x-type diesel ja lämmöt

Yleinen Jaguar-keskustelu
mayhem
Viestit: 82
Liittynyt: La Kesä 01, 2013 2:36 pm
Paikkakunta: vantaa

x-type diesel ja lämmöt

Viesti Kirjoittaja mayhem »

onko totta ettei x-type diesel lämpene talvella,täällä mittarissa -11 ja auton lämpömittari nousee hikisesti ekan viivan kohtaan eli hivenen yli sinisen.
JMH
Viestit: 119
Liittynyt: Pe Maalis 09, 2012 10:18 am

Re: x-type diesel ja lämmöt

Viesti Kirjoittaja JMH »

Meillä lämmöt kyllä nousee melkein puoleen väliin parhaimmillaan. Yleensä lämmöt näillä pakkasilla siinä "klo 11" paikkeilla. Meillä eberi kunnossa ja jäähdytysnesteen termostaatti sekä öljynjäähdyttimen termostaatti vaihdettu.

Onko eberi kunnossa?

Meillä kun auto ostettiin, niin lämmöt ei noussu juuri sinistä aluetta ylemmäksi. Eberi huusi koko ajan. Jäähdytysnesteen termostaatti vaihdettiin, mutta ei vaikutusta kovin paljoa. Lopuksi vaihdettiin öljynjäähdyttimen termostaatti, niin alkoi mittari nousemaan. Ford-liikkeessä eivät uskoneet että öljynjäähdyttimen termostaatin vaihto auttaisi. Väärässä olivat.
Ex S-type 2.7d Executive vm-06
Ex X-Type Estate 2,0d Executive vm-04
Avatar
Alibaba
Viestit: 117
Liittynyt: To Elo 05, 2010 2:07 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: x-type diesel ja lämmöt

Viesti Kirjoittaja Alibaba »

Minun X:ni lämpeää samalla tavalla kuin JMH:lla eli mittari nousee melkein puoleen väliin, mutta tämä vaatii jo pidemmän ajomatkan eli yli 10 km. Lämpöä alkaa tulla melkein heti ohjaamoon ja mittarin neula lähtee nousemaan n. 5 minuutin ajon jälkeen, jos eberi on kunnossa.
     - Juha -
'21 E-Pace P300e
Ex. '11 XF 2.2D
Ex. '07 X-TYPE 2.0D
_________________
Masahai
Viestit: 9
Liittynyt: La Elo 04, 2012 9:59 am
Paikkakunta: Oulu

Re: x-type diesel ja lämmöt

Viesti Kirjoittaja Masahai »

Oulun pakkasissa X-type näyttänyt kyntensä jo parin talven ajan.
Ongelmana vain välillä se, että miten kuuman ilman saa leviämään tasaisesti autossa. Nyt tilanne joko jaloille tai tuulilasille mutta ei oikein sopivasti molemmille.
masahai
-Jaguar XF 3.0 Diesel A 2015
mayhem
Viestit: 82
Liittynyt: La Kesä 01, 2013 2:36 pm
Paikkakunta: vantaa

Re: x-type diesel ja lämmöt

Viesti Kirjoittaja mayhem »

autossa webasto kaukosäätimellä ja en tiedä siitä muuta kun että ainakin kone lämpenee kun sen laittaa lämmittämään ennen ajoa.Tuolta kans etsiskelin ja tosiaan juttua löyty noista termareista,mistä noita saa ja minkä hintasia ja minkälaisia vaihtaa.
JMH
Viestit: 119
Liittynyt: Pe Maalis 09, 2012 10:18 am

Re: x-type diesel ja lämmöt

Viesti Kirjoittaja JMH »

Termarit on samoja mitä Mondeon tdci koneessa eli Fordilta saa ne. Hinnat tuskin montaa kymppiä kappale. Vaihtamisen vaikeudesta en osaa sanoa. Omat vaihdettiin autoliikkeen pikkiin.
Ex S-type 2.7d Executive vm-06
Ex X-Type Estate 2,0d Executive vm-04
mayhem
Viestit: 82
Liittynyt: La Kesä 01, 2013 2:36 pm
Paikkakunta: vantaa

