S-tyypin bensankulutus,
S-tyypin bensankulutus,
Millaisia kulutuslukemia olette arvon Jaguaristit saaneet eri S-typeillä?
Vaimolle on tarkoitus hankkia äSsä ja kiinnostaa kovasti muuttuuko keskikulutukset paljonkin moottorin/laatikon mukaan?
Kiitos etukäteen "galluppiin" osallistuville.
Vaimolle on tarkoitus hankkia äSsä ja kiinnostaa kovasti muuttuuko keskikulutukset paljonkin moottorin/laatikon mukaan?
Kiitos etukäteen "galluppiin" osallistuville.
Vaimolla S-type 3.0V6
XJR-6
Honda CB 1300F Super Four
EX:ät
Ford Sierra -83 1.6GL "museopeli" (luovutettu parempaan kotiin)
X-type 2.0D siirtyi suvussa eteenpäin
Honda CB SevenFifty
Mondeo GT V6 aut. farkku
Mondeo 1.8GLX RIP
XJR-6
Honda CB 1300F Super Four
EX:ät
Ford Sierra -83 1.6GL "museopeli" (luovutettu parempaan kotiin)
X-type 2.0D siirtyi suvussa eteenpäin
Honda CB SevenFifty
Mondeo GT V6 aut. farkku
Mondeo 1.8GLX RIP
Re: S-tyypin bensankulutus,
4,2:nen on ensimmäisen vajaan vuoden aikana vienyt keskimäärin 9,7. Pitkään pysytteli 9 litran tietämillä, mutta nyt kun on viimein päässyt vähän möyrimään kylki edellä on kulutus noussut reilusti.
Rauhallisessa maantieajossa menee alle 7,5:n, rauhallisessa maantiepainotteisessa seka-ajossa 9 ja puhtaat kaupunkikulutukset ovat sitten jossain 13:n ja 18:n välillä.
Kun kyseessä on melko painava auto ja valinnasta riippumatta suurehko moottori, on kuljettajan ajotavalla huomattavan suuri merkitys kulutukseen.
O
Rauhallisessa maantieajossa menee alle 7,5:n, rauhallisessa maantiepainotteisessa seka-ajossa 9 ja puhtaat kaupunkikulutukset ovat sitten jossain 13:n ja 18:n välillä.
Kun kyseessä on melko painava auto ja valinnasta riippumatta suurehko moottori, on kuljettajan ajotavalla huomattavan suuri merkitys kulutukseen.
O
S-Type 4,2, 2004
Sierra STW A, 1991
Astro AWD 8h, 1997
Sierra STW A, 1991
Astro AWD 8h, 1997
Re: S-tyypin bensankulutus,
Taitaa tuo 4.2:n olla melkoinen eko-ihme tähän 4.0:aan verrattuna, täällä keskikulutus on talvikeleillä (lunta tai ei) koti-työ-koti välillä ollut n. 15l/100km. Tosin, työmatka on sen verran lyhyt, että kone on näin talvella melkein puolet matkasta vielä alle normiläpöinen, matka itsessään on 50/50 taajama/moottoritie.
Matka-ajossa tuntui menevän 9-10l/100km.
Matka-ajossa tuntui menevän 9-10l/100km.
Re: S-tyypin bensankulutus,
Eivät nuo lukemat automaattisesti tule, vaan pitää ajaa hyvin maltillisesti. Ellei se onnistu, kannattaa lisätä ainakin litra noihin lukuihin.
O
O
S-Type 4,2, 2004
Sierra STW A, 1991
Astro AWD 8h, 1997
Sierra STW A, 1991
Astro AWD 8h, 1997
Re: S-tyypin bensankulutus,
Unohtui: 4,0:n ja 4,2:n välille kulutuseron tekee varmaankin laatikko, ei moottori itsessään.
O
O
S-Type 4,2, 2004
Sierra STW A, 1991
Astro AWD 8h, 1997
Sierra STW A, 1991
Astro AWD 8h, 1997
Re: S-tyypin bensankulutus,
Laatikolla lienee melko iso vaikutus tosiaan, tuolla omallani ei muistaakseni oikein pääse alle 8l/100km lukemiin millään nopeudella, paitsi alamäessä.Ode kirjoitti:Unohtui: 4,0:n ja 4,2:n välille kulutuseron tekee varmaankin laatikko, ei moottori itsessään.
O
Tarkoitus ei ollut epäillä ilmoittamiasi lukemia, todeta vain, että ainakin tuo oma yksilö tosiaan syö enemmän - eri moottori + laatikko kombolla.
Re: S-tyypin bensankulutus,
Kiitooksia tuo uudemman ZF:n laatikon tuoma ero kiinnostaa myös, kehuvat että pitäisi olla taloudellinen kun kykenee lukitsemaan turbiinin kaikilla
eteenpän vetävillä vaihteilla.
eteenpän vetävillä vaihteilla.
Vaimolla S-type 3.0V6
XJR-6
Honda CB 1300F Super Four
EX:ät
Ford Sierra -83 1.6GL "museopeli" (luovutettu parempaan kotiin)
X-type 2.0D siirtyi suvussa eteenpäin
Honda CB SevenFifty
Mondeo GT V6 aut. farkku
Mondeo 1.8GLX RIP
XJR-6
Honda CB 1300F Super Four
EX:ät
Ford Sierra -83 1.6GL "museopeli" (luovutettu parempaan kotiin)
X-type 2.0D siirtyi suvussa eteenpäin
Honda CB SevenFifty
Mondeo GT V6 aut. farkku
Mondeo 1.8GLX RIP
Re: S-tyypin bensankulutus,
Kovin vaikeaa on vertailla eroa. Ilmoitettuja kulutuslukemia voi katsella rinnakkain tai ajaa samalla tyylillä samoissa olosuhteissa kahdella eri autolla.
