x-typen laatu

Yleinen Jaguar-keskustelu
TexPat
Viestit: 520
Liittynyt: Ti Elo 19, 2008 5:25 pm

Re: x-typen laatu

Viesti Kirjoittaja TexPat »

JoHu kirjoitti: Niinhän se poistaa kosteutta, mutta eikö siitä ole mitään haittaa, jos se on jatkuvasti päällä? Ainakin aiemmin tuttuni Focuksessa oli käyttöohjekirjassa maininnat, että ilmastointia ei saa käyttää pakkasella, vesisateessa pitäisi olla käyttämättä sitä tai vaihtoehtoisesti laittaa sisäilmankierto päälle ja ikkunoita ei saa pitää auki ilmastoinnin ollessa päällä. Tämä kaikki siis manuaalisessa ilmastoinnissa vuoden 2000 Focuksessa. Onko Jaggessa sitten kehittyneempi ilmastointi, ettei tarvitse niin kelistä välitellä vai liekö nuokin Fordin varoitukset olleet valmistajan liioittelua?
En osaa sanoa teknisiä perusteluita moiselle kiellolle mutta olen omassa X-typessäni pitänyt viimeiset 10 vuotta ilmastoinnin aina päällä ja vielä ei mitään ongelmaa ole tullut vastaan.

Sama juttu muissakin perheen autoissa.
hamalainen
Viestit: 297
Liittynyt: To Syys 05, 2013 7:16 pm

Re: x-typen laatu

Viesti Kirjoittaja hamalainen »

Moro.

Oon tällä palstalla ennenkin rutissut noista Jaguarin alkuperäisistä 'koiranluista'. Siis muovisista härpäkkeistä, mitkä eivät yksinkertaisesti kestä ainakaan näitä Suomen maanteitä.
Vaihdoin juuri toisen etupyörän 'luun' ja toinen vaihtui jo talvella.

Tarinan opetus: Seuraavaksi X-typeen Ford Mondeon rautaiset luut, niin eiköhän ala kestämään niinkuin pitääkin !

Sapettaa.....

hoo
X-type Estate 3.0 V6 aut. AWD, vm. -04. Salsa Red
Moottori: Teboil Silver Classic GT-S 10W-50
Aut.vaihteisto: Valvoline MaxLife ATF, RVS
Jakolaatikko: Castrol Syntrax Limited Slip 75W-140
Perä: Castrol Syntrax Limited Slip 75W-140, RVS
JMH
Viestit: 119
Liittynyt: Pe Maalis 09, 2012 10:18 am

Re: x-typen laatu

Viesti Kirjoittaja JMH »

Auton kun vaimo osti (109tkm ajettu) oli 102tkm vaihdettu oikea koiranluu. Vasemman vaihdoin jossai 120tkm kohdilla (Lemförder muovinen luu). Oikea vaihdettiin 180tkm kohdilla Lemförderiin. Nyt 185tkm kohdilla vasen taas vaihtoon. Britishpartsilta piti kuvan mukaan tilata muovinen luu, mutta kusti polki metallisen version. Metallinen vaihdettu ja katsotaan miten kestää. Ei tietoa ketä sen on valmistanut. Osassa stanssattu linnun logo. En löytänyt sillä ainakaan valmistajaa. Luita menee vaihtoon kuin ranskalaissa. Citikassa (berlingo) meni kyllä hieman nopeammin vaihtoon.
Ex S-type 2.7d Executive vm-06
Ex X-Type Estate 2,0d Executive vm-04
rebel58
Viestit: 779
Liittynyt: La Heinä 07, 2007 12:16 am
Paikkakunta: Helsinki

Re: x-typen laatu

Viesti Kirjoittaja rebel58 »

Onhan nämä nykyiset ilmastoinnit hieman erilaisia kuin vanhat, mutta vanhoihin jenkkein ole käyttänyt ilmastointia kerran pari kuukaudessa. Niin lukenut vanhoista oppaistakin. Saa kompura voitelua eikä jämähdä jumiin.
5.8 LITRE LEAPING CAT!
Early XJ-S powerd by GM
hamalainen
Viestit: 297
Liittynyt: To Syys 05, 2013 7:16 pm

Re: x-typen laatu

Viesti Kirjoittaja hamalainen »

JMH:lle.

