S-typen lämmöt ei nouse!

Yleinen Jaguar-keskustelu
otsolev
Viestit: 23
Liittynyt: Ti Loka 22, 2013 6:04 pm
Paikkakunta: Järvenpää

S-typen lämmöt ei nouse!

Viesti Kirjoittaja otsolev »

Talvi yllätti Jaguarin. Lämmöt ei siis oikein tahdo nousta. Kipuavat johonkin 50-60
paikkeille. Syy ilmeisesti Termarissa? Osaako joku kertoa mistä kyseinen osa kannattaa ostaa?
Kiitos taas avustanne.
Jaguar S-Type 2.7d -06
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: S-typen lämmöt ei nouse!

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Terve !
Helpottaisi jos laittaisit auton mallitarkenteen ja vuosimallin viestiin. Tuleeko lämpöä siis sisälle kunnolla vai eikö moottori lämpiä kunnolla vaikka kuinka ajaisi ?

Tässä linkki s type v6 (-99-08)termostaattiin http://britishparts.co.uk/products/9080 ... at-XR85174. Jos veikkaus ei osunut oikeaan niin sivulta voit navigoida eteenpäin oikeaan osaan.

Onko jäähdytysnestettä tarpeeksi järjestelmässä (katso jäähdytysnestesäiliöön ja rajan pitäisi olla merkkiviivojen välissä) ? Onko lämpöä tullut aiemmin kunnolla ennen tätä hetkeä ? Onko vikakoodeja ilmennyt tai luettu ?

Tässä linkki ongeklmaan jos lämpöä ei tule sisälle joka on valitettavan yleinen jos autosi on alkupään S-typejä ja vaikka olisi uudempikin koska samaa tekniikkaa osaltaan käytetty lähes koko mallisarjan viewtopic.php?f=2&t=5023&p=23608&hilit= ... rol#p23608 Jos lontoota osaat auttavasti niin tuolta linkistä apua. Tässä linkki edellisen linkin sisällä olevaan jaguarin ilmastointiin perehtyneeseen sivuun http://jaguarclimatecontrol.com/ ja http://jaguarclimatecontrol.com/

Voi olla vaikka tuo termostaatti mutta suurella todennäköisyydellä se johtuu tuosta (DCCV=Dual Coolant Control Valve ) yksiköstä.
Viimeksi muokannut kissaeläin, Ke Tammi 15, 2014 11:24 am. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
hamalainen
Viestit: 297
Liittynyt: To Syys 05, 2013 7:16 pm

Re: S-typen lämmöt ei nouse!

Viesti Kirjoittaja hamalainen »

Vanha hyvä konsti on myös aaltopahvi. Leikkaa sopivan kokoinen pala syylarin eteen. On näillä pakkasilla hyvä keino ja yksinkertainen. Itselläni joka autossa ja joka talvi.

hoo
X-type Estate 3.0 V6 aut. AWD, vm. -04. Salsa Red
Moottori: Teboil Silver Classic GT-S 10W-50
Aut.vaihteisto: Valvoline MaxLife ATF, RVS
Jakolaatikko: Castrol Syntrax Limited Slip 75W-140
Perä: Castrol Syntrax Limited Slip 75W-140, RVS
Coupe
Viestit: 524
Liittynyt: To Marras 18, 2004 9:19 pm
Paikkakunta: Uusimaa

Re: S-typen lämmöt ei nouse!

Viesti Kirjoittaja Coupe »

kissaeläin kirjoitti:Helpottaisi jos laittaisit auton mallitarkenteen ja vuosimallin viestiin.
Kyseessä 2006 mallinen 2,7D.
i
Avatar
kjk
Viestit: 119
Liittynyt: Su Syys 04, 2005 10:04 pm
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: S-typen lämmöt ei nouse!

Viesti Kirjoittaja kjk »

Kissaeläin laittoikin vastaukseen tuon, joka oli minulla ongelmana viime talvena:

"Onko jäähdytysnestettä tarpeeksi järjestelmässä (katso jäähdytysnestesäiliöön ja rajan pitäisi olla merkkiviivojen välissä) ? Onko lämpöä tullut aiemmin kunnolla ennen tätä hetkeä ? Onko vikakoodeja ilmennyt tai luettu ?"

Tsekkaa siis ihan ensin jäähdytysnesteet, on aika tavallista että säiliö on voinut vuotaa. Se taitaa olla jopa tyyppivika S-typessa.
Jaguar S-Type, vm 2000 (3,0 V6 manual)
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: S-typen lämmöt ei nouse!

