XK coupe kunnostus projekti
XK coupe kunnostus projekti
Tervehdys.
Tämä '53 XK120SE FHC on ollut työn alla jo pari vuotta ja alkaa olemaan jo loppusuoralla. Saattaa jopa olla vappuna ajossa.
Tällainen Coupe on ollut haaveena reilu 20 vuotta. Pari vuotta sitten sattui menemään kaupaksi molemmat sen aikaiset harraste pelit, joten päätin ostaa 120 projektin tilalle. Tarjontaa oli silloinkin niukasti, joten ostin parin huonon kuvan perusteella tämän "ruosteettoman" ja "täydellisen" aihion tietämättä edes runkonumeroa. Myyjä vakuutti, että paperit löytyy, niin ei muuta kuin tilisiirtona rahat myyjän tilille Hollantiin ja järjestelemään rahtia. Lopulta Heritagen sertificate paljasti, että kyseessä on aito SE malli, tosin kone oli jossain vaiheessa vaihtunut perus versioon ja pinnavanteet vaihtuneet peltisiin. Mutta esim jäykemmät jouset olivat paikoillaan. Ruostetta ei sitten ollut kuin hieman reikien ympärillä, olihan kori jossain vaiheessa jo hiekkapuhallettu ja jätetty seisomaan. Samoin paljon osapuutteita tuli vastaan, mutta näihin tuntuu löytyvän kohtuu kivasti uutta osaa.
Peltityöt on siis nyt takana ja päällä on Battleship grey väri. Niputus on menossa ja sisustan kasaus aluillaan. Sisusta tuli valmiina kittinä englannista, mutta teettää kovasti töitä, kun kaikki penkkien takana olevat puuosat puuttuivat. Joitakin asioita sisustasta on jo saanut ratkottua, mutta paljon tulee harmaita hiuksia, ennenkun kaikki on paikoillaan.
Projektista löytyy lisää kotisivultani, jota yritän päivitellä satunnaisella frekvensillä.
En näköjään saanut liitettyä tämän päiväisiä kuvia liitetiedostoksi. Siispä teaserinä kuukauden vanha tilanne jossa kori juuri maalattuna odottelee konetta paikoilleen.
Tämä '53 XK120SE FHC on ollut työn alla jo pari vuotta ja alkaa olemaan jo loppusuoralla. Saattaa jopa olla vappuna ajossa.
Tällainen Coupe on ollut haaveena reilu 20 vuotta. Pari vuotta sitten sattui menemään kaupaksi molemmat sen aikaiset harraste pelit, joten päätin ostaa 120 projektin tilalle. Tarjontaa oli silloinkin niukasti, joten ostin parin huonon kuvan perusteella tämän "ruosteettoman" ja "täydellisen" aihion tietämättä edes runkonumeroa. Myyjä vakuutti, että paperit löytyy, niin ei muuta kuin tilisiirtona rahat myyjän tilille Hollantiin ja järjestelemään rahtia. Lopulta Heritagen sertificate paljasti, että kyseessä on aito SE malli, tosin kone oli jossain vaiheessa vaihtunut perus versioon ja pinnavanteet vaihtuneet peltisiin. Mutta esim jäykemmät jouset olivat paikoillaan. Ruostetta ei sitten ollut kuin hieman reikien ympärillä, olihan kori jossain vaiheessa jo hiekkapuhallettu ja jätetty seisomaan. Samoin paljon osapuutteita tuli vastaan, mutta näihin tuntuu löytyvän kohtuu kivasti uutta osaa.
Peltityöt on siis nyt takana ja päällä on Battleship grey väri. Niputus on menossa ja sisustan kasaus aluillaan. Sisusta tuli valmiina kittinä englannista, mutta teettää kovasti töitä, kun kaikki penkkien takana olevat puuosat puuttuivat. Joitakin asioita sisustasta on jo saanut ratkottua, mutta paljon tulee harmaita hiuksia, ennenkun kaikki on paikoillaan.
Projektista löytyy lisää kotisivultani, jota yritän päivitellä satunnaisella frekvensillä.
En näköjään saanut liitettyä tämän päiväisiä kuvia liitetiedostoksi. Siispä teaserinä kuukauden vanha tilanne jossa kori juuri maalattuna odottelee konetta paikoilleen.
'53 Jaguar XK120SE FHC (MR)
'58 Hermes
'58 Hermes
- kissaeläin
- Viestit: 4838
- Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
- Paikkakunta: Helsinki
Re: XK coupe kunnostus projekti
Tervehdys !
On hienoa kun jollain on taitoa ja aikaa toteuttaa noin hienoa toimintaa !
