X-Type Estate ja pakokaasut auton sivulta

Yleinen Jaguar-keskustelu
PeCa
Viestit: 12
Liittynyt: Pe Touko 03, 2013 12:32 am
Paikkakunta: Hyvinkää

X-Type Estate ja pakokaasut auton sivulta

Viesti Kirjoittaja PeCa »

Moro jaggeilijat. Tällaisena tuoreempana kissa-kuskina kyselen seuraavaa. Ajelen X-type estate dieselillä ja muutamana päivänä kun on ollut hieman viileämpää olen yllätyksekseni huomannut runsasta pakokaasun muodostusta auton vasemmasta sivusta kuljettajan kohdalta. Sen verran tätäkin foorumia selaillessa hieman selvisi että pohjan puolella sillä kohdin olisi jokin ilmastointiin vai oliko se lämmitykseen liittyvä osa.
Mutta pakokaasun runsaus ja se haju on saanut minut miettimään onko kaikki kohdallaan?
Miten on, mitä tuollainen vahva tuprahtelu tarkoittaa ja kuuluuko asiaan ja liittyy siis mihin?

Pari nolohkoa tilannetta liikennevaloissa koettu kun tuntuu että koko auto savuaa......
Avatar
Aonsaithya
Viestit: 514
Liittynyt: Su Elo 19, 2012 8:06 pm
Paikkakunta: Espoo

Re: X-Type Estate ja pakokaasut auton sivulta

Viesti Kirjoittaja Aonsaithya »

Tulee mieleen että joko
a) pakoputki vuotaa
b) webasto tjsp
c) muistaakseni joissakin dieselimalleissa voi olla joko sähkö- tai polttoainekäyttöinen lisälämmitin sisätilaa varten
Ex: 2007 XK 4.2, Liquid Silver & Charcoal
Ex: 2001 X-Type 2.5 SE, Platinum, Dove & Granite
ToPa
Viestit: 22
Liittynyt: Ma Loka 05, 2009 3:40 pm

Re: X-Type Estate ja pakokaasut auton sivulta

Viesti Kirjoittaja ToPa »

Hei!

Kyseessä on uusimmissa dieselkäyttöisissä versiossa oleva polttoainekäyttöinen lisälämmitin. Voi savuttaa voimakkaasti kun palotulos ei ole täydellinen eli laitteen käynnistymisen yhteydessä. Savutus vähenee laitteen lämmettyä. Täydellä teholla toimiessaan pitää myös suihkarin ääntä muistuttavaa vihellystä, joka voi liikennevaloissa seistäessä aiheuttaa lisää hämmästelyä jalankulkijoissa, kuten kohdallani kerran tapahtui.

tv Topi
X-type 2.2D Estate Aut -09
juge
Viestit: 372
Liittynyt: Ti Syys 09, 2008 8:58 pm
Paikkakunta: Nurmo

Re: X-Type Estate ja pakokaasut auton sivulta

Viesti Kirjoittaja juge »

Joo se on se Eberi mikä siellä savuttaa. Savutus kielii siitä että se ei kyllä kunnolla toimi... palopesä nokeentunut tai jotain muuta.

Eberikin kun se käyntiin lähtee ja on täydellä teholla päällä, sen ei pitäisi ihan mahdottomasti savuttaa.

Auton oma pakoputki se ei ole, koska se on tietääkseni rosteria, ei ruostu puhki ikinä.
T: Jukka H
MCS Countryman All4 Aut, Mini 1000 Mayfair Aut, Volvo XC70 d5 awd Polestar ja Hobby 495UFe
Avatar
Aonsaithya
Viestit: 514
Liittynyt: Su Elo 19, 2012 8:06 pm
Paikkakunta: Espoo

Re: X-Type Estate ja pakokaasut auton sivulta

Viesti Kirjoittaja Aonsaithya »

