XKR tuli taloon

Yleinen Jaguar-keskustelu
jarijj
Viestit: 6
Liittynyt: Pe Touko 01, 2015 7:24 am
Paikkakunta: Pälkäne

XKR tuli taloon

Viesti Kirjoittaja jarijj »

Moi kaikki,

Uusi iloinen jaguaristi ilmoittautuu palvelukseen foorumille!

Nettiautossa jonkin aikaa ollut punainen 2001 XKR 20" Detroit-rinkuloilla tarttui vähän puolivahingossa haaviin muutama viikko sitten. Oli se vain niin pirun kaunis ja myyjä tuli hyvin vastaan. Sopiva '01 tai '02 XKR on ollut hakusessa jonkun aikaa. Nyt jäi mukavasti rahaa laittaa auto kuntoon - sillä täytyyhän tuon ikäisestä jotain vikaa löytyä ;)

Auto on tuotu Italiasta muutama vuosi sitten. Huoltokirjan perusteella autoon on tehty määräaikaishuollot, mutta huoltojen sisällöstä ei ole tietoa. Leimoja on mutta ei erittelyitä tahi kuitteja. En tiedä, onko auton historiaa mitenkään mahdollista metsästää VIN-koodin avulla. Viimeisin huolto on näköjään tehty Jag-Finnilla viime vuonna noin 142tkm kohdalla, joten täytyy sieltä kysäistä, mitä ovat tehneet. Suunnitelmana oli viedä auto sinne läpikäyntiä varten kesämmällä (jakopään kiristimet, laatikon öljyt, koneen jäähdytysputkiston tarkistaminen nyt ainakin), mutta arkirealismi iski jo moottorin häiriövalon muodossa. Vein auton sitten lähemmäksi Tampereelle merkkihuoltoon Auto-Centeriin, jossa ongelman syyksi paikantui poikki oleva EGR:n putki. Uusi osa tulee kuulemma viikossa-kahdessa. Sitä odotellessa saa ajaa. Komea paja pojilla. En kehdannut kysyä että paikkaisivatko putken jesarilla haha. Samalla löytyi väljyyttä yhdesta alapallonivelestä sekä vetoakselin ulommista nivelistä. Kai nuo joutaa vaihtaa samalla.

Auton manuaali on italiaksi. Mistäköhän saisi suomen- tai englanninkielisen?

Sopiva OBD2/Bluetooth-palikka pitää hankkia että pääsee nuuskimaan masiinan sielunelämää. Tältä foormulita löytyi jo hyvä vihje yhdestä mahdollisesti toimivasta. Kokeilin jo yhtä tuttavan palikkaa mutta se ei suostunut kytkeytymään auton tietokoneeseen. Meidän rouvan RAV4:n kanssa ko. palikka pelasi heittämällä.

RealGauge sekä lämpö- että öljynpainemittauksella on myös tarkoitus laittaa ensi talvena. Aivan käsittämätöntä tuo valemittareiden käyttö...

Tältä foorumilta on myös selvinnyt se, että auton pesemistä täytyy alkaa opettelemaan. No kyllähän tuota pesee ilokseen, se on tuleva osa harrastusta.

Kuvien lataamisessa foorumille taitaa olla jotain haastetta. Laitoin yhden kuvan Google Driveen. Etupenkillä poika poseeraa. Autolla on tarkoitus liikuttaa meidän nelihenkistä perhettämme silloin kun aurinko paistaa ja elämä hymyilee, lapset ovat vielä niin pieniä että mahtuvat takapenkille tänä kesänä.

Toivottavasti tämä kuva näkyy ilman mitään kirjautumisia:
https://drive.google.com/file/d/0B6KqXq ... sp=sharing

Osaakohan kukaan sanoa mikä punainen väri tuo on?