Mulla oli 5 Sitikkaa peräjälkeen enkä vaihtanut yhtä ainutta koiranluuta niihin. BX, ZX ja kolme Xantiaa.

En muuten olisi ikinä uskonut, että joskus kehun Fordin tuotteita! Sen verran minua aikoinaan k*setettiin eräässä pirkanmaalaisessa, nyt jo konkkaan menneessä Hoppakaupassa... Vannoin tuolloin, etten Hoppaan koske !

No. Ajat muuttuu ja me sen mukana ;) ;)

hoo
X-type Estate 3.0 V6 aut. AWD, vm. -04. Salsa Red
Moottori: Teboil Silver Classic GT-S 10W-50
Aut.vaihteisto: Valvoline MaxLife ATF, RVS
Jakolaatikko: Castrol Syntrax Limited Slip 75W-140
Perä: Castrol Syntrax Limited Slip 75W-140, RVS
Avatar
JMSC
Viestit: 1034
Liittynyt: Ke Joulu 05, 2012 11:00 pm
Paikkakunta: Lempäälä

Re: x-typen laatu

Viesti Kirjoittaja JMSC »

Oman subjektiivisen kokemuksen mukaan muovinen koiranluu vähentää jonkinverran runkoo johtuvia ääniä varsinkin terävistä sillan/asfaltin saumoista. Alkuperäiset muoviset kestivät 190tkm. Tilalle tulivat tosiaan metalliset mikä jälkeenpäin ohuesti harmittaa.

Lemförderin logossa on pöllö kolmion sisällä.

Ei tuo automaatti-ilmastointi mene päälle jos olosuhteet eivät sitä salli, eli huoletta voi pitää päällä.
Vaimolla S-type 3.0V6
XJR-6

Honda CB 1300F Super Four

EX:ät
Ford Sierra -83 1.6GL "museopeli" (luovutettu parempaan kotiin)
X-type 2.0D siirtyi suvussa eteenpäin
Honda CB SevenFifty
Mondeo GT V6 aut. farkku
Mondeo 1.8GLX RIP
JMH
Viestit: 119
Liittynyt: Pe Maalis 09, 2012 10:18 am

Re: x-typen laatu

Viesti Kirjoittaja JMH »

Lemförderin pöllölogo se ei ollut. Lintu muistutti lähinnä pääskystä ympyrän sisällä.
Ex S-type 2.7d Executive vm-06
Ex X-Type Estate 2,0d Executive vm-04
Avatar
JoHu
Viestit: 176
Liittynyt: Ke Maalis 19, 2014 10:54 pm
Paikkakunta: Haapavesi

Re: x-typen laatu

Viesti Kirjoittaja JoHu »

Noista ilmastointiritilöiden tai listojen, miksi niitä nimittääkin, liimaamisesta / silikonilla laittamisesta kysyisin, että miten olette saaneet sen liiman tai silikonin sinne väliin? Koitin eilen illalla niitä laitella, mutta ilma sattui olemaan lämmin ja listat nätisti jotakuinkin paikoillaan niin en uskaltanut yrittääkään. Tuntui, että jos niitä vääntää ylöspäin niin katkeavat tai vääntyvät ainakin entistä pahemmin. Eli neuvoja kiitos, miten ne saa irti vai odottelenko viileämpiä ilmoja, kun ne ovat reunoista irti jo valmiiksi?
Jaguar X-Type Estate Business 2,0D vm. -07
Volvo Amazon B20 ”Royal Blue” vm. -69
Yamaha BT 1100 Bulldog vm.-06

