi netistä, mutta entä omalta koneelta? Tiedostoja viestiin lisäämällä pitäisi olla niin olemattoman kokoisia tai surkea laatuisia kuvia, että niitä on turha siten laittaa.
Aonsaithya kirjoitti:Pitää minunkin käytellä kameraa lähiaikoina, täytyy suunnitella joku puolivakavan harrastelijakuvaajan habituksen mukainen photoshootti myynti-ilmoitusta varten.
Et kai aio luopua Jaggesta? Onko toisenlainen kissa tulossa vai miksi myyt autoasi?
Aonsaithya kirjoitti:Kun niitä listoja laitat, kannattaa tosiaan silikonoinnin jälkeen kiilata niiden ja tuulilasin väliin esim rättimytty pitämään listaa aloillaan esim. yön yli. Itsellä on pysynyt aika hyvin nuo listat, parin vuoden kuluessa toinen on tainnut taistella irti silikonikahleistaan sen verran että on silminhavaittavasti rahtusen koholla. Täytyy kai uusia käsittely.
hamalainen kirjoitti:Siinä mitään silikoonia tarvita! Tippa heti-piti-liimaa molempiin päätytappeihin ja kiinni on.

Vai aiotteko niitä alvariinsa availla ? :)
Näköjään niiden listojen paikkaamisella ei niin valtava hoppu ole. Tänään töihin mennessä ja sieltä tullessa kyllä hieman koholla oli molemmat listat päistään, mutta ei läheskään niin pahasti kuin eilen iltapäivällä. Ilmeisesti lämpötilasta ja ilmasta riippuen tilanne elää. Sen verran kokeilin, että irti ne eivät ole kuin päistä. Kannattaako niitä väkisin alkaa repiä irti vai laittaisinko vain päistä silikonilla tai liimalla kiinni? Vai onko niissä jokin fiksu ja helppo irroitussysteemi olemassa? Ei minulla ainakaan ole suunnitelmissa niitä irroitella, kun kerran ne kiinni saan, mutta jos jostain syystä tulevaisuudessa joutuu niitä irrottelemaan niin liimauksen jälkeen eivät taida oikein enää lähteä...? Ainakaan ilman puukkoa ja jälkiä kojelautaan?
Jaguar X-Type Estate Business 2,0D vm. -07
Volvo Amazon B20 ”Royal Blue” vm. -69
Yamaha BT 1100 Bulldog vm.-06

Ex:
Jaguar X-Type 2,1 V6 vm.-02
Jaguar S-Type 2,7D V6 vm.-06
Avatar
Aonsaithya
Viestit: 514
Liittynyt: Su Elo 19, 2012 8:06 pm
Paikkakunta: Espoo

Re: x-typen laatu

Viesti Kirjoittaja Aonsaithya »

JoHu kirjoitti:Juu, voisin laittaakin. Tunnen nyt itseni täysin avuttomaksi, mutta miten saa koneelta kuvia tänne? Tuolla img:llä saisi netistä, mutta entä omalta koneelta? Tiedostoja viestiin lisäämällä pitäisi olla niin olemattoman kokoisia tai surkea laatuisia kuvia, että niitä on turha siten laittaa.
Kissakulman kuormittamisen välttämiseksi kannattaa ladata ne kuvat jollekin netin lukuisista kuvasivuista, vaikka TinyPic, ja käyttää sitä linkkiä sieltä IMG-tageissa.
JoHu kirjoitti:Et kai aio luopua Jaggesta? Onko toisenlainen kissa tulossa vai miksi myyt autoasi?
Autontarve katosi muuton vuoksi jo 1.5 vuotta sitten, eli olen siitä asti pitänyt tätä vain rakkaudesta. Tunteet eivät ole kadonneet mihinkään, mutta tässä kohdassa elämää auton pitäminen tunnesyistä on kustannusten kannalta aika järjetöntä. Opiskelujen jälkeen sitten... :D
Ex: 2007 XK 4.2, Liquid Silver & Charcoal
Ex: 2001 X-Type 2.5 SE, Platinum, Dove & Granite
Avatar
JoHu
Viestit: 176
Liittynyt: Ke Maalis 19, 2014 10:54 pm
Paikkakunta: Haapavesi

Re: x-typen laatu

Viesti Kirjoittaja JoHu »

Aonsaithya kirjoitti: Kissakulman kuormittamisen välttämiseksi kannattaa ladata ne kuvat jollekin netin lukuisista kuvasivuista, vaikka TinyPic, ja käyttää sitä linkkiä sieltä IMG-tageissa.
Ok, kiitos.

