Ensimmäinen Jaguaarini eli S-type hakusessa

Yleinen Jaguar-keskustelu
Mini Mies
Viestit: 4
Liittynyt: Ke Maalis 12, 2014 12:14 am
Paikkakunta: JÄRVENPÄÄ

Ensimmäinen Jaguaarini eli S-type hakusessa

Viesti Kirjoittaja Mini Mies »

Hei,

Tässä etsin astetta mielenkiintoisempaa perheautoa, kun tuo Mini Cooper ei oikein siihen enää sovellu. Kävin ajamassa tällaisen ja ihastuin Jaguaariin kovasti: http://autot.oikotie.fi/vaihtoautot/jag ... /510673393 . En heti kuitenkaan lähtenyt tekemään kauppoja, vaan päätin liittyä tänne foorumille ja alkaa kyselemään vähän tarkemmin, mihin olen ryhtymässä. Tuli aikanaan hankittua V6 Alfa Romeo hetken huumassa ja makselin sitten oppirahoja siitä.

Budjettina minulla auton hankintaan on maksimissaan 15000, mielellään lähempänä kymmentä tuhatta kuitenkin. Tällä summalla saanee vuoden 2000-2004 -mallin, jota on ajettu ainakin 90 000 kilometriä.

Seuraavia kysymyksiä heräsi:
-Tyyppivioista on täällä jo ihan ansiokkaasti kirjoiteltu, mutta ihan noin yleisesti ottaen kuinka varma auto Jaguar on ja mikä alkaa olemaan sellainen kilometriraja, jonka jälkeen kannattaa kiertää auto jo kaukaa?
-Moottoreista löytyy 2,5-litraisesta nelilitraiseen, onko joku tietty moottori sellainen, joka kannattaisi vältellä? Suosituksia yleensä.
-2004-malli on ilmeisesti facelift-malli, onko siinä mitään merkittävää eroa vanhempiin eli kannattaako sitä kuinka paljon suosia?
-Onko tuossa EXECUTIVE-varustelussa jotain erityistä, että sillä silmällä nuota vaihtoehtoja kannattaa katsoa.

Kiitoksia jo etukäteen.
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ensimmäinen Jaguaarini eli S-type hakusessa

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Morjens !
Tosiaan moottoreita on 2.5-4.2litraisiin. Taitaa oikeastaan ainoana selkeästi tiedostettavana olla tämän 4.0l v8 suositeltava jakopään päivitys joka kannattaa olla tehtynä tai teettää itse. Tietty kannattaa puntaroida hevosvoimien mahdollinen tarve mikäli moottorin tehoja yhtään ajattelee valinnassa.
Mielikuvani on että kilometrejä s typeillä on ajettu 300-400tkm maailmalla ja nettiautossakin yksi 380tkm 2.7 löytyy.

Tuolla 15t € budjetilla tosiaan saa faceliftatun mallin jossa ulkomuotoa ja sisustaa muutettu modernimman näköiseksi(laadukkaammat materiaalit) kilometrien ollessa varmaan tuossa 100tkm pintaan. 1999-2002 malleja löytyy sitten nettiautosta reilustialle 10tkm 115-180 tkm ajettuna paljonkin. Kuten muissakin automerkeissä ja malleissa on yksilöitä joten selkeää kilometrirajaa vältettävistä yksilöistä ei tietty voi antaa. Paljon vaikuttaa todellakin auton omistajan toiminta 10-15 vuotta vanhoissa s typeissäkin. Joitakin on pidetty kuin kukkaa kämenellä, ajettu vähän ja huollettu viimeisen päälle kun taas toiset on jääneet vähemmälle edellisistä.

Tosin todennäköisempää ns kuluvien osien kannalta ottaa pienemmillä kilometreillä oleva ehkä.
MHenkilökohtainen mielikuva on että s type -99-02 on keskiverto luotettava ja ehkä 03-08 vähän luotettavampi yleisesti mutta moottorit ovat kestäviä. Kaikissa malleissa tuntuu olevan ne omat "tyyppivikansa" ja kannattaa perehtyä jokaiseen erikseen enen koeajoa mutta niistähän sanit jo lukeneesikin.