Ex:
Jaguar X-Type 2,1 V6 vm.-02
Jaguar S-Type 2,7D V6 vm.-06
Ode
Viestit: 471
Liittynyt: Su Helmi 24, 2013 10:13 pm
Paikkakunta: Porvoo

Re: x-typen laatu

Viesti Kirjoittaja Ode »

TexPat kirjoitti:
JoHu kirjoitti: Niinhän se poistaa kosteutta, mutta eikö siitä ole mitään haittaa, jos se on jatkuvasti päällä? Ainakin aiemmin tuttuni Focuksessa oli käyttöohjekirjassa maininnat, että ilmastointia ei saa käyttää pakkasella, vesisateessa pitäisi olla käyttämättä sitä tai vaihtoehtoisesti laittaa sisäilmankierto päälle ja ikkunoita ei saa pitää auki ilmastoinnin ollessa päällä. Tämä kaikki siis manuaalisessa ilmastoinnissa vuoden 2000 Focuksessa. Onko Jaggessa sitten kehittyneempi ilmastointi, ettei tarvitse niin kelistä välitellä vai liekö nuokin Fordin varoitukset olleet valmistajan liioittelua?
En osaa sanoa teknisiä perusteluita moiselle kiellolle mutta olen omassa X-typessäni pitänyt viimeiset 10 vuotta ilmastoinnin aina päällä ja vielä ei mitään ongelmaa ole tullut vastaan.

Sama juttu muissakin perheen autoissa.
Vetää ilmastoinnin jäähän pakkasella, mutta minun tiedon mukaan kaikissa ns. nykyaikaisissa autoissa ei ilmastointi edes mene päälle jos lämpötila on kutakuinkin plus neljä tai sen alle. Automatiikan pitäisi siis estää ilmastoinnin käyttö pakkasella, vaikka kojelaudan napista sen näennäisesti saisikin päälle.

Jatkuvasta päällä pitämisestä tuskin on muuta haittaa kuin kasvanut kulutus. Toisaalta taas ilmastointi kuten kaikki vermeet tuppaa hajoamaan mikäli sitä ei ikinä käytetä. Kukin valitkoon oman tiensä:) Sitä en ymmärrä miksei ilmastointia sateella saisi käyttää. Silloinhan siitä nimenomaan hyötyä on kun ikkunat eivät huurru. Kondenssivettähän se tietenkin kerää sateella ja kostealla todella paljon, mutta siksihän siellä on viemäröinti.

Minulla ilmastointi on päällä vain silloin kun sitä koen tarvitsevani. Pidemmillä ajanjaksoilla, jolloin sitä ei tarvitse, käytän sitä sitten verryttelyn vuoksi noin kerran viikossa. Ajelen kattoluukku auki aina kuin säät antavat myötä ja se vähentää ilmastoinnin tarvetta paljon vaikka ilma olisikin kostean puoleinen.

Kielto pitää ikkunoita auki on helposti ymmärrettävissä jos vertaa tilannetta jääkaappiin, joka yrittää pitää kamat kylmänä oven ollessa auki. Ei oikein toimi ja jos toimii niin kompressori joutuu koville. Tosin jos ilmastointia käyttää käsisäädöin voi se olla kevyesti viilentämässä vaikka ikkunat olisivatkin auki kunhan ulkolämpötilan ja halutun sisälämpötilan ero ei ole kovin suuri.

