V12 Jaguar käyttöautoksi

Yleinen Jaguar-keskustelu
sdfx
Viestit: 3
Liittynyt: La Tammi 18, 2014 4:24 pm
Paikkakunta: satakunta

V12 Jaguar käyttöautoksi

Viesti Kirjoittaja sdfx »

Terve tännekkin!

Eli, on alkanut tekemään mieli tollasta V12 koneista Jaggea käyttöpeliksi. Ei ehkä ihan lähiaikoina, mutta jospa sitten hamassa tulevaisuudessa. Mulla on vähän näitten autojen kanssa mennyt niin että harrastepelit ja käyttöpelit on vähän sekasin, joten ajetaan sillä mikä toimii, ja millä juuri sillä hetkellä huvittaa ajaa. Autojen keski-ikäkin on 80-luvun alkua... Aina täytyy olla vara-auto ja vara-auton vara-auto kun noita vanhoja harrastelee :lol:

Todennäkösesti jotain 70-80 lukua olisi hakusessa, kuitenkin hyvä olisi että auto olisi jo sillä taloudellisemmalla koneella (HE?). En paljoa aja, mutta 10 000 - 15 000 voi ehkä tulla täyteen vuodessa.


Mutta, miten tommonen kone ja tollaset 70- ja 80-luvun jagget yleisesti ottaen toimii?

Ilmeisesti toi V12 on kokonaan alumiinivalua? Miten mahdollinen kansityö? Onko niin kuin joissain muissa merkeissä että kannenpultit on jumissa ja katkeaa jonka jälkeen pitää ettiä uusi lohko?

Entä koneen kestävyys muuten? Mitä tollanen maantieajossa kuluttaa?

Entäs miten osasaanti? Löytyykö kulutusosia helpolla, vai onko kiven alla? Onko halpaa vai kallista lystiä korjata?

Miten sähköt pelaa? Pitääkö "Luukas oli hyvä saarnamies, mutta huono sähkömies" paikkaansa noissa sähkölaitteissa?

Mitä muuta hyvää/huonoa noista jaguaareista olisi kokeeneemmilla sanottavaa?
Avatar
Aonsaithya
Viestit: 514
Liittynyt: Su Elo 19, 2012 8:06 pm
Paikkakunta: Espoo

Re: V12 Jaguar käyttöautoksi

Viesti Kirjoittaja Aonsaithya »

Kovin paljon en tiedä näistä, mutta sen käsityksen olen saanut että V12-koneet ovat hieman riskaabeleita aivan viimeisiä (6.0, 95-96 tjsp) lukuunottamatta. XJS vai XJ12/DoubleSix?

Tämä näyttää hyvältä lukaistavaksi:
http://forums.finalgear.com/questions-a ... xjs-22857/
Viimeksi muokannut Aonsaithya, Ma Tammi 20, 2014 11:44 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ex: 2007 XK 4.2, Liquid Silver & Charcoal
Ex: 2001 X-Type 2.5 SE, Platinum, Dove & Granite
xke-68
Viestit: 42
Liittynyt: Ma Joulu 12, 2011 8:59 pm
Paikkakunta: Raasepori, Snappertuna

Re: V12 Jaguar käyttöautoksi

Viesti Kirjoittaja xke-68 »

Osta minun V12 xj-s! Talvella ei ole koskaan ajettu mutta jokainen saa tehdä omalle autolleen niin
Kuin haluaa. Pari talvea suolateillä niin varmasti näkyy kohta ruostekukkasia. Tässä autossa niitä ei ole!
----XKE-68----
Jaguar E type OTS -68
Jaguar MK2 3,8 -62
Morgan +8 3,5V8 -82
sdfx
Viestit: 3
Liittynyt: La Tammi 18, 2014 4:24 pm
Paikkakunta: satakunta

Re: V12 Jaguar käyttöautoksi

Viesti Kirjoittaja sdfx »

Osta minun V12 xj-s!
Jos joskus tulevaisuudessa et ole tuota vielä saanut myytyä, voin olla ostajaehdokas. Tällä hetkellä pitäisi saada noita projekteja tehtyä loppuun ja jotain myytyäkkin ennen kun mitään pystyn ostamaan.
Pari talvea suolateillä niin varmasti näkyy kohta ruostekukkasia.
Onko nämä Jaguaarit siis sellasia, että pelti ruostuu vaikka miten suojaisi/pesisi auton pohjaa jos vaan talvella ajaa?

