XKR/XK8

Yleinen Jaguar-keskustelu
mikki
Viestit: 982
Liittynyt: Ti Huhti 21, 2009 4:24 pm
Paikkakunta: Helsinki / Espoo
Viesti:

Re: XKR/XK8

Viesti Kirjoittaja mikki »

Onnea ostokselle täältäkin!

Sanoisin että sen lapsen turvaistuimen saa eteen tai taakse. Edessä turvatyyny pois päältä, penkkiä eteen niin jäänee taakse jalkatilaa äidille. En muuten ymmärrä että pitkät, lähes 5m autot kuten XK8 ja XF omaavat niin vähän jalkatilaa takana. Takakontti niin pitkä ettei meinaa penkkeihin ilman apuvartta yltää!!!!

Sanoisin myös ettei noilla lumitalvessa pärjää. Vauhdissa ehkä vielä varovasti mutta jos taskuparkkiin saa niin ei pois jos on liukasta tai kaltevuutta yli 1%. Mutta ainahan ei noita taskuparkkeja tarvitse jos ei ajele keskustoissa.

Oma XK8 odottaa ekaa kilsaani ratissa. Piti ottaa talvipäiville Messilään mutta järki voitti ja alle tuossa vapuksi niin eiköhän räntää tule kun on ekaa kertaa vappuautona cabriolet.
Messilään tulee muuten XF AWD koeajettavaksi että mukaan vain. Autoja on yhteensä kaksi ajettavina.
Jäsenosiosta näkee ajan joka rajoittuu kahteen tuntiin tai kysyy mikkiätkolumbus.fi
M
dida
Viestit: 524
Liittynyt: Su Maalis 29, 2009 10:58 am
Paikkakunta: Tampere

Re: XKR/XK8

Viesti Kirjoittaja dida »

Joo, ei nuo minustakaan varsinaisia talviautoja ole. Itsellä oli joskus ympärivuotisessa käytössä Trans Am, etuakselipaino 950 kg ja taka-akselilla 400 kg. Siihen reipas 5 litran kasi ja takaveto...

Automaatilla pärjäsi yllättävän hyvin kyllä, 7 talvea ajelin ja vain kahdesti jäin mökillä hankeen kiinni. Kaveri hankki suhteilla Nokialta tähän autoon erikoisnastakummit ja olivat tosi hyvät. Kovalla laatikolla olisi kannattanut suosiolla luovuttaa.

Tietty vääntö isossa kasissa on hyvä, joten kaasua ei tarvitse eikä pidä liikkeelle lähtiessä juurikaan painaa. Trans Amissa oli vielä 2 kpl 550 watin lohkolämppäriä, mutta ei valurautamylly sillä vielä miksikään lämmennyt. Mutta talvella oppii ainakin taloudellisen ajotavan, kun täytyy kaasujalka pitää kevyenä :-)!

PS. sinkkumiehenä minusta tavaratilassa ei ole senttiäkään liikaa tilaa, mutta kuka sinne takapenkille matkustajia ottaa ;-P ?!
Matti

XK8 Convertible -98
Alfa Romeo 159 Sportwagon JTDm 2,0 170 hv 2010
Kawasaki EN 500 1998
mikkotapani
Viestit: 120
Liittynyt: To Syys 10, 2009 8:13 pm
Paikkakunta: Jäppilä (Pieksämäki)

Re: XKR/XK8

Viesti Kirjoittaja mikkotapani »

Terve!

Neljäs päivä XKR:n ratissa ja alkaa tulemaan jo ongelmia.

Nimittäin poskilihakset kramppaa kun naama on koko ajan hymy-asennossa, ei pääse lihakset välillä rentoutumaan! Kerrassaan hieno laite. Toki sisältä pieni ja ahdas vaikken olekkkaan kuin 182cm pitkä. Kaupan parkissa piti kaksi kertaa nousta autosta sulkemaan takaluukku kun aina tuli polvella hieman sohaistua sitä aukaisu"namikkaa" autoon mentäessä / sujuttautuessa. Se että auto on rekisteröity neljälle tarkoittaa varmaan jotain niitä Mustanaamion pygmejä. Itsellä kun kuskin penkki on säädetty mieleiseen asentoon niin ei sinne taakse mahdu kuin Afganistanin sodan veteraani, siis ilman jalkoja (tarkoistus ei ole irvailla sotaveteraanien kustannuksella mutta näin se vaan on). Minun käyttötarkoituksiin auto istuu kuin nenä päähän (riippuu tietenkin hieman nenästä..., ja miksei myös päästä). Aikaisempaan keskusteluun viitaten minä en kyllä yhtään kysele takapenkkien jalkatilojen perään kun todennäköisesti olisi sitten ulkonäön kustannuksella ne jalkatilat. Ja minähän istun kuitenikin kuskin paikalla. Tämmöisen auton pitää olla juuri tämmöinen!

Texasin mieskin kaipaili vissiin niitä kuvia, laitetaan tulemaan kun kelit sallii eli auto pysyy edes kohtuudella puhtaana pesupaikalta kotia asti ja alla on ne paremmat vanteet.
Mikkotapani
XJ6 SIII Sovereign 1983
XKR 2002
Avatar
Jykkepoika
Viestit: 863
Liittynyt: Su Heinä 13, 2008 9:14 pm
Paikkakunta: Järvenpää

Re: XKR/XK8

Viesti Kirjoittaja Jykkepoika »

Tuttuja ongelmia :mrgreen:
Onnittelut hankinnasta täältäkin!
Jykkepoika

Jaguar XKR-R convertible
Mini Cooper Electric Maximise
sinberg
Viestit: 569
Liittynyt: To Kesä 29, 2006 12:28 am

Re: XKR/XK8

Viesti Kirjoittaja sinberg »

Terve,

Itsellä monen talven kokemus XK8 ja XKR:llä, myös Convertiblella. Täytyy olla eri mieltä, hyvin pärjää tuiskussa - moottorilämmitin on hyvä ja sisälämmitin auttaa karmittomien ikkunoiden toimintaan pahimmilla keleillä.

Toki "pärjää" on hyvin subjektiivinen kokemus, korvien välissä varsinainen pärjääminen taitaa olla enemmän. Henkilökohtaisesti voin kuitenkin suositella. Ja myös vaimo vahvistaa. :D
Daimler V8 LWB X308
Aston Martin DB9
Bentley Bentayga
dida
Viestit: 524
Liittynyt: Su Maalis 29, 2009 10:58 am
Paikkakunta: Tampere

Re: XKR/XK8

Viesti Kirjoittaja dida »

Ja tietty pitää muistaa, että moottorin puhtaana pitäminen on yksi öljyn tehtävistä ja öljynvaihdon syistä.
Matti

XK8 Convertible -98
Alfa Romeo 159 Sportwagon JTDm 2,0 170 hv 2010
Kawasaki EN 500 1998
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: XKR/XK8

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

dida kirjoitti:Ja tietty pitää muistaa, että moottorin puhtaana pitäminen on yksi öljyn tehtävistä ja öljynvaihdon syistä.
Moi !
Näinhän se on juu. Lähinnä itse tarkoitin sitä kommentillani öljystä että jos kone on sama niin luultavasti mikä tahansa öljy pysyy tietynlaisena ja mielestäni öljylaatu ei muuta öljyn likaantumisastetta samassa koneessa merkittävästi. (olipa sekava lause). Eli moottorin kunto ratkaisee öljyn likaantumisen ei käytetty öljylaatu niinkään. Muut öljyn tehtävät sitten ehkä enemmän muuttuvat öljylaadun vaihtuessa.
Itsellä ainakin ollut silmään saman väristä tavaraa vaikka eri laatuja ovat olleet samassa koneessa. Yksi merkittävä huomioitava asia voi olla arvioitaessa värin perusteella likaisuutta(oikeasti pitäisi tehdä käytetyn öljyn analyysi) se että eri öljylaaduilla öljyn kuluminen voi olla suurtakin ja mikäli poistettaessa vanhaa öljyä öljyn tilavuus on samastakin koneesta eri niin öljyn sekaan irronnut lika on pienemmässä öljytilavuudessa ja täten näyttää likaisemmalta.
Nyt menee kyllä ohi alkuperäisen aiheen.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
dida
Viestit: 524
Liittynyt: Su Maalis 29, 2009 10:58 am
Paikkakunta: Tampere

Re: XKR/XK8

Viesti Kirjoittaja dida »

Tuosta alkuperäisestä aiheesta vielä sen verran, että minunkin mielestäni tällaisessa autossa tärkeintä on ulkonäkö ;-).
Matti

XK8 Convertible -98
Alfa Romeo 159 Sportwagon JTDm 2,0 170 hv 2010
Kawasaki EN 500 1998
tlindi
Viestit: 326
Liittynyt: Su Touko 15, 2011 4:56 pm
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: XKR/XK8

Viesti Kirjoittaja tlindi »

dida kiteyttää mielestäni ketjun hyvin

Eli periaatteessa kaikki alla kirjoittamani on turhaa lukemista :)

Yleisön pyynöistä huolimatta kerron pitkästi omista kokemuksistani 1997-2002 X100 ja X308:sta, kohta kolmen vuoden ajalta.

