Uusi Jaguaristi

Yleinen Jaguar-keskustelu
Pacer
Viestit: 110
Liittynyt: Su Huhti 20, 2014 8:09 pm
Paikkakunta: Nummela

Uusi Jaguaristi

Viesti Kirjoittaja Pacer »

Tuore Jaguarin omistaja ilmoittautuu. Reilun kuukauden on auto ollut ajossa ja jos tämän ajan fiiliksiin täytyy tukeutua, niin ei välttämättä jää vain kesäkissaksi. Aikaisemman käyttiksen nelivetoisuuteen tottuneena, talviajo hieman mietitytti, mutta päätin tehdä pienen kompromissin tässä, etelässä tuo lumikaan ei kauaa tiellä viihdy. Tyyli ja massasta poikkeavuus kiehtoivat myös enemmän. Tosin Audi jäi vielä toistaiseksi kuitenkin pihaan eli sillä voi sitten käydä hinaamassa Jaggen kotiin...

Eli uutena käyttiksenä palvelee nyt vuoden 2011 XF 3.0D S. Auto on Jaguarin 75 vuoden juhlamallli "Pace", joita käsittääkseni on vapautettu 75 kappaletta Eurooppaan. Erikoismallina, autoon on ympätty kohtuu kattavasti varusteita, urheilullisia yksityiskohtia ja materiaaleja, jotka omaan makuun toimii loistavasti. Noita juhlamallejahan XF:stä on kaksi, Pace & Grace ja tämä Pace on se urheilullisemmin varusteltu.

Itsella tämä on ensimmäinne Jagge, ensimmäinen diesel ja ensimmäinen automaatti, joten snadisti totuttelua ja ihmettelyä vaatii. Toisaalta auto niin mahtava ajaa, niin moottorin ja laatikon ominaisuuksien, kuin alustankin suhteen, että nauttiminen on helppoa ensimmäisistä kilsoista lähtien. Hieman ajomukavuutta syö XFR-rengastus (kuuluu Pace -pakettiin), mutta sen tuoma urheilullinen tuntuma kuuluu kyllä omaan autoon, koska aina on enemmän tai vähemmän viritettyja alustoja/rengastuksia ollut. Silti napakkuudestaan huolimatta paketti on mukava IMO.

Muutamia tekniikkakysymyksiäkin on ilmennyt, mutta kirjoittelen niistä siiten tuolla tekniikka -osastolla ennemmin.

Jos joku täällä tietää näistä 75th anniversary limited editioneista enemmän (muistakin malleista, kuin XF on näitä käsittääkseni tehty), niin jakakaa. Tämä oma yksilö kun tuli eteen, niin ihmettelin, että mikäs tää on, koskaan kuullukaan, vaikka internettiä kyllä on tullut kahlattua, kun XF:n osto alkoi kiinnostaa. Oikestaan kaikki hitit johtaa saksalaisille sivuille ja suuri todennäköisyys onkin, että näitä ei ole Suomeen edes koskaan tuotu (virallisen maahantuojan toimesta). En ole edes saanut selvitettyä, onko kyseessä tehtaan erikoismalli vai jonkun eurooppaisen maahantuojan kasaama erikoismalli, jolla boostaavat mallisarjan ehtoopuolella olevien autojen myyntiä. Tosin tämän mallin hintalappu on ollut perusmallia huomattavasti korkeampi, joten kaikkia varusteita ei ole kyllä niin sanotusti kaupan päälle saanut. Tehtaan omaa mallia tukee kyllä myös se, että yhtenä varusteena oleva Adaptive Dynamics (CATS) ei käsittääkseni ollu edes optiolistalla pre-faceliftiin.

Kaikenkaikkiaan meno on maistunut kuukauden verran erittäin hyvältä ja palkitsevalta. Toivotaan, että tämä jatkuu.
XJ 3.0D Supersport -12
EX: XF 3.0D S Pace -11
Avatar
Aonsaithya
Viestit: 514
Liittynyt: Su Elo 19, 2012 8:06 pm
Paikkakunta: Espoo

Re: Uusi Jaguaristi

Viesti Kirjoittaja Aonsaithya »

Onnea omistajalle & tervetuloa joukkoon!

