puiden sävyt
puiden sävyt
Nyt on xj6:n ovilistat ja kojetaulu purettuna olohuoneen pyödällä ja tuli mieleen että millähän sävyllä puuosat tulisi petsata? Osat ovat auringon haalistamat ja lakat ovat lohkeilleet. Ajattelin pähkinäpuuta (tumma ruskea). Mitä lakkaa tulisi käyttää ja tulisiko sen olla kiiltävä vai matta? Käykö helo (ei kai)?
Auto on xj6 4.2 -72
Voiko viimeiseen lakkapintaan käyttää jotain "ylikallistakaninvakonukkahaihipo" pensseliä?
Auto on xj6 4.2 -72
Voiko viimeiseen lakkapintaan käyttää jotain "ylikallistakaninvakonukkahaihipo" pensseliä?
- stefanantinaho
- Viestit: 793
- Liittynyt: Pe Joulu 24, 2004 6:40 pm
- Paikkakunta: Parainen
- Viesti:
Oletko jo putsannut pois vanhan lakan? Usein lakan kuivuminen ja lohkeilu tekee puun vaalean näköiseksi, eli epäilen että petsaus ei lainkaan ole tarpeellista, vaan jos puutavara on kunnossa (ei tummunut, ei halkeillut), uusi käsittely antaa alkuperäisen värin takaisin!
Stefan
Jaguar XJ6 3.0 V6 BRG/Ivory
Volvo V70 2.0D
MG ZT-T
ex: Jaguar X-type 2.0D Estate, Volvo V50 1.6D, XJS V12HE, Daimler Six, DD6, 4.0 S, 4.0 Sovereign, XJR 4.0 SC man, DD6 LWB, Jaguar XJ8 3.2 S...
Jaguar XJ6 3.0 V6 BRG/Ivory
Volvo V70 2.0D
MG ZT-T
ex: Jaguar X-type 2.0D Estate, Volvo V50 1.6D, XJS V12HE, Daimler Six, DD6, 4.0 S, 4.0 Sovereign, XJR 4.0 SC man, DD6 LWB, Jaguar XJ8 3.2 S...
Tummempi sävy johtunee siitä, että puuosat ovat viilutettuja.
Lakanpoistossa ja uudelleen lakkauksessa kannattaisi kysäistä jonkin paikallisen huonekalupuusepän neuvoja.
Jos vanhaa lakkaa vain alkaa hioman pois, niin vaarana on viilun puhkihionta, jota onkin sitten vaikeampi korjata.
Parhaan pinnan saa aikaiseksi ruiskulakkamalla.
Nämä puuosien laitot olen kyllä ainakin itse jättänyt ammatimiesten käsiteltäväksi, on se sen verran henkimaailman hommaa.
Ja toisaalta ne sitten ovat silmissä kokoajan.
Lakanpoistossa ja uudelleen lakkauksessa kannattaisi kysäistä jonkin paikallisen huonekalupuusepän neuvoja.
Jos vanhaa lakkaa vain alkaa hioman pois, niin vaarana on viilun puhkihionta, jota onkin sitten vaikeampi korjata.
Parhaan pinnan saa aikaiseksi ruiskulakkamalla.
Nämä puuosien laitot olen kyllä ainakin itse jättänyt ammatimiesten käsiteltäväksi, on se sen verran henkimaailman hommaa.
Ja toisaalta ne sitten ovat silmissä kokoajan.
100 Jaguaaria vitriinissä.
Remember, common sense is not common.
Remember, common sense is not common.
On siinä tietysti se viilu, mutta silti... Osien reunat on maalattu tumman ruskealla maalilla ja maalin halkeamista paistaa vaneri. Takapuolella on nähtävissä maali- ja petsivalumia. Molemmat ruskeaa. Viilu on ilmeisesti pähkinää ja ovilistat ovat haalistuneet auringossa todella vaaleiksi, näyttää syiden puolesta vaalealle tammelle (ovat kai pähkinää nekin, vai?)
Kuvani kertoisivat paljon enemmän...
Kuvani kertoisivat paljon enemmän...