XK8 KÄYTTÖAUTO LASTEN KANSSA
-------------------------------
Ostin XK8 Coupe:n ympärivuotiseksi käyttöautoksi pääkaupunkiseudulle, kun harvoin kyydissä oleva jälkikasvu oli n. 3v.

Hyvin on mahtunut olemaan takapenkillä turvaistuimessa. Sen alla tosin kannattaa olla hyvä suoja, ettei mene nahat huonoiksi. Nyt kun 6v tuli täyteen, siirtyi kaveri korokepenkin käyttäjäksi. Oli suuri ilo hänelle, kun jalat pääsivät laskeutumaan alemmas, eivätkä aina nojanneet etupenkkiin. (Apukuskin paikka on siis meillä lähes aina vapaana kun pojan kanssa liikumme, ja penkki edessä.)

Eli tarpeeseeni auto on näiltä osin ollut passeli. Seuraava kissaforumsukupolvi on samalla saanut hyvän peruskoulutuksen. Toki yksi asia ei ole mennyt vieläkään perille - aina kun joku puhuu autoista (toi kun ollen ostoksilla tinkimässä) ei kannattaisi mainita kovaan ääneen "Meillä isin kanssa on kolme urheilu Jagiaaria, mutta vain yhdessä on turbo" :D Autokeskustelut yleensä loppuvat, ja harvoin ostosten hinta tippuu..

TALVI XK8
-----------
Stadin keskusta asujana olen onnistunut aina taskuparkeissa, välillä mäkeenkin, eikä kiinnijäämisiä tms ole ollut. Poislukien kerta kun totesin että "on siinä vähän ehkä liikaa lunta, mutta en jaksa tänään kauempaa kävellä kotiin". Otin sitten ja vedin vauhdilla 20cm hankeen parkkiin... Lapion kanssa siitä sitten lähdettiin seuraavalla kerralla liikkeelle. Viikon odottelun jälkeen, kun oli ensin nietokset jonkin verran sulaneet ...

Tosiaankin on uskomaton peli liikkeellelähdössä ja kaupunkiliikenteessä kunnon (235/55R17 Nokia Hakka 5) nastarenkailla talvellakin. Paino ilmeisesti auttaa, kun väki jää valoissa (ihan nätillä ajolla) saman verran kuin kesälläkin. Sopiva talviauto siis.

Maantiellä 0-kelillä on toki aika mielenkiintoista.. kerran Lahden tiellä aamuruuhkassa päätin vaihtaa kaistaa vähän ripeämmin 110 nopeudessa, ja olipas fiilis kun takarenkaat jäivät oikean kaistan ajouriin ja keula oli melkein kokonaan vasemmalla kaistalla 8-O Eli moottoritienopeuksissa ja käännöksissa ei sitten painella sitä kaasua _yhtään_ ylimääräistä, edes toimivan XK8:n väännöllä. En viitsi edes ajatella mitä se on R:n kanssa. En ole ajanut R:llä talvella.

R VAI EI
--------
Loppukesästä 13, oli nuoremmilla miehillä Munkkiniemen tienoilla allaan KOE-kilvillä oleva pikkuinen tosi Sport MB alla. Ei tunne niitä, mutta vissiin joku uusi (60-70k€) Erittäin Sporttinen 100-sarjalainen 2 tai 4 x 10 cm pakoputkilla. Lähtivät pojat sitten siinä Meilahden valoissa kiihtyttelemään, ja kun tapana ei ole, en ihan ehtinyt huviin mukaan. Melkein rinnalla pysyin... Manskulla sitten oli rauhallisempaa ja olin heidän edellä valoissa. Takaa kuuluva moottorin "röhkinä" enteili sitä että pojat haluavat kokeilla pysyä perässä. Keltaisella talla pohjaan ja hetken päästä poljin ylös, mittarin näyttäessä noin 85. Seuraaviin valoihin ajoivat pojat vierelle ja apukuskin ikkuna auki. Avasin kans ikkunan ja totesin että "ompas pojilla hieman kalliimpi auto kuin mulla", niin vastaus lämmitti tälläisen köyhäilijä harrastajan sydäntä - "En tiiä, mut vittu toi sun peli lähtee tosi äkäisesti!" (oli siis alla XK8 97).

Maan- ja moottoritie ajossa tällä tietty pärjää ihan kivasti myös ohituksissa. ~100 nopeudessa varmistus että vasen kaista on vapaa, takaa ei tuu ketään, vilkkupäälle, lämä tiskiin ja kaistan vaihto(*). Edellä menijän keulan kohdalla onkin sitten vauhtia lähemmä 140. Sanoisin että ihan kelpo pitkän matkan peli. Varsinkin kun kulutus on 10L kieppeillä vaikka keskimatkanopeus 500 km reissulla oli vähän yli 100kmh, loppumatkan kaupunkiajo mukaan lukien.

Yleisesti ottaen en ole paljoa autoilla ajanut (ehkä 150kKM yhteensä ikinä), mutta 8:n ratissa tuntuu että homma on helppoa. Jos vaikka välillä keulan suunta saattaakin olla toivotusta 75 astetta eriävä, niin se oikenee siitä kyllä yhdellä korjauksella. ACS:n ja CATS:in kanssa ihan uskomattoman helppo peli pitää "hanskassa".

ENTÄS ERO R:ÄÄN SITTEN?

Muutama kuukausi ennen oletettua ostoajankohtaa kannattaa suosiolla aloittaa poskilihasten hymyjumppa. Ihan sama meinasiko ostaa XJR:n tai XKR:n.

Kaikki edellä kerrottu pätee myös R:iin, paitsi ohitus. Se on nopea tapahtuma - kestää ehkä 5 sekunttia! Se mielestäni kannattaa R:llä tehdä 8:sta hieman poikkeavalla toimenpide järjestyksellä ;)
~100 nopeudessa varmistus että lähellä takana ei ole ketään (ne ei tajua että sä oot ohittamassa), vasen kaista on vapaa (ainakin 300m), vilkku päälle, kaistanvaihto vasemmalle ja lämä tiskiin(vrt * edellä). Edellä olijan rinnalla tarkistetaan ettei nopeus ole kovin paljon yli 150 ja säädetään kaasua tarpeen mukaan. Jarrutus ja jonoon takaisin - tai jos seuraava paikka on vasta parin auton päässä jatketaan kaasun painamista huomioiden vastaantulija. Samalla testataan sattuiko olemaan paikallispoliisilla tutkan kunnossa :D

Mielestäni selkeimmät "positiiviset" erot 8:iin on että:
-kaasua ei normaaliajossa paineta, sitä kosketetaan.
-Rembro (XKR/J Sport) jarrujen kanssa edellinen koskee myös jarrupoljinta. Ellei kokoajan halua olla vakuutuksesta hakemassa korvauksia takapuskureista.
-bensa ei saa maksaa lompakon kannalta _yhtään_ mitään,
-toinen auto pitää olla käyttöautona ja
-osaat ennenpitkää esittää vakuuttavasti A.Stub-hymyn

Summarum:

R:n mielestäni älytön teho ei tule mihinkään järkevään käyttöön normiliikenteessä. Batman Jokerin hymyn tavoittelu ole mielestäni riittävä syy. Ulkonäkö ei juurikaan poikkea 8:sta. R:issä moottorin jäädytyksen suunnittelukukkaset (feikki-lämpötilamittari, nestemäärän täytön tarkkuus ja täytön vaikeus, SC:n erillisen jäähdytyskierovesipumpun toiminta, massakannentiivisteet, haurastuvat kumiputket) aiheuttavat mielestäni käytännön autoilun kannalta turhan suuren riskin. Varsinkin kun huomioi auton kohtalaisen hinnan käytettynäkin, sekä varsinkin rikkoontumisen aiheuttamat vähintään 5kEuron korjauslaskut.

R:n "Bragging Rights" value on tietty varsin maihio, ja ajonautintoa lisää vain tieto noiden uskomattomin suorituskykyarvojen olemassaolosta. Toki ne pitää jossain ensin itse jossain kokeilla :)

Lämmintä kevättä odotellessa

Tomi
ps. Ai, se mun R? Se on vain 1 krt / v kiihdytysajoja ja sateettomia Stadin cruisin iltoja varten ;)
parts@jagports.fi
yyyy-XK
2013-XKR 100 Convertible 2002 32kMiles
-http://www.youtube.com/watch?v=5tDoerlXavk
2011-XK8 Coupe 1997 Super Sports - Aquamarine 285kKM
ex: X100 RHD Coupe 98 & X100 LHD Conv 98
mikkotapani
Viestit: 120
Liittynyt: To Syys 10, 2009 8:13 pm
Paikkakunta: Jäppilä (Pieksämäki)

Re: XKR/XK8

Viesti Kirjoittaja mikkotapani »

tlindi kirjoitti:R:n mielestäni älytön teho ei tule mihinkään järkevään käyttöön normiliikenteessä. Batman Jokerin hymyn tavoittelu ole mielestäni riittävä syy. Ulkonäkö ei juurikaan poikkea 8:sta. R:issä moottorin jäädytyksen suunnittelukukkaset (feikki-lämpötilamittari, nestemäärän täytön tarkkuus ja täytön vaikeus, SC:n erillisen jäähdytyskierovesipumpun toiminta, massakannentiivisteet, haurastuvat kumiputket) aiheuttavat mielestäni käytännön autoilun kannalta turhan suuren riskin. Varsinkin kun huomioi auton kohtalaisen hinnan käytettynäkin, sekä varsinkin rikkoontumisen aiheuttamat vähintään 5kEuron korjauslaskut.
Summa summarum, auto on hankittu ja tosiaan käyttöautoksi. Jos se XKR on noinkin "pommi" käyttöautona niin ainut mitä voi vaan toivoa on että olisi edes pitkä sytytyslanka niin kerkeää nauttimaankin jonkun aikaa ennenkuin posahtaa! Omaan hankkimaani laitteeseen on kuluneen noin neljän vuoden aikana tehty n. 13k euron remontit niin jospa tuolla nyt vähän aikaa ajelisi (tai sitten ei). Tyyppiviat korjattu ja paljon muuta vaan jos se ei riitä niin sitten ei. Kyllähän tuommoisen auton ostaessaan tietää mihin ryhtyy, kulutus osien ym. vaihdot ja kustannukset ei mene niin kuin Toyota Corollissa.