4,2 / ZF:n ilmoitetut lukemat ovat mitä ilmeisimmin 17.10, 8.20, 11.50 l/100km (kaupunki, maantie, yhdistetty).
4,0:n ilmoitettuja lukemia en saanut kaivetuksi esille. Löytyisiköhän Kissaeläimen linkkisäkin pohjalta?
O
4,2 / ZF:n ilmoitetut lukemat ovat mitä ilmeisimmin 17.10, 8.20, 11.50 l/100km (kaupunki, maantie, yhdistetty).
4,0:n ilmoitettuja lukemia en saanut kaivetuksi esille. Löytyisiköhän Kissaeläimen linkkisäkin pohjalta?
O
S-Type 4,2, 2004
Sierra STW A, 1991
Astro AWD 8h, 1997
Sierra STW A, 1991
Astro AWD 8h, 1997
Re: S-tyypin bensankulutus,
Lähinnä siis kuitenkin kyselen ihmisten toteutuneita kulutuksia, saa vähän pohjatietoa miten todellisuudessa porukalla kuluu "keittoa".
Eipä vaimokaan osaa taloudellisesti ajaa joten "pessimistisesti" näitä pitää katsella omalta kohdalta.
Auto on jo "löytynyt" joten ei tämä enää vaikuta moottorin valintaan, mutta on mukava tietää kanssa muiden Jaguaristien kulutuksia.
-02 3.0V6 exec. facelift malli on nyt kiikarissa jos kaikki menee odotetusti ja hinnasta päästään sopuun tehdään autosta paperit perjantaina.
Eipä vaimokaan osaa taloudellisesti ajaa joten "pessimistisesti" näitä pitää katsella omalta kohdalta.
Auto on jo "löytynyt" joten ei tämä enää vaikuta moottorin valintaan, mutta on mukava tietää kanssa muiden Jaguaristien kulutuksia.
-02 3.0V6 exec. facelift malli on nyt kiikarissa jos kaikki menee odotetusti ja hinnasta päästään sopuun tehdään autosta paperit perjantaina.
Vaimolla S-type 3.0V6
XJR-6
Honda CB 1300F Super Four
EX:ät
Ford Sierra -83 1.6GL "museopeli" (luovutettu parempaan kotiin)
X-type 2.0D siirtyi suvussa eteenpäin
Honda CB SevenFifty
Mondeo GT V6 aut. farkku
Mondeo 1.8GLX RIP
XJR-6
Honda CB 1300F Super Four
EX:ät
Ford Sierra -83 1.6GL "museopeli" (luovutettu parempaan kotiin)
X-type 2.0D siirtyi suvussa eteenpäin
Honda CB SevenFifty
Mondeo GT V6 aut. farkku
Mondeo 1.8GLX RIP
Re: S-tyypin bensankulutus,
Tän mun 4.2 S-type:n kulutus riippuu kyllä todella paljon ajotavasta. Kiihdytellessä bensaa kuluu toooodella paljon, samoin tyhjäkäynnillä (tuli todistettua, kun auto kävi tyhjäkäyntiä muutaman tunnin korjaamon pihalla).
Maantiellä/motarilla oikea kulutus (ei siis ajotietokoneen) on siinä kympin paikkeilla. Itse ajelen yleensä puolet kaupungissa ja puolet moottoritiellä, jolloin oikea kulutus on siinä 13 paikkeilla. Ajotietokone näyttää 1-1,5 litraa todellista pienempiä kulutuslukemia.
Jos ajaa pitkiä matkoja 80km/h eikä pysähdy/kiihdytä juuri ollenkaan, niin ajotietokoneen ilmoittaman lukeman saa pysymään kahdeksassa.
Tuo ZF:n 6-lovinen laatikko varmasti vaikuttaa maantiekulutukseen, koska kuutosvaihde on varsinainen loikkari. Ainakin jossain vaiheessa sen teoreettinen huippunopeus oli normaaliautoista korkein, n. 360km/h.
Maantiellä/motarilla oikea kulutus (ei siis ajotietokoneen) on siinä kympin paikkeilla. Itse ajelen yleensä puolet kaupungissa ja puolet moottoritiellä, jolloin oikea kulutus on siinä 13 paikkeilla. Ajotietokone näyttää 1-1,5 litraa todellista pienempiä kulutuslukemia.
Jos ajaa pitkiä matkoja 80km/h eikä pysähdy/kiihdytä juuri ollenkaan, niin ajotietokoneen ilmoittaman lukeman saa pysymään kahdeksassa.
Tuo ZF:n 6-lovinen laatikko varmasti vaikuttaa maantiekulutukseen, koska kuutosvaihde on varsinainen loikkari. Ainakin jossain vaiheessa sen teoreettinen huippunopeus oli normaaliautoista korkein, n. 360km/h.
Jaguar XK 4.2 V8 Convertible '07 Midnight Black Pearl (X150)
Jaguar XJ8 3.5 V8 Sport '04 Ebony Black (X350)
EX: Jaguar S-type 4.2 V8 Sport '03 Midnight Black Pearl (X202)
Jaguar XJ8 3.5 V8 Sport '04 Ebony Black (X350)
EX: Jaguar S-type 4.2 V8 Sport '03 Midnight Black Pearl (X202)
Re: S-tyypin bensankulutus,
Laitetaanpa tuoreita kokemuksia vasta hankitusta 3.0:sta.
Auto on -99 ja automaattilaatikolla. Matka-ajossa pääsin itse ajotietokoneen mukaan 8,4L keskikulutuksella 250 km matkan. Kotimatkalla oli vaimo ratissa, ja kulutus 9,2L.
