Uusia vanhoja kysymyksiä !!!

Yleinen Jaguar-keskustelu
ML
Viestit: 89
Liittynyt: Su Loka 02, 2005 9:35 am
Paikkakunta: Heinola

Uusia vanhoja kysymyksiä !!!

Viesti Kirjoittaja ML »

Olen uusi täällä, toivottavasti tämä on oikea palsta näille kysymyksille. Ja huomenta vaan kaikille. No niin, taloon tuli siis toinen jakke (xj40-91) viikko sitten ja nyt JO olisi liuta kysymyksiä. Lämmityslaitteen moottorista kuuluu laineiden liplatusta (moottoreita ilm. 2kpl?) ja ne vuotavat vettä molempiin etujalkatiloihin. Mistä vesi menee sinne? Voiko moottoreiden muovikoteloihin porata pienet reiät, jotta vesi valuu pois talveksi. Myös ohjaus "vetelee" sinnetänne ja ohjaustehostus on "pykäläinen" ja epälooginen. PELOTTAA !!!
HEE
Viestit: 134
Liittynyt: Ti Marras 16, 2004 8:11 am

Re: Uusia vanhoja kysymyksiä !!!

Viesti Kirjoittaja HEE »

ML kirjoitti:Olen uusi täällä, toivottavasti tämä on oikea palsta näille kysymyksille. Ja huomenta vaan kaikille. No niin, taloon tuli siis toinen jakke (xj40-91) viikko sitten ja nyt JO olisi liuta kysymyksiä. Lämmityslaitteen moottorista kuuluu laineiden liplatusta (moottoreita ilm. 2kpl?) ja ne vuotavat vettä molempiin etujalkatiloihin. Mistä vesi menee sinne? Voiko moottoreiden muovikoteloihin porata pienet reiät, jotta vesi valuu pois talveksi. Myös ohjaus "vetelee" sinnetänne ja ohjaustehostus on "pykäläinen" ja epälooginen. PELOTTAA !!!
Se vesi on varmaan osaksi kondensiovettä mutta koekmukseni mukaan se pääsee sinne myös mm. autopesulassa sieltä konepellin ritilän kautta - tavalla tai toisella. Mutta perimmäinen syy sen veden olemiseen siellä on se että poistoputket ovat tukossa! Näitä putkia on 2. Ne menevät siitä keskikonsolista vaihdelaatikon tunnelin viertä pitkin pohjasta läpi. Itse olen raakasti tehnyt niin että puhalsin paineilmaa tuosta putkesta (siinä jalkatilanssa on liitos) ylöspäin ja johan alkoi vettä tulla. Siinä on sitten kiire laittaa letku takaisin ettei se kaikki vesi ole jalkatilassa.
Se reiän tekeminen on ollut minunkin mielessäni... Mutta ei se vesi oikein kuulu sinne jalkatilaankaan. Joten se voisi olla joku satunnaisesti käytettävä tyhjennysproppu.
Ohjauksen vetelyyn en osaa sanoa mitään yhtä tiettyä syytä, mutta tarkista nyt aluksi ne etupyörien laakerit että ovat kunnossa. Ohjaus tehostin tai siis se steering rack saattaa olla loppu ja se aiheuttaa sitä nypyttelyä.
HEF
Viestit: 555
Liittynyt: Ti Marras 16, 2004 11:59 am
Paikkakunta: Oxelösund

Viesti Kirjoittaja HEF »

Niitä poistoputkia voi myöskin varovasti rassata verholiikkeistä saatavalla muovipäällysteisellä spiraalitangolla. Tämä on hyvä konsti kaikkien vedenpoisto kanavien aukaisemiseksi. Paine ilma on ihan jees sinällään, mutta jos tukos istuu lujassa, saattaa joku letkuliitos aueta, ja yleensä ne sijaitsevat melko vaikeapääsyisissä paikoissa.

XJ-40 on erittäin herkkä ylileveille renkaille ja vanteille. Suosittelen lämpimästi alkuperä koossa pysymistä. Vetelevä ohjaus usein myöskin johtuu etupään kumipuslien loppuun kulumisesta. Sama ilmiö löytyy myöskin
taka-akselistosta. Kannattaa käyttää autoa asiantuntijan luona, joka osaa paikallistaa väljät kohteet.
100 Jaguaaria vitriinissä.

Remember, common sense is not common.
Avatar
Safre
Viestit: 237
Liittynyt: Ke Marras 17, 2004 2:25 am
Paikkakunta: Hude
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Safre »

Jep, koeajoin kerran xj-40 johon oli laitettu todella leveät renkaat, peloittava kokemus oli :shock:
Ex. XJ6 4.2-71, XJ-6 4.0 -92
MrNorton
Viestit: 302
Liittynyt: Su Tammi 16, 2005 8:09 pm
Paikkakunta: Forssa

Alapallonivelet

Viesti Kirjoittaja MrNorton »

Omassani XJ6:ssa vetelyn aiheutti kuluneet alapallonivelet.Uudet ostin Trianglesta,oli halvat
ML
Viestit: 89
Liittynyt: Su Loka 02, 2005 9:35 am
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja ML »

terve taas! tuulilasin edessä sijaitsevan ritilän alla oleva kaukalo ja sen poistoputki olivat tukossa, lisäksi molemmat putket olivat tukossa (siinä vaihteiston sivuilla). porasin myös pienet reiät puhallin moottoreiden koteloihin. Jos kaukalon poistoputki on tukossa niin ilmeisesti vesi kulkeutuu ilmanvaihtokanaviin ja puhallinmoottorikoteloihin -Miten se voi olla mahdollista? eikö järjestelmässä ole esim raitisilmasuodatinta tai muuta sen tapaista filtteriä, höh?