Jässe
Pälkäne (pitäisi näkyä myös tiedoissani :)
Viimeksi muokannut jarijj, Ti Touko 12, 2015 8:24 am. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
XKR '01, VS1400 '92, shitloads of Toyotas
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: XKR tuli taloon

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Morjensta !
Onnea hankinnalle; ja komia peli varmaan onkin. Ei siis näy linkin kuva, pitää drivessä asettaa julkiseksi, jotta näkyy ilman kirjautumista.
Tässä linkki manuaaleihin lontooksi http://www.devicemanuals.com/productsup ... anual.html

Kuljettajan ovessa siellä saranapuolella pitäisi olla tarra jossa kolmikirjaiminen koodi, esim PED=Anthracite metallic http://www.uniquecarsandparts.com.au/co ... jaguar.php

Kuten totesit, voi jo tuon ikäisessä autossa jo jotain iän tuomia haasteita jo olla ja jos huoltohistoria ei ole täysin tiedossa niin ajattelemasi ja jo käyttämäsi tarkastus/huolto ei ole varmasti huono ajatus. Jos erityisesti talvikeleissä ajoa ja vaikka vain kesällä ajoa niin, teettäisin vielä ruostesuojauksen lisäksi.

Eikun kovaa ajoa vaan !
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: XKR tuli taloon

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Morjens !
Tuohon Realgauge asiaan vielä sen verran, että toisaalta ymmärtää Jaguarin kannan asiaan-ihmiset huolestuvat helposti ja suurin osa ei ymmärtäisi mitään öljynpaine ja lämpömittarista jos se liikkuisi koko ajan. Isommalle massalle tuo oli varmaan se turvallisin ratkaisu. Kyllähän tuo kannattaa laittaa jos haluaa itselleen oikeita lukemia luettavaksi.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
jarijj
Viestit: 6
Liittynyt: Pe Touko 01, 2015 7:24 am
Paikkakunta: Pälkäne

Re: XKR tuli taloon

Viesti Kirjoittaja jarijj »

No nyt pitäisi linkin toimia. Kyllä tämä tästä...
XKR '01, VS1400 '92, shitloads of Toyotas
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: XKR tuli taloon

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

jarijj kirjoitti:No nyt pitäisi linkin toimia. Kyllä tämä tästä...
On se hieno !!! Tuo punainen sopii tuohon kyllä autoon todella hienosti ja jos saisin valita, niin mustan jälkeen heti seuraava väri tuohon malliin. Kyllä kelpaa tuolla kuskata perhettä kylillä, jalkatilaahan näissä ei ole juurikaan takana, mutta jos kuski ja pelkääjä ovat ns peruspitkiä ja penkkiä ei tarvitse ihan äärimmilleen taakse veivata niin mahtuu muksutkin taakse ihan hyvin.

Ps. Tuo väri lienee koodilla JAG-Phoenix.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
Avatar
Tsuppari
Viestit: 42
Liittynyt: Su Huhti 29, 2007 10:27 am

Re: XKR tuli taloon

Viesti Kirjoittaja Tsuppari »

Phoenix red on eli värikoodi CGL

Paperisia ohjekirjoja pitäisi löytyä (helpoiten) Englannin ebay:n kautta jos sellaisen haluaa.

Realgaugen korvaajaksi käy toimiva OBD-lukija bluetoothilla ja Torque Pro jossain Android-kännyssä josta näkee samalla kaikenlaista muutakin dataa.
mikkotapani
Viestit: 120
Liittynyt: To Syys 10, 2009 8:13 pm
Paikkakunta: Jäppilä (Pieksämäki)

Re: XKR tuli taloon

Viesti Kirjoittaja mikkotapani »

kissaeläin kirjoitti:. Kyllä kelpaa tuolla kuskata perhettä kylillä, jalkatilaahan näissä ei ole juurikaan takana, mutta jos kuski ja pelkääjä ovat ns peruspitkiä ja penkkiä ei tarvitse ihan äärimmilleen taakse veivata niin mahtuu muksutkin taakse ihan hyvin.
Terve! Itse hain tyttäreni ja hänen kaverinsa (silloin molemmat 14v ja ihan sen ikäisten tyttöjen normikokoa) Pieksämäeltä kotiin päin omalla XKR:lläni ja apparin penkki eteen ja kaveri taakse sillälailla vähän mutkalle taakse eikä tyttärelläkään enää ollut kovin kivaa etupenkillä. Onneksi matkaa ei ollut kuin 25km niin siitä selvittiin! Pelko oli "persiissä" koko ajan että tyttären kaveri keksii nostaa jalat kenkineen vaaleille nahkoille. Pitää olla kyllä pienikokoisia aikuisia että muksutkin (siis monikossa) mahtuvat suosiolla takapenkille. Tosin pienet lapset taas mahtuvat tosi pieneen tilaan, hehheh!