Reilu 1000km takana ja suurimpana huolen aiheena kun antenni ei laskeudu välillä kunnolla. No kavereilta kysellessäni jostain näkökulmasta ei missään nimessä lukkosulaa vaan vahaus ja taas toisinpäin. Lienee kuitenkin niin että käyteyissä nuo vaan alkavat "renaamaan"!

Heitin työreissun Heinolaan ja mittariin tuli vajaat 400km. Mitenkä lie luotettava tuo ajotietokone vaan keskikulutus kun cruisella mentiin rajoitusten mukaan huomioiden mittarivirhe oli 9.3dm3/100km! Ei minun mielestä paha lukema ollenkaan.

Suurin ongelma talviajossa lienee juuri tuon voiman annostelun tarkkuus. Itse viime talvena 13 vuotta takavedolla ajaneena (siis aikuisten oikeasti 31v autoilua ja 90 prosenttisesti takavedolla) niin en koe muuta ongelmaa kuin tuo ääretön voima, käsikaasu kuten antiikkisessa Valmet "piikkilangankiristäjässäni" olisikin hyvä keksintö XKR:n liikkeellelähtöä helpottamaan.

2011 kun iski työpaineet ja kiireet oikeasti niskaan eikä meinannut millään jaksaa niin en keksinyt muuta ratkaisua kuin tilata pitkäaikainen haaveeni ServiceHonda AF500 rapakon takaa. Maksoi niin perhanasti että tuli oikeasti motivaatiota selvitä lähes mahdottomasta työtilanteesta. Kyseessä oli 2011 uusi Hondan 250 nelitahticrossi mihin ServiceHonda muokkasi alummiinirunkoa ja vaihtoi nelarin tilalle Hondan vm 2001 varaosista kasatun uuden 500-kuutioisen kaksitahtikoneen (2001 jälkeen noita viissatkuja ei ole enää ollut uusina saatavilla). Siitäpä rakensin itselleni enduropyörän ja hienosti taittuu jopa Suomiendurossakin, kisoissakin on käyty. Pyörä painaa n. 95 - 100kg ja tehoja tuossa "padassa" on jotain 65hp ja risat, lähtee ihan oikeasti "nollilta". Eli vähän niinkuin enduropyörien XKR! Eikä tarvitse ylämäkeen vaihtaa pienemmälle.

Se Jokerihymy voi tulla monella eri tapaa...
Mikkotapani
XJ6 SIII Sovereign 1983
XKR 2002
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: XKR/XK8

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

mikkotapani kirjoitti:
tlindi kirjoitti:
Se Jokerihymy voi tulla monella eri tapaa...
Juu, yksi kokemus on ajaa Leopard 2A4 taistelupanssarivaunua 55000kg (1100kw/1500hv).....Tosin suurin tienopeus taitaa olla 72 kmh..
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
mikkotapani
Viestit: 120
Liittynyt: To Syys 10, 2009 8:13 pm
Paikkakunta: Jäppilä (Pieksämäki)

Re: XKR/XK8

Viesti Kirjoittaja mikkotapani »

Terve!

Nyt kun juttuun taas päästiin niin kertokaapas kuinka helposti tai vaikeasti tuo etumaski / verkko on irroitettavissa XK-malleissa? Pitäisi ruuvata Leaper-silhuetti keskelle maskiverkkoa rekisterikilven yläpuolelle kiinni eli mutterit ja aluslevyt sinne takapuolelle. Kylällä kun jo huhuilevat että Mikolla on uusi vihreä Alfa Romeo (näin parturini minua valisti kun kävin siistiytymässä) eli pitää saada tuo Leaper-silhuetti etumaskiin kiinni niin josko asiat selkiytyisi ettei huhuiltaisi joutavia. Ei silti, ei minulla mitään Alfa Romeoita vastaan ole vaan kun kyseessä on kuitenkin Jaguar!

Yritin epätoivoisesti jostain sieltä maskin raoista käsiäni sujuttaa verkon taakse vaan aivan turha toive ja yritys, rystyset vaan ruvella!

Se Leaper-silhuetti kun vielä loikkaa samaan suuntaan kuin Mustang-orikin (eli päinvastaiseen suuntaan laukkaratojen juoksusuuntaa ajatellen) niin olisihan se hauska yksityiskohta ajatellen sitä että milloinka se ori on "pataan valmis" kun kissapetokin sitä jo jahtaa!
Mikkotapani
XJ6 SIII Sovereign 1983
XKR 2002
Avatar
Jykkepoika
Viestit: 863
Liittynyt: Su Heinä 13, 2008 9:14 pm
Paikkakunta: Järvenpää

Re: XKR/XK8

Viesti Kirjoittaja Jykkepoika »

Moi.
Mä olen kuitenkin Tomia optimistisempi R:n käytön suhteen vaikka mullakin tietty ajot jää kesäkauteen ja kilometrit pieniä. Kesästä 2008 on menty varsin pienillä murheilla. Ilmamassamittari, 1 lambda anturi ja termostaatti muistaakseni ainoat normihuoltojen ulkopuoliset osat jotka olen joutunut vaihtamaan. Kumiosatkin renkaita lukuunottamatta :D lienevät ihan tehtaan jäljiltä kaikki. Vesipumpun vaihdoin samalla kun termarin mutta virheettömältä näytti vanhakin joten hyllyyn jäi sekin varuille.
Lämpöongelmia ei ole ollut vaikka melkoisen lämpösinä päivinä on tullut ajeltua sekä cruising matelua ja Alastaron rataa.

Toi kiihtyvyys ja voima suuremmista nopeuksista on tosiaan se mikä muhunkin teki suurimman vaikutuksen. Vaikka auto lähtee paikaltaankin ripeästi niin se tapahtuu jotenkin niin sivistyneesti ettei tee niin suurta vaikutusta kun vehkeet mitkä pörisee ja paukkuu.
Reilu 1000km takana ja suurimpana huolen aiheena kun antenni ei laskeudu välillä kunnolla. No kavereilta kysellessäni jostain näkökulmasta ei missään nimessä lukkosulaa vaan vahaus ja taas toisinpäin. Lienee kuitenkin niin että käyteyissä nuo vaan alkavat "renaamaan"!
Ton antennin ongelma on ainakin se että ylhäällä ollessaan se antautuu ainakin saksan autobaanojen nopeuksissa.. Onneksi siihen saa pelkän teleskoopin varaosana, on halpa ja on tosi helppo vaihtaa... ei kannata kuunnella musaa silloin kun mennään vähän reippaammin. Ai mistä tiedän.. Joo, oon joutunut vaihtamaan omaani :oops:
Keulan verkkoa en ole irroitellut joten siihen en osaa sanoa mitään.
Jykkepoika

Jaguar XKR-R convertible
Mini Cooper Electric Maximise
tlindi
Viestit: 326
Liittynyt: Su Touko 15, 2011 4:56 pm
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: XKR/XK8

Viesti Kirjoittaja tlindi »

Pelkän ritilän irroitus mustasta puskurista (joka on ritilän ja puskurin suojan takana), ei oikein onnistu helposti. Sen kiinnikkeet puskuriin kun ovat jemmassa siellä ritilän takana. Ritilä ja puskuri jäävät paikoilleen kun vain ottaa puskurinsuojan tuunausta varten vain pois paikoiltaan.

Jos on tosi pro, niin katselee ensin jostain, vaikka JTIS:stä tai JEPC:stä (jaguarforums:sta saa molemmat softat) katsoo oikeat nippelien tuotenumerot kaikkiin nippeleille. Ne kun ovat melkein kaikki kertakäyttökamaa. Sitten taistelee tilauksen britishpartsilla läpi, jotta osat on kotona kun on kasaanlaiton aika. Soittamalla tai maililla myyvät vaikka ei webi kaupassa olisikaan listoilla. Ja kannattaa tilata toimitus samaan osoitteeseen mikä on tilaajan, maksajan luottokortin omistajan osoite sekä toimitusosoite (siis kaikki samoja).

