Tulevia klassikkoja - hyvä arvonnousu?

Yleinen Jaguar-keskustelu
mikki
Viestit: 982
Liittynyt: Ti Huhti 21, 2009 4:24 pm
Paikkakunta: Helsinki / Espoo
Viesti:

Tulevia klassikkoja - hyvä arvonnousu?

Viesti Kirjoittaja mikki »

Tsau kesälomalta!
Mielenkiintoisia, oma ikisuosikkini Alfan GTV ja Jagge XJR mainittu myös.....

Klassikkoautojen arvon nousu Ruotsissa enteilee myös samanlaista kehitystä Suomessa. Kuvassa Volvo 164. (VOLVO)
Aftonbladetin autospesialisti Staffan Borg on listannut kymmenen automallia, joiden arvo nousee tulevaisuudessa pilviin. Kyseiset autot ovat vielä tänä päivänä kohtuuhintaisia, mutta kymmenen vuoden päästä niillä voi tehdä suuren tilin.

Viime vuosina 1980-luvun ja 1990-luvun alun kulttiautojen arvo on selvästi noussut. Perinteisestä Toyotasta tuskin maksetaan tulevaisuudessakaan suuria summia, mutta aikakautensa klassikoksi muodostuneiden menopelien arvo nousee.

Borg kertoo, että muutama vuosi sitten 1990-luvun legendaarisista automalleista, kuten Porche 911 ja Ferrari 355 maksettiin Ruotsissa 300 000 kruunua eli noin 31 500 euroa. Nyt niistä maksetaan yli 500 000 kruunua eli yli 20 000 euroa enemmän.

Klassikkoautojen arvon nousu Ruotsissa enteilee myös samanlaista kehitystä Suomessa. Esimerkiksi Volvo 164 -mallista pyydetään Nettiauto.comissa 8 000 euroa.

Jos autotallistasi löytyy joku näistä legendoista, sen myymistä kannattaa vielä harkita. Tai jos löydät edullisesti klassikkoauton, se kannattaa nyt ostaa. Muutaman vuoden päästä autosta voi saada tuplahinnan.

1. Alfa Romeo GTV

2. Citroen CX GTI

3. Fiat X1 / 9

4. Jaguar XJR

5. Peugeot 205 GTI

6. Range Rover

7. Saab 99 Turbo

8. Triumph Spitfire

9. Volvo 164

10. VW Golf GTI

LÄHDE: Aftonbladet
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2061
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tulevia klassikkoja - hyvä arvonnousu?

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

Moi,

Joo, mielenkiintoista aina, mutta toki puhdasta spekulointia, ennustaminen on yhtä helppoa kuin pörssikurssien, muuttujia on monta.

Itse en oikein jaksa uskoa CX tai 205 GTi:stä pahemmin, eikä ne 164 tai 99 Turbonkaan hinnat nouse "pilviin", ellei sitten jonkun mielestä pilvi ala jo kymppitonnista! :D

Jos olisi viitsinyt laittaa (kuten eräs klubitoveri) parisataa tuhatta euroa 6-10 vuotta sitten vaikka ihan tuikitavalliseen Series 2 Ferrari 250 GT Pininfarina Cabriolettiin, olisi siitä nyt viime tai tänä vuonna voinut saada kaksi miljoonaa euroa enemmän. Mutta eihän kaikkien pilvien tarvitse olla niin korkealla.

Minullakin oli "R-kuume" joskus muutama vuosi sitten, mutta se meni ohi. Olen jonkin verran ajellut Jenkeissä vm. 2004 X350 XJR:llä ja todennut, että vaikka se on kivaa, niin kuitenkin tykkään enemmän meidän X308 3.2L lyhytiskuisesta vaparista, se on jotenkin kierrosherkempi ja teho tulee pehmeämmin silloin kun sitä tarvitsee.

