Autokuume herättelee päätään - olisiko XJ:stä käyttöautoksi?

Yleinen Jaguar-keskustelu
Aero
Viestit: 129
Liittynyt: To Tammi 03, 2013 9:42 pm
Paikkakunta: Janakkala

Autokuume herättelee päätään - olisiko XJ:stä käyttöautoksi?

Viesti Kirjoittaja Aero »

Yleensä käyttöautolla jaksaa ajaa pari vuotta ja/tai n. 100tkm. Nykyisellä kun alkaa olla se 2v täynnä, alkaa väkisinkin autokuume nousemaan taas pintaan, joten kesällä voisi olla ajankohtaista harkita käyttöauton vaihtoa ja nyt kun pari vuotta on menty urheilullisella italialaisella, voisi seuraavaksi vuoro olla herraskaisen engelsmannin, eli ajatuksissa on ei enempää eikä vähempää kuin XJ.

Budjetti osunee 15-20ke tienooseen ja tuon sektorin tarjontaan näyttäisi sopivan lähinnä X300 ja X308, joten näistä malleista haeskelen tietoa.

-Sudenkuopat, onko niitä? Kannattaako jotain tekniikkaa tahi varustetta välttää? Kyseessä olisi kuitenkin käyttöauto, joka näkee tietä 40-50tkm/v. Ilmeisesti ainakin joissain kaseissa (missä? X308:n 4.0?) on samaa jakopääjumppaa joko tiedossa tai jo tehty, kuin S-Typen kaseissa ja jommassa kummassa remmiahdetussa muistan kuulleeni jostain ahtimen laakerijumpasta, mutta onko muuta, mihin kannattaa varutua?
-Jaguarin tapauksessa on hieman rahvaanomaista puhua tehosta, mutta en mitenkään haluaisi alle 240hv lukemiin tyytyä, eli X300 3.2 on melko pitkälti poissa pelistä. Millaisia kulutuslukemia muilla koneilla käytännössä maantiellä on? V12 tuskin menee pitkässäkään siivussa alle kympin, mutta entäs nuo kasit ja 4.0 I6?
-Edelliseen liittyen: minkä kokoinen tankki noissa on?
-Onko jostain saatavilla huolto-ohjelmia, että voisi etukäteen tutustua?
-Onko näissä huolto-ohjelman ulkopuolisia juttuja, joita kannattaa tehdä (vrt S-Typen automaatin öljynvaihto, jota ei taida huolto-ohjelmassa olla)?
-Onko kattoluukku tosiaan pirun harvinainen varuste? :D

Ja sitten rohkein kysymys: haluaako joku harrastaja Kanta-Häme - PK-Seutu -akselilta esitellä mulle X300:n ja/tai X308:n? Tarjoan vastineeksi pullakahvit itseään ja asiakkaita kunnioittavassa kahvilassa ja vastaavan tutustumisen italialaiseen nelivetodieseliin, Blackpoolin helmeen tai vaikka molempiin.
Ferrari 348 TB '90 // TVR 350i DHC '86 // Triumph Daytona 955i '06 // Alfa Romeo 33 P4 '91 // Alfa Romeo 159 3.2 Q4 '06 & '08
Avatar
Jykkepoika
Viestit: 863
Liittynyt: Su Heinä 13, 2008 9:14 pm
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Autokuume herättelee päätään - olisiko XJ:stä käyttöauto

Viesti Kirjoittaja Jykkepoika »

Moi.
Lyhyesti, ON!
Sudenkuopat.. V8 liittyen kaikki "lastentaudit" on fiksattu 4.2 litrasissa jos niitä haluaa välttää. Se että kuinka suuri ongelma noi kiristäjät todellisuudessa on niin tosiasia lienee että niitä on porsinut mutta monet yksilöt mailmalla ja meillä rullaa alkuperäisillä kamoillakin. Ylemmät kiristäjät on kohtuu helppo zekata/vaihtaa. Kaasuläppäkotelo ongelmia on ollut alkusarjan vehkeissä mutta nekin lienee tehdaskampanjana lähes kaikissa vaihdettu.
Alfamailmaan vertaisin tilannetta niin että jakopää ongelmat ei ole missään nimessä TS koneiden luokkaa vaan ehkäpä busson tasolla.
Suosittelisin X308:a , ulkopuolelta aikas sama mutta sisältä ihan eri fiilis. Tosin hintaeroakin on.
Omalla (XKR, sama tekniikka ja painossakaan ei hirveitä eroja) pääsee pitkällä siivulla rauhallisesti 10 pintaan, viimekesältä taisi keskikulutus jäädä alle 14 litran. Kesäajoa tietty kaikki.
Ahtimet on aikas varmoja, eatonin 112
XJR, suosittelen :D Menee nippanappa tohon budjettiinkin.

Jos satutaan kebab kerhon kokouksiin yhtä aikaa niin voin ottaa mukaan materiaalia mistä näät noita huotojutskia ja muutakin. Perustetaan alaryhmä, kebaasikerhon kissajaos..pitkämies Tampereeltakin voisi olla kiinnostunut :mrgreen:
Jykkepoika

Jaguar XKR-R convertible
Mini Cooper Electric Maximise
Avatar
Aonsaithya
Viestit: 514
Liittynyt: Su Elo 19, 2012 8:06 pm
Paikkakunta: Espoo

Re: Autokuume herättelee päätään - olisiko XJ:stä käyttöauto

Viesti Kirjoittaja Aonsaithya »

Itse olen vaivannut päätäni samalla kysymyksellä, mutta en kuitenkaan niin paljon että olisin alkanut ottaa asioista vakavasti selvää. Lähinnä olen itse kiinnostunut X308:sta, koska pidän sen sisustuksesta enemmän, ja sisustaminen on sydäntä lähellä :D

Seuraavat olen ehtinyt jo painaa mieleen:
- X308 on käytännössä sama kuin X300, mutta uudella sisustalla ja V8-moottoreilla vanhojen rivi-6 ja V12 sijaan.
- X308:n V8-koneissa (ennen 2000 tjsp) on käytetty Nikasilia, mutta sen ei pitäisi olla ongelma nykyisellä lyijyttömällä bensalla. Yleinen mielipide vaikuttaa olevan, että jos moottori on selvinnyt tähän päivään asti, ei se sen takia enää mene rikki. Joihinkin autoihin on lisäksi vaihdettu aikanaan takuuseen Nikasil-vapaa moottori.
- Alkuperäiset muoviset ketjunkiristimet ovat ongelmakohta, ja niiden korvaamista on suositeltu uudemmilla metallisilla.
- XJR:n (V8, myös XKR) vaihteisto on Mersun 5G-Tronic W5A580, jota pidetään ilmeisesti erityisen kestävänä.

Jykkepoika, eivätkös ne 4.2-litraiset V8:t ole vain myöhemmissä alumiinikorisissa X350 ja X358? Sinänsä itseäni kiinnostaisi X350 alumiinikorin ja yleisen edistyksellisyyden vuoksi, mutta X308 viehättää omaa silmää enemmän.
Ex: 2007 XK 4.2, Liquid Silver & Charcoal
Ex: 2001 X-Type 2.5 SE, Platinum, Dove & Granite
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2061
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Autokuume herättelee päätään - olisiko XJ:stä käyttöauto

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

Terve,

No on. On ollut meillä kahdeksan talvea pilaamaton Suomi-auto.

Säännöllisellä oikealla huollolla ei ole nikasil- ketjunkiristäjä tms. muukaan kaasuläppäongelma koskaan vaivannut. Tehoa on sopivasti, 3.2L AJV-8 muuten kiertää iloisemmin kuin 4.0 tai 4.2, on nimittäin lyhytiskuisempi.

Ainoa todellinen ongelma, kuten yleensä kaikissa Jaguareissa, on ruoste.
(Ja pikkujuttuja iän myötä, kuten muovinen termarin kotelo ja startin kaapelin läpivienti, jarrutyösylinterien jumitus yms. mitä voi helposti esiintyä missä tahansa yli 10v vanhassa autossa, ja kun tietää mistä on kyse, ne voi heti hoitaa kuntoon helposti)

Mutta sitäkin vastaan voi taistella, jos vain viitsii. En halua ajaa muovikipolla, vaikka toki on XJ:ssäkin mm. peilien ulkokuoret ja puskurit muovia. Onneksi näissä X308/X300 on vielä kromiset pinnat puskurien päällä, näyttää oikealta autolta! :)

Eniten varoittaisin huonolla hoidolla olleista tai poropeukaloiden ropeltamista yksilöistä. Niitä on nähty.

FJDC:n klubi-ilta Espoon Pakankylässä voi olla myös hyvä idea, tosin just missasin sen eilen kun oli kädet täynnä tallilla, ja seuraava menee viikolla 8 hiihtäen ohi. (joka kuun 1. ja 3. maanantai klo 18)

-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
TexPat
Viestit: 520
Liittynyt: Ti Elo 19, 2008 5:25 pm

Re: Autokuume herättelee päätään - olisiko XJ:stä käyttöauto

Viesti Kirjoittaja TexPat »

Tämä on valitettavasti X350 mallia mutta menisi muuten hyvin vaatimusmäärittelyysi:
http://www.autotrader.com/cars-for-sale ... x=11&Log=0

1) Ajettu vain 26k mailia eli joku 42 tuhatta kilometriä.
2) Hinta noin 18kUSD eli 13kEUR menee hyvin budjettiin

Vekottimen historiakin näyttää päälisin puolin ihan OK:lta ja kauppiaana Britti-specialisti.
http://www.carfax.com/VehicleHistory/p/ ... C35SG39096

Ja bonuksena XJ8L malli eli takapenkille mahtuu aikuisiakin.

Kuva

Itseasiassa mielestäni "lyhyt" korinen X350/X358 on hieman töpön näköinen kun taas L-mallit ovat lähempänä X300/X308 -lookkia.


Ai, niin. Unohdinkin jo oikeudenmukaisen, tuloeroja tasaavan ja maailmasta sodat lopettavan ja nälänhädän poistavan tilapäisen (vuodesta 1958) autoveron vaikutuksen. Dang!
mikkotapani
Viestit: 120
Liittynyt: To Syys 10, 2009 8:13 pm
Paikkakunta: Jäppilä (Pieksämäki)

Re: Autokuume herättelee päätään - olisiko XJ:stä käyttöauto

Viesti Kirjoittaja mikkotapani »

"V8 liittyen kaikki "lastentaudit" on fiksattu 4.2 litrasissa jos niitä haluaa välttää."

Terve!

Eli jos on esim. XK8 missä on 4.2 litrainen (vuosimallista viis) niin ei tarvitse erikseen ihmetellä onko tehty päivityksiä moottoriosiolle? Itselläkin kun on Jaguaari myös hakusessa käyttöautoksi ja pitäisi vaan työkiireiltä keretä asiaan enemmän paneutua.

