Sauna paloi!

Yleinen Jaguar-keskustelu
xke-68
Viestit: 42
Liittynyt: Ma Joulu 12, 2011 8:59 pm
Paikkakunta: Raasepori, Snappertuna

Sauna paloi!

Viesti Kirjoittaja xke-68 »

Kiirastorstai illan tapahtumia Snappertunasta. Lopettelimme saunomista kun rouva tunsi savun hajua, itse en tuntenut mitään. Hetken tutkittuani huomasin savua seinän välistä ja samantien soitto palokunnalle. Samassa puurakennuksessa sijaitsee harrasteautotalli ja sisässä Etype OTS -68, MK2 -63 ja Morgan +4 -60. Kiireellä ulos! Avaimet eri rakennuksessa ja hirveä härdeli mutta loppujen lopuksi autot pelastettiin ja saunakin paloi vain osittain. Palokunta tuli muutamassa minuutissa ja todella ammattitaitoista porukkaa, ei voinut muuta kuin ihailla vierestä. Moottorisahalla seinä ja katto auki, vettä päälle ja palanut roina ulos. Syy paloon oli liian pitkä ruuvi läpi seinän ja se oli kuumentanut ja lopulta sytyttänyt rakenteet. Ihme ettei aikaisemmin mitään ole tapahtunut ja palomiehet sanoivatkin että on saattanut kyteä kauankin! Toivottavasti vakuutus korvaa vahingot mutta miten olisi käynyt jos autot olisivat palaneet? Pelkkä liikennevakuutus MR autoissa?! Tuli vaan mieleen että minkälaisia vakuutuksia muilla klubilaisilla? Siihen meinasi loppua minun jaguarharrastus mutta onni onnettomuudessa ja autot säästyivät :shock:
----XKE-68----
Jaguar E type OTS -68
Jaguar MK2 3,8 -62
Morgan +8 3,5V8 -82
Kopi
Viestit: 1961
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Sauna paloi!

Viesti Kirjoittaja Kopi »

Huh huh, on varmaan syke käynyt korkealla!
Mulla on Lähi-Tapiolan harrasteajoneuvovakuutus, jonka palovakuutus on voimassa myös
seisonnan aikana. Samoin kuin varkausvakuutus ja jopa hirvivakuutus, jos hirvi murtautuu
talven aikana talliin ja runtelee auton... :)
http://www.lahitapiola.fi/www/Yksityisa ... tusivu.htm
Ainakaan vuonna 2003 mikään muu yhtiö ei kaskoa noin vanhaan autoon suostunut myymään lainkaan. Onhan tuossa
tietysti rajoitus, että ainakin 5kk pitää olla seisonnassa, mutta mulla on niin joka tapauksessa.
Köpi
1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
https://kulusjarvi.eu/jagmk2.htm
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sauna paloi!

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Morjens !
Onneksi kaikki meni kuitenkin niin että palo havaittiin siten että pystyit reagoimaan eikä esim poissaollessa tai nukkuessa jos kytenyt tosiaan jo tovin. Ei olisi mukava tulla esim kauppareissulta kotiin kun paikalla odottaisi vain E typen korin ääriviivat .....

Kyllä tosiaan vakuutukset kannattaa olla sitä myöten että niistä saa edes kunnollisen rahallisen korvauksen vaikka autoja ei voisikaan pelastaa. Mulla ei tosin ole tuollaisia klassikoita joten Op-pohjolan kaskolla mennään jossa seisonnassakin myös palo yms vakuutus. http://m.adelaidenow.com.au/news/a-few- ... 6186723232
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
xke-68
Viestit: 42
Liittynyt: Ma Joulu 12, 2011 8:59 pm
Paikkakunta: Raasepori, Snappertuna

Re: Sauna paloi!