Siinä tapauksessa sen kyllä voisi säästää sitten talven suolakeleiltä ja ajaa jollain muulla sen aikaa.
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2061
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: V12 Jaguar käyttöautoksi

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

Terve,

No suolassa ruostuu ihan kaikki ja alumiini, joka ei ruostu, syöpyy ja muuttuu jauhoksi.

Ihan samalla tavalla nää ruostuu kuin Suomessa, Ruotsissa, Saksassa, Ranskassa, Italiassa ja Jenkeissä tehdytkin autot, voi suojata, ruostuu vähemmän, tai sitten voi myös välttää suolaa, mielellään pestä sen lillin aina pois heti tuoreena jne. niin ruostuu vähemmän.

XJ40 ja loppupään kolmossarjan XJ:t ja XJS:t on galvanoitu tehtaalla, mutta kaikki joilla on kokemusta tietää, ettei se estä ruostumista, vain hidastaa sitä.

Laitan pari kuvaa, jos osaan...

Tavallaan sopivin "moderni" mutta "klassinen" V12 on varmaan viimeiset X300-koppaiset 1995-1997 vm.

Tosin itse tykkään harrasteautoissa kaasareista, ei tarvitse olla sähkömies voidakseen debugata ja roplata. 8)

Kulutus on aika suhteellinen noilla kilsoilla, vähemmän vie taatusti kuin yksikään italialainen 12-sylinterinen, mutta enemmän kuin mikään Toyota. Oman kokemuksen mukaan sekä Pre-HE ruisku V12 vie nätissä maantieajossa n. 16-18L/100km ja kaupungissa tottavie enemmän, kaasari-E-type vie vähemmän, mutta johtunee pienemmästä massasta, ilmanvastuksesta ja manuaalilaatikosta, alle 15L/100km en silti päässyt ainakaan viime kesänä, tosin se voi johtua myös oikean jalan asennosta. ;)

90-luvun autossa on sitten kaikenmaailman ABS:t yms. mikä voi talvella olla ihan hyväkin asia.

Hyväkuntoinen Series 1 SWB XJ12 on musta yksi kaikkein makeimmista autoista, toki on se Series 2 XJ12C:kin aika pähee! :D

Niitä tosin ei ole tehty manuaaleina, vain kuusisylinterisiä XJ:tä on. XJS:ää on tehty manuaalina, mutta alkuperäinen sellainen on harvinainen, en ole nähnyt koskaan, E-typeistä on sentään aika iso osa manuaaleja. Ei se automaatillakaan ole mikään hullumpi peli, mutta erilainen kylläkin. Aika mukava ajaa, muttei niin välitön. 8)

-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Avatar
Aonsaithya
Viestit: 514
Liittynyt: Su Elo 19, 2012 8:06 pm
Paikkakunta: Espoo

Re: V12 Jaguar käyttöautoksi

Viesti Kirjoittaja Aonsaithya »

Hyvä tietopläjäys taas jakuvaarilta!

XJ12C:tä sivuten, näitä ei kovin paljoa ole tehty:
http://www.nettiauto.com/jaguar/daimler/6147023
Ex: 2007 XK 4.2, Liquid Silver & Charcoal
Ex: 2001 X-Type 2.5 SE, Platinum, Dove & Granite
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2061
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: V12 Jaguar käyttöautoksi

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

Terve,

No kiitos, juu tuo on todella harvinainen, oikeastaan ainoa laatuaan, ainakin Suomessa, on Suomen vanhin coupe, muttei voi siis laskea mukaan tuohon myyjän mainitsemaan 407:ään...koska tuo auto on vm. 1970 ja ensimmäiset coupen protot valmistuivat 1973 ja ensimmäiset tuotantoautot 1975. :o