Vaan pääasiaan eli onnea "jarijj":lle hienosta hankinnasta, perheauto se ei ole mutta aivan upea laite!
Mikkotapani
XJ6 SIII Sovereign 1983
XKR 2002
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: XKR tuli taloon

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Morjens !
Juu, mun Kerberokset ei ole vielä kuin Nils Holgersson kokoa kun vanhimmallakin ikää vasta 7 v...Vanhemmilla teineillä jo mahtuminen varmasti hankalaa.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
jarijj
Viestit: 6
Liittynyt: Pe Touko 01, 2015 7:24 am
Paikkakunta: Pälkäne

Re: XKR tuli taloon

Viesti Kirjoittaja jarijj »

Kiitos onnitteluista. Kuten sanottu, tämä lienee viimeinen kesä kun poika taakse mitenkään järkevästi mahtuu. Ja pari vuotta nuorempi tytär venyy hänkin kovaa kyytiä...

Tuo risa EGR-putki on näköjään Jaguaarillakin aikoinaan noteerattu:
http://www.jagrepair.com/images/TSB/XK8/309-S501.pdf

"A concern has arisen whereby the EGR transfer pipe fitted to vehicles within the above
VIN range may crack, due to a combination of normal engine resonance and the form of
the pipe. "

Jässe
XKR '01, VS1400 '92, shitloads of Toyotas
jarijj
Viestit: 6
Liittynyt: Pe Touko 01, 2015 7:24 am
Paikkakunta: Pälkäne

Re: XKR tuli taloon

Viesti Kirjoittaja jarijj »

Laitetaanpa vähän päivitystä. EGR tuli kuntoon, alapalloniveltä piti odottaa pidempään. EGR:n korjaamisesta ei mennyt varmaan kuin viikko kun motin häiriövalo syttyi taas. Samalla kun Auto-Center ei oikein osannut muodostaa selvää kantaa tuon jakopään laittamisen osalta niin päätin pirauttaa Jag-Finniin ja sieltä tulikin selvä komento koko jakopään vaihtoon (ketjut + kiristimet sekä ensiö että toisio) ja hinta-arvionkin työlle heti kertoivat. Auto sinne siis, eli viime viikolla. Saivat samalla lukea vikakoodit.

Päivä Hesassa oli oikein miellyttävä. Jag-Finn heitti minut ja jonkun miellyttävän XF-kuskin paikallisjuna-asemalle, josta suhteellisen hilpeän arpomisen jälkeen pääsimme Helsingin rautatieasemalle. Mm. konduktöörin lippulaitteesta oli akku loppu joten hän antoi meille jotkut lastenliput kouraan ja "ei maksa mitään". Kävin Kiasmassa tutustumassa nykykulttuuriin ja sitten bussilla Tampereelle.

Jakopään vaihdon yhteydessä paljastui myös että toisessa venttiilikopassa oli halkeama joten sekin vaihtui. Koppaan menevä huohotinletku vuoti myös. Toisiopään kiristimet olivat odotetusti muoviset ja niissä nähtävissä selvät halkeamat. Työ siis kannatti tehdä.

Kun sitten ajoin Jag-Finnilta kotiin niin moottorin häiriövalo syttyi taas. Hirveä vesisade ja kolmostie ihan tukossa maalle ajavia hesalaisia. Turskatti. Minä olisin vain halunnut kotiin! Ja kotiin kun vihdoin pääsin niin päätin samoin tein huuhtoa autokatoksessa vesiletkulla pahimmat liat pois. En sitten kuivannut autoa ja voi PER***E minkälaiset kalkkiläiskät siihen jäi kun se kuivui :oops: kissasta tuli ihan leopardi.

Nooh, alapallonivelen sovittu vaihtoaika oli tänään joten saivat sitten Auto-Centerissä katsoa taas vikakoodit samalla.

