Ruostetta prkle !

Yleinen Jaguar-keskustelu
hamalainen
Viestit: 297
Liittynyt: To Syys 05, 2013 7:16 pm

Ruostetta prkle !

Viesti Kirjoittaja hamalainen »

Moro.

Kertokaatten miten kannattaisi ottaa kiinni aivan pienet ruosteen alut? Näyttäis olevan takaluukussa ja oven alareunassa, siis pienet alut, mutta kuitenkin.

Maalia on, mutta miten lähden liikkeelle ?


hoo
X-type Estate 3.0 V6 aut. AWD, vm. -04. Salsa Red
Moottori: Teboil Silver Classic GT-S 10W-50
Aut.vaihteisto: Valvoline MaxLife ATF, RVS
Jakolaatikko: Castrol Syntrax Limited Slip 75W-140
Perä: Castrol Syntrax Limited Slip 75W-140, RVS
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ruostetta prkle !

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Moi !
Ensin hioisin ruosteen pois alueelta hiomapaperilla. Pesisin jäämät alkoholilla. Ruiskuttaisin/laittaisin ruosteenestoainetta tai ruostekonversiota esim Noverox alle, antaisin kuivaa ja maalaisin päälle. Päälle vielä sitten alustamassaa jne helmaan kun maalaukset kunnossa.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
Vemppu
Viestit: 205
Liittynyt: Ma Huhti 16, 2012 1:18 pm

Re: Ruostetta prkle !

Viesti Kirjoittaja Vemppu »

Suoralla pellillä vai sauman välissä? Miten isot? Sormenpään kokoiset vai pienemmät eli isommat?
Tallissa: MB CLS 350 -05, Honda Vf750c Magna -94, Kawasaki EL250 -94, Peugeot 308 120 Vti Sport -08, Toyota Corolla Liftback 1.3 -89, Adria Izola 697 SL Renault Master 2.5 150Dci -08
hamalainen
Viestit: 297
Liittynyt: To Syys 05, 2013 7:16 pm

Re: Ruostetta prkle !

Viesti Kirjoittaja hamalainen »

Joo tota.

Sormenpään kokoinen takaluukussa kromatun listan reunassa osin sen alla (siis maalissa) ja pari 2x2 sm aluetta ovien alakulmissa.

hoo
X-type Estate 3.0 V6 aut. AWD, vm. -04. Salsa Red
Moottori: Teboil Silver Classic GT-S 10W-50
Aut.vaihteisto: Valvoline MaxLife ATF, RVS
Jakolaatikko: Castrol Syntrax Limited Slip 75W-140
Perä: Castrol Syntrax Limited Slip 75W-140, RVS
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ruostetta prkle !

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Moi !
Kannattaa tietty irroittaa lista ja ropata kaikki ruoste pois luonnollisesti mikäli haluaa, että se ei uusi kohta. Noissa takalistoissahan on ollut ns tyyppivikana tuo ruostuminen. Tässä linkki Noverox suihkeeseen jos sellaista aiot kåyttää
http://www.tarvikkeet.fi/tuote/2544/ruo ... x-aerosoli Tärkeintä lienee kuitenkin, että reagoi nopeasti ruosteeseen, koska yleensähän se mitä näkyy, on kymmenensosa siitä mitä oikeasti on tilanne.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
Vemppu
Viestit: 205
Liittynyt: Ma Huhti 16, 2012 1:18 pm

Re: Ruostetta prkle !

Viesti Kirjoittaja Vemppu »

Jeps

Jos ulkoapäin tullutta suoralla pinnalla olevaa ruostetta joka on alkanut jostain ulkopuolisesta maalivauriosta niin silloin ekaksi kaikki vioittunut maali veke. Siinä voi käydä niinkuin kissaeläin ennustaa että se näkyvä pikkurillin kokoinen rokko onkin kohta kämmenen kokoinen läntti. Anyway, tärkeää on putsata niin isosti että tulee terve ja ehjä pelti vastaan. Jos tarttee purkaa listoja tai muita pois niin sitten purkaa eikä yritä oikaista jättämällä esim. listaa paikalleen. Mutta esim. jollain raspiroopella putsaillessa ei kannata liikaa syöttää kun kaikki ne montut joita tekee, joutuu jotenkin oikomaan eli kittaamaan.

