Kevättä ilmassa

Yleinen Jaguar-keskustelu
dida
Viestit: 524
Liittynyt: Su Maalis 29, 2009 10:58 am
Paikkakunta: Tampere

Kevättä ilmassa

Viesti Kirjoittaja dida »

Nyt on Alfassa suvikumit ja jaggestakin otettu savut. 2 sekuntia starttausta talviseisonnan jälkeen ja heti hörähti! Olipa mukava kuunnella taas kasia talven puolimoottoriajeluiden jälkeen. Mökkitie on vielä niin kurainen, etten viitsinyt tien päällä käydä. Saas nähdä, miten viikonloppuna... :-)!

Mites muilla?
Matti

XK8 Convertible -98
Alfa Romeo 159 Sportwagon JTDm 2,0 170 hv 2010
Kawasaki EN 500 1998
JaakkoK
Viestit: 66
Liittynyt: Su Huhti 07, 2013 9:48 pm
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Kevättä ilmassa

Viesti Kirjoittaja JaakkoK »

Huhtikuun puolelle menee... Viikon päästä lauantaina olisi tarkoitus hakea oma kissa talviunilta. Tämä tuleva viikonloppu kun menee kuntoillessa appiukon klapitalkoissa, eli vaikka ajokeli jo olisi jo hyvä, menee klapitalkoot edelle - kun sieltä saa sitten itsekin vuoden polttopuut takkaan.

Terv. JaakkoK
XJS 1996 4.0 Celebration convertible (Spindrift White)
XK8 1998 (Anthracite Metallic)
ex: XF V6 3.0 D S 2014 (Ultimate Black Metallic)
Nyx: Polestar 2 LR Twin
mikki
Viestit: 982
Liittynyt: Ti Huhti 21, 2009 4:24 pm
Paikkakunta: Helsinki / Espoo
Viesti:

Re: Kevättä ilmassa

Viesti Kirjoittaja mikki »

Pääsiäisenä XK8 Roadster alle ja eräälle mökille tuonne Multian tuntumaan.
Ettei kävisi kuten X-typellä kun se mulle uusi kai v. 2008 ja pääsiäiseksi samalle mökille ja kesäsliksit heitin alle niin eikös tullut räntää ja minä hieman liian lujaa viimeiseen kurviin ihan pienellä tiellä niin loska imaisi penkkaan ja sitten tuttu traktori tuli ja veti tielle... :oops:
Tuli vain henkisiä lommoja!!!!
Entä siis nyt muutaman viikon kuluttua??

Eilen vaihdoin Murhaniemessä suvigummit X3:een. Hiljaisena menee kuin kissa anturoillaan....

Tänään tuli mulle eka numero JDC sumujen saarilta. Siellä myytävänä X-type ajettuna melko tasan 7000km.
Pyytää tarjouksia!

M
dida
Viestit: 524
Liittynyt: Su Maalis 29, 2009 10:58 am
Paikkakunta: Tampere

Re: Kevättä ilmassa

Viesti Kirjoittaja dida »

Eiköhän sitä lunta vielä tänä keväänäkin tule. Onneksi elämänmeno on nykyään sen verran joustavaa, ettei hankeen ole pakko lähteä :D :D
Matti

XK8 Convertible -98
Alfa Romeo 159 Sportwagon JTDm 2,0 170 hv 2010
Kawasaki EN 500 1998
XJR-99
Viestit: 437
Liittynyt: Pe Joulu 16, 2011 9:33 pm

Re: Kevättä ilmassa

Viesti Kirjoittaja XJR-99 »

Tässä keväisiä (ajo)tunnelmia E-Suomesta. Pannun yläosa sanoi poksahtaen työsopimuksensa irti tallan ollessa pohjassa. Eikä oikeastaan mikään ihme... Matka jatkui nöyränä lavetilla.
Liitteet
Jag1.jpg
Jag1.jpg (41.7 KiB) Katsottu 7268 kertaa
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kevättä ilmassa

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Morjens !

Huh huh..ei näytä hyvältä... Laita toki tarkempaa analyysiä kun tuhot varmistuvat.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
XJR-99
Viestit: 437
Liittynyt: Pe Joulu 16, 2011 9:33 pm

Re: Kevättä ilmassa

Viesti Kirjoittaja XJR-99 »

kissaeläin kirjoitti:Morjens !

Huh huh..ei näytä hyvältä... Laita toki tarkempaa analyysiä kun tuhot varmistuvat.
Omaa 14.3 viestiäni lainaten: " Jos sitten nelilitraisen kansipahvit kuitenkin kärähtävät niin alkuperäisten komposiittisten tilalle syytä laittaa luotettavat 4.2:n MLS-tiivisteet. "
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kevättä ilmassa

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

XJR-99 kirjoitti:
kissaeläin kirjoitti:Morjens !