Vikakoodeina oli toisen katalysaattorin vajaatoiminta ja jokaisessa sylinterissä sytytyskatkoja. Syy tuntematon. Myöskään Jag-Finn ei osannut sanoa mikä tätä voisi aiheuttaa kun soitin myös sinne tästä asiasta. Lupasivat selvitellä vähän ja palata asiaan. Luultavasti aiemmatkin häiriövalot liittyvät tähän, silloinkin ollut samoja koodeja. Täytynee alkaa googlettamaan ja ehkä tähän on vielä palattava tekniikkafoorumilla jos joku osaisi vinkata. Moottori käy nätisti eikä minkäänlaista nykimistä esiinny ajossa. Eiköhän se häiriövalo taas kohta sieltä syty...
XKR '01, VS1400 '92, shitloads of Toyotas
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: XKR tuli taloon

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Morjens !
Ikävä kuulla tuollaista. Kyllä tämä vielä nauruksi muuttuu.
Mitä koodeja sieltä tuli ? Laita vaan jakoon koodit jos tarjolla. Luulisi nyt tuollaisen summan maksettuna auton tulevan kuntoon ihan takuuna vielä.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
jarijj
Viestit: 6
Liittynyt: Pe Touko 01, 2015 7:24 am
Paikkakunta: Pälkäne

Re: XKR tuli taloon

Viesti Kirjoittaja jarijj »

Jees,

Laitan nyt pienen disclaimerin tähän kärkeen ettei tästä vain muodostu väärää kuvaa: minulla ei ole hampaankolossa mitään autoa myynyttä liikettä vastaan. Ostin käytetyn auton siinä kunnossa kun se myyntihetkellä oli. Kuluvia osia on vaihdettu tavoitteena saada auto kuntoon ja siten välttää isot ikävät yllätykset. Tätä foorumia olen seurannut jo pitkän aikaa ja XK-vaikutetteita on imetty. Toki tämä vikakoodihässäkkä oli harmillinen yllätys mutta eiköhän se tästä sorttaannu.

Uskon kuitenkin, että näitä kokemuksia avoimesti jakamalla yleinen tietous XK-mallien sielunelämästä laajenee ja sitäkautta hyödyttää harrastajakuntaa. Itse olen vielä täysin turisti. Ja jos hyvä säkä käy, niin joku jopa saattaa tietää ratkaisun ongelmaan :mrgreen:

Ja sitten itse asiaan. Tällaiset vikakoodit tuli: P1111, P0308, P0307, P0306, P0305, P0304, P0303, P0302, P0301, P1316 ja P0430.

Pienellä googlettamisella löytyi esim. tämä: http://www.jaguarforums.com/forum/xk8-x ... lts-54195/ (ilman tuota "Restricted Performance"-juttua). Tai löysä öljykorkki (!) http://www.jaguarforums.com/forum/s-typ ... ing-55687/. Mutta kone käy nätisti. Noita vuotoja tässä on jo korjaantunut (EGR ja full load -huohotin), joten itse voisin lisäksi epäillä esim. ECM:ltä sytytykselle lähteviä johtosarjoja kun joka pytyssä on noita häiriöitä. Liittimet voisi käydä läpi ja puhdistaa. Huono maakontakti jossain toki myös...
XKR '01, VS1400 '92, shitloads of Toyotas
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: XKR tuli taloon

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Morjens !
Tarkoitin, että noinkin suuren huoltotyön jälkeen varmaan huoltanut liike hoitaa kuntoon aloitetun työn. Kyllä JagFinnistä löytyy taito tuon selvittämiseen varmasti. Tuliko Jag Finnistä ajatusta mikä mahtaa olla vikana?
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
Kopi
Viestit: 1961
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: XKR tuli taloon

Viesti Kirjoittaja Kopi »

P1111:stä ei tarvi välittää, se tai P1000 näkyy aina, liittyy OBD:n testicyckliin.
P0430 on happisensori, ellei koko katalysaattori ole rikki. Itse sensori kuollut tai sen kontakteissa häikkää?
P1316 puola tai öljyä/vettä puolien/tulppien koloissa.
P0301-308 misfiret voisi johtua P1316:n syistä. Tai monesta muusta, katso linkki. MAF, TPS,...
Kun se sateella eniten oireilee, niin ECM:n kosketushäiriöitä tai huonoja juotoksia itse ECM:ssä voisi epäillä.
Siis jos ne puolien/tulppien kolot on varmasti kuivia. Ja tuo happisensori oma erillinen vikansa.
Köpi
http://www.obd-codes.com/p0430
http://www.jaguarforums.com/forum/s-typ ... ode-94265/
http://www.jaguarforums.com/forum/xk8-x ... emp-97345/
http://repairpal.com/OBD-II-Code-P0308
1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
https://kulusjarvi.eu/jagmk2.htm
Kopi
Viestit: 1961
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: XKR tuli taloon