Kun noista ei vielä ilmeisesti ole reikiä tullut niin sitten hyvä ruosteenestomaali pohjalle putsauksen jälkeen. Tai ehkä noita mainittua ruosteen muuntoaineita. Itsellä ei niistä kokemusta mutta sanovat että ihan hyviä aineita. Peltipinnan puhdistus niinkuin ohjeistetaan sen aineen ohjeissa jota meinaat pellille laittaa. Sitten aineiden ohjeiden mukaisesti joko tarvittava pohjamaali tai pintaväri ja tarpeen mukainen lakkaus.

Harmistuksen voi tuoda myös se että pellissa voi olla hyvin pieniä läpireikiä siinä ruostekohdassa vaikka varsinaista "hitsailua" ei vielä siinä olisikaan. Jos taustapuolelta pääsee katsomaan niin tarkistaisin kyllä mille siellä näyttäisi. Ja jos vähänkään näkyy jotain tai sattuu peltisauma siihen niin silloin laittaisin takaapäin koteloöljyä tms penetroituvaa evästä sinne menemään jottei heti korkkaisi uudelleen korjattua kohtaa. Tod.näk. joka tapauksessa heittäisin koteloöljyä taustalle.

Pohjia ja pintoja kun tekee niiin kandee käytellä aineita jotka myyjänkin mielestä sopivat yhteen niin välttää parhaimman mukaan pintojen kuplimisen tai muut epätoivottavat ilmiöt joita tahtoo tulla kun noiden kanssa kikkailee. Voin kertoa että harmittaa kun pintaväri alkaa kuplaa tai halkeamaa tekemään :lol:

Jos on hyvin pieniä rokamia jotka ei välttämättä ole edes kunnolla ottaneet ruostetta eli rikkoneen pohjaväriä. Tai vaikka niissä vähän ruostettakin olisi niin niihin laitaisin vain paksusti pintaväriä. Eli sellaiset kiveniskut tapaiset yms pintavirheet korjaisin noin. En alkaisi niitä suuremmin aukomaan jos ei olisi selvää rokkoa ympärillä.
Tallissa: MB CLS 350 -05, Honda Vf750c Magna -94, Kawasaki EL250 -94, Peugeot 308 120 Vti Sport -08, Toyota Corolla Liftback 1.3 -89, Adria Izola 697 SL Renault Master 2.5 150Dci -08
rebel58
Viestit: 779
Liittynyt: La Heinä 07, 2007 12:16 am
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ruostetta prkle !

Viesti Kirjoittaja rebel58 »

Lumpun peltityöt tehty. Ei ruostetta prkl enää. Kyllä sitä olikin. Nyt lumppu myyntiin.
5.8 LITRE LEAPING CAT!
Early XJ-S powerd by GM
dida
Viestit: 524
Liittynyt: Su Maalis 29, 2009 10:58 am
Paikkakunta: Tampere

Re: Ruostetta prkle !

Viesti Kirjoittaja dida »

Itse olen puhdistanut pienet ruosteet siten, että hiekkapuhalluspistooli max sentin päähän kohdasta ja lyhyitä suihkauksia niin monta, että ruoste on kadonnut. Hiomalla jää helposti huokosten pohjaan ruostetta, hienolla hiekalla lähtee pohjaan asti pois. Samalla ruostekukan reunat loivenevat niin, että paikkamaalauskin helpottuu. Ja kunnon pohjamaalia ensin, vaikkapa Rostex tai Hammer.
Matti

XK8 Convertible -98
Alfa Romeo 159 Sportwagon JTDm 2,0 170 hv 2010
Kawasaki EN 500 1998
Vastaa Viestiin