Vanhan, +30 v. jagen ostoa?

Yleinen Jaguar-keskustelu
trj
Viestit: 157
Liittynyt: Su Touko 11, 2014 7:22 pm
Paikkakunta: Leppävirta

Vanhan, +30 v. jagen ostoa?

Viesti Kirjoittaja trj »

Moi. On käynyt vähän mielessä vanhemman pelin osto kesäautoksi. Tarkoituksena olis hommata joku yli 30 v. vanha auto, ja sen hakeminen/tuottaminen saksasta suomeen. Double six koneella. Jos löytyy hyvä yksilö niin mr-katsastus?
Mihin asioihin pitää erityisesti kiinnittä huomiota ostaessa, eli mistä löytyy heikot ja mahdollisesti ne hankalimmin laitettavat kohdat?
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2061
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vanhan, +30 v. jagen ostoa?

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

Terve,

No tämä on helppoa. On vain kolme ongelmaa: ruoste, ruoste ja ruoste.

Vaikein on se, mikä ei näy. Vähintään takapenkin istuinosa pois ja takamatot, jotta voi tutkia taka-akselin pitkittäistukien kiinnityspisteet, kuin myös etuosan lattian ja rintapellin koteloiden liitokset.

Kaikki muu on helppoa. Double Six on muuten aina Daimler, ei Jaguar. Jaguar XJ12 on teknisesti sama auto kuin Daimler Double Six.

Moni harrastaja tykkää kaasarimalleista, SWB XJ12 on aika harvinainen, 1972-1977. Ruisku tuli käyttöön V12:ssa 1975. H.E. joskus 1983/1984, GM:n TH400 joskus 1976, sitä vanhemmissa on BW12.

Moni kakku päältä kaunis, sisältä kittiä ja ruosteen päälle liimattua mattoa ja plastic paddingiä ja kiiltävää maalia. Aina jos on entisöity, pitää olla kuvia koko prosessista, varsinkin korista peltipaljaana.

-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
trj
Viestit: 157
Liittynyt: Su Touko 11, 2014 7:22 pm
Paikkakunta: Leppävirta

Re: Vanhan, +30 v. jagen ostoa?

Viesti Kirjoittaja trj »

jakuvaari kirjoitti:Terve,

No tämä on helppoa. On vain kolme ongelmaa: ruoste, ruoste ja ruoste.

Vaikein on se, mikä ei näy. Vähintään takapenkin istuinosa pois ja takamatot, jotta voi tutkia taka-akselin pitkittäistukien kiinnityspisteet, kuin myös etuosan lattian ja rintapellin koteloiden liitokset.

Kaikki muu on helppoa. Double Six on muuten aina Daimler, ei Jaguar. Jaguar XJ12 on teknisesti sama auto kuin Daimler Double Six.

Moni harrastaja tykkää kaasarimalleista, SWB XJ12 on aika harvinainen, 1972-1977. Ruisku tuli käyttöön V12:ssa 1975. H.E. joskus 1983/1984, GM:n TH400 joskus 1976, sitä vanhemmissa on BW12.

Moni kakku päältä kaunis, sisältä kittiä ja ruosteen päälle liimattua mattoa ja plastic paddingiä ja kiiltävää maalia. Aina jos on entisöity, pitää olla kuvia koko prosessista, varsinkin korista peltipaljaana.

-Jakuvaari
Moi, kiitoksia vinkeistä.
Tuo ruiskukoneinen v12 malli on ollut mielessä, ja käy toki myös daimlerkin. Eniten kiinnostaisi nämä, jostain 70-luvun puolivälistä aina tuonne 80-luvun alkupäähän olevat mallit. Reilusti jo mr-ikäiset.
Eli peräpään ruosteet ja rintapellin liitokset kannattaa ottaa ensimmäisenä tarkastelun alle? Nämä ruosteongelmat olikin jo entuudestaan tuttua tietoa, mutta niiden tarkemmista paikoista ei ollut paljoa tietoa.
Laitettavaa saa toki olla, mutta tarkoitus olisi etsiä kumminkin suht iisi projekti, eikä aivan loputonta työmaata. Harrastetilat ja aika on rajallista.
Jos tosiaankin onnistuisi löytämään esim. saksasta nuo kriteerit täyttävän auton jonka saisi kohtuu työllä ja mahdollisesti jopa mr-rekisteröityä?
Mites näihin tuon ikäisiin on osien saatavuus ja mitä on ylipäätään näiden osien hinnoittelu? Peltiosat, sisustusosat, yms..
Eli kannattaako etsiä jo valmiiksi entisöityä, vai rakennella itse hieman enempi "projektista"?
Kafor
Viestit: 192
Liittynyt: To Heinä 22, 2010 8:03 pm

Re: Vanhan, +30 v. jagen ostoa?