Minäkään en usko että noita viiluja olisi petsattu, vaikka se on mahdollista. Viilupinta laitetaan juuri sen vuoksi että puun kuvio ja syyt ovat jo luonnostaan kauniin näköisiä. Mutta jos ne on petsattuja, niin entistäminen on vaikeampaa, koska kaikki viiluosat pitäisi saada kerralla saman savyisiksi. Viilut on myös tehty aina pareittain, eli esim. vasemman ja oikean oven viilut ovat toistensa peilikuvat - tai näin ainakin Daimlerissa.
Pinnan tummuus johtuu siitä että pinnan kuviot ja oikea sävy tulee näkyviin vasta kun pinta lakataan. Voit koittaa nähdä "oikean" sävyn kostuttamalla jotain kohtaa viilusta varovasti - efekti on samansuuntainen kuin mitä lakkaamalla tapahtuisi, poislukien pinnan kiilto. Vaaleus taas johtunee siitä että lakka on rapistunut pois ja auringonvalo/ilma/kosteus on päässyt tekemään "tuhojaan" puun pinnalle. Törmäsin tähän samaan ilmiöön kun korjasin kaverinin kanssa mahonkivanerista tehtyä jollaa joskus vuosia sitten.
Luonnollisesti tuo vanha lakka pitää hioa pois, mutta tosiaan vain se lakka - ei sitä viilua. Eli käytä hienoa hiomapaperia...ja aikaa. Tavoitteena olisi saada tuo pinta hiottua saman vaaleansävyiseksi ja tasaiseksi kaikkialta. Tämän jälkeen kun pinta lakataan niin se tummentaa pintaa huomattavasti ja ennen kaikkea pinnan tummuuskin on nyt kauttaaltaan saman sävyinen. Pahimmillaan pinta on paikoitellen päässyt niin huonoksi että varoivainen hionta ei auta asiaa. Tällöin pitäisi vaihtaa viilut uusiksi tai tyytyä jälkeen. Jos niitä viiluja alkaa vaihtamaan, niin silloin pitäisi vaihtaa kaikki ja veikkaan että tällaisessa tapauksessa on parempi ostaa uudet - kai niitäkin jostain saa...
Tuosta lakkaamisesta olen HEF:n kanssa vähän eri mieltä. Mielestäni nimenomaan pensselillä saa parhaan jäljen koska näin saat paksun kiiltävän lakkapinnan aikaiseksi. Ruiskulla se ei onnistu.
P.S. Joku huonekalujen entisöintiopas voisi antaa hyviä vinkkejä tähän hommaan.
Pinnan tummuus johtuu siitä että pinnan kuviot ja oikea sävy tulee näkyviin vasta kun pinta lakataan. Voit koittaa nähdä "oikean" sävyn kostuttamalla jotain kohtaa viilusta varovasti - efekti on samansuuntainen kuin mitä lakkaamalla tapahtuisi, poislukien pinnan kiilto. Vaaleus taas johtunee siitä että lakka on rapistunut pois ja auringonvalo/ilma/kosteus on päässyt tekemään "tuhojaan" puun pinnalle. Törmäsin tähän samaan ilmiöön kun korjasin kaverinin kanssa mahonkivanerista tehtyä jollaa joskus vuosia sitten.
Luonnollisesti tuo vanha lakka pitää hioa pois, mutta tosiaan vain se lakka - ei sitä viilua. Eli käytä hienoa hiomapaperia...ja aikaa. Tavoitteena olisi saada tuo pinta hiottua saman vaaleansävyiseksi ja tasaiseksi kaikkialta. Tämän jälkeen kun pinta lakataan niin se tummentaa pintaa huomattavasti ja ennen kaikkea pinnan tummuuskin on nyt kauttaaltaan saman sävyinen. Pahimmillaan pinta on paikoitellen päässyt niin huonoksi että varoivainen hionta ei auta asiaa. Tällöin pitäisi vaihtaa viilut uusiksi tai tyytyä jälkeen. Jos niitä viiluja alkaa vaihtamaan, niin silloin pitäisi vaihtaa kaikki ja veikkaan että tällaisessa tapauksessa on parempi ostaa uudet - kai niitäkin jostain saa...
Tuosta lakkaamisesta olen HEF:n kanssa vähän eri mieltä. Mielestäni nimenomaan pensselillä saa parhaan jäljen koska näin saat paksun kiiltävän lakkapinnan aikaiseksi. Ruiskulla se ei onnistu.
P.S. Joku huonekalujen entisöintiopas voisi antaa hyviä vinkkejä tähän hommaan.