Äkkiä ulkomuistista puskurin suojan irroitus menee näin.

-Keulan alle matto tai kuplamuovia tms reilusti ettei puskurinsuoja irrotessaan lopuksi naarmuunnu
-eturenkaat pois
-muoviset etusisälokasuojat veke (4-6 muovimutteria per puoli tjsp)
-puskurinsuojan lokasuojiin kiinnittävät pultit pois (4kpl per puoli)
-puskurin suojan alta mustasta muovisesta osasta irti 4 muovikiinnikettä mustasta osasta puskurinsuojaan irti per puoli (tai pulttia riippuen miten autoa on aiemmin korjattu)
-keulapelti ylös
-keulapellin alta 5-7 muovikiinnikettä irti (keulapeltiä naarmuttamatta) ja lopuksi enää 3 (vai olikohan 4) pulttia, jotka pitävät puskurin suojaa paikallaan yläreunasta.
-Sitten vain kitkuttaa puskurin suojan pois paikoiltaan (iso osa taipuu muuten kohtuu helposti, ja jos on joskus uudelleen maalattu saattaa tulla sellaisia melkeen näkymättömiä halkeamia).

leaperi paikoilleen :)

-ja sama takaperin. Huolehtien että puskurinsuoja ei naarmuunnu ja se menee over riders:ien alareunassa olevien hakaset/urien väliin.

Helppo homma ;) alkoi kyllä mietityttään itseäkin että olikohan se näin mutkikasta..
Viimeksi muokannut tlindi, Pe Maalis 14, 2014 1:44 am. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
parts@jagports.fi
yyyy-XK
2013-XKR 100 Convertible 2002 32kMiles
-http://www.youtube.com/watch?v=5tDoerlXavk
2011-XK8 Coupe 1997 Super Sports - Aquamarine 285kKM
ex: X100 RHD Coupe 98 & X100 LHD Conv 98
tlindi
Viestit: 326
Liittynyt: Su Touko 15, 2011 4:56 pm
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: XKR/XK8

Viesti Kirjoittaja tlindi »

Jykkepoika kirjoitti:Moi.
Mä olen kuitenkin Tomia optimistisempi R:n käytön suhteen vaikka mullakin tietty ajot jää kesäkauteen ja kilometrit pieniä. Kesästä 2008 on menty varsin pienillä murheilla. Ilmamassamittari, 1 lambda anturi ja termostaatti muistaakseni ainoat normihuoltojen ulkopuoliset osat jotka olen joutunut vaihtamaan. Kumiosatkin renkaita lukuunottamatta :D lienevät ihan tehtaan jäljiltä kaikki. Vesipumpun vaihdoin samalla kun termarin mutta virheettömältä näytti vanhakin joten hyllyyn jäi sekin varuille.
Lämpöongelmia ei ole ollut vaikka melkoisen lämpösinä päivinä on tullut ajeltua sekä cruising matelua ja Alastaron rataa.

Toi kiihtyvyys ja voima suuremmista nopeuksista on tosiaan se mikä muhunkin teki suurimman vaikutuksen. Vaikka auto lähtee paikaltaankin ripeästi niin se tapahtuu jotenkin niin sivistyneesti ettei tee niin suurta vaikutusta kun vehkeet mitkä pörisee ja paukkuu.
Kokemukseni onkin tuolta edellisen vuosituhannen malleista, niistä joita ei ole ihan niin huolto-ohjelman mukaisesti pidetty. Toki myös tekniikkaan on tullut vuosien varrella kehitystä. Kuvaukseni olikin semmoinen hieman sarkastisesti kirjoitettu "pessimisti on optimisti, kun ei koskaan pety"-tyylinen kuvaus. Eli mitä kaikkea voi olla odotettavissa jos auton historiasta ei ole mitään tietoa.

Tuo kiihtyvyys on niin totta, apukuskilla ei ole mitään käsitystä mitä nopeusmittarissa tapahtuu :)
Reilu 1000km takana ja suurimpana huolen aiheena kun antenni ei laskeudu välillä kunnolla. No kavereilta kysellessäni jostain näkökulmasta ei missään nimessä lukkosulaa vaan vahaus ja taas toisinpäin. Lienee kuitenkin niin että käyteyissä nuo vaan alkavat "renaamaan"!
Uuden antennin saa samalla tilauksella BP:stämuistaakseni parilla kympillä. Sen purkamisen niksi on, että antennin puppi on oikeasti mutteri :o Muuten hommaan löytyy jaguarforumsilta kelpo ohje.
parts@jagports.fi
yyyy-XK
2013-XKR 100 Convertible 2002 32kMiles
-http://www.youtube.com/watch?v=5tDoerlXavk
2011-XK8 Coupe 1997 Super Sports - Aquamarine 285kKM
ex: X100 RHD Coupe 98 & X100 LHD Conv 98
XJR-99
Viestit: 437
Liittynyt: Pe Joulu 16, 2011 9:33 pm

Re: XKR/XK8

Viesti Kirjoittaja XJR-99 »

Mittariongelman korjaamiseksi kannattaa asentaa edullinen RealGauge-sarja, jolla saa vedenlämpötilamittarin näyttämään oikeita arvoja (+XK/XKR:ssa myös öljynpaineen ). Ainakin jos isompia ahtimen hihnapyörämuutoksia tekee niin kiertotvesipumpuksi Boschin 010, joka on 10-20% alkuperäistä tehokkaampi ja maksaa vain murto-osan orginaalista. Kiertävän veden määrää voi myös lisätä asentamalla ylimääräisen paisuntasäiliön. Evansin vedetöntä jäähdytysnestettä kannattaa harkita. Jos kumiletkuja ei ole vaihdettu ( tuppaavat olemaan väkisin hauraita reilusti yli 10v iässä ) kannattaa niiden kuntoa seurata tiiviisti. Toki se , mikä yleensä ensin pettää, eli ahtimen alapuolinen letku, on jo vaikeammin tarkasteltavissa ja vaihdettavissa. Jos sitten nelilitraisen kansipahvit kuitenkin kärähtävät niin alkuperäisten komposiittisten tilalle syytä laittaa luotettavat 4.2:n MLS-tiivisteet.

PS. tlindi - taisin ymmärtää oikein, että tänä vuonna polkaiset viivalta ahdetulla ? :)
mikki
Viestit: 982
Liittynyt: Ti Huhti 21, 2009 4:24 pm
Paikkakunta: Helsinki / Espoo
Viesti:

Re: XKR/XK8

Viesti Kirjoittaja mikki »

Hei!
Eikö voi kuunnella musaa antenni alhaalla?
Siis CD:ltä, nouseeko silloinkin antenni eli kun laittaa soittimen ON niin antenni aina nousee?

Nää lämpimät aurinkokelit saa ajattelemaan auton ennenaikaista käyttöönottoa....
Onneksi huomenna tullee räntää!
Menenkin Abba-museoon lentämällä autoilun sijaan!!!
Viikonloppuja kaikille.
M
JaakkoK
Viestit: 66
Liittynyt: Su Huhti 07, 2013 9:48 pm
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: XKR/XK8

Viesti Kirjoittaja JaakkoK »

mikki kirjoitti:Hei!
Eikö voi kuunnella musaa antenni alhaalla?
Siis CD:ltä, nouseeko silloinkin antenni eli kun laittaa soittimen ON niin antenni aina nousee?
M
Kyllä, juuri näin - virta päällä, antenni ylhäällä :-)
Kivettömiä ja nastattomia (muiden renkaissa) ajokelejä odotellessa, JaakkoK
XJS 1996 4.0 Celebration convertible (Spindrift White)
XK8 1998 (Anthracite Metallic)
ex: XF V6 3.0 D S 2014 (Ultimate Black Metallic)
Nyx: Polestar 2 LR Twin
Avatar
-perttu-
Viestit: 60
Liittynyt: Ma Syys 16, 2013 7:57 pm
Paikkakunta: Riihimäki

Re: XKR/XK8

Viesti Kirjoittaja -perttu- »

Mikähän se tämänkin XK8:n tarina on kun ensin oli myynnissä pitkään
http://www.nettiauto.com/jaguar/xk8/6040565, mutta muistaisin kyllä hinnan olleen syksyllä/talvella alle 18000,- (ilmoituksessa 21900,-... hinta ei taida näkyä ellei kirjaudu sisään)
ja nyt kadun toisella puolella hinta ylöspäin hilattuna
http://www.nettiauto.com/jaguar/xk8/6287789.

Voisiko vetää johtopäätöksen, että XK8 säilyttää hintansa tai saattaisi olla jopa hyvä sijoituskohde :wink:
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: XKR/XK8

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

-perttu- kirjoitti:Mikähän se tämänkin XK8:n tarina on kun ensin oli myynnissä pitkään
http://www.nettiauto.com/jaguar/xk8/6040565, mutta muistaisin kyllä hinnan olleen syksyllä/talvella alle 18000,- (ilmoituksessa 21900,-... hinta ei taida näkyä ellei kirjaudu sisään)
ja nyt kadun toisella puolella hinta ylöspäin hilattuna
http://www.nettiauto.com/jaguar/xk8/6287789.

