XK8:n ensimmäinen huolto...
XK8:n ensimmäinen huolto...
No niin...olisi tarkoitus tehdä, minulle ensimmäinen, huolto syksyllä hankkimaani xk8:iin ja ois mukava saada vähän neuvoja ja suosituksia kyseiseen asiaan. Öljynvaihto suodattimineen ja tulpat olisi tarkoitus vaihtaa ja niihin liittyen kaipaisin tietoa, mitä öljyä käytätte/suosittelette, 0w-30 vai 5w-30, kenen valmistajan, laatuluokitus ja mikä parasta, auto on vain kevät-syksykäytössä......ja tulppien suhteen näyttäis olevan 3 käypää, tavallinen, platinium ja iridium. Varmasti on niissä muutakin eroa kuin hinta, mutta mikä olisi optimaalisin. Uskon että halvinta ei kannata harkita, mutta onko kallein sitten ylilyönti. Näihin olisi mukava saada kokemus ja tietopohjasia neuvoja....ja mitä muuta mahdollisesti kannattaa tsekata ja tarkistaa 5 kuukauden seisonnan jälkeen... Tietoa ei ole koskaan liikaa
Timppa
Timppa
XK8 2001 convertible.....silver/black
Re: XK8:n ensimmäinen huolto...
Moi Timppa
Öljy: eri valmistajien sivuilta voit hakea kunkin valmistajan suositukset kissaasi esim, tässä mobil suosittelee fuel economy 0-30:http://www.mobil.fi/Finland-Finnish-LCW ... ector.aspx... tai sitten esim, valvoline suosittelee durablend 10-40:http://valvoline-eu.lubricantadvisor.co ... 39b914134e
Ei tuo moottori taida olla varsinkaan kevyessä kesäcruisailussa niin tarkka oikealle öljylle... itse laitoin XK8iin tuota valvolinen öljyä, sitä sai minimanista 20e/4litraa eli pari pänikkää kun ostat niin jää ylimääräistä seuraavallekin vaihdolle.
Sytytystulpat: Kokkolan varaosakeskuksesta hain XK8iin normaalit championin tulpat jotka maksoivat 8 kpl alle 30e. Löytyvät koodilla 71 RC12YC ja iloisesti kone kiertää ja vetää Uudempaan kissaani (XJ8-04) hain samasta paikasta championin platinatulpat jotka sitten maksoivat 8 kpl jo yli 50e ja ne löytyvät koodilla 7071 RC12PYP. Moottorin käynnissä tms ei huomaa mitään eroa, mutta ehkä nuo platinumit kestävät sitten käytössä pidempään.
Öljynsuodatin ym: Öljynsuodatinta et taida löytää mistään kokkolasta vaan se on tilattava englannista. Hyvä ja helppo ostospaikka on Britishparts, josta kannattaa samalla ottaa ilmanpuhdistajakin ja ehkä muutaman euron öljyproppu, ne kun ovat myös kulutustavaraa. Siellähän on myös valmiita huoltopaketteja ja kannattaa samalla rahdilla tilata useampi öljynsuodatin varastoon tuleville vuosille: http://britishparts.co.uk/products/7437 ... it-ACC8070
Öljy: eri valmistajien sivuilta voit hakea kunkin valmistajan suositukset kissaasi esim, tässä mobil suosittelee fuel economy 0-30:http://www.mobil.fi/Finland-Finnish-LCW ... ector.aspx... tai sitten esim, valvoline suosittelee durablend 10-40:http://valvoline-eu.lubricantadvisor.co ... 39b914134e
Ei tuo moottori taida olla varsinkaan kevyessä kesäcruisailussa niin tarkka oikealle öljylle... itse laitoin XK8iin tuota valvolinen öljyä, sitä sai minimanista 20e/4litraa eli pari pänikkää kun ostat niin jää ylimääräistä seuraavallekin vaihdolle.
Sytytystulpat: Kokkolan varaosakeskuksesta hain XK8iin normaalit championin tulpat jotka maksoivat 8 kpl alle 30e. Löytyvät koodilla 71 RC12YC ja iloisesti kone kiertää ja vetää Uudempaan kissaani (XJ8-04) hain samasta paikasta championin platinatulpat jotka sitten maksoivat 8 kpl jo yli 50e ja ne löytyvät koodilla 7071 RC12PYP. Moottorin käynnissä tms ei huomaa mitään eroa, mutta ehkä nuo platinumit kestävät sitten käytössä pidempään.