O
S-Type 4,2, 2004
Sierra STW A, 1991
Astro AWD 8h, 1997
Avatar
Aonsaithya
Viestit: 514
Liittynyt: Su Elo 19, 2012 8:06 pm
Paikkakunta: Espoo

Re: x-typen laatu

Viesti Kirjoittaja Aonsaithya »

JoHu kirjoitti:Noista ilmastointiritilöiden tai listojen, miksi niitä nimittääkin, liimaamisesta / silikonilla laittamisesta kysyisin, että miten olette saaneet sen liiman tai silikonin sinne väliin? Koitin eilen illalla niitä laitella, mutta ilma sattui olemaan lämmin ja listat nätisti jotakuinkin paikoillaan niin en uskaltanut yrittääkään. Tuntui, että jos niitä vääntää ylöspäin niin katkeavat tai vääntyvät ainakin entistä pahemmin. Eli neuvoja kiitos, miten ne saa irti vai odottelenko viileämpiä ilmoja, kun ne ovat reunoista irti jo valmiiksi?
Varmista ensin että sisusta on lämmin, kylmä muovi ei tykkää vääntelystä. Esim. auringonpaiste työpäivän aikana lämmittää näppärästi :D

Itse nostin vaan koko listan irti ilman suurta väkivaltaa ja vetelin siihen raidan silikonia koko matkalle "reunan alle".
Ex: 2007 XK 4.2, Liquid Silver & Charcoal
Ex: 2001 X-Type 2.5 SE, Platinum, Dove & Granite
mikki
Viestit: 982
Liittynyt: Ti Huhti 21, 2009 4:24 pm
Paikkakunta: Helsinki / Espoo
Viesti:

Re: x-typen laatu

Viesti Kirjoittaja mikki »

Tapasin kerran naisen joka Pasaatissaan tyrmäsi ajatukseni eli kielsi pitää ikkunaa auki kun ilmastointi kesällä päällä.
Olivat VW:llä sanoneet että menee ilmastointi rikki........
Olen aina pitänyt kaikissa autoissani ikkunaa auki kun huvittaa oli ilmastointi päällä tai ei.
En ole huomannut mitään vaikutusta.
Ehkäpä teoreettisella tasolla kylmäasinetta on kulunut liikaa!!!!!
M
Avatar
JoHu
Viestit: 176
Liittynyt: Ke Maalis 19, 2014 10:54 pm
Paikkakunta: Haapavesi

Re: x-typen laatu

Viesti Kirjoittaja JoHu »

Aonsaithya kirjoitti: Varmista ensin että sisusta on lämmin, kylmä muovi ei tykkää vääntelystä. Esim. auringonpaiste työpäivän aikana lämmittää näppärästi :D

Itse nostin vaan koko listan irti ilman suurta väkivaltaa ja vetelin siihen raidan silikonia koko matkalle "reunan alle".
Kokeilin tässä pari päivää sitten helteillä uudemman kerran nostella niitä. Vänkärin puoleinen liikkuu sivuttaissuunnassa jonkun sentin eli tuntuisi olevan jotakuinkin kokonaan irti, mutta eipä vain nouse ylöspäin tai yläviistoon oikein mitenkään. Ei ainakaan siten, etä koko lista nousisi. Mikähän mahtaa olla syynä, onko siellä jotkin ulokkeet mitkä pitää sitä alhaalla vai? Kuskin puoleinen taas ei liiku sivuttain ollenkaan vaan tuntuu olevan irti vain päistä. Sekään ei ylöspäin eli irti tunnu lähtevän ilman väkivaltaa ja alhaalla ollessaan hankalaa nostaa niitä ylöspäin saati pitää siten, että alapuolelle saisi silikonia tai liimaa mitenkään siististi sottaamatta koko kojelautaa. Tällä hetkellä olen ajatellut, että odottelen viileämpiä ilmoja ja liimaan tai laitan ne päistään kiinni, kun ne ovat jo valmiiksi koholla. Parempia ehdotuksia otetaan silti vastaan, jos sellaisia on.