Omassa seka-ajossa (60% taajama, 40% moottoritie) alle 1000km kokemuksella n. 12L/100 km.
Auto on -99 ja automaattilaatikolla. Matka-ajossa pääsin itse ajotietokoneen mukaan 8,4L keskikulutuksella 250 km matkan. Kotimatkalla oli vaimo ratissa, ja kulutus 9,2L.
Omassa seka-ajossa (60% taajama, 40% moottoritie) alle 1000km kokemuksella n. 12L/100 km.
S-Type 3.0 -99
Touareg 3.2 -05
Touareg 3.2 -05
Re: S-tyypin bensankulutus,
Ajotietokoneen tarkkuus kannattaa tosiaan tarkistaa. Niissä on näemmä aika isoja eroja. Minun autossa ajotietokone näyttää ihan oikein. Tämän aamun tankkauksella kone näytti 10,5 ja laskettu oli 10,539. Tuossa lukemassa näkyy erinomaisesti liukkaankelin harjoittelun tuoma lisä.
O
O
S-Type 4,2, 2004
Sierra STW A, 1991
Astro AWD 8h, 1997
Sierra STW A, 1991
Astro AWD 8h, 1997
Re: S-tyypin bensankulutus,
Moi,
Kesällä pääsin 1300 km:n kesälomareissulla n. 8 litran lukemiin matka-ajossa, "sekalaisessa" ajossa liikutaan n. 9.5-10.5 lukemissa...
-marko-
Kesällä pääsin 1300 km:n kesälomareissulla n. 8 litran lukemiin matka-ajossa, "sekalaisessa" ajossa liikutaan n. 9.5-10.5 lukemissa...
-marko-
XJ-S V12 ´88
S-Type 2.5 Luxury '04
Ex. X-Type ´05
S-Type 2.5 Luxury '04
Ex. X-Type ´05
Re: S-tyypin bensankulutus,
Pakko kommentoida:
Itselläni allekirjoituksen mukainen kiesi ja pelkästään ajotietokoneen ilmoittamaa lukemaa ei pidä tuijottaa kulutuksen suhteen. Ainakin minun versiossa ajotietokone laskee keskikulutukseen mukaan 99L/100km, kun esim. seisoo liikennevaloissa.
Huomasin aikoinaan kun kävin tankkaamassa ja nollasin mittarin. Ajoin n. 500m, jonka aikana pysähdyin 2 kertaa. 500m matkan jälkeen keskikulutus oli komiat 66L/100km.
Eli tässä ihan selkeä bugi ajotietokoneessa. Tai suunnittelijan maanantai-ratkaisu
Itselläni allekirjoituksen mukainen kiesi ja pelkästään ajotietokoneen ilmoittamaa lukemaa ei pidä tuijottaa kulutuksen suhteen. Ainakin minun versiossa ajotietokone laskee keskikulutukseen mukaan 99L/100km, kun esim. seisoo liikennevaloissa.
Huomasin aikoinaan kun kävin tankkaamassa ja nollasin mittarin. Ajoin n. 500m, jonka aikana pysähdyin 2 kertaa. 500m matkan jälkeen keskikulutus oli komiat 66L/100km.
Eli tässä ihan selkeä bugi ajotietokoneessa. Tai suunnittelijan maanantai-ratkaisu
S-Type -02 3.0 V6
Racing green
Racing green
Re: S-tyypin bensankulutus,
Ei kai siinä varsinaisesti mitään bugia ole. Eikös sitä polttoainetta kulu äärettömän paljon/100km jos ei liiku mihinkään Joissain merkeissä toki mittari näyttää litraa/h kun ollan paikallaan.jokinen13 kirjoitti:Pakko kommentoida:
Itselläni allekirjoituksen mukainen kiesi ja pelkästään ajotietokoneen ilmoittamaa lukemaa ei pidä tuijottaa kulutuksen suhteen. Ainakin minun versiossa ajotietokone laskee keskikulutukseen mukaan 99L/100km, kun esim. seisoo liikennevaloissa.
Huomasin aikoinaan kun kävin tankkaamassa ja nollasin mittarin. Ajoin n. 500m, jonka aikana pysähdyin 2 kertaa. 500m matkan jälkeen keskikulutus oli komiat 66L/100km.
Eli tässä ihan selkeä bugi ajotietokoneessa. Tai suunnittelijan maanantai-ratkaisu
Viimeksi muokannut kmk, Ma Helmi 17, 2014 10:05 am. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Re: S-tyypin bensankulutus,
kmk kirjoitti: Ei kai siinä varsinaisesti mitään bugia ole. Eikös sitä polttoainetta kulu äärettömän paljon/100km jos ei liiku mihinkään Joissain merkeissä toki mittari näyttää litraa/h kun ollan paikallaan.
No mun mielestä kyllä jos lukema luetaan keskikulutukseen mukaan...
Lähinnä nyt pointtina on, että jos ajat kaupungissa tankillisen, niin ajotieturin osoittama lukema ei vastaa todellisuutta.
S-Type -02 3.0 V6
Racing green
Racing green
Re: S-tyypin bensankulutus,
Jos liikut 1km ja kulutat paikallaan seisomisien kanssa polttoainetta 1l niin eikös keskikulutus ole silloin 100l/100km?jokinen13 kirjoitti:kmk kirjoitti: Ei kai siinä varsinaisesti mitään bugia ole. Eikös sitä polttoainetta kulu äärettömän paljon/100km jos ei liiku mihinkään Joissain merkeissä toki mittari näyttää litraa/h kun ollan paikallaan.
No mun mielestä kyllä jos lukema luetaan keskikulutukseen mukaan...
