Vanhan, +30 v. jagen ostoa?
Vanhan, +30 v. jagen ostoa?
Moi. On käynyt vähän mielessä vanhemman pelin osto kesäautoksi. Tarkoituksena olis hommata joku yli 30 v. vanha auto, ja sen hakeminen/tuottaminen saksasta suomeen. Double six koneella. Jos löytyy hyvä yksilö niin mr-katsastus?
Mihin asioihin pitää erityisesti kiinnittä huomiota ostaessa, eli mistä löytyy heikot ja mahdollisesti ne hankalimmin laitettavat kohdat?
Mihin asioihin pitää erityisesti kiinnittä huomiota ostaessa, eli mistä löytyy heikot ja mahdollisesti ne hankalimmin laitettavat kohdat?
Re: Vanhan, +30 v. jagen ostoa?
Terve,
No tämä on helppoa. On vain kolme ongelmaa: ruoste, ruoste ja ruoste.
Vaikein on se, mikä ei näy. Vähintään takapenkin istuinosa pois ja takamatot, jotta voi tutkia taka-akselin pitkittäistukien kiinnityspisteet, kuin myös etuosan lattian ja rintapellin koteloiden liitokset.
Kaikki muu on helppoa. Double Six on muuten aina Daimler, ei Jaguar. Jaguar XJ12 on teknisesti sama auto kuin Daimler Double Six.
Moni harrastaja tykkää kaasarimalleista, SWB XJ12 on aika harvinainen, 1972-1977. Ruisku tuli käyttöön V12:ssa 1975. H.E. joskus 1983/1984, GM:n TH400 joskus 1976, sitä vanhemmissa on BW12.
Moni kakku päältä kaunis, sisältä kittiä ja ruosteen päälle liimattua mattoa ja plastic paddingiä ja kiiltävää maalia. Aina jos on entisöity, pitää olla kuvia koko prosessista, varsinkin korista peltipaljaana.
-Jakuvaari
No tämä on helppoa. On vain kolme ongelmaa: ruoste, ruoste ja ruoste.
Vaikein on se, mikä ei näy. Vähintään takapenkin istuinosa pois ja takamatot, jotta voi tutkia taka-akselin pitkittäistukien kiinnityspisteet, kuin myös etuosan lattian ja rintapellin koteloiden liitokset.
Kaikki muu on helppoa. Double Six on muuten aina Daimler, ei Jaguar. Jaguar XJ12 on teknisesti sama auto kuin Daimler Double Six.
Moni harrastaja tykkää kaasarimalleista, SWB XJ12 on aika harvinainen, 1972-1977. Ruisku tuli käyttöön V12:ssa 1975. H.E. joskus 1983/1984, GM:n TH400 joskus 1976, sitä vanhemmissa on BW12.
Moni kakku päältä kaunis, sisältä kittiä ja ruosteen päälle liimattua mattoa ja plastic paddingiä ja kiiltävää maalia. Aina jos on entisöity, pitää olla kuvia koko prosessista, varsinkin korista peltipaljaana.
-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Re: Vanhan, +30 v. jagen ostoa?
Moi, kiitoksia vinkeistä.jakuvaari kirjoitti:Terve,
No tämä on helppoa. On vain kolme ongelmaa: ruoste, ruoste ja ruoste.
Vaikein on se, mikä ei näy. Vähintään takapenkin istuinosa pois ja takamatot, jotta voi tutkia taka-akselin pitkittäistukien kiinnityspisteet, kuin myös etuosan lattian ja rintapellin koteloiden liitokset.
Kaikki muu on helppoa. Double Six on muuten aina Daimler, ei Jaguar. Jaguar XJ12 on teknisesti sama auto kuin Daimler Double Six.
Moni harrastaja tykkää kaasarimalleista, SWB XJ12 on aika harvinainen, 1972-1977. Ruisku tuli käyttöön V12:ssa 1975. H.E. joskus 1983/1984, GM:n TH400 joskus 1976, sitä vanhemmissa on BW12.
Moni kakku päältä kaunis, sisältä kittiä ja ruosteen päälle liimattua mattoa ja plastic paddingiä ja kiiltävää maalia. Aina jos on entisöity, pitää olla kuvia koko prosessista, varsinkin korista peltipaljaana.
-Jakuvaari
Tuo ruiskukoneinen v12 malli on ollut mielessä, ja käy toki myös daimlerkin. Eniten kiinnostaisi nämä, jostain 70-luvun puolivälistä aina tuonne 80-luvun alkupäähän olevat mallit. Reilusti jo mr-ikäiset.
Eli peräpään ruosteet ja rintapellin liitokset kannattaa ottaa ensimmäisenä tarkastelun alle? Nämä ruosteongelmat olikin jo entuudestaan tuttua tietoa, mutta niiden tarkemmista paikoista ei ollut paljoa tietoa.
