Jousipuristin
Jousipuristin
Terve.
Paja jossa normaalisti autojani käytän ei saanut etuiskareita vaihdettua kun mikään puristin ei sopinut paikalleen. Mistähän tuollaisen saisi kohtuuhintaan ostettua, tai olisiko jollain lainata korvausta vastaan? Vinkkejä otetaan vastaan myös järkihintaisesta paikasta pääkaupunkiseudulla jossa homman voisi hoitaa. 90e/h paikat jo tiedänkin Ja auto on X300.
Paja jossa normaalisti autojani käytän ei saanut etuiskareita vaihdettua kun mikään puristin ei sopinut paikalleen. Mistähän tuollaisen saisi kohtuuhintaan ostettua, tai olisiko jollain lainata korvausta vastaan? Vinkkejä otetaan vastaan myös järkihintaisesta paikasta pääkaupunkiseudulla jossa homman voisi hoitaa. 90e/h paikat jo tiedänkin Ja auto on X300.
Re: Jousipuristin
Jos en ihan väärin muista ja kun on jo pimeää enkä pääse omasta katsomaan niin jousta ei tarvii poistaa.Pitää huomenna katsoa tarkemmin.Takana pitää jousi puristaa kasaan kyllä.Auto vaan nosturille jossa se lepää oman painonsa varassa renkaillaan ja iskari irti.
Tepi
Tepi
Re: Jousipuristin
Mihinkähän siinä niitä puristimia tarvitsee??? Jousta ei tarvitse iskarin vaihdon takia edessä irroittaa mihinkään.
Auto tunkille, pukki alle, rengas irti, pukki ripustuksen alle, vähän painoa sille ripustukselle, iskari veke ja uusi tilalle, paino pois ripustukselta, pukki pois ripustuksen alta, rengas paikalleen, pukki pois auton alta ja auto alas tunkilta.
Ja sama toiselle puolelle.
Noin muistelen itsellän menneen ja aikaa ehkä about 20min per puoli.
Edit: Tepukka ehti ensin mutta vahvistan tuon.
Edit2 aloittajalle: vaihda myös pajaa samalla jos know-how on tuolla tasolla mitä tästä aloituksesta voi ymmärtää (edellyttäen että ei ole mitään omia viritelmiä tehty alustaan LOL)
Auto tunkille, pukki alle, rengas irti, pukki ripustuksen alle, vähän painoa sille ripustukselle, iskari veke ja uusi tilalle, paino pois ripustukselta, pukki pois ripustuksen alta, rengas paikalleen, pukki pois auton alta ja auto alas tunkilta.
Ja sama toiselle puolelle.
Noin muistelen itsellän menneen ja aikaa ehkä about 20min per puoli.
Edit: Tepukka ehti ensin mutta vahvistan tuon.
Edit2 aloittajalle: vaihda myös pajaa samalla jos know-how on tuolla tasolla mitä tästä aloituksesta voi ymmärtää (edellyttäen että ei ole mitään omia viritelmiä tehty alustaan LOL)
Tallissa: MB CLS 350 -05, Honda Vf750c Magna -94, Kawasaki EL250 -94, Peugeot 308 120 Vti Sport -08, Toyota Corolla Liftback 1.3 -89, Adria Izola 697 SL Renault Master 2.5 150Dci -08
Re: Jousipuristin
Pahoittelut epätarkasta kysymyksestä, autoon on siis tulossa iskarien lisäksi myös uudet jouset. Tosin edelliset viestit luettuani aloin juuri miettimään onko ne etujouset nyt sitten kuitenkaan vielä lopussa
Re: Jousipuristin
Tarvittava jousipuristin on kierretanko, joka asennetaan jousen sisälle, alapään jousilautasen ja yläpäässä olevan lukituspisteen (hahlon) väliin.
Työkalu on helppo tehdä itse. Tarvitaan metritavarana saatavaa kierretankoa, kierretangon jatko-mutteri (siinä on pitkä kierre eli kestää paremmin kuin tavan mutteri) kiristystä varten ja toisestä päästä vinoksi työstetty paksuseinäinen holkki. Holkki toimii aluslevynä jousilautasta vasten, kun puristinta aletaan kiristämään. Kierretangon yläpäähän pitää porata poikittain reikä ja siihen tulee sopivan paksu ja sopivan pitkä tappi, joka lukittuu jousen sisällä yläpäässä olevaan sille tarkoitettuun lukituspisteeseen. Lukittaessa tanko sitä käännetään 90 astetta.
HUOM. jousen puristukseen tarvittava voima on suuri ja puristettua jousta voi verrata viritettyyn pommiin. Jos ei ole varma työkalusta ja koko hommasta, ei kannata ryhtyä itse jousen irrotukseen.