En ole kuullutkaan tuollaisista Pace & Grace -juhlamalleista, eikä pikainen googlaaminen tuottanut kuin jotain saksalaista keskustelua. Hauska kyllä tuo nimeäminen; Jaguarin vanha sloganihan on "Grace, Pace & Space" joten XF Sportbrakesta saisi hyvin vielä Space-mallin.
Ex: 2007 XK 4.2, Liquid Silver & Charcoal
Ex: 2001 X-Type 2.5 SE, Platinum, Dove & Granite
mikki
Viestit: 982
Liittynyt: Ti Huhti 21, 2009 4:24 pm
Paikkakunta: Helsinki / Espoo
Viesti:

Re: Uusi Jaguaristi

Viesti Kirjoittaja mikki »

Onnea.
Varmaan sikamakee!
Ajelin sellaisella ( XF 3,0 di S ei kuitenkaan space, pace eikä grace ) viikon ja oli vaikea palauttaa......
XF:llä ajoin uudesta 65 000 kilsaan ja pelkkää iloa! Baijerilainen 4x4 on työhevonen Jaggeen verrattuna!

Tarvitset kesällä puutavaralle Thulen taakkatelineet ja talvella kuksipoksille ( sanoi Nokis 3 v aikanaan )....
155e eikä koskaan käytetty mutta koottu. mikkiätkolumbus.fi
Pacer
Viestit: 110
Liittynyt: Su Huhti 20, 2014 8:09 pm
Paikkakunta: Nummela

Re: Uusi Jaguaristi

Viesti Kirjoittaja Pacer »

Kiitoksia toivotuksista. Joo, tuohon perinteiseen sloganin mukaan noi juhlamallit on nimetty ja tuo internetkään ei kamalasti näistä tiedä, juuri siksi en edes tiedä onko tehtaan vai maahantuojan malli. Paras mitä löysin on Jaguar Saksan esite ko. malleista:
http://www.jaguar.com/content/market/de ... _XF_A4.pdf

Myös Mobilessa noita on jokunen myynnissä. Kutsuvat näitä myös "Sondermodell Pace" (tai Grace). Pace perustuu S Premium Luxuryyn ja Grace perus Portfolioon.

Pidän mikki taakkatelineet mielessä.
XJ 3.0D Supersport -12
EX: XF 3.0D S Pace -11
Shaguar
Viestit: 19
Liittynyt: Ti Touko 20, 2014 10:45 pm
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Uusi Jaguaristi

Viesti Kirjoittaja Shaguar »

Tervehdys kaikille ja onnea Pacer hienosta hankinnasta!
Jos sopii, niin lainaan ketjua koska tuntui niin samanlaiselta tilanteelta kuin itsellänikin:

Ensimmäinen Jaguar alla, ajettu Frankfurtista uuteen kotiinsa huhtikuun alussa. Malli XF 3.0D S Premium Luxury MY2011.
Ei Pace, mutta käytännössä samat varusteet + muutama lisäherkku. Eli Aeropack, sporttisisustus, Bowers & Wilkins, kattoluukku ym ym.
Autossa on Diesel S alustapaketti, jossa siis Adaptive Dynamics ja 20" Volans vanteet "XFR rengastuksella". Eli kyllä näköjään muihinkin Pre-facelift S-malleihin on alustasarja ollut saatavana.

Ajettavuus on aivan huippua, paitsi että tuo rengastus ei uraisella tiellä ole mikään nautinto, mutta uudet Michelinit on jo tallissa odottamassa - toivottavasti uraherkkyys edes vähän paranee niiden myötä??
2011 XF 3.0D S Premium Luxury Ultimate black/Ivory + Aerodynamic Pack + Adaptive Dynamics + Volans Shadow + Sport Interior Pack + Bowers & Wilkins + ...
hamalainen
Viestit: 297
Liittynyt: To Syys 05, 2013 7:16 pm

Re: Uusi Jaguaristi

Viesti Kirjoittaja hamalainen »

Moro.

Koska tässä mainittiin tuo uraherkkyys, niin oma kommenttini on, että kannattaa uudet renkaat allesaatuasi tarkistuttaa aurauskulmat. Koska täydellisyyteen kuitenkin sinäkin pyrin, voi pienikin ero tai 'väärä' kulma saattaa haitata sitä.
Itselläni uusille renkaille säädettiin 0-kulmaan vaikka asetus oli ennestäänkin suositusten haarukassa. X-type kulkee hienosti, eikä vetele urissakaan mihinkään suuntaan.

hoo
X-type Estate 3.0 V6 aut. AWD, vm. -04. Salsa Red
Moottori: Teboil Silver Classic GT-S 10W-50
Aut.vaihteisto: Valvoline MaxLife ATF, RVS
Jakolaatikko: Castrol Syntrax Limited Slip 75W-140
Perä: Castrol Syntrax Limited Slip 75W-140, RVS
Shaguar
Viestit: 19
Liittynyt: Ti Touko 20, 2014 10:45 pm
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Uusi Jaguaristi

Viesti Kirjoittaja Shaguar »

Moro vaan, juu täytyy tarkistuttaa kulmat samalla. Kiitti vinkistä.

