Uuden S Type

Yleinen Jaguar-keskustelu
jara
Viestit: 43
Liittynyt: Ti Helmi 22, 2005 12:37 pm
Paikkakunta: Vaasa

Uuden S Type

Viesti Kirjoittaja jara »

Olen lievästi pettynyt S Typen jousitusmukavuuten. Auto kulkee varmaan tanakasti tiessä istuen 235 km/h Saksan baanoilla, mutta Suomen teiden heikko kunto kuoppineen ja routapatteineen tulee jokapäiväisessä arkiajossa liiaksi läpi ja myös pienet epätasaisuudet jousituksen pintakovuuden vuoksi. Esim. Vitossarjan Bemussa on onnistuttu paremmin yhdistämään ajo-ominaisuudet ja mukavuus. Mutta se ei olekaan Jaguar.
Täytyy tunnustaa, että välillä hiukan kaipaa entisen arkiauton, takavetoisen 900-sarjan Volvo Tbo-Classicin kuopat nielevää jousitusmukavuutta ja loistopenkkejä. (Merkki menetti makunsa, kun siirtyi etuvetoon!).
Viimeksi muokannut jara, Pe Elo 24, 2007 2:07 pm. Yhteensä muokattu 8 kertaa.
XJ6-86
Viestit: 54
Liittynyt: Ti Marras 16, 2004 9:58 am
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja XJ6-86 »

Minä olin yllättyny kuinka hyvin vuoden -86 XJ6 tasoittaa kotoisten teiden kuopat ja heitot. Muutenkin Jagge on ollut mahtava omistaa! Kannattaisko sinun kuitenkin harkita palaamista mainitsemiisi automerkkeihin kun ne ovat niin ylivertaisa?
XJ6 4,2 A Sovereign -86
JaVa
Viestit: 37
Liittynyt: Ke Tammi 12, 2005 1:40 pm
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja JaVa »

Jos omistat 400km ajetun auton ja ihmettelet ylimääräisiä kolinoita niin kannattaisikohan mennä suoraan huoltoon, sillä tietääkseni minkäänlaisia ylimääräisiä kolinoita EI noin uunituoreessa autossaa SAA olla. Voi olla, että huollossa sanovat kuutoslaatikon vielä opettelevan mutta takuuhan on voimassa. Liekkö joku pultti löysällä? 8)
Jousitukseenhan on tehty iso remontti tukivarsien rakenteita muuttamalla. Noinkohan on käynyt, että kaarreajo ominaisuuksien parantamisessa on jäykennetty jousitusta... '
Eihän se S-type koskaan mikään XJ-vertainen ole ollut jousituksen pehmeydessä. Kokeile säädettäviä kaasuiskareita ja isomman profiilin renkaita jos haluat pehmeyttä lisää :wink:
Vertailua muihin automerkkeihin kieltäydyn kommentoimasta periaatteen miehenä. 8)

-JaVa
jara
Viestit: 43
Liittynyt: Ti Helmi 22, 2005 12:37 pm
Paikkakunta: Vaasa

Jaguar-malleillakin on eroa

Viesti Kirjoittaja jara »

Parahin XJ6-86, meikäläinen on Jaguar-miehiä ja muistelen yhtä lailla kaiholla kahden aiemman "aidon" ison Jaguarini jousitusmukavuutta. (Paitsi kun perän tasonsäätö petti 4.0 L Sov. -90:stä. Seuraava Sov. -97, viimeisellä 4-litran kutosella, oli joka suhteessa huipputuote).

S Type on nykysuuntauksen mukainen tuote, mikä tarkoittaa matalaa rengasprofiilia ja pintakovaa, joskin sporttiseen ajoon ihanteellista jousitusta. Mihin sitä sitten Suomessa tarvitaankin... Jagge-sokeuden välttämiseksi on mielestäni terveellistä välillä kokeilla saman hintaluokan kilpaileviakin merkkejä, joista mielestäni löytyy parempiakin alustakompromisseja. No kaikissa niissä on se perusvika, että ne eivat ole Jaguareja. Toisaalta autonvalmistus yhdentyy kaiken aikaa. Esim. dieselpuolella sama Jaguarin 2.7 D löytyy jo esim. Peugeot 607:n nokalta, Lantikasta ja pian Rangen "halpa"versiosta, Sportista. Tehtaiden yhteistyön tuloksena saamme pian samat palikat jo useammankin merkin alla.

Valitettavasti kaikkea hyvää ei vain saa samassa paketissa. Eihän tuo S Typen bensa-V6:n soundikaan ole samaa kuin esim. vanhan kunnon XJ6:n rivikuutosen.

Voimansiirron loksahtelun vuoksi aion poiketa merkkihuollossa heti sopivan tilaisuuden tullen.

JaVa, olet näemmä herrasmiehiä. Onhan tietenkin vähän tahditonta, suorastaan kerettiläistä, mennä nimeämään jotakuta muuta automerkkiä, jossa jokin ominaisuus olisi Jaguaria parempi. En itsekään Jaguareja harrastaisi, ellei autossa olisi mielestäni kuitenkin enemmän hyviä ja miellyttäviä puolia, kuin muissa. Tämä yllä mainitsemani nykysuuntaus autojen alustojen virityksissä nopeaan ajoon vain rankaisee meitä suomalaisia, joiden tiestö ja rajoitukset ovat mitä ovat.
Viimeksi muokannut jara, Ma Loka 03, 2005 10:04 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tutmos
Viestit: 87
Liittynyt: La Maalis 26, 2005 7:44 pm

Parin kuukauden kokemuksia S-type D man 2004:stä

Viesti Kirjoittaja Tutmos »

Ei siis suoraa vastausta kysymykseesi, Perä tosiaan ujeltaa hiljaisesti 100 ja yli nopeudessa, tämä ei kuitenkaan häiritse minua. Kiusallisena koen sensijaan kun vaihdan isommalle ja moottorin kierrokset eivät vastaa tarkalleen nopeutta (ovat alle ajonopeuden) perä jotenkin "tömäyttää" takaisin. Tämä tietenkin vähitellen poistuu kun oppii tarkan kytkimen käytön, tosin kytkimen luistattaminen ei tällä autolla ole helppoa. Myös autoon istuminen ja siitä nouseminen on vähän hankalaa kuten myös vyön kiinnitys.
Muuten olen autooni tyytyväinen, jousitus on paras tähänastisista autoistani. Ne ovat FIAT600, SAAB96, FSO Polonez, Skoda Favorit, Ford Focus, Daewoo Kalos ja tämä on taivahan tosi!
Vastaa Viestiin