Tietoja kaivataan XJ8 mallivuodet 1997-2003

Yleinen Jaguar-keskustelu
Bobcat
Viestit: 2
Liittynyt: Ti Tammi 03, 2006 3:01 pm

Tietoja kaivataan XJ8 mallivuodet 1997-2003

Viesti Kirjoittaja Bobcat »

Nyt tarvittaisiin tietoa em. autosta.

1. Ovatko ajo-ominaisuudet riittävät Suomen olosuhteisiin (myös talvella)? Kulkeeko suoraan, vai onko jenkkimäinen lellukka?

2. Mitä eroa on Sovereign ja Executive varustelussa?

3. Ovatko kaikki käytetyt (Saksassa) jo raatoja, vai onko Jaguarien laatu parantunut sitten menneiden aikojen?

4. Riittääkö lämpö Suomen talveen

5. Kannattaako yleensä edes ajella talvella?(takaveto + kulutus)

6. Toimiiko huolto Suomessa?

7. Ovatko varaosat käsittämättömän kalliita?

8. Onko herkkä ruostumaan?

9. Onko merkittäviä teknisiä tms. eroja mallivuosien 1997-2003 välillä?
Tietenkin, mitä uudempi sen paremmin tod. näk. säilynyt, mutta esim. Saksasta tuodessa menee niitä veroja niin pirusti :evil:

10. Ja lopuksi, miksi joidenkin maski on musta, toisten krominen?? :P

Täytyy kysellä tyhmiä, koska ei ole ollut paljon mahdollisuuksia koeajoihin eikä paljon muutakaan kontaktia kyseisiin kulkupeleihin :)
Avatar
stefanantinaho
Viestit: 793
Liittynyt: Pe Joulu 24, 2004 6:40 pm
Paikkakunta: Parainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja stefanantinaho »

Muutamiin kohtiin voin antaa lisävalaistusta:

1: aivan vuorenvarmasti parasta mitä voit kuvitella!

2: Sovereign on huippuvarusteltu, executive erittäin hyvin varusteltu mutta perusvarusteisenä muutamia mukavuusjuttuja saattaa puuttua, kuten esim speed control. Sitten löytyy vielä S varustelutaso joka on lähes Sove, sen lisäksi tiukennettu alusta. Sisältä tumma 'puutavara', lähes musta grafiitinharmaasäveytetty, ei siis se normaali pähkinäpuunvärinen. On kuitenkin huomioitava että näissä autoissa alemmissakin malleissa varustelu vaihtelee huomattavasti ensiomistajan mieltymysten mukaisesti. Eli: definioi toivotun varustelutasosi, ja etsi siihen sopiva auto. Yleiskunto on kuitenkin varustelutasoa huomattavasti järkevämpi valintakriteeri - varusteet ovat KAIKISSA Jaguareissa erittäin hyvät!

3: Saksan autroista en tiedä, nämä ovat sen verran uusi että monet niistä saattavat olla vielä varsin hyvin huollettuja. Todettakoon yleisesti ottaen, että Jaguaarin laatu teki aimo harppauksen ylöspäin - ohitti nuo tunnnnetut saksalaiset laatuikonin 'mennen tullen' vuodesta -93, eli: no problem! Jaguar on nykymuodoissaan ERITTÄIN korkealaatuinen, ja pitkäikäinen auto - toki sekin kuluu.

5: Talviajo on makuuasia: turvallisuus ei ole ongelma. Näissä on usein luistonesto, aina ABS, ja muutenkin erittäin hyvin viritetty alusta yhdistettynä pitkään ja kohtalaisen painavaan autoon, joka selkeästi rauhoittaa käytöstä liukkaallakin. Kulutus on tietenkin mitä on, V8:sta 3.2 pidetään hieman säästeliäämpänä kuin 4 litraista yleensä - ja v( 3.2:sa tehojakin on ihan kiitettävästi - suurin piirtein samanverran kuin 4.0 kuutosessa.

6: Yleisesti ottaen Jaguar on huollon suhteen kuin mikä tahansa auto - hieman isompi vaan! Joissakin paikoissa huolto on moitteeton, toisissa ei. katsele vanhoja threadejä tälää sivustolla. Yleisesto ottaen voi kai todeta, että kyllä 'modernien' huoltoo toimii ja pelaa tässäkin maassa (eihän Jagge mikään tavaton auto meilläkään ole...). Todettakoon samaan hengenvetoon että X-308 on ensimmäinen Jagge josta ollaan yleisesti sitä mieltä että harrastajan rooli lähinnä rajoittuu ajonautintoon - X-300:a vielä harrastajamekaanikko pystyy ymmärtämään!

7: Tou on kohta johon en osaa ottaa kantaa. Maahantuojalla on kalliit osat - vissiin joka merkissä. Toisaalta Englannissa toimii jo näidenkin autojen purkutoimintaa - ja siellähän materiaalia löytyy. Toisaalta kokemukseni mukaan uudetkin alkuperäisosat hieman vanhempiin malleihin (XJ40 ja X-300) ovat siellä varsin kohtuullisia hinnoiltaan.

8: Jaguar ei todellakaan ole -93 jälkeen edes taipuvainen ruostumaan, 308:ssa takalokasuokien kaarissa SAATTAA löytyä ruostetta heikosti hoidetussa yksilössä, mutta ongelmakohtia ei oikeastaan ole.

