Tyhmiä kysymyksiä......

Yleinen Jaguar-keskustelu
mikki
Viestit: 982
Liittynyt: Ti Huhti 21, 2009 4:24 pm
Paikkakunta: Helsinki / Espoo
Viesti:

Tyhmiä kysymyksiä......

Viesti Kirjoittaja mikki »

Huomenia!
Ostin eilen ylläpitolaturin akulle XK8:n talvisäilytystä ajatellen, sellaisen jossa onneksi myös normaali akun latausominaisuus.
Ihan tosissani kysyn:
-mikä ero näillä eli ylläpidolla ja sitten täyslatauksella?
-Jätetäänkö ylläpitolataus vaikka koko talveksi päälle vai silloin tällöin?
-myyjä kertoi ettei akkua tarvitse irrottaa kun lataa. Aina olen irrottanut akun ne reilut 35 vuotta kun olen auton akkua ladannut. Voiko tosiaan jättää kaikki piuhat kiinni ja laittaa lataus päälle?
-jokuhan aiheutti asuntopalon ladatessaan auton akkua kerrostalokodissaan....

Sorry, en ole sähkömies(kään)!
M
Avatar
Jykkepoika
Viestit: 863
Liittynyt: Su Heinä 13, 2008 9:14 pm
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Tyhmiä kysymyksiä......

Viesti Kirjoittaja Jykkepoika »

Moi
-myyjä kertoi ettei akkua tarvitse irrottaa kun lataa. Aina olen irrottanut akun ne reilut 35 vuotta kun olen auton akkua ladannut. Voiko tosiaan jättää kaikki piuhat kiinni ja laittaa lataus päälle?
-jokuhan aiheutti asuntopalon ladatessaan auton akkua kerrostalokodissaan....
Kyllä mä olen noilla nykyisillä "älylatureilla" ladannut akut niin että akku on kytkettynä autoon normaalisti. Kiinan halpiksista en osaa sanoa kuinka hyvin on toteutettu mutta ainakin esim. c-tekit osaa siirtyä automaattisesti "ylläpitolataukseen" kun akku on täysi. Noissa tulee mukana liitinkin jonka voi kytkeä suoraan akun napoihin ja vetää sen johdon pään johonkin helpompaan paikkaaan
-mikä ero näillä eli ylläpidolla ja sitten täyslatauksella
Kun akku on täysi niin ylläpitovaraus ei pidä jännitettä jatkuvasti siinä n. 14v:ssa vaan lataa silleen syklittäin, sama tilanne kun auto olisi käytössä.
Jätetäänkö ylläpitolataus vaikka koko talveksi päälle vai silloin tällöin?
Ite oon pitäny pitkiäkin aikoja mutta varmuuden vuoksi mulla on myös siinä yleismittari kytkettynä jota aina vilkuilen tallissa käydessä

Tietty ainahan siinä riskiä on kun sähkövehkeet on päällä eikä jatkuvaa valvontaa ole.
Jykkepoika

Jaguar XKR-R convertible
Mini Cooper Electric Maximise
Landshark
Viestit: 302
Liittynyt: Pe Loka 23, 2009 8:25 pm
Paikkakunta: lappeen Ranta

Re: Tyhmiä kysymyksiä......

Viesti Kirjoittaja Landshark »

Viimeiset n. 10 vuotta on aina ollut harrasteauto älylaturin perässä pitempiä aikoja tallissa seistessään. Kiinteä napa-asennus ja liitostöpseli helppoon paikkaan (eli vaikkapa XK:n tapauksessa akunsuojaverhoilun ja sivuverhoilun välistä näkyville).
Monta vekotinta - mutta ei yhtään kissaa taloudessa tällä hetkellä

ex - X350 XJ6, XJ8 4.0 Sovereign, S-Type 2.7 TwinTurboDiesel Executive, XJR (X308), XK8

Ducati© - Making Mechanics Out of Riders Since 1946! x 2

Scogo
mikki
Viestit: 982
Liittynyt: Ti Huhti 21, 2009 4:24 pm
Paikkakunta: Helsinki / Espoo
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä......

Viesti Kirjoittaja mikki »

Kiitti vastauksista, selvitti jo asiaa.

Lisäkysymys:
Myyjä sanoi että ''voidaan laittaa tupakansytyttimen reikään''.
Toimiiko se kahteen suuntaan? Ottaa tai antaa.
Kertoi että sinnehän tulee aina virta on auto käynnissä tai ei.
Mikä ero kytkeä sinne tai akkuun?
Onko tuttua?

M
Avatar
Jykkepoika
Viestit: 863
Liittynyt: Su Heinä 13, 2008 9:14 pm
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Tyhmiä kysymyksiä......

Viesti Kirjoittaja Jykkepoika »

Jep, pienitehoisella laturilla homma toimii mutta mitään "apukäynnistys" virtoja ei tuota kautta voi syöttää. Sulakkeet kun toimii molempiin suuntiin..
Korjaamoilla käytetään esim. akun vaihdossa usein tota systeemiä, syötetään pistokkeen kautta virtaa niin ei esim. radion koodeja tarvi akunvaihto operaaation jälkeen syötellä uudestaan.

Mutta huomio yks juttu, mun mielestä myyjän puheista poiketen xk:ssa ei ole ohjaamon 12V pistoke jatkuvasti jännitteellinen vaan vaati avaimen käännön virtalukon ekaan asentoon. Eli ei tarvi auton käydä mutta koukut tarvii olla virtalukossa ekaan asentoon käännettynä ja tuolloin herää muitakin sähköjärjestelmiä "valmius" tilaan. Eli kulutusta saattaa olla saman verran tai jopa enemmän kun laturi jaksaa tilalle työntää.
Jos haluaa pistokeliitäntää hyödyntää akun lataamiseen niin täytyy käyttää tavaratilan 12V pistoketta, sinne taisi tulla jatkuva jännite (mutua, kannattaa zekata jos meinaat sitä käyttää)

Ja vielä oma mielipide, en itse tuota kautta latailisi kun max 4A työntävällä laturilla ja sillonkin vain laadukkaiden liittimien kautta. Olen törmänny aikas heppoisiin ja huonolaatuisiin 12 voltin pistokkeisiin jotka lämpiävät reilusti jatkuvassa käytössä. Huonolla kontaktilla saa jo 4:llä Amppeerillakin paljon lämpöä aikaiseksi :shock:
Jykkepoika

Jaguar XKR-R convertible
Mini Cooper Electric Maximise
dida
Viestit: 524
Liittynyt: Su Maalis 29, 2009 10:58 am
Paikkakunta: Tampere

Re: Tyhmiä kysymyksiä......

Viesti Kirjoittaja dida »

Komppaan Jykkepoikaa, nuo jutut kannattaa ottaa ihan tosissaan. Ja nykyään aika harvassa autossa on jatkuvasti jännite tupakansytyttimessä, kannattaa aina tarkistaa.
Matti

XK8 Convertible -98
Alfa Romeo 159 Sportwagon JTDm 2,0 170 hv 2010
Kawasaki EN 500 1998
Vastaa Viestiin