Käsittääkseni tosiaan X-Type dieseleissä voi olla pieni lisälämmitin ihan vaan sisätilaa varten, siitä on osakataloogissa kaksi versiota (sähkö/diesel). Eli eri asia kuin varsinainen Webasto tai Ebersprächer.
Kuva
Kuva
Ex: 2007 XK 4.2, Liquid Silver & Charcoal
Ex: 2001 X-Type 2.5 SE, Platinum, Dove & Granite
PeCa
Viestit: 12
Liittynyt: Pe Touko 03, 2013 12:32 am
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: X-Type Estate ja pakokaasut auton sivulta

Viesti Kirjoittaja PeCa »

No mutta tuohan se sitten on!
Joo ei se tosiaan savustele joka päivä millään tavalla. Oikeastaan vain
hieman kylmemmillä keleillä ja jos ei ole ajanut kuin lyhyttä pätkää eli
pyörinyt kaupungilla. Olisiko helppoja vinkkejä mitä pitäisi tehdä
jotta saisi savumerkkejä pienemmiksi vai polkaisenko pari kertaa pihalla
raskaammin kaasua niin että pörähtää putken päästä pihalle kaikki irtonainen....?
Kulkuun tms. ei ole vaikuttanut millään tavalla.
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: X-Type Estate ja pakokaasut auton sivulta

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Terve !
Vaikka en tiedä näiden lämmityslaitteiden sielunelämästä tarkemmin niin luulen että ajotavalla ei ole näihin erillisiin lämmityslaitteisiin suoranaista yhteyttä toimivuuden kannalta. Yksittäisinä erillisinä laitteina vain menevät epäkuntoon tavoillaan ja säädöiltään yms joten eivät ajoon vaikutakkaan vain niiden tehtävän toteuttaminen häiriintyy palotapahtuman heikentyessä tai toiminnan loppuessa kokonaan. Ei siis eberin/webaston toimimattomuus auton käyttöä estä jos ei sitten sivulliset aina kutsu palokuntaa sammuttamaan autoa kylmemmillä keleillä savutuksen takia :mrgreen:
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
ToPa
Viestit: 22
Liittynyt: Ma Loka 05, 2009 3:40 pm

Re: X-Type Estate ja pakokaasut auton sivulta

Viesti Kirjoittaja ToPa »

Hei!

Kaasuttelu ei auta, koska moottorilla ja lisälämmittimelle on kummallakin omat pakoputkensa. Savuttelun saa pois vain puhdistuttamalla palopesän asiaan erikoistuneessa liikkeessä. Se karstottuu sitä nopeammin mitä useammin lämmitin käynnistyy ja pysähtyy ehtimättä lämmetä kunnolla. Minulla koko systeemi meni vaihtoon parin vuoden sisällä, koska takuuaikana eivät ryhtyneet putsaamaan vaan vaihtoivat uuden tilalle. Olin ajanut tuolloin pääasiassa pätkäajoa kaupungissa. Nyt on pelannut paremmin kun tulee ajettua pidempiä matkoja kerralla (noin 100km). Eli jos haluaa pitää laitteen kunnossa, kannattaa välttää lyhyitä ajoja ja kun sitten ajaa niin tehdä pidempiä matkoja niin että lämmitin ja moottori ehtivät kunnolla lämmetä.

tv Topi
X-type 2.2D Estate Aut -09
juge
Viestit: 372
Liittynyt: Ti Syys 09, 2008 8:58 pm
Paikkakunta: Nurmo

Re: X-Type Estate ja pakokaasut auton sivulta

Viesti Kirjoittaja juge »

Eberin kunnossapysymisen kannalta ei ole mitään merkitystä ajatko pitkiä vai lyhkäisiä matkoja.

Ainut mikä siihen vaikuttaa suoraan, on se että miten kauan Eberiä käyttää. Ja se onnistuu vain jos Eberillä on Minikello, koska muuten sitä ohjaa auton oma järjestelmä ja Eberi ei esim. 5 asteen pakkasillä ole päällä kuin ehkä 10 minuuttia. Näillä lyhkäisillä paloajoilla eberin palopesä nokeentuu.