Yleensähän Pohjoismaissa on tapana, että nämä mielipiteet perustuvat vain ja ainostaan mielikuviin ja kuultuun ja luettuun tietoon, ei omiin kokemuksiin. Olen ollut monta kertaa auttamassa kohtalotoveria autonostossa ja ollut hämmästynyt siitä, etteivät kaikki edes halua koeajaa autoa. Niissä on meinaan aivan valtavia eroja. Eli siinä mielessä siteeratakseni suosikki-autokauppiastani, Swiss Tony:a: "it's not cars we are selling, it's dreams!" ;)

-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
60seconds
Viestit: 51
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2014 8:40 pm

Re: Tulevia klassikkoja - hyvä arvonnousu?

Viesti Kirjoittaja 60seconds »

tuohon listaan varmaan olisi lisättävääkin, lähinnä ajatellen meidän suomessa asujien osalta, missä nämäkin ovat 5-10 vuoden päästä?

Audi V8, ei taida koskaan liiaksi ainakaan täällä pohjolassa liikuskellut
jokainen varmasti muistaa perinteisen laatikkomallin chevy vanin, milloin viimeksi näit sellaisenkin joka ei ollut kuin pommin jäljiltä?
Jaguar x300, viimenen "perinteinen" jaguar, suora kutonen ja kauniin klassiset muodot

tuossa muutamia äkki istumalta mieleen tulleita klassikkoja
X300 XJ6 4.0 Sovereign
JPE
Viestit: 173
Liittynyt: Ma Elo 11, 2014 1:58 am
Paikkakunta: Espoo

Re: Tulevia klassikkoja - hyvä arvonnousu?

Viesti Kirjoittaja JPE »

jakuvaari kirjoitti:Moi,

Joo, mielenkiintoista aina, mutta toki puhdasta spekulointia, ennustaminen on yhtä helppoa kuin pörssikurssien, muuttujia on monta.

Itse en oikein jaksa uskoa CX tai 205 GTi:stä pahemmin, eikä ne 164 tai 99 Turbonkaan hinnat nouse "pilviin", ellei sitten jonkun mielestä pilvi ala jo kymppitonnista! :D
Pilviin tuskin nousevat, mutta alkuperäis/ huippukunnossa olevat Pösö 205 GTI:t ovat jo nyt sellaisia kymppitonnin autoja maailmalla. Kyllä arvo tuollaisilla on nouseva, vaikka nyt tuskin E-Typen tai Fastback Mustangin hintoja koskaan kolkutellaan. Olihan tuo legendaarinen ralliauto. Ja auto, joka käytännössä pelasti Peugeotin konkurssilta. Ari Vatanen ei turhaan ole Ranskassa kansallissankari. ;)

Kaikenlaisia katiskoja tietysti saa halvemmalla, mutta erinomaiset kasariyksilöt ovat kiven alla merkistä riippumatta. Tuon ajan autoja ruoste raiskasi vielä rajusti.
X-Type 2.5 AWD Topaz Gold
Avatar
Juhis.
Viestit: 13
Liittynyt: Ma Kesä 08, 2015 6:24 pm
Paikkakunta: Kouvola

Re: Tulevia klassikkoja - hyvä arvonnousu?

Viesti Kirjoittaja Juhis. »

Tulevat klassikot on aina mielenkiintoinen spekuloinnin aihe etenkin näin kahvikupin takaa jutellessa pimenevien syysiltojen ratoksi. :D
60seconds kirjoitti:Audi V8, ei taida koskaan liiaksi ainakaan täällä pohjolassa liikuskellut
Jaguar x300, viimenen "perinteinen" jaguar, suora kutonen ja kauniin klassiset muodot
Audi V8 on edelleen hieno auto, mutta luultavasti sen tulemisessa suurten harrastajajoukkojen haluamaksi harrasteautoksi (=klassikoksi) on sama haaste kun sitä seuranneissa A8-malleissa. Ylläpitokulut, ellei esim. itse halua käydä jakopäänhihnaa vaihtamaan. 90-luvun lopun A8:ssa luokkaa 1,5k euroa. Mielummin moni tämän luokan autoista ehkä ottaa sen huolettomamman X300:n. :P

