XKR/XK8

Yleinen Jaguar-keskustelu
mikkotapani
Viestit: 120
Liittynyt: To Syys 10, 2009 8:13 pm
Paikkakunta: Jäppilä (Pieksämäki)

XKR/XK8

Viesti Kirjoittaja mikkotapani »

Tervehdys! Pitkästä aikaa tulee kirjoiteltua tällekkin foorumille. Kauhea Jaguar-kuume päällä ja vaikka kaveri neuvoi että tyhjällä lompakolla kun hieroo otsalohkoa niin pitäisi helpottaa vaan ei auta vaikka kuinka yrittää.

Työmatkat suuntautuvat yhä enenevässä määrin pääkaupunkiseudulle eli tarkoittaa että autossa istutaan silloin noin 8h / päivä. Tähän asti homma on hoidettu talvisin Jeepeillä ja kesäisin "vanhalla" -83 XJ6-Jaguarilla. Jotenkin vaan haluaisi säästää tuota vanhusta kun on tullut muutaman kesän aikana kilometrejä jo yli 60k. Aiemmin on poltteena ollut hankkia XJR noihin työajoihin, vaan miksei sitten XKR, tai XK8? Hittolainen miten upeita laitteita ainakin ulkonäöllisesti. Mikä ero noilla em. laitteilla on (siis remmi tai ei remmiä) käytännössä päivittäiseen ajoon ajateltuna. Maalaisjärki sanoisi että ilman remmiä saattaisi olla varmempi laite mutta sitten kuitenkin se remmiahdin... Polttoaineen kulutus ei ole ongelma koska fiiliksiä tässä haetaan, ei siis mitään 4dm3/100km "wokkipannuja", vanhalla XJ6-Jaguarilla ajellessa työmatkat kun eivät juuri ole tuntuneet työmatkoilta!

Vanhempaa laitetta haaveilen kukkaron "paksuudesta" johtuen eli kipuraja menee jossain 25 - 30k kohdalla.
Mikkotapani
XJ6 SIII Sovereign 1983
XKR 2002
TexPat
Viestit: 520
Liittynyt: Ti Elo 19, 2008 5:25 pm

Re: XKR/XK8

Viesti Kirjoittaja TexPat »

Oikea asenne, autot on tehty ajettaviksi!

Itse olen taysin asiantuntematon X100 XK8 - XKR vertailuissa mutta yleisena neuvona samantyyppiseen ongelmaan antaisin seuraavanlaiset ohjeet:

1) Malliston pienitehoisempikin / vapaasti hengittava on varmasti enemman kuin tarpeeksi nopea mihinkaan kuviteltavissa olevaan "normaalikaytton".
2) Jos harkitset vaparia tosissasi niin ALA kay koeajamassa ahdettua koska tasta seuraa vain ahdistusta loppupelissa jos paadyt vapariin. Ja sitten n ajokauden jalkeen kuitenkin hommaat sen ahdetun.

Sinallaan absoluuttisella suorituskyvylla ei ole mitaan merkitysta enaa naissa vehkeissa mutta kun "tiedat" milta tehokkaampi versio tuntuu niin et vain osaa olla tyytyvainen siihen "perusmalliin".
mikki
Viestit: 982
Liittynyt: Ti Huhti 21, 2009 4:24 pm
Paikkakunta: Helsinki / Espoo
Viesti:

Re: XKR/XK8

Viesti Kirjoittaja mikki »

Juuri XK8:n ostaneena pari kommenttia:
-oli mielessä että ostan kumman vain kunhan löytyy hyvä ja hyvin pidetty ja huollettu yksilö
-vain avon kelpuutin ( pikkupojan dream come true, vihdoin )
-kyselin sellaisen omistavilta joita FJDC:n kautta tunsin 4 kpl

Hieman kyynisenä kuvittelin R:n tuovan enemmän omistamisen hankaluutta ehkä suuremman riemun vastapainoksi.
Parasta oli saada omistajilta varauksetta positiiviset kommentit. Eräskin R:n omistava kertoi auton olevan ''ällistyttävän varmatoiminen''.

Oma ostoni meni täysin eri lailla kuin mikään aikaisempi autokauppa:
-istuin kerran XKR avon kyydissä kilometrin
-ostamani auton kyydissä istuin 200m autohallissa
Eli kertoo suuresta luottamuksesta myyjää ja autoa kohtaan jotka molemmat tunsin ja tiesin jo ''vuosien takaa''.
Huoltokirja 100% ja kaikki tärkeät asiat ennalta tehtyinä ja vuosikatsastus yhdessä.
Nyt on piiiitkä talvi odottaa kevättä!
Katso ETSI kaikki XK8 ja XKR koskevat kirjoitukset. Näet mitä tulee painottaa etsinnässä.
Budjettisi riittää mielestäni ihan hyvin hyväänkin kohteeseen.

Kuten Texasin mies sanoi, voi käydä niinkuin kaverilleni joka meni ostamaan 600cc motskaria. Koeajoi ja sanoi ostavansa. Liike sanoi että ok mutta aja vielä toi 1000cc. Ajoi ja osti 1000cc:n. Kertoi kolmen kauden jälkeen ettei koskaan ole tarvinnut sitä tehon ja väännön lisäystä ja että se ajokortti olisi mennyt sillä 600cc:lläkin...... :oops:
M
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: XKR/XK8

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Terve !
Suurimmat erot lienevät xkr:n ahtimen tuoma teho, tietokoneohjattu ilmajousitus(cats), eri laatikko (mersun 6 portainen), parempi ohjaustehostin, isommat jarrut, hienostuneempi moottorinohjaus. Ulkonäkö pitkälti yhtenevä mutta kuulemma eriäväisyyksiä löytyy joita asiaa paremmin tuntevat voivat valaista.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
Landshark
Viestit: 302
Liittynyt: Pe Loka 23, 2009 8:25 pm
Paikkakunta: lappeen Ranta

Re: XKR/XK8

Viesti Kirjoittaja Landshark »

Kissaeläintä korjaten CATS-jousitus voi löytyä sekä vaparista sekä ähkystä. CATS EI ole ilmajousitus, vaan sähköisesti säätyvä jousitustuntuma. Mersun laatkkokin on 5 vaihteinen. Ohjaustehostinkin on sama ...

Jos autoa olet vailla niin yhteys; mikael.ollikainen@saunalahti.fi
Jos siis haluat yllättyä positiivisesti ...
Monta vekotinta - mutta ei yhtään kissaa taloudessa tällä hetkellä

ex - X350 XJ6, XJ8 4.0 Sovereign, S-Type 2.7 TwinTurboDiesel Executive, XJR (X308), XK8

Ducati© - Making Mechanics Out of Riders Since 1946! x 2

Scogo
Avatar
Jykkepoika
Viestit: 863
Liittynyt: Su Heinä 13, 2008 9:14 pm
Paikkakunta: Järvenpää

Re: XKR/XK8

Viesti Kirjoittaja Jykkepoika »

. Mikä ero noilla em. laitteilla on (siis remmi tai ei remmiä) käytännössä päivittäiseen ajoon ajateltuna.
Ei mitään eroa. Naapuri ei erota kumpi on kyseessä koska kosmeettiset erot on pienet, helpoimmin huomaa keulan, konepellin ritilät ja taka spoikan.
Teknisesti sitten eroja on kuten yllä on kommentoitu mutta molemmilla selviät myös päivittäisessä käytössä mainiosti. Pikku pilkunviilauksena yllä oleviin niin ohjaustehostin on mekaanisesti sama mutta kun on olosuhteet ja nopeuden mukaan säätyvä niin ohjelmisto on eri alusta vaihtoehtojen mukaan.
Ja jos molempia kokeilet niin.. kyllä remmi vaan on kiva mutta ilmankin pärjää.
Jykkepoika

Jaguar XKR-R convertible
Mini Cooper Electric Maximise
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: XKR/XK8

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Terve !
Kiitos korjauksesta tuohon laatikko näppihäröön-5 portainenhan se on. En tiennytkään että xk8 on käytetty ilmajousitusta koskaan jos ei jälkiasenteisesti- oliko joku erikoisversio vai lisävaruste ?

