X306 XJR tyyppiviat?

Yleinen Jaguar-keskustelu
H.E. von Kuusi
Viestit: 52
Liittynyt: Ti Loka 07, 2014 7:13 am

X306 XJR tyyppiviat?

Viesti Kirjoittaja H.E. von Kuusi »

http://www.nettiauto.com/jaguar/xjr/6979341

Tuommoista tullut hieman kuolattua. Ollut pitkään myynnissä, talvella tuota kävin katsomassakin, mutta ajamaan en lähtenyt, kun on kesärenkaat alla. Silloin jätin vielä harkintalistalle - sovittiin myyjän kanssa käyttäväni omaa autoa leimalla ennen kauppoja, ja leimaamisen yhteydessä tehdyn jarruremontin jälkeen alkoi abs valo palaa, enkä ole sitä ehtinyt vieläkään korjauttaa. Kohta se kuitenkin lie edessä, jolloin saatan lähteä kauppoja uudestaan hieromaan. Ensin kuitenkin lienee hyvä selvittää muutama seikka.

Ensinnäkin, olen bongaillut kyseistä autoa klubin miittien kuvissa, ja ilmeisesti tämän vanha omistaja vaihtoi tämän kyseisessä liikkeessä x308 xjr:ään. Jos näin, ja foorumeilla pyörii, olisin kiitollinen, jos häneltä voisi autosta kuulla rehellisen tarinan.

Toiseksi, mikäli kilometrit pitävät paikkaansa (h.kirja löytyi kyllä), onko syytä olettaa ahtimen olevan loppusuorallaan? Paljonko tämmöiseen uusi ahdin maksaa (vaihto ei varmaan turbon vaihtoa kummempi)? Miten ahtimen kuntoa tulisi testata? Moottoritekniikka on jokseenkin hallussa, mutta remmiahtimien kulumisesta ja testaamisesta ei ole kokemusta.

Käyntiin auton laitoin, vaikken ajamassa käynytkään. Se oli ilmeisesti seissyt pari kuukautta käyttämättä, mutta lähti ihan hyvin. Joku apulaitteista tuntui olevan hieman jumissa: käyntiin "hörähtäessä" ei nostanutkaan välittömästi kierroksia ylös, vaan ontui ensin pienen hetken. Sitten, kun kierrokset nousi, vinkaisi hihna lyhyesti mutta ytimekkäästi. Kävi ihan nätisti kyllä, tämä em. episodi kesti ehkä siis kaikkiaan 1-2 sekuntia. Kuulostaako olevan aihetta huoleen?

Muutoin auto oli silmämääräisesti tarkasteltuna ihan ok. Kuljettajan penkin sivuttaistuesta oli kulunut nahka puhki asti, sitä lukuunottamatta sisusta oli kyllä siisti, ja 200tkm ajetun näköinen. Voiko nahkapenkki todella kulua näin pienillä kilometreillä puhki? Nahka vaikutti kyllä hyvin ohuelta. Lisäksi takakontti ei auennut muualta, kuin kojelaudan painikkeesta. Aukesi siis kuitenkin, eli vivusto lienee kunnossa. Voisiko kontin oman painikkeen kykin olla vaan loppu?

Kiitos mielenkiinnosta ja mahdollisista vastauksista. Olen ajanut joitain jaguareja (xj40 daimler, x type 2.5l) sekä omistanut itse manuaali s-typen (3.0l), joka on ollut ehdottomasti mieluisin omistamani auto tähän mennessä (tällä hetkellä w211 E-sarja Mercedes), mutta josta jouduin luopumaan ikävän sähkövian seurauksena. Vika tuli kyllä mitä ilmeisemmin kuntoon, kiitos Karaasin, mutta itseltä ei enää valitettavasti luottoa autoon riittänyt. Nyt, kun työmatkanikin on lyhentynyt merkittävästi (autoa ei välttämättä tarvitse päivittäin), on korkea aika toteuttaa pitkäaikainen toiveeni xjr:n suhteen.
MB C 320 cdi w204 Avantgarde '08
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: X306 XJR tyyppiviat?

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Moi !
Ahtimia saa käytettynä Ebaysta (eaton m90) vaikka hintaan 300€-500€ ja uusikin oli n 1000€. Jos huollettu ahdinta niin luulisi sen kestävän vielä hyvin. Tässä vähän kilometrejä http://www.jaguarforums.com/forum/xj-xj ... 330-53396/
Jos huoltokirjat, yleisilme jne kunnossa niin kaipa auton voi käyttää vielä kuntotarkastuksessakin muutaman sadan metrin päässä liikkeestä Autotohtorilla niin saa ainakin vielä paremman kuvan kunnosta. Penkki voi olla kulunut noinkin pienillä kilometreillä jos sitä ei ole huollettu ja raavittu esim farkkujen nappitakataskuilla.

Foorumilla myynnissä huollettu vähän uudempi ja tehokkaammpikin versio viewtopic.php?f=4&t=7085
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
H.E. von Kuusi
Viestit: 52
Liittynyt: Ti Loka 07, 2014 7:13 am

Re: X306 XJR tyyppiviat?