Ps. Itsellä s type 4.0 2001 perheautona (viisi henkeä)ja olen todella tyytyväinen siihen kun ns tyyppiviat on hoidettu yms.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
markvayr
Viestit: 58
Liittynyt: To Helmi 09, 2012 1:42 pm
Paikkakunta: Muhos

Re: Ensimmäinen Jaguaarini eli S-type hakusessa

Viesti Kirjoittaja markvayr »

Moikka,

Itse suunnilleen vuosi sitten hankin S-Typen. Lähtökohtana oli facelift malli. Tuo linkissä oleva näyttää olevan toisen faceliftin malli, ohuemmat listat puskureissa, kontissa lista koko matkalla, pyöreämpi perä. Sisällä ei paljon mahtanut muutoksia tapahtua 2005 malliin.

Toinen vaatimus minulla oli Executive, sattumalta löytyi sitten Luxury Pack malli (kosketusnäyttö, navi, puhelin jne.) joka oli muutenkin asiallinen, sepä se tuli sitten hankittua, silloin 96 tkm mittarissa, nyt 118 tkm. Vuosimalli on 2004.

Tällä kokemuksella voin kyllä suositella, laadukas auto, ei uskoisi, että on 10 vuotta vanha jo. Miellyttävä ajaa, kaunis katsella vielä kaiken hyvän lisäksi :)

Perhekäytössä toimii, kontti ei ole kovin suuri, mutta minulla ollut kärry perässä ja vielä boksi katolla tarvittaessa, kuten viime viikolla Ylläksen reissulla.

Minulla tosiaan sama kone kuin tuossa linkittämässäsi yksilössä, riittää ihan OK normaaliin käyttöön, suht' kevyesti kuljettaa ja toimii hyvin yhteen laatikon kanssa.

Enpä oikein keksi pahaa sanottavaa, lähes 30 autoa on aikojen kuluessa ollut, mutta nyt on semmoinen olo, että ei ole aikomustakaan vaihtaa kulkupeliä.

Osiahan saa muuten edullisesti UK:sta, ja huolto-osat esimerkiksi ovat oikeasti edullisia verrattuna moneen muuhun premium merkkiin.

Joten tervetuloa vaan Kissan puikkoihin.

-marko-
XJ-S V12 ´88
S-Type 2.5 Luxury '04
Ex. X-Type ´05
Mini Mies
Viestit: 4
Liittynyt: Ke Maalis 12, 2014 12:14 am
Paikkakunta: JÄRVENPÄÄ

Re: Ensimmäinen Jaguaarini eli S-type hakusessa

Viesti Kirjoittaja Mini Mies »

Kiitoksia vastauksista. Vähän tässä myös miettinyt, että pitäisikö sitä käydä saksanmaalla vähän shoppailemassa. Tällä budjetilla veroineen sieltä saisi varmaan kolmilitraisen executiven vuosimallia 2004 tai nelilitraisen, 1999-2000 -vuosimallia olevan nelilitraisen. Miinuksena tietysti se, että sitten joutuu rengas- ja vanne-ostoksille.
markvayr
Viestit: 58
Liittynyt: To Helmi 09, 2012 1:42 pm
Paikkakunta: Muhos

Re: Ensimmäinen Jaguaarini eli S-type hakusessa

Viesti Kirjoittaja markvayr »

Jep, Nettiautossa näköjään facelift mallit (2002 =>, 2002 rekisteröityjä on molempia, facelift ja ei facelift) 8500 EUR => pyynnit tällä hetkellä, jokunen 4.2 koneinenkin alle 15 kEUR.

http://www.nettiauto.com/jaguar/s-type? ... w_search=1

Sisäkuvissa huomaa aika helposti erot mitä faceliftissä tuli.

