Ajankohtaistako?

Yleinen Jaguar-keskustelu
japa
Viestit: 85
Liittynyt: Ke Syys 14, 2005 9:18 pm
Paikkakunta: LAHTI

Ajankohtaistako?

Viesti Kirjoittaja japa »

Olen päättänyt laittaa oman kissani -94 x300 talviunille, joten hyvät vinkit olisivat tarpeen. Esim. rengaskauppiaani sanoi että noin painava auto kannattaa ehdottomasti nostaa pukeille,varsinkin jos alla on pirellit. No onneks ei ole enään.Entäs sitten akku ? kengät irti ja keväällä koodaamaan boksia? Voi olla ettei kannata jo pelkän ilmastointilaitteen pyörityksen takia, ja kait autoa kannattaa muutenkin käyttää välillä. Joten jos tulee mieleen jotain niin kertokaa !!! HITTO KUN TOI PIRSSI EI MAHDU OLOHUONEESEEN :lol: TULEE IKÄVÄ
Avatar
matsu
Viestit: 657
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 11:11 am
Paikkakunta: Kuopio

Talviseisonta

Viesti Kirjoittaja matsu »

En ole koskaan nostanut autoa pukeille (laiskuutta?) talven ajaksi. Sensijaan olen laittanut renkaisiin painetta lähemmäs 3 baria.

Olen pyörittänyt moottoria ja ilmastointilaitetta 3-5 kertaa talven aikana. Joskus olen myös ajanut pienen lenkin pihatiellä, jolloin autossa "paikat vetristyvät" ja renkaat tulevat uuteen asentoon seisonnan ajaksi. Jos ei aja lainkaan, toki voi nostaa autoa hieman tunkilla ja pyörät voi pyöräyttää uuteen asentoon.

Nykyään olen alkanut laittamaan bensan joukkoon stabilointiainetta. Sen pitäisi estää bensan hartsiintumista. Ja toivottavasti se estää myös bensaputkien ja kaasuttimen (silloin kun on) hapettumista. Olen huomannut, että tuolla aineella on myös voimakas puhdistusvaikutus, bensalinjoihin. Tankit olen pitänyt seisonta-aikana aivan täynnä.
matsu

XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
HEE
Viestit: 134
Liittynyt: Ti Marras 16, 2004 8:11 am

vinkit

Viesti Kirjoittaja HEE »

Renkaiden kanssa olen tehnyt kuten Matsu - lisää painetta ja sillä selvä. Tosin olen vaihtanut alle myös talvirenkaat.
Auton olen vahannut enemmän kuin huolellisesti ja olen hoitanut myös nahkapenkit kunnolla ennen kylmiä kelejä.
Jarrulevyihin kannnattaa käyttää sellaista mm.Biltemasta saatavaa jarrujen "suoja-ainetta". Se estää levyjen ruostumisen. Akun pidän aina irti jos auto seisoo pidempään kuin 2-3 viikkoa. ECU on oppivaa mallia jo XJ40:ssä, joten senkään kanssa ei tarvitse kikkailla. Tämän lisäksi olen käyttänyt moottorin vähintäänkin lämpimäksi noin kerran kuussa ja jopa ajanut noin 5 km lenkin (älkää kertoko Tapiolalle), niin että jarrut ja muut paikat vetristyvät. Tällöin käytän myös ilmastointia täysillä - eli talvinen ajolenkki on pitänyt ajaa pipo päässä ;)
Tuon bensan kanssa olen tehnyt vähän toisin kuin Matsu - tosin minä en ole kokeillut stabilointiaineita (voisi olla hyvä kokeilla). Eli olen laittanut auton seisontaan melko tyhjillä tankeilla.
Siinäpä se oikeastaan olikin.
Viimeksi muokannut HEE, La Loka 15, 2005 6:55 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
matsu
Viestit: 657
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 11:11 am
Paikkakunta: Kuopio

Talvisäilytys

Viesti Kirjoittaja matsu »

En tiedä Jaguarin uudemmista malleista, mutta epäilen niissäkin olevan systeemin, joka estää ilmastoinnin kompuran käynnistymisen lämpötilan ollessa alle nollan. Jos näin on, ilmastointia on käytettävä sellaisessa tilassa, jossa olla hieman plussan puolella.