Viesti Kirjoittaja H.E. von Kuusi »

kissaeläin kirjoitti:Moi !
Ahtimia saa käytettynä Ebaysta (eaton m90) vaikka hintaan 300€-500€ ja uusikin oli n 1000€. Jos huollettu ahdinta niin luulisi sen kestävän vielä hyvin. Tässä vähän kilometrejä http://www.jaguarforums.com/forum/xj-xj ... 330-53396/
Jos huoltokirjat, yleisilme jne kunnossa niin kaipa auton voi käyttää vielä kuntotarkastuksessakin muutaman sadan metrin päässä liikkeestä Autotohtorilla niin saa ainakin vielä paremman kuvan kunnosta. Penkki voi olla kulunut noinkin pienillä kilometreillä jos sitä ei ole huollettu ja raavittu esim farkkujen nappitakataskuilla.

Foorumilla myynnissä huollettu vähän uudempi ja tehokkaammpikin versio viewtopic.php?f=4&t=7085
Vilkaisinkin tuota foorumilla myynnissä olevaa x308:a. Olenkin pähkäillyt juuri tätä kysymystä, x306 vai x308? Luotettavuus/kestävyyspuoli lienee melko samaa tasoa kuitenkin hieman kuutosen hyväksi kasikoneen jakopään ongelmien vuoksi. Kuitenkin kuutoskoneinen on jotenkin "perinteisempi" jagge mielestäni. Myös ulkonäköseikoissa xj6 voittaa klassisuudellaan, ei sillä että uudemmassa mitään vikaa olisi. Muutoksethan ovat kyllä melko marginaalisia ja lähinnä auton sisäpuolella. Orig. vanteet on vanhemmassa ehdottomasti hienommat.

Toki uudemmassa viehättää parempi suorituskyky, johon ei varmastikaan vähiten vaikuta uusi viisiportainen vaihteisto. Eihän nämä mitään ralliautoja ole, mutta tieto riittävästä suorituskyvystä on autossa miellyttävä tekijä. Paperilla lukee mitä lukee - kokeiltavahan se on, ja sitten mietittävä, riittääkö vanhemmassa potku. Kasikoneisten pyynnit on (suomessa) omalle budjetilleni hieman liikaa. Vaihtoehtona on toki aina lähteä saksasta hakemaan, mutta tämän hintaluokan autoissa tuonnin kannattavuus on kyseenalaista ja hyvän yksiön löytäminen häkkikauppiaiden "yksilöiden" seasta on haastavaa.
MB C 320 cdi w204 Avantgarde '08
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2061
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: X306 XJR tyyppiviat?

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

Terve,

Aika harva erottaa X300 ja X308-malleja toisistaan millään tavalla. Toki osa meistä osaa heti katsoa vilkkujen ja sumuvalojen muotoa, ja sisustuksessa on mittaristo toki täysin eri näköinen. Muutenhan kori on 100% sama.

Tehojen suhteen, on vaatimattominkin XJ 1990-luvulta ja 2000-luvulta aivan "riittävä", nimimerkillä kokemusta on, ainoastaan jos harrastaa kiihdyttelyä oikein tosissaan 1/4 tai koko maililla, on sillä jotain väliä.

Jos kukkaro ei kestä kymppitonnia, ei näitä autoja kannata talliin hankkia, suunnilleen sillä saa jo hyvän auton, mutta se ei riitä huonon korjaamiseen.

-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: X306 XJR tyyppiviat?

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Morjens !
Samaa mieltä Jakuvaarin kanssa siitä kannattaa mielellään satsata hieman enemmän jo kunnossa olevaan yksilöön kuin sellaiseen jota pitää korjailla reippaasti. Yleensä korjaaminen on helposti iso osa ostohinnasta.
Jos itse osaa tehdä ja elvyttää projektin niin silloin huonompikuntoinenkin tietty voi olla hyvä ostos.
Toki voihan tuo katsomasi yksilö olla hyväkin joten jos polttelee niin eikun vaan ajamaan ja kauppoja hieromaan !
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
H.E. von Kuusi
Viestit: 52
Liittynyt: Ti Loka 07, 2014 7:13 am

Re: X306 XJR tyyppiviat?

Viesti Kirjoittaja H.E. von Kuusi »

Niimpä niin. Jos tässä miljonäärejä oltaisiin, menisin varmaan ja hakisin kaupasta uuden. Mielummin sitä aina yrittää etsiä edullisen, mutta hyvän. Aina käytettyä ostaessa on kuitenkin sinne lompakkoon jätettävä se touhutonni, xjr:n tapauksessa mielummin kaksi tai kolme. Itse on tullut aina omia autoja hierottua kuntoon tarpeen mukaan, jos ei nyt ihan kansiremonttia ole tarvinnut tehdä. Mutta kuten jakuvaari sen hyvin sanoi, kympillä saa suunnilleen hyvän, mutta se ei riitä huonon korjaamiseen. Valitettava tosiasia on, että sitä kymppiä ja ylikin pyydetään myös niistä huonoista. Kaverini osti viime syyskuussa x308 xjr:n huomattavasti pienemmällä kauppasummalla, kuin mitä tuosta katsomastani x306:sta pyydetään, eikä siinä ole ilmennyt mitään olevan epäkunnossa. Kannattaa siis katsoa mielummin yksilöä, kuin hintaa.
MB C 320 cdi w204 Avantgarde '08
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: X306 XJR tyyppiviat?