-marko-
XJ-S V12 ´88
S-Type 2.5 Luxury '04
Ex. X-Type ´05
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ensimmäinen Jaguaarini eli S-type hakusessa

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Mini Mies kirjoitti:Kiitoksia vastauksista. Vähän tässä myös miettinyt, että pitäisikö sitä käydä saksanmaalla vähän shoppailemassa. Tällä budjetilla veroineen sieltä saisi varmaan kolmilitraisen executiven vuosimallia 2004 tai nelilitraisen, 1999-2000 -vuosimallia olevan nelilitraisen. Miinuksena tietysti se, että sitten joutuu rengas- ja vanne-ostoksille.
Ei ne vanteet ja renkaat nyt niin paljoa maksa, että siitä asiaa kannattaa jättää suorittamatta
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
Mini Mies
Viestit: 4
Liittynyt: Ke Maalis 12, 2014 12:14 am
Paikkakunta: JÄRVENPÄÄ

Re: Ensimmäinen Jaguaarini eli S-type hakusessa

Viesti Kirjoittaja Mini Mies »

Juu ja katsoo, että penkinlämmittimet löytyy, lohkolämmittimestä on turha unelmoida. Nyt vaan ihmettelemään, mitä luotettavan oloisia kauppiaita Saksasta löytyy...
Teuvo Alarotu
Viestit: 37
Liittynyt: Su Kesä 09, 2013 5:24 pm
Paikkakunta: Tampere

Re: Ensimmäinen Jaguaarini eli S-type hakusessa

Viesti Kirjoittaja Teuvo Alarotu »

Moro, varmempaa kuin itse selvittää luotettavia kauppiaita Saksassa on käyttää valintaan luotettavaa konsulttia. Pari kertaa olen ollut yhteistyössä Ilari Pullin kanssa. Voin suositella. Yhteystiedot googlettamalla.

TA
entisiä:
Mk1 2.4 -56
Xj6 4.2 -77
S-type 3.0 -03
nykyinen:
Mk2 2.4 -60
Avatar
JMSC
Viestit: 1034
Liittynyt: Ke Joulu 05, 2012 11:00 pm
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Ensimmäinen Jaguaarini eli S-type hakusessa

Viesti Kirjoittaja JMSC »

Saksassa on monenlaisia ässiä myynnissä ja sitä hyvää joutunee metsästämään kohtuu pitkään.
Lisäksi kun se hyvä löytyy niin ne tuntuvat menevän ihan päivässä-kahdessa, joten nopea pitää olla.
Mielellään joku luottohenkilö Saksan päässä joka voi auton testata/varata.
Jos lähdet Saksaan katselemaan kannattaa varautua "hukkareissuun".

Maakaasukonvertoiduista on ilmeisesti palanut venttilleitä tms. koska juuri näitä konvertoituja on moottorivikaisina Saksassa myynnissä.

Tekniikka näissä on hyväksi todettua ja kestävää nuo V6:set ovat muunnelmia fordin duratec V6 koneista joita ei saa ajamalla loppuun.
Tuo duratec V6:nen perustuu itse asiassa Porshen suunnitelemaan lohkoon jonka ford on cosworthin kanssa vienyt loppuun.
Em. moottorin muunnelmia on useissa jenkkiautoissa.
Linkkeistä lisä"tietoa" moottorista:
http://en.wikipedia.org/wiki/Jaguar_AJ-V6_engine
http://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Mondeo_V6_engine

Facelift mallissa yleisimmät viat lienevät kuitenkin ns. "pikkuvikoja" (sähköisen käsijarrun toimimattomuus takapyörien laakerit yms.) kuin oikeasti matkan keskeyttäviä vikoja. Voivat toki olla kiusallisia varsinkin tuo käsijarru.

