Uusi foorumilainen ja tuleva Jaguarin omistaja ilmoittautuu.

Yleinen Jaguar-keskustelu
Puman
Viestit: 14
Liittynyt: Su Loka 20, 2013 4:53 pm
Paikkakunta: Salo

Uusi foorumilainen ja tuleva Jaguarin omistaja ilmoittautuu.

Viesti Kirjoittaja Puman »

Heips.

Uusi foorumilainen ilmoittautuu. En omista Jaguaria vielä, mutta toivottavasti mahdollisimman pian. Tarkoitus olisi hankkia Jaguar ihan ympärivuotiseksi käyttöautoksi työmatkoihin. Työmatkaa kertyy jokainen arkipäivä reilut 130 kilometriä, kuukaudessa 2800 km ja vuodessa hieman yli 30 000 km. Kovasti haluaisin taittaa nuo kilometrit mahdollisimman mukavasti jollain tavanomaisesta poikkeavalla kulkineella.

S-Typen persoonallinen retrolookki kolahti jo 90-luvun lopulla, kun näin sellaisen eka kertaa erään autolehden kansikuvassa. Olisiko ollut TM tai Tuulilasi. Ja vieläkin S-Type jaksaa vain kiinnostaa. Sillä erolla tosin, että nyt hankinta ei ole lompakosta kiinni.

Eli nyt olisi kysymys S-typen omistajille. Minkä verran autoon liityvät kauhutarinat huonosta laadusta ja tyyppivioista ovat totta ja mitkä ovat urbaanilegendaa? Vähän aikaa sitten ainakin autobild Suomen julkaisema käytetyjen opas maalasi aika mustan kuvan S-typestä.

Kumpi vaihteisto on laadultaan parempi? Automaatti vai manuaali? Manuaali taitaa olla harvinaisempi?
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Uusi foorumilainen ja tuleva Jaguarin omistaja ilmoittau

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Tervehdys !
Vuosimalleissa -99-02 ns tyyppivikoja on esiintynyt enemmän vuosien -03-08 malleihin verrattuna.
Kun tuon autobildin jutun oikeasti lukee niin aika heppoisin perustein mielestäni tuo maine huonona ostoksena on annettu. Siinähän mainitaan esim V8 mallin jakopää ja oliko jotain tukivarsista mainintaa. Tietyt useimin esiintyvät tyyppiviat eivät ole tässäkään legendaa kuten eivät missään mussakaan merkissä tai mallissa mutta ylipaisuteltua varmasti osa ja paljonkin. Esim omassani (vm 2001. 4.0l v8) olen pyrkinyt tiedettyihin tyyppivikoihin vaikuttamaan poistamalla ne tietoisesti vaihtamalla uudet osat heikkojen lenkkien tilalle. Jonkun verran on tullut vaihdettua myös kuluvaa osaa jo vähän etupainoitteisesti kun tietää että kohta tulee ns kestävyyden kilometrirajat vastaan.

Paljon riippuu pidosta näiden kuten muidenkin merkkien ja mallien kunto. Jos alkupään s typeistä puhutaan täytyy muistaa että autot ovat jo 11-14 (-99-02)vuotta wanhoja ja jos alustoja ei ole suojattu ja tehty huoltoja ajoissa huoltokirjan ulkopuoleltakin(nesteet yms) niin varmasti ikä alka näkymään myös rusteena alustassa,tukivarsissa,puslissa, pyörän navoissa,sähköissä jne. Uusimmatkin s typet ovat jo viisi vuotta vanhoja ja niissäkin varmasti jo jotain merkkejä iästä voi olla riippuen pidosta ja ajetuista kilometreistä tietysti.

Autohan on mitä mukavin ajaa ja omistaa eikä peruskuntoisen auton ylläpitäminen varmaan sen riskimpi ostos ole. Tarjontaa on hyvinkin paljon jaguarin mittapuulla esim nettiautossa noin 300 jaguaria myynnissä ja s typejä noin 80 kpl niistä. Onneksi nämä eivät ole olleet nuorison suosimia joten hyviä rälläämättömiä ja hyvin pidettyjä ja huollettuja ei pitäisi olla vaikea löytää.
hanki vaan mieleisesi kissa sillä sitten ei tarvitse jossitella enää.