Huh huh..ei näytä hyvältä... Laita toki tarkempaa analyysiä kun tuhot varmistuvat.
Omaa 14.3 viestiäni lainaten: " Jos sitten nelilitraisen kansipahvit kuitenkin kärähtävät niin alkuperäisten komposiittisten tilalle syytä laittaa luotettavat 4.2:n MLS-tiivisteet. "
Luulin että sinulla oli ne jo...
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
hezekiel
Viestit: 9
Liittynyt: Su Helmi 02, 2014 4:23 pm
Paikkakunta: Sastamala

Re: Kevättä ilmassa

Viesti Kirjoittaja hezekiel »

Hienosti rullaa ja tänään heitettiin suvikumit Kiwi-vanteilla alle. Liekö tyyntä myrskyn edellä kun ei auto oikuttele? :)
XJ6 3.2 Sovereign -95
XJR-99
Viestit: 437
Liittynyt: Pe Joulu 16, 2011 9:33 pm

Re: Kevättä ilmassa

Viesti Kirjoittaja XJR-99 »

kissaeläin kirjoitti:
XJR-99 kirjoitti:
kissaeläin kirjoitti:Morjens !

Huh huh..ei näytä hyvältä... Laita toki tarkempaa analyysiä kun tuhot varmistuvat.
Omaa 14.3 viestiäni lainaten: " Jos sitten nelilitraisen kansipahvit kuitenkin kärähtävät niin alkuperäisten komposiittisten tilalle syytä laittaa luotettavat 4.2:n MLS-tiivisteet. "
Luulin että sinulla oli ne jo...
Olisipa pari vuotta sitten ollut tämä yhteensopivuus tiedossa. Lienee 99.9% ennen vuotta 2001 valmistetuista nelilitraisista liikenteessä omilla riskipahveillaan. Varmistamaton harrastajatieto kertoo, että 2001-2002 4.0:ssa olisi jo MLS-tiivisteet. Ei ole varmuutta vaihtuiko materiaali vuoden 2001 alussa vai jossain vaiheessa vuotta. Eiköhän siihen tehtaan materiaalivaihdokseen ollut ihan syytäkin, mutta ei sitä ole missään kait suuremmin mainostettu??? Eräs pitkän linjan brittäläinen pajanpitäjä sanoo korjanneensa melkoisen määrän nelilitraisia kansipahvikärähdyksiä, mutta ei muista yhtään 4.2:sta olleen samasta syystä hänellä remontissa. 4.2:ssa muuttui tietysti muutama muukin asia, eli voi olla ettei tiivisteen materiaalivaihdos ole ainoa syy tähän ongelmattomuuteen.
mikki
Viestit: 982
Liittynyt: Ti Huhti 21, 2009 4:24 pm
Paikkakunta: Helsinki / Espoo
Viesti:

Re: Kevättä ilmassa

Viesti Kirjoittaja mikki »

Ciao Xjr-99 ja muutkin.
Suositteletko uusia kansipahveja vm -99 xk8:iin johon ala- ja yläkerrat tehty?
Mistä kandee tilata, mitä maksaa ja onko simppeli homma ennen kuin mitään vauriota.
Voiko olla ihan vain että ruuvaa kopat irti ja vaihtaa pahvit tyyliin tunti??

Sorry, varmaan naurattaa mut en oo automeksu(kaan)..... :oops:
M
XJR-99
Viestit: 437
Liittynyt: Pe Joulu 16, 2011 9:33 pm

Re: Kevättä ilmassa

Viesti Kirjoittaja XJR-99 »

mikki kirjoitti:Ciao Xjr-99 ja muutkin.
Suositteletko uusia kansipahveja vm -99 xk8:iin johon ala- ja yläkerrat tehty?
Mistä kandee tilata, mitä maksaa ja onko simppeli homma ennen kuin mitään vauriota.
Voiko olla ihan vain että ruuvaa kopat irti ja vaihtaa pahvit tyyliin tunti??

Sorry, varmaan naurattaa mut en oo automeksu(kaan)..... :oops:
M
Ei niitä ole mitään syytä vaihtaa ihan varuiksi. Ahtamattomassa eivät edes ole niin kovilla. Ahdetussa pahvien vaihto vie ammattiasentajalta noin viikon työtunnit...Vaparissa varmasti selvästi vähemmän. Täytyyhän ne kannet vielä käyttää koneistamossakin. Samalla syytä vaihtaa melkoinen määrä tiivisteitä kun on yläkerta auki. Iso ja kallis remppa - varsinkin jos ei omin voimin kykene tekemään.
Avatar
matsu
Viestit: 657
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 11:11 am
Paikkakunta: Kuopio

Re: Kevättä ilmassa

Viesti Kirjoittaja matsu »