Jos eberillä on Minikello, silloin eberiä pitää käyttää aina 20-30 minuuttia ennenkuin autolla lähtee ajamaan, sitten se pysyy kunnossa.
T: Jukka H
MCS Countryman All4 Aut, Mini 1000 Mayfair Aut, Volvo XC70 d5 awd Polestar ja Hobby 495UFe
PeCa
Viestit: 12
Liittynyt: Pe Touko 03, 2013 12:32 am
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: X-Type Estate ja pakokaasut auton sivulta

Viesti Kirjoittaja PeCa »

Jatkanpa aiheesta.
Eberi huollettiin (menipä euroja.....), vaihtoivat koko paketin kun kuulemma oli
puhkipalanut ja niin tukossa niin tukossa. No eipä mitään, muutama päivä ajeltiin
suhteellisen mukavasti ja sitten alkoi taas hönkääminen ja sauhuaminen!
Ei mikään mukava tunne jossain liikennevaloissa kun naapuriautoista ja jalkakäytävältä
katsotaan että kaverin auto savuaa. Auton sammutuksenkin jälkeen jokusen kerran
päästeli vielä pidemmän aikaa kaasupilviä pihalle. Joten takaisin huoltoon kyselemään
että missäs vika ja hieman purnaamaan kun ei kerralla saatu pelittämään kunnolla.
Pistettiin auto pörisemään pihalla pienen tovin jälkeen eberi heräsi hetkeksi eloon,
sauhutteli kohtuullisen voimakkaasti ja sammui (n.40s-1m päällä), meni pieni tovi ja
taas sama juttu: hetkeksi lähti päälle ja savutteli, sammui ja taas uudestaan.
Siinä meni huoltomieheskin hiljaiseksi kun ei heti oikein antanut muuta kommenttia kuin
että yrittää käydä mutta....

Miten tuon eberin pitäisi kunnolla toimia? Ei ole minikelloa, valitettavasti.
Sen tiedän että hieman se hönkiikin oman putkiston kautta pihalle höyryjänsä ja se hauska
suihkarin ääni syntyy. Tosi muuten että eritoten pätkäajossa ongelma korostuu mutta on
tuo sauhuilu iskenyt joskus jopa 50km maantieajonkin jälkeen ja se hieman ihmetyttää!

Ja kiitos taas vastauksista sekä hyvät joulut kaikille kissojen omistajille.
juge
Viestit: 372
Liittynyt: Ti Syys 09, 2008 8:58 pm
Paikkakunta: Nurmo

Re: X-Type Estate ja pakokaasut auton sivulta

Viesti Kirjoittaja juge »

Ookke... Eberi vähän heikossa hapessa.

Tota noin... nyt en ole ihan varma, miten Eberin ILMAN Minikelloa kuuluu käydä.

Mutta joka tapauksessa tässä lyhyt yhteenveto miten Eberi toimii Minikellon kanssa kun on auton mukana tapahtuva automaattistartti päällä:
1. Kun on tarpeeksi kylmä (plussalla pari-kolme astetta tai kylmempi ja moottorin lämpötila tarpeeksi alhaalla) Eberi käynnistyy auton mukana.
2. Se miten kauan Eberi käy, on kiinni:
A: miten kylmä ulkona on
B: miten kylmä auto on
C: kuinka nopeasti auton moottori lämpenee, eli lähdetäänkö autolla ajamaan hyvin pian starttauksesta vai annetaako auton käydä tyhjäkäyntiä
D: kuinka nopeasti automaattinen ilmastointi saavuttaa hytin lämpötilan, eli onko automaattiseen ilmastointiin asetettu +24 vai +18
3. Jos auton sammutat Eberin pöhistessä, se sammuu itsekseen aika pian sen jälkeen kun auton moottori on sammutettu