Äkkiseltään arvauksiksi tähän kategoriaan heitäisin 80/90-luvun autoista: BMW e34 M5, Mazda MX-5 Miata, BMW Z3 (6-koneiset), Nissan Skyline, ehkä ensimmäisen korimallin Audi TT, VW Corrado ja Golf Mk2 Gti (hyvät ykköskoppaiset taitaa olla jo aika kalliita). Edellämainittuja taitaa kuitenkin vielä saada kohtuuedullisesti jopa Suomesta. Toissakesänä tuli käytyä Münchenin lähellä harrasteajoneuvotapahtumassa, oli ilahduttavaa nähdä niinkin paljon hyväkuntoisia vehkeitä joista valtaosa ei ollut mitään erikoismalleja vaan ihan ns. perusmalleja. Arvatenkin valtaosa autoista oli Saksalaisia, paljon W126/C126 ja C107/R107 Mersuja ja myös Asconoita, Taunuksia ja erimallisia Volkkareita. Tuntuu että Suomessa nämä perusmallit eivät niin klassikkostatukseen pääse. Tai kääntäen ajatellen, Keski-Euroopassa erikoismallit alkavat olla jo astetta kovemmissa hinnoissa niin nämä perusmallitkin alkavat kelvata harrasteen kohteiksi. :)
Harrasteena Jaguar XJ6 1996 ja muutama muunmerkkinen..
JPE
Viestit: 173
Liittynyt: Ma Elo 11, 2014 1:58 am
Paikkakunta: Espoo

Re: Tulevia klassikkoja - hyvä arvonnousu?

Viesti Kirjoittaja JPE »

Volvo 780 voisi olla tulevaisuudessa arvokas. Noita ei paljon tehty (eikä myyty).

Samoin BMW 6-sarja ja Mersun SEC. Noita on tosin vaikeaa löytää alkuperäiskunnossa ruosteen ja keravalaisten amisviiksien tuplaputki-spoileriviritelmien jäljiltä.

BMW 8-sarja voisi myös nostaa arvoaan. Hieno auto, vaikken nyt niin Bemareista perustakaan.
X-Type 2.5 AWD Topaz Gold
galaxie61
Viestit: 340
Liittynyt: Su Elo 21, 2011 3:02 am
Paikkakunta: huitsin nevada

Re: Tulevia klassikkoja - hyvä arvonnousu?

Viesti Kirjoittaja galaxie61 »

"Volvo 780 voisi olla tulevaisuudessa arvokas"
On jo ainakin minun mielestä.
http://www.nettiauto.com/volvo/780/6498357
xjr -99
galaxie -61
PetriSeppo
Viestit: 13
Liittynyt: Ke Marras 20, 2013 11:49 am
Paikkakunta: Hagalund|Drumsö|Tavastehus

Re: Tulevia klassikkoja - hyvä arvonnousu?

Viesti Kirjoittaja PetriSeppo »

Audi V8 on edelleen hieno auto, mutta luultavasti sen tulemisessa suurten harrastajajoukkojen haluamaksi harrasteautoksi (=klassikoksi) on sama haaste kun sitä seuranneissa A8-malleissa. Ylläpitokulut, ellei esim. itse halua käydä jakopäänhihnaa vaihtamaan. 90-luvun lopun A8:ssa luokkaa 1,5k euroa. Mielummin moni tämän luokan autoista ehkä ottaa sen huolettomamman X300:n. :P

Äkkiseltään arvauksiksi tähän kategoriaan heitäisin 80/90-luvun autoista: BMW e34 M5, Mazda MX-5 Miata, BMW Z3 (6-koneiset), Nissan Skyline, ehkä ensimmäisen korimallin Audi TT, VW Corrado ja Golf Mk2 Gti (hyvät ykköskoppaiset taitaa olla jo aika kalliita). Edellämainittuja taitaa kuitenkin vielä saada kohtuuedullisesti jopa Suomesta. Toissakesänä tuli käytyä Münchenin lähellä harrasteajoneuvotapahtumassa, oli ilahduttavaa nähdä niinkin paljon hyväkuntoisia vehkeitä joista valtaosa ei ollut mitään erikoismalleja vaan ihan ns. perusmalleja. Arvatenkin valtaosa autoista oli Saksalaisia, paljon W126/C126 ja C107/R107 Mersuja ja myös Asconoita, Taunuksia ja erimallisia Volkkareita. Tuntuu että Suomessa nämä perusmallit eivät niin klassikkostatukseen pääse. Tai kääntäen ajatellen, Keski-Euroopassa erikoismallit alkavat olla jo astetta kovemmissa hinnoissa niin nämä perusmallitkin alkavat kelvata harrasteen kohteiksi.