On hienoa kun jollain on taitoa ja aikaa toteuttaa noin hienoa toimintaa !
S Type R (2002) -Black Edition-
Re: XK coupe kunnostus projekti
Tää XK-120 FHC on vaan mallina niin nätti! Voimia vaan projektin läpiviemiseen. Hauskaa, että Suomen Jaguari-kanta lisääntyy tällaisella klassikolla.
Itsekkin entisenä XK:n omistajana suosittelisin kyllä levyjä eteen, etenkin kun kyseessä on vähän terhakkaampi versio.
Ehkä jo tämän tiedätkin, mutta laadukkaita osia kannattaa tiirailla myös täältä:
http://xks.com/
Heillä on omaakin amerikkalaista tuotantoa, joka on aika laadukasta.
Laturiksi suosittelen esim.tätä, jos et aio uudempaa vaihtovirtalaturia käyttää:
http://www.autoelectricsupplies.co.uk/p ... tegory/141
Vanhat tasavirtalaturit kun mielellään hajoavat liukulaakereistaan.
Terveisin
Henkka Hammar
Itsekkin entisenä XK:n omistajana suosittelisin kyllä levyjä eteen, etenkin kun kyseessä on vähän terhakkaampi versio.
Ehkä jo tämän tiedätkin, mutta laadukkaita osia kannattaa tiirailla myös täältä:
http://xks.com/
Heillä on omaakin amerikkalaista tuotantoa, joka on aika laadukasta.
Laturiksi suosittelen esim.tätä, jos et aio uudempaa vaihtovirtalaturia käyttää:
http://www.autoelectricsupplies.co.uk/p ... tegory/141
Vanhat tasavirtalaturit kun mielellään hajoavat liukulaakereistaan.
Terveisin
Henkka Hammar
100 Jaguaaria vitriinissä.
Remember, common sense is not common.
Remember, common sense is not common.
Re: XK coupe kunnostus projekti
Onneksi työnantaja on tukenut viime kuukausina harrastetoimintaa. Laittoi pakkolomalle, niin on aikaa värkätä tallissa.
Osia olen ostanut pääasiassa Jagspares internationalesta. John on pystynyt puristamaan hintoja ihan kivasti muihin nähden. Tosin viimeisissä lähetyksissä on ollut joitain puutteita ja vääriä osia. Esimerkiksi tilasin tupla mild steel tuplaputken (as original). Sain rosterisen Bellin putken, jossa siis etuosa on single ja vaimentimesta taaksepäin tupla ja tietenkin rosterisena. Ja kiinnitys kitti tuli sitten mustana. Putkea ei kannata lähettää enää takaisin, mutta kiinnitys kitin lupasi hyvittää. Nyt pitäisi vain löytää rosteriset klemmarit putkeen.
Autossa oli paikoillan Special edition laturi, jossa siis kuulalaakerit. Siitä oli niklaus lohkeillut, mutta Kalliokorven Rauno sai sen nätimmäksi kuin on ollut uutena. Ehkä liiankin nätiksi. Pinta jätettiin nikkelille, eli ei kromia.
Laturi lähtötilanne
Uudelleen niklattuna
Osia olen ostanut pääasiassa Jagspares internationalesta. John on pystynyt puristamaan hintoja ihan kivasti muihin nähden. Tosin viimeisissä lähetyksissä on ollut joitain puutteita ja vääriä osia. Esimerkiksi tilasin tupla mild steel tuplaputken (as original). Sain rosterisen Bellin putken, jossa siis etuosa on single ja vaimentimesta taaksepäin tupla ja tietenkin rosterisena. Ja kiinnitys kitti tuli sitten mustana. Putkea ei kannata lähettää enää takaisin, mutta kiinnitys kitin lupasi hyvittää. Nyt pitäisi vain löytää rosteriset klemmarit putkeen.
Autossa oli paikoillan Special edition laturi, jossa siis kuulalaakerit. Siitä oli niklaus lohkeillut, mutta Kalliokorven Rauno sai sen nätimmäksi kuin on ollut uutena. Ehkä liiankin nätiksi. Pinta jätettiin nikkelille, eli ei kromia.
Laturi lähtötilanne
Uudelleen niklattuna
'53 Jaguar XK120SE FHC (MR)
'58 Hermes
'58 Hermes
Re: XK coupe kunnostus projekti
Terve,
Hieno projekti!
Mulla kuuluisi olla MKV:ssa samanlainen laturi, mutta se on joskus vaihtunut 1954 päivättyyn maalattuun malliin, jossa on kuulalaakeri vain edessä ja takana on pronssipusla.