Öljynsuodatin ym: Öljynsuodatinta et taida löytää mistään kokkolasta vaan se on tilattava englannista. Hyvä ja helppo ostospaikka on Britishparts, josta kannattaa samalla ottaa ilmanpuhdistajakin ja ehkä muutaman euron öljyproppu, ne kun ovat myös kulutustavaraa. Siellähän on myös valmiita huoltopaketteja ja kannattaa samalla rahdilla tilata useampi öljynsuodatin varastoon tuleville vuosille: http://britishparts.co.uk/products/7437 ... it-ACC8070
Kafor
XJ6 -74
F-Pace 2,0 -17
XK8 convertible -97
ex XJ8 3,5 X350 -04
ex XJ8 4,0 sport X308 -03
ex XJ8 4,0 executive X308 -00
ex s-type 3,0 -99
ex-XJ6 -96
XJ6 -74
F-Pace 2,0 -17
XK8 convertible -97
ex XJ8 3,5 X350 -04
ex XJ8 4,0 sport X308 -03
ex XJ8 4,0 executive X308 -00
ex s-type 3,0 -99
ex-XJ6 -96
- Jykkepoika
- Viestit: 863
- Liittynyt: Su Heinä 13, 2008 9:14 pm
- Paikkakunta: Järvenpää
Re: XK8:n ensimmäinen huolto...
Moi.
Tässä tulppakeskustelua viewtopic.php?f=2&t=3627
[quote]ja tulppien suhteen näyttäis olevan 3 käypää, tavallinen, platinium ja iridium. Varmasti on niissä muutakin eroa kuin hinta, mutta mikä olisi optimaalisin. Uskon että halvinta ei kannata harkita, mutta onko kallein sitten ylilyönti.[quote]
Vaihtoväli on ainakin oleellinen ero noissa, tavallisella tulpalla on tavallisen tulpan vaihtoväli. Muistinvaraisesti heittäisin että 2001 xk8:ssa on alkuperäisenä NGK: platiniumit ja vaihtoväli 96 tai 112 tkm ja pätee tietty vain jos sinne platiniumit tilalle laittaa..
Erojahan on myös hiukan sen suhteen mille markkina alueelle jagge on ekan kerran toimitettu. Jenkkiversioissa on eri tulpat kuin euroopan malleissa eli kannattaa kuitenkin tarkastaa minkä maan katalogeja/suositustaulukoita katselee. Uskoisin kuitenkin että ero tulee bensalaadusta mutta voi niissä ecuissakin eri markkina alueilla jotain eroa olla?
Mutuna heittäisin että eurooppa mallin tulppa toimii parhaiten täkäläisellä bensalla ja olosuhteissa.
Öljyt taitaa olla sellanen fiiliskysymys, mä oon käyttänyt Castrolin TWS 10W-60 lähinnä tuon kuumankeston takia jos sattuu radalle eksymään.. Kaforin vinkkamat toimii varmaan ihan hyvin ja täyttää koneen speksit.
Öljyn suodatinta kyllä ainakin Järvenpäästä löyty ihan tarvikeliikkeen hyllystä mutta kuten Kafor kirjoitti niin kannattaa tilata proppujen kanssa sumujen saarilta niin saa valkoisen suodattimen jossa lukee vihreällä "Jaguar" On se niin paljon komeampi konehuoneessa!
Tässä tulppakeskustelua viewtopic.php?f=2&t=3627
[quote]ja tulppien suhteen näyttäis olevan 3 käypää, tavallinen, platinium ja iridium. Varmasti on niissä muutakin eroa kuin hinta, mutta mikä olisi optimaalisin. Uskon että halvinta ei kannata harkita, mutta onko kallein sitten ylilyönti.[quote]
Vaihtoväli on ainakin oleellinen ero noissa, tavallisella tulpalla on tavallisen tulpan vaihtoväli. Muistinvaraisesti heittäisin että 2001 xk8:ssa on alkuperäisenä NGK: platiniumit ja vaihtoväli 96 tai 112 tkm ja pätee tietty vain jos sinne platiniumit tilalle laittaa..
Erojahan on myös hiukan sen suhteen mille markkina alueelle jagge on ekan kerran toimitettu. Jenkkiversioissa on eri tulpat kuin euroopan malleissa eli kannattaa kuitenkin tarkastaa minkä maan katalogeja/suositustaulukoita katselee. Uskoisin kuitenkin että ero tulee bensalaadusta mutta voi niissä ecuissakin eri markkina alueilla jotain eroa olla?
Mutuna heittäisin että eurooppa mallin tulppa toimii parhaiten täkäläisellä bensalla ja olosuhteissa.