Voisiko vetää johtopäätöksen, että XK8 säilyttää hintansa tai saattaisi olla jopa hyvä sijoituskohde :wink:
Moi !
ihan perus meininki autokaupoissa tuo on. Ei kai siinä ihmeellisempää tarinaa tarvitse olla kaiketi ? Joku pitkään mynnissä ja ei mene kaupaksi. Toinen autokauppa ostaa liikehintaan yms sen itselleen ja laittaa myyntiin kalliimmalla mikäli siitä voi oikeasti pyytää sellaista. Hyvällä lykyllä menee nopeastikin kaupaksi.
Onhan tuolla nettiautossa esim tämäkin http://www.nettiauto.com/jaguar/xk8/6262328 ollut aimmin muistaakseni 23000€ ja veikkaan että kohta tuolla hinnalla myydään ja ilmestyy taas myyntiin kohta autoliikkeeseen eri hinnalla.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
mikki
Viestit: 982
Liittynyt: Ti Huhti 21, 2009 4:24 pm
Paikkakunta: Helsinki / Espoo
Viesti:

Re: XKR/XK8

Viesti Kirjoittaja mikki »

Aurinko paistaa ja kevät tekee tuloaan.
Kesäauto ja vene maksavat enemmän keväällä kuin talvea vasten.

Niin, ja XK:n valmistus lopetetaan - nyt niiden hinta alkaa nousta kun niistä tulee ''collector's items''.
M
mikkotapani
Viestit: 120
Liittynyt: To Syys 10, 2009 8:13 pm
Paikkakunta: Jäppilä (Pieksämäki)

Re: XKR/XK8

Viesti Kirjoittaja mikkotapani »

Terve!

Tuo "viininpunainen" XK8 oli vähän aikaa sitten Auto-Ekroosilla myynnissä hintaan 17900e, kävin katsomassakin autoa ja tinkimisvaraakin olisi kuulemma hieman ollut. Vaan niinhän tuo Auto-Outletinkin -04 XK8:n hinta "pompsahti" ylöspäin (sitäkin tuli käytyä tutkailemassa), lienee varma kevään merkki noiden sporttien hinnankorotukset. Tosiaan, tämähän taisikin olla oikein sijoitus ostaa tuo XKR oikealla hetkellä, ihan kuin osakekauppaa pörssissä tekisi, hehheh...

Antenni on toiminut tänään kuin "junan vessa". Tuosta aiemmasta kommentista että taipuu kovassa vauhdissa intoutuneena rupesin antennia tutkimaan tarkemmin ja pienellä avustuksella nousuvaiheen aikana sainkin sen ulos koko pituudeltaan. Ylin ja ohuin osa ei ollut aivan linjassa muun antennin kanssa eli jostain syystä hieman vääntynyt ja eikun vaan hellävaraista kääntöä ja vääntöä nurjahdusta varoen vastakkaiseen suuntaan niin johan alkoi pikkuhiljaa toimimaan!

Kertokaapas XKR-noviisille tarkemmin noista mittareista eli mikä niissä on se perimmäinen ongelma. Lämpömittari käyttäytyy näin maallikon katsantokulmasta ihan loogisesti : lämmöt nousevat kylmän koneen käynnistyksen jälkeen pikkuhiljaa ihan normaalisti ja kaupunkiajossa asettuvat asteikon puoliväliin. Kevyessä maantieajossa (= nopeusrajoitusten mukaisesti) neula putoaa vajaan asteikkovälin verran alaspäin ja taas hitaassa ajossa nousee puoliväliin. Onko mittaus alunperin väärästä paikasta vai mikä on se ongelman nimi? Öljynpainemittari kuitenkin taitaa olla ihan vaan koriste eli se punaisen merkkivalon sammuminen kertoo että öljynpaine on saavuttanut jonkin raja-arvon ja mittari muutoin on vaan ihan kivan näköinen katsella siinä kojetaulussa. Yhdessäkään aiemmassa autossa missä on ollut öljynpainemittari sen merkkivalon tilalla ei paineet ole "nököttäneet" pilkulleen samassa oli kierrokset tai lämpötila mikä hyvänsä saatika nousseet niin nopeasti siihen normilukemaansa kylmäkäynnistyksen jälkeen.

Kiitokset tlindi maskin irroitusohjeista. On kyllä mielestäni pelkän keulakoristeen kiinnitystä varten turhan iso homma. Huomenna saunan lauteilla Sandelsin innoittamana ja herkistämänä ideoin uuden kiinnitystavan tuolle silhuetille, pari hyvää ideaa on jo hautumassa...
Mikkotapani
XJ6 SIII Sovereign 1983
XKR 2002
XJR-99
Viestit: 437
Liittynyt: Pe Joulu 16, 2011 9:33 pm

Re: XKR/XK8

Viesti Kirjoittaja XJR-99 »

Tästä tietoa tuosta RealGaugesta. Siinä myös juttua mitä ja miksi Jaguarin mittarit näyttävät väärin:
http://www.thejagwrangler.com/xk8--xkr- ... gauge.html
Kopi
Viestit: 1964
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: XKR/XK8

Viesti Kirjoittaja Kopi »

JaakkoK kirjoitti:
mikki kirjoitti:Hei!
Eikö voi kuunnella musaa antenni alhaalla?
Siis CD:ltä, nouseeko silloinkin antenni eli kun laittaa soittimen ON niin antenni aina nousee?
M
Kyllä, juuri näin - virta päällä, antenni ylhäällä :-)
Kaverin Jaggeen (kylläkin XJ6 Ser3) rakentelin yksinkertaisen ON/OFF-kytkimen antennin virtajohtoon,
kytkimen ollessa OFF, antenni ei nouse vaikka musat soi. Ei ole monimutkainen kytkentä! Se antennin
ohjausjohtohan löytyy radion takaa tai sitten vaikka antennin juuresta, jos sieltä on helpompi löytää
ja kabiiniin kytkimelle edestakaisin johdottaa.
Köpi
1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
https://kulusjarvi.eu/jagmk2.htm
mikkotapani
Viestit: 120
Liittynyt: To Syys 10, 2009 8:13 pm
Paikkakunta: Jäppilä (Pieksämäki)

Re: XKR/XK8

Viesti Kirjoittaja mikkotapani »

XJR-99 kirjoitti:Tästä tietoa tuosta RealGaugesta. Siinä myös juttua mitä ja miksi Jaguarin mittarit näyttävät väärin:
http://www.thejagwrangler.com/xk8--xkr- ... gauge.html
Suuret kiitokset informaatiosta ja linkistä, pitääpä laittaa tilaukseen. Varsinkin tuon öljynpainemittarin käyttäytyminen selvisi ja varmisti oman diagnoosininkin, pelkkä koriste toistaiseksi!
Mikkotapani
XJ6 SIII Sovereign 1983
XKR 2002
tlindi
Viestit: 326
Liittynyt: Su Touko 15, 2011 4:56 pm
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: XKR/XK8

Viesti Kirjoittaja tlindi »

Kopi kirjoitti:
JaakkoK kirjoitti:
mikki kirjoitti:Hei!
Eikö voi kuunnella musaa antenni alhaalla?
Siis CD:ltä, nouseeko silloinkin antenni eli kun laittaa soittimen ON niin antenni aina nousee?
M
Kyllä, juuri näin - virta päällä, antenni ylhäällä :-)
Kaverin Jaggeen (kylläkin XJ6 Ser3) rakentelin yksinkertaisen ON/OFF-kytkimen antennin virtajohtoon,
kytkimen ollessa OFF, antenni ei nouse vaikka musat soi. Ei ole monimutkainen kytkentä! Se antennin
ohjausjohtohan löytyy radion takaa tai sitten vaikka antennin juuresta, jos sieltä on helpompi löytää
ja kabiiniin kytkimelle edestakaisin johdottaa.
Köpi
jaguarforums.com sivuilta löytyy muistaakseni ihan suoraviivainen ohje antennikytkimen tekoon.
by the way jos/kun kiinnostaa laittaa XK8/R:ään "näkymätön" alkuperäistä radiota käyttävä Nokia CK-100 BlueTooth sarja, olen sellaisenkin väsännyt. Ehkä jaksaisin tehdä siitä 97 malliin soveltuvan ohjeen osalistoineen, yleisön pyynnöstä. (98 ja uudemmille löytyvät ohjeiden piuhoitukset on eri, mutta niistäkin on kokemusta)
parts@jagports.fi
yyyy-XK
2013-XKR 100 Convertible 2002 32kMiles
-http://www.youtube.com/watch?v=5tDoerlXavk
2011-XK8 Coupe 1997 Super Sports - Aquamarine 285kKM
ex: X100 RHD Coupe 98 & X100 LHD Conv 98
tlindi
Viestit: 326
Liittynyt: Su Touko 15, 2011 4:56 pm
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: XKR/XK8

Viesti Kirjoittaja tlindi »

XJR-99 kirjoitti:. Toki se , mikä yleensä ensin pettää, eli ahtimen alapuolinen letku, on jo vaikeammin tarkasteltavissa ja vaihdettavissa. Jos sitten nelilitraisen kansipahvit kuitenkin kärähtävät niin alkuperäisten komposiittisten tilalle syytä laittaa luotettavat 4.2:n MLS-tiivisteet.
So true, both.