Mukaillen muiden mielipiteitä niin suosittelen ilman kokemusta XKR tuon Xk8 sijaan. Perustuen juurictuohon että säästät todennäköisesti rahaa jos ennen ostat XK8 niin ajattelet kuitenkin että olisiko se ahdettu sittenkin pitänyt ostaa ja niinkuin mainittu sen hankit vuoden sisällä kuitenkin. Itse hankin S type 4.0 ja nyt parin vuoden jälkeen ajattelen että olisiko sittenkin pitänyt ostaa se 4.2l ahdettu malli...
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
Avatar
Jykkepoika
Viestit: 863
Liittynyt: Su Heinä 13, 2008 9:14 pm
Paikkakunta: Järvenpää

Re: XKR/XK8

Viesti Kirjoittaja Jykkepoika »

Viilataan vielä pilkkua ja tarkennetaan kuten landshark jo kirjoittikin että CATS järjestelmä ei ole ilmajousitus vaan sähkösäätöinen iskari . Iskareissa on pienet servot jotka säätävät jäykkyyttä tarvittaessa molempiin suuntiin. Nopeus ja kiihtyvyysanturit ohjaavat noiden vikkeläliikkeisten servojen toimintaa ja ohjelmisto on omansa eri alusta vaihtoehdoille. CATS on vakiona XKR:ssä ja optiona XK8:ssa.
Jykkepoika

Jaguar XKR-R convertible
Mini Cooper Electric Maximise
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: XKR/XK8

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Morjens !
Kiitos täsmennyksestä. Cats:n toimintaajatus on ollut tiedossa mutta tekninen toteutus ei. Olen aina luullut että itse liikutustapahtumaa liikuttaa ilmanpaine. Onko siis sähkömoottori joka liikuttaa alustaa vai onko se lähtökohtaisesti nestepaineeseen perustuvaprosessi itse vaimentimessa joita ohjaa tietokone ?
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
mikkotapani
Viestit: 120
Liittynyt: To Syys 10, 2009 8:13 pm
Paikkakunta: Jäppilä (Pieksämäki)

Re: XKR/XK8

Viesti Kirjoittaja mikkotapani »

Terve!

Kiitoksia runsaista vastauksista ja vinkeistä, saa niitä toki vielä lisääkin laittaa.

Taitaa mennä minullakin tuo version valinta vähän niinkuin ajopuuteorian mukaan eli kumpi vaan käy kunhan kaikki muu "natsaa" kohdalleen. Toki sitä "Ärrää" voisi pitää ensisijaisena vaan ei mitään vapaasti hengittävää vastaankaan.
Mikkotapani
XJ6 SIII Sovereign 1983
XKR 2002
Avatar
Jykkepoika
Viestit: 863
Liittynyt: Su Heinä 13, 2008 9:14 pm
Paikkakunta: Järvenpää

Re: XKR/XK8

Viesti Kirjoittaja Jykkepoika »

kissaeläin kirjoitti:Morjens !
Kiitos täsmennyksestä. Cats:n toimintaajatus on ollut tiedossa mutta tekninen toteutus ei. Olen aina luullut että itse liikutustapahtumaa liikuttaa ilmanpaine. Onko siis sähkömoottori joka liikuttaa alustaa vai onko se lähtökohtaisesti nestepaineeseen perustuvaprosessi itse vaimentimessa joita ohjaa tietokone ?
Ei tuolla varsinaisesti mitään liikuteta vaan ainoastaan iskunvaimentimen jäykkyyttä kontrolloidaan/säädetään jatkuvasti. Servot iskarin sisällä säätävät virtaus venttiileitä joiden kautta vaimentimen neste virtaa. Joka nurkkaa kontrolloidaan ja jäykkyyttä säädetään sisään/ulosjouston suuntaan.
Ohjelmisto käyttää hyväkseen nopeustietoa ja kiihtyvyysantureita. Esim. mukulakivella hiljakseen cruisaillessa iskari on "pehmeämpi" kun taasen nopeuden ja sivuttaiskiihtyvyyksien kasvaessa jäykistyy nurkkakohtaisesti. Myös kiihdyttäessä/jarruttaessa tekee omat temppunsa huomioiden myös sen mennäänkö suoraan vai ollaanko mutkassa.
Jykkepoika

Jaguar XKR-R convertible
Mini Cooper Electric Maximise
mikkotapani
Viestit: 120
Liittynyt: To Syys 10, 2009 8:13 pm
Paikkakunta: Jäppilä (Pieksämäki)

Re: XKR/XK8

Viesti Kirjoittaja mikkotapani »

Terve!

Ja hyvää alkanutta vuotta!

Hankinta etenee ja selvitystyö jatkuu, tämmöinen kysymys tuli eteen että käykö XJ8:n lohkolämmitin XK8-malliin? Olen antanut itseni ymmärtää että noissa on suunnilleen sama "pata" nokalla? Defalta tuommoinen löytyisi XJ8-malliin, siis kierrekiinnityksellä lohkoon.
Mikkotapani
XJ6 SIII Sovereign 1983
XKR 2002
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: XKR/XK8

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Tervehdys !
viewtopic.php?f=2&t=5131&hilit=lohkol%C3%A4mmitin

Defalta ei juu suoraan löydy xk8/stype 4.0 (aj8-moottoriin) lohkolämmitintä. Joissain paikoissa eivät suostu edes asentamaan koska ei ole mallikohtaista lämmitintä. Tuo xj8 lämmitin menee kuitenkin xk8/stype 4.0 ja itsekkin asennutin sen autoon ja ei ongelmia. Tuolta tarvikkeet.fi tilasin osat ja työt päälle 150€ peruspajalla(autoasi).
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
mikkotapani
Viestit: 120
Liittynyt: To Syys 10, 2009 8:13 pm
Paikkakunta: Jäppilä (Pieksämäki)

Re: XKR/XK8

Viesti Kirjoittaja mikkotapani »

Terve taas!

Autoa on etsiskelty ja ihmetelty vaan päätepistettä ei asialle vielä ole. Nettiautossakin oli punainen XKR Espoossa mikä kiinnosti vaan juuri kun päätin ottaa yhteyttä myyjään niin ilmoitus olikin jo poistettu (liekkö myyty vai muuten vaan ilmoitus poistettu). Jos Kissakulmalaisilla on tarjota k.o. mallin autoja niin ilomielin otan myynti-ilmoituksia vastaan (oltava coupe, convertible ei käy). Ja "haarukkakin" on laajentunut, voi olla myös XJR, ehdottomasti LHD, vaan XJR:n ollessa kyseessä pitää olla kattoluukku ja ison auton väriltään tietenkin musta!

p.s tämä taitaisi jo kuulua "ostetaan"-otsikon alle...
Mikkotapani
XJ6 SIII Sovereign 1983
XKR 2002
Avatar
Tsuppari
Viestit: 42
Liittynyt: Su Huhti 29, 2007 10:27 am

Re: XKR/XK8

Viesti Kirjoittaja Tsuppari »

mikkotapani kirjoitti:Terve taas!

