Mk2 lukumäärä Suomessa

Yleinen Jaguar-keskustelu
Teuvo Alarotu
Viestit: 37
Liittynyt: Su Kesä 09, 2013 5:24 pm
Paikkakunta: Tampere

Mk2 lukumäärä Suomessa

Viesti Kirjoittaja Teuvo Alarotu »

Katselin vanhoja Jaguar uutisia, niiden mukaan Mk2 olisi ollut 40kpl vuonna -81 rekisterissä. Sen jälkeen on yksityinen tuonti vasta alkanut, joten määrä lienee paljon suurempi. Olisiko kenelläkään tietoa montako niitä on tällä hetkellä?

TA
entisiä:
Mk1 2.4 -56
Xj6 4.2 -77
S-type 3.0 -03
nykyinen:
Mk2 2.4 -60
Kopi
Viestit: 1961
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Mk2 lukumäärä Suomessa

Viesti Kirjoittaja Kopi »

AKE:stahan rekisteröidyt selviää, jos raskit muutaman euron maksaa. FJDC:ssä on tällä
hetkellä 44 Mk2:sta, veikkaisin että lähes toinen mokoma kerhon ulkopuolella. Eivät tosin
kaikki ajossa/rekisteröity, niinkuin eivät kaikki nuo kerholaisetkaan.
Tässä laskurissa lienee vain rekisteröidyt, ei projekteja joita ei ole kenenkään tiedostoissa.
Ja tuossa on Mk2, MK11, 3.8,3.4, 2.4 ja monta muuta versiota Mk2:sta eri riveillä:
http://yle.fi/uutiset/nain_moni_ajaa_va ... na/6880326

Köpi
1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
https://kulusjarvi.eu/jagmk2.htm
Kopi
Viestit: 1961
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Mk2 lukumäärä Suomessa

Viesti Kirjoittaja Kopi »

Kerholla on myös lista Suomessa ainakin jossain vaiheessa olleista autoista,
jotkut niistä ovat voineet poistua maasta, jos on myyty ulkomaille. Tai onhan
joku voinut tuhoutuakin. Listassa on myös ei-rekisteröityjä, jos on jotain kautta
tiedot saatu.
Siinä listassa on 117 Mk2:sta.
Köpi
1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
https://kulusjarvi.eu/jagmk2.htm
Teuvo Alarotu
Viestit: 37
Liittynyt: Su Kesä 09, 2013 5:24 pm
Paikkakunta: Tampere

Re: Mk2 lukumäärä Suomessa

Viesti Kirjoittaja Teuvo Alarotu »

Näytti olevan Mk2:ksi nimettyjä 48 kpl. Se myöskin ihmetytti, että 2.4 koneisia on valmistettu vähiten, kun lasketaan Mk2:t. Nämä ylimääräiset koneet käytettiin 68- 240:ssä.

TA
entisiä:
Mk1 2.4 -56
Xj6 4.2 -77
S-type 3.0 -03
nykyinen:
Mk2 2.4 -60
Kopi
Viestit: 1961
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Mk2 lukumäärä Suomessa

Viesti Kirjoittaja Kopi »

Teuvo Alarotu kirjoitti:Näytti olevan Mk2:ksi nimettyjä 48 kpl.
Kuten jo kirjoitin, tuossa listassa on virheitä merkinnöissä, Mk11:sta ei ole olemassakaan, lienee tarkoitettu Mk II eli Mk2.
Ja muutama muukin kuuluisi Mk2-lukemaan.
Se myöskin ihmetytti, että 2.4 koneisia on valmistettu vähiten, kun lasketaan Mk2:t. Nämä ylimääräiset koneet käytettiin 68- 240:ssä.
TA
Suurin markkina-alue ja myyntimäärät oli USA, sinne ei 2.4L "mopomoottori" kelvannut.

Ylimääräiset koneet? Tarkoitatko, että Jaguar olisi tehnyt 1959-67 varastoon 2.4 koneita ja käyttänyt ne vasta 68->?
Epäilen. Eiköhän koneita tehty tarpeen mukaan. Vaikkei JOT:ia oltu vielä keksittykään, niin kyllä silloinkin minimoitiin varastot
eikä mitään ylimääräisiä moottoreita valmistettu. Jaguar oli jopa kuuluisa säästäväisyydestään, kaikki käytettiin tarkkaan.
240 ja 340 olivat osin facelift, osin kustannussäästömalleja ja niiden moottorit tehtiin samaan aikaan kuin autotkin.
Mk2:n 2.4-koneiden numerot alkoivat BG, BH, BJ (120hp) ja 240-mallin 2.4L koneiden numerot 7J-alkuisia (133hp).

