x-type diesel ja lämmöt
x-type diesel ja lämmöt
onko totta ettei x-type diesel lämpene talvella,täällä mittarissa -11 ja auton lämpömittari nousee hikisesti ekan viivan kohtaan eli hivenen yli sinisen.
Re: x-type diesel ja lämmöt
Meillä lämmöt kyllä nousee melkein puoleen väliin parhaimmillaan. Yleensä lämmöt näillä pakkasilla siinä "klo 11" paikkeilla. Meillä eberi kunnossa ja jäähdytysnesteen termostaatti sekä öljynjäähdyttimen termostaatti vaihdettu.
Onko eberi kunnossa?
Meillä kun auto ostettiin, niin lämmöt ei noussu juuri sinistä aluetta ylemmäksi. Eberi huusi koko ajan. Jäähdytysnesteen termostaatti vaihdettiin, mutta ei vaikutusta kovin paljoa. Lopuksi vaihdettiin öljynjäähdyttimen termostaatti, niin alkoi mittari nousemaan. Ford-liikkeessä eivät uskoneet että öljynjäähdyttimen termostaatin vaihto auttaisi. Väärässä olivat.
Onko eberi kunnossa?
Meillä kun auto ostettiin, niin lämmöt ei noussu juuri sinistä aluetta ylemmäksi. Eberi huusi koko ajan. Jäähdytysnesteen termostaatti vaihdettiin, mutta ei vaikutusta kovin paljoa. Lopuksi vaihdettiin öljynjäähdyttimen termostaatti, niin alkoi mittari nousemaan. Ford-liikkeessä eivät uskoneet että öljynjäähdyttimen termostaatin vaihto auttaisi. Väärässä olivat.
Ex S-type 2.7d Executive vm-06
Ex X-Type Estate 2,0d Executive vm-04
Ex X-Type Estate 2,0d Executive vm-04
Re: x-type diesel ja lämmöt
Minun X:ni lämpeää samalla tavalla kuin JMH:lla eli mittari nousee melkein puoleen väliin, mutta tämä vaatii jo pidemmän ajomatkan eli yli 10 km. Lämpöä alkaa tulla melkein heti ohjaamoon ja mittarin neula lähtee nousemaan n. 5 minuutin ajon jälkeen, jos eberi on kunnossa.
- Juha -
'21 E-Pace P300e
Ex. '11 XF 2.2D
Ex. '07 X-TYPE 2.0D
_________________
'21 E-Pace P300e
Ex. '11 XF 2.2D
Ex. '07 X-TYPE 2.0D
_________________
Re: x-type diesel ja lämmöt
Oulun pakkasissa X-type näyttänyt kyntensä jo parin talven ajan.
Ongelmana vain välillä se, että miten kuuman ilman saa leviämään tasaisesti autossa. Nyt tilanne joko jaloille tai tuulilasille mutta ei oikein sopivasti molemmille.
masahai
Ongelmana vain välillä se, että miten kuuman ilman saa leviämään tasaisesti autossa. Nyt tilanne joko jaloille tai tuulilasille mutta ei oikein sopivasti molemmille.
masahai
-Jaguar XF 3.0 Diesel A 2015
Re: x-type diesel ja lämmöt
autossa webasto kaukosäätimellä ja en tiedä siitä muuta kun että ainakin kone lämpenee kun sen laittaa lämmittämään ennen ajoa.Tuolta kans etsiskelin ja tosiaan juttua löyty noista termareista,mistä noita saa ja minkä hintasia ja minkälaisia vaihtaa.
Re: x-type diesel ja lämmöt
Termarit on samoja mitä Mondeon tdci koneessa eli Fordilta saa ne. Hinnat tuskin montaa kymppiä kappale. Vaihtamisen vaikeudesta en osaa sanoa. Omat vaihdettiin autoliikkeen pikkiin.
Ex S-type 2.7d Executive vm-06
Ex X-Type Estate 2,0d Executive vm-04
Ex X-Type Estate 2,0d Executive vm-04
Re: x-type diesel ja lämmöt
no nyt on osat tilattu,tilasin samalla vesipumpun ja sen kiristin hässäkän,nyt kiinnostas tietää miten noi termarit ja pumpun saa helpoiten vaihdettua.
Re: x-type diesel ja lämmöt
Tässä Jaguarin oma numero X-Typen kakkostermarille: 02JD61162. Joskus sain kaivettua tuolle hinnan, ja se oli 20 puntaa, eli noin 24e.