Autoa on etsiskelty ja ihmetelty vaan päätepistettä ei asialle vielä ole. Nettiautossakin oli punainen XKR Espoossa mikä kiinnosti vaan juuri kun päätin ottaa yhteyttä myyjään niin ilmoitus olikin jo poistettu (liekkö myyty vai muuten vaan ilmoitus poistettu).
.
Myyty allekirjoittaneelle tänne sydänsavoon. Jonkinverran on laittoa, osa etupään muoviosista kadonnut ja mm penkit vaatii ehostusta. Laatikon öljyt menee myös vaihtoon. Teknisesti vaikuttaa hyvälle, ei ainakaan ongelmia ekalla 500km siivulla talliin.
Ite arvoin hankinnan kanssa varmaan pari vuotta... :roll:
mikkotapani
Viestit: 120
Liittynyt: To Syys 10, 2009 8:13 pm
Paikkakunta: Jäppilä (Pieksämäki)

Re: XKR/XK8

Viesti Kirjoittaja mikkotapani »

Terve ja onnea hankinnalle!

Niinhän se taitaa mennä että nopeat syövät hitaat...
Mikkotapani
XJ6 SIII Sovereign 1983
XKR 2002
mikkotapani
Viestit: 120
Liittynyt: To Syys 10, 2009 8:13 pm
Paikkakunta: Jäppilä (Pieksämäki)

Re: XKR/XK8

Viesti Kirjoittaja mikkotapani »

Terve!

Autonhankinta-asia etenee pikku hiljaa ja tänään tuli ostettua talvirenkaat vanteineen tulevaan Jaguaariin, enää puuttuu vaan auto mihin ne voisi pultata paikoilleen!

Uskalsin ostaa tuon rengas-/vannesetin jo etukäteen kun lähes pääsääntöisesti myytävänä olevat otsikon mukaiset autot on yksillä renkailla, varsinkin ulkomaan tarjonta huomioiden. Ja originaalivanteissa mitä olen nähnyt on pari hyvännäköistä mallia ja pari sellaista mitkä taas menisivät vaihtoon joka tapauksessa (makuasioita mutta mielestäni juuri näin).
Mikkotapani
XJ6 SIII Sovereign 1983
XKR 2002
mikki
Viestit: 982
Liittynyt: Ti Huhti 21, 2009 4:24 pm
Paikkakunta: Helsinki / Espoo
Viesti:

Re: XKR/XK8

Viesti Kirjoittaja mikki »

Moikka!
Siinäpä vasta siviilirohkeutta. Ostaa ensin vannesatsi renkaineen ja vasta sitten auto......! Wau.
Lienee siis melko varmaa että se XK/Xkr tulee ostettua. Join the club...

Minäkin tuossa ostelin ''aina'' kun oli sopiva vanne/rengassatsi tarjolla edullisesti mutta vain niihin neljään autoon joihin oli huoltajasuhde.
Kunnes mökillä oli yli 8 metriä korkea pino vanhenevia renkaita vanteineen.
Ja on niitä nytkin liikaa eli vien huomenna Etelä-Savoon aittaan jemmaan. Tulee tilaa!

M
mikkotapani
Viestit: 120
Liittynyt: To Syys 10, 2009 8:13 pm
Paikkakunta: Jäppilä (Pieksämäki)

Re: XKR/XK8

Viesti Kirjoittaja mikkotapani »

Terve!

No, siviilirohkeutta tai sitten ei vaan kyllä tuommoinen auto on oikeasti hakusessa. Itse olin taipuvainen parin auton katselun jälkeen jo laajennetuun hakuun eli myös versioon XJR vaan "hallitus" on sitä mieltä että jos ja kun tuota kalustoa kerran pitää vielä laajentaa niin toista sedan-Jaguaria ei tule, yksi riittää! Hölmö kun menin edes naiselta kysymään että joko semmoinen "käheä" urheilumallinen katseenkääntäjä vaiko aito "äijämalli" missä sikareita tuprutellaan takapenkillä!

Pari Jeeppiä on jo pihassa ja vain yksi Jaguaari. Jeepeistä taas yksi erittäin otollinen yksilökin oli hakusessa rinnan Jaguaarin kanssa vaan tein sitten itseäni rauhoittaen periaatteellisen päätöksen että kun hommaan nuo renkaat ja vanteet niin on yksi asia vähemmän mietittävänä eli Jaguaaria haetaan, Jeeppejä on jo yhdelle miehelle ihan riittävästi.

Vanhojahan nämä laitteeni ovat vaan viime kesänä alkoi oikeasti hymyilyttämään semmoinen seikka että mitä olisi "viherpiipertäjät" tuumineet jos olisivat sattuneet paikalle kun autot olivat kotipihassa parkissa sulassa sovussa rinnakkain : ensimmäisenä XJ6 Sovereign -83 4.2 litraisella suoralla "kutvosella" (hän oli tietenkin sadekatoksesssa itseoikeutetusti), sitten vieressä XJ-Cherokee 4.0 suoralla "kutvosella" suunnilleen traktorin kuvioisilla renkailla varustettuna ja lopuksi JK Unlimited -07 3.8 V6 ja bensapadalla tietenkin! Kaikki oikeita talousihmeitä! Vaan niitä fiiliksiä ei oikein voi kuvailla jos kuulija ei ole samalla aaltopituudella, millä tahansa noista kun lähtee liikkeelle niin aurinko paistaa oli keli mikä hyvänsä ja niitä fiiliksiä haetaan myös tulevaa autoa silmällä pitäen!
Mikkotapani
XJ6 SIII Sovereign 1983
XKR 2002
mikkotapani
Viestit: 120
Liittynyt: To Syys 10, 2009 8:13 pm
Paikkakunta: Jäppilä (Pieksämäki)

Re: XKR/XK8

Viesti Kirjoittaja mikkotapani »

Terve!

Nyt on yksi XK8 koeajettuna ja aika hyvät fiilikset! Tosin auton suorituskyky ei ollut sellainen kuin odotin. No toki kun sen "sutimisen eston" otti pois päältä niin alkoihan siellä jo tapahtumaan. Itsellä ei ole mitään rata-ajokokemuksia tai muuta vastaavaa autoilla mutta vanhaan XJ6-Jaguaariini verrattuna olisi tuo voinut olla pirteämpikin.

Isoimpana miinuksena autossa oli tuulilasin kiven iskemän lisäksi vain ja ainoastaan cruisen toimimattomuus ja minulle se on elinehto. Kolmet peltipoliisisakot päällä ja odotellaan kutsua haastatteluun kun olen kuulemma ns. riskikuljettaja (kaikki nuo sakot on inhimillisä erehdyksiä, rikesakkoja, ja viimeisin vieä cruisella ajettuna vaan kun Wranglerin cruise on niin brutaali että loivassa ylämäessä laskee nopeuden alle 80km/h, heittää pientä päälle ja kaasua ja käyttää vauhdin liki 90km/h lukemissa ja tietenkin on Varkauden alueen kireäksi säädetty kamera juuri tuossa huippunopeuden kohdalla kuvaamassa).