Viesti Kirjoittaja xke-68 »

Lähitapiolan vakuutus näyttäisi hyvältä, onko minkälaista hintatietoa vuositasolla esim MK2 autoon?
Juu oli siinä mielessä täpärällä tämä totaalituho että olimme jo lähdössä pois eikä silloin olisi mitään ollut tehtävissä. Päärakennus jossa asumme on 50m päässä ja palo olisi todennäköisesti roihahtanut ilmiliekkeihin tunnin sisällä. Tuon sauna/tallirakennuksen vieressä vain n 5metrin päässä sijaitsee viime syksynä juuri valmistunut kahden auton talli joka sattui olemaan tyhjä autoista kevätsiivouksen takia, rakennus siinä olisi kuitenkin palanut aivan varmasti. Nyt viikonloppuna huippu ajoilmat ja otetaan autot kevätajelulle, kohti Hankoa siis! Hyvää pääsiäistä!
----XKE-68----
Jaguar E type OTS -68
Jaguar MK2 3,8 -62
Morgan +8 3,5V8 -82
Kopi
Viestit: 1961
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Sauna paloi!

Viesti Kirjoittaja Kopi »

xke-68 kirjoitti:Lähitapiolan vakuutus näyttäisi hyvältä, onko minkälaista hintatietoa vuositasolla esim MK2 autoon?
Riippuu siitä mihin arvoon auton vakuutat (ja minkä hyväksyvät arvoksi, mulla kyllä hyväksyivät sen mitä ehdotin). Mulla on 60% bonuksilla (50% saa heti alusta) 450e/vuosi ja siitä sitten seisontakuukaudet hyvitystä eli mulla noin puolet (joku kymppi menee seisonnan aikana niistä palovak yms). Tuossahan on siis mukana ajokuukausiksi kolariturva ilmoittamaasi auton arvoon asti.
Köpi
1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
https://kulusjarvi.eu/jagmk2.htm
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2061
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sauna paloi!

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

Kopi kirjoitti:Huh huh, on varmaan syke käynyt korkealla!
Mulla on Lähi-Tapiolan harrasteajoneuvovakuutus, jonka palovakuutus on voimassa myös
seisonnan aikana. Samoin kuin varkausvakuutus ja jopa hirvivakuutus, jos hirvi murtautuu
talven aikana talliin ja runtelee auton... :)
http://www.lahitapiola.fi/www/Yksityisa ... tusivu.htm
Ainakaan vuonna 2003 mikään muu yhtiö ei kaskoa noin vanhaan autoon suostunut myymään lainkaan. Onhan tuossa
tietysti rajoitus, että ainakin 5kk pitää olla seisonnassa, mutta mulla on niin joka tapauksessa.
Köpi
Moi,

Sulla ei siis Markki ole museoleimassa?

Kyllä niille on aina saanut osa- ja täyskaskojakin, tosin pienin erilaisin vivahteiden kera.

Paras oli kun oli vielä vanha seisontailmoitussysteemi, silloin ei joutunut maksamaan turhasta ja oli täysi turva sitten kaduilla. Välillä mullakin oli JAG-66 ilman kaskoa, kun seisontasysteemi poistui museoautoilta, oli se aivan tolkuttoman kallis!

Joo, sitä hirveäkin ihmettelisin, joka ensin löytäisi Viiskulmaan, sitten vielä rautaportista läpi, talliin on aika jyrkkä kaareva ramppi, liukas kengillekin, saati sitten sorkille! :D niin ja sitten olisi vielä turvalukolliset tallin ovet ja kameravalvonta. Varmaan olisi sille videollekin katsojia! :lol:

-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2061
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sauna paloi!

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

xke-68 kirjoitti:Kiirastorstai illan tapahtumia Snappertunasta. Lopettelimme saunomista kun rouva tunsi savun hajua, itse en tuntenut mitään. Hetken tutkittuani huomasin savua seinän välistä ja samantien soitto palokunnalle. Samassa puurakennuksessa sijaitsee harrasteautotalli ja sisässä Etype OTS -68, MK2 -63 ja Morgan +4 -60. Kiireellä ulos! Avaimet eri rakennuksessa ja hirveä härdeli mutta loppujen lopuksi autot pelastettiin ja saunakin paloi vain osittain. Palokunta tuli muutamassa minuutissa ja todella ammattitaitoista porukkaa, ei voinut muuta kuin ihailla vierestä. Moottorisahalla seinä ja katto auki, vettä päälle ja palanut roina ulos. Syy paloon oli liian pitkä ruuvi läpi seinän ja se oli kuumentanut ja lopulta sytyttänyt rakenteet. Ihme ettei aikaisemmin mitään ole tapahtunut ja palomiehet sanoivatkin että on saattanut kyteä kauankin! Toivottavasti vakuutus korvaa vahingot mutta miten olisi käynyt jos autot olisivat palaneet? Pelkkä liikennevakuutus MR autoissa?! Tuli vaan mieleen että minkälaisia vakuutuksia muilla klubilaisilla? Siihen meinasi loppua minun jaguarharrastus mutta onni onnettomuudessa ja autot säästyivät :shock:
Moi,