OK, tässä kuvaus, miten Eberi toimii ja käy Minikellolla käytettäessä:
1. Painetaan Minikellon tulinappia (tai jos asetettu lämmityskellonaika tulee vastaan) Eberi käynnistyy
2. Itse käynnistys - syttymis - täys tohina päällä -sekvenssiin menee Eberillä aikaa jopa n. 2 minuuttia siitä kun on:
A: Painettu Minikellosta tulinappia
B: Asetettu lämmityskellonaika tuli vastaan, esim. klo 7
C: Auto käynnistetty ILMAN että Eberi on etukäteen lämmittänyt
3. Edellä mainitun sekvenssin aikapituuteen vaikuttaa hyvin pitkälti:
A: Onko ulkolämpötila -10, -15 vai -28
B: Onko auto ollut parkissa miten kauan (yön yli, 15h, vai 30min)
4. Kun Eberi lähtee Minikellolla käyntiin, se käy vaikka 45 minuuttia putkeen, olettaen että:
A: Moottorin jäähdytinneste ei saavuta maksimiarvoksi määritettyä lämpötilaa (sitä en tiedä mikä se on, veikkaisin että jotain 85 - 90 astetta), tähän taasen vaikuttaa pitkälti ulkolämpötila, onko se -10 vai -32
B: Auton akussa riittää poweria
C: Tietysti, auton polttoaine tankista ei saa loppua :)
5: Se että Eberi lähtee auton mukana käyntiin automaattistartilla:
A: Auton moottorin lämpötila ei saa olla tiettyä astetta korkeampi (en muista mikä arvo Eberille oli annettu, mutta tämä on yksi arvo joka ohjaa Eberiä, oli automaattistartti ja ilman Minikelloa tai Minikellon kanssa)
B: Ulkolämpötila ei saa olla tiettyä astetta korkeampi (muistaakseni +4)
C: Polttoainemittarin "Polttoaine vähissä" -valon EI SAA PALAA
D: Kun Eberi lähtee auton kanssa yhtäaikaa käyntiin, se käydä pöhisee yhtä soittoa kunnes moottorin lämpötila ylittää tietyn vaiheen jonka jälkeen Eberi tiputtaa itsensä puolelle teholle, ja tästä luonnollisesti se tekee niin että kun moottorin lämpötila ylittää seuraavan pisteen, se sammuttaa itsensä.
E: Kun moottori on normaalilämpöinen, ajat esim. risteykseen ja joudut odottamaan vuoroasi esim. liikennevaloissa, dieselimoottori jähtyy tyhjäkäynnillä. Kun Eberin saa tiedon auton ohjausboksilta (nyt puhun Eberistä jossa ei ole Minikelloa), se käynnistää itsensä. Jos Eberi saa autolta tiedon että tämä puolilämmin vaihe on nyt päällä, Eberi käynnistyy puolella teholla. Jos jähtyminen jatkuu, Eberi nostaa tehojaan.

Oho, ei toi nyt niin lyhyt yhteenveto ollutkaan... :lol:
T: Jukka H
MCS Countryman All4 Aut, Mini 1000 Mayfair Aut, Volvo XC70 d5 awd Polestar ja Hobby 495UFe
ToPa
Viestit: 22
Liittynyt: Ma Loka 05, 2009 3:40 pm

Re: X-Type Estate ja pakokaasut auton sivulta

Viesti Kirjoittaja ToPa »

Hei!

Ilman kelloa moottorin käydessä toimiva lisälämmitin käynnistyy Inchcape:n mukaan kun ulkolämpötila on alle +5 asteessa ja moottorin veden lämpötilan ollessa alle 87 astetta. Lämmitin sammuu veden lämpötilan noustua yli 90 asteen ja käynnistyy uudelleen veden lämpötilan laskettua alle 79 asteen. Kovilla pakkasilla ja kevyellä kuormalla (alle 80km/h?) ajettaessa lisälämmitin voi käytännössä olla toiminnassa kokoajan.

Terveisin Topi
X-type 2.2D Estate Aut -09
Vastaa Viestiin