Ajomääriä
-
- Viestit: 297
- Liittynyt: To Syys 05, 2013 7:16 pm
Ajomääriä
Moro.
Laittelin eilen suvikummit x-typeen. Kitkat oli alla päivälleen 6 kk. Kilsoja kertyi 22889 (!). Kyllä itsekin säikähdin, muttei kai matkamittari valehtele Kitkoina Bridgestonet, minulla alla kaksi talvea ja kai edellisellä omistajallakin ainakin yhden verran. Kulutuspintaa vielä 'sakkomerkkiin' 5 mm. Siis vielä reilusti. Kesäksi alle Semperit 235-45/17.
Vaihdettiin myös etupyörien laakerit (SKF) ja kissa menee nyt kuin sukkasillaan.
Hyviä suvisia kilometrejä vaan kaikille !
hoo
Laittelin eilen suvikummit x-typeen. Kitkat oli alla päivälleen 6 kk. Kilsoja kertyi 22889 (!). Kyllä itsekin säikähdin, muttei kai matkamittari valehtele Kitkoina Bridgestonet, minulla alla kaksi talvea ja kai edellisellä omistajallakin ainakin yhden verran. Kulutuspintaa vielä 'sakkomerkkiin' 5 mm. Siis vielä reilusti. Kesäksi alle Semperit 235-45/17.
Vaihdettiin myös etupyörien laakerit (SKF) ja kissa menee nyt kuin sukkasillaan.
Hyviä suvisia kilometrejä vaan kaikille !
hoo
X-type Estate 3.0 V6 aut. AWD, vm. -04. Salsa Red
Moottori: Teboil Silver Classic GT-S 10W-50
Aut.vaihteisto: Valvoline MaxLife ATF, RVS
Jakolaatikko: Castrol Syntrax Limited Slip 75W-140
Perä: Castrol Syntrax Limited Slip 75W-140, RVS
Moottori: Teboil Silver Classic GT-S 10W-50
Aut.vaihteisto: Valvoline MaxLife ATF, RVS
Jakolaatikko: Castrol Syntrax Limited Slip 75W-140
Perä: Castrol Syntrax Limited Slip 75W-140, RVS
- kissaeläin
- Viestit: 4838
- Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Ajomääriä
Morjens !
Mulla tuli vajaa 3tkm mittariin marras-maaliskuu aikana.
Mulla tuli vajaa 3tkm mittariin marras-maaliskuu aikana.
S Type R (2002) -Black Edition-
Re: Ajomääriä
Hyvää iltaa!
Tarkoitatko että 5mm vielä 1,6mm merkkiin eli 6,6mm pintaa jäljellä?
Ajettu:
-22000km
-13000km arvio että ainakin puolet edellisvuonna
- 5000km ed. omistaja
- - - - - - -
38000km ajettu ( raaka arvio ) ja pintaa kulunut 1,4 - 2,4mm?
Jos ja kun uusissa oli 8-9mm pintaa.
Tuntuu täysin käsittämättömältä!
MUTTA, olen lukenut että joku taxi ajoi yli 100 000km kitkoilla!
Miten lienee mahdollista, onko joku Nokian Renkaissa töissä ja osaa selittää tai joku fiksu Oulusta ( valk. MK2 )??
M
Tarkoitatko että 5mm vielä 1,6mm merkkiin eli 6,6mm pintaa jäljellä?
Ajettu:
-22000km
-13000km arvio että ainakin puolet edellisvuonna
- 5000km ed. omistaja
- - - - - - -
38000km ajettu ( raaka arvio ) ja pintaa kulunut 1,4 - 2,4mm?
Jos ja kun uusissa oli 8-9mm pintaa.
Tuntuu täysin käsittämättömältä!
MUTTA, olen lukenut että joku taxi ajoi yli 100 000km kitkoilla!
Miten lienee mahdollista, onko joku Nokian Renkaissa töissä ja osaa selittää tai joku fiksu Oulusta ( valk. MK2 )??
M
Re: Ajomääriä
Viittaako mikki minuun? (kun ei täällä ruuhkaksi asti valkoisia Mk2:ia ole...)