Voisin kaivaa esimerkin luontoisesti esille kuvan miten sen putken vaihdon aikana konehuoneen kalustus katoaa hetkeksi..
XJR-99 kirjoitti:
PS. tlindi - taisin ymmärtää oikein, että tänä vuonna polkaiset viivalta ahdetulla ? :)
kaveri uhkasi kasata ennen Hyvinkäätä pari tonnia maksanen XJR:nsä, ja kepittävänsä mut. Joten pitänee ottaa 100:sen kunto varmistaen ja laittaa vähän kampoihin :)
parts@jagports.fi
yyyy-XK
2013-XKR 100 Convertible 2002 32kMiles
-http://www.youtube.com/watch?v=5tDoerlXavk
2011-XK8 Coupe 1997 Super Sports - Aquamarine 285kKM
ex: X100 RHD Coupe 98 & X100 LHD Conv 98
XJR-99
Viestit: 437
Liittynyt: Pe Joulu 16, 2011 9:33 pm

Re: XKR/XK8

Viesti Kirjoittaja XJR-99 »

tlindi kirjoitti:
XJR-99 kirjoitti:. Toki se , mikä yleensä ensin pettää, eli ahtimen alapuolinen letku, on jo vaikeammin tarkasteltavissa ja vaihdettavissa. Jos sitten nelilitraisen kansipahvit kuitenkin kärähtävät niin alkuperäisten komposiittisten tilalle syytä laittaa luotettavat 4.2:n MLS-tiivisteet.
So true, both.

Voisin kaivaa esimerkin luontoisesti esille kuvan miten sen putken vaihdon aikana konehuoneen kalustus katoaa hetkeksi..
XJR-99 kirjoitti:
PS. tlindi - taisin ymmärtää oikein, että tänä vuonna polkaiset viivalta ahdetulla ? :)
kaveri uhkasi kasata ennen Hyvinkäätä pari tonnia maksanen XJR:nsä, ja kepittävänsä mut. Joten pitänee ottaa 100:sen kunto varmistaen ja laittaa vähän kampoihin :)
Eiköhän tuo ole tänä vuonna la 14.6.
TexPat
Viestit: 520
Liittynyt: Ti Elo 19, 2008 5:25 pm

Re: XKR/XK8

Viesti Kirjoittaja TexPat »

Yleisesti X100 koppaisiin XK8/XKR liittyen, on ne vaan komeita autoja!

Asun alueella jossa maitokaupassa käydessä yleensä saa parkkeerata V8 Range Roverin ja Lexuksen väliin samalla kun väistelee BMW:tä ja Mersua mutta nyt kun kevätkelit ovat täälläkin vihdoin todella alkaneet ja X100:set ovat lähteneet liikkeelle katto alhaalla niin täytyy sanoa että kyllä ne vain säväyttävät kun niitä liikenteessä näkee.

Olen varma että X150 on paljon "parempi auto" mutta jotenkin se ei vain näytä miltään kun tulee vastaan.
Avatar
Aonsaithya
Viestit: 514
Liittynyt: Su Elo 19, 2012 8:06 pm
Paikkakunta: Espoo

Re: XKR/XK8

Viesti Kirjoittaja Aonsaithya »

TexPat kirjoitti:Yleisesti X100 koppaisiin XK8/XKR liittyen, on ne vaan komeita autoja!

Asun alueella jossa maitokaupassa käydessä yleensä saa parkkeerata V8 Range Roverin ja Lexuksen väliin samalla kun väistelee BMW:tä ja Mersua mutta nyt kun kevätkelit ovat täälläkin vihdoin todella alkaneet ja X100:set ovat lähteneet liikkeelle katto alhaalla niin täytyy sanoa että kyllä ne vain säväyttävät kun niitä liikenteessä näkee.

Olen varma että X150 on paljon "parempi auto" mutta jotenkin se ei vain näytä miltään kun tulee vastaan.
Sama täällä, niin sisältä kuin ulkoa X100 viehättää itseäni enemmän. Jokin tuon X150:n korkeammassa keulassa (turvallisuusmääräykset?) ja erityisesti ajovaloissa ei istu omaan silmään. Ehkä ajovalojen terävä alakulma on vedetty liian lähelle etupyörää tai jotain...Toisaalta X150 on tietty kehittyneempi ja alumiinirakenteinen.
No, onneksi niissä on vielä sen verran hintaeroa, etten ainakaan itse joutuisi tekemään valintaa pelkästään visuaalisuus vs. teknologia -pohjalta :D
Ex: 2007 XK 4.2, Liquid Silver & Charcoal
Ex: 2001 X-Type 2.5 SE, Platinum, Dove & Granite
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: XKR/XK8

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Morjens !
Yksi suurin syy tähän hankintaan oli tietysti ulkonäkö jota olen "kuolannut" kauan. Siinä on todella onnistuneet linjat ja tehoakin löytyy ihan kivasti cruisailuun. Ei kyllä haitannut että huoltojakin oltiin tehty todella paljon ja se ei ole itsestään selvyys kun puhutaan alkupään Xk8 joilla ikää jo aika hyvin kuten omassani jo 16v joten auton kunto riippuu paljon jo huolenpidosta.

Hinnat näyttävät suomessa olevan n 20t€ ja engalnnista RHD autoja saa näköjään n 5+t€ http://www.pistonheads.com/classifieds? ... eLowToHigh
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
Avatar
Aonsaithya
Viestit: 514
Liittynyt: Su Elo 19, 2012 8:06 pm
Paikkakunta: Espoo

Re: XKR/XK8

Viesti Kirjoittaja Aonsaithya »

Tässä vielä vertailukuva, joskin vähän "epäreilu" koska kuvissa on hillitty XK8 ja kaikenmaailman lisäritilöillä varustettu XKR. Tuo uudempi keulan muotoilu ajovaloineen tulee kuitenkin hyvin esiin. Musta X100 tuolla maskilla, mutta ilman sivulistoja ja puskuriheijastimia, lähestyy oman mieltymykseni mukaan kauneinta autoa koskaan. Tietyistä käytännön syistä en tosin voi näitä vakavasti harkita.
Kuva
Ex: 2007 XK 4.2, Liquid Silver & Charcoal
Ex: 2001 X-Type 2.5 SE, Platinum, Dove & Granite
TexPat
Viestit: 520
Liittynyt: Ti Elo 19, 2008 5:25 pm

Re: XKR/XK8

Viesti Kirjoittaja TexPat »

Aonsaithya kirjoitti: No, onneksi niissä on vielä sen verran hintaeroa, etten ainakaan itse joutuisi tekemään valintaa pelkästään visuaalisuus vs. teknologia -pohjalta :D
Maissa joissa autoilu ei ole rikos hinnanero 2006 X100 ja 2007 X150 valilla ei ole kovin suuri.

Luokkaa $25k ~ 18k€ saa ihan kohtuullisen X150 kun taas hyvä X100 tulee talliin $20k ~ 14k€. Toki halvimmat X100 hinnat alkavat sieltä alle $6k ~ 4k€ luokasta.

Anyway, muistakaa äänestää oikein!
tlindi
Viestit: 326
Liittynyt: Su Touko 15, 2011 4:56 pm
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: XKR/XK8

Viesti Kirjoittaja tlindi »

Kortenikekoon minäkin.. X100 on sliikimmän näköinen ilman turhia krumeluureja. Joskin x150 (?) avo pinnavanteilla on vain hienoin näkemäni autoilmestys! (Laitoin näkemästäni yksilöstä kuvan fb sivuille).

ja hinnoista Jollain tuli mielenhäiriö Britanniassa - meni muistaaksen 30 tai 60 kpl valmistettu auto aika halvalla:

http://www.ebay.co.uk/itm/Jaguar-XKR100 ... 7?nma=true

mikään tuossa ei muuten harmita, mutta ostaja en ollut mä :(

Aiempaan puskurinsuojan irrotus ohjeeseen tulee tekniikka osastolle juttu kuvineen, kunhan olen koneen ääressä. Pienien käsien kanssa homma ei vaadi renkaiden tai sisälokasuojien irrotusta :)
parts@jagports.fi
yyyy-XK
2013-XKR 100 Convertible 2002 32kMiles
-http://www.youtube.com/watch?v=5tDoerlXavk
2011-XK8 Coupe 1997 Super Sports - Aquamarine 285kKM
ex: X100 RHD Coupe 98 & X100 LHD Conv 98
mikkotapani
Viestit: 120
Liittynyt: To Syys 10, 2009 8:13 pm
Paikkakunta: Jäppilä (Pieksämäki)

Re: XKR/XK8

Viesti Kirjoittaja mikkotapani »

tlindi kirjoitti:Aiempaan puskurinsuojan irrotus ohjeeseen tulee tekniikka osastolle juttu kuvineen, kunhan olen koneen ääressä. Pienien käsien kanssa homma ei vaadi renkaiden tai sisälokasuojien irrotusta :)
Terve!