Re: x-type diesel ja lämmöt

Viesti Kirjoittaja mayhem »

no nyt on osat tilattu,tilasin samalla vesipumpun ja sen kiristin hässäkän,nyt kiinnostas tietää miten noi termarit ja pumpun saa helpoiten vaihdettua.
juge
Viestit: 372
Liittynyt: Ti Syys 09, 2008 8:58 pm
Paikkakunta: Nurmo

Re: x-type diesel ja lämmöt

Viesti Kirjoittaja juge »

Tässä Jaguarin oma numero X-Typen kakkostermarille: 02JD61162. Joskus sain kaivettua tuolle hinnan, ja se oli 20 puntaa, eli noin 24e.

Tämä on oil cooler thermostat, joka määrää sen, miten lämpöisenä jäähdytinneste päästetään kiertämään öljynlauhduttimessa. Ja yllämainittu termarinumero on termari joka aukee myöhemmin kuin alkuperäinen ja pitäisi auttaa lämpöihin. Ja tietty se jonkin verran vaikuttaa moottorin lämpötilaan että jos se päästää liian varhain vielä kylmän jäähdytinnesteen kiertämään öljynlauhduttimessa, eihän siinä nesteet lämpene kun -15 asteinen ilma ajoviiman kylmentämänä painaa öljynlauhduttimen läpi.

Mondeon omaa kakkos termaria siihen ei kannata ostaa, koska siitä ei ole mitään apua - olettaen ettei alkuperäinen se ole kuitenkaan juuttunut kokonaan auki asentoon. Nimimerkki kokemusta on tuon vaihtamisesta. Ostin Fordin termarin, enkä ite ainakaan huomannut suurta eroa lämpenemisessä.

Tämä kakkostermari sijaitsee moottorin etupuolella, muistaakseni edestä päin katsottuna kuskin puolella kuitenkin. Aika lähellä moottorin omaa termaria. Mutta vaatii vähän näpräämistä että sen saa vaihdettua.

Tämän näkönen se kuitenkin on: http://www.ford-shop.com/image/data/For ... 128018.jpg

Joskus jostain ford palstalta luin että joku oli mondeo diiseliin vaihtanut Jaguarin termarin juuri saman ongelman takia, mutta en muista oliko miten paljoa auttanut.

Tosin, pakkasia kun on se yli 15, nämä X-Type dieselin koneet on juuri sitä ikäluokkaa että ne ei turhia hukkalämpöjä tuota ilman sähköistä tai polttoainekäyttöistä lisälämmitintä, joten en kyllä osaa sanoa että auttaako miten paljon tuo kakkostermarin vaihto.

Kun vaihdat tuon termarin, varaa olikohan puolisentoista - kaksi litraa jäähdytinnestettä. Eikös X-Typessä ollut punainen neste? Sen sekaan ei saa sitten sitä vanhaa perinteistä vihreää laittaa.

Mutta ite aikanaan tein sellaisen huomion, että kun jäähdyttäjän eteen laittoi pahvin siten, että se peitti myös alhaalla olevan öljynlauhduttimen niin ilman Eberiä auto lämpeni vähän reipas kymmenen asteen pakkasten tienoille nopeammin kuin pahvi joka peitti pelkästään jäähdyttimen. Mielenkiintoista oli se että aivan sama ajoitko 0 -kelissä vai 20 pakkasessa, lämmöt ei nousseet yli puolenvälin vaikka pahvi peitti ainakin 95% jäähdyttimestä ja öljynlauhduttimesta.
T: Jukka H
MCS Countryman All4 Aut, Mini 1000 Mayfair Aut, Volvo XC70 d5 awd Polestar ja Hobby 495UFe
JMH
Viestit: 119
Liittynyt: Pe Maalis 09, 2012 10:18 am

Re: x-type diesel ja lämmöt

Viesti Kirjoittaja JMH »