Itse en ole koskaan ostanut autoja sijoitusmielessä, myydä en myöskään ole osannut. enkä oikeastaan aiemmin ole ajatellut myyntiarvojakaan.
A8-malleissa. Ylläpitokulut, ellei esim. itse halua käydä jakopäänhihnaa vaihtamaan. 90-luvun lopun A8:ssa luokkaa 1,5k euroa. Mielummin moni tämän luokan autoista ehkä ottaa sen huolettomamman X300:n.
Kumpaakaan edellisistä en pidä kalliina ylläpitokuluiltaan jos ajaa paljon. Auto on kallis jos se hajoaa. Jos se toimii, se on halpa pitää, kun ei tarvitse vaihtaa. Nämä molemmat ovat hyviä kilometrisyöppöjä mielestäni. Hullua, että halvin auto elämässäni ajaa paljon on ollut 928: ostin 1990 Itävallasta ja pitkälti yli 600tkm siihen on tullut ajettua ja paljon aikas kovaakin. Se kun ei vaan ole hajonnut. Kalleimpia ovat olleet autot, joihin samat osat on pitänyt ostaa uudestaan joka vuosi.

Mutta kumma kyllä, että 90-luvulla eräät ostamat autot tallissani alkavat saada palstatilaa tänään eri autolehdissä? Mene ja tiedä.
Varsinkin 70-luvulla valmistetut ja jotkut 80-luvulla valmistetuistakin...
Sen verran jo kävi mielessä viime vuonna kun eräällä -77 'rsrähtävällä' 911sellani vanhaa Ringiä Adenaussa taas kerran ajelin (ties kuinka mones kerta 1990 alkaneilla seikkailuillani vihreään helvettiin) suht rivakasti 991 GT3 RS ien kanssa tasatahtia (jonkin verran alle 8min BTG kierroksia TF:llä), ja varikolla tuli vauraan oloinen henkilö tarjoamaan autostani ostoa minulle ihan kohtuu rahalla (totesin, että samalla rahalla ostaisi kivasti tuoreemman 997 GT3 RS:n Saksassa), että pitäisikö ostaa halvempia ratarässejä huviratatyöntöön... Kun en oikeastaan ollut pitänyt tätä tai eräitä muitakaan huviratailuissa käyttämiä autojani ns. arvokkaina: kunhan nyt ovat vanhoja pulttikasoja, joita olen rakennellut (yleensä rajummaksi kun osat kuluvat) ja kunnostellut ja ylläpitänyt...
Ja tänä kesänä törmäsin samaan mielestäni jopa kohtuuhintaiseen ostotarjousilmiöön hauskana, mutta suhteellisen arvottomana pitämälläni 1994 hankkimallani XJSC:llä, samoin 1990 hankkimastani 928sista olen saanut tarjouksia, vaikka ei ole myynnissä. Vanhasta S8 sistani nurkissa kukaan ei ole tarjonnut mitään, eikä arki-X300sestakaan, eikä kuvankauniista (ensimmäisen korimallin)TTstäkään, joten voipi olla vielä hetki, ennenkuin 90-luvun autoissa olisi jotain kovin arvokasta...

Tuossa Aftonbladetin listassa on tavallaan juonta: jos on vähänkään poikkeava ja vähäisissä sarjoissa valmistettu auto, sillä saattaa olla jotain jännää arvonnousua tulevaisuudessa.

Zuffenhausen x5 | Ingolstadt x3 | Coventry x2 | Maranello x2 | Bologna x1 | Böblingen x1 | Wolfsburg x1

PCF-170|PRCF-14|FJDC-486
http://www.dpi-u2.com | http://www.gtracer.fi
Vastaa Viestiin