Vähän edittiä vielä :

eli tuo pulttijako vanteissa, jotkut vannefirmat antavat esim. xk8 -94...2000 5 x 120? Eikös sen pitäisi olla kuitenkin 5 x 120.65? Vähän hämmentää kun olen ostamassa talvirenkaita vanteineen tulevaan hankintaan ja pitäisi varmistaa tuo jako että on käypäinen! Eli jos vaan on tietoa mihinkä vuosimalleihin asti XK8/XKR/XJR-malleja tuo pulttijako pätee (ja mikä se tarkalleen on) niin olisin erittäin kiitollinen tiedosta!
Viimeksi muokannut mikkotapani, Ke Helmi 05, 2014 2:10 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mikkotapani
XJ6 SIII Sovereign 1983
XKR 2002
Aero
Viestit: 129
Liittynyt: To Tammi 03, 2013 9:42 pm
Paikkakunta: Janakkala

Re: Autokuume herättelee päätään - olisiko XJ:stä käyttöauto

Viesti Kirjoittaja Aero »

Jykkepoika kirjoitti: Sudenkuopat.. V8 liittyen kaikki "lastentaudit" on fiksattu 4.2 litrasissa jos niitä haluaa välttää. Se että kuinka suuri ongelma noi kiristäjät todellisuudessa on niin tosiasia lienee että niitä on porsinut mutta monet yksilöt mailmalla ja meillä rullaa alkuperäisillä kamoillakin. Ylemmät kiristäjät on kohtuu helppo zekata/vaihtaa. Kaasuläppäkotelo ongelmia on ollut alkusarjan vehkeissä mutta nekin lienee tehdaskampanjana lähes kaikissa vaihdettu.
4.2 valitettavasti taisi tulla vasta X350:een. Niin prhnan komea ja himoittava laite kuin X350 joka suhteessa olisikin, taitaa moisen hinta kivuta vielä väkisinkin vähän turhan ylös.

Ylempien kiristimien tsekkauksen näen aika turhana - jos kerran ne on helppo vaihtaa, on ne mahdollisesti jo vaihdettu ja hämää vain tilannetta tarkistaessa. Parempi varata täysi osapaketti ja tarpeeksi aikaa ja evästä ja tehdä tai teetättää homma kunnolla pohjilta asti, ellei sitä vielä ole tehty, jos siihen ylipäätään lähtee.
Jykkepoika kirjoitti: Alfamailmaan vertaisin tilannetta niin että jakopää ongelmat ei ole missään nimessä TS koneiden luokkaa vaan ehkäpä busson tasolla.
Mutta mulla onkin JTDm :lol:
Jykkepoika kirjoitti: Suosittelisin X308:a , ulkopuolelta aikas sama mutta sisältä ihan eri fiilis. Tosin hintaeroakin on.
Tällaisten juttujen takia näihin pitää tutustua - tietää mikä kelpaa ja tietää mitä oikeastaan etsii.
Jykkepoika kirjoitti: Jos satutaan kebab kerhon kokouksiin yhtä aikaa niin voin ottaa mukaan materiaalia mistä näät noita huotojutskia ja muutakin. Perustetaan alaryhmä, kebaasikerhon kissajaos..pitkämies Tampereeltakin voisi olla kiinnostunut :mrgreen:
Jesh, ota mukaan vaan. Pitkämies on pitkä mies, jos mun pihaan tsääääg päätyy niin tuolta suunnalta tulee lähes varmasti jonkinsorttista kommenttia, eikä se varmasti ole negatiivista.
jakuvaari kirjoitti: Säännöllisellä oikealla huollolla ei ole nikasil- ketjunkiristäjä tms. muukaan kaasuläppäongelma koskaan vaivannut. Tehoa on sopivasti, 3.2L AJV-8 muuten kiertää iloisemmin kuin 4.0 tai 4.2, on nimittäin lyhytiskuisempi.
Hyvä kuulla. Jaguarissakin siis pitää paikkansa se vanha fakta, että hyvin pidetty yksilö on hyvin pidetty yksilö ja että hyvästäkin autosta saa ruoskan huonolla pidolla.

Olen muuten melko varma, että jokainen harkitsemani bensakone kiertää iloisemmin kuin nykyisen Alfan viispytty :D. Mutta se onkin diesel joka tarjoaa kuuluisan murhaavan alaväännön.
jakuvaari kirjoitti: Ainoa todellinen ongelma, kuten yleensä kaikissa Jaguareissa, on ruoste.
Onko jotain vakiokohtia, mitä kannattaa tarkistella? Perinteinen yleislista (lokarit, pyöränkotelot, helmat, saumat, tunkinpaikat) varmaan vie tässäkin aika pitkälle, mutta joissain autoissa on ylläripaikkoja.
jakuvaari kirjoitti: (Ja pikkujuttuja iän myötä, kuten muovinen termarin kotelo ja startin kaapelin läpivienti, jarrutyösylinterien jumitus yms. mitä voi helposti esiintyä missä tahansa yli 10v vanhassa autossa, ja kun tietää mistä on kyse, ne voi heti hoitaa kuntoon helposti)
Juu, mikä vaan voi hajota. Jännittäjät jännittäkööt pikkujutuista, isot tyyppiviat on kiinnostavia seikkoja. Jos varsinaisesti pelkäisin hajoamista, ajaisin takuunalaisella itämaisella. Nauttiminen on kivempaa, mutta sen verran pitää ottaa selvä että saa peipattua yli yhden harrasteyksikön (=1000e) potentiaaliset tyyppiongelmat jo valmiiksi. Toki pienemmätkin vakiopaikat on hyvä tietää, ehtii tarkistaa/ottaa työn alle jo ennen varsinaisia ongelmia.
jakuvaari kirjoitti: Mutta sitäkin vastaan voi taistella, jos vain viitsii. En halua ajaa muovikipolla, vaikka toki on XJ:ssäkin mm. peilien ulkokuoret ja puskurit muovia. Onneksi näissä X308/X300 on vielä kromiset pinnat puskurien päällä, näyttää oikealta autolta! :)
Mä haluan, siksi mulla on lasikuitukorinen lelu :D. Mutta pääkäyttiskään ei saa olla tylsä - sitä kun viettää normaalista arkipäivästä yli 2h ratin takana, tekee mieli panostaa tuohon aikaan ja viihtyvyyteen. Ja siihen, että mut ekaa kertaa näkevät ihmiset leimaa suorilta umpihulluks :lol:.
jakuvaari kirjoitti: Eniten varoittaisin huonolla hoidolla olleista tai poropeukaloiden ropeltamista yksilöistä. Niitä on nähty.
Juu, sama vaivaa joka merkkiä. Käytettyä autoa ostaessa pitää aina katsoa mitä on ostamassa.
jakuvaari kirjoitti: FJDC:n klubi-ilta Espoon Pakankylässä voi olla myös hyvä idea, tosin just missasin sen eilen kun oli kädet täynnä tallilla, ja seuraava menee viikolla 8 hiihtäen ohi. (joka kuun 1. ja 3. maanantai klo 18)
Tämä kuulostaa varsin houkuttelevalta tutustumismahdollisuudelta, tarvii jonakin viikkona rohkeasti tunkea seuraan.
TexPat kirjoitti:Tämä on valitettavasti X350 mallia mutta menisi muuten hyvin vaatimusmäärittelyysi:

1) Ajettu vain 26k mailia eli joku 42 tuhatta kilometriä.
2) Hinta noin 18kUSD eli 13kEUR menee hyvin budjettiin
X350 ei missään nimessä ole poissuljettu vaihtoehto, jos hyväkuntoisen moisen saa budjettiin venytettyä...
TexPat kirjoitti: Ai, niin. Unohdinkin jo oikeudenmukaisen, tuloeroja tasaavan ja maailmasta sodat lopettavan ja nälänhädän poistavan tilapäisen (vuodesta 1958) autoveron vaikutuksen. Dang!
...mutta tämä pitää aika pitkälti huolen siitä, että tuskin saa. Saksastakin löytää X350:stä ihan uloskantohintaan, mutta autoveroprosentti pomppaa bensakoneisella X350:llä hienosti päälle 40 (joo, tuota saa taisteltua alaspäin, mutta se pitää eka maksaa ja taistella takaisin) ja kun pyyntihinnat täällä ovat 30+ke, muistaa Tulli todennäköisesti pahaa veronmaksajaa parhaassakin tapauksessa 10-15ke laskulla.

Pari lisäkyssäriä, jotka tuli vielä mieleen:

1) Talvista etenemistä ajatellen, onko näissä kuinka usein lukkoperää tai järjellistä lukkoa leikkivää sutimisenestoa? Ajonvakautusta varmaan alkoi tulla jossain vaiheessa, mutta koska moisesta tuli käytökseltään sivistynyt?

2) Saako näihin vetokoukkua, paljonko sillä saa kiskoa ja tarviiko tapaamisissa väistellä lumipalloja vai luoteja, jos moisen (irrotettavan, tietty) pulttaan kiinni?
Ferrari 348 TB '90 // TVR 350i DHC '86 // Triumph Daytona 955i '06 // Alfa Romeo 33 P4 '91 // Alfa Romeo 159 3.2 Q4 '06 & '08
Kafor
Viestit: 192
Liittynyt: To Heinä 22, 2010 8:03 pm

Re: Autokuume herättelee päätään - olisiko XJ:stä käyttöauto

Viesti Kirjoittaja Kafor »

Heips
Pari viikkoa sitten ajoin allekirjoituksen X308:n kotiin ostoreissulta. 500 km matka taittui kitkarenkailla ja -15 asteen pakkasessa todella mukavasti ilman mitään huolia ja kyyti oli 150tkm ajetussa 14 vuotta vanhassa autossa lähes kuin uudessa 8) Bensaa meni tuohon matkaan reilu puoli tankillista ja näin näppituntumalta veikkaan kulutuksen olleen reilu 8l/100km. Varsin positiivinen kokemus siis jopa käyttöauton näkökulmasta.

Näitä kissoja on pihassa ollut monenlaisia ja kaikki valtavan hienoja autoja, jos muutamalla sanalla neliovisia vertailisi niin omina kokemuksina:

X300 3,2 vm-95: Raskaan tuntuinen ajettava ja vanhahtavan oloinen, mutta hyvin luotettava, koskaan ei ollut mitään ongelmia. Vain rauhalliseen ajoon.
X308 4,0 vm-00: Raskaan oloinen ajettava, mutta modernimpi ja erittäin tyylikäs silmälle miellyttävä kokonaisuus. Jakopään kiristäjät kannattaa ottaa tosissaan. Omassa XK8:ssa ne ketjujen pitkät laaharit hajosivat 160tkm kohdalla, samoin vesipumppu oli osan siivistään kadottanut.
S-type 3,0 vm-99: Normaalein auto tässä ryhmässä (jos näin nyt voi kommentoida). Kulutusosaa joutui uusimaan jne, mutta voisin yhä harkita faceliftattua -05->08 vuosimallia 4,2 kasilla... siinä olisi turvallinen tulevaisuuden klassikko ja erittäin mukava käyttöauto samoissa kuosissa.
X350 3,5 vm-04: Yllätyin täysin kuinka suuri koko hämää ja kuinka kevyen ketterästi tämä alumiininen korimalli ilmajousillaan kulkee verrattuna esim, X308 malliin. Hämmennystä kasvattaa vielä kun autot laittaa vierekkäin, sinänsä leveä ja pitkä X308 on ihmeen pieni X350 vieressä ja silti X350 taipuu ketterämmin parkkipaikkapyörityksissä jne. Kerta kaikkiaan hyvin hienostunut hieno auto ja tässä siis etuna vielä ruostumattomuus (juuri paraillaan aloittelemassa X308:n ruostehitsauksia...grrr), mutta ulkonäkö on paljon kömpelömpi kuin X308 sarjassa. Kun X350 alle heittää 255-35/20 tassut niin johan auto saa aivan uuden siromman olemuksen, muutos oli aika totaalinen!