9: Nikasil-ongelma saattaa olla vuosimalleissa -97--99. Nikasil on aine josta tehtiin sylinterien vuoraus. Tämä reagoi bensiinin riken kanssa, ja tuhosi monta näitä aikaisia V8:sia. Erityisesti tämä näyttäisi olevan yhteydessä lyhyitä matkoja ajettuihin autoihin, ja useat/useimmat näiden vuosimallien autot ovat tämän suhteen ongelmavapaita. Jaguar vaihtoi takuuna näitä koneitä vielä muutamaan vuoteen sitten, ja mikäli tällaista katselee pitää ensinnäkin todeta, onko autossa vaihtomoottori. Jos on ja kone on Jaguarin vaihtama = no problem. Jos ei ole, ohivirtausmittaus paljastaa koneen kunnon!

Toinen koneominaisuus joka useaan otteeseen on paranneltu on nokkaakselien veto/kiristinsysteemit - niiden korjaus on tuhottoman kallista, mutta nykyisin korjataan ainaa viimeisen revision mukaisilla osilla, jolla pitäisi jo olla aika idioottivarma tulos saavutettavissa. Systeemit ovat siis vaihtokelpoisia uudempaan.

10: Soven maski on kromattu, kuten Executive, kun taas Sporttimallit S ja XJR ovat korinväriset. Myös ovien ikkunoiden 'listat' eroavat, Sovessa kromia. Tai oikeastaan ei kromia vaan RST.

Eli: toivotan onnea autoetsintään ja hankintaan. On upea, erittäin hyvä ja vieläpä yksilöllinen luksusauto, jolla ajele satoja tuhansia kilometrejä ongelmitta!
Stefan

Jaguar XJ6 3.0 V6 BRG/Ivory
Volvo V70 2.0D
MG ZT-T
ex: Jaguar X-type 2.0D Estate, Volvo V50 1.6D, XJS V12HE, Daimler Six, DD6, 4.0 S, 4.0 Sovereign, XJR 4.0 SC man, DD6 LWB, Jaguar XJ8 3.2 S...
Bobcat
Viestit: 2
Liittynyt: Ti Tammi 03, 2006 3:01 pm

Kiitos...

Viesti Kirjoittaja Bobcat »

...nopeasta ja asiantuntevasta vastauksesta :D
Vastatuuli
Viestit: 132
Liittynyt: Su Joulu 26, 2004 5:09 pm
Paikkakunta: Mikkeli

Saksan auto!

Viesti Kirjoittaja Vastatuuli »

Hei!
Minulla on XJ40 -94 ja en kyllä sanoisi sitä "raadoksi" vaikka se on Saksan tuontia.
Ruosteettomuutta on jopa kehuttu ja se oli asiantuntijan lausunto!

Saksassa valikoima on suuri ja siksi jokunen susikin saattaa löytyä. Toisaalta Suomessa ei ole valmistettu yhtään Jaguaria, joten en käyttäisi sanaa "Suomiauto".

Verotus on Jaguarin kohdalla "Tsaristista" - joka ostaa Jaguarin on rikas ja häntä voi verottaa rutkasti. Laskin asiaa omalta osaltani ja katson kunnon huomioiden vieläkin voittaneeni asiassa. Valitus on käsittelyssä ja katsotaan mitä tapahtuu!

Kaikki autoasiat ovat mielipidekysymyksiä, jotain faktojakin on uskottava.
Jaguar Xj40 4.0S -94
Bollinger
Viestit: 43
Liittynyt: Ti Marras 16, 2004 10:16 am
Paikkakunta: Tallinna

XJ8 mielipide

Viesti Kirjoittaja Bollinger »

Jep, asiaa puhuu Stefan (taaskin).

Omista talviajokokemuksista XJ8lla niinpaljon että ainakin -00 oli luistonesto, joka kyllä pelasti monet kerrat pulasta (liikkeellelähtö, perän karkailu, nastojen pysyvyys...)

Useinhan Jaguarin talviominaisuuksia vähän epäillään (jostain kumman syystä esim.Seatin ko.ominaisuuksista ei kai juurikaan keskustella *wirn*) mutta omat kokemukseni ovat siis oikein myönteisiä.

Jos jotain Saksan vehjettä mielit, niin tarkista että autossa on istuinlämmittimet ja ajovalonpesurit. Valot nyt eivät ole supertasoiset, eivätkä sitä ainakaan likaisena. Lämpö riittää mainiosti, huiput luokkaa 31 astetta ja automaatti jakaa sen vielä miellyttävästi.

Paras näkemäni/kokemani talvivaruste onkin juuri Jaguarissa: lämmitettävä tuulilasi - aivan ykköstyökalu syys/talvioloihin!

Kulutus on aina suhteellinen kysymys, sillä kyllä se näissä(kin) vehkeissä on paljon kuljettajan asenteesta kiinni. Kesäoloissa neljälitraisella kasilla huristeli maantiellä 9,5-10,5 pintaan, kaupungissa sitten luokkaa 17-18.
Talvella ehkä 1-2 litraa enemmän, välillä kun tuli ihan pakosta kytkettyä Traction Control pois päältä :lol:

Jenkkilullaa ei Kissasta saa tekemälläkään, ajettavuus ja käsittely mielestäni oikein hyvät - jopa kaupunkioloissa.

Happy hunting! 8)
XJR-05,
edellinen XJ8 Executive-00
Vastaa Viestiin