Samaa asiaa..
Itselläni on edessä tuo verhoilun uusinta&koelaudan lakkaus.
Oliko koelauta helppo irroittaa?,mulla on raitisilma suullakkeiden alla se teksi(suljettava täydellä kylmällä),onko tietoa saako noita tarroja uusina jos joutuu irroittamaan?.
Eräs mies kertoi viime syksynä Lepaalla että oli mennyt onneton hiomaan pinnan-viilu puhki.
Neuvoivat käyttämään maalinpoisto hyytelöä.
Itse ajattelin turvautua "hovipuuseppääni" tuon koelaudan kunnostuksessa.
Oliko koelauta helppo irroittaa?,mulla on raitisilma suullakkeiden alla se teksi(suljettava täydellä kylmällä),onko tietoa saako noita tarroja uusina jos joutuu irroittamaan?.
Eräs mies kertoi viime syksynä Lepaalla että oli mennyt onneton hiomaan pinnan-viilu puhki.
Neuvoivat käyttämään maalinpoisto hyytelöä.
Itse ajattelin turvautua "hovipuuseppääni" tuon koelaudan kunnostuksessa.
kojetaulut on loppupelissä helpot irrottaa, kun paneutuu. Vanhat on niin helppoja ja yksinkertaisia, nekun on kasannu ihminen eikä pieni kiinalainen kone. Mitkä ihmeen tekstit sulla on? Mikä auto? mulla xj6 -72. Hyytelöä mäkin ajattelin käyttää, se on hyvvee...
ps. Näissä "vanhanhyvänajan" vispilöissä mm. ovilistat ovat massiivi kamaa, eikä mitään viilua, höh
ps. Näissä "vanhanhyvänajan" vispilöissä mm. ovilistat ovat massiivi kamaa, eikä mitään viilua, höh
Mulla on
tuo kakkos sarjalainen,1978 mallin auto jossa on ilmastointi ja nuo varoitustekstit on kuljettajan&matkustajan edessä (äärimmäiset suulakkeet)sullakkeiden alla.
En tiedä onko teksteja autoissa joissa ei ole tehtaalla asennettua ilmastoitia-luultavasti ei..
Näin viime viikolla Triangelmotorin seinällä tuollaiset kojelaudat,olivat paljon tummemmat kuin omani(aurinko polttanut???)sekä lautoja oli kaksi:teksteillä ja ilman-hintaa en älynnyt kysyä,mutta kalliiit on varmasti.
En tiedä onko teksteja autoissa joissa ei ole tehtaalla asennettua ilmastoitia-luultavasti ei..
Näin viime viikolla Triangelmotorin seinällä tuollaiset kojelaudat,olivat paljon tummemmat kuin omani(aurinko polttanut???)sekä lautoja oli kaksi:teksteillä ja ilman-hintaa en älynnyt kysyä,mutta kalliiit on varmasti.
Jaa... Minullapa ei ole ilmastointia. Eikös ykkös ja kakkos sarjalaisissa ole melkolailla samat kojelaudat, en oikee muista sitä kakkosta, mutta ykkösessä kolmesta palasta -helppo irrottaa. Miten niin kalliit puut? eikös jakke oo aika huokee ylläpitää, pitää vaan tinkiä kovasti
Onko kukaan lakannut kojepuita? millä lakalla ja lohkesko ajan saatossa(siis se lakka)?
Ja vaikka joku hiois ne viilut puhki, ei se ole maailmanloppu. Jos ne "rungot" ovat ehjiä, niin ne voidaan viiluttaa uudestaan. Se on koht. helppoa kun ne ovat tasapintaisia, eikä vaikeita pyöristyksiä tai muotoja ole. Ja voihan ne sahata vaikka metritavarasta. Miettikääpä vaikka oikein oksaista mäntyä, oisko hieno, lakka siihen päälle vaan. (missähän se kuviosaha olikaan...)
Onko kukaan lakannut kojepuita? millä lakalla ja lohkesko ajan saatossa(siis se lakka)?