Myös tuuletin on täsmälleen sama, vaikka kone on ihan erilainen, noin vanhoihin on vaikea saada täsmälleen oikeita osia, eikä monet välitä, myöhemmät osat on joidenkin mielestä parempia.
On rumpujarruissa roplaamista, muttei ne ole lainkaan hullummat isossa autossa muuten.
Se pinta on alunperin ollut"electroless nickel plating" eli ei-sähköniklaus, kyllä se siitä himmenee hieman ajan saatossa. Komea on. Joidenkin mukaan Korean sodan myötä jäi nikkeli pois Lucaksella, mene ja tiedä.
-Jakuvaari
Hieno projekti!
Mulla kuuluisi olla MKV:ssa samanlainen laturi, mutta se on joskus vaihtunut 1954 päivättyyn maalattuun malliin, jossa on kuulalaakeri vain edessä ja takana on pronssipusla.
Myös tuuletin on täsmälleen sama, vaikka kone on ihan erilainen, noin vanhoihin on vaikea saada täsmälleen oikeita osia, eikä monet välitä, myöhemmät osat on joidenkin mielestä parempia.
On rumpujarruissa roplaamista, muttei ne ole lainkaan hullummat isossa autossa muuten.
Se pinta on alunperin ollut"electroless nickel plating" eli ei-sähköniklaus, kyllä se siitä himmenee hieman ajan saatossa. Komea on. Joidenkin mukaan Korean sodan myötä jäi nikkeli pois Lucaksella, mene ja tiedä.
-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Re: XK coupe kunnostus projekti
Tuo minun kone on MK VIIstä. Mutta siinä oli XK120 imusarja ja öljypumppu jne. Joten alkuperäinen kone todennäköisimmin särkynyt kuin ryöstetty parempaan käyttöön. Coupethan oli vielä 80 luvulla kutakuinkin varaosa-autoja avoille.
Minustakin tuo laturi tuli liian kiiltävä, kun alunperin on ollut sorvijäljelle pinnoitettu, nyt kiillotetulle pinnalle. Mutta eiköhän se tosiaan tusta himmene.
Minustakin tuo laturi tuli liian kiiltävä, kun alunperin on ollut sorvijäljelle pinnoitettu, nyt kiillotetulle pinnalle. Mutta eiköhän se tosiaan tusta himmene.
'53 Jaguar XK120SE FHC (MR)
'58 Hermes
'58 Hermes
Re: XK coupe kunnostus projekti
Hieno mersukin sulla siellä! Himosin joskus itsekin samanlaista, ja läheltä liippasikin, mutta nopea söi hitaan...
Matti
XK8 Convertible -98
Alfa Romeo 159 Sportwagon JTDm 2,0 170 hv 2010
Kawasaki EN 500 1998
XK8 Convertible -98
Alfa Romeo 159 Sportwagon JTDm 2,0 170 hv 2010
Kawasaki EN 500 1998
Re: XK coupe kunnostus projekti
Joo Mersu oli hieman huonossa hapessa, kun se minulle tuli. Menihän tuohon 1,5 vuotta kunnostukseen. Peltitöitä oli ihan riittämiin, vaikka pieni ajoneuvo onkin.
Tämä olisi itseasiassa myynnissä, tosin varattu kuun loppuun.
Tämä olisi itseasiassa myynnissä, tosin varattu kuun loppuun.
'53 Jaguar XK120SE FHC (MR)
'58 Hermes
'58 Hermes
Re: XK coupe kunnostus projekti
Eilen sain ensimmäisen uuden renkaan alle. Kumi on Dunlopin rättirengas ja vanteet tuli MWS:n.
'53 Jaguar XK120SE FHC (MR)
'58 Hermes
'58 Hermes
Re: XK coupe kunnostus projekti
Toissapäivänä tuli laitettua autoveroasia vireille. Eilen piti sitten käydä hieman kokeilemassa vapun kunniaksi vappuajon lähtöpaikalla, mutta en viitsinyt kuitenkaan lähteä letkaan. Auto tuntuu kuitenkin toimivan ihan kivasti, mitä nyt jotain pientä säädettävää on löytynyt.
'53 Jaguar XK120SE FHC (MR)
'58 Hermes
'58 Hermes
Re: XK coupe kunnostus projekti
UPEA !!
Jos saisi lisää kuvia pliis.
Jos saisi lisää kuvia pliis.
100 Jaguaaria vitriinissä.
Remember, common sense is not common.
Remember, common sense is not common.