Epäilen, että monen kansipahvi vian takana on ollut termostaatin jumittuminen kiinni. Sehän oli noissa yksi tunnettu tyyppivika. Ja toinen yhtä tunnettu vika oli tietysti vesipumpun muovisten siipien irtoaminen. Ja kun noissa V8 mootorisissa lämpömittarikin on lähinnä koriste eli lämmöt saavat nousta taivaisiin ennen kuin viisari liikahtaa keskiasennosta. Kyllä siinä palaa parempikin tiiviste. 4.2 litraisiin oli varmaan jo saatu luotettavammat termostaatit.
matsu

XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kevättä ilmassa

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Morjens !
Saivartelematta, kyllä nuo tyyppiviat ovat vieläkin olemassa oman arvauksen mukaan monessakin liikkeellä olevassa pelissä. Tämä vaan siksi että käytit aikamuotoa oli. Näitä autoja löytyy vielä kohtuu vähän ajettuina ja ei niihin ole välttämättä tehty mitään huolto-ohjelman ulkopuolisia huoltoja vieläkään.
Uskoisin että valveutuneimmat ovat vaihdattaneet nuo kriittisimmät osat kun kaikkiin noihin vikoihin on onneksi kehitetty toimivammat ratkaisut.
Tässä esimerkiksi uudemman mallin termostaatti (tarvike)http://www.eurotoysltd.com/catalog/prod ... 65rrr5nd50
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2061
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kevättä ilmassa

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

Terve,

Kyllä termarin vaihto kuuluu normaaliin huolto-ohjelmaan, ja valveutunut käyttäjä voisi kyllä huomatakin nuo ongelmat, mutta huonolla tuurilla voi käyä toki kalpaten. :(

Se mittarin "häkkäys" eli että sen ohjelmallisesti saa näyttämään paremmin todellisuutta olisi ihan hyvä. Jo vanhassakin XJ:ssä on mittarit aika hitaat, tarkoituksella, samaan aikaan E-typessä ne reagoivat paljon nopeammin.

Tarkoitus on V12:een vaihtaa kesällä molemmat termarit ja nesteet, teen samalla Bar's Nural ja Bar's Leaks käsittelyn ohjeiden mukaisesti. Puristukset tuli mitattua ja olivat todella hyvät, nyt kun vielä ison huollon yhteydessä tarkistaisi venttiilivälykset ja tekisi ohivirtausmittauksen, niin sitten uskaltaisi ehkä käydä dynossa ja jollain radalla. 8)

-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
XJR-99
Viestit: 437
Liittynyt: Pe Joulu 16, 2011 9:33 pm

Re: Kevättä ilmassa

Viesti Kirjoittaja XJR-99 »

Lämpötilamittarit on laitettu aivan tarkoituksella näyttämään koneen lämmettyä perusarvoa etteivät Jaguar ekslusiiviset omistajat pääse huolestumaan normaalin rajoissa liikkuvista lukemista. Itsellä ollut RealGauge-setti hyllyssä jo vuoden päivät odottamassa asennusta. Tuli hommattua OBD:n liitettävä mittari, josta näkee reippaan määrän arvoja ajon aikana. Todellisen lämmön ( ollut normiajossa 91-95 astetta ) , imuilmanlämmöt, ilmamäärät, fueltrimmit, tarkat kierroluvut etc. Halpa ja hyödyllinen laite. Laajakaistalamba asentui kivuttomasti ja mittari on sopivasti näkökentässä. Heikot kannentiivisteet saa myös rikki riittävällä ahdolla.

EDIT: Löysin sattumalta Jaguarin AJ-V8 käsikirjasta vahvistavan tiedon koskien 4.0:n kannentiivisteupgradea:

" Multi-layer steel head-gasket (MY2001) "
Avatar
Jykkepoika
Viestit: 863
Liittynyt: Su Heinä 13, 2008 9:14 pm
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Kevättä ilmassa

Viesti Kirjoittaja Jykkepoika »

Liikenteeseen otto suoritettu täälläkin, nesteet pysy ainakin ensilenkillä oikeissa paikoissa ja kaikki toimi normaalisti.. tosin vain pikkulenkki ja pikkutehoilla :D
On muuten eka kerta kun tämä auto Suomessa ollessaan on liikenteessä jo maaliskuussa :shock:
Jykkepoika

Jaguar XKR-R convertible
Mini Cooper Electric Maximise
Major
Viestit: 230
Liittynyt: Ke Maalis 02, 2005 10:07 am
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: Kevättä ilmassa

Viesti Kirjoittaja Major »

Onhan tuota kevättä ilmassa mutta niin on pölyä ja likaa tiellä. Vieläkin vilkuttaa luistonestoa noille nopeusrajoituksen luvuille vaikka selvästi paremmin kiihtyy kuin lumella. Toki vielä kitkat alla kun noita yöpakkasia riittää. Sen verran pitoa kuitenkin riittää että vaimo alkoi jo valittaa nykivästä ajamisesta aina kun nopeutta nosti :oops:
I-Pace 2019
XJ Super V8 2004
EX X-type 3.0 Sport 2003
Vastaa Viestiin