Tässäpä kuvia:

Kuva
Otettu viikonloppuna. Oli kuuma ja pölyinen keli, auto huuhdottu pölystä kuvassa ja vielä hieman märkä esim. konepelliltä.
Jaguar X-Type Estate Business 2,0D vm. -07
Volvo Amazon B20 ”Royal Blue” vm. -69
Yamaha BT 1100 Bulldog vm.-06

Ex:
Jaguar X-Type 2,1 V6 vm.-02
Jaguar S-Type 2,7D V6 vm.-06
Avatar
JoHu
Viestit: 176
Liittynyt: Ke Maalis 19, 2014 10:54 pm
Paikkakunta: Haapavesi

Re: x-typen laatu

Viesti Kirjoittaja JoHu »

Kuva
Kuva otettu tänään. Käyttöauto kyseessä, joten matot hieman likaiset. Kotipihani + työpaikkani parkkipaikka on soralla, joten väkisellä kantautuu likaa autoon. Kuvissa näyttää mutaiselta, mutta todellisuudessa se on maton kangasosa + kengissä kantautunutta hiekkaa/soraa.

EDIT: Sori tuplapostaus, mutta ei antanut samaan viestiin laittaa kahta eri kuvaa jostain syystä.
Jaguar X-Type Estate Business 2,0D vm. -07
Volvo Amazon B20 ”Royal Blue” vm. -69
Yamaha BT 1100 Bulldog vm.-06

Ex:
Jaguar X-Type 2,1 V6 vm.-02
Jaguar S-Type 2,7D V6 vm.-06
TexPat
Viestit: 520
Liittynyt: Ti Elo 19, 2008 5:25 pm

Re: x-typen laatu

Viesti Kirjoittaja TexPat »

Komea peli, onnittelut hankinnasta!
Avatar
Aonsaithya
Viestit: 514
Liittynyt: Su Elo 19, 2012 8:06 pm
Paikkakunta: Espoo

Re: x-typen laatu

Viesti Kirjoittaja Aonsaithya »

Siistiltä näyttää! Jostain syystä itselle ei ensin näkynyt kuin sisäkuva, nyt näkyy vain ulkokuva, ehkä tinypic bugaa. Jaa joo, ellen väärin muista, pistin merkille sisäkuvaa katsoessa että mittariston taustavalon kirkkausnappi & ajovalojen korkeudensäätönappi eivät olleet painettuna sisään. Ohjaamon feng shui kärsii!

Sinulla onkin tuossa samat 17" vanteet (nimi on "X Sport" tai "Aguila" tai sekä että) kuin itsellä on toisessa X-Typessä... :D
Kuva
Ex: 2007 XK 4.2, Liquid Silver & Charcoal
Ex: 2001 X-Type 2.5 SE, Platinum, Dove & Granite
Avatar
JoHu
Viestit: 176
Liittynyt: Ke Maalis 19, 2014 10:54 pm
Paikkakunta: Haapavesi

Re: x-typen laatu

Viesti Kirjoittaja JoHu »

Aonsaithya kirjoitti:Siistiltä näyttää! Jostain syystä itselle ei ensin näkynyt kuin sisäkuva, nyt näkyy vain ulkokuva, ehkä tinypic bugaa. Jaa joo, ellen väärin muista, pistin merkille sisäkuvaa katsoessa että mittariston taustavalon kirkkausnappi & ajovalojen korkeudensäätönappi eivät olleet painettuna sisään. Ohjaamon feng shui kärsii!
Itselläni näkyi aiemmin molemmat ja nyt ei näy sisäkuva. Mikä lie bugi siellä. Joo ei ole mainitsemasi napit sisään painettuja. Onko se sitten toisissa yksilöissä niin ja toisissa ei vai miten se tuolla lailla on?