Hieno homma jos sen puskurinsuojan irroitus onnistuu hieman kevyemmin toimenpitein, jään mielenkiinnolla odottelemaan juttua. Kissasiluetin asennuksen lisäksi pitäisi päästä tarkastelemaan maskiverkon kiinnityksiä kun autoa pestessäni huomasin että "apparin" puolelta maskiverkko on hieman löysästi kiinni, pitäisi päästä tiukkaamaan sitä.
Mikkotapani
XJ6 SIII Sovereign 1983
XKR 2002
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: XKR/XK8

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Morjens !
Ei tosiaankaan ollut hinnalla pilattu tuo harvinaisuus ja kun ainakin ostajan mukaan ei ollut mitään isoja teknisiä ongelmiakaan. Paljonkohan suomen tulli olisi arvontageneraattorilla lätkäissyt veroa tuolle ?
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
tlindi
Viestit: 326
Liittynyt: Su Touko 15, 2011 4:56 pm
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: XKR/XK8

Viesti Kirjoittaja tlindi »

mikkotapani kirjoitti:
tlindi kirjoitti:Aiempaan puskurinsuojan irrotus ohjeeseen tulee tekniikka osastolle juttu kuvineen, kunhan olen koneen ääressä. Pienien käsien kanssa homma ei vaadi renkaiden tai sisälokasuojien irrotusta :)
Terve!

Hieno homma jos sen puskurinsuojan irroitus onnistuu hieman kevyemmin toimenpitein, jään mielenkiinnolla odottelemaan juttua. Kissasiluetin asennuksen lisäksi pitäisi päästä tarkastelemaan maskiverkon kiinnityksiä kun autoa pestessäni huomasin että "apparin" puolelta maskiverkko on hieman löysästi kiinni, pitäisi päästä tiukkaamaan sitä.
There you go:
viewtopic.php?f=2&t=6264&p=32769#p32769

T.
parts@jagports.fi
yyyy-XK
2013-XKR 100 Convertible 2002 32kMiles
-http://www.youtube.com/watch?v=5tDoerlXavk
2011-XK8 Coupe 1997 Super Sports - Aquamarine 285kKM
ex: X100 RHD Coupe 98 & X100 LHD Conv 98
tlindi
Viestit: 326
Liittynyt: Su Touko 15, 2011 4:56 pm
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: XKR/XK8

Viesti Kirjoittaja tlindi »

kissaeläin kirjoitti:Morjens !
Ei tosiaankaan ollut hinnalla pilattu tuo harvinaisuus ja kun ainakin ostajan mukaan ei ollut mitään isoja teknisiä ongelmiakaan. Paljonkohan suomen tulli olisi arvontageneraattorilla lätkäissyt veroa tuolle ?
http://www.tuontivero.com/ taulukoista arvottuna veikkaisin että vain 7-10k euroa, varmaankin lähempänä 7:ää kun oli vielä RHD.

Koodi: Valitse kaikki

Ajoneuvo 				Päätöspäivä	Käyttöönottopvä x1000km	Autovero 

JAGUAR XKR 4.0 2D COUPE AUT 267KW 	2011/09 	1998/07 	73 	6794 

JAGUAR XKR 4.0 2D COUPE AUT 267KW 	2013/07 	1999/01 	79	7692 
JAGUAR XKR 4.0 2D COUPE AUT 		2010/05 	1999/03 	212 	7905 

JAGUAR XKR 4.0 2D COUPE AUT 267KW 	2011/12 	2000/05 	30 	9254 
JAGUAR XKR 4.0 AUT COUPE 267KW 		2010/08 	2000/10 	147 	9740 

JAGUAR XKR 4.0 2D COUPE AUT 267KW 	2013/01 	2001/01 	201 	7710 
JAGUAR XKR 4.0 2D COUPE AUT 		2011/04 	2001/03 	197 	9221
parts@jagports.fi
yyyy-XK
2013-XKR 100 Convertible 2002 32kMiles
-http://www.youtube.com/watch?v=5tDoerlXavk
2011-XK8 Coupe 1997 Super Sports - Aquamarine 285kKM
ex: X100 RHD Coupe 98 & X100 LHD Conv 98
mikki
Viestit: 982
Liittynyt: Ti Huhti 21, 2009 4:24 pm
Paikkakunta: Helsinki / Espoo
Viesti:

Re: XKR/XK8

Viesti Kirjoittaja mikki »

Moikka kaikille!
Tänään kuume saa lääkkeen.
Liikenteestäpoisto peruttu as per today!
Haen Cabin tallista ip kello 13. Eka kilsa sillä edessä, enhän ole ajanut sillä vielä metriäkään!
Sit on elämä edessä ja tukka takana!
Heti suoraan 1000km kiertueelle Keski-Suomeen ja E-Savoon.

Stadin cruisingeissa tulee olemaan upeat Fjdc:n jäsenten autot mukana mallista riippumatta.
Toukokuun eka perjantai seur. kerran.

Mukavaa ja turvallista pääsiäisliikennettä jengillemme!
terv. M
mikki
Viestit: 982
Liittynyt: Ti Huhti 21, 2009 4:24 pm
Paikkakunta: Helsinki / Espoo
Viesti:

Re: XKR/XK8

Viesti Kirjoittaja mikki »

Pääsiäisen isompi kierros nyt tehty:
To Hki-Tre-Keuruu-Multia
Pe/la pyörimistä
Su Keu-E-Savo-Hki 550km
- - - - - - -
Yht 1050km.
Toimi kuin Swiss Watch.
200 km katto alhaalla. Penkinlämm. päällä ja lämmöt täysillä hyvin pärjää kun kaulus ylhäällä ja kaulaliina!
Kulutus tasan 10L/100km, maantiellä 90-130km/h ja 150km paikallista pyörimistä, ei paha!
Huomenna vähän vielä!
M
TexPat
Viestit: 520
Liittynyt: Ti Elo 19, 2008 5:25 pm

Re: XKR/XK8

Viesti Kirjoittaja TexPat »

Hyvä meininki! Nauti XK:sta niin kuin kuuluukin!
mikkotapani
Viestit: 120
Liittynyt: To Syys 10, 2009 8:13 pm
Paikkakunta: Jäppilä (Pieksämäki)

Re: XKR/XK8

Viesti Kirjoittaja mikkotapani »

Terve!

Joku tuhatta kilometriä on nyt sitten kurvailtu kesärenkailla kuivalla asfaltilla ja on tuo XKR ihan oikeasti aikamoinen "äijälaite"! Tosin voimaan turtuu ja vähän teksisi jo mieli lisää? Vaan muutaman kerran autoa pestyäni alkaa myyntiliikkeen fiksaus- / värivahat liukenemaan eli minkälaista "värivahaa" suosittelisitte jotta ne naarmut sun muut saisi takaisin piiloon. Auton väri on se vihreä mikä muuttaa sävyä jopa sinisen suuntaan riippuen miten valo sattuu osumaan.

Jatkoon olen kyllä miettinyt että josko tuon vielä maalauttaisi ihan aitoon British Racing Green sävyyn ilman mitään metallihohtoja, mitä mieltä olette moisesta (sana vapaa, en vedä "herneitä nenään" negatiivisista tuomioistakaan). Auto on puhtaasti käyttöautona eli alkuperäisen värisävyn muokkaaminen ei tuota tuskaa itselleni.

XJ6 haettiin reilu viikko takaperin talvisäilöstä ja kyllä täytyy XKR:n tehoista huolimatta todeta että vanha kunnon XJ6 on kuitenkin ehkä enemmän se minun juttu, nimittäin jo pelkästään kattoluukku näillä alkavilla kesähelteillä tuo enemmän mukavuutta ja hauskuutta kuin mitkään ilmastoinnit, siihen kun laitetaan vielä Stray Catsin Bring it back-biisi liveversiona soimaan niin voi vaan todeta Tapio Rautavaaran laulun sanoin että "elämä on ihanaa kun sen oikein oivaltaa"! Katti Matikaista lainaten Mauahtavaa!

p.s olin eilen lukion 30v kokoontumisessa Lomapirtillä Pieksämäellä ja paikan naapurissa omakotitalon pihassa oli kuvan kaunis, varmaankin MK2? tumman hopean harmaa Jaguaari konepelti pystyssä (keväthuoltoa veikkaisin) ja isäntäkin oli paikalla, voi että minua poltteli mennä jututtamaan vaan luokkakaverit veti hihasta sisälle että nyt Mikko unohdat nuo autot täksi illaksi!
Mikkotapani
XJ6 SIII Sovereign 1983
XKR 2002
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: XKR/XK8

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Morjehdus !
Onneksi lisää tehoa on saatavilla tuohon jos siltä tuntuu.
Väri pitää olla sellainen josta itse pitää ja jos vaatii maalia niin sitten pitää hoitaa asia kuntoon !
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
Markku Tapio
Viestit: 11
Liittynyt: Ma Touko 12, 2014 11:52 am

Re: XKR/XK8

Viesti Kirjoittaja Markku Tapio »

MikkoTapani,

British Racing Green on hienompia värejä Jaggeen. Itse etsin pitkään S-Typeä tuolla värillä. Ei meinannut ihan heti löytyä :o

No nyt sellainen on ja kyllä se on tyylikäs, arvokkaan näköinen ja aika harvinainen, ei joka päivä tule vastaan :D
HEF
Viestit: 555
Liittynyt: Ti Marras 16, 2004 11:59 am
Paikkakunta: Oxelösund

Re: XKR/XK8

Viesti Kirjoittaja HEF »

British Racing Green - sävyjä on olemassa tusinoittain. Mielestäni se ainoa ja oikea on se sävy mitä tehdas käytti kilpa - autoissaan 1950 ja 60 luvulla.
Sävy on hyvin tumman vihreä, varjossa melkein musta. Nämä ovat tietenkin näkemys ja makuasioita. Mainitsemani sävy löytyy koodilla HER 705.
100 Jaguaaria vitriinissä.