Liekkö tuon cruisen korjaaminen isokin asia, optimistina ajattelisin että jokin harmiton kosketushäriö? Auto on muuten ihan OK, on lohkolämmitin ja lämmitettävä tuulilasi, tosin alustan massaus pitäisi jo uusia ja keulaa hieman paikkamaalata.
Mikkotapani
XJ6 SIII Sovereign 1983
XKR 2002
TexPat
Viestit: 520
Liittynyt: Ti Elo 19, 2008 5:25 pm

Re: XKR/XK8

Viesti Kirjoittaja TexPat »

eli koeajosi tulos oli vastaus ketjun otsikossa esittämääsi kysymykseen.

Jos XK8 tuntui "vajaatehoiselta" jo ensimmäisellä koeajolenkillä niin tilanne ei paranne ajan myötä kun alat tottumaan autoon.
JNi
Viestit: 586
Liittynyt: To Touko 26, 2011 9:03 am
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: XKR/XK8

Viesti Kirjoittaja JNi »

Katselin vähän vm. -99 sähkökuvia. Vakionopeussäädin on kiinni moottorinohjausmoduulissa. Koska se toimii ylipäänsä, niin vakionopeussäätimen vikaa kannattaa ensimmäiseksi alkaa etsimään kytkimistä: jarru (valoille ja säätimelle näkyy olevan omat kytkimensä sähköisesti), on/off, ratti.

Jouko
Jaguar XJ8 -05 (Japani)
--------------------------
Huollettavana: Jaguar XF-DS -10 (Suomi)
Muuttaneet: Jaguar XK8 Convertible -99 (Kalifornia), Jaguar S-Type 3.0 -99 (Saksa)
Purettu: Jaguar XK8 Cabriolet -99 (Saksa)
Rekka ruhjoi: Jaguar XJ6 D -06 (Saksa)
mikkotapani
Viestit: 120
Liittynyt: To Syys 10, 2009 8:13 pm
Paikkakunta: Jäppilä (Pieksämäki)

Re: XKR/XK8

Viesti Kirjoittaja mikkotapani »

Terve!

Raati on oikeassa ettei pidä koeajaa XKR:ää jos mielii pitää muutkin vaihtoehdot avoinna! Ja tuommoinen laite tuli tänään koeajettua...
Mikkotapani
XJ6 SIII Sovereign 1983
XKR 2002
Avatar
Jykkepoika
Viestit: 863
Liittynyt: Su Heinä 13, 2008 9:14 pm
Paikkakunta: Järvenpää

Re: XKR/XK8

Viesti Kirjoittaja Jykkepoika »

^ :D
Jykkepoika

Jaguar XKR-R convertible
Mini Cooper Electric Maximise
mikkotapani
Viestit: 120
Liittynyt: To Syys 10, 2009 8:13 pm
Paikkakunta: Jäppilä (Pieksämäki)

Re: XKR/XK8

Viesti Kirjoittaja mikkotapani »

Terve!

Onko noissa XKR-malleissa ihan normaalia semmoinen tosi kuuluva lämpöliikkeen aiheuttama "naksunta"? Auto piti tuota ääntä koeajolta tullessani konepelti auki asennossa systemaattisen tasaisesti tyhjäkäynnillä. Siitä kun sammutin koneen ja kun lämmöt tasaantui niin naksuntakin loppui. Oma vanha Cherokee pitää tosi voimakasta lämpöliikeestä johtuvaa ääntä pakosarjan vaihdon jälkeen mutta ei kylläkään koneen käydessä niinkuin kyseinen XKR-yksilö. Auto kun oli nosturilla kone seis niin selkeästi ääni kuului katalysaattoreiden luota, vuoron perään "naksuen" puolelta toiselle kunnes loppui vihdoin viimein koneen jäähdyttyä. Saattaa olla taas sarjassa "tyhmiä kysymyksiä" mutta en ole noin kovaa ja jopa hieman häiritsevää lämpöliikkeen aiheuttamaa ääntä vielä kuullut. Vaan jos se kuuluu asiaan niin "nou hätä"!

Ensi alkuun ajattelin että se on taas se "perhanan" ilmastointikompura kun tuossa Wranglerissakin pitää omanlaistaan naksuntaa, tosin hiljaisempaa silloin kun on valittu puhallus suoraan tuulilasille (oliko se nyt defrost-asento tai jotain sinne päin) kun ensin jäähdyttää eli kuivaa ilmaa ja sitten vasta lämmittää, kompuran kytkennästä tulevasta äänestä on silloin kyse.
Mikkotapani
XJ6 SIII Sovereign 1983
XKR 2002
Avatar
Jykkepoika
Viestit: 863
Liittynyt: Su Heinä 13, 2008 9:14 pm
Paikkakunta: Järvenpää

Re: XKR/XK8

Viesti Kirjoittaja Jykkepoika »

Vaikeita asioita arvioida näin netissä mutta sanoisin että "tosi kuuluva lämpöliikkeen aiheuttama "naksunta" varsinkin koneen käydessä ei kuulosta mun mielestä ihan normaalilta. Koneen kun sammuttaa niin jonkin verran napsahtelee kyllä jähtyessään mutta ei mitenkään huomiota herättävän voimakkaasti. Tosin, mulla on kokemusta vain "kesäkäytöstä" mutta kuitenkin ihan nollakeleihin asti.
Vaikea asia arvioida ja vertaileva tutkimuskin on hankalaa kun noita ei ihan joka korttelissa ole kuunneltavaksi.
Ekana tulis mieleen että pyöriikö coolerin sähköinen vesipumppu? Jos ei pyöri niin voisiko tehdä sen että kompressori ja pakopuoli kuumenee normaalia enemmän? Helppo zekata, laita virrat päälle mutta älä käynnistä moottoria. Pumppu on siinä ilmansuodatinkotelon alapuolella, kuulet kyllä lähteekö pyörimään.
Jykkepoika

Jaguar XKR-R convertible
Mini Cooper Electric Maximise
mikkotapani
Viestit: 120
Liittynyt: To Syys 10, 2009 8:13 pm
Paikkakunta: Jäppilä (Pieksämäki)

Re: XKR/XK8

Viesti Kirjoittaja mikkotapani »

Terve!

Kiitos vinkistä, tuo coolerin sähköinen vesipumppu pitää tarkistaa heti kun saan auton tänne kotipuoleen. En pitänyt vikaa niin isona ettäkö kaupat olisi siihen kaatuneet...ainahan käytetyissä autoissa jotain laittamista on (ja koko ajan enemmän ja enemmän näköjään myös uusissa). Tärkeimpiä juttuja kuitenkin on että nuo tietyt moottorin ominaisviat on jo korjattu ja auto on muutenkin napakan oloinen, korissa tietty jonkun verran sanomista.
Mikkotapani
XJ6 SIII Sovereign 1983
XKR 2002
TexPat
Viestit: 520
Liittynyt: Ti Elo 19, 2008 5:25 pm

Re: XKR/XK8

Viesti Kirjoittaja TexPat »

Onnittelut XKR:n hankinnasta! Toivottavasti lumet sulavat pian ja pääset testaamaan ahdetun V8:n vääntömomenttia kunnolla.

