Vandaali(t) iski

Yleinen Jaguar-keskustelu
MrBitter
Viestit: 50
Liittynyt: To Joulu 09, 2004 4:24 am
Paikkakunta: Espoo

Vandaali(t) iski

Viesti Kirjoittaja MrBitter »

Niinhän siinä sitten kävi, että tähän asti rauhaan jätetyn kissani kimppuun oli käyty raukkamaisesti.
Maanantaina kun olin töihin lähdössä, huomasin, että kissa oli väännetty poikittain. No, ei siinä mitään, onneksi oli tuo jousimalli, sen kuin vaan väänsin takaisin. Siinä sitten oli niin kirkas auringonpaiste, etten muuta pikakatsomisella huomannut.
No, kun pääsin perille ja pysäköin, kiersin auton ja katsoin tarkemmin. Ja @!*@?, joku oli spreijannut konepeltiin hopeanharmaalla maalilla, sellaisen reilun suhauksen, mutta ei mitään tägiä tms. Nyt on sitten sellainen hiukan tennispalloa isompi maaliläiskä + roiskeita ympärillä.
Kävin tuolla (naapurissa) Niittykummun Jaguarilla kysymässä neuvoa, ja sieltä annettiin ohjeeksi, että tinnerillä voisi yrittää. Vaan onkohan kellään kokemuksia/tietoa? Uskallanko ruveta itse putsaamaan, vai kannattaisiko suosiolla viedä maalaamolle (silloin ainakin jos menee ihan pilalle, olisi joku muu osavastuussa :))
Ja kyllä muuten sapettaa aika lailla :(
'95 XJ6 3,2 (X300)
Hane
Viestit: 75
Liittynyt: Ti Marras 16, 2004 8:30 pm
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Hane »

Hei,
Harmillista...
Minulla oli aikanaan XJ40 johon tehtiin ilkivaltaa/yritettiin murtautua parkkihallissa kuten useampaan autoon samassa parkkihallissa. Tuli pieniä pelti- ja maalaustöitä. Vakuutus korvasi mutta oli paljon vaivaa kun korjaukset jne. piti hoitaa. Poliisi sai tekijät selville siinä tapauksessa aikanaan kun olivat jättäneet sormenjälkiä joka paikkaan.

Liuotinta voisi kokeilla ensin pienelle alalle tai maalia voisi yrittää poistaa ensin pieneltä alueelta vaikka hiovalla vahalla ja jos ei auta hiomatahnalla (Faregla tms. tuotenimi). Ko. maalikerros lienee aika ohut ja se on vielä tuoretta.
Toisaalta asiantunteva automaalaamo voisi tietää täsmälleen oikean työtavan ja aineet eikä liene kallista teettää.

Terv. Hane
Avatar
Tero
Viestit: 257
Liittynyt: Ti Tammi 04, 2005 10:09 pm
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Tero »

Otan osaa tapahtuneeseen. Kannattaa käydä automaalamossa lenkki, niin ne voi pyyhkäistä sen kunnon ohenteella pois. Tinnerillä se tuskin lähtee. Spraymaalit on niin kökköä tavaraa että sen kyllä saa kiiltävästä pinnasta pois, etenkin jos se ei ole kunnolla kerennyt kuivua.
XJ 6 4.0 Sovereign -91
EX: XJ 8 3.5 Executive -04
HEE
Viestit: 134
Liittynyt: Ti Marras 16, 2004 8:11 am

Re: Vandaali(t) iski

Viesti Kirjoittaja HEE »