Lähinnä nyt pointtina on, että jos ajat kaupungissa tankillisen, niin ajotieturin osoittama lukema ei vastaa todellisuutta.
Eli jos olisit jatkanut sillä ajotyylillä 100km (500m ja kaks stoppia), niin ei kai se 66l/100km mahdoton olisi ollut.
-
- Viestit: 297
- Liittynyt: To Syys 05, 2013 7:16 pm
Re: S-tyypin bensankulutus,
Minä ajattelisin, että keskikulutusnäyttökin pitää nollata esim. tankkauksen jälkeen, että saisi oikean lukeman. Tietenkin laskelman saamiseksi pidemmältä matkalta, jätetään nollaamatta. Vai?
hoo
hoo
X-type Estate 3.0 V6 aut. AWD, vm. -04. Salsa Red
Moottori: Teboil Silver Classic GT-S 10W-50
Aut.vaihteisto: Valvoline MaxLife ATF, RVS
Jakolaatikko: Castrol Syntrax Limited Slip 75W-140
Perä: Castrol Syntrax Limited Slip 75W-140, RVS
Moottori: Teboil Silver Classic GT-S 10W-50
Aut.vaihteisto: Valvoline MaxLife ATF, RVS
Jakolaatikko: Castrol Syntrax Limited Slip 75W-140
Perä: Castrol Syntrax Limited Slip 75W-140, RVS
Re: S-tyypin bensankulutus,
Luonnollisesti näin. Ehkä tuo tosiaan oli vähän huono esimerkki. Lähinnä nyt yritän sanoa, että jos seison paikoillani ja ajotieturin hetkellinen kulutus näyttää tuolloin 99L/100km, niin se otetaan mukaan laskuihin myös keskikulutukseen. Auto nyt ei varmasti sitä lähes sataa litraa paikoillaan kuluta vaan jotain ihan muuta. Siispä tästä johtuen kokonaiskulutuslukemaan tulee vääristymä. Olen joskus laskenut, kun ajoin tankillisen keskusta-ajoa, että ajotieturin kulutuslukema oli jotain 12,6L/100km. Todellinen kulutus toteutuneiden kilometrien mukaan oli kuitenkin muistaakseni noin 11 päälle.kmk kirjoitti:Jos liikut 1km ja kulutat paikallaan seisomisien kanssa polttoainetta 1l niin eikös keskikulutus ole silloin 100l/100km?
Tämä nyt ei mikään mahdoton skenaario kaupungissa tosiaan ole. Jos siis ajotieturin ilmoittama keskikulutus olisi tosiaan tuo 66L/100km, niin se tarkoittaisi, että ko. auton tankillisella ajaisin ajotietokoneen mukaan noin 100km. Väitän, että ajan kyseistä ajoa aika paljon pitempään todellisuudessa kuin 100km.kmk kirjoitti: Eli jos olisit jatkanut sillä ajotyylillä 100km (500m ja kaks stoppia), niin ei kai se 66l/100km mahdoton olisi ollut.
S-Type -02 3.0 V6
Racing green
Racing green
Re: S-tyypin bensankulutus,
Aikoinaan myös nimimerkki "kissaeläin" ottanut kantaa ko. asiaan:
kissaeläin kirjoitti:Tervehdys !
Tuo 99,9 litraa on jo hauskuuttanut aiemminkin. En tiedä miksi tuo on noin. Onneksi ei kuitenkaan vie tuon verran Toki tuo keskikulutuksen laskemiseen vaikuttaa aika häiritsevästi.
S-Type -02 3.0 V6
Racing green
Racing green
Re: S-tyypin bensankulutus,
Kyllä se paikallaan seistessäkin kulutettu bensa pitää ottaa mukaan mikäli keskikulutusta haluaa laskea. Sillä ei sinänsä mitään väliä ole mitä mittari seistessä näyttää, kunhan vain muistiin jää jälki kaikesta kulutetusta bensasta ja sitä sitten verrataan kuljettuun matkaan.
Jos mittarin näyttämät lukemat eivät vastaa laskennallista ei se johdu tuosta mittarin reagoinnista seisontaan, vaan muista seikoista.
O
Jos mittarin näyttämät lukemat eivät vastaa laskennallista ei se johdu tuosta mittarin reagoinnista seisontaan, vaan muista seikoista.
O
S-Type 4,2, 2004
Sierra STW A, 1991
Astro AWD 8h, 1997
Sierra STW A, 1991
Astro AWD 8h, 1997
- kissaeläin
- Viestit: 4838
- Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
- Paikkakunta: Helsinki
Re: S-tyypin bensankulutus,
Morjens !
Mittari näyttää hetkellistä kulutusta kun laittaa sen asetuksen näkymään tauluun. Kun tuo 99.9l kulutus seistessä lasketaan mukaan niin vääristymää syntyy, koska ei hetkellinen kulutus varmasti ole 99.9l.
Mittari näyttää hetkellistä kulutusta kun laittaa sen asetuksen näkymään tauluun. Kun tuo 99.9l kulutus seistessä lasketaan mukaan niin vääristymää syntyy, koska ei hetkellinen kulutus varmasti ole 99.9l.
S Type R (2002) -Black Edition-
Re: S-tyypin bensankulutus,
Ei olekaan vaan paljon enemmän, mutta mittarin asteikko ei vaan riitä ylemmäksi, vaan se on jo tapissaan. Paikallaan pyöriessä kulutus pyörii 1l/h +-jotain riippuen tekniikasta ja apulaitteista. Koska nopeus on 0, on kulutus tunnissa matkaan nähden 1l/0km, joka kääntyy kauniisti äärettömäksi.