Ja sitten se standard statement: "This thread is worthless without pictures!" :)
mikkotapani
Viestit: 120
Liittynyt: To Syys 10, 2009 8:13 pm
Paikkakunta: Jäppilä (Pieksämäki)

Re: XKR/XK8

Viesti Kirjoittaja mikkotapani »

Terve, ja kiitokset Teksasin miehelle!

Kyllähän tässä vähän "jännäkakka" olo on kun käytetyn osto on aina osin myös tuurin kauppaa. Eräs tuttu joka harrastaa erikoisempia autoja ja toimii niiden parissa myös osin työkseen tuumasi kaupoistani kun epäilin että olikohan tässä mitään tolkkua että "ainahan sitä voi ostaa sellaisen hopeanharmaan Toyota Corollan ilman mitään lisävarusteita ja ajella huolettomia kilometrejä eikä varmasti erotu harmaasta massasta mutta onko siinä sitten mitään mieltä?". Kauppasopimus on tehty vaan pitää odotella vielä tovi jotta saan ostovaluutat sijoitusrahastosta ulos (menee kuulemma muutamasta päivästä viikkoon) ja sen jälkeen auto kotiin.

Ja Murphyn lain mukaan tietenkin ostamassani autossa on sitten kahdet renkaat vaan talvirenkaiden vanteet on aika huonot joten ei ollut kuitenkaan täysin hukkaostos tuo aiempi rengas-vanneostokseni. Ja onpahan nyt sitten kaksi satsia todella hyväkuntoisia Nokian nastarenkaita, toisen setin voisi vaikka myydä.

Laitetaan kuvia kun auto kotiutuu ja sillä aikaa tutkailen tuohon pakoputkistoon saatavilla olevia päivityksiä, ne viimeiset takapöntöt kun ajattelin korvata suorilla putkilla jotta tuon kasin äänet hieman korostuisivat! Koko putkistoa en raaski vielä uusia kun nykyinen on niin hyväkuntoisen oloinen.
Mikkotapani
XJ6 SIII Sovereign 1983
XKR 2002
Avatar
JMSC
Viestit: 1034
Liittynyt: Ke Joulu 05, 2012 11:00 pm
Paikkakunta: Lempäälä

Re: XKR/XK8

Viesti Kirjoittaja JMSC »

Onnittelut hankinnasta.
Tartun heti asiaan ja kysyn että millaiset talvirenkulat jää ylimääräiseksi?
Vaimolla S-type 3.0V6
XJR-6

Honda CB 1300F Super Four

EX:ät
Ford Sierra -83 1.6GL "museopeli" (luovutettu parempaan kotiin)
X-type 2.0D siirtyi suvussa eteenpäin
Honda CB SevenFifty
Mondeo GT V6 aut. farkku
Mondeo 1.8GLX RIP
mikkotapani
Viestit: 120
Liittynyt: To Syys 10, 2009 8:13 pm
Paikkakunta: Jäppilä (Pieksämäki)

Re: XKR/XK8

Viesti Kirjoittaja mikkotapani »

Terve!

Nyt en kuolemaksenikaan muista noiden nastarenkaiden mallimerkintää mutta Nokiaa ovat ja koko 255/45 R18. Ja kun auto kotiutuu niin voin ottaa valokuvat, mitata urasyvyydet ja laittaa tiedot ja hintapyynnön vaikka YV:nä jos nuo on sinulle käypäiset koot ja kiinnostaa. Vanteistakin saa ihan kohtuudella kelpoiset vaan vaatii hieman viitseliäisyyttä/työtä.
Mikkotapani
XJ6 SIII Sovereign 1983
XKR 2002
Avatar
JMSC
Viestit: 1034
Liittynyt: Ke Joulu 05, 2012 11:00 pm
Paikkakunta: Lempäälä

Re: XKR/XK8

Viesti Kirjoittaja JMSC »

On vähän turhan leveet talvirenkaiksi, kiitos kuitenkin.
Vaimolla S-type 3.0V6
XJR-6

Honda CB 1300F Super Four

EX:ät
Ford Sierra -83 1.6GL "museopeli" (luovutettu parempaan kotiin)
X-type 2.0D siirtyi suvussa eteenpäin
Honda CB SevenFifty
Mondeo GT V6 aut. farkku
Mondeo 1.8GLX RIP
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: XKR/XK8

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Morjens !
Käytetyn ostamisessa voi käyttää auton asiantuntijalla/vast jossa auto tarkastetaan kunnolla mekaanisesti jne. Aika harva malliin perehtymätön kuitenkaan osaa nähdä autossa "hälytysmerkkejä" joita kyseisen auton kanssa tekevä ammattilainen voi nähdä, jos auto toimii yleisesti hyvin.
Kun parikymmentä tuhatta autoon laittaa niin muutaman satasen tarkastus saattaa kummasti tuoda mielenrauhaa jatkoa ajatellen. En nyt löytänyt tällä foorumilla erään xf omistajan kertomusta jossa auton oston jälkeen selvisi että auto oli täysin mällätty ja korjattu "ehjäksi" mutta maahantuojalla selvisi että oli meikattu ammattitaitoisesti näennäisesti kuntoon ja sielläkin se paljastui pienestä maalitiplasta jota ei olisi pitänyt olla siellä. Vyyhti alkoi purkautumaan. En nyt todellakaan vihjaa että sinun kaupoissasi olisi mitään vialla mutta tuohon "jännäkakka" tunteeseen tuli mieleen tämä. Tosin ei vikoja voi esiintyä vaikka lähes heti oston jälkeen vaikka aiemmin niitä ei olisi ollut yhtään koska joskushan ne viat vaan ilmestyvät kuitenkin.
Toivottavasti autosi toimii moitteetta kauan !
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
mikkotapani
Viestit: 120
Liittynyt: To Syys 10, 2009 8:13 pm
Paikkakunta: Jäppilä (Pieksämäki)

Re: XKR/XK8

Viesti Kirjoittaja mikkotapani »

Terve!

Autokauppoja kun olen tehnyt niin aina ne on olleet enemmän tai vähemmän myös tunne pohjalla ja pitkälti ensivaikutelman varassa ja siinä on tietysti omat riskinsä. Toistaiseksi on kuitenkin menetelmä toiminut. Meidän vanhan Cherokeenkin kun ostin 2005 niin kaupat tehtiin jo periaatteessa puhelimessa kun myyjä osasi vakuuttaa kuinka hyvä yksilö on kyseessä, vain vähäisiä käytön jälkiä (valokuvissahan se oli tosi siisti). Kun Pasilan aseman parkissa autoa lähestyin niin kahdenkymmenen metrin päässä alkoi jo epäilys ja kymmenen metrin päässä autosta tiesin etten sitä osta. Ei ollut kaksinen ensivaikutelma. Myyjä olisi pudottanut hintaa vaikka kuinka vaan selitin hänelle että en voi ajella tuolla kotia kohti "rinta rottingilla" ja esitellä vaimolleni "hienoa" hankintaani millä jatkossa ajellaan eli yksinkertaisesti kauppoja ei tule. Ne "vähäiset käytön jäljet" lienee aika tulkinnan varainen juttu. Onneksi oli myös ns. vara-auto katsottavaksi Hyvinkäällä mikä taasen osoittautui positiivikseksi yllätykseksi ja siinä on tällä hetkellä 440k mittarissa ja käy ja kukkuu!