Tässä illansuussa ajelin ekaa kertaa vesisateessa X-Typellä. Näissä on ilmeisesti sellainen ominaisuus (ei vika?) että ikkunat huurtuu ilman ilmastointia? Muistelen tämän suuntaista lukeneeni ja niin nyt kävi. Ulkolämpötila oli jotain 10 paikkeilla ja ajattelin, ettei ilmastointia tarvitse niin ei monta minuuttia mennyt, kun ikkunat oli huurussa, vaikka lämmintä puhalsi ja voimakkuuttakin lisäsin. Kun nappasin ilmastoinnin päälle, oli huurteet pian poissa. Onko tämä siis aivan normaalia vai onko mulla joku suodatin tukossa tms.?

Jäi aiemmin sanomatta, mulla on tuo vaihdekepin edessä oleva tuhkakupin sisältävä kansi oikealta puolelta joko irti kiinnikkeestä tai kiinnike on hajonnut. Luukku on todella hankala saada kiinni, mutta se kuitenkin pysyy kiinni eikä aukea omin avuin. En polttele, joten en luukkua välttämättä tarvitse, mutta onko tämä yksilövika vai onko kiinnikkeet kaikissa heppoista kamaa? Entisetkään omistajat eivät ilmeisesti ole poltelleet, joten kovan käytön takia se ei liene rikkoutunut.
Jaguar X-Type Estate Business 2,0D vm. -07
Volvo Amazon B20 ”Royal Blue” vm. -69
Yamaha BT 1100 Bulldog vm.-06

Ex:
Jaguar X-Type 2,1 V6 vm.-02
Jaguar S-Type 2,7D V6 vm.-06
Avatar
Aonsaithya
Viestit: 514
Liittynyt: Su Elo 19, 2012 8:06 pm
Paikkakunta: Espoo

Re: x-typen laatu

Viesti Kirjoittaja Aonsaithya »

JoHu kirjoitti:Joo ei ole mainitsemasi napit sisään painettuja. Onko se sitten toisissa yksilöissä niin ja toisissa ei vai miten se tuolla lailla on?
Kyllä niiden pitäisi siis painamalla jäädä sisemmäs, omasi näyttivät olevan siinä ulommassa "säätöasennossa". Jos eivät jää alas niin sitten siinä on jokin fiba. Se ei toki ole mikään vakava ongelma, ja jos se oikeasti häiritsee niin noita kytkinpaneeleja löytyy vaivatta ebaysta. En tosin tiedä miten helppo se paneeli on kaivaa ulos.
JoHu kirjoitti:Tässä illansuussa ajelin ekaa kertaa vesisateessa X-Typellä. Näissä on ilmeisesti sellainen ominaisuus (ei vika?) että ikkunat huurtuu ilman ilmastointia?
Itsellä on ilmastointi koko ajan päällä, lähinnä koska se käsittääkseni tosiaan poistaa ilmasta kosteutta. En ole tainnut edes kokeilla ajaa ilman sitä.
JoHu kirjoitti:Jäi aiemmin sanomatta, mulla on tuo vaihdekepin edessä oleva tuhkakupin sisältävä kansi oikealta puolelta joko irti kiinnikkeestä tai kiinnike on hajonnut. Luukku on todella hankala saada kiinni, mutta se kuitenkin pysyy kiinni eikä aukea omin avuin. En polttele, joten en luukkua välttämättä tarvitse, mutta onko tämä yksilövika vai onko kiinnikkeet kaikissa heppoista kamaa?
Räplään itse tuota tuhkakupin kantta päivittäin, koska minulla on tosiaan mp3-soitin siellä piilossa, enkä ole kohdannut mitään ongelmia. Tuo on helppo tsekata;
1) Avaa tuhkakupin kansi
2) Irrota vaihdekepin ympärys, lähtee ihan nostamalla
3) Avaa tuhkakupin alareunassa näkyvät kaksi torx-ruuvia
4) Vedä tuhkakuppikokonaisuus varoen ulos (huomioi sikarinsytyttimen johdot)
5) Fiilistele ja tarkastele ja jotain