Rautalankaa:
-Oletetaan ajamisen kulutukseksi 10l/100km (=helppo lukema)
-Oletetaan paikallaan pyörityksen kulutukseksi 1l/1h (=helppo lukema)
-Käynnistetään auto, ajetaan 100km, polttoainetta on kulunut 10l, keskikulutus on 10l/100km.
-Käynnistetään auto, ajetaan 50km, hörskötetään tunti tyhjäkäyntiä, ajetaan toiset 50km. Jälleen on ajettu 100km, mutta polttoainetta on kulunut 11l, joten keskikulutus tälle ajosuoritteelle kokonaisuutena on 11l/100km.
Jos tyhjäkäynnin kulutusta ei oleta laskennassa huomioon, saadaan varsinaisen ajamisen/liikkumisen keskikulutus, mutta useimpia ihmisiä kiinnostaa tuo kokonaiskeskikulutus, koska se tyhjäkäynninkin (kuten myös mm. käynnistysrikastusten yms) kuluttama polttoaine pitää tankata ja maksaa.
Muuten jos ajotieturi näyttää kulutuksen reilusti yläkanttiin, tulisi mulle mieleen tarkistaa polttoainejärjestelmä (polttoaineen paine jakotukilla, suutinten puhtaus yms). Autohan luulee tuolloin käyttävänsä enemmän polttoainetta kuin mitä se todellisuudessa saa moottoriin suihkittua ja todennäköisesti korjaa tilannetta lambdaperustaisesti lambdan ollessa useamman pytyn keskiarvo. Tämä voi kieliä esim. siitä, että joku suutin ei ruiki kunnolla, jolloin yksi pytty käy laihalla (mikä ei ole hyvä asia) tai väsymässä olevasta bensapumpusta, (joka lopettaa toimintansa kokonaan jossain vaiheessa).
Rautalankaa:
-Oletetaan ajamisen kulutukseksi 10l/100km (=helppo lukema)
-Oletetaan paikallaan pyörityksen kulutukseksi 1l/1h (=helppo lukema)
-Käynnistetään auto, ajetaan 100km, polttoainetta on kulunut 10l, keskikulutus on 10l/100km.
-Käynnistetään auto, ajetaan 50km, hörskötetään tunti tyhjäkäyntiä, ajetaan toiset 50km. Jälleen on ajettu 100km, mutta polttoainetta on kulunut 11l, joten keskikulutus tälle ajosuoritteelle kokonaisuutena on 11l/100km.
Jos tyhjäkäynnin kulutusta ei oleta laskennassa huomioon, saadaan varsinaisen ajamisen/liikkumisen keskikulutus, mutta useimpia ihmisiä kiinnostaa tuo kokonaiskeskikulutus, koska se tyhjäkäynninkin (kuten myös mm. käynnistysrikastusten yms) kuluttama polttoaine pitää tankata ja maksaa.
Muuten jos ajotieturi näyttää kulutuksen reilusti yläkanttiin, tulisi mulle mieleen tarkistaa polttoainejärjestelmä (polttoaineen paine jakotukilla, suutinten puhtaus yms). Autohan luulee tuolloin käyttävänsä enemmän polttoainetta kuin mitä se todellisuudessa saa moottoriin suihkittua ja todennäköisesti korjaa tilannetta lambdaperustaisesti lambdan ollessa useamman pytyn keskiarvo. Tämä voi kieliä esim. siitä, että joku suutin ei ruiki kunnolla, jolloin yksi pytty käy laihalla (mikä ei ole hyvä asia) tai väsymässä olevasta bensapumpusta, (joka lopettaa toimintansa kokonaan jossain vaiheessa).
Ferrari 348 TB '90 // TVR 350i DHC '86 // Triumph Daytona 955i '06 // Alfa Romeo 33 P4 '91 // Alfa Romeo 159 3.2 Q4 '06 & '08
Re: S-tyypin bensankulutus,
Juuri näin.
Ihme ettei Jaggge näytä tuota xl/h...
Aina ATK:n lukemissa on myös heittoa. Pystyykö ässän kulutusmittaria kalibroimaan?
Lasken aina "todellisen" kulutuksen = aina tankki täyteen ja luvut+rengaskoot exeliin.
Ihme ettei Jaggge näytä tuota xl/h...
Aina ATK:n lukemissa on myös heittoa. Pystyykö ässän kulutusmittaria kalibroimaan?
Lasken aina "todellisen" kulutuksen = aina tankki täyteen ja luvut+rengaskoot exeliin.
Vaimolla S-type 3.0V6
XJR-6
Honda CB 1300F Super Four
EX:ät
Ford Sierra -83 1.6GL "museopeli" (luovutettu parempaan kotiin)
X-type 2.0D siirtyi suvussa eteenpäin
Honda CB SevenFifty
Mondeo GT V6 aut. farkku
Mondeo 1.8GLX RIP
XJR-6
Honda CB 1300F Super Four
EX:ät
Ford Sierra -83 1.6GL "museopeli" (luovutettu parempaan kotiin)
X-type 2.0D siirtyi suvussa eteenpäin
Honda CB SevenFifty
Mondeo GT V6 aut. farkku
Mondeo 1.8GLX RIP
Re: S-tyypin bensankulutus,
Näitä lukuja vertaillessa kannattaa huomioida, että tässäkin ketjussa on kolmea eri kulutuslukemaa:
1. Ajotietokoneen ilmoittama kulutus
2. Mittarilukemista laskettu kulutus (tankattu polttoaine / mittarin näyttämä ajomatka)
3. Mittarilukemista laskettu kulutus jossa on lisäksi huomioitu matkamittarin mittarivirhe
Realistisena esimerkkinä:
1. Ajotietokone näyttää 10L/100km
2. Laskettu kulutus 11L/100km
3. 8% mittarivirhe huomioituna oikea kulutus 12L/100km
Eli jos ketjua lukemalla vaikuttaa, että oma auto kuluttaa muihin verrattuna erikoisen paljon/vähän, niin ajotavan lisäksi myös kulutuksen mittaustapa vaikuttaa tosi paljon. Ja tietysti miljoona muuta pienempää asiaa.