Mites Pacer - sulla lienee sama rengaskoko edessä 255/35/20, takana 285/30/20? Minkälaisia havaintoja uraisella tienpinnalla ajamisesta? Tai muilla?
2011 XF 3.0D S Premium Luxury Ultimate black/Ivory + Aerodynamic Pack + Adaptive Dynamics + Volans Shadow + Sport Interior Pack + Bowers & Wilkins + ...
Pacer
Viestit: 110
Liittynyt: Su Huhti 20, 2014 8:09 pm
Paikkakunta: Nummela

Re: Uusi Jaguaristi

Viesti Kirjoittaja Pacer »

Jep, sama rengastus ja kyllä, ainakin noilla ensiasennus Dunlopeilla urat löytyy! Renkaita kun katsoo, niin aika kulmikas olkakulma on. En tiedä onko kuluneet tuollaisiksi vai ovatko Dunlopit jo uutena kulmikkaalla olalla. Itse ajattelin myös rengasmerkkiä vaihtaa, kun ajankohta tulee eteen.

Ok, eli se on Diesel S alustapaketti, joka tuo ton Adaptive Dynamicsin ja Volans:t. Eli tuo Pace voi sitten olla ihan maahantuojan rakentama malli, kun kaikki varusteet voi ruksia listalta kyytiin.

Mites muuten B&W, itsellä radiota kuunnellessa ääni on jotenkin supertunkkainen, jotenkin koko alueella tukehtuva. Eri äänilähdettä käytettäessä sitten muuttuu täysin, joskin basso tulee kovalla voimalla (joutuu feidaamaan) verrattuna keskiääneen ja diskanttiin. Diskantin joutuu taas vääntää taas melkein täysin itään että toimii omaan korvaan. Neutraalella säädöillä tosi matalapainotteinen. Puuttuukohan tuolta jotain keskiääni-/diskanttikajareita pelistä?
XJ 3.0D Supersport -12
EX: XF 3.0D S Pace -11
Shaguar
Viestit: 19
Liittynyt: Ti Touko 20, 2014 10:45 pm
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Uusi Jaguaristi

Viesti Kirjoittaja Shaguar »

Itse hommasin Michelinin Pilot Super Sportit kun tuolla ulkolaisilla foorumeilla kehuivat niitä kovasti XFR:n alla. Myös kulutuskestävyyden pitäisi olla kärkiluokkaa. Täytyy raportoida tarkemmin niistä kunhan saan kumit pyöräytettyä vanteille.
Montako kilometriä on sun ensiasennusrenkailla takana ja alkaako vaihto häämöttää? Mun kumeilla on ajettu 46 tkm ja alkavat olla siinä kinthaalla... Liukkaat ovat ainakin. Tarvittaessa myös kuivalla asvaltilla :twisted:

B&W soi kyllä hyvin mutta kuten sanot, niin ehkä ensireaktio oli tosiaan hieman tunkkainen. Säätöjä olen jonkin verran kokeillut, mutta pitää vielä kokeilla lisää. Dolby PLII on selkeästi paras asetus tuomaan kirkkautta ja tilan tuntua. Paljon on myös äänilähteestä kiinni. iPodissa on huonolaatuistakin musaa, mutta kun tallenne on laadukas ja säädöt sopivat, niin avot!

Käsittääkseni B&W sisältää 14 kajaria. Etuovissa 3 paria, takaovissa 2 paria, hattuhyllyllä 1 pari, 1 kpl kojelaudan päällä ja subbari. Keskiääni on selkeä ja hyvin tasapainossa muun äänialan kanssa. Basso napakka ja subbari taas pehmeä. Diskantti mullakin lähes tapissa. Mitä enemmän on säädettävää, niin sitä vainoharhaisemmaksi tulee säätäessä. :D
2011 XF 3.0D S Premium Luxury Ultimate black/Ivory + Aerodynamic Pack + Adaptive Dynamics + Volans Shadow + Sport Interior Pack + Bowers & Wilkins + ...
Pacer
Viestit: 110
Liittynyt: Su Huhti 20, 2014 8:09 pm
Paikkakunta: Nummela

Re: Uusi Jaguaristi

Viesti Kirjoittaja Pacer »

Kuulostaa tuo B&W samanoloselta sitten, kuin omanikin.