Työkalu on helppo tehdä itse. Tarvitaan metritavarana saatavaa kierretankoa, kierretangon jatko-mutteri (siinä on pitkä kierre eli kestää paremmin kuin tavan mutteri) kiristystä varten ja toisestä päästä vinoksi työstetty paksuseinäinen holkki. Holkki toimii aluslevynä jousilautasta vasten, kun puristinta aletaan kiristämään. Kierretangon yläpäähän pitää porata poikittain reikä ja siihen tulee sopivan paksu ja sopivan pitkä tappi, joka lukittuu jousen sisällä yläpäässä olevaan sille tarkoitettuun lukituspisteeseen. Lukittaessa tanko sitä käännetään 90 astetta.
HUOM. jousen puristukseen tarvittava voima on suuri ja puristettua jousta voi verrata viritettyyn pommiin. Jos ei ole varma työkalusta ja koko hommasta, ei kannata ryhtyä itse jousen irrotukseen.
matsu
XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
Re: Jousipuristin
Jos ei itse halua tehdä, niin täältä löytyy valmiina. Siellä on muuten muitakin käteviä työkaluja.
http://www.jec.org.uk/shop/79676/suspen ... front.html
http://www.jec.org.uk/shop/79676/suspen ... front.html
100 Jaguaaria vitriinissä.
Remember, common sense is not common.
Remember, common sense is not common.
Re: Jousipuristin
Jaguar Enthusiast Club myy tämmöistä. Ehkä kuvasta saa ideaa, jos tekee itse.
http://www.jec.org.uk/shop/79676/suspen ... front.html
Köpi
http://www.jec.org.uk/shop/79676/suspen ... front.html
Köpi
Re: Jousipuristin
Suosittelen ehdottomasti viemään pajalle !
Asianmukaisilla välineillä ei kauan aikaa kulu/eli ei paljon kustanna...
Kokemattomalla/kotitekoisin välinein hengenvaarallista hommaa! Jousen voima on todella suuri, jos se sieltä lähtee!
Tää on niitä hommia, joissa ei kannata satasta säästää...
Asianmukaisilla välineillä ei kauan aikaa kulu/eli ei paljon kustanna...
Kokemattomalla/kotitekoisin välinein hengenvaarallista hommaa! Jousen voima on todella suuri, jos se sieltä lähtee!
Tää on niitä hommia, joissa ei kannata satasta säästää...
X 350 Tdvi
quartz/champagne
ex XJ8 4.0 Executive 1999
meteorite pearl/warm charcoal
quartz/champagne
ex XJ8 4.0 Executive 1999
meteorite pearl/warm charcoal
-
- Viestit: 71
- Liittynyt: Ma Syys 15, 2008 7:39 pm
- Paikkakunta: Laukaa
- Viesti:
Re: Jousipuristin
Tein MK2 projektiani varten M12 kierretangosta puristimen. Ainakin MK2 etujousissa on voimaa niin paljon, että normaalista halpiskierretangosta korkkaa kierteet hyvin helposti ja tämä
on todella vaarallista! Kierretankoja on myynnissä eri lujuusluokkia ja jousipuristinta varten lujuutta pitää olla ainakin 8.8 lujuusluokan verran.
Kierretangon päähän pitää laittaa tuplamutterit s.e. toinen mutteri toimii varmistuksena, jos kierteet korkkaavat
on todella vaarallista! Kierretankoja on myynnissä eri lujuusluokkia ja jousipuristinta varten lujuutta pitää olla ainakin 8.8 lujuusluokan verran.
Kierretangon päähän pitää laittaa tuplamutterit s.e. toinen mutteri toimii varmistuksena, jos kierteet korkkaavat
MK2 2.4 1965: http://www.hamikset.net/mk2.html
MG Midget MK1 1962 ST2 Mod : http://www.hamikset.net/Midget/midget.htm
MG TD 1952 (työn alla)
Mini-Minor 850 1967 (työn alla)
S-Type 2007 (tien päällä tai korjaamolla)
MG Midget MK1 1962 ST2 Mod : http://www.hamikset.net/Midget/midget.htm
MG TD 1952 (työn alla)
Mini-Minor 850 1967 (työn alla)
S-Type 2007 (tien päällä tai korjaamolla)
Re: Jousipuristin
Minä joskus sopivasti suojautuen kokeilin jousen voimaa ja loppuun asti vähitellen himmailun sijasta päästin Saabin vanhasta etujousesta puristimen irti vaan ruuvaamalla sen auki. Vaikka kuoleentuneeksi todettu (eli ei enää toiminut auton alla, kun ei jaksa kannatella kulmaa) jousi oli löystynyt jo reilusti yli puolen välin joustovarastaan ja vapautuessaan pitenikin enää jotain viitisen senttiä, sai puristimen toisen pään hakea metrien päästä. Ihan vaan kevyen kenttätestin jakaakseni, tuosta voi pohtia eroa siihen jos voimissaan oleva tuore jousi ampuu puristimen rikki/irti kokonaan puristetusta olotilasta.
Asiallisilla välineillä ja järki päässä ei tarvi pelätä, onnettomien välineiden kanssa hosuen on tosiaan vaarassa sekä asentaja että auto.
Asiallisilla välineillä ja järki päässä ei tarvi pelätä, onnettomien välineiden kanssa hosuen on tosiaan vaarassa sekä asentaja että auto.