Köpi
1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
https://kulusjarvi.eu/jagmk2.htm
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2061
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mk2 lukumäärä Suomessa

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

Moi,

Korjatkaa ekspertit, jos olen värässä, mutta muistini mukaan:

a) koko automalli (siis MK1), "baby Jag" tai siis "the new Jaguar Compact Saloon" ensiesiteltiin vuonna 1955 2.4L koneella. Piste. Vain ja ainoastaan ja nimikin oli aluksi "two-point-four".

b) sitten kun se tuli saataville myös 3.4 koneella alkoi myynti Ameriikassa luistaa paremmin, kuten ennenkin ostivat sikäläiset aina mahdollismman ison koneen.

c) 240-malissa on nk. straight port-kansi, eli sama kansi kuin E-typessä ja aiemmin klomen kaasarin S-koneisssa XK:issa ja MKX:ssä. Eli isku on lyhyt, lohko on siksi matalampi, mutta paremmin toimivan kannen ansiosta ottaa paremmin kierroksia ja on tehokkaampi kuin aikaisemmat 2.4 litraiset.

Tuotanto loppui joskus 1968 paikkeilla, XJ:n oli tarkoitus korvata kaikki mallit ja sen 2.8L oli se edullisin malli, mm. tiettyjen maiden verotusta ajatellen alle 3-litrainen, tosin joihinkin maihin olisi pitänyt olla alle kaksilitrainen, mutta vasta nyt alkaa noinkin pienissä koneissa olla tarpeeksi tehoa ja ennenkaikkea vääntöä. 8)

-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Teuvo Alarotu
Viestit: 37
Liittynyt: Su Kesä 09, 2013 5:24 pm
Paikkakunta: Tampere

Re: Mk2 lukumäärä Suomessa

Viesti Kirjoittaja Teuvo Alarotu »

Siis Mk2 2.4 tehtiin vähemmän, mutta määrät ovat lähes samat kun mukaan lasketaan 240 merkinnällä varustetut. Tämä käppi on mainitsemani "ylimääräiset" koneet.

TA
entisiä:
Mk1 2.4 -56
Xj6 4.2 -77
S-type 3.0 -03
nykyinen:
Mk2 2.4 -60
Kopi
Viestit: 1961
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Mk2 lukumäärä Suomessa

Viesti Kirjoittaja Kopi »

Kyllä jakuvaari, mutta silti erottaisin Mk1 ja Mk2 ihan omiksi malleikseen, on niissä sen verran eroja (kori, taka-akseli, jarrut, kojelauta, osin moottorit,...).
Ja 240 valmistus loppui vasta April 1969.
Köpi
1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
https://kulusjarvi.eu/jagmk2.htm
HEF
Viestit: 555
Liittynyt: Ti Marras 16, 2004 11:59 am
Paikkakunta: Oxelösund

Re: Mk2 lukumäärä Suomessa

Viesti Kirjoittaja HEF »

Olen myös Köpin kanssa samoilla linjoilla tuon MK I:n ja MK II:n suhteen. Ne tosiaan olivat aika erilaisia loppujen lopuksi.
240 oli itseasiassa aika hauska ajettava iloisesti kiertävän koneen ansiosta. Kapeat puskurit myös kevensivät autoa sekä
käytännössä että visuaalisesti.
100 Jaguaaria vitriinissä.

Remember, common sense is not common.
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2061
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mk2 lukumäärä Suomessa

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

Moi,

Joo, totta-Mooses, tarkoitinkin lähinnä sen 2.4L XK-koneen historiaa. On se MK2 eri auto, mutta on vahvasti sukua toki MK1:lle.
MK2 oli tietysti se malli joka "räjäytti pankin" tuolla "compact saloon" ja "sports saloon" käsitteellä.

En usko että oli mitään "ylimääräisiä" koneita. Lyons oli pihi, kaikki käytettiin kyllä. Toki joskus ei menneet aina määrät tasan, koska saadakseen halvalla, teetti se aina tietyn märän jollain valimolla lohokoja ja kansia, jne. jotka sitten tarpeen mukaan koneistettiin tuotannon tarpeisiin.