Tämä on oil cooler thermostat, joka määrää sen, miten lämpöisenä jäähdytinneste päästetään kiertämään öljynlauhduttimessa. Ja yllämainittu termarinumero on termari joka aukee myöhemmin kuin alkuperäinen ja pitäisi auttaa lämpöihin. Ja tietty se jonkin verran vaikuttaa moottorin lämpötilaan että jos se päästää liian varhain vielä kylmän jäähdytinnesteen kiertämään öljynlauhduttimessa, eihän siinä nesteet lämpene kun -15 asteinen ilma ajoviiman kylmentämänä painaa öljynlauhduttimen läpi.
Mondeon omaa kakkos termaria siihen ei kannata ostaa, koska siitä ei ole mitään apua - olettaen ettei alkuperäinen se ole kuitenkaan juuttunut kokonaan auki asentoon. Nimimerkki kokemusta on tuon vaihtamisesta. Ostin Fordin termarin, enkä ite ainakaan huomannut suurta eroa lämpenemisessä.
Tämä kakkostermari sijaitsee moottorin etupuolella, muistaakseni edestä päin katsottuna kuskin puolella kuitenkin. Aika lähellä moottorin omaa termaria. Mutta vaatii vähän näpräämistä että sen saa vaihdettua.
Tämän näkönen se kuitenkin on: http://www.ford-shop.com/image/data/For ... 128018.jpg
Joskus jostain ford palstalta luin että joku oli mondeo diiseliin vaihtanut Jaguarin termarin juuri saman ongelman takia, mutta en muista oliko miten paljoa auttanut.
Tosin, pakkasia kun on se yli 15, nämä X-Type dieselin koneet on juuri sitä ikäluokkaa että ne ei turhia hukkalämpöjä tuota ilman sähköistä tai polttoainekäyttöistä lisälämmitintä, joten en kyllä osaa sanoa että auttaako miten paljon tuo kakkostermarin vaihto.
Kun vaihdat tuon termarin, varaa olikohan puolisentoista - kaksi litraa jäähdytinnestettä. Eikös X-Typessä ollut punainen neste? Sen sekaan ei saa sitten sitä vanhaa perinteistä vihreää laittaa.
Mutta ite aikanaan tein sellaisen huomion, että kun jäähdyttäjän eteen laittoi pahvin siten, että se peitti myös alhaalla olevan öljynlauhduttimen niin ilman Eberiä auto lämpeni vähän reipas kymmenen asteen pakkasten tienoille nopeammin kuin pahvi joka peitti pelkästään jäähdyttimen. Mielenkiintoista oli se että aivan sama ajoitko 0 -kelissä vai 20 pakkasessa, lämmöt ei nousseet yli puolenvälin vaikka pahvi peitti ainakin 95% jäähdyttimestä ja öljynlauhduttimesta.
Tämä on oil cooler thermostat, joka määrää sen, miten lämpöisenä jäähdytinneste päästetään kiertämään öljynlauhduttimessa. Ja yllämainittu termarinumero on termari joka aukee myöhemmin kuin alkuperäinen ja pitäisi auttaa lämpöihin. Ja tietty se jonkin verran vaikuttaa moottorin lämpötilaan että jos se päästää liian varhain vielä kylmän jäähdytinnesteen kiertämään öljynlauhduttimessa, eihän siinä nesteet lämpene kun -15 asteinen ilma ajoviiman kylmentämänä painaa öljynlauhduttimen läpi.
Mondeon omaa kakkos termaria siihen ei kannata ostaa, koska siitä ei ole mitään apua - olettaen ettei alkuperäinen se ole kuitenkaan juuttunut kokonaan auki asentoon. Nimimerkki kokemusta on tuon vaihtamisesta. Ostin Fordin termarin, enkä ite ainakaan huomannut suurta eroa lämpenemisessä.
Tämä kakkostermari sijaitsee moottorin etupuolella, muistaakseni edestä päin katsottuna kuskin puolella kuitenkin. Aika lähellä moottorin omaa termaria. Mutta vaatii vähän näpräämistä että sen saa vaihdettua.
Tämän näkönen se kuitenkin on: http://www.ford-shop.com/image/data/For ... 128018.jpg
Joskus jostain ford palstalta luin että joku oli mondeo diiseliin vaihtanut Jaguarin termarin juuri saman ongelman takia, mutta en muista oliko miten paljoa auttanut.
Tosin, pakkasia kun on se yli 15, nämä X-Type dieselin koneet on juuri sitä ikäluokkaa että ne ei turhia hukkalämpöjä tuota ilman sähköistä tai polttoainekäyttöistä lisälämmitintä, joten en kyllä osaa sanoa että auttaako miten paljon tuo kakkostermarin vaihto.
Kun vaihdat tuon termarin, varaa olikohan puolisentoista - kaksi litraa jäähdytinnestettä. Eikös X-Typessä ollut punainen neste? Sen sekaan ei saa sitten sitä vanhaa perinteistä vihreää laittaa.