Jos autoa säilyttää lämpimässä tilassa tai tilassa, jossa lämpötilan vaihtelut ovat hitaita, tankki tyhjänä säilyttäminen on OK. Etuna on, että voi keväällä laittaa tankkiin tuoreet bensat. Mutta hatarassa, kylmässä tallissa kovan pakkasen vaihtuessa nopeasti leudoksi (tapahtuu joka talvi), kaikki paikat menevät huurteeseen, varmaankin myös tankin sisäpinta. Eli bensatankkiin alkaa kertymään vettä. Ja vesi menee tankin pohjalle ja alkaa ruostuttamaan. Ja aikanaan vesi sitten yrittää mennä moottorin suuntaan ja ongelmia tulee siitäkin.

Niin, olen vielä lurauttanut tankkiin aino annoksen jäänestoa eli spriitä. Se pystyy imemään itseensä pienen määrän vettä, jos sitä sattuu tankissa olemaan tai sinne tulemaan.

Kuka tietää, mistä saisi niitä kosteudenimupusseja? Sellaisia, jotka voi laittaa autoon sisälle talven yli. Jos säilytystila ei ole optimaalinen (kylmäkin tila voi olla hyvä), sisätilojen homehtuminen on vaarana.

matsu

PS. Olen tullut omista kokemuksista siihen tulokseen, että bensan vanheneminen on todellinen ongelma 2T bensalla. Yksikin talvi voi riittää pilaamaan bensan. Jossakin autossa minulla on jopa 5 vuotta vanhat bensat ja hyvin pelittää.
matsu

XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
Jaguaaari
Viestit: 6
Liittynyt: Ke Kesä 29, 2005 12:24 pm
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Jaguaaari »

Hee:lle tiedoksi. Jos ajat talvella lenkkiä, voit vain soittamalla laittaa menopelin vakuutuksiin ja ajaa vaikka kesärenkain kuivalla pakkaspäivällä kunnon lenkin. Kun lopetat homman niin soitat taas tai sovit eka soitolla että vakuutus on vain yhdeksi päiväksi. Lasku tulee vain yhdestä päivästä ja kaikki on laillista. Kesärenkaat ei oikeastaan edes rike. Auton pitää vain taas seistä 30 päivää ennen kuin se kannattaa taas ottaa liikenteeseen. Voi ottaa aikaisemminkin, mutta seisonta aikaa ei silloin hyvitetä. Näin ainakin Fenniassa.
XJ6-86
Viestit: 54
Liittynyt: Ti Marras 16, 2004 9:58 am
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja XJ6-86 »

Kosteudenimijöitä löytyy venetarvikeliikkeistä. Ainakin Maritimin luettelosta löytyy uudelleen käytettäviä versioita.
XJ6 4,2 A Sovereign -86
HEE
Viestit: 134
Liittynyt: Ti Marras 16, 2004 8:11 am

Viesti Kirjoittaja HEE »

Jaguaaari kirjoitti:Hee:lle tiedoksi. Jos ajat talvella lenkkiä, voit vain soittamalla laittaa menopelin vakuutuksiin ja ajaa vaikka kesärenkain kuivalla pakkaspäivällä kunnon lenkin. Lasku tulee vain yhdestä päivästä ja kaikki on laillista. Auton pitää vain taas seistä 30 päivää ennen kuin se kannattaa taas ottaa liikenteeseen.
Tosiaan - hyvä huomio. Sama homma onnistuu myös Tapiolassa samoilla ehdoilla. Lähinnä tuo 30 päivän sääntö onkin ollut se syy miksi en ole soittanut noista ajolenkeistä.
Ensi talvena minun ei tarvitsekkaan miettiä näitä seisontahommia koska olen antanut Daimlerin isälleni ja se on käytössä luultavasti koko ensi talven.
Vastaa Viestiin