XJ-kutosen kanssa meni suunnilleen samalla lailla tosin ensimmäisessä katsomassani ei ollut sen kummempaa vikaa roikkuvaa kattoverhoilua lukuunottamatta, ei vaan kolahtanut kun taas tuo ostamani XJ6 napsahti kohdalleen heti ensi silmäyksellä enkä ole kauppoja katunut.

Tämän XKR-hankinnan kanssa kuvio on hyvin samankaltainen : katsomissani ja koeajamissani muutamissa autoissa on ollut milloin mitäkin mikä on torpedoinut ostopäätöksen (kokonaisuus ei ole vaan sytyttänyt) vaan tämä yksilö sitten "kolahti". Se on jännä juttu kun auto alkaa heti tuntumaan omalta. Esim. kuten aiemmin kirjoitinkin niin korissa on sanomista, siistimpiäkin olen käynyt katsomassa mutta toisaalta moottorin ongelmakohtien päivitykset on tehty JagFinnillä eli ihan kaikkeen ei tarvinne sillä osiolla varautua.

Se "jännäkakka"-olo tulee suurimmaksi osaksi siitä kun auto on käytetyksi kohtuudella arvokas, semmoista on pitkään halunnut eikä sitä ole vielä edes kotipihassa, liekkö tämä ihan oikeasti edes totta? Olo on kuin pikkulapsella Joulun alla jota on peloteltu että jos et ole ollut kiltti niin ei se Jolupukki mitään lahjoja tuo, suolaa ja risuja pelkästään!

Kunhan XKR kotiutuu niin minä luulen että ensimmäisten viikkojen aikana tulee matkamittariin reippaasti kilometrejä lisää.
Mikkotapani
XJ6 SIII Sovereign 1983
XKR 2002
Dong
Viestit: 14
Liittynyt: Ti Joulu 31, 2013 11:14 am
Paikkakunta: Espoo

Re: XKR/XK8

Viesti Kirjoittaja Dong »

Lainataan tätä threadia kun osui otsikkoon.

Taustasta sen verran, että Jaguari kolahti automerkkinä aivan totaalisesti viime vuonna. Tulotaso on viimeaikoina kasvanut sen verran, että taloudellisestikin tuohon oli nyt mahdollisuus ja siitä lähdin on selailtu eri malleja vähintäänkin intohimoisesti.

Alunperin hakusessa oli x-type/s-type alle 20k hintaluokassa, mutta nälkä kasvaa syödessä. Kävin koeajamassa sitten XJ:n (x350). Varmaan hienoin ikinä tehty sedan (x300 jää yleisestä mielipiteestä huolimatta omalla listalla kakkoseksi). Ongelmana on kuitenkin, että tuota on hankala sovittaa parkkihallipaikalleni leveyden takia ja vaikka auto kaikin puolin oli huippu, niin en täysin kuitenkaan rakastunut.

En pidä ollenkaan nyky-jaggeista (XJ, XF), mutta tuo XKR/XK8 faceliftattu (2007-) on aivan käsittämättömän upea. Olen pitänyt Aston Martinia aina upeimpana autona ja tuo on hyvin lähellä sitä. Rahaahan tuohon palaa yli kaksinkertaisesti mitä alunperin suunnittelin, mutta toisaalta sisustat on selvästi modernimmat ja myynnissä olevissa on hyvinkin pienet kilometrit alla. Ja kerran vielä kuolaus ulkokuorelle.

Perheeseen ei kuulu lapsia, joten coupe malli soveltuu hyvin. Suoraan sanoen ketuttaa ajaa nykyisellä farkulla. Varsinkin kun XKR:ssa ymmärtääkseni tavaratilat on suhteellisen isot tuon kokoluokan autoksi ja taaksekin mahtuu hätätilanteessa istumaan.

Joten pari kysymystä:

Soveltuuko talviajoon? Kysyn koska tulisi käyttöautoksi. Jos pari päivää talvessa tulee kunnon lumimyräkät ja aurauskalusto ei pysy perässä, niin jagge voi jäädä talliin ja töihin voi mennä poikkeustapauksessa vaikka taksilla - matka ei ole pitkä.

Onko vastaava jako mitä edellisessä mallissa XKR ja XK8:n välillä? Tuntuuko XK8 lattealta R-version jälkeen?

Millaiset korjausmaksut vs. vaikkapa s-typen vastaaviin?

Onko tuossa x150 alumiinikotelo?

BTW. ensimmäinen viesti foorumille
Avatar
Aonsaithya
Viestit: 514
Liittynyt: Su Elo 19, 2012 8:06 pm
Paikkakunta: Espoo

Re: XKR/XK8

Viesti Kirjoittaja Aonsaithya »

Tervetuloa!

Lueskelin kuin sattumalta eilen joitakin X100 vs. X150 -ketjuja (eli vanha XK8/XKR vs. uusi XK/XKR), ja joku totesi että X150 on kauttaaltaan alumiinia, eikä coupésta löydy yhtäkään hitsaussaumaa tjsp. Pelkkää niittausta ja liimaa, kovin huipputeknistä siis.

Kuulostaakin hyvältä, joskin tuo ääniraita voi olla enemmän tai vähemmän paranneltu.
Ex: 2007 XK 4.2, Liquid Silver & Charcoal
Ex: 2001 X-Type 2.5 SE, Platinum, Dove & Granite
Dong
Viestit: 14
Liittynyt: Ti Joulu 31, 2013 11:14 am
Paikkakunta: Espoo

Re: XKR/XK8

Viesti Kirjoittaja Dong »

Joo alumiinikoppa on.

Vaimo ei kuitenkaan innostunut tästä xkr-ideasta. Mukamas epäkäytännöllinen ja ei tainnut ulkoasukaan kolahtaa samalla tavalla kuin allekirjoittaneella. Hemmetti kun olisi 10 senttiä enemmän tilaa takapenkillä, niin tilanne olisi varmasti ihan toinen (sattumoisin haaveilee jollain aikavälillä perheenlisäyksestä).

http://www.nettiauto.com/jaguar/xkr/5610725 *sniisk*

Paluu varmaan XJ / S-type linjalle... Säästyy ainakin rahaa jos ei muuta.
nestori
Viestit: 200
Liittynyt: Ma Loka 17, 2011 9:19 pm

Re: XKR/XK8

Viesti Kirjoittaja nestori »

Tuostahan selviää ongelmitta laittamalla vähän lisää rahaa peliin. Eli ostat kaveriksi muksun kuljettimen, millä sitten ajella ne koti-tarha-mummola välit.