Huolloista voisi sanoa yleisellä tasolla että mitään normiautoista poikkeavaa ei ole. Yleisesti ollaan sitä mieltä että huolto-ohjelmien ulkopuolelta automaattilaatikoihin kannattaa öljyt vaihtaa viimeistään 150 tkm kohdilla. Ulkomuistista heitettynä XJ sarjan yleisimmät huoltotoimenpiteet ovat (huom, ei saa luottaa tähän, voipi muisti pettää...tarkistakaa joku ja korjatkaa)

-öljynvaihto + suodatin 16 tkm tai kerran vuodessa.
-jarrunesteet kahden vuoden välein.
-jäähdytinnesteet viiden vuoden välein.
-matkustamon raitisilmaputsari 60 tkm välein.
-moottorin ilmanputsari... en nyt muista, mutta maksaa jotain pari kymppiä.. varmaan muutaman vuoden välein kuten autoissa yleensäkin.
-sytytystulpat 150 tkm
-moottorin apulaiteremmi... olikohan yli 200tkm tai 5 vuoden välein... voiko olla näin pitkä vaihtoväli... muistanko väärin... no remmi maksaa 14£.
-bensansuodatin 100tkm
Viimeksi muokannut Kafor, Ke Helmi 05, 2014 6:06 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kafor
XJ6 -74
F-Pace 2,0 -17
XK8 convertible -97
ex XJ8 3,5 X350 -04
ex XJ8 4,0 sport X308 -03
ex XJ8 4,0 executive X308 -00
ex s-type 3,0 -99
ex-XJ6 -96
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2061
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Autokuume herättelee päätään - olisiko XJ:stä käyttöauto

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

Kafor kirjoitti:
Näitä kissoja on pihassa ollut monenlaisia ja kaikki valtavan hienoja autoja, jos muutamalla sanalla neliovisia vertailisi niin omina kokemuksina:

X300 3,2 vm-95: Raskaan tuntuinen ajettava ja vanhahtavan oloinen, mutta hyvin luotettava, koskaan ei ollut mitään ongelmia. Vain rauhalliseen ajoon.
X308 4,0 vm-95: Raskaan oloinen ajettava, mutta modernimpi ja erittäin tyylikäs silmälle miellyttävä kokonaisuus. Jakopään kiristäjät kannattaa ottaa tosissaan. Omassa XK8:ssa ne ketjujen pitkät laaharit hajosivat 160tkm kohdalla, samoin vesipumppu oli osan siivistään kadottanut.
S-type 3,0 vm-99: Normaalein auto tässä ryhmässä (jos näin nyt voi kommentoida). Kulutusosaa joutui uusimaan jne, mutta voisin yhä harkita faceliftattua -05->08 vuosimallia 4,2 kasilla... siinä olisi turvallinen tulevaisuuden klassikko ja erittäin mukava käyttöauto samoissa kuosissa.
X350 3,5 vm-04: Yllätyin täysin kuinka suuri koko hämää ja kuinka kevyen ketterästi tämä alumiininen korimalli ilmajousillaan kulkee verrattuna esim, X308 malliin. Hämmennystä kasvattaa vielä kun autot laittaa vierekkäin, sinänsä leveä ja pitkä X308 on ihmeen pieni X350 vieressä ja silti X350 taipuu ketterämmin parkkipaikkapyörityksissä jne. Kerta kaikkiaan hyvin hienostunut hieno auto ja tässä siis etuna vielä ruostumattomuus (juuri paraillaan aloittelemassa X308:n ruostehitsauksia...grrr), mutta ulkonäkö on paljon kömpelömpi kuin X308 sarjassa. Kun X350 alle heittää 255-35/20 tassut niin johan auto saa aivan uuden siromman olemuksen, muutos oli aika totaalinen!

Huolloista voisi sanoa yleisellä tasolla että mitään normiautoista poikkeavaa ei ole. Yleisesti ollaan sitä mieltä että huolto-ohjelmien ulkopuolelta automaattilaatikoihin kannattaa öljyt vaihtaa viimeistään 150 tkm kohdilla. Ulkomuistista heitettynä XJ sarjan yleisimmät huoltotoimenpiteet ovat (huom, ei saa luottaa tähän, voipi muisti pettää...tarkistakaa joku ja korjatkaa)
Terve,

Hyviä kommentteja., pari omaa huomiota:

"Sealed for life" ZF:n laatikkoon vaihdettiin ne oikeat Esson öljyt meillä toissa talvena. Autolla siis siinä vaiheessa ikää 15 vuotta ja takana yli 260tkm, ei mitään vikaa öljyissä tai laatikossa, ei mustumaa, ihan punaista ja hyvännäköistä, mutta vaihdettiin siis varmuuden vuoksi. Myöskään mitään ongelmaaa ei öljyn ja suodattimen vaihdon jälkeenkään ole esiintynyt. Ja siis oli nähnyt 15 Suomen talvea ja pakkasta, oli 3 vuotta yhdellä edellisellä omistajalla käyttiksenä Oulun seudulla.

Toki hyvin pidetty ja lohkolämmittimellä varustettu.

Tuo XJ:n "raskaus" hieman itseäni huvittaa. Oman kokemukseni mukaan XJ on mitä mukavin auto, nk. magic carpet ride (vuoden 1968 ensiesittelyn jälkeisten testien ja vuoden auto valinnan yms.) mutta tietty varmaan taas riiipuu siitä mihin vertaa. Tunnottomaksi pilven reunalla istuvan SUV:in keikkumiseen verrattuna auto on todellakin tukevasti kiinni maassa, mutta juuri siitä siinä pidänkin kaikkein eniten, tuntee ajavansa! ;)

Ja kaikista meillä koskaan olleista autoista on se kevein ja mukavin ajaa, mutta silti jostain oudosta syystä varsinkin kesällä liikun sitten kuitenkin mielummin jollain autovanhuksella! 8)

Olisko ollut hieman liian leveät renkaat tai liian matalat rengaspaineet X300/X308:ssa? Tai jotain alustassa "herkistelemisen" tarpeessa? Noh, kannattaa käydä vertailemassa ja ajaa usemapaa yksilöä, niin sitten tietää enemmän.

Niin ja osin totta tuo teräs vs. alumiini, mutta odotan kauhulla sitä miksi alumiinikoppaiset ajan mittaan muuttuvat, kyllä se suolassa liottaminen ennenpitkää kostautuu alumiinillakin, ja sen korjaaminen onkin sitten hieman eri juttu! (alumiini syöpyy/hapettuu valkoiseksi jauhoksi)

X350/X358 on hieno auto, mutta eikö olekin totta miten pieneltä ja sirolta X308 sen rinnalla näyttää? Ja jopa SWB X300/X308:kin on pidempi kuin yksikään S1-S3 LWB!

-Jakuvaari

JK. Just meni 1/3-1/2 auton arvosta perusteellisiin takapyöränkaarien ja takaluukun korjauksiin ja maalaukseen, mutta nyt on taas niin nätti! :-P
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Avatar
matsu
Viestit: 657
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 11:11 am
Paikkakunta: Kuopio

Re: Autokuume herättelee päätään - olisiko XJ:stä käyttöauto

Viesti Kirjoittaja matsu »

jakuvaari, oliko sinulla X308:n laatikon vanha öljy tosiaan punaista? Jos oli, ei se ollut enää alkuperäistä. Mainitsemasi Esson öljy, joka on speksattu tuohon laatikkoon, on kellertävää, kuin moottoriöljy.

Olen ollut mukana vaihtamassa öljyjä kahteen samanlaiseen laatikkoon (XK8 ja X308). Toisella oli ajettu 140 tkm ja toisella n. 200 tkm. Molemissa tuo aluperin vaalean keltainen Esson öljy oli hyvin tummaa, kuin käytetty moottoriöljy.
matsu

XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
Kopi
Viestit: 1961
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Autokuume herättelee päätään - olisiko XJ:stä käyttöauto

Viesti Kirjoittaja Kopi »

97000km ajetun XJ8:n vaihteistoöljy oli tuon väristä:
http://www.elisanet.fi/~g615881/Worksho ... _1764.html
Köpi
1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
https://kulusjarvi.eu/jagmk2.htm
Kopi
Viestit: 1961
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Autokuume herättelee päätään - olisiko XJ:stä käyttöauto

Viesti Kirjoittaja Kopi »

Aero kirjoitti: 1) Talvista etenemistä ajatellen, onko näissä kuinka usein lukkoperää tai järjellistä lukkoa leikkivää sutimisenestoa? Ajonvakautusta varmaan alkoi tulla jossain vaiheessa, mutta koska moisesta tuli käytökseltään sivistynyt?
XJ8:ssa ei ole lukkoperää, X300:ssa taisi ainakin joissakin malleissa olla.
Vm2000 XJ8:n luistonesto toimi siten, että elektroniikka pudotti kierrokset niin alas, että luisto loppui. Moinen aiheuttaa ylimääräistä sydämentykytystä, jos on johonkin tiukkaan rakoon menossa ja auto "hyytyy" lähes paikoilleen. Mutta kyllä sen kanssa oppi ajamaan ja ihan hyvin pärjäsi Oulun talvessa.

Aero kirjoitti: 2) Saako näihin vetokoukkua, paljonko sillä saa kiskoa ja tarviiko tapaamisissa väistellä lumipalloja vai luoteja, jos moisen (irrotettavan, tietty) pulttaan kiinni?
Tokihan yleensä hovimestari tuo isommat tavarat Rangella :), mutta ainakin mun ex-auton seuraava omistaja näyttää laittaneen vetokoukun eli moisen saa XJ8:iin, ainakin kiinteän (siltä se näyttää). En tiedä painorajoista.

Jos nyt osaan oikein jakaa, niin tuolla on X308 Owners Guide, jossa ehkä jotain hyödyllistä:
https://www.dropbox.com/sh/wqhrbigxqugwcf0/1VFfg6WCDK
Köpi
1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
https://kulusjarvi.eu/jagmk2.htm
Kafor
Viestit: 192
Liittynyt: To Heinä 22, 2010 8:03 pm

Re: Autokuume herättelee päätään - olisiko XJ:stä käyttöauto

Viesti Kirjoittaja Kafor »

Tarkennetaanpa hieman näitä omia omituisia kirjoituksiani... :wink: ...eli tuossa ylempänä vertailin neljää erilaista jaguaria, kuinka ne oman kokemukseni mukaan eroavat toisistaan.

Tässä joukossa X300 ja X308 mallit ovat ns, perusraskaita ajotuntumaltaan, varsinkin jos vertaa alumiiniseen X350 malliin joka on siis yllättävän herkkä ajettava koostaan huolimatta (n, 200kg kevyempi) ja on muutenkin olemukseltaan moderni auto.... X300 ja X308 ovat ikään kuin rauhalliseen ja arvokkaaseen etenemiseen suunniteltu ja tämä "perusraskaus" ei ole tässä kohtaa negatiivinen asia vaan korostaa sitä arvokkuutta jota korin muotokielikin viestittää... siis tyyli kokonaisuutena on näissä korimalleissa huippuunsa hiottu ajotuntumaa myöden joka sekin on erittäin hyvä näissä... tyylikkyyden kustannuksella ovat sitten jopa hieman epäkäytännöllisiäkin (lyhyt etuovi ja matala auto vaatii jäntevyyttä lihaksissa :wink: ).

S-type on ajotuntumaltaan sitten jostakin X300/308 ja X350:n välimaastosta... eli yllättävästi möhkö X350 on myös herkempi ajettava kuin S-type (joka sekin on vallan mainio)... tai sitten X350 korin laajempi ikkunapinta-ala hämää ja antaa mielikuvan ketteryydestä... kun S-typessä istutaan jotenkin syvemmällä ja nähdään vähemmän ympäristöä.