Re: XK coupe kunnostus projekti
Pitää yrittää ensiviikonloppuna ottaa kuvia, kun vien auton Oulun american car showhun. Samalla reissulla olisi tarkoitus kokeilla museotarkastustakin, josko hyväksyisivät museoajoneuvoksi.
'53 Jaguar XK120SE FHC (MR)
'58 Hermes
'58 Hermes
Re: XK coupe kunnostus projekti
Terve,tsav kirjoitti:Toissapäivänä tuli laitettua autoveroasia vireille. Eilen piti sitten käydä hieman kokeilemassa vapun kunniaksi vappuajon lähtöpaikalla, mutta en viitsinyt kuitenkaan lähteä letkaan. Auto tuntuu kuitenkin toimivan ihan kivasti, mitä nyt jotain pientä säädettävää on löytynyt.
Todella hienolta näyttää, erityisen hatunnoston arvoinen juttu on noi maalatut pinnavanteet, niitä ei nykyään paljon näe, vaikka aikoinaan vain Jenkkeihin meni kromia. Samalla tuli mieleen, että onko tuo väri Sherwood Green vai joku muu?
Ja oven asento avattuna vähän ihmetytti, puuttuvatko ovistopparit vielä? Toivottavasti niitä ei ole yhtä vaikea löytää kuin mun Dropheadiin...
-Jakuvaari
Jk. Laitetaan lisää kuvia tuonne "kuvaketjuun" kunhan taas päästään kotiin ens viikolla.
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Re: XK coupe kunnostus projekti
On kyllä komea, hienoa työtä. "Peukku ylös".
Vaimolla S-type 3.0V6
XJR-6
Honda CB 1300F Super Four
EX:ät
Ford Sierra -83 1.6GL "museopeli" (luovutettu parempaan kotiin)
X-type 2.0D siirtyi suvussa eteenpäin
Honda CB SevenFifty
Mondeo GT V6 aut. farkku
Mondeo 1.8GLX RIP
XJR-6
Honda CB 1300F Super Four
EX:ät
Ford Sierra -83 1.6GL "museopeli" (luovutettu parempaan kotiin)
X-type 2.0D siirtyi suvussa eteenpäin
Honda CB SevenFifty
Mondeo GT V6 aut. farkku
Mondeo 1.8GLX RIP
Re: XK coupe kunnostus projekti
Väri on battleship grey.
Ei tuossa ollut mitään ovistoppareita, eikä mitään ruuvinreikiäkään sellaisille, enkä varaosakirjastakaan löytänyt sellaisiä. Ovi ei aukea lokasuojaan asti, vaan stoppaa aiemmin. Samalla tavalla näytti aukeavan vanhoissa lehtiartikeleissakin (Golden portfolio) Itseasiassa tuosta oviaukosta ei tahdo muuten oikein saada jalkoja sisään, eikä ulos jos tuo ei aukeaisi noin paljon.
Mutta kun tunnut tietävän varmaksi, että XK120 kuuluu ovistopparit, niin laitappa varaosanumeroa tulemaan. Aletaan sitten metsästys, muussa tapauksessa näillä mennään.
Ei tuossa ollut mitään ovistoppareita, eikä mitään ruuvinreikiäkään sellaisille, enkä varaosakirjastakaan löytänyt sellaisiä. Ovi ei aukea lokasuojaan asti, vaan stoppaa aiemmin. Samalla tavalla näytti aukeavan vanhoissa lehtiartikeleissakin (Golden portfolio) Itseasiassa tuosta oviaukosta ei tahdo muuten oikein saada jalkoja sisään, eikä ulos jos tuo ei aukeaisi noin paljon.
Mutta kun tunnut tietävän varmaksi, että XK120 kuuluu ovistopparit, niin laitappa varaosanumeroa tulemaan. Aletaan sitten metsästys, muussa tapauksessa näillä mennään.
'53 Jaguar XK120SE FHC (MR)
'58 Hermes
'58 Hermes
Re: XK coupe kunnostus projekti
X-Type 2.5 AWD Topaz Gold
Re: XK coupe kunnostus projekti
Jay Lenolla on paljon muutakin. Tuossa videossa n 2min kohdalla kun Jay kampeaa itseään ulos autosta ovi aukeaa yhtä isosti kuin minullakin. Ihmettelen kyllä miten Jay mahtuu tuonne sisälle kun itselläkin jää jalat koukkuun ja penkki on takimmaisessa asennossa. Rattiahan saa säädettyä lähelle tai vielä lähemmäksi,mutta polkimet pitäisi olla kauempana.
'53 Jaguar XK120SE FHC (MR)
'58 Hermes
'58 Hermes