Moi!
Uutena jäsenenä ajattelin kääntyä foorumilaisten puoleen. Hankinnassa olisi 2000 -luvun XJ ihan käyttöautoksi. Olen harrastanut tähän asti Saab 9-5:sia ja tottunut tiettyihin asioihin, kuten noin 13 litran kulutukseen. Olen anglofiili ja siksi Jaguar...
Muutamia kysymyksiä, joihin toivoisin vastauksia foorumin viisailta:
1. Saabin varaosat tuli miltei aina tilattua Briteistä tai Ruotsista, koska olivat paljon halvempia kuin Suomen marmoritiskeillä. Kysymykseni on itsestäänselvyys, mutta tämä onnistunee myös Jaggen kanssa?
2. Saabien kanssa oli pääkaupunkiseudulla yksi huoltopaikka ylitse muiden eli Holmberg Vantaankoskella. Oli erikoistunut Saabeihin ja tiesi mitä niille kannatti tehdä, myös proaktiivisesti. Löytyykö Jaggelle samanlaista osaamista ja palvelua Suomessa?
3. Veljeni ajeli takavuosina uusilla Jaggeilla ja muistelen, että 12 -pyttyiseen pelkkä venttilien säätö kustansi jotain 3000+ euroa. Onko tällaisia pommeja odotettavissa käytettyihinkin? Aion kyllä hankkia omani noin kolmen litran bensakoneella...
4. Hankintapaikka on Suomi, jos varteenotettavia tulee vastaan. Muutoin mennään ulkomaille. Mitä tulisi ottaa huomioon kaupantekotilanteessa? Onko jotain tippejä, jotka varoittaa "pommista"? Tarkoitus kyllä on hankkia ihan huoltokirjaversio...
5. Soveltuuko XJ myös talviautoksi? Ajoa on vuositasolla noin 20-25 tuhatta...
Varoittakaa tai kannustakaa...
Saabismi ei ollut halpaa enkä usko, että Jaggen pitäminenkään on. Minusta tyyli saa maksaa. Haluaisin vain saada vinkkejä
Etukäteen kiittäen,
Marko Puustinen
XJ:tä hankkimassa...
Re: XJ:tä hankkimassa...
Terve,
Meidän rouvalla oli käyttiksenä 1996-2006 9000ccT16.
Siitä eteenpäin XJ8 3.2L Executive SWB Suomi-auto. Molemmat tummansinisiä.
Saabin keskikulutus meidän viiden hengen perheellä n. 11L/100km, Jaggen 12L/100km.
Osien hinnat aika samat, marmoritiski vs. Englanti aika sama.
Saabi oli ihan kiva ajaa, mutta IMHO on XJ8 ASC:llä parempi talviauto, mukavampi (molemmissa nahkasisustus, automaatti-ilmastointi jne) ja Jagge tuo aina hymyn naamalle.
Muihinkin kohtiin olisi mielipiteitä, mutta huono kirjoittaa tabletilla, palaan asiaan taas kun olen tietokoneen ääressä.
-Jakuvaari
Jk. 12-pyttyisen venttiilien säätö on työlästä, kun pitää ottaa irti mm. imusarjat jo mittaustakin varten ja jos oikeasti pitää säätää, myös nokka-akselit yms. ja vaihtaa säätöpaloja, kasata koko hoito, mitata uudestaan, ja jos tarvii säätää, purkaa taasjne. Silti €3000,- kuullostaa ryöstöltä.
Kilpailevia korjaamoja on Espoossa, Hollolassa, jne.
Ei ole AJV-8:ssa tarvinnut mitään säätää 8 vuoden aikana, autolla nyt takana 288tkm...
Meidän rouvalla oli käyttiksenä 1996-2006 9000ccT16.
Siitä eteenpäin XJ8 3.2L Executive SWB Suomi-auto. Molemmat tummansinisiä.
Saabin keskikulutus meidän viiden hengen perheellä n. 11L/100km, Jaggen 12L/100km.
Osien hinnat aika samat, marmoritiski vs. Englanti aika sama.
Saabi oli ihan kiva ajaa, mutta IMHO on XJ8 ASC:llä parempi talviauto, mukavampi (molemmissa nahkasisustus, automaatti-ilmastointi jne) ja Jagge tuo aina hymyn naamalle.