En ole mikään rengasasiantuntija, mutta sen tiedän että talvirenkaiden sakkoraja
on 3mm, joten hamalaisella on siis vielä 8mm jäljellä. Ihan hyvin...
Tosin ei ne millit mitään auta. Ekassa autossani (kajakkikaksikko vm 73) oli jotain
10 vuotta vanhat talvirenkaat. Millejä riitti, mutta kumi oli jo niin kovaa, että vain
susikuutosen loistavat ajo-ominaisuudet pelastivat pahimmalta.
Köpi
En ole mikään rengasasiantuntija, mutta sen tiedän että talvirenkaiden sakkoraja
on 3mm, joten hamalaisella on siis vielä 8mm jäljellä. Ihan hyvin...
Tosin ei ne millit mitään auta. Ekassa autossani (kajakkikaksikko vm 73) oli jotain
10 vuotta vanhat talvirenkaat. Millejä riitti, mutta kumi oli jo niin kovaa, että vain
susikuutosen loistavat ajo-ominaisuudet pelastivat pahimmalta.
Köpi
Re: Ajomääriä
Köpi:
Arvasit oikein.
En ajatellut 3mm talvikäyttöä vaan että niillä voipi ajaa kesällä 1,6mm asti.
Niin tai näin.
Olisi kiinnostavaa kuulla onko niin vähän kuluvia renkaita kuin yllä on luettavissa!?
M
Arvasit oikein.
En ajatellut 3mm talvikäyttöä vaan että niillä voipi ajaa kesällä 1,6mm asti.
Niin tai näin.
Olisi kiinnostavaa kuulla onko niin vähän kuluvia renkaita kuin yllä on luettavissa!?
M
-
- Viestit: 297
- Liittynyt: To Syys 05, 2013 7:16 pm
Re: Ajomääriä
Mikki.
Ymmärsit asian aivan oikein. Kävin vielä tarkistamassa asian varastossa. Kumiaines tuntuu aivan normaalilta.
Bridgestone Blizzak Nordic - 225/45 R 17 94R, made in Europe 0709.
Ei siis ihan nuoret, mutta hyvät......
hoo
Ymmärsit asian aivan oikein. Kävin vielä tarkistamassa asian varastossa. Kumiaines tuntuu aivan normaalilta.
Bridgestone Blizzak Nordic - 225/45 R 17 94R, made in Europe 0709.
Ei siis ihan nuoret, mutta hyvät......
hoo
X-type Estate 3.0 V6 aut. AWD, vm. -04. Salsa Red
Moottori: Teboil Silver Classic GT-S 10W-50
Aut.vaihteisto: Valvoline MaxLife ATF, RVS
Jakolaatikko: Castrol Syntrax Limited Slip 75W-140
Perä: Castrol Syntrax Limited Slip 75W-140, RVS
Moottori: Teboil Silver Classic GT-S 10W-50
Aut.vaihteisto: Valvoline MaxLife ATF, RVS
Jakolaatikko: Castrol Syntrax Limited Slip 75W-140
Perä: Castrol Syntrax Limited Slip 75W-140, RVS
- kissaeläin
- Viestit: 4838
- Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Ajomääriä
Ei ne enää kulu kun ovat niin kovettuneet...hamalainen kirjoitti:Mikki.
Ymmärsit asian aivan oikein. Kävin vielä tarkistamassa asian varastossa. Kumiaines tuntuu aivan normaalilta.
Bridgestone Blizzak Nordic - 225/45 R 17 94R, made in Europe 0709.
Ei siis ihan nuoret, mutta hyvät......
hoo
S Type R (2002) -Black Edition-
-
- Viestit: 297
- Liittynyt: To Syys 05, 2013 7:16 pm
Re: Ajomääriä
Jeees.