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Terve !
Ainakin alkupään s typeissä -99-02 tuo paisuntasäiliö yleensä juurestaan halkeaa ja alkaa vuotamaan. Kuin ihmeen kaupalla omassa vielä kunnossa se osa. Toisesta piti vaihtaa kun juuri oli siitä kohdasta halki.
Ammuin harhaan tuossa mallin arvauksessa mutta toki voi yrittää noita keinoja.
Onko 2.7D sitten erilainen parannettu säiliö niin sitä en tiedä.
Viimeksi muokannut kissaeläin, Ke Tammi 15, 2014 10:06 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
skissa05
Viestit: 125
Liittynyt: To Joulu 09, 2010 10:56 pm
Paikkakunta: PK-seutu

Re: S-typen lämmöt ei nouse!

Viesti Kirjoittaja skissa05 »

otsolev kirjoitti:Talvi yllätti Jaguarin. Lämmöt ei siis oikein tahdo nousta. Kipuavat johonkin 50-60
paikkeille. Syy ilmeisesti Termarissa? Osaako joku kertoa mistä kyseinen osa kannattaa ostaa?
Kiitos taas avustanne.
Ketjussa oli tietoa, että kyseessä olisi 2.7D. Pari tsekattavaa asiaa ennenkuin termarin vaihtaa:
-toimiihan webasto?
-omassani ei pysy lämmöt +80C jos ajelee hitaasti <60kmh kovemmissa pakkasissa (-15C ja enemmän), kylmenee mittarin mukaan vaikka webastokin on päällä. Tosin lämmintä auton sisälle on kyllä piisannut ja alle 70 asteen ei lämmöt mene. Maantiellä lämmöt nousee ja pysyy aina siellä normaalialueella mittarinkin ukaan.
-kannattaa katsoa mittariston diagnostiikkanäytöstä että mitä se väittää lämmöiksi. Jos oikein muistan, niin kun mittari nousee siniseltä alueelta pois, niin moottorin lämpötila on kuitenkin jo reilusti +60C

Ja tokihan on ihan mahdollista että termarissa on vikaa, kuten epäilet.
-----
XF-DS -10
XE 2.0d -16
ex.S-type 2.7D -05
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: S-typen lämmöt ei nouse!

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Moi !
Ei ollut tietoa mallista ennen Coupen täsmennystä ja olin jo kerennyt ennen sitä vastata joten ei sitä aiemmin voinut päätellä jos ei aiempia kirjoituksia kaiva esille. Jos jokainen laittaisi allekirjoitukseensa mikä malli yms kyseessä niin ei tarvitsisi arvailla.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
otsolev
Viestit: 23
Liittynyt: Ti Loka 22, 2013 6:04 pm
Paikkakunta: Järvenpää

Re: S-typen lämmöt ei nouse!

Viesti Kirjoittaja otsolev »

Lämmöt on pahvin laiton jälkeen kyllä nousseet mutta Webaston ruvennut epäilyttää. Vaihdoin autoon akunkin
ja webasto lähtee kyllä päälle mutta vielä 15 min päällä olon jälkeenkään moottorin lämmöt ei ole nousseet?
Puhallus auton sisälle on alkuun todella voimakas mutta muuttuu todella laiskaksi jonkin ajan jälkeen.
Eli 15 min lämmittämisen jälkeen tuntuu käynnistäminen aika rajulta edelleen. Webasto lähtee kyllä pyörittämään
apulämppärin ominaisuutena ajaessa mutta työntää pienen ajon jälkeen todella paksut ja pahan hajuiset savut kun pysähtyy esim. liikennevaloihin. Onkohan kaikki siis kunnossa?
Jaguar S-Type 2.7d -06
Major
Viestit: 229
Liittynyt: Ke Maalis 02, 2005 10:07 am
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: S-typen lämmöt ei nouse!

Viesti Kirjoittaja Major »

Minulla oli Deffarissa webasto joka käyttäytyi noin. Päällisin puolin lähti puhisemaan OK mutta ei tuottanut lämpöä. Eli ei sytyttänyt naftaa. Syynä oli hajonnut sytytin. Toinen kerta syynä oli huona maakontaksti jolloin ei pumpannut naftaa poltettavaksi. Eli kannattaa tarkistaa lähteekö webasto "tulille" vai vain puhaltimet puhisee.
I-Pace 2019
XJ Super V8 2004
EX X-type 3.0 Sport 2003
skissa05
Viestit: 125
Liittynyt: To Joulu 09, 2010 10:56 pm
Paikkakunta: PK-seutu

Re: S-typen lämmöt ei nouse!

