Jaguar xj6 4.2 s1
Jaguar xj6 4.2 s1
Terve. Onko 245 heppanen versio harvinaisempi kuin tuo n.180hp versio?
Re: Jaguar xj6 4.2 s1
?!?jager kirjoitti:Terve. Onko 245 heppanen versio harvinaisempi kuin tuo n.180hp versio?
Ei kai tuollaista ole olemassakaan. Mihin spekseihin viittaat?
Tehdas ilmoitti muistaakseni samat tehot kaikille Eurooppalaisille (ja Aus) ja Pohjois-Amerikkaan oli sitten eri kaasarit, ilmapumput yms. Smog-varusteet ja myöhemmin vielä katalysaattorit ja matalammat puristukset.
Eurooppaan myytiin toki 4.2L koneita, joissa oli korkeammat puristukset kuin vakio (joka oli 8:1, merkitty moottorin numeron perään -S suffiksilla, -L oli Low ja -H oli High compression)
Mulla on tuollainen vuoden 1970 High compression kone ja kaksi kaksituumaista SU HD8-kaasutinta XJ6C:ssä, millaisia toimitettiin vielä vuonna 1975. 1976 oli kaasuttimina Euroopassa HIF6 mitkä on pienemmät, mutta tehdas ilmoitti samat tehot, kunnes tuli ruiskulla varustettu kolmossarjalainen, jossa sitten oli enemmän tehoa ja vääntöä.
Toki dyno on ainoa tapa mitata mitä niistä nykybensalla irtoaa. 70-luvun bensa oli ihan eri kamaa.
-Jakuvaari
Viimeksi muokannut jakuvaari, Ke Syys 03, 2014 12:31 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Re: Jaguar xj6 4.2 s1
http://www.automobile-catalog.com/make/ ... /1971.htmljakuvaari kirjoitti:?!?jager kirjoitti:Terve. Onko 245 heppanen versio harvinaisempi kuin tuo n.180hp versio?
Ei kai tuollaista ole olemassakaan. Mihin spekseihin viittaat?
Tehdas ilmoitti muistaakseni samat tehot kaikille Eurooppalaisille (ja Aus) ja Pohjois-Amerikkaan oli sitten eri kaasarit, ilmapumput yms. Smog-varusteet ja myöhemmin vielä katalysaattorit ja matalammat puristukset.
Eurooppaan myytiin toki 4.2L koneita, joissa oli korkeammat puristukset kuin vakio (joka oli 8:1, merkitty moottorin numeron perään -S suffiksilla, -L oli Low ja -H oli High compression)
Mulla on tuollainen vuoden 1970 High compression kone ja kaksi kaksituumaista SU HS8-kaasutinta XJ6C:ssä, millaisia toimitettiin vielä vuonna 1975. 1976 oli kaasuttimina Euroopassa HIF6 mitkä on pienemmät, mutta tehdas ilmoitti samat tehot, kunnes tuli ruiskulla varustettu kolmossarjalainen, jossa sitten oli enemmän tehoa ja vääntöä.
Toki dyno on ainoa tapa mitata mitä niistä nykybensalla irtoaa. 70-luvun bensa oli ihan eri kamaa.
-Jakuvaari
Tuolta löyty 245 hp versioita tai vaan ymmärsin väärin tuon mitä tuolla lukee.
Re: Jaguar xj6 4.2 s1
Joo, noita en ottaisi edes niin vakavasti kuin wikipediaa.jager kirjoitti:
http://www.automobile-catalog.com/make/ ... /1971.html
Tuolta löyty 245 hp versioita tai vaan ymmärsin väärin tuon mitä tuolla lukee.
Jostain ne on poimittu joo, mutta mm. noihin 2.8L "lyhytiskuisen" lukemiin suhtautuisin melkoisella varauksella.
Mm. www.jag-lovers.org löytyy kopiot alkuperäisistä esitteistä, ja aina monelta meistä niitä löytyy kirjahyllystäkin aika paljon.
Vuoden 1968 XJ6-julkistusesite antaa teho- ja vääntökäyrät ja lukemat:
8:1 Standard compression: 2 x SU HD8 carburetters + AED 245 b.h.p. at 5.500 r.p.m. and 283 lb/ft. torque at 3.750 r.p.m.
http://www.jag-lovers.org/brochures/xj/ ... 8_27_l.jpg
Eli nuo ovat varmaan ne lukemat, joihin tuossa viitataan. Se 180hv. on siis 2.8L lukemat.
