XK8:sta käyttöautoksi?

Yleinen Jaguar-keskustelu
Jani
Viestit: 2
Liittynyt: Ke Tammi 18, 2006 10:13 am
Paikkakunta: Helsinki

XK8:sta käyttöautoksi?

Viesti Kirjoittaja Jani »

Suomi24:n jo kirjoittelinkin ja sieltä tänne ohjattiin...

Tilanne on siis se, että autojen muotoilu ei noin yleisesti miellytä kummemmin. Minusta on käsittämätöntä miksei autoista tehdä kauniimpia. Urheiluautoissa ja joissain pikkusporteissakin on "ihan hienoja", mutta monasti muotoilu on lähinnä "tekninen" ja lopulta aika tylsä.
Yksi päivä sitten kadun varressa oli parkissa aivan upea Jaguar XK8 ja kas, siinä oli auto joka suorastaan sulatti silmät :)
No, heti arvelin että tuossa on nyt niin sikamaisen kallis luomus, ettei moiseen ole tavallisella palkansaajalla varaa. Piipahdin kuitenkin nettiin katsomaan ja kas kas, vanhempia autoja alkaisi saada jo jollain lailla säädyllisellä hinnalla etenkin saksasta.

Sitten itse asiaan. Entäs jos nyt tuommoisen lähes 10 vuotiaan XK8:n hankkisi niin olisiko se siitä eteenpäin sitten jatkuvaa rahanmenoa? Samoin ei oikein innostaisi pitää montaakaan autoa, joten soveltuisiko tuommoinen tavalliseen arkiajoon/ainoaksi autoksi? Entä talvella?
Miten noin yleensä Jaguarin huollot ja varaosat - saatavuus/hinta?
Mursu
Viestit: 307
Liittynyt: Ti Marras 16, 2004 3:34 pm
Paikkakunta: Kantvik

Urheiluauto käyttöautona

Viesti Kirjoittaja Mursu »

No minulla on nyt jo 14 vuotta vanha XJS käyttöautona. Varaosia saa, ylläpito on juuri niin kallista, kuin voi odottaakin, ei kuitenkaan liian kallista. Talvella lähtee käyntiin ja pysyy tiellä. En millään usko, että Jaguar olisi tehnyt huonompia autoja, kun kehitys on mennyt eteenpäin. Eli siitä vain omaa XK:ta hankkimaan!

Minunkin silmäni sulivat aikanaan, kun näin parkissa XJS:n joskus 90-luvun lopulla...
Avatar
stefanantinaho
Viestit: 793
Liittynyt: Pe Joulu 24, 2004 6:40 pm
Paikkakunta: Parainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja stefanantinaho »

XK8:ssa on erittäin kestävä Jaguarin V8. Kone on erittäin taitavasti suunniteltu, joskin siinä on muutamia 'lastentauteja' ollut -90-luvun loppuvuosin asti: harmittava on nokkaketjuston kiristimen alkuversoitiden heikkolaatuisuus - ja erittäin kallis vaihto. Toisaalta, kaikki versiot ovat vaihtokelpoisia keskenään, ja Jaguar on takuulla aina vaihtanut viimeiseen evoluution asteeseen.

Toinen on tietenkin tuo Nikasil-ongelma, joka kuitenkin näyttää rasittavan etenkin vähänajettuja autoja - tuskin meilläpäin ongelmana. Englannissa jossa jo naapurikaupungissa käyminen autolla on outoa, ja 500 km ajomatkasta puhutaan jo suurena jopa elämää suurempana tapahtumana (!), noita ongelmia on ollut. Kyseessähän on sylinterivuoret jotka valmistettiin Nikasil-nimisestä seoksesta. Tämä reagoi bensiinin riken kanssa, ja ilmeisesti syövyttää Nikasilia.

Tämä kohdistuu kylmään koneeseen, ja alkuvuoien kaseista voikin sanoa että mitä enemmän ajettu auto, sen parempi!!!! Ongelman korjaus on aina ja ainoastaan koneen vaihto. Jaguar on takuulla vaihtanut Nikasilongelmaisia kaseja aina muutamaan vuoteen sitten saakka. Yleinen näkemys on, että mikäli Jaguar on vaihtanut moottorin, ninn auto on turvallinen ostos. Muuten XK on varmasti mitä mahtavin käyttöauto kelissä kuin kelissä - mikäli vaan suomalainen vaatimattomuus kestää jatkuvia katseita ja ihailua...
Stefan

Jaguar XJ6 3.0 V6 BRG/Ivory
Volvo V70 2.0D
MG ZT-T
ex: Jaguar X-type 2.0D Estate, Volvo V50 1.6D, XJS V12HE, Daimler Six, DD6, 4.0 S, 4.0 Sovereign, XJR 4.0 SC man, DD6 LWB, Jaguar XJ8 3.2 S...
Avatar
Fendari
Viestit: 3
Liittynyt: Ti Loka 25, 2005 5:46 pm
Paikkakunta: Zürich

Viesti Kirjoittaja Fendari »

Pohdiskelin itse samoja asioita alkusyksystä ennen avo-XKR:n ostoa ja onnekseni sain erinomaisen hyviä vinkkejä FJDC:n XK8/XKR merkkivastaavalta Lasse Schaumanilta. Eli käytännössä jos huolehdit auton asianmukaisesta huollosta, eikä perusautoa korkeammat kulutuslukemat ja vakuutusmaksut häiritse niin kaupoille vaan. Kovakattoisena XK on varmasti käypä talviauto.
Jani
Viestit: 2
Liittynyt: Ke Tammi 18, 2006 10:13 am
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Jani »

Kiitoksia vastauksista!
Sopivan yksilön etsintä alkaa...
ojala
Viestit: 63
Liittynyt: Su Joulu 19, 2004 3:37 pm
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja ojala »

Meillä on toisena autona XK8, vuosimallia 1997 ja kilometrit lähentelevät hiljalleen markkaa. En ole vielä keksinyt mitään syytä miksi joku uudempi auto olisi parempi käyttö- tai talviautona.

XK on tietysti lähinnä kahden hengen auto, taakse mahtuu lähinnä ostoskassi. Takaluukku on Jaguar-mittakaavassa kiitettävän tilava. Kesällä auto tietysti liikkuu kuten pitääkin, talvella kuin mikä tahansa muukin takavetoinen auto. Ainakin Etelä-Suomen vaihtelevassa talvikelissä nastarenkaat ovat hyödyksi, kitkoillakin pärjää. Lämmitettävä etulasi on talvella mukava varustus, ilmastointikin toimii erinomaisesti (ei liene brittiläinen osa ;-)

Esteettisessä mielessä on mukavaa jos perusvanteet ovat talvikäytössä ja kesäksi on näyttävämmät rengastukset. Auton muotoilu kun sallii isommatkin renkaat ja ulkonäkö vain paranee.

Meillä oli toisessa autossa aiemmin keski-Eurooppaan paremmin sopivat korkean suorituskyvyn talvirenkaat, jolloin XK:sta tuli talvikeleillä se ensisijainen valinta jos kelit olivat yhtään huonommat.
Vastaa Viestiin