1. Ajotietokoneen ilmoittama kulutus
2. Mittarilukemista laskettu kulutus (tankattu polttoaine / mittarin näyttämä ajomatka)
3. Mittarilukemista laskettu kulutus jossa on lisäksi huomioitu matkamittarin mittarivirhe
Realistisena esimerkkinä:
1. Ajotietokone näyttää 10L/100km
2. Laskettu kulutus 11L/100km
3. 8% mittarivirhe huomioituna oikea kulutus 12L/100km
Eli jos ketjua lukemalla vaikuttaa, että oma auto kuluttaa muihin verrattuna erikoisen paljon/vähän, niin ajotavan lisäksi myös kulutuksen mittaustapa vaikuttaa tosi paljon. Ja tietysti miljoona muuta pienempää asiaa.
Jaguar XK 4.2 V8 Convertible '07 Midnight Black Pearl (X150)
Jaguar XJ8 3.5 V8 Sport '04 Ebony Black (X350)
EX: Jaguar S-type 4.2 V8 Sport '03 Midnight Black Pearl (X202)
Jaguar XJ8 3.5 V8 Sport '04 Ebony Black (X350)
EX: Jaguar S-type 4.2 V8 Sport '03 Midnight Black Pearl (X202)
Re: S-tyypin bensankulutus,
Joo, ja oikein tosi paljon kulutusmittaukseen vaikuttaa se, missä asennossa auto on tankatessa. Kun auto on sopivasti kallellaan, tankkiin voi jäädä monen litran ilmatasku.
matsu
XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
Re: S-tyypin bensankulutus,
Eiköhän kuitenkin olla oikealla hehtaarilla jos olettaa S-typen kuluttavat tienpäällä 7-9l/100km ja kaupungissa toistakymmentä.
Kiitos vastanneille pianhan tuon näkee itse.
Kiitos vastanneille pianhan tuon näkee itse.
Vaimolla S-type 3.0V6
XJR-6
Honda CB 1300F Super Four
EX:ät
Ford Sierra -83 1.6GL "museopeli" (luovutettu parempaan kotiin)
X-type 2.0D siirtyi suvussa eteenpäin
Honda CB SevenFifty
Mondeo GT V6 aut. farkku
Mondeo 1.8GLX RIP
XJR-6
Honda CB 1300F Super Four
EX:ät
Ford Sierra -83 1.6GL "museopeli" (luovutettu parempaan kotiin)
X-type 2.0D siirtyi suvussa eteenpäin
Honda CB SevenFifty
Mondeo GT V6 aut. farkku
Mondeo 1.8GLX RIP
Re: S-tyypin bensankulutus,
laitanpa vielä oman kokemukseni.
Talviajossa ja enimmäkseen taajama-ajoa, menee tuonne 13l/100km luokkaan.
Kesällä kun myös matka-ajoa enemmän, pääsee automaatillakin 8-litran tasolle.
Talviajossa ja enimmäkseen taajama-ajoa, menee tuonne 13l/100km luokkaan.
Kesällä kun myös matka-ajoa enemmän, pääsee automaatillakin 8-litran tasolle.
- S-type 3.0 Autom. vm 2006 Jaguar Racing Green -
- CANNONDALE CAAD12 road bike
- COLNAGO WorldCup cycle-cross -
- CANNONDALE CAAD12 road bike
- COLNAGO WorldCup cycle-cross -
Re: S-tyypin bensankulutus,
Kun on kertynyt kokemusta sekä tuosta V6 että V8 S-Typestä niin jaetaanpa muillekin:
Aiemmin ajelin V6 3.0 vm. 2000 mallilla, jossa tuo viisilovinen Fordin laatikko.
Nykyään alla V8 4.2 vm. 2003 ZF:n kuusilovisella.
Olin aika yllättynyt, että käytännön ajossa 4.2 V8 on taloudellisempi kuin tuo 3.0 V6 vanhalla laatikolla.
V8 menee rauhallisessa ajossa jopa alle 8 l/100km (suht tasaista 90 km/h nopeutta).
Vanhemmalla V6:lla en koskaan päässyt alle kahdeksan.
Sekalaisessa työmatkaajossa, länsiväylä - kehä II - kehä I + satunnaista kaupunkipyöritystä tuntuu keskikulutus pyörivän tuossa 10,5 l/100km huikkeilla. Tämäkin jonkun verran alle vanhemman V6 koneisen.
Jos polkemaan ryhtyy niin sitten kyllä alkaa V8:lle ruoka kelpaamaan. Jostainhan se voima tulee...
Nämä siis ajotietokoneen näyttämiä lukemia.
Todelliset lukemat hieman suurempia tankilla lasketun perusteella, mutta vertailukelpoisia V6 ja V8 välillä.
Aiemmin ajelin V6 3.0 vm. 2000 mallilla, jossa tuo viisilovinen Fordin laatikko.
Nykyään alla V8 4.2 vm. 2003 ZF:n kuusilovisella.
Olin aika yllättynyt, että käytännön ajossa 4.2 V8 on taloudellisempi kuin tuo 3.0 V6 vanhalla laatikolla.
V8 menee rauhallisessa ajossa jopa alle 8 l/100km (suht tasaista 90 km/h nopeutta).
Vanhemmalla V6:lla en koskaan päässyt alle kahdeksan.