Tai sitten vaihtaa autoa siinä vaiheessa kun muksu realisoituu...
Dong
Viestit: 14
Liittynyt: Ti Joulu 31, 2013 11:14 am
Paikkakunta: Espoo

Re: XKR/XK8

Viesti Kirjoittaja Dong »

Kahden auton pitäminen ei tunnu järkevältä kaikkine vakuutus ynm. maksuineen, kun itse olen käytännössä ainoa, joka autoa tarvitsee. Tuo auton myyminen parin kolmen vuoden päästä taas on puolestaan liiankin fiksua. Tuntuu olevan tuolle paremmalle puoliskolle periaatepäätös. Ehkä kokee, että pikku hiljaa pitäisi henkisesti valmistua tjsp. Yhdessä ansaituilla rahoilla mennään, joten yksin en voi tehdä päätöstä.
dida
Viestit: 524
Liittynyt: Su Maalis 29, 2009 10:58 am
Paikkakunta: Tampere

Re: XKR/XK8

Viesti Kirjoittaja dida »

Olen aina sanonut, että naiset eivät hyvän päälle ymmärrä ;-)!
Minulla oli joskus vähän saman tyyppinen tilanne, mutta mieli ja ilme muuttui kummasti, kun kaarsin XK:lla pihaan ;-). Toki omillani ostelin.
Matti

XK8 Convertible -98
Alfa Romeo 159 Sportwagon JTDm 2,0 170 hv 2010
Kawasaki EN 500 1998
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: XKR/XK8

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Moi !
Joskus pitää omia "unelmiakin" kunnioittaa ja jos on mahdollisuus taloudellisesti siihen niin miksipä ei. Jos nyt jo on lapselle sopiva vankkuri niin kai siihen kylkeen voi harrastepelinkin ottaa.. :lol: Jos vaimo nihkeänä niin käytä väsytystaktiikkaa ja perustele sitä hankintaa runsailla mielikuvilla mm cruisailulla kesäillassa jne romanttisilla jutuilla jotka uppoaa naisiin.. :mrgreen: Jos ei tepsi niin pelaa naisten omilla aseilla eli mökötyksellä/ mykkäkoululla jne..

Vakuutusmaksutkaan ei kahdella autolla pahat- jos toinen on vain tieliikennekäytössä kerrallaan. Jos kesäautona vaikka pitää niin heti kun ajot päättyy pois liikennekäytöstä(trafin sähköinen ilmoitus 5min) ja samoilla (vuoden) vakuutusmaksuilla voi ajella pari kolme vuotta jos esim neljä kuukautta (kesä) pitää käytössä.

Lapset pääsääntöisesti mahtuvat ensimmäisen 10 vuoden aikana helposti autoon kuin autoon ja jos rattaista tulee huolta niin ns sateenvarjorattaita eli taittuvaa mallia olevia saa yllättävänkin pieneen tilaan.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
TexPat
Viestit: 520
Liittynyt: Ti Elo 19, 2008 5:25 pm

Re: XKR/XK8

Viesti Kirjoittaja TexPat »

Aonsaithya kirjoitti:Tervetuloa!

Lueskelin kuin sattumalta eilen joitakin X100 vs. X150 -ketjuja (eli vanha XK8/XKR vs. uusi XK/XKR), ja joku totesi että X150 on kauttaaltaan alumiinia, eikä coupésta löydy yhtäkään hitsaussaumaa tjsp. Pelkkää niittausta ja liimaa, kovin huipputeknistä siis.

Kuulostaakin hyvältä, joskin tuo ääniraita voi olla enemmän tai vähemmän paranneltu.
Ainakin X150 (eli 4.2L V8) jenkkiversion äänet vakiona ovat aika vaimeat. Sen sijaan X151 5.0L äänet ovat aika röheät ja XKR-S kuullostaa suorastaan syntiseltä.

Ja alumiini on hyvä materiaali. Nimimerkillä Busteri on loistava vene vaikka suolavedessä uittaisi.
Dong
Viestit: 14
Liittynyt: Ti Joulu 31, 2013 11:14 am
Paikkakunta: Espoo

Re: XKR/XK8

Viesti Kirjoittaja Dong »

kissaeläin kirjoitti:Moi !
Joskus pitää omia "unelmiakin" kunnioittaa ja jos on mahdollisuus taloudellisesti siihen niin miksipä ei. Jos nyt jo on lapselle sopiva vankkuri niin kai siihen kylkeen voi harrastepelinkin ottaa.. :lol: Jos vaimo nihkeänä niin käytä väsytystaktiikkaa ja perustele sitä hankintaa runsailla mielikuvilla mm cruisailulla kesäillassa jne romanttisilla jutuilla jotka uppoaa naisiin.. :mrgreen: Jos ei tepsi niin pelaa naisten omilla aseilla eli mökötyksellä/ mykkäkoululla jne..

Vakuutusmaksutkaan ei kahdella autolla pahat- jos toinen on vain tieliikennekäytössä kerrallaan. Jos kesäautona vaikka pitää niin heti kun ajot päättyy pois liikennekäytöstä(trafin sähköinen ilmoitus 5min) ja samoilla (vuoden) vakuutusmaksuilla voi ajella pari kolme vuotta jos esim neljä kuukautta (kesä) pitää käytössä.

Lapset pääsääntöisesti mahtuvat ensimmäisen 10 vuoden aikana helposti autoon kuin autoon ja jos rattaista tulee huolta niin ns sateenvarjorattaita eli taittuvaa mallia olevia saa yllättävänkin pieneen tilaan.
Yksi ongelma kahdessa autossa on, että parkkihallipaikka maksaa kymmeniä tuhansia päälle + sitten vaihtohyvityksen puuttuminen nykyisestä. Ei tässä miljonäärejä olla ja velkaa en autoa varten tule ottamaan.

Pienen lapsen/vauvan kanssa tulee ongelmia tuon turvaistuimen kanssa. Ilmeisesti vielä jotenkin sovitettavissa, mutta ehkei niin mukavasti. En tiedä miten kaksiovisessa autossa käytännön tasolla turvavöihin laitto ynm. menee.

http://www.pistonheads.com/gassing/topic.asp?t=865394
http://www.hsv.org.uk/topic.asp?t=971046&f=85&h=27

Joku vois sanoa, että talvella tuolla ei pysty ajamaan, niin voisin hyvillä mielin hylätä ajatuksen :)
TexPat
Viestit: 520
Liittynyt: Ti Elo 19, 2008 5:25 pm

Re: XKR/XK8

Viesti Kirjoittaja TexPat »

Dong kirjoitti:Kahden auton pitäminen ei tunnu järkevältä kaikkine vakuutus ynm. maksuineen, kun itse olen käytännössä ainoa, joka autoa tarvitsee. Tuo auton myyminen parin kolmen vuoden päästä taas on puolestaan liiankin fiksua. Tuntuu olevan tuolle paremmalle puoliskolle periaatepäätös. Ehkä kokee, että pikku hiljaa pitäisi henkisesti valmistua tjsp. Yhdessä ansaituilla rahoilla mennään, joten yksin en voi tehdä päätöstä.
Oma mielipiteeni on että vasaralla hakataan nauloja ja ruuvimeisselillä väännetään ruuveja. Ja sveitsiläinen armejan linkkuveitsi on huono työkalu kaikkeen.

Eli jos lasten määrä on 3 tai enemmän niin mini-van lastenkuljetukseen, sitten hatchback - sedan - farmari AWD:lla sateisille päiville ja sitten harrasteauto (rata/ralli/urheilu/klassikko/etc.) erikseen.

Tämä ei tule sen kalliimmaksi kuin yritys hoitaa asiat linkkuveitsellä. Yhdellä Range Roverin / Turbo Cayennen (linkkuveitsi) hinnalla saa lastenkuljettimen, kakkosauton ja harrastepelin.

Jos taas pyrkii hoitamaan ns. "järjellä" autoasioita niin Suomessa kannattaa pyrkiä välttämään auton omistusta kokonaan niin pitkälle kuin mahdollista. Vaikka maksaisi muutaman pennin enemmän asunnosta joka on kävely/bussi/metromatkan päässä "kaikesta" ja sitten vaikka vuokraisi auton silloin tällöin kun sitä tarvitsee niin se tulee paljon halvemmaksi kuin verottajan tukeminen.