Viesti Kirjoittaja Kafor »

Moi

Kokemus lienee opettanut että kannattaa hankkia se paras mahdollinen kohde vaikka sitten vähän kalliimmallakin... säästyy loppuviimein hermot ja jopa rahaakin.

Katsohan mikä tuli vastaan Viron poikien sivuilla... onhan se kallis, mutta v12 ja mikä karamelli!! http://fin.auto24.ee/used/1945633

Jakuvaari varmaan osaa valaista meitä tietämättömiä että voiko tuo väri olla alkuperäinen vai onko tämä tuunattu "pilalle"... muuten se kyllä tuntuu olevan viimoisen päälle ja olemattomilla kilometreillä. Jos tässä on orkkis väri + asiallinen kunto korean maalipinnan alla niin vanteet vaihtamalla ja ikkunatummennukset poistamalla tuosta saisi todella maukkaan harrastepelin... itse ainakin tsekkaisin tämän kohteen... 5K sinne tänne jos vain auto on noin upea luonnossa kuin kuvissa!!!
Kafor
XJ6 -74
F-Pace 2,0 -17
XK8 convertible -97
ex XJ8 3,5 X350 -04
ex XJ8 4,0 sport X308 -03
ex XJ8 4,0 executive X308 -00
ex s-type 3,0 -99
ex-XJ6 -96
Coupe
Viestit: 524
Liittynyt: To Marras 18, 2004 9:19 pm
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Vanhan, +30 v. jagen ostoa?

Viesti Kirjoittaja Coupe »

Enemmän kun korinväriset puskurit häiritsee ainakin mua Latvian kilvet. Käsittääkseni silloin on turha puhua todellisesta mittarilukemasta - olkoot auto mikä tahansa.
i
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2061
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vanhan, +30 v. jagen ostoa?

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

Teve,

No Series kolmonenhan tuo on, mutta väri ei taatusti ole alkuperäinen, vaikka 70- ja 80-luvulla joitakin aika vinkeitä värejä olikin. Komppaan Coupea siinä, että puskurit on kyllä tuunattu ja vähän muutakin, sisustus kyllä näyttää vielä orkkikselta. Aika varovainen olisin tuon kanssa, mutta voihan se olla hyväkin peli. Lukeudun kyllä itse nk. orkkis-puristeihin, auto on alkuperäinen vain kerran!

Lasien tummennukset eivät myöskään taatusti ole tehdastekoiset tuossa yksilössä.

-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Coupe
Viestit: 524
Liittynyt: To Marras 18, 2004 9:19 pm
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Vanhan, +30 v. jagen ostoa?

Viesti Kirjoittaja Coupe »

Joo, mä olin ihan vaan hienotunteinen vastauksessani. Aika monta, eri tavoin sisustuksia myyntiautoissa fixsattuani, (tietysti rehellisellä pohjalla) voin kyllä ihan hyvällä omallatunnolla sanoa että tossakin on joku ammattilainen ollut mukana. Ja ulkovärihän on aika kaukana Brittiläisestä ajattelusta. Myönnettäköön että heillä oli välillä aika ihmeelliisiä ajatuksia, mutta ei missään tapauksessa noin kirkkaissa.
i
tommia4
Viestit: 37
Liittynyt: Su Marras 20, 2011 4:42 pm

Re: Vanhan, +30 v. jagen ostoa?

Viesti Kirjoittaja tommia4 »

Entäs tästä, jos ei kilometrejä ja ehkä hiukan epämääräistä autokauppiasta pelkkää

http://ccdb.autoselect.nl/scripts/ccdb2 ... ken=SZZB76

Kokisin jotta voi olla melkein parempi, että on ajettu enemmän kuin vähemmän tuossa ikäluokassa yhden vastaavan ikäisen alle 100tkm ajetun toisen merkkisen myötä. Ainakin näkisi, miten tuo märkäputkinen-alumiini-ihme-v12 on kestänyt :D
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2061
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vanhan, +30 v. jagen ostoa?

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

Terve,

No aivan törkeen halpahan tuo on, myyntimaan ja kuvien perusteella pelkäisin taas eniten ruostetta ja hometta yms. kosteusvaurioita (ei se tee hyvää sähköillekään tuollainen jatkuva kosteus).

Sisutaa on tuunannut joku jalopuufetissistä kärsivä (ratti, keskikonsoli, jne.) mutta ulkoväri näyttää alkuperäiseltä ja auto muuten siistiltä ja kokonaiselta.