Sekalaisessa työmatkaajossa, länsiväylä - kehä II - kehä I + satunnaista kaupunkipyöritystä tuntuu keskikulutus pyörivän tuossa 10,5 l/100km huikkeilla. Tämäkin jonkun verran alle vanhemman V6 koneisen.
Jos polkemaan ryhtyy niin sitten kyllä alkaa V8:lle ruoka kelpaamaan. Jostainhan se voima tulee...
Nämä siis ajotietokoneen näyttämiä lukemia.
Todelliset lukemat hieman suurempia tankilla lasketun perusteella, mutta vertailukelpoisia V6 ja V8 välillä.
t. Esko S-Type
Jaguar XF 4.2 V8 Premium Luxury 2008
Ex: Jaguar S-Type 4.2 V8 Executive 2003
Ex: Jaguar S-Type 3.0 V6 Executive 2000
Jaguar XF 4.2 V8 Premium Luxury 2008
Ex: Jaguar S-Type 4.2 V8 Executive 2003
Ex: Jaguar S-Type 3.0 V6 Executive 2000
- kissaeläin
- Viestit: 4838
- Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
- Paikkakunta: Helsinki
Re: S-tyypin bensankulutus,
Moi !
Matkalla Helsinki-Savonlinna kulutus 99(shell nitro+) oktaanisella 10.5 l/100km keskiarvo nopeudella 97,2 kmh. Sama reissu lähes samoissa olosuhteissa 95:lla 10.0l /100km keskinopeudella 96.4 kmh.
Matkalla Helsinki-Savonlinna kulutus 99(shell nitro+) oktaanisella 10.5 l/100km keskiarvo nopeudella 97,2 kmh. Sama reissu lähes samoissa olosuhteissa 95:lla 10.0l /100km keskinopeudella 96.4 kmh.
S Type R (2002) -Black Edition-
Re: S-tyypin bensankulutus,
Ollaan yritetty hakea eroa 95 ja 98 välillä eikä tunnu olevan merkittävää/todistettavaa kulutuseroa 3.0V6 varustettuna ZF:n laatikolla.
Näinollen olemme tankanneet 95E10 bensaa.
Foordeilla säästi >1l/100km kun käytti 98E5 ja melkein toisen litran kun sai täysin etskuvapaata tavaraa.
Näinollen olemme tankanneet 95E10 bensaa.
Foordeilla säästi >1l/100km kun käytti 98E5 ja melkein toisen litran kun sai täysin etskuvapaata tavaraa.
Vaimolla S-type 3.0V6
XJR-6
Honda CB 1300F Super Four
EX:ät
Ford Sierra -83 1.6GL "museopeli" (luovutettu parempaan kotiin)
X-type 2.0D siirtyi suvussa eteenpäin
Honda CB SevenFifty
Mondeo GT V6 aut. farkku
Mondeo 1.8GLX RIP
XJR-6
Honda CB 1300F Super Four
EX:ät
Ford Sierra -83 1.6GL "museopeli" (luovutettu parempaan kotiin)
X-type 2.0D siirtyi suvussa eteenpäin
Honda CB SevenFifty
Mondeo GT V6 aut. farkku
Mondeo 1.8GLX RIP
Re: S-tyypin bensankulutus,
Nokitetaan
Tavallisella 98:lla ajellen 709 kilometrin matkalla tuli tulokseksi laskimella samat 7,6 litraa per 100 km kuin mitä auto (4,2:nen) itse väitti.
Matkaan sisältyy noin 150 km työmatkaa pääosin tasaisesti ajellen ja mökkireissu Etelä-Savoon 6-tietä 280 km suuntaansa. Rajoituksen sallimista nopeuksista en tinkinyt, mutta ilmastointi oli oikeastaan koko ajan pois päältä kun kerrankin voi huoletta ajella luukku auki.
O
Tavallisella 98:lla ajellen 709 kilometrin matkalla tuli tulokseksi laskimella samat 7,6 litraa per 100 km kuin mitä auto (4,2:nen) itse väitti.
Matkaan sisältyy noin 150 km työmatkaa pääosin tasaisesti ajellen ja mökkireissu Etelä-Savoon 6-tietä 280 km suuntaansa. Rajoituksen sallimista nopeuksista en tinkinyt, mutta ilmastointi oli oikeastaan koko ajan pois päältä kun kerrankin voi huoletta ajella luukku auki.
O
S-Type 4,2, 2004
Sierra STW A, 1991
Astro AWD 8h, 1997
Sierra STW A, 1991
Astro AWD 8h, 1997
- kissaeläin
- Viestit: 4838
- Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
- Paikkakunta: Helsinki
Re: S-tyypin bensankulutus,
Morjensta vaan !
Juu, ei pysty kilpailemaan pienimmästä polttoaineenkulutuksesta tällä 4.0 mosalla kun sille maistuu ruoka aika hyvin ihan kiltillä ajolla. Siltikin ihmettelen "pientä" kulutusta matka-ajossa eli n 10l 100km kohti. Tuo uudempi 4.2 on ilmeisesti hiukan edistyneempi tässä asiassa myös.
Kuten jo aiemmin todettu niin kissa syö tarpeeseen ja jos siitä joskus ongelma tulisi niin pitää harkita harrastuksen vaihtoa vakavasti
Juu, ei pysty kilpailemaan pienimmästä polttoaineenkulutuksesta tällä 4.0 mosalla kun sille maistuu ruoka aika hyvin ihan kiltillä ajolla. Siltikin ihmettelen "pientä" kulutusta matka-ajossa eli n 10l 100km kohti. Tuo uudempi 4.2 on ilmeisesti hiukan edistyneempi tässä asiassa myös.