Muotokielestä voisi myös jutella loputtomiin, mutta vaikka nämä kaikki ovat tavattoman kauniita autoja niin tässäkin kohtaa täytyy kehua X300/308 muotoilua. Vaikea on löytää toista niin harmonisen kaunista kokonaisuutta kuin näistä... ja vielä pari sanaa vertailusta X350 koriseen... suurin kokoero korimalleissa johtuu X350n korkeudesta. X300/308 mallia moitittiin siis aikoinaan epäkäytännölliseksi (takapenkillä pää ottaa helposti kattoon) ja tätä pyrittiin sitten seuraavassa X350 sukupolvessa korjaamaan ja samalla kattolinjaa korotettaessa siinä sitten takakontin korkeus&tilavuus kasvoi... ja osa klassisen kauniista muotoilusta uhrattiin käytännöllisyyden alttarilla :(

Mutta...jotta ei eksyttäisi liian kauas tästä käyttöautona toimimisen näkökulmasta niin lyhyt tiivistelmä:

X300 alkaa olla jo niin iäkäs että armahtaisin tämän mallin 40-50tkm vuosittaisesta ajorupeamasta, mutta mikä mainioin harrasteauto X300 onkaan... ja joita saapi jo ihan pikkurahalla ja hyvin hoidettuna ei arvo ainakaan nykytilanteesta enempää laske (tässä ryhmässä siis best value for the money). X308 menee jo hyvin käyttöautonakin kunhan kyseinen yksilö on hyväkuntoinen ja perusasiat on kunnossa (se jakopää ja vesipumppu ainakin). S-type on sitten jo huomattavasti modernimpi ja noilla vuosittaisilla kilometreillä dieselikin voisi olla harkinnan arvoinen. Parhaana ratkaisuna käyttöautoksi pitäisin modernia X350 mallia varsinkin jos noita vuosittaisia kilometrejä tulee noin paljon eli ajat aika paljon maantiellä. Jos katselet ulkomailta X350 vuosimalleja 03-05 niin niitä saatat saada kymppitonnin kahta puolta ja verot ovat alkaen 9tEUR ylöspäin.... eli 20tEUR budjetilla yllät ihan mainiosti tähänkin korimalliin :D
Viimeksi muokannut Kafor, To Helmi 06, 2014 8:04 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kafor
XJ6 -74
F-Pace 2,0 -17
XK8 convertible -97
ex XJ8 3,5 X350 -04
ex XJ8 4,0 sport X308 -03
ex XJ8 4,0 executive X308 -00
ex s-type 3,0 -99
ex-XJ6 -96
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2061
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Autokuume herättelee päätään - olisiko XJ:stä käyttöauto

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

matsu kirjoitti:jakuvaari, oliko sinulla X308:n laatikon vanha öljy tosiaan punaista? Jos oli, ei se ollut enää alkuperäistä. Mainitsemasi Esson öljy, joka on speksattu tuohon laatikkoon, on kellertävää, kuin moottoriöljy.

Olen ollut mukana vaihtamassa öljyjä kahteen samanlaiseen laatikkoon (XK8 ja X308). Toisella oli ajettu 140 tkm ja toisella n. 200 tkm. Molemissa tuo aluperin vaalean keltainen Esson öljy oli hyvin tummaa, kuin käytetty moottoriöljy.
Terve,

Ei varmasti ole vaihdettu aiemmin, koko huoltohistoria on tiedossa, paitsi ettei Wetterin ajalta ole toimenpiteitä systeemissä, mutta tuskin ovat silloin poikenneet tehtaan huolto-ohjelmasta. Tuo väri perustuu muistiin (aika heikko) joten pitää tarkistaa, mulla on kuvia ja videotakin. Mutta siis juu hyvin läpinäkyvää ja kirkasta, ei mustaa.

-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Aero
Viestit: 129
Liittynyt: To Tammi 03, 2013 9:42 pm
Paikkakunta: Janakkala

Re: Autokuume herättelee päätään - olisiko XJ:stä käyttöauto

Viesti Kirjoittaja Aero »

Kopi kirjoitti:XJ8:ssa ei ole lukkoperää, X300:ssa taisi ainakin joissakin malleissa olla.
Vm2000 XJ8:n luistonesto toimi siten, että elektroniikka pudotti kierrokset niin alas, että luisto loppui. Moinen aiheuttaa ylimääräistä sydämentykytystä, jos on johonkin tiukkaan rakoon menossa ja auto "hyytyy" lähes paikoilleen. Mutta kyllä sen kanssa oppi ajamaan ja ihan hyvin pärjäsi Oulun talvessa.
Juu, perillehän toki pääsee, mutta lukoton takaveto voi olla lievä kulttuurishokki, kun nyt alla on tuoreilla ja laadukkailla renkailla varustettu neliveto, jonka ESP leikkii lukkoja suorastaan erinomaisesti. Nykykäyttiksellä kun lähtee liukkaallakin kelillä hitaammasta ohi helposti ja reippaasti, tarvii toisella takakulmalla sutivalla autolla kerätä vauhti vähän hillitymmin.

Pikaisesti vilkaisten Quaifen kataloogi tuntee ainakin XK:n 1996-2006, eli toivoa myös jälkimarkkinoista on.
Kopi kirjoitti:Jos nyt osaan oikein jakaa, niin tuolla on X308 Owners Guide, jossa ehkä jotain hyödyllistä:
https://www.dropbox.com/sh/wqhrbigxqugwcf0/1VFfg6WCDK
Köpi
Kiitoksia! Otin talteen ja lueskelen kaikessa rauhassa tässä joku ilta. Tämä viikko menee niin kovasti työhössötyksessä ja muussa, että odotellen sunnuntaihin, vaikkei tuo pitkä olekaan.
Kafor kirjoitti:X300 alkaa olla jo niin iäkäs että armahtaisin tämän mallin 40-50tkm vuosittaisesta ajorupeamasta, mutta mikä mainioin harrasteauto X300 onkaan... ja joita saapi jo ihan pikkurahalla ja hyvin hoidettuna ei arvo ainakaan nykytilanteesta enempää laske (tässä ryhmässä siis best value for the money). X308 menee jo hyvin käyttöautonakin kunhan kyseinen yksilö on hyväkuntoinen ja perusasiat on kunnossa (se jakopää ja vesipumppu ainakin).
Juu, joka tapauksessa ja mallisarjasta riippumatta käyttöautoksi ostettavan auton on oltava hyväkuntoinen. Todennäköisesti päädyn mieluummin 20ke X308:iin kuin 20ke X350:een, koska ensinmainitulla on huomattavasti paremmat mahkut olla oikeasti hyväkuntoinen. Vaan yksilöitähän käytetyt autot aina on ja aina ne käydään läpi sen mitä pystyy ja silti vielä toivotaan parasta.
Kafor kirjoitti: S-type on sitten jo huomattavasti modernimpi ja noilla vuosittaisilla kilometreillä dieselikin voisi olla harkinnan arvoinen.
Mutta XJ (pl XJ40) on niin pirusti nätimpi! :D Ei S-typekään ruma ole, mutta XJ on mulle The Jag.

Kai sitä voisi nokilekankin koeajaa uteliaisuudesta, mutta nyt 5 dieselin, eli 8 vuoden ja n. 340tkm matkan jälkeen tuntuu vahvasti siltä, että on taas aika sytyttää käyttöautossakin kipinällä. Bensakoneen ylärekisterissä ja äänessä vaan on sitä jotain. Tää on niitä fiilisjuttuja, joissa ei halua laskea ihan viimeisen euron päälle.
Kafor kirjoitti: Parhaana ratkaisuna käyttöautoksi pitäisin modernia X350 mallia varsinkin jos noita vuosittaisia kilometrejä tulee noin paljon eli ajat aika paljon maantiellä. Jos katselet ulkomailta X350 vuosimalleja 03-05 niin niitä saatat saada kymppitonnin kahta puolta ja verot ovat alkaen 9tEUR ylöspäin.... eli 20tEUR budjetilla yllät ihan mainiosti tähänkin korimalliin :D
Juu, tosiaan paljon tulee nimenomaan maantietä taitettua eli mulla on sinällään autoystävällinen ajoprofiili. Arkisin kun auton aamulla starttaan, se hyrskyttää n. 80km ja 1h putkeen suolausta vältellen ja kylmää konetta repimättä. Sama toistuu iltapäivän kotimatkalla.

Ulkomailta hakeminenkaan ei tosiaan ole poissuljettua. Jos sopiva tuuri käy, lyö tänäkin kesänä jossain vaiheessa pomo kouraan lentolippua saksanmaalle, mikä avaa apajaa aika hyvin. Kaikkihan tietty riippuu lähtöasetelman kehittymisestä, eli nykyinen käyttöauto pitää myydä eka (eikä se lähde myyntiin ennen kevättä, todennäköisesti vasta alkukesästä), että voi etsiä uuden ja Alfan myyminen tunnetusti on melkein yhtä helppoa kuin autoveron välttäminen Suomessa :D. Mutta hyvin vahvasti vaikuttaa siltä, että 159:n seuraajan keulassa on siihen kuuluva leaper.
Ferrari 348 TB '90 // TVR 350i DHC '86 // Triumph Daytona 955i '06 // Alfa Romeo 33 P4 '91 // Alfa Romeo 159 3.2 Q4 '06 & '08
TexPat
Viestit: 520
Liittynyt: Ti Elo 19, 2008 5:25 pm

Re: Autokuume herättelee päätään - olisiko XJ:stä käyttöauto

Viesti Kirjoittaja TexPat »

Aero kirjoitti: Pikaisesti vilkaisten Quaifen kataloogi tuntee ainakin XK:n 1996-2006, eli toivoa myös jälkimarkkinoista on.
TBD vai palalukko? Normaaliin kayttoon suosittelisin Torque Biasing viritysta.
Aero kirjoitti: Juu, joka tapauksessa ja mallisarjasta riippumatta käyttöautoksi ostettavan auton on oltava hyväkuntoinen. Todennäköisesti päädyn mieluummin 20ke X308:iin kuin 20ke X350:een, koska ensinmainitulla on huomattavasti paremmat mahkut olla oikeasti hyväkuntoinen. Vaan yksilöitähän käytetyt autot aina on ja aina ne käydään läpi sen mitä pystyy ja silti vielä toivotaan parasta.
Minulla ei ole itse kayttoautokokemusta naista mutta on omien lyhyiden tutusmiskeikkojeni pohjalta olisi itse valmis ottamaan jonkin verran enemman ajetunkin X350/X358 kayttoautoksi koska platform on niin paljon modernimpi. Ja vahemman altis ruostumaan.

Anyway, ottaen huomioon autohistoriasi tiedat varmasti mita olet tekemassa.
Aero kirjoitti: Mutta XJ (pl XJ40) on niin pirusti nätimpi! :D Ei S-typekään ruma ole, mutta XJ on mulle The Jag.
Agreed. Ja X358 on viimeinen edes jotenkin oikean nakoinen XJ. :( Nykyinen Kia/Hyundai design ei oikein sytyta.
nestori
Viestit: 200
Liittynyt: Ma Loka 17, 2011 9:19 pm

Re: Autokuume herättelee päätään - olisiko XJ:stä käyttöauto

Viesti Kirjoittaja nestori »

TexPat kirjoitti:
Aero kirjoitti: Pikaisesti vilkaisten Quaifen kataloogi tuntee ainakin XK:n 1996-2006, eli toivoa myös jälkimarkkinoista on.
TBD vai palalukko? Normaaliin kayttoon suosittelisin Torque Biasing viritysta.