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

H.E. von Kuusi kirjoitti:Niimpä niin. Jos tässä miljonäärejä oltaisiin, menisin varmaan ja hakisin kaupasta uuden. Mielummin sitä aina yrittää etsiä edullisen, mutta hyvän. Aina käytettyä ostaessa on kuitenkin sinne lompakkoon jätettävä se touhutonni, xjr:n tapauksessa mielummin kaksi tai kolme. Itsekin on tullut näitä hierottua kuntoon tarpeen mukaan, jos ei nyt ihan kansiremonttia ole tarvinnut tehdä.
Morjens !
Itsekkin etsin aika tovin omaa rassiani tietäen kuinka eri kunnossa nämä voivat olla samassa hintaluokassaankin.
Uuteen ei olisi varaa mutta onneksi hyvän etsiminen on melko halpaa ja jos sellaisen huolletun ja kunnossa olevan löytää niin se säästää luonnollisesti jatkossa. Tämänhän tiedätkin kun olet näiden kanssa ollut tekemisissä.
Konehan tuossa XJR6 on yksi kestävimmistä ja tosiaan ahtimia saa kaupasta melko halpaan hintaan. Tuohon foorumilla myynnissä oleva X308 XJR on ainakin huollettu ja hinta enemmän kuin kohdillaan vastaaviin myynnissä oleviin (nettiauto).
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
jalkapyörä
Viestit: 98
Liittynyt: Pe Heinä 11, 2014 3:23 am

Re: X306 XJR tyyppiviat?

Viesti Kirjoittaja jalkapyörä »

Olen ollut aloittajan linkittämässä xjrssä useempaankin kertaan kyydissä josta sainkin kuumeen ostaa oman jagen. Yhdellä kerralla pamahti paikallaan olessa syyläriin menevä ylävesi letku irti ja kone huone täynnä glykolia. Samalla öljyt oli moottorissa todella vähissä. Monta litraa sai lisätä öljyä. Auto keitti monta kertaa myös sen jälkeen omistajan mukaan ja joskus auto alkoi "tukehtumaan" ja kuljettaja runnoi vaan lisää kaasua jolloin pakoputki "räjähti" poikki. Tehot tuntui muutenkin loppua kohden vähenneen, auto lähti kiertoon ja ollut useammassa paikkaa ennen nykyistä autoliikettä. Pakoputken ainakin auton ostanut jobbari korjasi.

Siinä ne vähäiset kokemukset tosta autosta ja toivottavasti on kunnossa nykyään ja hyvällä hoidolla. Muuten tuo auto on ihan siisti, suorapeltinen ja jopa omat työkalut löytyi. Sisustakin lähes virheetön.
Jaguar XJ6 3.2l -97
H.E. von Kuusi
Viestit: 52
Liittynyt: Ti Loka 07, 2014 7:13 am

Re: X306 XJR tyyppiviat?

Viesti Kirjoittaja H.E. von Kuusi »

jalkapyörä kirjoitti:Olen ollut aloittajan linkittämässä xjrssä useempaankin kertaan kyydissä josta sainkin kuumeen ostaa oman jagen. Yhdellä kerralla pamahti paikallaan olessa syyläriin menevä ylävesi letku irti ja kone huone täynnä glykolia. Samalla öljyt oli moottorissa todella vähissä. Monta litraa sai lisätä öljyä. Auto keitti monta kertaa myös sen jälkeen omistajan mukaan ja joskus auto alkoi "tukehtumaan" ja kuljettaja runnoi vaan lisää kaasua jolloin pakoputki "räjähti" poikki. Tehot tuntui muutenkin loppua kohden vähenneen, auto lähti kiertoon ja ollut useammassa paikkaa ennen nykyistä autoliikettä. Pakoputken ainakin auton ostanut jobbari korjasi.

Siinä ne vähäiset kokemukset tosta autosta ja toivottavasti on kunnossa nykyään ja hyvällä hoidolla. Muuten tuo auto on ihan siisti, suorapeltinen ja jopa omat työkalut löytyi. Sisustakin lähes virheetön.
Joo ja katin laittoivat uuden, oli aika sulaneen näkönen se lambda anturi... Muuta kiitoksia tästä, sääli, että autoa ei ole sitten pidetty oikein mitenkään. On sitten syytä katsella mielummin vähän muualle. Tuohon tukehtumiseen, tehojen vähennykseen varmasti liittyi jollain tapaa tuo lambda ja katti, mutta se, että mikä on syy ja mikä seuraus, onkin täysin eri asia. Lisäksi ylipäätään se fakta, että kone on keittänyt useasti, ja sitä on todennäköisesti kengitetty ilman kunnollista voitelua (kannattaa pitää öljynpainemittari kunnossa!), niin ei kiitos.
MB C 320 cdi w204 Avantgarde '08
Vastaa Viestiin