Otetaan esimerkiksi "järkevä" Skeida Anjovis 1.6TDi maantien harmaana ja ilman kromilistoja:

Auto hinta: 15.0k€
ALV: 3.6k€
Autovero: 3.4k€

Eli ajat auton ulos kaupasta ja sinulta on mennyt 7.0k€ Jutan ja Jyrkin tuhlattavaksi. Auton saa vuokrattua viikonlopuksi Pe iltapäivä - Ma Aamu luokkaa 150€ eli pelkästään tulonsiirrolla alakoulun apuopettajien viransijaisten suojatyöpaikkakassaan saisit vuokrattua auton 46 viikonlopuksi.

Sen lisäksi 23k€ investointisi menettää arvoaan ainakin sen 50%/5 vuotta ja jos uskomme että pystyisit sijoittamaan 23k€ noin 5% keskimääräisellä tuotolla jäät tappiolle.. jne.

Summa summarum: Auton omistamistamista ei pysty Suomessa perustelemaan järjellä vaan pitää mennä tunteella joka tapauksessa. Ja jos tunteilee miksi tyytyä kompromissiin?
mikkotapani
Viestit: 120
Liittynyt: To Syys 10, 2009 8:13 pm
Paikkakunta: Jäppilä (Pieksämäki)

Re: XKR/XK8

Viesti Kirjoittaja mikkotapani »

TexPat kirjoitti: Summa summarum: Auton omistamistamista ei pysty Suomessa perustelemaan järjellä vaan pitää mennä tunteella joka tapauksessa. Ja jos tunteilee miksi tyytyä kompromissiin?
Jep jep...

Pihassa patsastelee pari bensajeeppiä ja talvisäilössä "vanha" XJ-kuutonen ja tänään saapui vielä tuohon joukkioon se XKR! Eli vahvasti tunteella mennään, järjen häivää ei pätkääkään... (eikä vaimokaan ymmärrä jarrutella, päin vastoin)

Vaan olihan makeat ensimmäiset 100km kun hain tuon kiiturin kotiin, huomenna sitten päivänvalossa tutkaillaan akuutit huoltotarpeet, Pieksämäen Nesteelle hellävaraiseen käsin pesuun ja eikun kilometrejä mittariin! Kodin jo lähestyessä oli tien pinta hieman päässyt jäätymään niin huomasi kyllä että vaikka on kuinka hyvät renkaat niin kaasupolkimen kanssa pitää olla aikuisten oikeasti varovainen, ihan vain varpaalla pikkuisen hipaista jäisellä tiellä tai tulee äkkiä kuljettajasta matkustaja.

Onko kellään antaa hyviä linkkejä mistä löytyisi XKR:n laatikon öljynvaihto-ohjeita, vinkkejä jäähdytysjärjestelmän ilmaukseen (onko jotain erikoista huomioitavaa) jos vaikka itse laittaisi sen lohkolämmittimen jne jne?
Mikkotapani
XJ6 SIII Sovereign 1983
XKR 2002
XJR-99
Viestit: 437
Liittynyt: Pe Joulu 16, 2011 9:33 pm

Re: XKR/XK8

Viesti Kirjoittaja XJR-99 »

Öljyksi mersun laatikkoon Mobil ATF134. Turbiinissä ei taida olla enää vm. 2000 lähtien öljyproppua eli totaalityhjäys hieman työläämpää kuin pre-2000 laatikoissa. Joskin kesästä 2000-lähtien pieniä mekaanisia parannuksia. Jaguarilla on oma laatikkokoodinsa ja kuori eroaa mersun omiin autoihinsa laittamista.

Linkkiä: http://www.benzworld.org/forums/w210-e- ... n-faq.html
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: XKR/XK8

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Moi !
Tai sitten käyttää nykyistä MB ensiasennusöljyä lootaan http://www.opieoils.co.uk/p-68895-fuchs ... 23614.aspx Erityisesti suosittelevat tuohon 722.6 lootaan tätä tavaraa.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
mikkotapani
Viestit: 120
Liittynyt: To Syys 10, 2009 8:13 pm
Paikkakunta: Jäppilä (Pieksämäki)

Re: XKR/XK8

Viesti Kirjoittaja mikkotapani »

Jykkepoika kirjoitti: Ekana tulis mieleen että pyöriikö coolerin sähköinen vesipumppu? Jos ei pyöri niin voisiko tehdä sen että kompressori ja pakopuoli kuumenee normaalia enemmän? Helppo zekata, laita virrat päälle mutta älä käynnistä moottoria. Pumppu on siinä ilmansuodatinkotelon alapuolella, kuulet kyllä lähteekö pyörimään.
Terve!

Hyvin hurisee pumppu eikä tuo "naksuminenkaan" enää ole sellainen kuin koeajon aikaan, olisiko taas noita seisonnasta johtuvia ihmeellisyyksiä?

Perhana kun ei meinaa malttaa mennä nukkumaan vaan auton ympärillä tulee vaan pyörittyä! Tsekkasin nesteet ja lopputulemana vähän öljyä sekä jäähdytysnestettä pitänee huomenna (siis tänään) lisätä niin siitä se lähtee.

Ja kiitos pikaisista linkeistä, huomenna (siis edelleen tänään) pitää pesun yhteydessä nosturilla ihmetellä sitä linkeissä mainittua "dipstickin" tynkää eli miten se avautuu ja saa taas suljettua että tuon lootan öljyjen vaihto tai itse asiassa määrän mittaaminen on kivutonta. Ajattelin kuitenkin vaihtaa ne öljyt vanhalla metodillani eli ensin pois mitä suosiolla tulee ja parin viikon / riittävien kilometrien jälkeen sitten uusi öljynvaihto + suodatin. Vaihtoväliksi kun laittaa saman kuin meidän "Jeepuloilla" eli n.40k km niin luulisi öljyn vaihtuvan riittävästi ns. "sealed for life"-laatikossakin.

Ja eikun sumuisilta saarilta huoltotarvikkeita tilaamaan...

p.s. mitäpä mieltä olette LiquiMolyn moottoriöljyistä? Jeeppeihin olen laittanut 5W/40 laatua ja pirun hyvin on pelanneet ja öljyt on yllättävän puhtaan oloisia isommillakin kilometrimäärillä.
Mikkotapani
XJ6 SIII Sovereign 1983
XKR 2002
XJR-99
Viestit: 437
Liittynyt: Pe Joulu 16, 2011 9:33 pm

Re: XKR/XK8

Viesti Kirjoittaja XJR-99 »

Itselläni koneessa LiquiMoly Race Tech GT1 10 W-60.
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: XKR/XK8

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Morjens !
Kissakuume aiheuttaa unettomuutta.... :mrgreen:

Tuohon liqui moly öljyihin sen verran että "yleisesti" niitä on pidetty keskivertoa parempina öljyinä mutta ei mitään "huippulaatua" ominaisuuksiltaan kuitenkaan. Se että jokin öljy pysyy ns puhtaampana kuin toinen riippuu mielestäni hyvin pitkälti koneen kunnosta kullakin hetkellä. Ei öljyn pitäisi likaantua millään acea/api luokitellulla öljyllä samassa koneessa merkittävästi enempää kuin toisenkaan. Viskositeetti/ lisäainepaketti sanelee pitkälti kuinka hyvin öljy kyseiseen koneeseen sopii ja toimii siinä-näistä asioista ne suurimmat erot yleensä koneen toiminnassa johtuvat.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
Vastaa Viestiin