Olihan siellä ne 50 kpl 2-litraisia nelosen lohkoja ollut pressun alla piilossa siihen asti että Browns Lane purettiin! (ne on täytynyt ensin siirtää Foleshillistä sinne, mutta pois ei heitetty! ;)

-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
1300 TI
Viestit: 12
Liittynyt: To Joulu 08, 2022 12:37 pm

Re: Mk2 lukumäärä Suomessa

Viesti Kirjoittaja 1300 TI »

Täällä on ainakin yksi aihio, joka saattaisi olla tuossa 1981 rekisterilistassa vielä.

Nimittäin isälläni on kaikki nämä vuodet ollut tallessa hänen vuosimallin 1962 3.4 MK II, joka oli ainakin vielä joskus 1977-78 rekisterissä luultavasti Turussa valkoisena ja sitten muodikkaasti Monzan sinisenä. Auton alkuperäinen värisävy on käsittääkseni Cotswald Blue. Hän oli myös klubin jäsen tuolloin. Jagge purettiin entisöinnin aluksi täysin osiksi ja koriin on tehty mittavat peltityöt tuolloin 1980-luvun alkuvuosina, mutta sitten projektin suhteen on ollut hiljaisempaa :roll: Tarkoituksenani olisi keväällä hiljalleen inventoida, kuinka paljon projektin osia on kateissa. Ainakin alkuperäinen kone puuttuu, jäljellä on vain romuttamolta varaosiksi hankittu moottori.

Olisikin mielenkiintoista kuulla muista vastaavista projekteista, jotka uinuvat tallien perällä. Niitä on varmasti yllättävän paljon.
1300ti
Viestit: 95
Liittynyt: To Maalis 01, 2007 2:22 pm
Paikkakunta: Turku

Re: Mk2 lukumäärä Suomessa

Viesti Kirjoittaja 1300ti »

Kävin hallilla tutkimassa tuota meidän -62 MK2 3.4 aihiota ja sen osia, koneita on sittenkin kaksi mutta toisesta en löytänyt kannesta numeroa ja lohko oli jossain muualla. Jaggen rekisterinumero on ollut *TCD-11* ja moottorin numero KJ-2420-8 (R809), irrallaan olleessa kannessa moottorin numeroa ei ole ainoastaan H087. Runkonumeroa en löytänyt korista massojen, hiekkapuhalletun ja jo uudelleen ruostuneen sekä toisaalta paljon uusittujen keulapeltien joukosta. Sen sijaan löysin hauskan kuitin vuodelta 1983 jolloin siihen on ostettu korjauspeltejä Jaguar Centeristä Roskildesta.

Autossa on ollut alunperin vihreä sisustus joka vaihtui siniseen verhoiluun, kummatkin ovat tallessa mutta penkit ovat surkeassa kunnossa. Onneksi sain hankittua paremmat etupenkit!
Kopi
Viestit: 1961
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Mk2 lukumäärä Suomessa

Viesti Kirjoittaja Kopi »

1300ti kirjoitti: To Joulu 22, 2022 3:49 am Kävin hallilla tutkimassa tuota meidän -62 MK2 3.4 aihiota ja sen osia, koneita on sittenkin kaksi mutta toisesta en löytänyt kannesta numeroa ja lohko oli jossain muualla. Jaggen rekisterinumero on ollut *TCD-11* ja moottorin numero KJ-2420-8 (R809), irrallaan olleessa kannessa moottorin numeroa ei ole ainoastaan H087. Runkonumeroa en löytänyt korista massojen, hiekkapuhalletun ja jo uudelleen ruostuneen sekä toisaalta paljon uusittujen keulapeltien joukosta.
Hei A.
Tuolla rekkarilla ei löydy mitään kerhon Mk2-listasta, isäsi ei ilmeisesti ilmoittanut auton tietoja kerholle tai ovat hukkuneet aikojen saatossa.
Pekka saattaa löytää arkistoista jotain.

KJ on Mk2 3.4 moottori, mutta hieman uudempi kuin alkuperäinen, jostain 1963-64 vaihteesta. 1962 3.4-moottori oli KH-sarjaa.

Mk2:n runkonumero löytyy meistettynä jäähdyttäjän edestä, katso kuva. Missään muualla sitä ei (meistettynä) ole, joten toivottavasti
tuo kohta korista on tallessa.
Kuva

Kannen numero löytyy etummaisen tulpan etupuolelta, pystysuorasta osasta, katso kuva. Jos numeroa ei ole, kyseessä on numeroimaton
varaosakansi.
Kuva

Lohkon numeron ilmeisesti jo löysitkin, lohkon imupuolen kyljessä.