Kuten jo aiemmin todettu niin kissa syö tarpeeseen ja jos siitä joskus ongelma tulisi niin pitää harkita harrastuksen vaihtoa vakavasti
S Type R (2002) -Black Edition-
Re: S-tyypin bensankulutus,
Juuri niin, syö sen verran kuin hyväksi kokee.
Kymppikään ei ole kummoinen kulutus kutakuinkin kymmenvuotiaalle painavalle ja isolla bensakoneella varustetulle autolle.
Minä vain jaksan edelleen hämmästellä miten pienellä kulutuksella tuolla pääsee. Hankintaa suunnitellessani kun pelkäsin oikeastaan eniten sitä että kokoonpano olisi paljon ajavalle liian janoinen. Minulla vaan jää nykyään paljon maksettua CO2:ta tupruttamatta kun vuotuinen rahastusmaksu menee ilmoitetun päästön mukaan, mitä lie 11 litran paikkeilla on ilmoitettu yhdistetty kulutus ja vissiin 274 g. Jää kaksi litraa satasta kohden säästöön.
O
Kymppikään ei ole kummoinen kulutus kutakuinkin kymmenvuotiaalle painavalle ja isolla bensakoneella varustetulle autolle.
Minä vain jaksan edelleen hämmästellä miten pienellä kulutuksella tuolla pääsee. Hankintaa suunnitellessani kun pelkäsin oikeastaan eniten sitä että kokoonpano olisi paljon ajavalle liian janoinen. Minulla vaan jää nykyään paljon maksettua CO2:ta tupruttamatta kun vuotuinen rahastusmaksu menee ilmoitetun päästön mukaan, mitä lie 11 litran paikkeilla on ilmoitettu yhdistetty kulutus ja vissiin 274 g. Jää kaksi litraa satasta kohden säästöön.
O
S-Type 4,2, 2004
Sierra STW A, 1991
Astro AWD 8h, 1997
Sierra STW A, 1991
Astro AWD 8h, 1997
Re: S-tyypin bensankulutus,
Vaihdoin eilen maisemaa taas ja kokeilin mitä pelkkä tasainen maantieajo antaa tulokseksi.
Tankkasin Lappeenrannassa ja ajelin siitä hieman rajoitusnopeutta kovempaa tasan 100 kilometriä mökille. Matkasta noin 30 kilometriä on satasen rajoituksella, loput 80 poislukien risteykset ja muutamat taajamat, joissa on 60 rajoitus.
Tulos oli 6,8 litraa sadalle ja keskinopeus 81.
Ilmastointi oli jonkin verran käytössä ja kattoluukku auki. Jälkimmäinen taitaa hiukan lisätä ilmanvastusta ja ilmastointi tunnetusti haukkaa aika paljon. Johtopäätös on että ilman myötätuulen apua voi parhaimmillaan nipistää 6,5:een sadalle, mutta sen ali ei enää rehellisin keinoin pääse.
O
Tankkasin Lappeenrannassa ja ajelin siitä hieman rajoitusnopeutta kovempaa tasan 100 kilometriä mökille. Matkasta noin 30 kilometriä on satasen rajoituksella, loput 80 poislukien risteykset ja muutamat taajamat, joissa on 60 rajoitus.
Tulos oli 6,8 litraa sadalle ja keskinopeus 81.
Ilmastointi oli jonkin verran käytössä ja kattoluukku auki. Jälkimmäinen taitaa hiukan lisätä ilmanvastusta ja ilmastointi tunnetusti haukkaa aika paljon. Johtopäätös on että ilman myötätuulen apua voi parhaimmillaan nipistää 6,5:een sadalle, mutta sen ali ei enää rehellisin keinoin pääse.
O
S-Type 4,2, 2004
Sierra STW A, 1991
Astro AWD 8h, 1997
Sierra STW A, 1991
Astro AWD 8h, 1997
- kissaeläin
- Viestit: 4838
- Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
- Paikkakunta: Helsinki
Re: S-tyypin bensankulutus,
Mli !
Tuolla lukemamalla pitäisi anoa jo joutsenmerkki tai joku ympäristömerkki !!!
Tuolla lukemamalla pitäisi anoa jo joutsenmerkki tai joku ympäristömerkki !!!
S Type R (2002) -Black Edition-
- kissaeläin
- Viestit: 4838
- Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
- Paikkakunta: Helsinki
Re: S-tyypin bensankulutus,
Moi !
Tänään matkalla Savonlinna-Helsinki kulutus 103kmh keskinopeudella 8.4l/100km. Parempaankin olisi kaiketi ollut eväät, mutta liikenne ei oikein antanut vakionopeuden käytölle juurikaan mahdollisuutta...
Tänään matkalla Savonlinna-Helsinki kulutus 103kmh keskinopeudella 8.4l/100km. Parempaankin olisi kaiketi ollut eväät, mutta liikenne ei oikein antanut vakionopeuden käytölle juurikaan mahdollisuutta...
Viimeksi muokannut kissaeläin, Pe Touko 22, 2015 12:42 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
S Type R (2002) -Black Edition-
Re: S-tyypin bensankulutus,
Vertailuna uusi XJ, tasainen 85kmh nastoilla ja kulutus 4,7 per 100km. Kone 3,0d. Taitaa olla vähemmän kuin prius hybridillä..
M
M
Re: S-tyypin bensankulutus,
Ei ole paljon - ja vaikka olisi enemmänkin niin ainakin minun valinta olisi selvä näiden kahden välillä.mikki kirjoitti:Vertailuna uusi XJ, tasainen 85kmh nastoilla ja kulutus 4,7 per 100km. Kone 3,0d. Taitaa olla vähemmän kuin prius hybridillä..
M
O
S-Type 4,2, 2004
Sierra STW A, 1991
Astro AWD 8h, 1997
Sierra STW A, 1991
Astro AWD 8h, 1997