Ne siis muutuivat Michelineiksi..........
hoo
Ne siis muutuivat Michelineiksi..........
hoo
X-type Estate 3.0 V6 aut. AWD, vm. -04. Salsa Red
Moottori: Teboil Silver Classic GT-S 10W-50
Aut.vaihteisto: Valvoline MaxLife ATF, RVS
Jakolaatikko: Castrol Syntrax Limited Slip 75W-140
Perä: Castrol Syntrax Limited Slip 75W-140, RVS
Moottori: Teboil Silver Classic GT-S 10W-50
Aut.vaihteisto: Valvoline MaxLife ATF, RVS
Jakolaatikko: Castrol Syntrax Limited Slip 75W-140
Perä: Castrol Syntrax Limited Slip 75W-140, RVS
- kissaeläin
- Viestit: 4838
- Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Ajomääriä
Terve !
Kyllä minä ainakin laittaisin jo nyt nuo kumit pois ja ensi kaudelle uudet alle vaikka pintaa vanhoissa vielä olisi.. Kuitenkin ikää jo 6v 2015-2016 kaudelle ja ei se kumi enää ole ominaisuuksiltaan sitä mitä pinnan määrä antaa olettaa. Näin itse tekisin, mutta jokaisen oma asiahan se on millaisilla renkailla ajaa.
Kyllä minä ainakin laittaisin jo nyt nuo kumit pois ja ensi kaudelle uudet alle vaikka pintaa vanhoissa vielä olisi.. Kuitenkin ikää jo 6v 2015-2016 kaudelle ja ei se kumi enää ole ominaisuuksiltaan sitä mitä pinnan määrä antaa olettaa. Näin itse tekisin, mutta jokaisen oma asiahan se on millaisilla renkailla ajaa.
S Type R (2002) -Black Edition-
-
- Viestit: 297
- Liittynyt: To Syys 05, 2013 7:16 pm
Re: Ajomääriä
Moro.
Kassellaan sitten syssymmällä tilannetta......
hoo
Kassellaan sitten syssymmällä tilannetta......
hoo
X-type Estate 3.0 V6 aut. AWD, vm. -04. Salsa Red
Moottori: Teboil Silver Classic GT-S 10W-50
Aut.vaihteisto: Valvoline MaxLife ATF, RVS
Jakolaatikko: Castrol Syntrax Limited Slip 75W-140
Perä: Castrol Syntrax Limited Slip 75W-140, RVS
Moottori: Teboil Silver Classic GT-S 10W-50
Aut.vaihteisto: Valvoline MaxLife ATF, RVS
Jakolaatikko: Castrol Syntrax Limited Slip 75W-140
Perä: Castrol Syntrax Limited Slip 75W-140, RVS
Re: Ajomääriä
Noihan on nokialaiset, jos eivät ole saaneet kauheasti kevät/kesäaurinkoa ja tuntuvat pehmeiltä niin kovaa ajoa vaan.
Ei ne lumella ja jäällä paljon kulu varsinkin jos ajelee nätisti, paljas ja karhea asfaltti syö renkaat.
Multa katosi etukumeista 2-3mm talven aikana, alkavat oleen finaalissa -> takarenkaissa lähes täydet pinnat.
Ei ne lumella ja jäällä paljon kulu varsinkin jos ajelee nätisti, paljas ja karhea asfaltti syö renkaat.
Multa katosi etukumeista 2-3mm talven aikana, alkavat oleen finaalissa -> takarenkaissa lähes täydet pinnat.
Vaimolla S-type 3.0V6
XJR-6
Honda CB 1300F Super Four
EX:ät
Ford Sierra -83 1.6GL "museopeli" (luovutettu parempaan kotiin)
X-type 2.0D siirtyi suvussa eteenpäin
Honda CB SevenFifty
Mondeo GT V6 aut. farkku
Mondeo 1.8GLX RIP
XJR-6
Honda CB 1300F Super Four
EX:ät
Ford Sierra -83 1.6GL "museopeli" (luovutettu parempaan kotiin)
X-type 2.0D siirtyi suvussa eteenpäin
Honda CB SevenFifty
Mondeo GT V6 aut. farkku
Mondeo 1.8GLX RIP
Re: Ajomääriä
En ihan ymmärrä tuota kumien vanhenemista.
6 vuotta vanhat laaturenkaatko jo kaatiskamaa?
