Tervehdys !
Moottoritien vasemman kaistan tukkeutumisen teoriaa http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1424027750914.html
Oman mausteensa tähän antavat ne, jotka tukkivat sujuvan ohittavan liikenteen puskemalla vasemmalle kaistalle alinopeudella ja siten että jo vasemmalla kaistalla nopeampaa ajava joutuu jarruttamaan voimkkaasti törmäämisen estämiseksi. Samat tyypit jatkavat sitten ohittamista niin hitaasti, että käytännössä tukkii koko vasemman kaistan liikenteen. Ajetaan vasemmalla vain huvikseen eikä edes ohitustarkoituksessa oikean vetäessä nopeammin.
Entäs ne tyypit, ojtka ajavat sinusta ohi vasemmalta ja ajavat eteesi kuitenkin ajaen hiljempaa kuin sinä alunperin (miksi ohitit jos ajat kitenkin hitaammin)?
Joskus tuntuu että psykiatri olisi psykologia parempi arvioimaan liikennekäyttäytymistä...
Liikenne psykologiaa !
- kissaeläin
- Viestit: 4838
- Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
- Paikkakunta: Helsinki
Liikenne psykologiaa !
S Type R (2002) -Black Edition-
Re: Liikenne psykologiaa !
Kaikkein sujuvimmin liikenne virtaa silloin kun jokainen ajaa sitä kaistaa mikä on oikeaan osoitteeseen päätymisen kannalta paras. Ei siis poukkoilla turhaan. Lukijan tulee tietenkin ymmärtää ettei edellä mainittu ole absoluuttinen totuus, mutta useimmiten pitää paikkansa.
Jutussa mainittu ilmiö kaistan vaihtamisesta ennen liittymää pitää varmasti paikkansa. Tosin monesti kaistaa vaihtamatta pääsee nopeammin. Minun työmatkalla tällainen paikka on Lahdenväylän ja Kehä 1:n liittymä pohjoiseen mentäessä. Ennen sitä alkaa joukkopako oikealta vasemmalle ja kun liittymästä tulevista autoista 80% siirtyy myös keskikaistoille, menevät ne tyystin tukkoon. Sen sijaan oikealla kaistalla pysyttäessä joutuu hidastamaan ennen liittymää jonkin verran, mutta heti sen jälkeen pomppaa suurin osa autoista Lahteen meneville keskikaistoille ja oikea kaista on tyhjä. Ne, jotka pakenivat oikealta ja tahtovat Porvoota kohti, palaavat pikkuhiljaa takaisin oikealle ja useimmiten taaemmaksi jonossa kuin mistä lähtivät.
O
Jutussa mainittu ilmiö kaistan vaihtamisesta ennen liittymää pitää varmasti paikkansa. Tosin monesti kaistaa vaihtamatta pääsee nopeammin. Minun työmatkalla tällainen paikka on Lahdenväylän ja Kehä 1:n liittymä pohjoiseen mentäessä. Ennen sitä alkaa joukkopako oikealta vasemmalle ja kun liittymästä tulevista autoista 80% siirtyy myös keskikaistoille, menevät ne tyystin tukkoon. Sen sijaan oikealla kaistalla pysyttäessä joutuu hidastamaan ennen liittymää jonkin verran, mutta heti sen jälkeen pomppaa suurin osa autoista Lahteen meneville keskikaistoille ja oikea kaista on tyhjä. Ne, jotka pakenivat oikealta ja tahtovat Porvoota kohti, palaavat pikkuhiljaa takaisin oikealle ja useimmiten taaemmaksi jonossa kuin mistä lähtivät.
O
S-Type 4,2, 2004
Sierra STW A, 1991
Astro AWD 8h, 1997
Sierra STW A, 1991
Astro AWD 8h, 1997
Re: Liikenne psykologiaa !
Kun ruuhka-aikaan lähtee Lahteen niin vasta Mäntsälässä aukeaa ohituskaista nopeudelle 120kmh kesäaikaan.
Turuntiellä kehä I jälkeen vasen kaista menee tukkoon ja oikeaa pääsee nopeammin sinne asti missä Kauniainen ja Kehä II tuovat autoja.
M
Turuntiellä kehä I jälkeen vasen kaista menee tukkoon ja oikeaa pääsee nopeammin sinne asti missä Kauniainen ja Kehä II tuovat autoja.
M
Re: Liikenne psykologiaa !
Minusta pahiten vasemman kaistan tullii ne jotka siellä roikkuu viimeiseen asti. Yritetään päästä mahdollisimman monesta ohi ennen omaa liittymää ja sitten joutuu hidastamaan vasemmalla vauhdin samaksi kuin oikealla kaistalla pystyäkseen siirtymään jonoon päästäkseen liittymään. Ja tämän urvelon perässä sitten koko vasen kaista jarruttaa. Kaiken lisäksi vielä tungetaan oikealle pieneen väliin jolloin takana tuleva joutuu hidastamaan joten taas jarrutellaan joukolla.
I-Pace 2019
XJ Super V8 2004
EX X-type 3.0 Sport 2003
XJ Super V8 2004
EX X-type 3.0 Sport 2003
- kissaeläin
- Viestit: 4838
- Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Liikenne psykologiaa !
Tämä on yksi matkustusmukavuutta lisäävä tekijä myös...Major kirjoitti:Minusta pahiten vasemman kaistan tullii ne jotka siellä roikkuu viimeiseen asti. Yritetään päästä mahdollisimman monesta ohi ennen omaa liittymää ja sitten joutuu hidastamaan vasemmalla vauhdin samaksi kuin oikealla kaistalla pystyäkseen siirtymään jonoon päästäkseen liittymään. Ja tämän urvelon perässä sitten koko vasen kaista jarruttaa. Kaiken lisäksi vielä tungetaan oikealle pieneen väliin jolloin takana tuleva joutuu hidastamaan joten taas jarrutellaan joukolla.
S Type R (2002) -Black Edition-
Re: Liikenne psykologiaa !
Tätä näkee harmillisen usein työmatkalla. Ajetaan viimeiseen saakka vasenta kaistaa ja silloin tällöin jopa sulkuviivojen yli kurvataan Porvoon liittymään. Muutama harrastaa tätä siinä määrin että auto on jo tullut tutuksi. En ymmärrä miten kehtaavat - on kuitenkin sen verran pieni kaupunki että naamat käyvät äkkiä tutuksi.Major kirjoitti:Minusta pahiten vasemman kaistan tullii ne jotka siellä roikkuu viimeiseen asti. Yritetään päästä mahdollisimman monesta ohi ennen omaa liittymää ja sitten joutuu hidastamaan vasemmalla vauhdin samaksi kuin oikealla kaistalla pystyäkseen siirtymään jonoon päästäkseen liittymään. Ja tämän urvelon perässä sitten koko vasen kaista jarruttaa. Kaiken lisäksi vielä tungetaan oikealle pieneen väliin jolloin takana tuleva joutuu hidastamaan joten taas jarrutellaan joukolla.
O
S-Type 4,2, 2004
Sierra STW A, 1991
Astro AWD 8h, 1997
Sierra STW A, 1991
Astro AWD 8h, 1997