Öljyt taitaa olla sellanen fiiliskysymys, mä oon käyttänyt Castrolin TWS 10W-60 lähinnä tuon kuumankeston takia jos sattuu radalle eksymään.. Kaforin vinkkamat toimii varmaan ihan hyvin ja täyttää koneen speksit.
Öljyn suodatinta kyllä ainakin Järvenpäästä löyty ihan tarvikeliikkeen hyllystä mutta kuten Kafor kirjoitti niin kannattaa tilata proppujen kanssa sumujen saarilta niin saa valkoisen suodattimen jossa lukee vihreällä "Jaguar" On se niin paljon komeampi konehuoneessa!
Jykkepoika
Jaguar XKR-R convertible
Mini Cooper Electric Maximise
Jaguar XKR-R convertible
Mini Cooper Electric Maximise
- kissaeläin
- Viestit: 4838
- Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
- Paikkakunta: Helsinki
Re: XK8:n ensimmäinen huolto...
Terve !
Varmaan juuri nuo perushuollot eli öljy, suodattimet ja tulpat lisättynä puolilla, laatikon öljyillä ja suodattimella. Ehkä peräöljy, jarrunesteet, ohjaustehostinneste, jäähdytysneste. Eli käytännössä kaikki nesteet jos isompaa huoltoa haluaa tehdä ja mikäli niiden suorittamisesta ei tietoa. Tällä tavalla pääsee ainakin kartalle ja nollaa huollon tarpeen nesteille. Rahaahan siinä menee mutta jos sinulla ei ole tietoa milloin esim laatikkoon on vaihdettu öljyjä ja suodattimia niin vaihtaisin nekin ja puolatkin olisi hyvä ehkä vaihtaa mutta kun ei ole ajettuja kilometrejä ilmoitettu niin vaikea sanoa.
Öljyä on monenmoista ja manuaalin suosituksilla et mene väärin jos se on läpäissyt vaatimukset(acea/api). Taitaapi olla 0w-30, 5w-30, 0w-40, 5w-40 tuohon koneeseen. Perusöljyllä pärjäät mainiosti. Riippuu mitä öljyltä haluat ja mikä on ajotapasi ? Jos taloudellisuutta niin 0w-30 tason öljyä mutta ei 0/5w-40 öljyllä nyt paljon eroa ole jos ei aja paljon. Hinnoissa on eroa ja myös kestossa ja suojassa. Normaaliajoon varma valinta:
Castrol :http://www.opieoils.co.uk/p-716-castrol ... e-oil.aspx
jos ajat radalla tai muuten rälläät : redline :http://www.opieoils.co.uk/p-68957-red-l ... 0w-30.aspx tai
Fuchs : http://www.opieoils.co.uk/p-68896-fuchs ... e-oil.aspx
Puolat http://britishparts.co.uk/products/9860 ... -LNE1510AB
Suodattimet: http://britishparts.co.uk/products/7437 ... it-ACC8070
Sytytystulppien erot ovat käytännössä niiden kestossa. Iridiumeilla n 160tkm. Iridiumilla tehoa voi saada +1hv paremman sytytyskyvyn ansiosta. Sytytystulppiahttp://britishparts.co.uk/products/7594 ... ug-C2A1535, http://britishparts.co.uk/products/6802 ... NCA3850FA1 ja http://britishparts.co.uk/products/6184 ... ug-AJ84575
Laatikkoöljyä vähän parempaa: http://www.opieoils.co.uk/p-1025-red-li ... fluid.aspx
Peräöljyä: http://www.opieoils.co.uk/p-1023-red-li ... w-140.aspx
Tässä epäloogisessa järjestyksessä muutamia juttuja mitä tuli mieleen.
Varmaan juuri nuo perushuollot eli öljy, suodattimet ja tulpat lisättynä puolilla, laatikon öljyillä ja suodattimella. Ehkä peräöljy, jarrunesteet, ohjaustehostinneste, jäähdytysneste. Eli käytännössä kaikki nesteet jos isompaa huoltoa haluaa tehdä ja mikäli niiden suorittamisesta ei tietoa. Tällä tavalla pääsee ainakin kartalle ja nollaa huollon tarpeen nesteille. Rahaahan siinä menee mutta jos sinulla ei ole tietoa milloin esim laatikkoon on vaihdettu öljyjä ja suodattimia niin vaihtaisin nekin ja puolatkin olisi hyvä ehkä vaihtaa mutta kun ei ole ajettuja kilometrejä ilmoitettu niin vaikea sanoa.
