Jaguarin jäähdytyksestä.

Yleinen Jaguar-keskustelu
brbr
Viestit: 64
Liittynyt: La Tammi 03, 2009 10:17 pm

Jaguarin jäähdytyksestä.

Viesti Kirjoittaja brbr »

Terve. Kun olen ajellu tällä Jaguar XJ6 72 mallisella autolla viidettä kesää niin olen huomannu sellaisia oireita tänä kesänä että jäähdytysnestettä juotuu lisäämään. Toissa kesänä meni yksi letku ja silloin vaihdettiin useampia niistä. Huomasin viikko sitten nesteläikän lattialla ja löysin vuodon ja kiristin lemmarin, vasta myöhemmin panin käyntiin ja sit vasta avasin korkin ja näky kun nestepinta nousi ninkun täyteen määräänsä, painetta ei silti tuntunu kylmänä. Ajattelin että pitäisikö ensi keväänä tehdä jonkun huuhtelun, siinä voi tietysti olla kanavat tukossa, kun olen aina tykänny että se käy aika kuumana vai onko se tämän auton ominaisuus, ei sentään ole koskaan kiehunu, onneksi. Ja lämmityslaite ei ole toiminu ainakaan minun aikana. Kysyisin millä aineella huuhtelee, ja pitäisikö järjestelmässä olla vaan vettä siinä toimenpiteessä.
Tulevaisuudessa varmaan isompikin moottorin remontti tulossa, toivottavasti tämä ei jo viittaa siihen että kannentiiviste vuotaa, en ole ainakaan huomannu nesteenmakua öljytikussa, varmempi testi kuitenkin öljypropun löysääminen kylmänä, pohjaanhan se neste menee.
Ja vielä yksi kysymys on askarruttanu, olen monesti lukenu että Jaguar on kehuttu maailman kauneimmaksi sarjatuotetuksi autoksi, mikä tyyppi malli se niistä monesta sit on?
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2061
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jaguarin jäähdytyksestä.

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

Moi,

Jos kaikki on kunnossa, ei XJ6 kyllä paljon kuumene. XJ12 on sitten eri juttu.

Usein liika lämpö johtuu näistä:

a) kanavat tukossa (kannessa ja lohkossa)
b) syylarin kenno tukossa
c) sytkä myöhäisellä
d) seokset liian laihat, varsinkin täyskaasulla

Sitten kaikki noi yhdessä ja yksi kuuma päivä, niin pettää vielä kansipahvi tai lähtee sitten pikari kannessa liikkeelle ja remontti edessä. :x

Meidän kakkossarjalainen ei edes ilmastointi päällä nostanut mittarin neulaa sen "normal" tekstin puoliväliä ylemmäs, viisi päällä, mutkateillä ja kaupunkiruuhkissa Kroatiassa +36°C.

Mutta se onkin ihan kokonaan rakennttu uusiksi. Asiansa osaavien mekaanikkojen toimesta.

Normaaliin huoltoon kuuluisi koko systeemin huuhtelu todella runsaalla vedellä ainakin kolmen vuoden välein. Oletko tehnyt vielä kertaakaan? Ohjeet on tehtaan korjaamokäsikirjassa.

Tehdaskin suositteli myös säännöllistä hoitoa Bar's Leaks-aineella ja siihen kuuluu myös hyvä puhdistusaine, Bar's Nural, purkissa on ohjeet, muistaakseni se sisään systeemiin ja neljä tuntia ajoa, lämmityslaitetta pitää tietty käyttää kanssa, ja sitten perään perusteellinen huuhtelu, uudet aineet ja Bar's Leaks sisään (voitelee myös vesipumpun). (Fingerporilaisille tiedoksi, operaation perään, ei auton "perään". :D )

Syylarin voi viedä myös vaikka uudelleen kennotettavaksi, jos ei oma irroitus-liotus-puhdistus tehoa.

Toimi hyvin 16 vuotta ykkössarjan E-typessä tuo systeemi, siinä autossa on alkuperäisellä flektillä jäähdytysjärjestelmä kapasiteettinsa rajoilla kun on +30°C tai yli ja seisotaan ruuhkassa, koettu on monta kertaa! RedLine WaterWetter normaalin 1/3 vihreetä ja 2/3 vettä seoksen kanssa antoi ehkä viisi astetta anteeksi samoissa olosuhteissa. Joskus se on se pieni ero +100°C:n ja +95°C:n välillä! :lol:

XJ6:ssa on kuitenkin paineistettu jäähdytysjärjestelmä, Series 1 E-typessä ja sitä vanhemmissa ei ole, jolloin se +100°C keittää oikeasti. Alpeilla jo matalammassakin lämpötilassa! Oikea korkki on tärkeä asia myös, muuten tulee ylipainetta -> pettää kansipahvi tai systeemiin jää ilmaa -> keittää helpommin. Varmista että korkki on juuri oikea ko. malliin, yleensä niissä lukee se painearvo siinä päällä.

-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Avatar
Jku
Viestit: 226
Liittynyt: Ma Joulu 11, 2006 7:22 pm
Paikkakunta: Lahti

Re: Jaguarin jäähdytyksestä.

Viesti Kirjoittaja Jku »

Minä asensin XK 150:n syylärin ylivuotoletkun alle litran muovipullon, jonne ylivuotava neste juoksee.
Kun ylivutoletkun pää on pullon pohjalla, imee se nesteen takaisin syyläriin koneen jäähtyessä.
Näin jäähdytysneteen täyttöväli pitenee.
Kommentteja?
Avatar
kk1
Viestit: 114
Liittynyt: Ti Elo 26, 2008 2:12 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jaguarin jäähdytyksestä.

Viesti Kirjoittaja kk1 »

Varmaan asiallinen juttu.
Myös itselläni ylivuotoletku menee 1/2 litran muovipulloon, vaikkaXJ6:ssa on paisuntasäiliö. Sitä tarkkailemalla huomaa, että jäähdytysnesteen määrä pysyy vakiona ja ei niin usein tarvitse korkkeja availla. Viimeksi, kun vaihdoin nesteen järjestelmään, niin täytin paisuntasäiliön "putken" alareunaan ja ajon jälkeen oli pullossa desin verran nestettä ja senjälkeen on pysynyt tyhjänä.

Tarkkaillen kari k
brbr
Viestit: 64
Liittynyt: La Tammi 03, 2009 10:17 pm

Re: Jaguarin jäähdytyksestä.

Viesti Kirjoittaja brbr »

Kiitos neuvoista. Täytyy ensi kauden alussa tehdä tämä jäähdyttäjän ja kanavien puhdistus, en ole tosiaan sitä ennen tehny. Muistan että ennen nousi kyllä lämpömittari ajossa normaaliin asentoon, tänä kesänä ei ole noussu niinkään, siitäkin päättelin että voisiko mittarin antura olla jossain sellaisessa paikassa missä vesi ei kierrä, eli ilmataskussa.
Vastaa Viestiin