Ferrari 348 TB '90 // TVR 350i DHC '86 // Triumph Daytona 955i '06 // Alfa Romeo 33 P4 '91 // Alfa Romeo 159 3.2 Q4 '06 & '08
Re: Jousipuristin
Kokemuksella toteaisin vaan,että nuo JEC:in työkalut joista tuolle edellä mainitsin ja joista Köpi pisti kuvan,
ovat testattuja ja oikein käytettyinä turvallisia. Jousihommissa kun sen vahingon ei tarvitse kuin kerran tapahtua....
ovat testattuja ja oikein käytettyinä turvallisia. Jousihommissa kun sen vahingon ei tarvitse kuin kerran tapahtua....
100 Jaguaaria vitriinissä.
Remember, common sense is not common.
Remember, common sense is not common.
Re: Jousipuristin
Jos jousia joutuu puristamaan niin itse kaytan puristimien lisaksi aina tukevaa kuormansidontaliinaa varmuuden vuoksi. Myonnan etta olen ylivarovainen "wimp" koska renkaitakin vaihtaessa laitan aina pukit alle enka luota hydraulitunkkiin kuten ns. tosimiehet…
Kasitin kuitenkin X300 asiantuntijoiden kommenteista etta tassa tapauksessa ei vietereita tarvitse puristaa vaan alatukivarren saa natisti niin alas etta iskarin saa vaihdettua ilman etta vieteria pitaa ottaa edes irti?
Kasitin kuitenkin X300 asiantuntijoiden kommenteista etta tassa tapauksessa ei vietereita tarvitse puristaa vaan alatukivarren saa natisti niin alas etta iskarin saa vaihdettua ilman etta vieteria pitaa ottaa edes irti?
Re: Jousipuristin
Iskaria varten vietereitä ei tartte puristaa mutta tarkentuneet tiedot kertoivat että myös jouset on menossa vaihtoon > aloittaja täydensi keissiä.
Tallissa: MB CLS 350 -05, Honda Vf750c Magna -94, Kawasaki EL250 -94, Peugeot 308 120 Vti Sport -08, Toyota Corolla Liftback 1.3 -89, Adria Izola 697 SL Renault Master 2.5 150Dci -08
Re: Jousipuristin
OT: Jos saa kysya niin onko tuo brittilainen kesalelu merkkia TVR? Ja tyyppia 390 - 450SE?Aero kirjoitti: Italialainen käyttöauto, brittiläinen kesälelu ja ruotsalainen ikuisuusrojekti. En minä hullu ole, tykkään vaan haasteista.
Re: Jousipuristin
Merkki osui oikeaan, malli ampui moottorikoossa ja varustelussa yli - kyseessä on 350i
Ferrari 348 TB '90 // TVR 350i DHC '86 // Triumph Daytona 955i '06 // Alfa Romeo 33 P4 '91 // Alfa Romeo 159 3.2 Q4 '06 & '08
Re: Jousipuristin
Olen amatoori naiden TVR:ienkin kanssa, myonnetaan!Aero kirjoitti:Merkki osui oikeaan, malli ampui moottorikoossa ja varustelussa yli - kyseessä on 350i
Aikanaan opiskelukaverin aiti toi ulkomaan keikalta TVR 450:n, oli aika hurja lelu silloin. Ja on varmaan vielakin. Muistaakseni kommentti oli etta "TVR on auto jonka rinnalla jopa Jaguar on tylsa ja luotettava…"
Jotta ei menisi kokonaan OT:ksi niin kysytaan TVR:n jousituksesta sen verran etta eikos siella alla ole coil-over paketti joka otetaan irti kuin moottoripyorasta konsanaan? (lenkit molemmissa paissa?) Eli TVR:n jousia puristellaa sitten tyopoydalla?
Re: Jousipuristin
450 on eri maata, litra lisää iskua ja luvattuna satakunta kaakkia lisää potkua. Tuo 350i ei nyt niiiin hurja ole, hauska kylläkin. Eikä siitä ole mennyt vasta kuin pari pyöränlaakeria, lataussäädin ja termarin tiiviste ja takana on sentään jo luokkaa 20tkm.
Ei ole mulla coilialustaa tuossa. Etuiskarit on kyllä jousen sisässä, mutta eivät yhtenä pakettina, eli kyllä sinne tuossakin survotaan puristimet paikoilleen ennenkö iskareita irti ruuvataan. Saa nähdä sitten joskus kun sitä tarttee tehdä, että kuinka jännää siitä tulee.
Ei ole mulla coilialustaa tuossa. Etuiskarit on kyllä jousen sisässä, mutta eivät yhtenä pakettina, eli kyllä sinne tuossakin survotaan puristimet paikoilleen ennenkö iskareita irti ruuvataan. Saa nähdä sitten joskus kun sitä tarttee tehdä, että kuinka jännää siitä tulee.
Ferrari 348 TB '90 // TVR 350i DHC '86 // Triumph Daytona 955i '06 // Alfa Romeo 33 P4 '91 // Alfa Romeo 159 3.2 Q4 '06 & '08