Renkaani ovat kokoa 225/65/15.
En tiedä syytä, mutta mielestäni autoa joutuu ohjaamaan paljon, esim isolla tiellä. Tällä tuskin on yhtäläisyyttä ohjaustehostimen "epäloogisuuden kanssa", koska ohjausliikket ovat minimaalisia suoralla tiellä satasen vauhdissa, en ole varma tästä, enkä paljon muustakaan, mutta kertokaa te.
auto on siis xj40 4.0 -91 ajettu 160tkm.
Vastatuuli
Viestit: 132
Liittynyt: Su Joulu 26, 2004 5:09 pm
Paikkakunta: Mikkeli

Siitä ajettavuudesta!

Viesti Kirjoittaja Vastatuuli »

Hei ! OLen huomannut, että uraisilla teillä joskus saa tehdä yllättäviäkin ohjausliikkeitä kun oman auton leveät (225*60*16) renkaat ei mahdu tien uriin. Erityisesti tämä korostuu voimakkaalla tuulella. Tasaisella asfaltilla kulku on hyvinkin vakaata ja mukavaa. Joskus olen tietoisesti ajanut urien sivussa jos on mahdollista. Harkitsin viimeeksi renkaita hankkiessani mukavuuden ja nopeuden välillä - päädyin mukavuuteen. Totta kai 55 korkeat renkaat olisivat olleet napakammat. Luulen, että ajotuntumaa kannattaa testata uudella tai muuten tasasella asfaltilla.
Jaguar Xj40 4.0S -94
BRG
Viestit: 358
Liittynyt: Ti Marras 16, 2004 10:05 pm
Paikkakunta: Tampere

Vetelevästä ohjauksesta

Viesti Kirjoittaja BRG »

Itselläni oli vasemman etypyörän laakeri löysällä. Ohjaus veteli huomattavasti ja parani heti kiristyksen jälkeen. Tämän pitäisi tulla esille katsastuksessa. Minulla ei johtanut hylkäykseen, mutta inssi kehotti tarkastamaan. Tarkistus ja kiristys on halpaa ja sen voi tehdä itsekin. Esim. X300:n kohdalla löytyy infoa:

http://www.jag-lovers.org/ebooks/view.p ... ection=9.2

Lisäksi on tämä klassinen ohjauskulma dilemma. Muistaakseni (95% varmuudella) koskee myös XJ40:stä, mutta ainakin X300:sta on useasti väitetty, että ohjauskulmat säädetään pieleen kun ei oteta huomioon, että Jaguar määrittelee säädön tehtäväksi tietyllä korkeudella. Infoa esim:

http://www.jag-lovers.org/ebooks/view.p ... ection=9.3

Jaguarilla on tähän omat alasvetotyökalut, mutta kuulemma myös hiekkasäkkejä on käytetty hyvällä menestyksellä. Sama se, millä sen korkeuden säätää, kunhan on oikea. X300:n vechile service manualissa nämä korkeudet ovat XJ6:lle 153 mm +/- 5 mm edessä ja 160 mm takana. Kysyin aikoinaan tätä asiaa Tampereen Inchapesta, mutta eivät tienneet ko. määrityksistä mitään. Se nyt ei kylläkään todista asiaa puoleen tai toiseen, eivät tiedä paljon muutakaan. No ehkä olin liian tyly, kyllä kai ne niistä Madzoista jotain tietävät...

Lisäksi syynä voi olla kulahtaneet iskarit. Jos iskarit ei pysty pitämään etupyöriä kunnolla tiessä, tulee ohjauksesta tunnoton ja vetelevä.
BMW 428i xDrive -16
Honda Varadero -04 (XL 1000 VA)
Ex XJ6 4.0 Sovereign -95 (X300)
xjag
Viestit: 23
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 7:51 pm
Paikkakunta: espoo

Viesti Kirjoittaja xjag »

Uraherkkä laitoshan tuo Jagge on. Alkuperäiset vanteet ja rengasleveydet auttavat paljon - jo pienikin vanteen offsetin poikkeama, erityisesti jos raideleveys kasvaa, aiheuttaa ylimääräistä kiemurtelua. Olen joskus kokeillut pienellä harituksella, pienen aurauksen sijasta, niin auto rauhoittuu jonkin verran myös.

Selkeästi suunnittelija on ajatellut, että tien pinnan pitäisi olla tasainen, ja lienee toisaalta hakenut herkkää tuntumaa ohjauksen kautta tiehen, jolloin uraiset olosuhteet ovat ikäänkuin myrkkyä tähän lähtökohtaan. Melko pehmeät puslat ja kilometrien aikaansaama kuluma niihin pahentavat vielä tilannetta.

Kaikkeen kuitenkin tottuu melko pian - häiritsemästä se ei kylläkään lakkaa.
Vastaa Viestiin