Ja vaikka joku hiois ne viilut puhki, ei se ole maailmanloppu. Jos ne "rungot" ovat ehjiä, niin ne voidaan viiluttaa uudestaan. Se on koht. helppoa kun ne ovat tasapintaisia, eikä vaikeita pyöristyksiä tai muotoja ole. Ja voihan ne sahata vaikka metritavarasta. Miettikääpä vaikka oikein oksaista mäntyä, oisko hieno, lakka siihen päälle vaan. (missähän se kuviosaha olikaan...)
Puusepän näkemys
Älä ihmeessä mene hiomaan viilua puhki. On todella vaikea löytää samalaista tilalle.
Petsattua puuta en ole ikinä nähnyt Jaguarin kojelaudassa (enkä missään muussakaan autossa). Lakkapinta tuo puun sävyt esille.
Vanhan lakan poistamisessa kannattaa kysyä neuvoa joltain huonekaluentisöijältä. Mönjällä tai lämmittämällä poistaminen ei ainakaan kuluttaisi viilua puhki.
Lakaksi suosittelen täyskiiltävää ruiskutettavaa polyuretaanilakkaa. Sillä saa juuri sellaisen paksun ja kiiltävän pinnan jonka oletan vanhankin olleen. Ruiskupinta on ylivoimainen pensselinjälkeen verrattuna. Jos oikein korkeakiiltoisen haluaa, niin sen voi vielä lopuksi kiillottaa.
Hyvänä puolena vanhoihin lakkoihin verrattuna on, että se säilyttää joustavuutensa eikä ala halkeilla.
Alkuperäistä laatua vastaavan pinnan saa vain ammattilaisruiskulla, älä siis investoi mihinkään hobby-Wagneriin, vaan kiikuta palikat jonnekin huonekalumaalaamoon.
Petsattua puuta en ole ikinä nähnyt Jaguarin kojelaudassa (enkä missään muussakaan autossa). Lakkapinta tuo puun sävyt esille.
Vanhan lakan poistamisessa kannattaa kysyä neuvoa joltain huonekaluentisöijältä. Mönjällä tai lämmittämällä poistaminen ei ainakaan kuluttaisi viilua puhki.
Lakaksi suosittelen täyskiiltävää ruiskutettavaa polyuretaanilakkaa. Sillä saa juuri sellaisen paksun ja kiiltävän pinnan jonka oletan vanhankin olleen. Ruiskupinta on ylivoimainen pensselinjälkeen verrattuna. Jos oikein korkeakiiltoisen haluaa, niin sen voi vielä lopuksi kiillottaa.
Hyvänä puolena vanhoihin lakkoihin verrattuna on, että se säilyttää joustavuutensa eikä ala halkeilla.
Alkuperäistä laatua vastaavan pinnan saa vain ammattilaisruiskulla, älä siis investoi mihinkään hobby-Wagneriin, vaan kiikuta palikat jonnekin huonekalumaalaamoon.
XJ 6 4,0 Sovereign -96
Homma etenee!!! Lakat poistettu ja hiontaa/maalia/lakkaa vaille. Hyytelö keksintö on kyllä vertaansa vailla! Olitte oikeassa -lautoja EI tarvitse petsata, alta paljastui erittäin kaunis ja tumma pähkinä. MUTTA, mitähän sitä tekisi ovilistoille, nekun eivät täsmää sävynsä puolesta lainkaan (ei edes sinnepäin) kojetaulun sävyyn? Tulisiko niiden edes täsmätä? Ovat PALJON vaaleammat (voisikohan näihin ajatella sitä petsiä...?).
Lakkauksen ajattelin suorittaa täyskiiltävällä Helolla ja hyvällä lakkapensselillä.
Lakkauksen ajattelin suorittaa täyskiiltävällä Helolla ja hyvällä lakkapensselillä.
Miten lakata
Kiinnostaa kovasti tietää, millaisen lopputuloksen saat aikaan. Minulla on sama homma suunnitteilla. Lakkaa en ole vielä valinnut, mutta ruiskulla aion lakata, koska ruisku sattuu olemaan.
Olen varautunut tekemään lakkauksen useaan kertaan. Mitä paksumpi lakka, sen upeampi kiilto. Tietysti täytyy varoa, ettei tee puusta muovin näköistä. Näinhän on käynyt jossain kuuluisassa saksalaismerkissä.
En ole ekspertti, mutta uskoisin, että viimeinen lakkakerros kannattaa tehdä voimakkaammin ohentaen. Se varmistaa tasoittumisen. Lopuksi voi sitten vielä kiillottaa pinnan, jos siltä näyttää. Loppusilauksena kenties kiinteä autovaha (se keltainen Simoniz) saattaisi olla hyvä juttu.