Aikoinaan kun etsin coupéa, kävin katsomassa varmaan kymmenen autoa Benelux-maissa, lähes kaikki Hollannissa olleet autot haisivat joko vain ummehtuneelta kosteudelta tai ihan homeelta. :( se haju ei yleensä lähde millään pois. Ja se hyvä tuoksu on aina ollut mielestäni yksi Jaguarien parhaita ominaisuuksia! :D

-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
mikki
Viestit: 982
Liittynyt: Ti Huhti 21, 2009 4:24 pm
Paikkakunta: Helsinki / Espoo
Viesti:

Re: Vanhan, +30 v. jagen ostoa?

Viesti Kirjoittaja mikki »

Huomenia!
Ehkä vähän OT, mutta hajunpoistosta:
Onko kukaan yrittänyt ionisaattorilla kokeilla autossaan?
Asunnot joissa tupakanhajua tai vaikka vainaja ollut niin sitä käytetään.
Se syö hapen joten tilassa ei silloin saa oleskella.
Kuulemma toimii hyvin.
Niitä saa vuokrata muutaman kympin/vrk.

Katsoin vastikään hyvän ohjelman ulkomailla E-typen ostosta.
Ostaja sanoi että mitä kalliimman ja valmiimman ostaa sitä halvemmaksi/helpommaksi se tulee.
On paljon autoja myynnissä joista ei saa takaisin edes niihin laitettua kunnostus/entistämis/konservointirahojaan.
Tosin ostohetkellä vaaditaan paljon enemmän rahaa kun taas itse tekemällä/teettäen rahankäyttö jakaantuu pitkällekin ajanjaksolle eikä ehkä tunnu niin pahalta!
M
Ode
Viestit: 471
Liittynyt: Su Helmi 24, 2013 10:13 pm
Paikkakunta: Porvoo

Re: Vanhan, +30 v. jagen ostoa?

Viesti Kirjoittaja Ode »

Vastauksena OT:hen - en ole kokeillut, mutta varmasti toimii. On kuitenkin muistettava ettei apu välttämättä ole kovin pitkäikäinen ellei varsinaista hajunlähdettä poisteta. Siispä samalla on hyvä pestä ja puhdistaa sisusta huolellisesti, myös "kiinteä" lattiamatto.

O
S-Type 4,2, 2004
Sierra STW A, 1991
Astro AWD 8h, 1997
andreas
Viestit: 17
Liittynyt: La Huhti 10, 2010 7:30 pm

Re: Vanhan, +30 v. jagen ostoa?

Viesti Kirjoittaja andreas »

Jos kallein on halpa niin tämä alkaa olla jo perin edukas: http://www.classicdigest.com/cars/jaguar/other/24572

Kuva
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2061
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vanhan, +30 v. jagen ostoa?

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

Terve,

Eihän toi ole edes kallis!

Omaa coupeani en myisi tuolla hinnalla missään tapauksessa!

Ei ole pilattu pahasti, mutta hieman kuitenkin. Kyllä tuohon hintaan pitäisi olla vähintään mukana alkuperäinen ratti (siihen sai alunperinkin lisävarusteena nahkapäällisen, jos ei halua aina pitää hanskoja kädessä, kuten minä!) ja tavaratilan matto.

Ja omaan silmään särähtää tuo konepeltiin ruuvattu 420-leaperi, on se kauniimpi ilman ja ilman reikiä.

Euro-autoista kannattaa varmistaa, että ovat aitoja Euro-autoja, eikä tuunattuja Jenkkimalleja, niitä on paljon kaupan juuri Hollannissa ja Saksassa. Euro-malleissa on enemmän tehoa eikä ole koskaan ollut ilmapumppuja yms. smogi-härveleitä, eikä ne sivuheijastimien paikat välttämättä pysy nätteinä, jos on vain kitilla pantu umpeen. ;)

-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2061
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vanhan, +30 v. jagen ostoa?

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

Tää näyttää aika siistiltä:

Kuva

http://ww3.autoscout24.de/classified/26 ... erlayer=st

Mutta itse en tykkää noista kylkilistoista, vaikka ne olivatkin vakiovaruste XJ12:ssa 1975 ja lisävaruste muissa malleissa ja ehdoin tahdoin halusin käsivaihteisen ylivaihteella. ;)

-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
andreas
Viestit: 17
Liittynyt: La Huhti 10, 2010 7:30 pm

Re: Vanhan, +30 v. jagen ostoa?

Viesti Kirjoittaja andreas »

Vastaa Viestiin