Aero kirjoitti: Mutta XJ (pl XJ40) on niin pirusti nätimpi! :D Ei S-typekään ruma ole, mutta XJ on mulle The Jag.
Agreed. Ja X358 on viimeinen edes jotenkin oikean nakoinen XJ. :( Nykyinen Kia/Hyundai design ei oikein sytyta.

Heiheihei, eipä väheksytä XJ40:stä! :D Toki siinä on vahvasti 80-luvun havinaa, mutta kyllä tommonen ryhdissä oleva XJ40 on mahdottoman komea, varsinkin perän muodot on jotenkin muikean letkeät, varsinkin takaviistosta. Omaa perversiotani ehkä vielä miellyttää enemmän ne laatikkolamput, pyöreiden tuplavalojen sijasta. Päät käänty kyllä ajellessa.

Kuva
Avatar
-perttu-
Viestit: 60
Liittynyt: Ma Syys 16, 2013 7:57 pm
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Autokuume herättelee päätään - olisiko XJ:stä käyttöauto

Viesti Kirjoittaja -perttu- »

nestori kirjoitti:Heiheihei, eipä väheksytä XJ40:stä! :D Toki siinä on vahvasti 80-luvun havinaa, mutta kyllä tommonen ryhdissä oleva XJ40 on mahdottoman komea, varsinkin perän muodot on jotenkin muikean letkeät, varsinkin takaviistosta. Omaa perversiotani ehkä vielä miellyttää enemmän ne laatikkolamput, pyöreiden tuplavalojen sijasta. Päät käänty kyllä ajellessa.
Juu ei saa XJ40:stä moittia... 80-luku on lähellä sydäntä ja oma auto samalta vuodelta kuin ajokorttikin. Minulla taas iskee paremmin tuplavalot... ja pään kääntymisestä sen verran, että kun syksyllä odottelin pääsyä liikenneympyrään niin ohi lipuneessa Transiitissa kaksi pikkupoikaa meinasi taittaa niskansa ja toisen pojan huulilta sain luettua pitkän VAUUUn :D Kummasti itsetunto kohosi 8)

Tässä Nestorille vielä takaviistopornoa tuosta omasta pihasta parin kuukauden takaa.

Kuva
Aero
Viestit: 129
Liittynyt: To Tammi 03, 2013 9:42 pm
Paikkakunta: Janakkala

Re: Autokuume herättelee päätään - olisiko XJ:stä käyttöauto

Viesti Kirjoittaja Aero »

TexPat kirjoitti:TBD vai palalukko? Normaaliin kayttoon suosittelisin Torque Biasing viritysta.
ATB LSD, eli käytännössä pre-load torsen. Siistiä, portaatonta voimasuhteen muutosta siis, eli käyttöautoon just hyvä.
TexPat kirjoitti:Minulla ei ole itse kayttoautokokemusta naista mutta on omien lyhyiden tutusmiskeikkojeni pohjalta olisi itse valmis ottamaan jonkin verran enemman ajetunkin X350/X358 kayttoautoksi koska platform on niin paljon modernimpi. Ja vahemman altis ruostumaan.
Joo, en mä varsinaisesti kilometrejä pelkää, vaan katselen autoa kokonaisuutena - miten sitä on hoidettu, mitä siihen on tehty, missä sillä on ajettu jne. Viimeisimmän ostoksen ('97) mittarissa lukee rennot 354tkm ja se on sentään viritetty turbokulkine.

Sitäpaitsi jos tauluun on kerätty yli 25tkm/v, auto on todennäköisesti nähnyt muutakin kuin Helsingin iltapäiväruuhkaa.
TexPat kirjoitti: Anyway, ottaen huomioon autohistoriasi tiedat varmasti mita olet tekemassa.
Kutakuinkin - eli ajan millä haluan ja nautin elämästäni myös ajaessani :D.
nestori kirjoitti:Heiheihei, eipä väheksytä XJ40:stä! :D Toki siinä on vahvasti 80-luvun havinaa, mutta kyllä tommonen ryhdissä oleva XJ40 on mahdottoman komea, varsinkin perän muodot on jotenkin muikean letkeät, varsinkin takaviistosta. Omaa perversiotani ehkä vielä miellyttää enemmän ne laatikkolamput, pyöreiden tuplavalojen sijasta. Päät käänty kyllä ajellessa.
Heiheihei, enhän minä väheksy XJ40:stä, vaan totesin vain että S-Type on hienompi :D (no okei, oikeasti noiden kahden välillä on vaikea tehdä vertailua, XJ40 on kuitenkin XJ, mutta S-Type on luonteikkaamman näköinen). 80-luvun havinassa ei ole mitään vikaa (puolet mun kalustosta, kuten myös tuon kaluston omistaja on 80-luvulta), mutta juurikin ne kantikkaat etuvalot näyttävät XJ:n keulalla jotenkin laimeilta mun silmään.
Ferrari 348 TB '90 // TVR 350i DHC '86 // Triumph Daytona 955i '06 // Alfa Romeo 33 P4 '91 // Alfa Romeo 159 3.2 Q4 '06 & '08
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2061
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Autokuume herättelee päätään - olisiko XJ:stä käyttöauto

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

-perttu- kirjoitti:
Tässä Nestorille vielä takaviistopornoa tuosta omasta pihasta parin kuukauden takaa.
No nyt alkoi kuulostaa hyvältä! Tässä takaviistopornoa Pietarista vuodelta 2008!!!

:P


Kuva

On siinä yksi XJ:kin! Tosin V12 ja Daimler ja coupé, en ehkä oikein suosittelisi ympärivuotiseksi käyttöautoksi!
Mutta siis kolme tummanvihreää Jaggea/Daggea kolmelta eri vuosikymmeneltä, 1950, 1966 ja 1978.

Vieläkin tuntuu haikealta että tuli luovuttua tuosta ekasta autostani, muttei näitä kaikkia oikein voi pitääkään. :?

-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Avatar
-perttu-
Viestit: 60
Liittynyt: Ma Syys 16, 2013 7:57 pm
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Autokuume herättelee päätään - olisiko XJ:stä käyttöauto

Viesti Kirjoittaja -perttu- »

Nyt jakuvaari kyllä laitoit jo K18 hardcorea :D

Mutta sen verran mentiin aiheesta sivuun, että ei XJ40:stä enää ihan jokapäiväiseksi ja ympärivuotiseksi käyttöautoksi ole. Lähinnä nautitaan kesäaikaan...
Viimeksi muokannut -perttu-, Pe Helmi 07, 2014 7:14 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Aero
Viestit: 129
Liittynyt: To Tammi 03, 2013 9:42 pm
Paikkakunta: Janakkala

Re: Autokuume herättelee päätään - olisiko XJ:stä käyttöauto

Viesti Kirjoittaja Aero »

Nyt on pakko kysyä, että olisko Jakuvaarilla kolmikosta kuvaa keulojen suunnasta? Sen verran komeeta kalustoa, että jää fiilis vähän vajaaksi pelkällä peräkuvalla.
Ferrari 348 TB '90 // TVR 350i DHC '86 // Triumph Daytona 955i '06 // Alfa Romeo 33 P4 '91 // Alfa Romeo 159 3.2 Q4 '06 & '08
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2061
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Autokuume herättelee päätään - olisiko XJ:stä käyttöauto

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

Aero kirjoitti:Nyt on pakko kysyä, että olisko Jakuvaarilla kolmikosta kuvaa keulojen suunnasta? Sen verran komeeta kalustoa, että jää fiilis vähän vajaaksi pelkällä peräkuvalla.
Terve,

No odotellessa, voi katsoa hieman sateisen seuraavan päivän (dagen efter! ;) kuvaa:

Kuva

Sen verran noista vihreistä autoista lisää tietoa, että vanhin on siis toki XK 120 OTS British Racing Green, tosin vaikka auto on vuodelta 1950 tuli BRG ensimmäistä kertaa koskaan Jaguarilla valikoimaan loppuvuodesta 1952. Sisustus on Suede Green, mikä oli myös ulkovärinä valittavissa vuosina 1946-1961.

E-type on siis vuonna 1966 markkinoille tullut Series 1 4.2L 2+2 coupé, värinä Opalescent Dark Green ja sisusta Suede Green (penkit mustat ed. omistajan takia, vaikka ne siis olisivat kuuluneet olla vihreät nekin) huom. BRG ei ollut valikoimassa 4.2L malleihin vuosina 1964-66 vaan tuli vasta loppuvuodesta 1967 jolloin suuri osa suosituista metallinhohto (Opalescent) väreistä poistui ja oikeastaan vain hopea, eli Opalescent Silver Grey jäi.

Se XJ on Daimler Double Six Coupé, aito sellainen, mutta konvertoitu muistaakseni vuonna 1990 RHD:stä LHD:ksi Tanskassa, värinä on 70-luvun lopun British Racing Green ja sisustus on Moss Green (alkup.) Vihreiden sisustusten kattoverhoilukin oli vihreää villakangasta vuosina 1931-1968 mutta XJ:n myötä jäi katon värieksi vain harmaa ja beige (fawn).

Niin seuraavan päivän kuvassa on myäs Carmen Red/Black E-type 3.8L FHC, eli SWB kaksipaikkainen coupé.

Onhan siinä yksi nelikymppinenkin, mutten tiedä sen värejä, näyttäisi jonkinsortin hienostuneelta kullalta!

Palaan asiaan vielä, jos löydän hyvän kuvan!

-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2061
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Autokuume herättelee päätään - olisiko XJ:stä käyttöauto

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

Moi vielä,

En löytänyt hyvää kuvaa edestä (DD6C:llä voi olla), MUTTA muistin, että teimme tuosta videon, jota voi DVD:nä klubilaiset ostaa, muistaakseni €25,- (puolen tunnin ja tunnin versiot ja kuvia slideshowna) ja laitoin siitä trailerin youtubeen:

http://www.youtube.com/watch?v=e-P6-1OflMI

Tosin tuossa on musiikit hieman muutettu ja lyhennetty tekijänoikeussyistä, videolle meillä on hoidettu teosto-maksut.

Siinä on hyvä soundeja, varsinkin tuossa XK:ssa, kyllä autokuume varmaan alkaa nousta!

-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
nestori
Viestit: 200
Liittynyt: Ma Loka 17, 2011 9:19 pm

Re: Autokuume herättelee päätään - olisiko XJ:stä käyttöauto

Viesti Kirjoittaja nestori »

-perttu- kirjoitti:
nestori kirjoitti:Heiheihei, eipä väheksytä XJ40:stä! :D Toki siinä on vahvasti 80-luvun havinaa, mutta kyllä tommonen ryhdissä oleva XJ40 on mahdottoman komea, varsinkin perän muodot on jotenkin muikean letkeät, varsinkin takaviistosta. Omaa perversiotani ehkä vielä miellyttää enemmän ne laatikkolamput, pyöreiden tuplavalojen sijasta. Päät käänty kyllä ajellessa.
Juu ei saa XJ40:stä moittia... 80-luku on lähellä sydäntä ja oma auto samalta vuodelta kuin ajokorttikin. Minulla taas iskee paremmin tuplavalot... ja pään kääntymisestä sen verran, että kun syksyllä odottelin pääsyä liikenneympyrään niin ohi lipuneessa Transiitissa kaksi pikkupoikaa meinasi taittaa niskansa ja toisen pojan huulilta sain luettua pitkän VAUUUn :D Kummasti itsetunto kohosi 8)

Tässä Nestorille vielä takaviistopornoa tuosta omasta pihasta parin kuukauden takaa.