Alla olevista linkeistä voit katsoa ettäei ainakaan näissä näy s typen huonous muihin verrattuna edukseen.
http://www.hs.fi/artikkeli/6-7-vuotiaat ... 5231333773
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288337107586.html
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
Puman
Viestit: 14
Liittynyt: Su Loka 20, 2013 4:53 pm
Paikkakunta: Salo

Re: Uusi foorumilainen ja tuleva Jaguarin omistaja ilmoittau

Viesti Kirjoittaja Puman »

Onko mitään syytä suosia manuaalia automaatin sijaan tai päinvastoin?
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Uusi foorumilainen ja tuleva Jaguarin omistaja ilmoittau

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Moi !

Varmaan suurin on tottumuskysymys. Jos haluat tökkiä kepillä rattaita niin miksipä ei manuaalia sitten, Alkupään (-99-02)vaihteistot s typessä olivat fordin 5r55n(viisi pykälää) ja myöhemmissä zf laatikko(kuusi pykälää) ainakin automaatteina. Tuo fordin laatikko ei nyt maailman kesttävin/ongelmattomin ole mutta huollettuna(öljynvaihdot)sekin pelittää hyvin mikäli nyt ei jotain ihmettä tule. Poltoainetalouteen manuaalilla varmaan pieni etu tietty. Automaatilla (J-gate) saa hämmentää vaihteita ja kierroksia jos haluaa sitä tehdä joskus.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
skissa05
Viestit: 125
Liittynyt: To Joulu 09, 2010 10:56 pm
Paikkakunta: PK-seutu

Re: Uusi foorumilainen ja tuleva Jaguarin omistaja ilmoittau

Viesti Kirjoittaja skissa05 »

Jos diesel-versiota harkitset, niin se on automaatilla niin hienosti ja pehmeästi toimiva yhdistelmä, etten itse harkitsisi manuaalia. Minusta nuo sedan-mallin jagget on tehty nimenomaan mukavaan liikkumiseen ja siihen kuuluu ehdottomasti automaattilaatikko. Makuasioitahan nämä toki tietty ovat ja automaatin kohdalla ainakin öljyjen vaihtamisen kustannukseen kannattaa varautua. Siihen menee helposti satasia, jos kyse on tuon facelift -mallin ZF-laatikosta.

Ainakin tuon oman auton kohdalla tarinat huonosta laadusta ja vikaherkkyydestä ovat olleet aivan urbaanilegendaa. Omien kokemusten pohjalta en näe eroa premium-saksalaisiin. Sen verran enemmän olen nähnyt itse vaivaa, että olen tilannut osat aika usein suoraan briteistä hintaeron takia.
-----
XF-DS -10
XE 2.0d -16
ex.S-type 2.7D -05
Ode
Viestit: 471
Liittynyt: Su Helmi 24, 2013 10:13 pm
Paikkakunta: Porvoo

Re: Uusi foorumilainen ja tuleva Jaguarin omistaja ilmoittau

Viesti Kirjoittaja Ode »

Minulla on nyt noin puolen vuoden kokemus S-Typestä.

Tyyppiviat ovat aina tyyppivikoja. Niitä siis esiintyy lähes poikkeuksetta jokaisessa mallisarjan autossa. Vai pitäisikö vian sijaan puhua "ensimmäisenä hajoavista" osista ennemminkin? Omaani olen vaihtanut DCCV:n. Meni laakista jumiin 120tkm kohdalla, eikä voinut olla huomaamatta kun kuskille tuli haluttua lämpötilaa ja pelkääjälle niin kuumaa kuin vain irtoaa.

Eteen piti vaihtaa jarrupalat ja kuskin penkin korkeudensäätö jumitti (viewtopic.php?f=2&t=5546#p28218).

Olen ollut tyytyväinen, vaikka vähän on pitänyt jo harrastaakin. En oikein osaa sanoa mikä eniten viehättää. Ehkä se, ettei koe kulkevansa harmaan massa mukana sen muodikkaimman (Cumquad - Clarkson) vaihtoehdon perässä. Mainitsematta ei voi V8:n ääniäkään jättää. Huonosti nukutun yön jälkeisen arkiaamun pelastaa se hörähdys kun käynnistää auton tallissa, äänen sopivasti kaikuessa seinistä. Ei sille vaan mitään voi (ainakaan jos on V8:n ostamista suunnitellut kahdeksanvuotiaasta saakka).

Kyyti on mukavaa ja vaikka alusta ei panisi pahakseen kovemmastakaan menosta, tuntuu auto palkitsevan rauhallisen ja arvokkaan ajotavan.

Ensimmäisen 15 tkm keskikulutus on 9,1 / 100 km.

Ode
S-Type 4,2, 2004
Sierra STW A, 1991
Astro AWD 8h, 1997
Vastaa Viestiin