Onhan niitä olemassa oikein lakkapensseleitä. Niillä ja käden taidolla saa varmaan hyvän pinnan. Ruiskulla sen saa tietysti helpommin ja varmemmin.
Olen varautunut tekemään lakkauksen useaan kertaan. Mitä paksumpi lakka, sen upeampi kiilto. Tietysti täytyy varoa, ettei tee puusta muovin näköistä. Näinhän on käynyt jossain kuuluisassa saksalaismerkissä.
En ole ekspertti, mutta uskoisin, että viimeinen lakkakerros kannattaa tehdä voimakkaammin ohentaen. Se varmistaa tasoittumisen. Lopuksi voi sitten vielä kiillottaa pinnan, jos siltä näyttää. Loppusilauksena kenties kiinteä autovaha (se keltainen Simoniz) saattaisi olla hyvä juttu.
Onhan niitä olemassa oikein lakkapensseleitä. Niillä ja käden taidolla saa varmaan hyvän pinnan. Ruiskulla sen saa tietysti helpommin ja varmemmin.
matsu
XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
lakka
Itse olen vasta suunnitellut tuota kojelaudan kunnostusta... Lakkana ajattelin käyttää jotain öljypohjaista lakkaa esim. venelakkaa... varmaankin kestää myös hyvin kosteutta ja pakkasta. Vesiohenteisista lakoista jää mielestäni seillainen muovimainen vaalea pinta. öljypohjainen lakka antaa tummemman sävyn
JuKu
----------------------------------------------
Jaguar XJ8 Sport -01
Jaguar VandenPlas -98
Daimler Sovereign -75
Daimler DoubleSix VandenPlas -74
MGB GT -73
LandRover Defender 110
----------------------------------------------
Jaguar XJ8 Sport -01
Jaguar VandenPlas -98
Daimler Sovereign -75
Daimler DoubleSix VandenPlas -74
MGB GT -73
LandRover Defender 110
Projekti edistyy!
ovilistat ovat petsattu pähkinällä ja lakattu pariin kertaan ja värisävyt osuu TÄYDELLISESTI yksiin kojetaulun kanssa. Kojetaulut on lakattu (japohjahiottu) nyt kolmeen kertaan ja ovat pinnaltaan melko tasaiset, ajattelin ulkonäöllisistä syistä sutia vielä lisää lakkakerroksia. Viimeinen lakkakerros tulee ehkä ruiskulla, koska meillä on niin pölyistä ja kukaan ei siivoa. Pensselini on niin sairaan hyvä (ja kallis), että silläkin saisi pölyttömässä (ja koirattomassa) tilassa aikaan hyvän "viimeisen kerroksen".
Se on kyllä tuo pähkinä aika järisyttävän kaunis puu...
ovilistat ovat petsattu pähkinällä ja lakattu pariin kertaan ja värisävyt osuu TÄYDELLISESTI yksiin kojetaulun kanssa. Kojetaulut on lakattu (japohjahiottu) nyt kolmeen kertaan ja ovat pinnaltaan melko tasaiset, ajattelin ulkonäöllisistä syistä sutia vielä lisää lakkakerroksia. Viimeinen lakkakerros tulee ehkä ruiskulla, koska meillä on niin pölyistä ja kukaan ei siivoa. Pensselini on niin sairaan hyvä (ja kallis), että silläkin saisi pölyttömässä (ja koirattomassa) tilassa aikaan hyvän "viimeisen kerroksen".
Se on kyllä tuo pähkinä aika järisyttävän kaunis puu...
sama olisi edessä
itselläni olisi pian tuo sama homma edessä. mitä petsiä käytit ja laimensitko sitä jollain? tuliko puista kuinka tummat? olisi mukava jos täällä kissakulmalla olisi kuvagalleria niinkuin jag-loversilla, niin näkisi toisten projekteja. Se alkuperäinen lakkaus on kait aika hankala. Ruiskun pitää olla aika hyvä jos haluaa todella kiiltävän pinnan. Osaisikohan sitä itse sitä ranskalaista pulituuria?