Kuva
Ooo, komea on peräsin. Saman värinen XJ kuin oma entinen, mutta maalipinta tuossa sinulla ihan toista luokkaa. Hieno!
Avatar
-perttu-
Viestit: 60
Liittynyt: Ma Syys 16, 2013 7:57 pm
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Autokuume herättelee päätään - olisiko XJ:stä käyttöauto

Viesti Kirjoittaja -perttu- »

Jälleen kerran kuva valehtelee enemmän kuin tuhat sanaa, mutta kiitos kuitenkin :wink:
mikki
Viestit: 982
Liittynyt: Ti Huhti 21, 2009 4:24 pm
Paikkakunta: Helsinki / Espoo
Viesti:

Re: Autokuume herättelee päätään - olisiko XJ:stä käyttöauto

Viesti Kirjoittaja mikki »

Tuon uudemman ajatuksen.
On siitä uudestakin XJ:stä.
Ajoin viikossa n. 3500km Hertz Prestigen autolla Euroopassa.
Makea peli ja hyvin kulki ja pienellä kulutuksella 3,0 d aut.

Ja nyt Suomessa uusi 2,0i 240hp.
Kuka olisi koskaan uskonut että tuollainen iso Jagge saa nokalleen 2,0L??????
Kulutus niin kohtuullinen että hintaa enää 103 000eur.
Varmaan on käyttöautoksi siitäkin!

M
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Autokuume herättelee päätään - olisiko XJ:stä käyttöauto

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Moi !
Eikös tuo XJ 2.0 i ole turbo koneella ? Kyllä noissa ahdetuissa piisaa voimaa isonkin auton tarpeisiin luulisin.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
TexPat
Viestit: 520
Liittynyt: Ti Elo 19, 2008 5:25 pm

Re: Autokuume herättelee päätään - olisiko XJ:stä käyttöauto

Viesti Kirjoittaja TexPat »

kissaeläin kirjoitti:Moi !
Eikös tuo XJ 2.0 i ole turbo koneella ? Kyllä noissa ahdetuissa piisaa voimaa isonkin auton tarpeisiin luulisin.
Jaguar EcoBoost 2.0 uudessa XJ:ssä
241 HP @ 5500 RPM
340 Nm @ 2000-4000 RPM

Vertailun vuoksi esim. S-typen 3.0 (Euro versio)
240 HP @6800 RPM
300 Nm @4500 RPM

Itsellani ollut muutamia vuokrakippoja alla EcoBoosteilla (1.6 ja 2.0) sekä huonompien kelien käyttöautona 3.0 X-type vuodesta 2004 niin täytyy sanoa että tuo 2.0 EcoBoost on kyllä nykyaikaisen laatikon kanssa selkeästi parempi yhdistelmä kuin X:n kone ja laatikko. Sen sijaan 1.6 EcoBoost jossakin Ford Escape (Euroopassa Kuga?) tuntuu taaseen hieman nuhaiselta.
TexPat
Viestit: 520
Liittynyt: Ti Elo 19, 2008 5:25 pm

Re: Autokuume herättelee päätään - olisiko XJ:stä käyttöauto

Viesti Kirjoittaja TexPat »

mikki kirjoitti: Kulutus niin kohtuullinen että hintaa enää 103 000eur.
Kyllä täytyy sanoa että te Suomessa asuvat olette rikkaita kun on näin kalliilla autoilla varaa ajella!

103kEUR ~ $140k

Tuolla saisi täällä vaikkapa F-Type R cabrioletin ($92k) kauniiden päivien ajokiksi ja sitten XF 2.0T:n ($49k) kun tarvitsee ottaa lapset takapenkille tai sataa. No, onneksi Jykä ja Jutta laittavat talouden kuntoon niin mikäs siinä on verotuksen tasoa laskea...
TexPat
Viestit: 520
Liittynyt: Ti Elo 19, 2008 5:25 pm

Re: Autokuume herättelee päätään - olisiko XJ:stä käyttöauto

Viesti Kirjoittaja TexPat »

jakuvaari kirjoitti: No odotellessa, voi katsoa hieman sateisen seuraavan päivän (dagen efter! ;) kuvaa:
Todella hienoja klassikoita!
Miksi autot eivät voi olla nykyään yhtä komean oloisia?
Syytetäänkö tuulitunnelia, EU määräyksiä vai valmistajia jotka uskovat markkinatutkimuksia ja tekevät sen pohjalta harmaita anjoviksia? Harkitsin hetken jopa Maseratin Ghiblin nelivetoversiota korvaamaan X-typen tässä jossakin vaiheessa mutta aika Kian näköinen sekin on.
mikki
Viestit: 982
Liittynyt: Ti Huhti 21, 2009 4:24 pm
Paikkakunta: Helsinki / Espoo
Viesti:

Re: Autokuume herättelee päätään - olisiko XJ:stä käyttöauto

Viesti Kirjoittaja mikki »

Moikka Usaan ja muillekin!
Eipäs ne rikkaat Suomessa paljoa ole uutta XJ:tä ostelleet kun viime vuonna myytiin:
82 XF
3 XJ
2 F-typeä uusina
jos lähteen tiedot piti paikkansa.
Mutta viime vuonna tuota 2,0:aa ei ollut saatavilla '' halövalla '' 103Ke:lla!

Oli muutes kiva nähdä aiemmassa kuvassa kuinka autot heitetään yöparkkiin ulkona suojahuppuun.
Minullakin tuli XK ''Roadsterin'' mukana ex-kangas-/muotikauppiaan suoja,
jos lähteen tieto sen ex-naisomistajasta ( pukeutuu mustiin ) piti paikkansa- uskon että piti!
M
XJeight
Viestit: 31
Liittynyt: Ti Marras 12, 2013 9:57 am
Paikkakunta: Itä-Lappi

Re: Autokuume herättelee päätään - olisiko XJ:stä käyttöauto

Viesti Kirjoittaja XJeight »

Käyttöauto... hmm...

Englantilainen alunperin arvoauto V8 moottorilla ja automaatilla. Takaveto, ei ajonvakautusta. Suomen oloissa 40-50tkm tarkoittaa ajoa säästä riippumatta.

Mukavahan sillä on ajaa, jos ei liikoja mieti kulutusta ja muita ylläpitokuluja. Mitään halpaa ja ongelmatonta kulkinetta et ole varmaankaan hakemassa. Suomessa ei taida olla +300tkm ajettuja tuollaisia Jaggeja? Sinun ajoilla alunperin ehkä 150tkm ajettu olisi kolmessa vuodessa tuon 300tkm ajettu. Miksei se sen kestäisikin.

Ehkei ole ihan siihen ajoon alunperin tarkoitettu. Enempi pyhäajokiksi?

Toisaalta siinä on yllättävän yksinkertainen tekniikka verrattuna mihin tahansa nykykulkineeseen. Ja myöskin vanjasti tehty. Sisustan osat saa irti ja takaisin helposti ja kestävät omaakin rassausta.
TexPat
Viestit: 520
Liittynyt: Ti Elo 19, 2008 5:25 pm

Re: Autokuume herättelee päätään - olisiko XJ:stä käyttöauto

Viesti Kirjoittaja TexPat »

Aero kirjoitti: ATB LSD, eli käytännössä pre-load torsen. Siistiä, portaatonta voimasuhteen muutosta siis, eli käyttöautoon just hyvä.
Jenkkilässä yleensä LSD tarkoittaa pala/levylukkoa ja TBD kaikkia Torque Biasing / Sensing ratkaisuja. Anyway, samasta asiasta puhumme. Alkuperäinen Torsen patentti on muuten samalta vuodelta kuin Suomen väliaikainen autovero.

Omat kokemukseni Quaifen torsen toteutuksesta ovat todella hyviä vaikka avoautolla ei koskaan lumessa tullut ajetuksikaan. HIljainen, kestävä ja huoltovapaa. Toisin kuin joskus aikojen alussa Opelin palalukossa. Siinä sai vaihtaa levyjä kerran vuodessa jos hiemankaan ajoi rajummin ja meteli oli kovempi kuin vakioperässä. Oi, niitä teinivuosia.

Käytännössä Quaifessa ei ollut yhtään pre-loadia eli radalla trail braking ja curve coasting tilanteissa tasauspyörästö oli käytännössä avoin. Samaten jos radalla kuski ja alusta sallivat kaarteen sisäpuolisen pyörän nostamisen ilmaan niin Torsen ei paljoa auta.

Kuulemma Wavetrackillä olisi näitä pre-load torseneita jotka tarjoavat väännön tasausta myöskin yllämainituissa tilanteissa. Omaa kokemusta ei ole.

No, XJ katukäytössä tuskin näkee trail brakingia tai ilmaan nostettua takapyörää. Uskoisin.
Avatar
Aonsaithya
Viestit: 514
Liittynyt: Su Elo 19, 2012 8:06 pm
Paikkakunta: Espoo

Re: Autokuume herättelee päätään - olisiko XJ:stä käyttöauto

Viesti Kirjoittaja Aonsaithya »

Kyllähän auton kuin auton saa kestämään pitkäänkin, jos on valmis laittamaan rahaa siihen. Näin joskus Saksassa myynnissä jotain 440tkm ajetun Daimlerin, joka oli hiljattain katsastettu ja valokuvissa jokseenkin pakasta vedetyn näköinen.

Nykyautoihin verratessa tulee itselle heti mieleen nämä tuttavien "ostin uuden auton ja nyt mittaristo näyttää joulukuuselta"-tarinat. Jossain joku expertti arvioi että uusissa autoissa on vanhoja luotettavammat mm. sytytystulpat, hihnat, yms sellaiset osat, mutta aivan liikaa vikaherkkää elektroniikkaa. Kun tuohon vielä lisätään se että vanhaan autoon voi hyvin vaihtaa ne uudemmat ja luotettavammat sytytystulpat (yms sellaiset osat), tuntuu vanha biili jotenkin vielä houkuttelevammalta.
Ex: 2007 XK 4.2, Liquid Silver & Charcoal
Ex: 2001 X-Type 2.5 SE, Platinum, Dove & Granite
TexPat
Viestit: 520
Liittynyt: Ti Elo 19, 2008 5:25 pm

Re: Autokuume herättelee päätään - olisiko XJ:stä käyttöauto

Viesti Kirjoittaja TexPat »

XJeight kirjoitti: Mukavahan sillä on ajaa, jos ei liikoja mieti kulutusta ja muita ylläpitokuluja.
Suomen kaltaisessa maassa jossa autoon sidotusta pääomasta suuri osa on tulonsiirtoa Jyrki I Idiootin suojatyöpaikan varmistamiseksi EU:ssa kannattaa autoilun kokonaiskustannuksissa huomioida myöskin arvonalenema.