Luulen, että omassani on jo toinen kierros renkaita menossa, kun pintaa on vielä puolet jäjellä ja 52 tkm on taulussa. Takana oli ainakin ollut rengasrikko jossain vaiheessa ensimmäisellä omistajalla.
XJ 3.0D Supersport -12
EX: XF 3.0D S Pace -11
Shaguar
Viestit: 19
Liittynyt: Ti Touko 20, 2014 10:45 pm
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Uusi Jaguaristi

Viesti Kirjoittaja Shaguar »

Lupasin kirjoitella kommentteja urissa käyttäytymisestä renkaanvaihdon jälkeen. Eli nyt olen ajellut noin kuukauden päivät Michelinin Pilot Super Sporteilla (edessä 255/35/20, takana 285/30/20) ja säädetyillä aurauskulmilla ja ajaminen on aivan toista luokkaa kuluneilla renkailla ajamiseen verrattuna. Vanhat (tod.näk. ensiasennus Dunlopit) olivat edessä sisäreunastaan kuluneet sileiksi. Aurauskulmat säädettiin noin viikko renkaanvaihdon jälkeen ja se ei juuri enää vaikuttanut vaan se suurin juttu oli ne renkaat.
Mutta enää ei auto vetele urissa vaan kulkee aivan normaalisti niin kuin pitääkin ja ajaminen on helppoa ja vaivatonta.
2011 XF 3.0D S Premium Luxury Ultimate black/Ivory + Aerodynamic Pack + Adaptive Dynamics + Volans Shadow + Sport Interior Pack + Bowers & Wilkins + ...
TexPat
Viestit: 520
Liittynyt: Ti Elo 19, 2008 5:25 pm

Re: Uusi Jaguaristi

Viesti Kirjoittaja TexPat »

Shaguar kirjoitti:Lupasin kirjoitella kommentteja urissa käyttäytymisestä renkaanvaihdon jälkeen. Eli nyt olen ajellut noin kuukauden päivät Michelinin Pilot Super Sporteilla (edessä 255/35/20, takana 285/30/20) ja säädetyillä aurauskulmilla ja ajaminen on aivan toista luokkaa kuluneilla renkailla ajamiseen verrattuna.
Michelinin PSS:t ovat todella hyvät, joskin melko kalliit renkaat. Ja painoeron edellisen sukupolven PS2:n huomaa jopa hauisvaa'alla.
Pacer
Viestit: 110
Liittynyt: Su Huhti 20, 2014 8:09 pm
Paikkakunta: Nummela

Re: Uusi Jaguaristi

Viesti Kirjoittaja Pacer »

Hyvä tietää, että tuon vetelyn saa kuriin uusilla renkailla, ainakin Misukoilla. Itse painelen varmaan kauden loppuun noilla Dunflopeilla.

Onko painoero siis alaspäin eli uudet ovat kevyemmät? Vähemmän rautaa rungossa vai mitä?
XJ 3.0D Supersport -12
EX: XF 3.0D S Pace -11
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Uusi Jaguaristi

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Terve !
Arvauksena että ovat kevyemmät, harvemmin kehityssuunta on renkaissa ollut painonlisäyksessä.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
Shaguar
Viestit: 19
Liittynyt: Ti Touko 20, 2014 10:45 pm
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Uusi Jaguaristi

Viesti Kirjoittaja Shaguar »

Tilasin renkaat rengaskontti.fi:stä aikasemmin keväällä. Hinta koko kierrokselle oli silloin noin 200 € pienempi kuin miltä hinta nyt näyttäisi olevan. Samalla sivustolla on myös renkaiden painot ja onhan nuo Misukat kilon verran Dunloppeja kevyemmät.

Miten tuo renkaiden kevyempi paino vaikuttaa ajamiseen / auton ominaisuuksiin? Ja onko tuommoinen vajaan 10 %:n ero lähinnä teoreettinen?
2011 XF 3.0D S Premium Luxury Ultimate black/Ivory + Aerodynamic Pack + Adaptive Dynamics + Volans Shadow + Sport Interior Pack + Bowers & Wilkins + ...
mikki
Viestit: 982
Liittynyt: Ti Huhti 21, 2009 4:24 pm
Paikkakunta: Helsinki / Espoo
Viesti:

Re: Uusi Jaguaristi

Viesti Kirjoittaja mikki »

Iltaa!
Puhtaan epätieteellisesti arvaten ettei kilon kevennys renkaassa vaikuta yhtään mitenkään mihinkään ainakaan peffatuntumalla.
Mutta teoreettisesti toki jousittamaton massa pienenee ja sitä kautta kai jollain mittarilla joku voi todeta hyötyä eli kiihtyvyys ainakin paranee kun massa vähenee...... :lol:
M
Vastaa Viestiin