Myöhemmin tehdas ilmoitti Jenkki-version tehoksi 240bhp ja joskus myöhemmin 190hp DIN.
http://www.jag-lovers.org/brochures/xj/xj6_3-71_8_l.jpg
1976 kotimarkkinan esitteessä ilmoitetaan HIF6 kaasuttimin ja AED:llä varustetun 4.2L koneen tehoiksi 7.8:1 puristuksilla enää DIN 170 hp at 4.500 rpm and DIN 231 lb/ft at 3.000 rpm
http://www.jag-lovers.org/brochures/xj/ ... e_15_l.jpg
Nuo ovat suurelta osin markkinointia, em. erot kannattaa toki huomioida, korkeapuristeinen kone korkeaoktaanisella (oikealla) bensalla ja isoilla kaasareilla ja tarpeeksi isolla sytytysennakolla antaa dynossakin sitten kunnon lukemia.
Tuossa vuoden 1976 tilanteessa on tehonjanoisille tietenkin haluttu myydä V12, jolle onkin ilmoitettu silloin 9:1 puristuksilla DIN 285 hp at 5.750 rpm and torque DIN 294 lb/ft at 3.500 rpm.
-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Re: Jaguar xj6 4.2 s1
Kyllä täältä tietoa löytyy!
Lisäksi löysin tälläisen HAK RY sivulta. Omistaja on antanu tehoksi tuon 245 hp. http://www.hak-ry.fi/index.php?option=c ... 61&lang=fi
Lisäksi löysin tälläisen HAK RY sivulta. Omistaja on antanu tehoksi tuon 245 hp. http://www.hak-ry.fi/index.php?option=c ... 61&lang=fi
Re: Jaguar xj6 4.2 s1
Terve,jager kirjoitti:Kyllä täältä tietoa löytyy!
Lisäksi löysin tälläisen HAK RY sivulta. Omistaja on antanu tehoksi tuon 245 hp. http://www.hak-ry.fi/index.php?option=c ... 61&lang=fi
Juu, siis kuten jo kirjoitin antoi tehdas tuon teholukeman ja kaikki tuonaikaiset (1968-1975) Suomi-autot ja muualle Manner-Eurooppaan myydyt 4.2L, joissa oli HD8 tai HS8-kaasarit (kaksituumaiset) ja vähintään 8:1 puristukset, oli teholukema tuo 245 bhp.
MUTTA siis 245 bhp eli ole sama kuin DIN 245 hp, toisin kuin DIN normeissa penkitettiin koneista tuohon aikaan nuo tehot ilman apulaitteita, vaihteistoa jne.
Olin laittanut siitä kuvankin tänne joskus, jossa on E-typen 3.8L kone penkissä ja insinööri säätää...
-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Re: Jaguar xj6 4.2 s1
Noniin nyt oon ymmärtänyt tuon. Kiitoksia!jakuvaari kirjoitti:Terve,jager kirjoitti:Kyllä täältä tietoa löytyy!
Lisäksi löysin tälläisen HAK RY sivulta. Omistaja on antanu tehoksi tuon 245 hp. http://www.hak-ry.fi/index.php?option=c ... 61&lang=fi
Juu, siis kuten jo kirjoitin antoi tehdas tuon teholukeman ja kaikki tuonaikaiset (1968-1975) Suomi-autot ja muualle Manner-Eurooppaan myydyt 4.2L, joissa oli HD8 tai HS8-kaasarit (kaksituumaiset) ja vähintään 8:1 puristukset, oli teholukema tuo 245 bhp.
MUTTA siis 245 bhp eli ole sama kuin DIN 245 hp, toisin kuin DIN normeissa penkitettiin koneista tuohon aikaan nuo tehot ilman apulaitteita, vaihteistoa jne.
Olin laittanut siitä kuvankin tänne joskus, jossa on E-typen 3.8L kone penkissä ja insinööri säätää...
-Jakuvaari
Re: Jaguar xj6 4.2 s1
Terve,
Kiva! Niin ja ykkössarjalaisissa siis Suomessa on (kai aikoinaan työsuhdeautojen verotyssyistä) niitä 180 b.h.p. autojakin, mutta ne on siis 2.8L.
Aika moni niistä on muutettu (ihan laillisesti) 4.2L:ksi myöhemmin.
-Jakuvaari
JK. Mutta eron näkee heti valmistenumerosta...
Kiva! Niin ja ykkössarjalaisissa siis Suomessa on (kai aikoinaan työsuhdeautojen verotyssyistä) niitä 180 b.h.p. autojakin, mutta ne on siis 2.8L.
Aika moni niistä on muutettu (ihan laillisesti) 4.2L:ksi myöhemmin.
-Jakuvaari
JK. Mutta eron näkee heti valmistenumerosta...
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________