Olen jonkin verran nysvännyt noiden kiinnikeiden kanssa, lähinnä koska muistaakseni vaihdoin puisen kannen omaan tuhkakuppiini vaihtamatta siis sitä itse tuhkakuppimoduulia, ja jäi sellainen käsitys ettei sen kovin helposti pitäisi voida lähteä rikkoutumatta sijoiltaan.
Ex: 2007 XK 4.2, Liquid Silver & Charcoal
Ex: 2001 X-Type 2.5 SE, Platinum, Dove & Granite
Avatar
JoHu
Viestit: 176
Liittynyt: Ke Maalis 19, 2014 10:54 pm
Paikkakunta: Haapavesi

Re: x-typen laatu

Viesti Kirjoittaja JoHu »

Aonsaithya kirjoitti: Kyllä niiden pitäisi siis painamalla jäädä sisemmäs, omasi näyttivät olevan siinä ulommassa "säätöasennossa". Jos eivät jää alas niin sitten siinä on jokin fiba. Se ei toki ole mikään vakava ongelma, ja jos se oikeasti häiritsee niin noita kytkinpaneeleja löytyy vaivatta ebaysta. En tosin tiedä miten helppo se paneeli on kaivaa ulos.
Toimivat näköjään aivan normaalisti eli painuvat sisään ja tulevat uloskin. Jääneet ilmeisesti autoliikkeeltä tai edelliseltä omistajalta säätöasentoon enkä arvannut niiden painuvan sisään.
Aonsaithya kirjoitti:Itsellä on ilmastointi koko ajan päällä, lähinnä koska se käsittääkseni tosiaan poistaa ilmasta kosteutta. En ole tainnut edes kokeilla ajaa ilman sitä.
Niinhän se poistaa kosteutta, mutta eikö siitä ole mitään haittaa, jos se on jatkuvasti päällä? Ainakin aiemmin tuttuni Focuksessa oli käyttöohjekirjassa maininnat, että ilmastointia ei saa käyttää pakkasella, vesisateessa pitäisi olla käyttämättä sitä tai vaihtoehtoisesti laittaa sisäilmankierto päälle ja ikkunoita ei saa pitää auki ilmastoinnin ollessa päällä. Tämä kaikki siis manuaalisessa ilmastoinnissa vuoden 2000 Focuksessa. Onko Jaggessa sitten kehittyneempi ilmastointi, ettei tarvitse niin kelistä välitellä vai liekö nuokin Fordin varoitukset olleet valmistajan liioittelua?
Aonsaithya kirjoitti:Räplään itse tuota tuhkakupin kantta päivittäin, koska minulla on tosiaan mp3-soitin siellä piilossa, enkä ole kohdannut mitään ongelmia. Tuo on helppo tsekata;
1) Avaa tuhkakupin kansi
2) Irrota vaihdekepin ympärys, lähtee ihan nostamalla
3) Avaa tuhkakupin alareunassa näkyvät kaksi torx-ruuvia
4) Vedä tuhkakuppikokonaisuus varoen ulos (huomioi sikarinsytyttimen johdot)
5) Fiilistele ja tarkastele ja jotain

Olen jonkin verran nysvännyt noiden kiinnikeiden kanssa, lähinnä koska muistaakseni vaihdoin puisen kannen omaan tuhkakuppiini vaihtamatta siis sitä itse tuhkakuppimoduulia, ja jäi sellainen käsitys ettei sen kovin helposti pitäisi voida lähteä rikkoutumatta sijoiltaan.
Kiitokset tästä. Pitää joku päivä tarkistaa tuo.
Jaguar X-Type Estate Business 2,0D vm. -07
Volvo Amazon B20 ”Royal Blue” vm. -69
Yamaha BT 1100 Bulldog vm.-06

Ex:
Jaguar X-Type 2,1 V6 vm.-02
Jaguar S-Type 2,7D V6 vm.-06
Vastaa Viestiin