Viesti Kirjoittaja Kopi »

kissaeläin kirjoitti:Morjens !
Tarkoitin, että noinkin suuren huoltotyön jälkeen varmaan huoltanut liike hoitaa kuntoon aloitetun työn.
Minusta tuntuu, ettei ketjunkiristimien vaihdolla ole mitään tekemistä näiden sähkövikojen kanssa. Toki samassa
paikassa niitäkin voi tutkituttaa/korjauttaa. Eli en sanoisi "aloitetuksi työksi" vaan ihan erillisiksi jutuiksi.
Köpi
1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
https://kulusjarvi.eu/jagmk2.htm
Landshark
Viestit: 302
Liittynyt: Pe Loka 23, 2009 8:25 pm
Paikkakunta: lappeen Ranta

Re: XKR tuli taloon

Viesti Kirjoittaja Landshark »

Tyhmä kysymys, mutta milloin bensasuodatin on vaihdettu viimeeksi? Sytytyshäröt tasaisesti kaikissa sylintereissä viittaavat matalaan bensanpaineeseen. Nykybensahan pilaantuu aika nopeasti ja jos auto on seisonut myyjän hallissa pitkäänkin niin saattaa olla suodatin tukossa?

Vikapuuhan löytyy tuon linkin takaa: http://www.jagrepair.com/images/AutoRep ... 1_OBD2.pdf
Monta vekotinta - mutta ei yhtään kissaa taloudessa tällä hetkellä

ex - X350 XJ6, XJ8 4.0 Sovereign, S-Type 2.7 TwinTurboDiesel Executive, XJR (X308), XK8

Ducati© - Making Mechanics Out of Riders Since 1946! x 2

Scogo
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: XKR tuli taloon

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Kopi kirjoitti:
kissaeläin kirjoitti:Morjens !
Tarkoitin, että noinkin suuren huoltotyön jälkeen varmaan huoltanut liike hoitaa kuntoon aloitetun työn.
Minusta tuntuu, ettei ketjunkiristimien vaihdolla ole mitään tekemistä näiden sähkövikojen kanssa. Toki samassa
paikassa niitäkin voi tutkituttaa/korjauttaa. Eli en sanoisi "aloitetuksi työksi" vaan ihan erillisiksi jutuiksi.
Köpi
Olihan tuolla venttiilikoppakin ja huohotin vaihdettu joten ei pelkkä jakopäätä. En sano, että mitään tekemistä asian kanssa kuitenkaan on kun tätä vikaa ei ole siellä huollettu suoraan. Tämä siis täysin hyvällä hengellä sanottuna ja varmasti se saadaan kuntoon tuolla ja autoa ennen tätäkin siellä huollettu.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
jarijj
Viestit: 6
Liittynyt: Pe Touko 01, 2015 7:24 am
Paikkakunta: Pälkäne

Re: XKR tuli taloon

Viesti Kirjoittaja jarijj »

Jakulla (lapset ovat nimenneet auton Jakuksi) sahattu nyt reilu pari sataa kilsaa väliä Tampere-Pälkäne kuivassa kelissä ja katsoimme kaverin Autocommilla vikakoodit. Vain P1111 eli täysi ajosykli saavutettu vikakoodien nollaamisen jälkeen. Ehkä tämä kertoo jotain jostain tai sitten ei. Tuskin taustalla luuraava ongelma on täysin häipynyt, ehkä se vaatii lisää ajoa kaatosateessa. Nyt kun aurinko paistaa niin ajo jokatapauksessa jatkuu....

Loistava tuo vikakoodi-PDF, kiitos siitä. Sytytyshäiriöitä pitää siis tulla 2 reissulla (ilmeisesti peräkkäisillä) ennenkuin MIL syttyy. Nyt 5 kpl noin 50 km reissua siis ajettu.
XKR '01, VS1400 '92, shitloads of Toyotas
Vastaa Viestiin