Remember, common sense is not common.
rebel58
Viestit: 779
Liittynyt: La Heinä 07, 2007 12:16 am
Paikkakunta: Helsinki

Re: XKR/XK8

Viesti Kirjoittaja rebel58 »

Mun lumppu on maalattu Suomessa eikä myyjä muistanut koodia. Otin palan kittiä takahelmasta ja menin Hyrylään sulantielle Strilwell maalikauppaan. Väri löytyi heti. Niiden koodi on 1753 ja nimi, -yllätys yllätys- BRITISH RACING GREEN.
5.8 LITRE LEAPING CAT!
Early XJ-S powerd by GM
tlindi
Viestit: 326
Liittynyt: Su Touko 15, 2011 4:56 pm
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: XKR/XK8

Viesti Kirjoittaja tlindi »

mikkotapani kirjoitti:Terve!

Joku tuhatta kilometriä on nyt sitten kurvailtu kesärenkailla kuivalla asfaltilla ja on tuo XKR ihan oikeasti aikamoinen "äijälaite"! Tosin voimaan turtuu ja vähän teksisi jo mieli lisää? Vaan muutaman kerran autoa pestyäni alkaa myyntiliikkeen fiksaus- / värivahat liukenemaan eli minkälaista "värivahaa" suosittelisitte jotta ne naarmut sun muut saisi takaisin piiloon. Auton väri on se vihreä mikä muuttaa sävyä jopa sinisen suuntaan riippuen miten valo sattuu osumaan.
Autosi lienee yksi kolmesta Suomen kilvissä olevista Aquamarine värisistä. Ja ainut tietämäni XKR (seurailut nettifoorumeja since 2011).

Väri koodi kuskin ovessa lienee JGY tai JDX?

suosittelen olemaan vaihtamatta väriä, on meinaan aika työmäärä. Kunnon maalihuolto (pesu, claw, myllytys jn), pinpaintilla naarmut piiloon ja suoja vaan pintaan. Kissaeläin ja Jakuvaari antanevat vinkkejä osaavista tekijöistä...
Viimeisenä vaihtoehtona alkuperäisellä sävyllä uusi maali päälle, ja noin 2-3000€ iloisempi ilme kuskille ;)
t
parts@jagports.fi
yyyy-XK
2013-XKR 100 Convertible 2002 32kMiles
-http://www.youtube.com/watch?v=5tDoerlXavk
2011-XK8 Coupe 1997 Super Sports - Aquamarine 285kKM
ex: X100 RHD Coupe 98 & X100 LHD Conv 98
mikkotapani
Viestit: 120
Liittynyt: To Syys 10, 2009 8:13 pm
Paikkakunta: Jäppilä (Pieksämäki)

Re: XKR/XK8

Viesti Kirjoittaja mikkotapani »

tlindi kirjoitti:
mikkotapani kirjoitti:Terve!


Autosi lienee yksi kolmesta Suomen kilvissä olevista Aquamarine värisistä. Ja ainut tietämäni XKR (seurailut nettifoorumeja since 2011).

Väri koodi kuskin ovessa lienee JGY tai JDX?

suosittelen olemaan vaihtamatta väriä, on meinaan aika työmäärä. Kunnon maalihuolto (pesu, claw, myllytys jn), pinpaintilla naarmut piiloon ja suoja vaan pintaan. Kissaeläin ja Jakuvaari antanevat vinkkejä osaavista tekijöistä...
Viimeisenä vaihtoehtona alkuperäisellä sävyllä uusi maali päälle, ja noin 2-3000€ iloisempi ilme kuskille ;)
t
Terve!

Ei ole ainakaan koodien perusteella Aquamarine. Kävinpä tuossa kesken töiden tsekkaamassa tuon värikoodin ja se on HGG eli pitäisi olla Emerald Green Metallic. Värimalleja vaan kun katselin ja vertailin autooni niin eipä osu sävyt kohdalleen, tosin ei ne värimallit kuvaruudulla taida koskaan vastata samaa kuin "livenä". Piti ihan ruveta tarkemmin tutkimaan josko tuohon omaani on jo sävy vaihdettu vaan ei löydy tuon Emerald Greenin sävyistä vihreää yhtään mistään piilopaikastakaan eli jos sävy on vaihdettu niin on tehty tosi työllä ja huolella!

Sisustan koodit (TRIM) on NED ja lopussa ES? NED lienee nahkojen sävy eli Ivory vaan mitä lie tuo ES tarkoittanee?
Mikkotapani
XJ6 SIII Sovereign 1983
XKR 2002
tlindi
Viestit: 326
Liittynyt: Su Touko 15, 2011 4:56 pm
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: XKR/XK8

Viesti Kirjoittaja tlindi »

mikkotapani kirjoitti:
tlindi kirjoitti:
mikkotapani kirjoitti:Terve!


Autosi lienee yksi kolmesta Suomen kilvissä olevista Aquamarine värisistä. Ja ainut tietämäni XKR (seurailut nettifoorumeja since 2011).

Väri koodi kuskin ovessa lienee JGY tai JDX?

suosittelen olemaan vaihtamatta väriä, on meinaan aika työmäärä. Kunnon maalihuolto (pesu, claw, myllytys jn), pinpaintilla naarmut piiloon ja suoja vaan pintaan. Kissaeläin ja Jakuvaari antanevat vinkkejä osaavista tekijöistä...
Viimeisenä vaihtoehtona alkuperäisellä sävyllä uusi maali päälle, ja noin 2-3000€ iloisempi ilme kuskille ;)
t
Terve!

Ei ole ainakaan koodien perusteella Aquamarine. Kävinpä tuossa kesken töiden tsekkaamassa tuon värikoodin ja se on HGG eli pitäisi olla Emerald Green Metallic. Värimalleja vaan kun katselin ja vertailin autooni niin eipä osu sävyt kohdalleen, tosin ei ne värimallit kuvaruudulla taida koskaan vastata samaa kuin "livenä". Piti ihan ruveta tarkemmin tutkimaan josko tuohon omaani on jo sävy vaihdettu vaan ei löydy tuon Emerald Greenin sävyistä vihreää yhtään mistään piilopaikastakaan eli jos sävy on vaihdettu niin on tehty tosi työllä ja huolella!

Sisustan koodit (TRIM) on NED ja lopussa ES? NED lienee nahkojen sävy eli Ivory vaan mitä lie tuo ES tarkoittanee?

Maaleista infoa mun OneDrivessä: http://1drv.ms/1nvbiuC
koodeja tiedostosta: X100_en_2000-02_US-PartsCatalogue-JLM21270

HGG:n koodin löysin jostain, että se on ollut S-Typeen saatavilla ollut väri. Mutta ei se kovin yleinen ole XKR:ssä ole ollut. Esim seuraavalta "1990's - 2009 Jaguar Colour Trim Codes: All Models Inlcuding Jaguar XK8 and XKR" listalta sitä (eikä mun JGY:tä) ei löydy: http://www.xk8-parts.com/index.php/vehi ... ification/

Kaksi kirjaiminen "ES" on Order Code (mulla "FM"), jolle selitystä en löytänyt mistään?!? XJ:n dokkarista käsitän että kaksinumeroinen koodi on "Ordering Code", mutta tietty meidän koodeja ei löydy XJ:n vaihtoehdoista: http://www.jag-lovers.org/xjlovers/xjfa ... rcodes.htm

Pistin hieman lisävinkkiä YV:nä myös.

T
parts@jagports.fi
yyyy-XK
2013-XKR 100 Convertible 2002 32kMiles
-http://www.youtube.com/watch?v=5tDoerlXavk
2011-XK8 Coupe 1997 Super Sports - Aquamarine 285kKM
ex: X100 RHD Coupe 98 & X100 LHD Conv 98
mikkotapani
Viestit: 120
Liittynyt: To Syys 10, 2009 8:13 pm
Paikkakunta: Jäppilä (Pieksämäki)

Re: XKR/XK8

Viesti Kirjoittaja mikkotapani »

tlindi kirjoitti:
Pistin hieman lisävinkkiä YV:nä myös.

T
Terve!

Ja kiitokset noista vinkeistä ja linkeistä, hienoa ettei ihan yksin tarvitse joka asiaa pähkäillä ja selvittää vaan pyyteettömästi tietoa jaetaan tarvitseville!
Mikkotapani
XJ6 SIII Sovereign 1983
XKR 2002
Vastaa Viestiin