MrBitter kirjoitti:@!*@?, joku oli spreijannut konepeltiin hopeanharmaalla maalilla, sellaisen reilun suhauksen,
Kävin tuolla (naapurissa) Niittykummun Jaguarilla kysymässä neuvoa, ja sieltä annettiin ohjeeksi, että tinnerillä voisi yrittää. Vaan onkohan kellään kokemuksia/tietoa?
Uskallanko ruveta itse putsaamaan, vai kannattaisiko suosiolla viedä maalaamolle (silloin ainakin jos menee ihan pilalle, olisi joku muu osavastuussa :))
Ja kyllä muuten sapettaa aika lailla :(
Moi,
Ja mua sapettaa sun puolesta. Otin omaan autooni ns. säästökaskon (10-15v auton täyskasko) juuri tuollaisen ilkivallan varalle, mutta ei ole onneksi tarvinnut turvautua siihen.
Maaliroiskeita sen sijaan on tullut poistettua. Tinneri + yms. kotikäyttöinen liuoitin ei valitettavasti auta asiaa. Mutta hiova vaha hoitaa kyllä homman lähestulkoon täydellisesti.
Tämä saattaa olla sinulle ja muille itsestäänselvyys, MUTTA kuitenkin, tähän liittyen varoitus: hiovat vahat EIVÄT OLE TARKOITETTU metallihohtovärien hoitoon! Syy on yksinkertaisesti siinä että hiova vaha poistaa periaatteessa osan maalikerroksesta. Metallihohtoväreissä on aina erikseen maali ja päällä on lakka. "Normaaleissa" maaleissa maalin joukossa on ns. kovettaja joka antaa maalille "kiillon". Toisin sanoen; jos hiot metalliväriä, niin hiot itseasiassa sille pintakiillon antavan lakan. Normaalimaaleissa poistat vioittuneen maalikerroksen paljastaen alta uuden ehjän kerroksen.
Jos hionnan tekee varovasti niin siinähän ei tule poistettua kuin se maaliroiske. Ja jos alla oleva maali ei ole metallihohtoväri, niin sitten ei muuta kuin hinkkaamaan ja homma hoituu. Pari rakkoa voi tulla sormeen. Metallihohtovärin kanssa voit luonnollisesti tehdä myös hionnan, mutta kunhan tiedät nyt mahdolliset sivuvaikutukset. Ja vaikka se metallihohtomaalipinnan lakka vähän himmenisikin niin sen saa kyllä itseasiassa kuntoon hyvällä autovahalla, lähes uutta vastaavaksi! Ja mitä vaaleampi maalipinta, niin sen vähemmän siinä näkyy pikku himmentymät & naarmut.
MrBitter
Viestit: 50
Liittynyt: To Joulu 09, 2004 4:24 am
Paikkakunta: Espoo

Kiitos!

Viesti Kirjoittaja MrBitter »

Oikein paljon kiitoksia vastauksista (ja osanotoista)!

Taitaapa tosiaan olla niin, että on paras suosiolla viedä automaalaamolle hoidettavaksi - itse kun olen sen verran tumpelo :), että saisin varmaan vain maalipinnan rikki. Ja kuten Hane huomautti, ammattitaitoinen automaalari varmasti osaa tehdä paremmin ja omistaa sopivat aineet ja välineet valmiiksi. Ei se tosiaan varmaan kalliiksikaan käy - eli toisaalta vakuutuksesta ei taidan pahemmin mitään saada (on kyllä täydet kaskot näitäkin juttuja varten).
Kunhan tässä ehtii, niin vien tuonne lähistölle Autoklinikalle, josta minulla on muuten kohtuullisen hyviä kokemuksia toisen auton korjausten osalta...
'95 XJ6 3,2 (X300)
jara
Viestit: 43
Liittynyt: Ti Helmi 22, 2005 12:37 pm
Paikkakunta: Vaasa

ilkivallalla ei rajoja

Viesti Kirjoittaja jara »

vaikka merkki tässä tapauksessa toinen. Jokin väärinymmärretty oli loikannut uuden maasturin konepellille hyppimään. Jouduttiin vaihtamaan konepelti eikä maalaus tietenkään onnistunut läheskään tehtaalla tehdyn veroisesti, mutta en jaksa asian kanssa enempää otella. Asian opetus on se, että vaikka kuinka on vakuutukset kunnossa, häviää AINA.
Coupe
Viestit: 524
Liittynyt: To Marras 18, 2004 9:19 pm
Paikkakunta: Uusimaa

SPRAYMAALI

Viesti Kirjoittaja Coupe »

Tavallinen spraymaali lähtee helposti tinnerillä pyykimällä eikä tinneri vaurioita alla olevaa lakkapintaa.
MrBitter
Viestit: 50
Liittynyt: To Joulu 09, 2004 4:24 am
Paikkakunta: Espoo

...

Viesti Kirjoittaja MrBitter »

Loppu hyvin, kaikki hyvin.
Jagge oli Autoklinikalla tänään putsattavana, ja maali lähti ohenteella, kevyellä myllytyksellä ja vahauksella (olisivat saaneet jättää myllyttämättä minun puolestani, mutta kaipa tiesivät mitä tekevät). Ei tullut kovin kalliiksikaan.
Olisihan tuon tietty itsekin voinut tehdä, mutta ensinnäkin töiden kanssa pitää sellaista kiirettä nyt, ettei oikein olisi ollut aikaakaan, ja jos - edes pienenä mahdollisuutena - maalipinta olisi vaurioitunut tuossa touhussa, niin olisi ollut sitten turhan paljon selittelemistä vakuutusyhtiölle...
'95 XJ6 3,2 (X300)
Vastaa Viestiin