Jos oletamme että verrokkina on jokin uusi, huoltovapaa ja pienikulutuksinen auto niin sen arvonalenema 3 vuoden ja 150tkm jälkeen mukaan lukien tulonsiirto riemuidioottien hallinnoimaan kassaan on varsin merkittävä. Sen sijaan hyvin pidetty 150tkm 10v Jagge vs 300tkm 13v Jagge menettää arvostaan huomattavasti pienemmän osan.
TexPat
Viestit: 520
Liittynyt: Ti Elo 19, 2008 5:25 pm

Re: Autokuume herättelee päätään - olisiko XJ:stä käyttöauto

Viesti Kirjoittaja TexPat »

Aonsaithya kirjoitti: Nykyautoihin verratessa tulee itselle heti mieleen nämä tuttavien "ostin uuden auton ja nyt mittaristo näyttää joulukuuselta"-tarinat. Jossain joku expertti arvioi että uusissa autoissa on vanhoja luotettavammat mm. sytytystulpat, hihnat, yms sellaiset osat, mutta aivan liikaa vikaherkkää elektroniikkaa. Kun tuohon vielä lisätään se että vanhaan autoon voi hyvin vaihtaa ne uudemmat ja luotettavammat sytytystulpat (yms sellaiset osat), tuntuu vanha biili jotenkin vielä houkuttelevammalta.
Jos etsii oikeasti luotettavaa autoa niin paras valinta lienee uusi Hyundai. Ainakin Amerikassa takuut ovat kohdallaan:
https://www.hyundaiusa.com/assurance/am ... ranty.aspx

Ja ilmeisesti tuote sen verran luotettava että hyvästä takuusta huolimatta liiketoiminta on kannattavaa.
http://www.koreaherald.com/view.php?ud=20140123000887

Sen sijaan jos ei tarvitse maksaa mekaanikolle jokaisesta pikku jutusta niin tällöin voi vanhallakin ajella. Monissa autopiireissä on todella paljon nostalgiaa kuinka luotettavia vanhat vehkeet ovat (kunhan muistaa kerran 3000km viilata kärjet, säätää venttiilit, rasvata kaikki alustan nipat, vaihtaa mineraaliöljyt (kun vanhat tiivisteet ja toleranssit eivät pidä synteettisistä) jne. jne.).

Oikeasti ja keskimäärin uudet autot ovat parempia ja luotettavampia. Toki joulukuusia löytyy aivan liian paljon ja myöskin perinteisen amiksen autolinjan käynyt ei välttämättä ole se kaikkein kätevin kaveri debuggaamaan monimutkaista elektroniikkaa vaan helposti lähdetään "vaihdetaan tämäkin moduli ihan varmuuden vuoksi ja katsotaan korjaantuuko ongelma" -linjalle.
Aero
Viestit: 129
Liittynyt: To Tammi 03, 2013 9:42 pm
Paikkakunta: Janakkala

Re: Autokuume herättelee päätään - olisiko XJ:stä käyttöauto

Viesti Kirjoittaja Aero »

XJeight kirjoitti:Englantilainen alunperin arvoauto V8 moottorilla ja automaatilla. Takaveto, ei ajonvakautusta. Suomen oloissa 40-50tkm tarkoittaa ajoa säästä riippumatta.
Juu, niin tarkoittaa. Käyttöauto on juuri se auto, jolla voi lähteä kotoa ihan koska ja minne vaan, kelillä kuin kelillä.
XJeight kirjoitti: Mukavahan sillä on ajaa, jos ei liikoja mieti kulutusta ja muita ylläpitokuluja. Mitään halpaa ja ongelmatonta kulkinetta et ole varmaankaan hakemassa. Suomessa ei taida olla +300tkm ajettuja tuollaisia Jaggeja? Sinun ajoilla alunperin ehkä 150tkm ajettu olisi kolmessa vuodessa tuon 300tkm ajettu. Miksei se sen kestäisikin.
Jos tavoitteena olisi halpa auto, ostaisin varmaan uuden Cee'd 1.6 -dieselin tai vaikka TexPatin linkkaaman Huihain ja ajaisin sen loppuun asti, mutta ei tippaakaan houkuta viettää paria tuntia päivässä tylsän kehonkuljettimen ratissa. Nykyisessä Alfassakaan ei sinällään ole mitään vikaa, mutta autokuume väittää että vaihtelu virkistäisi :D, joten kartotan vaihtoehtoja, joiden listalla XJ on kieltämättä melko korkealla. Kriteereinä vaihtoehtolistalle pääsylle on lähinnä että mun ajatus lämpiää autolle ja uskon sen pystyvän parin vuoden käyttöautorupeamaan, joten listan hintahaarukka on väliltä 0-30ke (joskin 20+ke on varauksella) ja sisältää autoja aina 2-paikkaisista sporteista isoon sedaniin (XJ isoimpana). Toki mahdollista on myös pitää 159, jos autokuume onnistuu laantumaan ilman vaihtoa, mutta se olisi vissiin ensimmäinen kerta jos mulle niin käy.

Kilometrien kestämisessä pitää tosiaan muistaa se, että eri kilometrit kuluttavat autoa eri tavalla. Mulla on erittäin harvinaista, ettei moottori ja kabiini ehtisi lämmetä kunnolla, kun auton starttaan ja matkasta huomattava osa taittuu maantiellä vakionopeudensäätimen avustamana. Ne ovat helppoja kilsoja voimansiirrolle, moottorille, korille ja sisustalle - siksi en pelkää esim. tuota 150-300tkm väliä omassa ajossani.
XJeight kirjoitti: Toisaalta siinä on yllättävän yksinkertainen tekniikka verrattuna mihin tahansa nykykulkineeseen. Ja myöskin vanjasti tehty. Sisustan osat saa irti ja takaisin helposti ja kestävät omaakin rassausta.
Joo ja hienosti tuohon nykyautoonkin vaihtuu osaa jos jonkinnäköistä ihan omin kourin. Joskus laiskottaa, tulee vastaan urakka, josta annan vastuun mielellään jollekulle muulle tai homma, johon ei riitä aika tai työkalut ja silloin maksan tinkimättä rahaa ihan kuitillisesta huollosta. Tämä tyyli toimii Alfan, Saabin ja TVR:n kanssa, niin kumma jos ei Jaguarinkin.
TexPat kirjoitti:Jenkkilässä yleensä LSD tarkoittaa pala/levylukkoa ja TBD kaikkia Torque Biasing / Sensing ratkaisuja. Anyway, samasta asiasta puhumme. Alkuperäinen Torsen patentti on muuten samalta vuodelta kuin Suomen väliaikainen autovero.
Joo, Quaife jännästi miksaa noita termejä. Kuitenkin kauppaavat moneen autoon tuota ATB:tä (muistaakseni lyhenne sanoista Advanced Torque Biasing), jota ainakin aiemmin ovat mainostaneet nimenomaan pre-load torsenina. Ja vaikkei pre-loadia olisikaan, on torsen sinällään käytännöllinen ratkaisu juurikin mukavan toimintansa osalta.
TexPat kirjoitti: Omat kokemukseni Quaifen torsen toteutuksesta ovat todella hyviä vaikka avoautolla ei koskaan lumessa tullut ajetuksikaan. HIljainen, kestävä ja huoltovapaa. Toisin kuin joskus aikojen alussa Opelin palalukossa. Siinä sai vaihtaa levyjä kerran vuodessa jos hiemankaan ajoi rajummin ja meteli oli kovempi kuin vakioperässä. Oi, niitä teinivuosia.
Minä juuri eilen painelin avoautolla rohkeasti jääradalle :D. Enpä tarkkaan tiedäkään mikä lukko tuossa on (isompikoneisissa on vakiona kuulemma XJS:stä peräisin oleva LSD ja Quaife kauppaa tuohon jälkikäteen ATB:tä), mutta sekin toimii mukavasti ja eleettömästi tarjoten kuitenkin liukkaalla ihan selvää apua etenemiseen.
TexPat kirjoitti: No, XJ katukäytössä tuskin näkee trail brakingia tai ilmaan nostettua takapyörää. Uskoisin.
Joo, lähinnä tuota oleva pelko on liikkeellelähtötilanne, jossa toinen takapyörä on peilijäällä. Mutta onhan noissa vielä mekaaninen käsijarru, jolla voi tilannetta auttaa.
TexPat kirjoitti:Suomen kaltaisessa maassa jossa autoon sidotusta pääomasta suuri osa on tulonsiirtoa Jyrki I Idiootin suojatyöpaikan varmistamiseksi EU:ssa kannattaa autoilun kokonaiskustannuksissa huomioida myöskin arvonalenema.
Sopiva olettama arvonalenemalle koko auton omistuskauden ajan on 100%. Tämän varaan kun laskee, ei taatusti myydessä pety :D. Mutta totta, 10-15v Jaguarissa ei raha ole hukassa ihan niin pahasti kuin uudessa mielenkiintoisessa autossa.
TexPat kirjoitti:Sen sijaan jos ei tarvitse maksaa mekaanikolle jokaisesta pikku jutusta niin tällöin voi vanhallakin ajella. Monissa autopiireissä on todella paljon nostalgiaa kuinka luotettavia vanhat vehkeet ovat (kunhan muistaa kerran 3000km viilata kärjet, säätää venttiilit, rasvata kaikki alustan nipat, vaihtaa mineraaliöljyt (kun vanhat tiivisteet ja toleranssit eivät pidä synteettisistä) jne. jne.).
Joo, jokaisesta pikkujutusta ei tosiaan ole tapana maksaa mekaanikolle. En silti aio edes harkita autoa jossa pitäisi miettiä kärkiä tai kaasuttimien säätöjä - sen verran nykyaikaisella mennään, että huollot ja järjestelmät on jotakuinkin järkevällä tasolla. Voin kyllä vetarin ristikoihin ruutata rasvaa sen kerran-pari vuodessa, katsoa millaista öljyä ostan jne, mutta pääosan perushuolloista pitää olla rennosti tehtävissä yhden illan aikana. Eli käytännössä yleensä öljyt, filsut yms perustauhkat, mahdollinen juuri siihen huoltoon osuva tarkastus/hoitokohde tai kaksi, esim. ne vetarin ristikot, jarrunesteet tms, mutta koko autoa ei houkuta käydä läpi 15tkm välein.
TexPat kirjoitti: Oikeasti ja keskimäärin uudet autot ovat parempia ja luotettavampia.
Juu ja huollettavuutta on mietitty usein ihan eri tavalla. Hyvänä esimerkkinä tuo nykyinen käyttöauto 159 - perushuolto (öljyt, kasa filttereitä, perusjuttujen tarkistus) on semmoinen tunnin-puolentoista rasti, kun kaikki tiheät huoltokohteet on suht. kätevästi käsillä. Startin vaihto oli sitten pahempi rasti (merkkiliikkeen asentaja teki töitä 6,5h), mutta niitä ei onneksi kovin usein vaihdellakaan.
Ferrari 348 TB '90 // TVR 350i DHC '86 // Triumph Daytona 955i '06 // Alfa Romeo 33 P4 '91 // Alfa Romeo 159 3.2 Q4 '06 & '08
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2061
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Autokuume herättelee päätään - olisiko XJ:stä käyttöauto

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

XJeight kirjoitti:Käyttöauto... hmm...

Englantilainen alunperin arvoauto V8 moottorilla ja automaatilla. Takaveto, ei ajonvakautusta. Suomen oloissa 40-50tkm tarkoittaa ajoa säästä riippumatta.

Mukavahan sillä on ajaa, jos ei liikoja mieti kulutusta ja muita ylläpitokuluja. Mitään halpaa ja ongelmatonta kulkinetta et ole varmaankaan hakemassa. Suomessa ei taida olla +300tkm ajettuja tuollaisia Jaggeja? Sinun ajoilla alunperin ehkä 150tkm ajettu olisi kolmessa vuodessa tuon 300tkm ajettu. Miksei se sen kestäisikin.

Ehkei ole ihan siihen ajoon alunperin tarkoitettu. Enempi pyhäajokiksi?

Toisaalta siinä on yllättävän yksinkertainen tekniikka verrattuna mihin tahansa nykykulkineeseen. Ja myöskin vanjasti tehty. Sisustan osat saa irti ja takaisin helposti ja kestävät omaakin rassausta.
Terve,

Miten niin "ei ajonvakautusta"? On eri asteisia systeemejä, ASC, DSC ja TRC, viimeinen on käsittääkseni pelkkä sutimisenesto. Meillä on tuo ASC ja mitään ongelmia ei ole ollut ja on ajettu melko äärimmäisissä olsosuhteissa mm. Sallassa ja Rukalla.