Ei voi olla.
Ajaa sitten vaikka ihan vähän ennakoivemmin.
Deutschlandiassa ei saa ajaa yli 10v vanhoilla.-
Siellä SAA ajaa alle 10v vanhoilla.
Ei ne voi vielä olla huonommat kuin uudet tai 2 v vanhat halpisp****skat!!??
Nyt joku saa heittää linkillä tutkittua tietoa.
Olen aiemminkin ollut väärässä rengasasioissa!
M
6 vuotta vanhat laaturenkaatko jo kaatiskamaa?
Ei voi olla.
Ajaa sitten vaikka ihan vähän ennakoivemmin.
Deutschlandiassa ei saa ajaa yli 10v vanhoilla.-
Siellä SAA ajaa alle 10v vanhoilla.
Ei ne voi vielä olla huonommat kuin uudet tai 2 v vanhat halpisp****skat!!??
Nyt joku saa heittää linkillä tutkittua tietoa.
Olen aiemminkin ollut väärässä rengasasioissa!
M
- kissaeläin
- Viestit: 4838
- Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Ajomääriä
Morjensta !
Yleisesti tosin toitotetaan(valmistajien toimesta ja yleisestikin) renkaan olevan uudenveroinen ikänsä puolesta köyttämättä 1-5 vuotta ja sen jälkeen kumiseoksen kovettuminen jne vanhentavat rengasta, jolloin sen ominaisuudet eivät ainakaan parane.
http://www.rengas-online.com/FAQs/Kysym ... .html#1785
Oikeita tutkimustuloksia en nyt tähän hätään löytänyt tosin. Pitää yrittää kaivaa.
Ihan omana ajatuksena asiasta- olen aina ihmetellyt sitä asiaa, että ostetaan ne parhaat renkaat alle ja ajetaan ne aivan loppuun ja saattavat olla tällöin yli 10v vanhat. Siltikin luotetaan siihen illuusioon, että on hyvät renkaat allla vieläkin. Kun ne kalliit testivoittaja renkaat ostetaan niiden ominaisuuksien vuoksi niin pitäisi myös ymmärtää ostaa uudet ajoissa joko iän tai kulumisen takia ajoissa, jotta ne muista erottavat ominaisuudet olisivat alla edelleenkin. Siksi itse tyydyn ostamaan ns keshinnan kumeja ja rahallisesti voin ostaa niitä ainakin kahdet sarjat ns premium merkkien yksien sarjojen käyttöajan aikana jos ne aettaisiin ns loppuun. Uskallankin väittää, että se keskikallis rengas on parempi kuin puolessa välissä oleva premium rengas.
Toisaalta renkaita ei voi tällä tavalla kai vertaillakkaan koska ne yhdet sarjat siellä auton alla on
Yleisesti tosin toitotetaan(valmistajien toimesta ja yleisestikin) renkaan olevan uudenveroinen ikänsä puolesta köyttämättä 1-5 vuotta ja sen jälkeen kumiseoksen kovettuminen jne vanhentavat rengasta, jolloin sen ominaisuudet eivät ainakaan parane.
http://www.rengas-online.com/FAQs/Kysym ... .html#1785
Oikeita tutkimustuloksia en nyt tähän hätään löytänyt tosin. Pitää yrittää kaivaa.
Ihan omana ajatuksena asiasta- olen aina ihmetellyt sitä asiaa, että ostetaan ne parhaat renkaat alle ja ajetaan ne aivan loppuun ja saattavat olla tällöin yli 10v vanhat. Siltikin luotetaan siihen illuusioon, että on hyvät renkaat allla vieläkin. Kun ne kalliit testivoittaja renkaat ostetaan niiden ominaisuuksien vuoksi niin pitäisi myös ymmärtää ostaa uudet ajoissa joko iän tai kulumisen takia ajoissa, jotta ne muista erottavat ominaisuudet olisivat alla edelleenkin. Siksi itse tyydyn ostamaan ns keshinnan kumeja ja rahallisesti voin ostaa niitä ainakin kahdet sarjat ns premium merkkien yksien sarjojen käyttöajan aikana jos ne aettaisiin ns loppuun. Uskallankin väittää, että se keskikallis rengas on parempi kuin puolessa välissä oleva premium rengas.