Viesti Kirjoittaja skissa05 »

otsolev kirjoitti:Lämmöt on pahvin laiton jälkeen kyllä nousseet mutta Webaston ruvennut epäilyttää. Vaihdoin autoon akunkin
ja webasto lähtee kyllä päälle mutta vielä 15 min päällä olon jälkeenkään moottorin lämmöt ei ole nousseet?
Puhallus auton sisälle on alkuun todella voimakas mutta muuttuu todella laiskaksi jonkin ajan jälkeen.
Eli 15 min lämmittämisen jälkeen tuntuu käynnistäminen aika rajulta edelleen. Webasto lähtee kyllä pyörittämään
apulämppärin ominaisuutena ajaessa mutta työntää pienen ajon jälkeen todella paksut ja pahan hajuiset savut kun pysähtyy esim. liikennevaloihin. Onkohan kaikki siis kunnossa?
Pari vinkkiä miten mahdollista vikaa voisi etsiä:
-Pistä auto kylmänä tyhjäkäynnille (ulkolämpö alle 4C, moottori kylmä). Muutaman sekunnin päästä / minuutin sisään webaston pitäisi lähteä käyntiin. Webaston pakoputki on kuskin puolella aika lähellä eturengasta. "Pohjapanssarissa" on siinä selkeä reikä. Jos tuolta tulee webaston käyntiin lähdettyä kuumaa pakokaasua (ylttää kokeilemaan kädellä), niin sitten webasto polttaa dieseliä ihan kuin pitää. Katso että lähtee kunnolla käyntiin ja pysyy päällä, tuo runsas savutus voisi viitata siihen, että se yrittää käynnistyä, muttei koskaan kunnolla käynnisty. Savutuksen pitäisi lakata kun webasto on vähän aikaa palanut, vesihöyryä sieltä toki voi tulla.
-Jos sulla on webastossa kello / käsikäyttö (näitä on asennettu Suomessa, ei kuulu vakiovarustuksena) niin voit tehdä saman tempun kuin edellä pistämättä autoa käyntiin
-Kellon kanssa kuulee hyvin, että webastoon liittyvä polttoaine-pumppu toimii, koska ensin alkaa kuulumaan selkeää pumpun naksetta, kun webasto alkaa lähtemään käyntiin. Tosin jos savua saat aikaiseksi, niin pumppu varmaan toimii....
-Oletus että sulla on kello, jolloin viittaat puhalluksella sisätilan puhalluksen voimakkuuteen ilman että auto on käynnissä. Näin se toimiikin, puhallus on suhtkoht pientä ja sitä ei saa suunnattua millään etulasille. Ilma tulee lähinnä jalkatilaan, koska ilmastointilaite käsittääkseni sulkee nuo yläpuolen kanavat kun auton sammutat, eikä niitä voi mitenkään käsiohjauksella ohittaa. Lasien sulatus ennen ajoon lähtöä on S-typen webastolla hankalaa, onneksi on sähkölämmitteinen lasi edessä ja takana.
-Jos taas viittaat puhalluksella ajossa tapahtuvaan toimintaan ja normaaliin lämmityslaitteeseen, niin jäähdytysveden ollessa kylmänä lämppärin ei pitäisi juuri puhaltaa, sitten kun lämmöt vähän nousevat alkaa puhaltamaan voimakkaasti ja kun asetettu sisälämpötila alkaa olemaan saavutettu, lämppärin puhallin taas menee oleellisesti pienemmälle. Jos tässä on ongelmaa, puhallus menee liian äkkiä pienelle, niin voihan olla että sisälämpötilan anturissa on vikaa. Virtalukon lähellä on ritilä, jossa on ainakin yksi anturi, sitä voi varovasti puhallella puhtaaksi, jos epäilet em. ongelmaa. Ritilä lähtee helposti varovasti sopivalla työkalulla vääntämällä irti.
-Itse olen ollut huomaavinani sellaista, että sopivasti kun keskeyttää kellolla käynnistetyn esilämmityksen tai lähtee sen ollessa jäähdytysmoodissa liikkeelle, niin voi olla että ajossa webasto jää käynnistymättä ja menee jotenkin sekaisin. Hevosmiesten tietotoimiston mukaan noita webaston kelloja ei nykyään niin paljoa asennella autoihin joissa on valmiina webasto, kun aika monessa autossa tuo webaston ohjauslogiikka alkaa toimimaan siten väärin ja auto ei tällöin esim. käynnistä lisälämmitintä vaikka pitäisi. Huonoimmassa tapauksessa ei lähde koko auto käyntiin, kun lämpö ei ole jakautunut oikein ja moottorinohjaus ymmärtää väärin tuon moottorin oikean lämpötilan. Ulkolämpötilaan nähden liian lyhyellä lämmityksellä olen itse ainakin huomannut vaikeaa käynnistyvyyttä, hehkutus loppuu todella nopeasti (kuten moottori olisi lämmin) ja auton käynnistyminen on ollut vaikeaa
-Mikäli webasto ei lähde käyntiin ja se tekee tarpeeksi monta käynnistysyritystä (taisi olla vain 2 tai 3), niin webasto menee käsittääkseni vikatilaan ja taitaa lähteä käyntiin vasta kun sen saa testerillä nollattua
-Ja kuten taisin jo aiemmassa postissa mainita, niin ainakin omassa autossani lämpömittari nousee vain n. neljäosaan jos ajo on pelkkää kaupunkiajoa reippaalla pakkasella, vaikka webasto on todistettavasti käynnissä. Nopeus reiluun 80 kmh ja lämmöt nousevat kesälukemiin (melkein puoleenväliin mittaria)
-----
XF-DS -10
XE 2.0d -16
ex.S-type 2.7D -05
jagulissimo
Viestit: 16
Liittynyt: La Joulu 29, 2012 1:30 pm
Paikkakunta: hki