Laitettavaa saa toki olla, mutta tarkoitus olisi etsiä kumminkin suht iisi projekti, eikä aivan loputonta työmaata. Harrastetilat ja aika on rajallista.
Jos tosiaankin onnistuisi löytämään esim. saksasta nuo kriteerit täyttävän auton jonka saisi kohtuu työllä ja mahdollisesti jopa mr-rekisteröityä?
Mites näihin tuon ikäisiin on osien saatavuus ja mitä on ylipäätään näiden osien hinnoittelu? Peltiosat, sisustusosat, yms..
Eli kannattaako etsiä jo valmiiksi entisöityä, vai rakennella itse hieman enempi "projektista"?
Re: Vanhan, +30 v. jagen ostoa?
Moi
Kokemus lienee opettanut että kannattaa hankkia se paras mahdollinen kohde vaikka sitten vähän kalliimmallakin... säästyy loppuviimein hermot ja jopa rahaakin.
Katsohan mikä tuli vastaan Viron poikien sivuilla... onhan se kallis, mutta v12 ja mikä karamelli!! http://fin.auto24.ee/used/1945633
Jakuvaari varmaan osaa valaista meitä tietämättömiä että voiko tuo väri olla alkuperäinen vai onko tämä tuunattu "pilalle"... muuten se kyllä tuntuu olevan viimoisen päälle ja olemattomilla kilometreillä. Jos tässä on orkkis väri + asiallinen kunto korean maalipinnan alla niin vanteet vaihtamalla ja ikkunatummennukset poistamalla tuosta saisi todella maukkaan harrastepelin... itse ainakin tsekkaisin tämän kohteen... 5K sinne tänne jos vain auto on noin upea luonnossa kuin kuvissa!!!
Kokemus lienee opettanut että kannattaa hankkia se paras mahdollinen kohde vaikka sitten vähän kalliimmallakin... säästyy loppuviimein hermot ja jopa rahaakin.
Katsohan mikä tuli vastaan Viron poikien sivuilla... onhan se kallis, mutta v12 ja mikä karamelli!! http://fin.auto24.ee/used/1945633
Jakuvaari varmaan osaa valaista meitä tietämättömiä että voiko tuo väri olla alkuperäinen vai onko tämä tuunattu "pilalle"... muuten se kyllä tuntuu olevan viimoisen päälle ja olemattomilla kilometreillä. Jos tässä on orkkis väri + asiallinen kunto korean maalipinnan alla niin vanteet vaihtamalla ja ikkunatummennukset poistamalla tuosta saisi todella maukkaan harrastepelin... itse ainakin tsekkaisin tämän kohteen... 5K sinne tänne jos vain auto on noin upea luonnossa kuin kuvissa!!!
Kafor
XJ6 -74
F-Pace 2,0 -17
XK8 convertible -97
ex XJ8 3,5 X350 -04
ex XJ8 4,0 sport X308 -03
ex XJ8 4,0 executive X308 -00
ex s-type 3,0 -99
ex-XJ6 -96
XJ6 -74
F-Pace 2,0 -17
XK8 convertible -97
ex XJ8 3,5 X350 -04
ex XJ8 4,0 sport X308 -03
ex XJ8 4,0 executive X308 -00
ex s-type 3,0 -99
ex-XJ6 -96
Re: Vanhan, +30 v. jagen ostoa?
Enemmän kun korinväriset puskurit häiritsee ainakin mua Latvian kilvet. Käsittääkseni silloin on turha puhua todellisesta mittarilukemasta - olkoot auto mikä tahansa.
i
Re: Vanhan, +30 v. jagen ostoa?
Teve,
No Series kolmonenhan tuo on, mutta väri ei taatusti ole alkuperäinen, vaikka 70- ja 80-luvulla joitakin aika vinkeitä värejä olikin. Komppaan Coupea siinä, että puskurit on kyllä tuunattu ja vähän muutakin, sisustus kyllä näyttää vielä orkkikselta. Aika varovainen olisin tuon kanssa, mutta voihan se olla hyväkin peli. Lukeudun kyllä itse nk. orkkis-puristeihin, auto on alkuperäinen vain kerran!
Lasien tummennukset eivät myöskään taatusti ole tehdastekoiset tuossa yksilössä.
-Jakuvaari
No Series kolmonenhan tuo on, mutta väri ei taatusti ole alkuperäinen, vaikka 70- ja 80-luvulla joitakin aika vinkeitä värejä olikin. Komppaan Coupea siinä, että puskurit on kyllä tuunattu ja vähän muutakin, sisustus kyllä näyttää vielä orkkikselta. Aika varovainen olisin tuon kanssa, mutta voihan se olla hyväkin peli. Lukeudun kyllä itse nk. orkkis-puristeihin, auto on alkuperäinen vain kerran!