Kyseessä on siis korinvaihto, eikä vain korin, vaan myös koneen ja merkin! :D

Se on siis matkanvarrella ollut ensin vm. 1970 XJ6, ihan normaali neliovinen kuusisylinterinen automaatti, sitten siitä on aikoinaan Forström tehnyt muistaakseni Englannista hommaamansa korin avulla XJ6C:n, ekan sellaisen Suomessa, kaiketi hyvin, koska Englannista herui palkintokin tapahtuman yhteydessä 80-luvun alussa. Sitten pellin alle vaihtui 12-sylinterinen ja ainakin etujarrut, sillä tuohon aikaan muutos edellytti sitä, ja lopuksi vaihtui vielä merkkikin Daimleriksi badgejen, syylarin maskin ja takaluukun kromin muodossa. Kaikki siis tuolla BMD-12 rek.tunnuksella, eli on siinä historiaa.

Suomessa on ainakin kaksi niistä tehtaan tekemistä 407:stä Daimler Double Six Coupésta, molemmat ovat olleet RHD, ainakin toinen on kovertoitu LHD:ksi, alkup. LHD autoja tehtiin vain 26 kpl, ne ovat todella harvinaisia XJ:ksi! Valmistenumero on se, mistä voi aina aloittaa...

-Jakuvaari

Jk. Nuo valmistusmäärät eivät aina täsmää, luulen että niitä valmistui oikeasti vähemmän kuin tuo 407 kpl, esim. sillä maailman ainoalla (oikealla) Daimler Double Six Coupé Vanden Plasilla on (LHD) XJ12C valmistenumero, tietoa ja kuva sillä Aussi-coupe sivustolla, googlesta löytyy...
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
HEF
Viestit: 555
Liittynyt: Ti Marras 16, 2004 11:59 am
Paikkakunta: Oxelösund

Re: V12 Jaguar käyttöautoksi

Viesti Kirjoittaja HEF »

Voin ihan kokemuksesta kertoa, että mikään Jaguarin 12-reikäinen ei kestä Suomen talvea. Nämä ovat kaikki vanhempia korimalleja ja vaikka
niitä kuinka puhdistaisi ja huoltaisi, niin kyllä ne kaikesta huolimatta alkavat repsahtaa. Lämmityslaitteiden tehot ovat liian heikot
kuivatakseen autojen sisätilat, ja isot koneet vaativat jonkin verran ajomatkaa ennekuin normaali käyntilämpötila on saavutettu.
Lyhyt pätkäajo näillä vanhemmilla 6 ja 12 reikäisillä tietää vaikeuksia jatkossa, sillä mm. ryyppy makaa päällä huomattavan pitkään.

Talviajoon joku japsi ja kesällä sitten pääsee nauttimaan 12-pyttyisen kyydistä.
100 Jaguaaria vitriinissä.

Remember, common sense is not common.
sdfx
Viestit: 3
Liittynyt: La Tammi 18, 2014 4:24 pm
Paikkakunta: satakunta

Re: V12 Jaguar käyttöautoksi

Viesti Kirjoittaja sdfx »

No suolassa ruostuu ihan kaikki ja alumiini, joka ei ruostu, syöpyy ja muuttuu jauhoksi.
Ruostuu, mutta autoissakin on eroja. En sitten tiiä mistä se johtuu, tietysti pellin ja maalin paksuus ja laatu vaikuttaa, sekä rakenteet.