Re: S-typen lämmöt ei nouse!

Viesti Kirjoittaja jagulissimo »

skissa05 kirjoitti:
-Mikäli webasto ei lähde käyntiin ja se tekee tarpeeksi monta käynnistysyritystä (taisi olla vain 2 tai 3), niin webasto menee käsittääkseni vikatilaan ja taitaa lähteä käyntiin vasta kun sen saa testerillä nollattua
Tämä tuli viime talvena koettua , mutta vikatilan saa itse kuitattua, kun käyttää webukan sulakkeen irti (sulake irti -> auto käyntiin pari minuuttia -> auto seis ja sulake takaisin paikalleen). Löytyy moottoritilan sulakerasiasta, sulake F3, 20A. Ylimmän rivin vasemmalta päin katsoen kolmas sulakepaikka.
Jaguar S-type 2.7D -05
otsolev
Viestit: 23
Liittynyt: Ti Loka 22, 2013 6:04 pm
Paikkakunta: Järvenpää

Re: S-typen lämmöt ei nouse!

Viesti Kirjoittaja otsolev »

Kiitos runsaasta palautteesta! Veikaampa että pidennän lämmitys aikaa
ja katson tilanteen uusiksi. Näitten tekstien mukaan kaikki "pitäisi" olla kunnossa!
Jaguar S-Type 2.7d -06
skissa05
Viestit: 125
Liittynyt: To Joulu 09, 2010 10:56 pm
Paikkakunta: PK-seutu

Re: S-typen lämmöt ei nouse!

Viesti Kirjoittaja skissa05 »

otsolev kirjoitti:Kiitos runsaasta palautteesta! Veikaampa että pidennän lämmitys aikaa
ja katson tilanteen uusiksi. Näitten tekstien mukaan kaikki "pitäisi" olla kunnossa!
Sen verran jäi itseänikin kaivelemaan asia, että katsoin mitä mittariston diagnostiikka sanoo itsellä ajossa moottorin lämmöksi. Sen saa näkyviin pitämällä vilkkuviiksen päässä olevaa ajotietokoneen nappia pohjassa kun käynnistää tai laittaa virrat päälle. Valikkoa pääsee scrollaamaan ajotietokoneen napeilla (siellä vasemmalla kojetaulun päässä). En muista mitä ne nappulat ovat, mutta ylimmästä mennään valikossa eteenpäin ja keskimmäisestä taaksepäin. Sieltä löytyy "engine temperature in" näyttö, jonka uskoisin olevan tieto siitä mitä lämpötilaa mittaristo saa auton antureista. Ainakin se liikkuu ihan samaan tahtiin lämpömittarin kanssa. Pois valikosta pääsee kun sammuttaa virrat.

Mulla normaali lämpö oli arvoissa 750-770 (75-77C arvaisin) tällä -15C pakkasella suht rauhallisessa ajossa (alle 80kmh). Sinänsä mielenkiintoista, koska webaston pitäisi pysyä täysillä kunnes jäähdytysnesteen lämpötila on 87C ja puoliteholla 87-90C ja mennä standby-tilaan jos lämmöt yli 90C. Nyt en tosin tiedä voiko tuohon mittariston näyttöön oikeasti luottaa ja tulkitsenko sen näyttöä ylipäätään oikein.

Olisikin mielenkiintoista kuulla muilta diesel s-tyyppiläisiltä mitä lämpömittari ja tuo mittariston diagnostiikka näyttää. Voihan hyvinkin olla, että termostaatti olisi itsellänikin osin jumissa tai sitten nuo diagnostiikan arvot eivät ole oikeita asteita. Jotenkin uskoisin että koneen lämpö etenkin täysillä pöhisevällä webastolla autettuna pitäisi kyllä riittää nostamaan lämmöt tuonne 87C tuntumaan vaikka pakkasta olisi kuinka, jos kaikki on kunnossa.
-----
XF-DS -10
XE 2.0d -16
ex.S-type 2.7D -05
Vastaa Viestiin