Ja onneksi olkoon, että selvisitte noinkin vähillä vahingoilla. Juu ne on ne akkuporakoneet nykyään vähän liiankin tehokkaita, aina ei tiedä missä se ruuvin toinen pää sitten on. Kyllä vakuutus on yleensä tarpeen mitä kummallisimista syistä.

Taisi tulla melko ikimuistoinen Pääsiäinen, ikäänkuin toimintasellainen. ;)

Älkää syökö liikaa mämmiä! 8)

-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Kopi
Viestit: 1961
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Sauna paloi!

Viesti Kirjoittaja Kopi »

jakuvaari kirjoitti: Sulla ei siis Markki ole museoleimassa?
Ei ole, ei.
jakuvaari kirjoitti: Kyllä niille on aina saanut osa- ja täyskaskojakin, tosin pienin erilaisin vivahteiden kera.
Silloin kun kyselin, eivät yli 25v vanhoille autoille kaskoa antaneet, 2-3 yhtiötä kävin läpi.
Sen jälkeen en ole kysellyt kun tuon Harrasteajoneuvovakuutuksen otin.
Onko ne "pienet vivahteet" vahingon sattuessa "päivän arvon" tai muun yhtiön määrittämän
lunastusarvon keksimisiä? Tuossa on hyvä se, että lunastusarvon /maksimikorvauksen saa
itse päättää.
Köpi
1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
https://kulusjarvi.eu/jagmk2.htm
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2061
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sauna paloi!

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

Kopi kirjoitti:
jakuvaari kirjoitti: Sulla ei siis Markki ole museoleimassa?
Ei ole, ei.
jakuvaari kirjoitti: Kyllä niille on aina saanut osa- ja täyskaskojakin, tosin pienin erilaisin vivahteiden kera.
Silloin kun kyselin, eivät yli 25v vanhoille autoille kaskoa antaneet, 2-3 yhtiötä kävin läpi.
Sen jälkeen en ole kysellyt kun tuon Harrasteajoneuvovakuutuksen otin.
Onko ne "pienet vivahteet" vahingon sattuessa "päivän arvon" tai muun yhtiön määrittämän
lunastusarvon keksimisiä? Tuossa on hyvä se, että lunastusarvon /maksimikorvauksen saa
itse päättää.
Köpi
Moi,

Joo, ne tosiaan vaihtelee ja muuttuu. Ifiltä sai ennen, enää ei. Pohjolalla oli mm. Vuonna 1998 sellainen veikeä juttu, että omavastuu oli "entisissä Itä-Euroopan" maissa 50%. Oli mulle liikaa, kun oltiin 1999 menossa perheen kanssa ko. autolla Rostockin kautta Eurooppaan, oli näet entistä Itä-Saksaa.

Tuskin on enää OP:lläkään tuollaista.

Mutta mm. Ilkivalta- tai keskeytysturvaa ei yleensä museovehkeelle saa. Jälkimmäisestä en välitä, aina ollaan jollain McGyver-tempulla kotiin päästy, mutta ikävä kyllä ilkivalta on Suomessa iso ongelma.

Juu sen korvausarvon on voinut kaikissa noissa lyödä lukkoon, en tosiaankaan luota vakuutusyhtiöiden hyväntahtoisuuteen. :shock:

-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
HEF
Viestit: 555
Liittynyt: Ti Marras 16, 2004 11:59 am
Paikkakunta: Oxelösund

Re: Sauna paloi!

Viesti Kirjoittaja HEF »

Niin, ja mehän kaikki tiedämme, että vakuutusyhtiö on sentyyppinen yritysmuoto,
jonka tarkoituksena on kerätä rahaa ja pitää se itsellään. :mrgreen:
100 Jaguaaria vitriinissä.

Remember, common sense is not common.
Vastaa Viestiin