Itselläni kuitenkin on hyvin lyhyt kokemus ässästä joten viisaammat korjatkaa jos kirjoitan ihan sekavia.
Vaimolla S-type 3.0V6
XJR-6

Honda CB 1300F Super Four

EX:ät
Ford Sierra -83 1.6GL "museopeli" (luovutettu parempaan kotiin)
X-type 2.0D siirtyi suvussa eteenpäin
Honda CB SevenFifty
Mondeo GT V6 aut. farkku
Mondeo 1.8GLX RIP
sinberg
Viestit: 569
Liittynyt: To Kesä 29, 2006 12:28 am

Re: Ensimmäinen Jaguaarini eli S-type hakusessa

Viesti Kirjoittaja sinberg »

Terve,

Tuo oikotien laittamasi linkki on tuttu auto, ollut meidän perheessä ja tunnen historian hyvin. Hyvä auto ja varmasti hintansa väärtti. Jos on jotain tiettyjä kysymyksiä, niin laita vaikka privaviestiä, niin kerron mielelläni lisää.
Daimler V8 LWB X308
Aston Martin DB9
Bentley Bentayga
Avatar
Aonsaithya
Viestit: 514
Liittynyt: Su Elo 19, 2012 8:06 pm
Paikkakunta: Espoo

Re: Ensimmäinen Jaguaarini eli S-type hakusessa

Viesti Kirjoittaja Aonsaithya »

JMSC kirjoitti:Maakaasukonvertoiduista on ilmeisesti palanut venttilleitä tms. koska juuri näitä konvertoituja on moottorivikaisina Saksassa myynnissä.
Tarkoitatko nyt maakaasukonvertoituja (CNG) vai nestekaasukonvertoituja (LPG)? Nuo LPG-muunnetut ovat Saksassa ja Briteissä ilmeisesti paljon yleisempiä kuin CNG-muunnetut, mutta olen kuullut jotain sen suuntaista huhua sellaisen pitämisestä joutuu maksamaan aivan käsittämätöntä käyttöveroa Suomessa, monta tonnia vuodessa tjsp. Kannattaa ainakin tarkistaa jostain, jos sopiva auto löytyy ja sattuu olemaan LPG.
Ex: 2007 XK 4.2, Liquid Silver & Charcoal
Ex: 2001 X-Type 2.5 SE, Platinum, Dove & Granite
Mini Mies
Viestit: 4
Liittynyt: Ke Maalis 12, 2014 12:14 am
Paikkakunta: JÄRVENPÄÄ

Re: Ensimmäinen Jaguaarini eli S-type hakusessa

Viesti Kirjoittaja Mini Mies »

Teuvo Alarotu kirjoitti:Moro, varmempaa kuin itse selvittää luotettavia kauppiaita Saksassa on käyttää valintaan luotettavaa konsulttia. Pari kertaa olen ollut yhteistyössä Ilari Pullin kanssa. Voin suositella. Yhteystiedot googlettamalla.

TA
Konsultti lienee kyllä hyvä idea, pitääpä tutkia asiaa tarkemmin.
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2061
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ensimmäinen Jaguaarini eli S-type hakusessa

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

Mini Mies kirjoitti: Budjettina minulla auton hankintaan on maksimissaan 15000, mielellään lähempänä kymmentä tuhatta kuitenkin. Tällä summalla saanee vuoden 2000-2004 -mallin, jota on ajettu ainakin 90 000 kilometriä.

Seuraavia kysymyksiä heräsi:
-Tyyppivioista on täällä jo ihan ansiokkaasti kirjoiteltu, mutta ihan noin yleisesti ottaen kuinka varma auto Jaguar on ja mikä alkaa olemaan sellainen kilometriraja, jonka jälkeen kannattaa kiertää auto jo kaukaa?
Terve,

Jos tuo muotoilu puhuttelee, niin kannattaa varmaan ainakin vertailun vuoksi käydä katsomassa tuo oikotien auto ja kysy ihmeessä sinbergiltä, mitä se autosta tietää, on kokenut ammattilainen.

Omaa kokemusta ei ole noista koneista, mutta hieman aina nauratttaa noi huolet kilometreista. Asiallisesti huollettuna ei ole olemassa mitään rajaa, tiedän Briteissä ja Jenkeissä yli puoli miljoonaa mailia ajettuja AJ16 ja AJV-8 koneisia autoja.