Jos takavetoinen auto on ennestään muutenkin käyttäytymiseltään tuttu, on XJ varsin helppo ja ennustettava, toisin kuin monissa nykyautoissa, joissa kuskilla ei ole hajuakaan mitä tienpinnassa tapahtuu ennenkuin on myöhäistä tehdä enää mitään... :(

Kilsoista puheenollen, on Suomessa asenne aikalailla tuo sama, mitä kirjoitat. Mutta kyllä nämä on ajoon tehty, suurin osa ongelmista mitä olen vuosien varrella nähnyt, johtuu nimenomaan liian pitkistä tauoista, liian lyhyestä ja harvoin tapahtuvasta ajosta.

Tiedän Jenkeissä ja Englannissa harrastajia, joilla on yli puoli miljoonaa mailia ajettu AJ16 tai AJV-8. Mitään isoa remonttia ei ole ollut tarpeen tehdä.

-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Ode
Viestit: 471
Liittynyt: Su Helmi 24, 2013 10:13 pm
Paikkakunta: Porvoo

Re: Autokuume herättelee päätään - olisiko XJ:stä käyttöauto

Viesti Kirjoittaja Ode »

Mikäli takavedon looginen ja ennakoitava käyttäytyminen on tuttua, ei näiden kanssa tule mitään ongelmia. Vaikkei olisi edes sutimisenestoa, on pitkällä akselivälillä oleva auto rauhallinen ajettava joka tapauksessa.

O
S-Type 4,2, 2004
Sierra STW A, 1991
Astro AWD 8h, 1997
XJeight
Viestit: 31
Liittynyt: Ti Marras 12, 2013 9:57 am
Paikkakunta: Itä-Lappi

Re: Autokuume herättelee päätään - olisiko XJ:stä käyttöauto

Viesti Kirjoittaja XJeight »

Onko näissä juurikaan ajonvakautusta? Mikä on ASC? Lienee luistonesto. Hyvin silläkin pärjää, mutta kyllä hirvenväistössä ajonvakautus on ainoa, jolla mitään tekee.
Jii
Viestit: 10
Liittynyt: Ke Touko 02, 2012 3:05 pm
Paikkakunta: Kotka

Re: Autokuume herättelee päätään - olisiko XJ:stä käyttöauto

Viesti Kirjoittaja Jii »

Hyvin tuolla talvella pärjää !
Nyt menossa toinen talvi XJ8.lla :)
ASC on automatic stability control, eli kyllähän siellä ajonvakautus on. Toimii mielestäni melko hyvin, kun vain muistaa pitää vetoa päällä...
Syksyllä spinnasin kivasti, kun nostin jalan kaasulta jäisessä kadunkulmassa ;)
X 350 Tdvi
quartz/champagne

ex XJ8 4.0 Executive 1999
meteorite pearl/warm charcoal
XJeight
Viestit: 31
Liittynyt: Ti Marras 12, 2013 9:57 am
Paikkakunta: Itä-Lappi

Re: Autokuume herättelee päätään - olisiko XJ:stä käyttöauto

Viesti Kirjoittaja XJeight »

ASC se minunkin mittaristossa vilkkuu, muttei se minusta käytä jarruja vakauttamiseen vaan ainoastaan kyykkää moottorin tosi helposti. Eli ei olisi siten täysi ajonvakautus. Tietääkö joku tästä enemmän vai enkö ole vain saanut autoa kunnolla "irti"?
Major
Viestit: 229
Liittynyt: Ke Maalis 02, 2005 10:07 am
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: Autokuume herättelee päätään - olisiko XJ:stä käyttöauto

Viesti Kirjoittaja Major »

20 vuotta on tullut ajeltua 4-vedoilla ja marraskuussa vaihtui vajaavetoiseen jolla hyvin on pärjännyt uusilla Hakka kitkoilla. Tosin käytännössä on vilkuttanut luistoneston valoa kojelaudassa kunnes saavuttaa nopeusrajoituksen. En ole vielä uskaltanut kokeilla ilman tietokonetta miltä tuntuu, mutta aika rauhallinen pelihän tuo on liukkaalla. Hyvin harvoin ajovakauden hallinta on puuttunut peliin, oikeastaan vain "provosoidessa". Ainut mitä pitää muistaa on se ettei yritä risteyksestä sellaisiin väleihin mihin 4-vedolla kerkiää, saattaa tulla hätä kun ei ehdikkään alta pois niin kuin X-typellä 8)
I-Pace 2019
XJ Super V8 2004
EX X-type 3.0 Sport 2003
TexPat
Viestit: 520
Liittynyt: Ti Elo 19, 2008 5:25 pm

Re: Autokuume herättelee päätään - olisiko XJ:stä käyttöauto

Viesti Kirjoittaja TexPat »

Major kirjoitti:
Ainut mitä pitää muistaa on se ettei yritä risteyksestä sellaisiin väleihin mihin 4-vedolla kerkiää, saattaa tulla hätä kun ei ehdikkään alta pois niin kuin X-typellä 8)
Eli päivitit vapaastihengittävän V6:n ahdettuun V8:n ja sait hitaamman pelin ;)
Avatar
Aonsaithya
Viestit: 514
Liittynyt: Su Elo 19, 2012 8:06 pm
Paikkakunta: Espoo

Re: Autokuume herättelee päätään - olisiko XJ:stä käyttöauto

Viesti Kirjoittaja Aonsaithya »

Piipahdin mielenkiinnosta katsomassa liikkeessä -99 X308 XJR:ää, vajaat 100tkm mittarissa. Auto ei ollut mielestäni erityisen siistissä kunnossa, ja piti jotakin outoa vinkuvaa ääntä nopeuden noustessa, enkä tarkoita tällä superahdinta. Oli hämärää ja tihutti vettä, ja ainoa tuulilasinpyyhin oli niin hyvä että se lähinnä pahensi tilannetta. Ajelin siis voimavaroista nautiskellen tasaista neljää-viittäkymppiä, enkä edes harkinnut pikkuteiltä poistumista. Pysähdyin jopa bussipysäkille päästämään yhden Octavian ohi, tuli aika voittajafiilis :D
Palasin takaisin arvioni mukaan 6-8 minuutin kuluttua, hieman stressaantuneena. Ohjaus oli tähän astisista ajamistani autoista ehdottomasti raskain, X-Typen ohjaus tuntui tuon jälkeen höyhenenkevyeltä. Onkohan se ihan normaalia?

Suurin voitto on nyt kuitenkin se, että paluu omaan X-Typeen oli erittäin miellyttävä. Kaikki on puhdasta ja siistiä, moottori murisee kivasti (vähän liiankin kivasti, pitäisi ehkä kasvaa aikuiseksi), ja niin edelleen. Kaikki palaset ovat kohdallaan.

Toisaalta ajamani X308 oli hiljaisempi ja mukavampi, ja tykkään tuosta designistä todella paljon. Samaten arvo säilynee paremmin. Saatan siis palata aiheeseen myöhemmin, eli en lopeta haaveilua vielä, mutta sainpahan terveellisen annoksen realismia. Olen kuitenkin ostanut käytetyn auton vain kerran, ja vaikka se osoittautuikin melkein uskomattoman siistiksi, sellaisen onnenkantamoisen toistaminen vaatiii raakaa selvitystyötä ja kypsää kärsivällisyyttä.
Ex: 2007 XK 4.2, Liquid Silver & Charcoal
Ex: 2001 X-Type 2.5 SE, Platinum, Dove & Granite
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Autokuume herättelee päätään - olisiko XJ:stä käyttöauto

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Morjens !

Ilmeisesti kävit ajamassa "XJR-8" rekisterillä olevan auton ? Kannattaa käydä verrokiksi ajamassa joku toinen vastaava niin ehkä selviää onko kyseisissä autoissa jotain eroa toisiinsa nähden jos epäilee että kaikki ei ole kunnossa.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
Jullu
Viestit: 4
Liittynyt: To Loka 10, 2013 6:41 pm
Paikkakunta: Marttila

Re: Autokuume herättelee päätään - olisiko XJ:stä käyttöauto

Viesti Kirjoittaja Jullu »

Terve,
Ottamatta sen enempää kantaa onko hieno brittiklassikko sopiva loskakelille vai ei, niin mulla voisi olla XJ jouten.
Eli koska tylsän jokapäiväajonkäyttöauton lisäksi lämmintä tallia asuttaa XJ8, MB SL55AMG ja 11 moottoripyörää niin jostakin voisi luopua.
Jagge on siis tyyppiä XJ8 4,2 Sovereign, rekisteröity Saksassa 10.06.2005 ja mulle tuli 2012 loppukesästä Auto-Outlet Oyn myymänä. Olen auton kolmas omistaja. Ajettu reilu 150tkm, väriltään hopia ja sisältä hienosti sanottu charcoal jotakin. Siis musta. Ja kaikki nahkaa paitsi kojetaulu mikä on puuta. Iso kosketusnäyttö ja muutkin varusteet löytyy. Kuten myös huoltokirja sekä kahdet erinomaiset renkaat vanteineen. Autossa ei ole mitään vikaa. Käyttö on vaan vähäistä. Vastineeksi haluaisin 25Keur.
Soittaakin voi 0505146731/Jussi. ps. Tiedän ettei tämä ole myyntipalsta mutta en kai isoon rikokseen syyllistynyt?
Aero
Viestit: 129
Liittynyt: To Tammi 03, 2013 9:42 pm
Paikkakunta: Janakkala

Re: Autokuume herättelee päätään - olisiko XJ:stä käyttöauto

Viesti Kirjoittaja Aero »

Ode kirjoitti:Mikäli takavedon looginen ja ennakoitava käyttäytyminen on tuttua, ei näiden kanssa tule mitään ongelmia. Vaikkei olisi edes sutimisenestoa, on pitkällä akselivälillä oleva auto rauhallinen ajettava joka tapauksessa.

O
No, takana on vasta yksi talvi takavetoisella (Volvo 740) ja siitäkin on muutama vuosi, mutta harjoittelemallahan sitä oppii :D. Periaatteet on hallussa, autokohtainen käytös pitää toki aina hioa selkärankaan.
Jullu kirjoitti:Terve,
Ottamatta sen enempää kantaa onko hieno brittiklassikko sopiva loskakelille vai ei, niin mulla voisi olla XJ jouten.
Tämä on kolmas auto, jota on jo tarjottu, ihailtavaa aktiivisuutta. Kaikki kolme kuulostavat varsin houkuttelevilta ja tutustumisen arvoisilta, mutta kuten heti alussa mainitsin, autonvaihdon aika koittaa vasta kesällä, joten ainakaan kiireistä kauppaa ei mulle kannata vielä tarjota. Jullun viestin toki julkisena voi huomata joku muukin XJ:tä pohtiva.
Ferrari 348 TB '90 // TVR 350i DHC '86 // Triumph Daytona 955i '06 // Alfa Romeo 33 P4 '91 // Alfa Romeo 159 3.2 Q4 '06 & '08
TexPat
Viestit: 520
Liittynyt: Ti Elo 19, 2008 5:25 pm

Re: Autokuume herättelee päätään - olisiko XJ:stä käyttöauto

Viesti Kirjoittaja TexPat »

Aero kirjoitti: harjoittelemallahan
Kunnioitteva asenne avo- ja talviautoiluun!
Vastaa Viestiin