Lasien tummennukset eivät myöskään taatusti ole tehdastekoiset tuossa yksilössä.
-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Re: Vanhan, +30 v. jagen ostoa?
Joo, mä olin ihan vaan hienotunteinen vastauksessani. Aika monta, eri tavoin sisustuksia myyntiautoissa fixsattuani, (tietysti rehellisellä pohjalla) voin kyllä ihan hyvällä omallatunnolla sanoa että tossakin on joku ammattilainen ollut mukana. Ja ulkovärihän on aika kaukana Brittiläisestä ajattelusta. Myönnettäköön että heillä oli välillä aika ihmeelliisiä ajatuksia, mutta ei missään tapauksessa noin kirkkaissa.
i
Re: Vanhan, +30 v. jagen ostoa?
Entäs tästä, jos ei kilometrejä ja ehkä hiukan epämääräistä autokauppiasta pelkkää
http://ccdb.autoselect.nl/scripts/ccdb2 ... ken=SZZB76
Kokisin jotta voi olla melkein parempi, että on ajettu enemmän kuin vähemmän tuossa ikäluokassa yhden vastaavan ikäisen alle 100tkm ajetun toisen merkkisen myötä. Ainakin näkisi, miten tuo märkäputkinen-alumiini-ihme-v12 on kestänyt
http://ccdb.autoselect.nl/scripts/ccdb2 ... ken=SZZB76
Kokisin jotta voi olla melkein parempi, että on ajettu enemmän kuin vähemmän tuossa ikäluokassa yhden vastaavan ikäisen alle 100tkm ajetun toisen merkkisen myötä. Ainakin näkisi, miten tuo märkäputkinen-alumiini-ihme-v12 on kestänyt
Re: Vanhan, +30 v. jagen ostoa?
Terve,
No aivan törkeen halpahan tuo on, myyntimaan ja kuvien perusteella pelkäisin taas eniten ruostetta ja hometta yms. kosteusvaurioita (ei se tee hyvää sähköillekään tuollainen jatkuva kosteus).
Sisutaa on tuunannut joku jalopuufetissistä kärsivä (ratti, keskikonsoli, jne.) mutta ulkoväri näyttää alkuperäiseltä ja auto muuten siistiltä ja kokonaiselta.
Aikoinaan kun etsin coupéa, kävin katsomassa varmaan kymmenen autoa Benelux-maissa, lähes kaikki Hollannissa olleet autot haisivat joko vain ummehtuneelta kosteudelta tai ihan homeelta. se haju ei yleensä lähde millään pois. Ja se hyvä tuoksu on aina ollut mielestäni yksi Jaguarien parhaita ominaisuuksia!
-Jakuvaari
No aivan törkeen halpahan tuo on, myyntimaan ja kuvien perusteella pelkäisin taas eniten ruostetta ja hometta yms. kosteusvaurioita (ei se tee hyvää sähköillekään tuollainen jatkuva kosteus).
Sisutaa on tuunannut joku jalopuufetissistä kärsivä (ratti, keskikonsoli, jne.) mutta ulkoväri näyttää alkuperäiseltä ja auto muuten siistiltä ja kokonaiselta.
Aikoinaan kun etsin coupéa, kävin katsomassa varmaan kymmenen autoa Benelux-maissa, lähes kaikki Hollannissa olleet autot haisivat joko vain ummehtuneelta kosteudelta tai ihan homeelta. se haju ei yleensä lähde millään pois. Ja se hyvä tuoksu on aina ollut mielestäni yksi Jaguarien parhaita ominaisuuksia!
-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Re: Vanhan, +30 v. jagen ostoa?
Huomenia!
Ehkä vähän OT, mutta hajunpoistosta:
Onko kukaan yrittänyt ionisaattorilla kokeilla autossaan?
Asunnot joissa tupakanhajua tai vaikka vainaja ollut niin sitä käytetään.
Se syö hapen joten tilassa ei silloin saa oleskella.
Kuulemma toimii hyvin.
Niitä saa vuokrata muutaman kympin/vrk.
Katsoin vastikään hyvän ohjelman ulkomailla E-typen ostosta.
Ostaja sanoi että mitä kalliimman ja valmiimman ostaa sitä halvemmaksi/helpommaksi se tulee.
On paljon autoja myynnissä joista ei saa takaisin edes niihin laitettua kunnostus/entistämis/konservointirahojaan.
Tosin ostohetkellä vaaditaan paljon enemmän rahaa kun taas itse tekemällä/teettäen rahankäyttö jakaantuu pitkällekin ajanjaksolle eikä ehkä tunnu niin pahalta!
M
Ehkä vähän OT, mutta hajunpoistosta:
Onko kukaan yrittänyt ionisaattorilla kokeilla autossaan?