Öljyä on monenmoista ja manuaalin suosituksilla et mene väärin jos se on läpäissyt vaatimukset(acea/api). Taitaapi olla 0w-30, 5w-30, 0w-40, 5w-40 tuohon koneeseen. Perusöljyllä pärjäät mainiosti. Riippuu mitä öljyltä haluat ja mikä on ajotapasi ? Jos taloudellisuutta niin 0w-30 tason öljyä mutta ei 0/5w-40 öljyllä nyt paljon eroa ole jos ei aja paljon. Hinnoissa on eroa ja myös kestossa ja suojassa. Normaaliajoon varma valinta:
Castrol :http://www.opieoils.co.uk/p-716-castrol ... e-oil.aspx
jos ajat radalla tai muuten rälläät : redline :http://www.opieoils.co.uk/p-68957-red-l ... 0w-30.aspx tai
Fuchs : http://www.opieoils.co.uk/p-68896-fuchs ... e-oil.aspx
Puolat http://britishparts.co.uk/products/9860 ... -LNE1510AB
Suodattimet: http://britishparts.co.uk/products/7437 ... it-ACC8070
Sytytystulppien erot ovat käytännössä niiden kestossa. Iridiumeilla n 160tkm. Iridiumilla tehoa voi saada +1hv paremman sytytyskyvyn ansiosta. Sytytystulppiahttp://britishparts.co.uk/products/7594 ... ug-C2A1535, http://britishparts.co.uk/products/6802 ... NCA3850FA1 ja http://britishparts.co.uk/products/6184 ... ug-AJ84575
Laatikkoöljyä vähän parempaa: http://www.opieoils.co.uk/p-1025-red-li ... fluid.aspx
Peräöljyä: http://www.opieoils.co.uk/p-1023-red-li ... w-140.aspx
Tässä epäloogisessa järjestyksessä muutamia juttuja mitä tuli mieleen.
S Type R (2002) -Black Edition-
Re: XK8:n ensimmäinen huolto...
Tulpista sen verran, että XK8 on mulla kesäkäytössä ja noilla Jykkepojan ketjussa mainitsemillani Boschin kynttilöillä ajelen edelleen. Jos innostut niitä Motonetistä hakemaan, saat sieltä samalla reissulla myös öljynsuodattimen. Myyvät sitä S-typeen, mutta 4,0 kone on sama molemmissa, joten suodatin käy myös kasiin. Jos XK:n osia kyselet, niin ainakin Tampereella tarjoavat eioota.
Öljynä olen käyttänyt edelleen saman kaupan Teboil Goldia, kuten muissakin kulkuneuvoissani, parikymppiä /kannu.
Mutta tosiaan osia saa sopuhintaan briteistäkin, sieltä itsekin ostin, ennen kuin Motonetista alkoi saada. Kannattaa tilata reilummin kerralla, kaikki suodattimet yms menevät kuitenkin ennen pitkää.
Öljynä olen käyttänyt edelleen saman kaupan Teboil Goldia, kuten muissakin kulkuneuvoissani, parikymppiä /kannu.
Mutta tosiaan osia saa sopuhintaan briteistäkin, sieltä itsekin ostin, ennen kuin Motonetista alkoi saada. Kannattaa tilata reilummin kerralla, kaikki suodattimet yms menevät kuitenkin ennen pitkää.
Matti
XK8 Convertible -98
Alfa Romeo 159 Sportwagon JTDm 2,0 170 hv 2010
Kawasaki EN 500 1998
XK8 Convertible -98
Alfa Romeo 159 Sportwagon JTDm 2,0 170 hv 2010
Kawasaki EN 500 1998
- kissaeläin
- Viestit: 4838
- Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
- Paikkakunta: Helsinki
Re: XK8:n ensimmäinen huolto...
Terve !
Onko sinulla muuten päivitetty jakopäätä autoon !?
Onko sinulla muuten päivitetty jakopäätä autoon !?
S Type R (2002) -Black Edition-
Re: XK8:n ensimmäinen huolto...
Hep
Ketjunkiristimien yhteydessä vaihtoivat venttiilikopan tiiisteet. Jos tulppien kyljissä on öljyä, niin tämä kannattaa tehdä. Isompi vuoto näkyy jo tulpanjohtojen suojassakin. Tarkasta, ennenkuin alat hommiin
Ketjunkiristimien yhteydessä vaihtoivat venttiilikopan tiiisteet. Jos tulppien kyljissä on öljyä, niin tämä kannattaa tehdä. Isompi vuoto näkyy jo tulpanjohtojen suojassakin. Tarkasta, ennenkuin alat hommiin
Viimeksi muokannut koivuma, La Maalis 01, 2014 11:20 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
markus
XK8 Cabriolet -97 sapphire
XK8 Cabriolet -97 sapphire
- kissaeläin
- Viestit: 4838
- Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
- Paikkakunta: Helsinki
Re: XK8:n ensimmäinen huolto...