Muihinkin kohtiin olisi mielipiteitä, mutta huono kirjoittaa tabletilla, palaan asiaan taas kun olen tietokoneen ääressä.
-Jakuvaari
Jk. 12-pyttyisen venttiilien säätö on työlästä, kun pitää ottaa irti mm. imusarjat jo mittaustakin varten ja jos oikeasti pitää säätää, myös nokka-akselit yms. ja vaihtaa säätöpaloja, kasata koko hoito, mitata uudestaan, ja jos tarvii säätää, purkaa taasjne. Silti €3000,- kuullostaa ryöstöltä.
Kilpailevia korjaamoja on Espoossa, Hollolassa, jne.
Ei ole AJV-8:ssa tarvinnut mitään säätää 8 vuoden aikana, autolla nyt takana 288tkm...
Viimeksi muokannut jakuvaari, Su Elo 17, 2014 11:43 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
- Aonsaithya
- Viestit: 514
- Liittynyt: Su Elo 19, 2012 8:06 pm
- Paikkakunta: Espoo
Re: XJ:tä hankkimassa...
2000-luku voi tarkoittaa neljää eri XJ-sukupolvea (X308, X350, X358 ja X351), mutta "kolmen litran bensakoneesta" päätellen oletan että haussa on X350/X358 3.0 V6:lla? Wikipediasta löytyy yleistietoapua sukupolvien välisistä eroista.
1. Osia on sekä mahdollista että viisasta tilata Briteistä, paikkoja on monia. Itse olen tilannut lähinnä eBaysta.
2. Pääkaupunkiseudulla ainakin Jag-Finn, JagFleet (entinen JagCorner) ja Karaasi. Lisäksi Niittykummun tuore Sports Car Center huoltaa Jaguaria.
3. X350/X358:n bensa-V6 on sama AJ-V6 kuin S-Typessä ja X-Typessä, ja sillä on tietääkseni ihan luotettavan moottorin maine.
5. X350/X358:n alumiinikori ei varmaan hirveästi ruostu, luistonesto lienee vakiovaruste, varmaan kuten muutkin takavetoiset isommat autot talvella. Tuulilasi on joko normaali tai sähkölämmitetty, se ei tainnut olla vakiovaruste. Sähkölämmitteisestä ratista muistelen kuulleeni joskus.
1. Osia on sekä mahdollista että viisasta tilata Briteistä, paikkoja on monia. Itse olen tilannut lähinnä eBaysta.
2. Pääkaupunkiseudulla ainakin Jag-Finn, JagFleet (entinen JagCorner) ja Karaasi. Lisäksi Niittykummun tuore Sports Car Center huoltaa Jaguaria.
3. X350/X358:n bensa-V6 on sama AJ-V6 kuin S-Typessä ja X-Typessä, ja sillä on tietääkseni ihan luotettavan moottorin maine.
5. X350/X358:n alumiinikori ei varmaan hirveästi ruostu, luistonesto lienee vakiovaruste, varmaan kuten muutkin takavetoiset isommat autot talvella. Tuulilasi on joko normaali tai sähkölämmitetty, se ei tainnut olla vakiovaruste. Sähkölämmitteisestä ratista muistelen kuulleeni joskus.
Re: XJ:tä hankkimassa...
Terve,
Suomi-autoissa kuten meidän 1998 3.2L XJ8 on aina lampunpesimet, ja penkinlämmitykset, yleensä myös lämmitetty tuulilasi. Se on talvisilla Lapin keikoilla ihan välttämätön jos haluaa ajaa säädyllistä vauhtia. Tonnarin lämppäri sai olla täysillä ja sittenkin oli maksimivauhti noin 80km/h kun oli yli kolmekymmentä pakkasta jossain Suomussalmen paikkeilla. BTW omistajan käsikirjassa sanotaan, että jos on tarpeeksi kylmä (en nyt muista tarkkaa lukemaa, mutta hieman yli -20 C se taisi olla) ei konetta (AJV-8) saa käynnistää ilman esilämmitystä. Meillä on tottakai kunnollinen lohkolämmitin ja aina on käytetty noilla Sallan ja Rukan reissuilla.
Euroopan tuontiautoissa ei yleensä ole lampunpesimiä ja se voi olla ongelma talvikäytössä.
Myös takapenkit voivat olla lämmitetyt, ainakin jos on se neljän istuttava malli.