Asunnot joissa tupakanhajua tai vaikka vainaja ollut niin sitä käytetään.
Se syö hapen joten tilassa ei silloin saa oleskella.
Kuulemma toimii hyvin.
Niitä saa vuokrata muutaman kympin/vrk.
Katsoin vastikään hyvän ohjelman ulkomailla E-typen ostosta.
Ostaja sanoi että mitä kalliimman ja valmiimman ostaa sitä halvemmaksi/helpommaksi se tulee.
On paljon autoja myynnissä joista ei saa takaisin edes niihin laitettua kunnostus/entistämis/konservointirahojaan.
Tosin ostohetkellä vaaditaan paljon enemmän rahaa kun taas itse tekemällä/teettäen rahankäyttö jakaantuu pitkällekin ajanjaksolle eikä ehkä tunnu niin pahalta!
M
Re: Vanhan, +30 v. jagen ostoa?
Vastauksena OT:hen - en ole kokeillut, mutta varmasti toimii. On kuitenkin muistettava ettei apu välttämättä ole kovin pitkäikäinen ellei varsinaista hajunlähdettä poisteta. Siispä samalla on hyvä pestä ja puhdistaa sisusta huolellisesti, myös "kiinteä" lattiamatto.
O
O
S-Type 4,2, 2004
Sierra STW A, 1991
Astro AWD 8h, 1997
Sierra STW A, 1991
Astro AWD 8h, 1997
Re: Vanhan, +30 v. jagen ostoa?
Jos kallein on halpa niin tämä alkaa olla jo perin edukas: http://www.classicdigest.com/cars/jaguar/other/24572
Re: Vanhan, +30 v. jagen ostoa?
Terve,
Eihän toi ole edes kallis!
Omaa coupeani en myisi tuolla hinnalla missään tapauksessa!
Ei ole pilattu pahasti, mutta hieman kuitenkin. Kyllä tuohon hintaan pitäisi olla vähintään mukana alkuperäinen ratti (siihen sai alunperinkin lisävarusteena nahkapäällisen, jos ei halua aina pitää hanskoja kädessä, kuten minä!) ja tavaratilan matto.
Ja omaan silmään särähtää tuo konepeltiin ruuvattu 420-leaperi, on se kauniimpi ilman ja ilman reikiä.
Euro-autoista kannattaa varmistaa, että ovat aitoja Euro-autoja, eikä tuunattuja Jenkkimalleja, niitä on paljon kaupan juuri Hollannissa ja Saksassa. Euro-malleissa on enemmän tehoa eikä ole koskaan ollut ilmapumppuja yms. smogi-härveleitä, eikä ne sivuheijastimien paikat välttämättä pysy nätteinä, jos on vain kitilla pantu umpeen.
-Jakuvaari
Eihän toi ole edes kallis!
Omaa coupeani en myisi tuolla hinnalla missään tapauksessa!
Ei ole pilattu pahasti, mutta hieman kuitenkin. Kyllä tuohon hintaan pitäisi olla vähintään mukana alkuperäinen ratti (siihen sai alunperinkin lisävarusteena nahkapäällisen, jos ei halua aina pitää hanskoja kädessä, kuten minä!) ja tavaratilan matto.
Ja omaan silmään särähtää tuo konepeltiin ruuvattu 420-leaperi, on se kauniimpi ilman ja ilman reikiä.
Euro-autoista kannattaa varmistaa, että ovat aitoja Euro-autoja, eikä tuunattuja Jenkkimalleja, niitä on paljon kaupan juuri Hollannissa ja Saksassa. Euro-malleissa on enemmän tehoa eikä ole koskaan ollut ilmapumppuja yms. smogi-härveleitä, eikä ne sivuheijastimien paikat välttämättä pysy nätteinä, jos on vain kitilla pantu umpeen.
-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Re: Vanhan, +30 v. jagen ostoa?
Tää näyttää aika siistiltä:
http://ww3.autoscout24.de/classified/26 ... erlayer=st
Mutta itse en tykkää noista kylkilistoista, vaikka ne olivatkin vakiovaruste XJ12:ssa 1975 ja lisävaruste muissa malleissa ja ehdoin tahdoin halusin käsivaihteisen ylivaihteella.
-Jakuvaari
http://ww3.autoscout24.de/classified/26 ... erlayer=st
Mutta itse en tykkää noista kylkilistoista, vaikka ne olivatkin vakiovaruste XJ12:ssa 1975 ja lisävaruste muissa malleissa ja ehdoin tahdoin halusin käsivaihteisen ylivaihteella.
-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Re: Vanhan, +30 v. jagen ostoa?
Kesä tulee, katoton vaihtoehto: http://www.classicdigest.com/cars/jaguar/xj6/27361