Toiset ruostuu nopeasti (80-luvun tojotat, morris marinat..) ja toiset hitaammin. Kuitenkin kaikki ruostuu :lol:
Tosin itse tykkään harrasteautoissa kaasareista, ei tarvitse olla sähkömies voidakseen debugata ja roplata.
Kyllä itsekkin kaasareista tykkään omissakin autoissa kaikissa tällä hetkellä kaasari. Silti ainakin omat kokemukset Volvojen ja Saabbien kanssa tukee sitä, ettei Suomalaiset kovin innoissaan tee tolle strömbergille mitään, ja antaa olla vaikka se auto veisi 7 sijaan 15 litraa sadalla, kävisi huonosti, eikä menisi päästöistä läpi..Tollasten strömppien korjaaminen tulee nopeesti maksamaan paljon, jos niistä kaasareista on kaikki kulutettu loppuun.
90-luvun autossa on sitten kaikenmaailman ABS:t yms. mikä voi talvella olla ihan hyväkin asia.
Ehkä talvella, mutta noissakin on kaikkea vikaa vanhemmiten, ABS valot palaa ja katsastussetä hylkää. 90-luvun autossa on kanssa se, että ne on vähäpäästösiä kaikki. Usein muitten merkkisten autojen ollessa kyseessä on jouduttu ehjää autoa (kulutus hyvä, käy hyvin ja tehot tallella) korjaamaan sen vuoksi ettei mene päästöihin...
Niitä tosin ei ole tehty manuaaleina, vain kuusisylinterisiä XJ:tä on. XJS:ää on tehty manuaalina, mutta alkuperäinen sellainen on harvinainen, en ole nähnyt koskaan, E-typeistä on sentään aika iso osa manuaaleja. Ei se automaatillakaan ole mikään hullumpi peli, mutta erilainen kylläkin. Aika mukava ajaa, muttei niin välitön.
Molemissa on puolensa. Ehkä silti itse kuitenkin olen automaatin kannalla. On paljon mukavampi kaupunkiajossa, ja muutenkin lepposampi.
Voin ihan kokemuksesta kertoa, että mikään Jaguarin 12-reikäinen ei kestä Suomen talvea.
No joo, ehkä se talviajon voisin unohtaa. Heti alkuuntaan ei 2 pitkää alumiinikantta+ alumiinilohko herättänyt mitään suurta talvi- luottamusta.


Mites, onko näissä yleisesti ottaen ilmastointi kaikissa?
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2061
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: V12 Jaguar käyttöautoksi

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

Hei,

Juu, ei ole ilmastointia kaikissa vakiona, tosin varsinkin Series 2 ja eteenpäin, on kyllä yleensä noissa huippumalleissa (XJ12 ja coupét) näkee tietty helposti konehuoneesta ja keskikonsolista.

Kaasareita käytettiin vain noin alkuvuoteen 1975, sitten tuli ruisku (siis V12:een) BTW muistaakseni ennen 1.1.1978 käyttöönotetuissa ei ole päästömittausta. :)

Niistä yksilöistä mitä tunnen, ei ole kyllä ollut päästöongelmia, myöhemmissäkin se johtuu yleensä joko viallisesta lambdasta tai haljenneesta pakosarjasta (enempi kyllä AJ16 kuin V12 ongelma).

Vanhemmat kuin 1985/1986 kyllä ruostuu herkemmin, sisäpinnoilla kun ei ole tehtaan puolesta mitään suojaa. Toki fiksu omistaja on voinut suojata rakenteet sisäpuolelta ruiskuttamlla sinkkiä ja kotelosuoja-aineita yms. mutta varsinkin kotelorakenteet voivat olla miinoja (A-pilarin ja C-pilarin juuressa ja helman ja poikittaistuen kotelot) ja korjaaminen kallista ja vaativaa.

Koneessa ei ole mitään kummallista, alumiini on siinä hyvä materiaali, kunhan jäähdytysnesteet vaihdetaan säännöllisesti ja ilmaa ei jätetä systeemiin (niin ei pääse syöpymään) ei ne yleensä ajamalla rikki mene! Lähinnä väärällä ja puutteellisella huollolla ja liian lyhyellä pätkäajolla, paikat pitäisi aina saada lämpimiksi.

-Jakuvaari

Jk. Positiivinen ominaisuus V12:ssa on se, että aina kun sen käynnistää leviää hymy naamalle, korvasta korvaan... 8)
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Mursu
Viestit: 307
Liittynyt: Ti Marras 16, 2004 3:34 pm
Paikkakunta: Kantvik

Re: V12 Jaguar käyttöautoksi

Viesti Kirjoittaja Mursu »

Itselläni on käyttöautona (myös talvisin) DD6 -97. Autossa ei ole moottorin esilämmitintä, käynnistysongelmia ei ole ollut. Ainoa miinus on kireämmillä pakkasilla polttoainetaloudellisuuden puute. Mutta menovettä ovat vielä myyneet, kun on ainetta tarvinnut. Ruoste raiskaa, ja koi syö, mutta niin se on merkkiin katsomatta.
Bentley Mulsanne -89
Vastaa Viestiin