Meillä ei lämmennyt ennen kuin kakkostermari vaihdettiin (Fordin osa). Ekaksi vaihdettiin moottorin termostaatti ja melko pieni oli vaikutus lämpenemiseen. Ford liikkeessä sanoivat että ei auta öljynjäähdyttimen termarin vaihto lämpenemiseen. Vaihtoivat osan ja pyysivät ilmoittaa että oliko siitä apua. Olihan siitä.
Ex S-type 2.7d Executive vm-06
Ex X-Type Estate 2,0d Executive vm-04
TexPat
Viestit: 520
Liittynyt: Ti Elo 19, 2008 5:25 pm

Re: x-type diesel ja lämmöt

Viesti Kirjoittaja TexPat »

juge kirjoitti: öljynlauhduttimessa
Puhut asiaa käytännön kokemuksen tuomalla rintaäänellä mutta pilkkua viilavana insinööritieteiden edustajana haluan vielä tarkentaa että kyseessä on luonnollisesti öljynjäähdytin. Ainoa lauhdutin mitä autoista löytyy liittyy ilmastointilaitteeseen.

Kuka muuten tietää mistä tämä virheellinen termi "öljynlauhdutin" on tullut Suomen kieleen? Haluaisin syyttää tästäkin virheestä Mr. Kataista ja kumppaneita mutta tämä lienee vanhempaa alkuperää.
TexPat
Viestit: 520
Liittynyt: Ti Elo 19, 2008 5:25 pm

Re: x-type diesel ja lämmöt

Viesti Kirjoittaja TexPat »

JMH kirjoitti:Meillä ei lämmennyt ennen kuin kakkostermari vaihdettiin (Fordin osa). Ekaksi vaihdettiin moottorin termostaatti ja melko pieni oli vaikutus lämpenemiseen. Ford liikkeessä sanoivat että ei auta öljynjäähdyttimen termarin vaihto lämpenemiseen. Vaihtoivat osan ja pyysivät ilmoittaa että oliko siitä apua. Olihan siitä.
Fordin "automekaanikon" pitäisi mennä huoltamaan ilma/öljyjäähdytteisiä Porscheja hetkeksi niin huomaisi kuinka paljon lämpöä polttomoottorissa voidaan siirtää öljyn kautta.
mayhem
Viestit: 82
Liittynyt: La Kesä 01, 2013 2:36 pm
Paikkakunta: vantaa

Re: x-type diesel ja lämmöt

Viesti Kirjoittaja mayhem »

Isot kiitokset vinkeistä,mutta yritin tuolla osanumerolla etsiä tota termostaattia,mutta en ainakaan ebaysta löytänyt,oisko kellään vinkkiä mistä ton termostaatin saa tilattua.
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: x-type diesel ja lämmöt

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
mayhem
Viestit: 82
Liittynyt: La Kesä 01, 2013 2:36 pm
Paikkakunta: vantaa

Re: x-type diesel ja lämmöt

Viesti Kirjoittaja mayhem »

katoin tota samaa just äsken ja aika rapea hinta toimituskuluineen.n.53 puntaa.Ja sit vissiin ei voi maksaa paypalilla.Löyty toinen brittifirma ja hintaa tuli kaikkineen 40 puntaa.
Avatar
JMSC
Viestit: 1034
Liittynyt: Ke Joulu 05, 2012 11:00 pm
Paikkakunta: Lempäälä

Re: x-type diesel ja lämmöt

Viesti Kirjoittaja JMSC »

Fordilta 33,20€ OVH hinta tuolle em. öljynjäähdyttimen termostaatille.
Vaimolla S-type 3.0V6
XJR-6

Honda CB 1300F Super Four

EX:ät
Ford Sierra -83 1.6GL "museopeli" (luovutettu parempaan kotiin)
X-type 2.0D siirtyi suvussa eteenpäin
Honda CB SevenFifty
Mondeo GT V6 aut. farkku
Mondeo 1.8GLX RIP
Vastaa Viestiin