Huolto-ohjelmasta kyselisin, että mahtaako mistä löytyä sellainen X-Typeen? Ei näköjään käyttöohjekirjassa tai huoltokirjassa ole kuin pelkät merkinnät, että 1v/16tkm välein huoltoon vietävä, mutta kiinnostaisi nähdä jonkinlaista osviittaa siitä mitä pitäisi vaihdella ja milloin / mitä on jo tehty. Varmasti soittelemalla merkkiliikkeeseen saisi tietoja, mutta löytyisikö helpommin esim. netistä jokin taulukko tms.? Nopealla googletuksella ei ainakaan löytynyt.
Jaguar X-Type Estate Business 2,0D vm. -07
Volvo Amazon B20 ”Royal Blue” vm. -69
Yamaha BT 1100 Bulldog vm.-06

Ex:
Jaguar X-Type 2,1 V6 vm.-02
Jaguar S-Type 2,7D V6 vm.-06
Major
Viestit: 229
Liittynyt: Ke Maalis 02, 2005 10:07 am
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: x-typen laatu

Viesti Kirjoittaja Major »

Muistelisin noiden kiinikkeiden olleen tarkka asennosta eli pitivät yhdessä suunnassa mutta irtosivat kun olivat 90 astetta käännettynä.
I-Pace 2019
XJ Super V8 2004
EX X-type 3.0 Sport 2003
Avatar
Aonsaithya
Viestit: 514
Liittynyt: Su Elo 19, 2012 8:06 pm
Paikkakunta: Espoo

Re: x-typen laatu

Viesti Kirjoittaja Aonsaithya »

JoHu kirjoitti:Huolto-ohjelmasta kyselisin, että mahtaako mistä löytyä sellainen X-Typeen? Ei näköjään käyttöohjekirjassa tai huoltokirjassa ole kuin pelkät merkinnät, että 1v/16tkm välein huoltoon vietävä, mutta kiinnostaisi nähdä jonkinlaista osviittaa siitä mitä pitäisi vaihdella ja milloin / mitä on jo tehty. Varmasti soittelemalla merkkiliikkeeseen saisi tietoja, mutta löytyisikö helpommin esim. netistä jokin taulukko tms.? Nopealla googletuksella ei ainakaan löytynyt.
Täältä löytyy skannattuna ja privatisoituna 80tkm määräaikaisuhuollosta saamani paperi, jossa on käsittääkseni esitetty koko huolto-ohjelma.
Ex: 2007 XK 4.2, Liquid Silver & Charcoal
Ex: 2001 X-Type 2.5 SE, Platinum, Dove & Granite
DiltWasney
Viestit: 280
Liittynyt: Su Helmi 01, 2015 10:39 am

Re: x-typen laatu

Viesti Kirjoittaja DiltWasney »

Tässä minun vm. 2004 X-Typen ohjekirjasta pari lainausta:

sivu 131: "On suositeltavaa, että ilmastointilaitetta käytetään kaikissa sääolosuhteissa ympäri vuoden, jopa silloin kun halutaan lämmintä ilmaa."
ja "Jottei auton sisälle muodostuisi kosteutta ja etteivät ikkunat huurtuisi, älkää pitäkö ilmastointijärjestelmää pois päältä tai manuaalista sisäilman kierrätystä päällä pitkiä aikoja."

sivu 132: "Jos ilmastointijärjestelmää ei käytetä säännöllisesti, se tulisi kytkeä päälle vähäksi aikaa vähintään kerran viikossa kylmällä asetuksella tiivisteiden kuivumisen ja tästä aiheutuvien jäähdytysnestevuotojen estämiseksi."
Viimeksi muokannut DiltWasney, To Helmi 05, 2015 10:19 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
hamalainen
Viestit: 297
Liittynyt: To Syys 05, 2013 7:16 pm

Re: x-typen laatu

Viesti Kirjoittaja hamalainen »

Oma X-type katsastettu huomautuksitta tänään.... ;) Mii laik veri mats.....

hoo
X-type Estate 3.0 V6 aut. AWD, vm. -04. Salsa Red
Moottori: Teboil Silver Classic GT-S 10W-50
Aut.vaihteisto: Valvoline MaxLife ATF, RVS
Jakolaatikko: Castrol Syntrax Limited Slip 75W-140
Perä: Castrol Syntrax Limited Slip 75W-140, RVS
Vastaa Viestiin