Toisaalta renkaita ei voi tällä tavalla kai vertaillakkaan koska ne yhdet sarjat siellä auton alla on
Viimeksi muokannut kissaeläin, Ti Huhti 14, 2015 8:54 am. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
S Type R (2002) -Black Edition-
Re: Ajomääriä
Samaa mieltä ylläolevan kanssa. Suomen tiet on niin huonoja, että miksi maksaisin Conteista 1500€ kun 500€ saa juuri näille teille täysin samoilla ominaisuuksilla olevat renkaat (tai itseasiassa paremman) jos jossain Saksassa mahtavilla baanoilla kruisaa niin sitten alkaa ne erot löytymään ja nimenomaan kesärenkaissa, talvikitkoihin panostan jo enemmän.
Tesla Model S P85D Ludicrous -15| Jaguar F-Pace 3.0D -17
Ex:Jaguar XF 3.0D FL -12 (402hv ja 820Nm), Jaguar S-type Excl Sport 2.7D -08
Autojen ohjelmointeja ja vikadiagnostiikkaa
http://www.lisäätehoa.fi
P. 044-5867096
Ex:Jaguar XF 3.0D FL -12 (402hv ja 820Nm), Jaguar S-type Excl Sport 2.7D -08
Autojen ohjelmointeja ja vikadiagnostiikkaa
http://www.lisäätehoa.fi
P. 044-5867096
Re: Ajomääriä
Ympäristön kannalta lienee fiksuinta valita hyvät ja ajaa ne loppuun. Hyvä ei tietenkään tarkoita automaattisesti kalleinta.
Kumin kovettuminen taitaa iän tuomista ongelmista olla merkityksellisin. Kesäauton Bridgestone-nastarenkaat ovat vuodelta 2007 ja niissä on yhä varsin hyvä pito ja kumi on melko vetreää edelleen. Säilytän niitä viileässä ja melko pimeässä. Edellisen kerran niillä on ajettu toissa syksynä ensilumila ja pitoa oli oikein hyvin tallella.
Toisaalta yhden auton mukana tuli aikanaan uudehkot kiinalaiset renkaat, jotka olivat tuoreeltaan niin kovat että pitoa ei ollut ollenkaan. 120-heppainen takaveto jauhoi tyhjää märällä tiellä jopa silloin kun suoraan ajaessa runttasi kaasun kolmosella pohjaan. Jos leikkiä halusi niin paljon turvallisemmat nuo olivat kuin kalliit renkaat, joilla pitää olla voimaa ja vauhtia tolkuttomasti ennen kuin hauskapito alkaa.
On tainnut muuten tapahtua melkoista kehitystä kiinalaisissa renkaissa viime vuosina.
O
Kumin kovettuminen taitaa iän tuomista ongelmista olla merkityksellisin. Kesäauton Bridgestone-nastarenkaat ovat vuodelta 2007 ja niissä on yhä varsin hyvä pito ja kumi on melko vetreää edelleen. Säilytän niitä viileässä ja melko pimeässä. Edellisen kerran niillä on ajettu toissa syksynä ensilumila ja pitoa oli oikein hyvin tallella.
Toisaalta yhden auton mukana tuli aikanaan uudehkot kiinalaiset renkaat, jotka olivat tuoreeltaan niin kovat että pitoa ei ollut ollenkaan. 120-heppainen takaveto jauhoi tyhjää märällä tiellä jopa silloin kun suoraan ajaessa runttasi kaasun kolmosella pohjaan. Jos leikkiä halusi niin paljon turvallisemmat nuo olivat kuin kalliit renkaat, joilla pitää olla voimaa ja vauhtia tolkuttomasti ennen kuin hauskapito alkaa.
On tainnut muuten tapahtua melkoista kehitystä kiinalaisissa renkaissa viime vuosina.