Alkuperäiset runko- ja moottorinumerot on meistetty kylttiin, joka on tulipellissä (joskus moottoritilan vasemmassa laidassa).
Kylttejä saa uutena, tyhjinä, joten huijaamalla on mahdollista tehdä "matching numbers"-kyltti, tosin se ei täsmäisi tehtaan arkistojen kanssa.
Kuva

Kansallisarkistosta löytyy autosi kantakortti, osoitteesta
https://astia.narc.fi/uusiastia/kortti_ ... 1803004374 Sivu 219.
Eli korin numero on 177972-DN, joka on Mk2 3.4 1962 numero, tuo DN tarkoittaa että autossa oli alunperin
Laycock De Normanville ylivaihde (sähköinen kytkentä). Myöskään tuolla runkonumerolla ei löydy mitään kerhon
Mk2-listasta.
Kuva

Mk2-terveisin,
Köpi
Kerhon Mk1/Mk2-mallivastaava
1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
https://kulusjarvi.eu/jagmk2.htm
1300ti
Viestit: 95
Liittynyt: To Maalis 01, 2007 2:22 pm
Paikkakunta: Turku

Re: Mk2 lukumäärä Suomessa

Viesti Kirjoittaja 1300ti »

Kiitos lisätiedoista ja kantakortista! Paperit pitäisi olla toki tallessa. Moottorin lohkon numeroa en päässyt näkemään kun oli hankalasti seinää vasten hyllyssä, Jaguar 3 1/2 litre siell kuitenkin pilkoitti. Korin sarjanumero löytyy kai näissäkin myös lämmityslaitteesta ja peräpäästä? Hapottamalla sen saa todennäköisesti silti esille nyt kun tiedän mistä etsiä.

Sain näemmä illalla myös puolivahingossa vanhan käyttäjätunnukseni sittenkin auki... :roll:

2000-luvun alussa Autoliiton Moottori-lehdessä esiteltiin ladosta kunnostukseen haettua MK2-yksilöä, tulikohan siitä valmista?

Pitänee avata oma ketju tälle myöhemmin.
Kopi
Viestit: 1961
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Mk2 lukumäärä Suomessa

Viesti Kirjoittaja Kopi »

1300ti kirjoitti: To Joulu 22, 2022 2:58 pm Korin sarjanumero löytyy kai näissäkin myös lämmityslaitteesta ja peräpäästä?
Tietääkseni ei löydy, mutta en minä kaikkea tiedä...

Takakontissa on niitattu pellinpala, jossa on British Steelin (alihankkija joka teki korit)
numerosarja, mutta sillä ei ole mitään tekemistä Chassis Numberin kanssa eikä Jaguar
kirjannut tätä numeroa mihinkään talteen, oli kai British Steelin sisäiseen käyttöön.
Köpi
1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
https://kulusjarvi.eu/jagmk2.htm
1300ti
Viestit: 95
Liittynyt: To Maalis 01, 2007 2:22 pm
Paikkakunta: Turku

Re: Mk2 lukumäärä Suomessa

Viesti Kirjoittaja 1300ti »

Noheva vaimoni löysi kantakortissa mainitun Mustakallion matrikkeleista https://fi.wikipedia.org/wiki/Eero_Mustakallio Koska tontut kävivät tallillamme jo ennen aattoa Jaguarin osia tuomassa, pääsimme juttelemaan aiheesta enemmänkin. Isäni mukaan Mustakallion jälkeen Jaggen omisti pitkään turkulainen kultaseppä Erkka Nevala, joka oli mukana klubia perustamassa 1976. Sitten vuotta myöhemmin, 1977, Timo osti sen trokarilta, vaihtaen pois vuosimallin -71 Honda CB 750 -pyöränsä ja liittyi tuolloin kerhoon. Olisipa hienoa löytää valokuvia tai muistikuvia tästä autosta tuolta ajalta, siis ensin valkoisena ja sitten tummansinisenä. Joka tapauksessa, aito innostuksen siemen auton kunnostamiseksi on nyt hyvin itämässä!
1300ti
Viestit: 95
Liittynyt: To Maalis 01, 2007 2:22 pm
Paikkakunta: Turku

Re: Mk2 lukumäärä Suomessa

Viesti Kirjoittaja 1300ti »

Uusimmassa klubilehdessä on ansiokas luettelo ainakin monista Suomeen tuoduista Jaguareista vuoteen 1962 saakka. Isäni '62 MK2 sieltä vielä uupui mutta ehkä tuolle tilastolle on tulossa jatkoa joskus.
Vastaa Viestiin