X350/X358 on ratin lämmitys käsittääkseni aina jos on se puu-/nahkaratti ja etupenkkien lämmitys. Ainakin meidän Floridan autossa on ja toimii siten, että kun kuskin penkin lämmitys on päällä niin lämpiää myös ratti. Oli tarpeen, viimeksi Orlandossa oli +5C aamulla!
-Jakuvaari
Suomi-autoissa kuten meidän 1998 3.2L XJ8 on aina lampunpesimet, ja penkinlämmitykset, yleensä myös lämmitetty tuulilasi. Se on talvisilla Lapin keikoilla ihan välttämätön jos haluaa ajaa säädyllistä vauhtia. Tonnarin lämppäri sai olla täysillä ja sittenkin oli maksimivauhti noin 80km/h kun oli yli kolmekymmentä pakkasta jossain Suomussalmen paikkeilla. BTW omistajan käsikirjassa sanotaan, että jos on tarpeeksi kylmä (en nyt muista tarkkaa lukemaa, mutta hieman yli -20 C se taisi olla) ei konetta (AJV-8) saa käynnistää ilman esilämmitystä. Meillä on tottakai kunnollinen lohkolämmitin ja aina on käytetty noilla Sallan ja Rukan reissuilla.
Euroopan tuontiautoissa ei yleensä ole lampunpesimiä ja se voi olla ongelma talvikäytössä.
Myös takapenkit voivat olla lämmitetyt, ainakin jos on se neljän istuttava malli.
X350/X358 on ratin lämmitys käsittääkseni aina jos on se puu-/nahkaratti ja etupenkkien lämmitys. Ainakin meidän Floridan autossa on ja toimii siten, että kun kuskin penkin lämmitys on päällä niin lämpiää myös ratti. Oli tarpeen, viimeksi Orlandossa oli +5C aamulla!
-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Re: XJ:tä hankkimassa...
Jep, X350 puinen ratti lämpiää kun penkinlämmittimet pistää päälle. Ja se onkin ainut mistä lämmityksen huomaa kaupunkimatkalla. Penkinlämmitimet ovat aika tehottomat ainakin paksun nahan alla, vasta joskus vartin päästä alkaa tuntumaan lämpimältä. Ja alumiinikorin ruostumattomuudesta sen verran että apurungot on terästä ja altiita ruostumaan. Omassani on edestä jo pintaruosteesta aivan ruskea. Tämän huomasin kun suojamuovit purettiin ilmajousituksen kompressorin korjauksen yhteydessä.
I-Pace 2019
XJ Super V8 2004
EX X-type 3.0 Sport 2003
XJ Super V8 2004
EX X-type 3.0 Sport 2003
- Aonsaithya
- Viestit: 514
- Liittynyt: Su Elo 19, 2012 8:06 pm
- Paikkakunta: Espoo
Re: XJ:tä hankkimassa...
Esilämmitys on tietty aina parempi kuin penkinlämmittimet. Sen lisäksi että siitä nauttii moottorikin, koko sisusta ratteineen ja vaihdekeppeineen on lämmin kun istut autoon. Se se vasta on miellyttävää, etenkin siihen verrattuna että istut kylmään autoon ja kojetaulu alkaa vähän ajan kuluttua sylkeä kuumaa ilmaa kasvoille...eikä tarvitse joko hytistä alkumatkaa tai ajaa takki päällä eli hikoilla loppumatkaa.
Itse esilämmittelen autoa aika paljon vielä +10 asteen paikkeillakin, koska tällöin kylmän moottorin ei tarvitse luovuttaa lämpöään sisätilan lämmittämiseen, eli optimaalinen käyntilämpötila saavutetaan vähän nopeammin. Lisäksi haitalliset päästöt ovat tietenkin täyttä kylmäkäynnistystä pienemmät, eli sitä voi myös perustella jotenkin ekopyhästi.
Itse esilämmittelen autoa aika paljon vielä +10 asteen paikkeillakin, koska tällöin kylmän moottorin ei tarvitse luovuttaa lämpöään sisätilan lämmittämiseen, eli optimaalinen käyntilämpötila saavutetaan vähän nopeammin. Lisäksi haitalliset päästöt ovat tietenkin täyttä kylmäkäynnistystä pienemmät, eli sitä voi myös perustella jotenkin ekopyhästi.