O
S-Type 4,2, 2004
Sierra STW A, 1991
Astro AWD 8h, 1997
Sierra STW A, 1991
Astro AWD 8h, 1997
Re: Ajomääriä
Kiinalaiset tuntuu menevän jo eurooppalaisten ohi, kuten LingLong meni Misukan ohi testeissä. Ja on muuten hyvä rengas, CRV:ssä nyt toista kesää ja Jaggeen juuri tilasin uudet. En todellakaan aio ostaa mitään kalliita näille teille. Kahden vuoden vlein kun uusii niin säästää vrt Conti ja 100% varmuudella parempi (oli Contit ja puolessa välissä elinkaartaan vyöt poikki ja ei kuulemma mitenkään harvinaista)
Tesla Model S P85D Ludicrous -15| Jaguar F-Pace 3.0D -17
Ex:Jaguar XF 3.0D FL -12 (402hv ja 820Nm), Jaguar S-type Excl Sport 2.7D -08
Autojen ohjelmointeja ja vikadiagnostiikkaa
http://www.lisäätehoa.fi
P. 044-5867096
Ex:Jaguar XF 3.0D FL -12 (402hv ja 820Nm), Jaguar S-type Excl Sport 2.7D -08
Autojen ohjelmointeja ja vikadiagnostiikkaa
http://www.lisäätehoa.fi
P. 044-5867096
Re: Ajomääriä
syksyllä kun ostin auton ja ilmoituksesta poiketen kesärenkaat eivät olleetkaan lähes uusia. myyjä lähetti kotiin uudet linlongit, eipä ole valittamista millään tavalla ollut renkaista.
xjr -99
galaxie -61
galaxie -61
-
- Viestit: 297
- Liittynyt: To Syys 05, 2013 7:16 pm
Re: Ajomääriä
Moro taas.
Tähän asti olen säilyttänyt renkaita ulkovarastossa, joka on pimeä ja ulkolämpötilassa. Kyllä nuo omat Bridgestonet näyttävät ja tuntuvat vielä ihan ajettavilta.
Katselin eräässä rengasliikkeessä (halpoja) kiinalaisia renkaita ja totesimme myyjän kanssa, ettei niissä ole kumia lainkaan. Tuoteselosteessa mainittiin vain useita kem.sekotuksia ja muovisiltahan ne käteenkin tuntuivat. En taitaisi uskaltaa sellaisia autoon laittaa, sanovat testit ihan mitä vaan.....ainahan joku testit kustantaa
Tarkkailkaa käsijarruanne. Itse pilasin yhden takarenkaan, kun jarru jurnutti (vain vähän) riittävän pitkään.
Ajellaan......
hoo
Tähän asti olen säilyttänyt renkaita ulkovarastossa, joka on pimeä ja ulkolämpötilassa. Kyllä nuo omat Bridgestonet näyttävät ja tuntuvat vielä ihan ajettavilta.
Katselin eräässä rengasliikkeessä (halpoja) kiinalaisia renkaita ja totesimme myyjän kanssa, ettei niissä ole kumia lainkaan. Tuoteselosteessa mainittiin vain useita kem.sekotuksia ja muovisiltahan ne käteenkin tuntuivat. En taitaisi uskaltaa sellaisia autoon laittaa, sanovat testit ihan mitä vaan.....ainahan joku testit kustantaa
Tarkkailkaa käsijarruanne. Itse pilasin yhden takarenkaan, kun jarru jurnutti (vain vähän) riittävän pitkään.
Ajellaan......
hoo
X-type Estate 3.0 V6 aut. AWD, vm. -04. Salsa Red
Moottori: Teboil Silver Classic GT-S 10W-50
Aut.vaihteisto: Valvoline MaxLife ATF, RVS
Jakolaatikko: Castrol Syntrax Limited Slip 75W-140
Perä: Castrol Syntrax Limited Slip 75W-140, RVS
Moottori: Teboil Silver Classic GT-S 10W-50
Aut.vaihteisto: Valvoline MaxLife ATF, RVS
Jakolaatikko: Castrol Syntrax Limited Slip 75W-140
Perä: Castrol Syntrax Limited Slip 75W-140, RVS