Mutta ite aikanaan tein sellaisen huomion, että kun jäähdyttäjän eteen laittoi pahvin siten, että se peitti myös alhaalla olevan öljynlauhduttimen niin ilman Eberiä auto lämpeni vähän reipas kymmenen asteen pakkasten tienoille nopeammin kuin pahvi joka peitti pelkästään jäähdyttimen. Mielenkiintoista oli se että aivan sama ajoitko 0 -kelissä vai 20 pakkasessa, lämmöt ei nousseet yli puolenvälin vaikka pahvi peitti ainakin 95% jäähdyttimestä ja öljynlauhduttimesta.
T: Jukka H
MCS Countryman All4 Aut, Mini 1000 Mayfair Aut, Volvo XC70 d5 awd Polestar ja Hobby 495UFe
MCS Countryman All4 Aut, Mini 1000 Mayfair Aut, Volvo XC70 d5 awd Polestar ja Hobby 495UFe
Re: x-type diesel ja lämmöt
Meillä ei lämmennyt ennen kuin kakkostermari vaihdettiin (Fordin osa). Ekaksi vaihdettiin moottorin termostaatti ja melko pieni oli vaikutus lämpenemiseen. Ford liikkeessä sanoivat että ei auta öljynjäähdyttimen termarin vaihto lämpenemiseen. Vaihtoivat osan ja pyysivät ilmoittaa että oliko siitä apua. Olihan siitä.
Ex S-type 2.7d Executive vm-06
Ex X-Type Estate 2,0d Executive vm-04
Ex X-Type Estate 2,0d Executive vm-04
Re: x-type diesel ja lämmöt
Puhut asiaa käytännön kokemuksen tuomalla rintaäänellä mutta pilkkua viilavana insinööritieteiden edustajana haluan vielä tarkentaa että kyseessä on luonnollisesti öljynjäähdytin. Ainoa lauhdutin mitä autoista löytyy liittyy ilmastointilaitteeseen.juge kirjoitti: öljynlauhduttimessa
Kuka muuten tietää mistä tämä virheellinen termi "öljynlauhdutin" on tullut Suomen kieleen? Haluaisin syyttää tästäkin virheestä Mr. Kataista ja kumppaneita mutta tämä lienee vanhempaa alkuperää.
Re: x-type diesel ja lämmöt
Fordin "automekaanikon" pitäisi mennä huoltamaan ilma/öljyjäähdytteisiä Porscheja hetkeksi niin huomaisi kuinka paljon lämpöä polttomoottorissa voidaan siirtää öljyn kautta.JMH kirjoitti:Meillä ei lämmennyt ennen kuin kakkostermari vaihdettiin (Fordin osa). Ekaksi vaihdettiin moottorin termostaatti ja melko pieni oli vaikutus lämpenemiseen. Ford liikkeessä sanoivat että ei auta öljynjäähdyttimen termarin vaihto lämpenemiseen. Vaihtoivat osan ja pyysivät ilmoittaa että oliko siitä apua. Olihan siitä.
Re: x-type diesel ja lämmöt
Isot kiitokset vinkeistä,mutta yritin tuolla osanumerolla etsiä tota termostaattia,mutta en ainakaan ebaysta löytänyt,oisko kellään vinkkiä mistä ton termostaatin saa tilattua.
- kissaeläin
- Viestit: 4838
- Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
- Paikkakunta: Helsinki
Re: x-type diesel ja lämmöt
Terve !
Tässä kaiketi http://britishparts.co.uk/products/6195 ... ne-JD61162
Tässä kaiketi http://britishparts.co.uk/products/6195 ... ne-JD61162
S Type R (2002) -Black Edition-
Re: x-type diesel ja lämmöt
katoin tota samaa just äsken ja aika rapea hinta toimituskuluineen.n.53 puntaa.Ja sit vissiin ei voi maksaa paypalilla.Löyty toinen brittifirma ja hintaa tuli kaikkineen 40 puntaa.
Re: x-type diesel ja lämmöt
Fordilta 33,20€ OVH hinta tuolle em. öljynjäähdyttimen termostaatille.
Vaimolla S-type 3.0V6
XJR-6
Honda CB 1300F Super Four
EX:ät
Ford Sierra -83 1.6GL "museopeli" (luovutettu parempaan kotiin)
X-type 2.0D siirtyi suvussa eteenpäin
Honda CB SevenFifty
Mondeo GT V6 aut. farkku
Mondeo 1.8GLX RIP
XJR-6
Honda CB 1300F Super Four
EX:ät
Ford Sierra -83 1.6GL "museopeli" (luovutettu parempaan kotiin)
X-type 2.0D siirtyi suvussa eteenpäin
Honda CB SevenFifty
Mondeo GT V6 aut. farkku
Mondeo 1.8GLX RIP