Moi !
Edellinen oli hyvä huomio. Jos tulppa koloissa öljyä niin tiivisteiden vaihto on järkevää. Aiheuttaa nykimistä sytytyshäiriöiden muodossa. Valitettavan yleistä tämän moottorimallin koneissa joten kannattaa tarkastaa/tarkastuttaa. Uusia tulpia en laittaisi mikäli öljyä paljon koska ongelma ei katoa sillä ja vain siirtää mahdollista ongelmaa.
Edellinen oli hyvä huomio. Jos tulppa koloissa öljyä niin tiivisteiden vaihto on järkevää. Aiheuttaa nykimistä sytytyshäiriöiden muodossa. Valitettavan yleistä tämän moottorimallin koneissa joten kannattaa tarkastaa/tarkastuttaa. Uusia tulpia en laittaisi mikäli öljyä paljon koska ongelma ei katoa sillä ja vain siirtää mahdollista ongelmaa.
S Type R (2002) -Black Edition-
-
- Viestit: 41
- Liittynyt: Ke Helmi 12, 2014 11:11 am
- Paikkakunta: Tampere
Re: XK8:n ensimmäinen huolto...
Minkälaisia rahtihintoja ootte saaneet tuolta british sportista? Ja kuinka varmasti tavarat tulee tuolta?
- kissaeläin
- Viestit: 4838
- Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
- Paikkakunta: Helsinki
Re: XK8:n ensimmäinen huolto...
Moi !
Nimi taitaapi olla british parts. Rahti on yleensä tuo 20£. 100% on tavaran tulo ainakin itsellä ollut. 22h-8 vrk sisällä on tullut yleensä.
Nimi taitaapi olla british parts. Rahti on yleensä tuo 20£. 100% on tavaran tulo ainakin itsellä ollut. 22h-8 vrk sisällä on tullut yleensä.
S Type R (2002) -Black Edition-
Re: XK8:n ensimmäinen huolto...
Joopajoo....tälleen oon itekki asioista ajatellu, mitä neuvoja on tullut, mutta mukava saada omia ajatuksia tukevia neuvoja, varsinkin alan ammattilaisilta jotka jo vuosia huoltoja suorittaneet ja kissojensa kanssa pelehtineet minulla kaikki tämä vasta aluillaan...
Ja kysymykseen jakoketjuista...autolla tällä hetkellä ajettu 154,8 tkm ja vuonna 2011 heinäkuussa kilometrien ollessa 142 tkm vaihdettu ketjut kiristimineen, termostaatti koteloineen ja tarvittavine tiivisteineen yms... joten se puoli on täysin kunnossa. Kaikki nämä tehty, Hennessy Jaguar, Rolls-Royce Motor Cars Atalanta, toimesta, ja kaikki huollotkin vuosien 2005-2011 välissä tehty myös siellä...eli täytyy minunkin jatkaa hyvää huolenpitoa kissasta.....Kiitoksia vaan kaikille neuvoista ja Kari, tyylikäs ja hieno on uusi XJ:si,
muutaman kerran nähny ja jo eka kerralla sen sinuun heti yhdistin
Ja jos jotain tärkeetä/huomionarvoista huoltojen suhteen jollakin mielessä...niin tietoo tänne vaan...
Timppa
Ja kysymykseen jakoketjuista...autolla tällä hetkellä ajettu 154,8 tkm ja vuonna 2011 heinäkuussa kilometrien ollessa 142 tkm vaihdettu ketjut kiristimineen, termostaatti koteloineen ja tarvittavine tiivisteineen yms... joten se puoli on täysin kunnossa. Kaikki nämä tehty, Hennessy Jaguar, Rolls-Royce Motor Cars Atalanta, toimesta, ja kaikki huollotkin vuosien 2005-2011 välissä tehty myös siellä...eli täytyy minunkin jatkaa hyvää huolenpitoa kissasta.....Kiitoksia vaan kaikille neuvoista ja Kari, tyylikäs ja hieno on uusi XJ:si,
muutaman kerran nähny ja jo eka kerralla sen sinuun heti yhdistin
Ja jos jotain tärkeetä/huomionarvoista huoltojen suhteen jollakin mielessä...niin tietoo tänne vaan...
Timppa
XK8 2001 convertible.....silver/black