Ja tyyppivioistakin voisi sanoa, ettei ainakaan meidän XJ8:ssa (3.2L Executive) joka on Suomen vanhin XJ8, ole koskaan esiintynyt mitään noista. Termarin (muovinen) kotelo piti vaihtaa, mutta sekin saattoi johtua huoltovirheestä, vaikka toki 13 Suomen talvea oli jo kohtuullisen ikä tuolle muoviosalle. 285tkm ja kohta 16 vuotta, eikä ainakaan öljyä kulu tai ole mitään muitakaan väsymisen merkkejä.

Suurin no-no on aina huono hoito ja liian pitkät seisokit huonoissa oloissa. Paikat ruostuu, syöpyy, jumittuu ja sähköt lakkaa kulkemasta, sitten alkaa harmittaa ja lysti alkaa maksaa ihan eri tavalla kuin merkkihuolto kerran vuodessa. :o

-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Avatar
JMSC
Viestit: 1034
Liittynyt: Ke Joulu 05, 2012 11:00 pm
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Ensimmäinen Jaguaarini eli S-type hakusessa

Viesti Kirjoittaja JMSC »

Aonsaithya kirjoitti:
JMSC kirjoitti:Maakaasukonvertoiduista on ilmeisesti palanut venttilleitä tms. koska juuri näitä konvertoituja on moottorivikaisina Saksassa myynnissä.
Tarkoitatko nyt maakaasukonvertoituja (CNG) vai nestekaasukonvertoituja (LPG)? Nuo LPG-muunnetut ovat Saksassa ja Briteissä ilmeisesti paljon yleisempiä kuin CNG-muunnetut, mutta olen kuullut jotain sen suuntaista huhua sellaisen pitämisestä joutuu maksamaan aivan käsittämätöntä käyttöveroa Suomessa, monta tonnia vuodessa tjsp. Kannattaa ainakin tarkistaa jostain, jos sopiva auto löytyy ja sattuu olemaan LPG.
"Seison korjauttuna" kaasu kuin kaasu :oops: LPG CNG. Siis LPG:tä taisivat pääasiassa olla.
Muistelisin samaa että Suomessa saisi herkkuna parikertaisen dieselveron noihin LPG autoihin.
Itse en noihin kaasukonvertoiduihin koskisi koska niitä tosiaan tuntuu olevan venttiilivikaisina, muutenhan tuolla motilla ajaa ns. aurinkoa karkuun.
Vaimolla S-type 3.0V6
XJR-6

Honda CB 1300F Super Four

EX:ät
Ford Sierra -83 1.6GL "museopeli" (luovutettu parempaan kotiin)
X-type 2.0D siirtyi suvussa eteenpäin
Honda CB SevenFifty
Mondeo GT V6 aut. farkku
Mondeo 1.8GLX RIP
ässätyyppi
Viestit: 64
Liittynyt: To Syys 13, 2012 4:45 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ensimmäinen Jaguaarini eli S-type hakusessa

Viesti Kirjoittaja ässätyyppi »

Ostin s-typen saksasta 9 v sitten, jossa on loma-asuntoni. Kannattaa ostaa merkkiliikkeestä, heiltä saa myös huoltohistorian. Edustaja kertoi, että Suomeen viedään huonoimmat autot ja jobbarit etsivät nimenomaan niitä, koska ne ovat todella halpoja.
2002 vanha malli V6 3,0auton exec on toiminut erinomaisesti. Nyt 248tkm. Etuiskarit, etujarrut, laakeri ja jotain pientä on tehty ei muuta. Tosi luotettava auto, mutta vain siksi, että on pidetty hyvin.
Pintaruostetta tulee helposti alas takalokareiden reunaan kun kosteus jää sinne ja niitä pitää korjauttaa tai tehdä itse.
Vastaa Viestiin