Daimler Sovereign XJ6 s1 lhd -73
Käytin ihan normaalia vesipetsiä (väri koodi 167 mid walnut). Tummuusaste on täysin sama kuin kojetaulussa, tämä johtuu siis ovilistojen "punaisuudesta". värisävy saattaisi olla liian keltainen (siis tän 167:n), jos petsaisi vaaleaa puuta (esim. koivu tms.). Petsiä en lantrannut mitenkään, suoraan ohjeiden mukaan pussi jauhetta ja 2,5 dl kuumaa vettä (kai se oli noin?). Ei mulla ollut mitään ongelmaa alkup. lakan kanssa, mitä tarkoitat? Poistin sen geelillä ja siklillä. Lakkana käytän täys kiiltävää heloa.Ruiskutuksen saa hoitaa joku kaverini jolla on ruisku ja näkemystä asiasta...
lakasta
tarkoitin tuossa sitä alkuperäistä tapaa lakata puupinnat. Omassani on ihan hilseilevä lakkapinta, lähtee palasina kun pyyhkii, mutta olisikohan järkevää kuitenkin käyttää tuota maalinpoistogeeliä tiukempiin kohtiin? minkä merkkistä käytit?
jostain osui silmään että aivan huippukiillon saisi kun vahaa viimeiseksi autovahalla lakan päälle. onko kokemuksia? olisi se hienoa jos saisi jotain tällaista jälkeä kotona:
http://www.britishautowood.com/dashboard.html
jostain osui silmään että aivan huippukiillon saisi kun vahaa viimeiseksi autovahalla lakan päälle. onko kokemuksia? olisi se hienoa jos saisi jotain tällaista jälkeä kotona:
http://www.britishautowood.com/dashboard.html
Daimler Sovereign XJ6 s1 lhd -73
Onpa hienoja puita!!! Tollaset mullekin tulee .Kyllä sitä geeliä voi käyttää joka kohtaan. Se ei tee mitään puulle ja se haihtuu, se ei siis imeydy puuhun. en muista geelin merkkiä, vihreessä purkissa, värisilmästä...Ei haise, voi siis tehdä olohuoneessakin, kuten mä.
Pitää vaan tehdä kaikki hionnat "tason" kanssa, että ne pysyy tasaisena. ykkössarjalainen on helppo, kun kaikki pinnat ovat suoria, eikä reunatkaan näy.
Oon vahannu kiiltäväpintaisia (lakattuja) pianoja autovahalla ja kyllä ne kiillottuu...
Pitää vaan tehdä kaikki hionnat "tason" kanssa, että ne pysyy tasaisena. ykkössarjalainen on helppo, kun kaikki pinnat ovat suoria, eikä reunatkaan näy.
Oon vahannu kiiltäväpintaisia (lakattuja) pianoja autovahalla ja kyllä ne kiillottuu...
Maalinpoistoaineet
Maalinpoistoaineissa tehoaineena on lähes poikkeuksetta metyleenikloridi eli dikloorimetaani. Se irrottaa maalin ja lakan mukavasti, mutta muuten se ei ole mukava aine ollenkaan.
http://www.occuphealth.fi/internet/ova/metylklo.html
Kun huoneilman kyllästää metyleenikloridilla oikein perusteellisesti ja sitten vetäisee tauolla tupakan, siitä ei hyvä seuraa. Kun metyleeniklori palaa, syntyy fosgeenia, mikä on myrkkykaasu. Ja jos vaikka jättää sen tupakan pois, ei tuo vaaratonta ainetta ole silloinkaan.
Vaikka maalinpoistoaineesta ei tulekkaan voimakasta hajua, kannattaa järjestää hyvä tuuletus ja kannattaa käyttää hengityssuojainta.
http://www.occuphealth.fi/internet/ova/metylklo.html
Kun huoneilman kyllästää metyleenikloridilla oikein perusteellisesti ja sitten vetäisee tauolla tupakan, siitä ei hyvä seuraa. Kun metyleeniklori palaa, syntyy fosgeenia, mikä on myrkkykaasu. Ja jos vaikka jättää sen tupakan pois, ei tuo vaaratonta ainetta ole silloinkaan.
Vaikka maalinpoistoaineesta ei tulekkaan voimakasta hajua, kannattaa järjestää hyvä tuuletus ja kannattaa käyttää hengityssuojainta.
matsu
XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994