Jaguar S-Type 2.7D ja peräkärry talvella

Yleinen Jaguar-keskustelu
Vemppu
Viestit: 205
Liittynyt: Ma Huhti 16, 2012 1:18 pm

Jaguar S-Type 2.7D ja peräkärry talvella

Viesti Kirjoittaja Vemppu »

Joo, luulen ettei se S-typen ominta aluetta ole, nimittäin toistatonnisen kelkkakärryn vetäminen talvella mutta...

Olen nyt kiskonut ripsakan tonnin punttia aiemmin Outback:illa ja nyt V70 AWD:llä ja molemmilla homma onnistunut hyvin (kuinkas muutenkaan kun joka nurkasta vetävät kuitenkin). Nyt kuitenkin S-Type on alkanut jossain määrin poltella käyttöautona mutta tuo talvikäyttö vetohommissa on kysymysmerkki eli olisiko ihan mahdoton ajatus vai onko kokemusperäisesti todettua tietoa että voisi onnistuakin.

Siispä : onko arvoisalle foorumiväelle kertynyt kokemuksia S-typellä kärryn vedosta talvella?

ps: eihän se kärry Jagen perässä mikään komistus ole, paremmin käy Volvon perään mutta se muu aika sitten olisi ehkä Jagella kivampaa :P

ps2: kyllähän joku neliveto xj on myös puhutteleva mutta hinnatkin on sitten vähän muissa sfääreissä joten ei taitu, ei mitenkään.
Tallissa: MB CLS 350 -05, Honda Vf750c Magna -94, Kawasaki EL250 -94, Peugeot 308 120 Vti Sport -08, Toyota Corolla Liftback 1.3 -89, Adria Izola 697 SL Renault Master 2.5 150Dci -08
Ode
Viestit: 471
Liittynyt: Su Helmi 24, 2013 10:13 pm
Paikkakunta: Porvoo

Re: Jaguar S-Type 2.7D ja peräkärry talvella

Viesti Kirjoittaja Ode »

Miksipä ei onnistuisi S-Typelläkin? Minulla ei ole S-Typessä koukkua, mutta edellisessä autossa oli ja tässä asiayhteydessä voi ihan hyvin verrata vaikka eri auto olikin kyseessä; mulkosilmä Scorpio.

Jos kärryn lastaa oikein ja saa sopivasti aisapainoa menee takavetoinen paremmin kuin etuvetoinen. Melko loogista, kuten sekin mitä käy jos aisa nostaa perää:) Ei ollut koskaan ongelmia kärryn kanssa talvellakaan.

Varmasti pärjää kunhan muistaa, ettei alla ole neliveto jos sellaiseen kerran on tottunut.

O
S-Type 4,2, 2004
Sierra STW A, 1991
Astro AWD 8h, 1997
s1jviita
Viestit: 352
Liittynyt: Ti Maalis 12, 2013 12:45 am
Paikkakunta: Tampere - Pori

Re: Jaguar S-Type 2.7D ja peräkärry talvella

Viesti Kirjoittaja s1jviita »

Kaippa tuo Jagge nyt Volvon veroinen on kun niissä tuo "neliveto" on lähinnä vitsi. Lastaus ennemmin hieman etupainotteisesti niin saa pitoa mukavasti. Tyhjänä S-type on talvella olematon liikkuja.
Tesla Model S P85D Ludicrous -15| Jaguar F-Pace 3.0D -17
Ex:Jaguar XF 3.0D FL -12 (402hv ja 820Nm), Jaguar S-type Excl Sport 2.7D -08
Autojen ohjelmointeja ja vikadiagnostiikkaa
http://www.lisäätehoa.fi
P. 044-5867096
kom4
Viestit: 109
Liittynyt: Ti Helmi 10, 2015 6:21 pm
Paikkakunta: Pori

Re: Jaguar S-Type 2.7D ja peräkärry talvella

Viesti Kirjoittaja kom4 »

Eiköhän toi S-Typekin toimi veturina. Karavaanialueella aika paljon X-S-Typeä näkyy vetureina ja tyytyväisille ovat vaikuttaneet kun on käynyt jutulla. Tänään tuli Kuopioon ajellessa bongasin taas asuntovaunun S-Typen perässä ja takaisinpäin ajellessa bongasin kärryn S-Typen perästä.

Itse kyllä lastaisisin normaalisti kärrin. Takavedolla tullut jonkinverran vedettyä kärriä talvellakin ja ajo-ominaisuuksien takia lastaillut vaunun renkaille painon. Esim asuntovaunu on aika kettumainen vedettävänä jos on yhtään liikaa aisapainoa tai peräpainoa. Rupeaa 80km/h vauhdissa nopeasti hötkyilemään ja vatkaamaan jos on väärin lastattu. Oli veturi neliveto, takaveto tai etuveto.
S-Type R, Sierra v8, Ranger
Vemppu
Viestit: 205
Liittynyt: Ma Huhti 16, 2012 1:18 pm

Re: Jaguar S-Type 2.7D ja peräkärry talvella

Viesti Kirjoittaja Vemppu »

Kiitokset kommenteista!

Ei tullut S-typeä pihaan vaan xc70 valikoitui olipa neliveto vitsi tahi ei :-D Outbackki opetti pikkasen isomman maavaran edut aika tehokkaasti kolmen vuoden aikana 8)

Vakavammin: tuohon nelivedon vitsikkyyteen on "pakko" kommentoida sen verran että Subaru Outback:in jälkeen (manuaali diesel) oletin että Volvon gen3 esipaineistettu Haldex olisi vitsi tai mäkilähtöavustin eli mitään tekemätön, eturenkailla sutiva kikkeliskokkelis viritelmä.

Metsään menin olettamuksellani > Volga v70 awd suoritui mm. kärrin vedosta ihan ongelmitta ja mm. luistonesto/ajonvakautus sekä ns. sähköiset lukot (jarruilla sutimisen estäminen) toimii Volgassa paremmin. Ajonvakautuksen toiminnassa erittäin suuri ero 2006 vuotisen Volvon eduksi vs. 2011 Subaru. Subarun ajonvakautus "hakkasi käsille" tosi herkästi mutta Volvon sallii luistoja ja ns. urheilullista etenemistä huomattavasti enemmän.

Ainoa missä selvän eron huomasin Subarun eduksi oli maantienopeudessa sohjovallin tms ylitys jossa Subaru meni vakaammin. Osaltaan varmaan erilaisen nelivetonsa vuoksi ja osaltaan jämäkämmän alustansa vuoksi. Volvon alusta on aika mukavuuspainotteinen ja sen varsinkin kärrin kanssa kyllä aisti. En tiedä miksi jotkut karavaanarit pitää Volvoa ylivoimaisena veturina mutta normi v70 ei mikään maailmanennätysvetoauto kyllä ole vaikka silläkin hommansa hoitaa.

Esipaineistettu Haldex ei tuntunut jäävän paikalleen sutimaan ja jos esim. hiekalla antaa Volgalle ronttosta, lentää sepeliä joka nurkasta käytännössä heti eikä esim. etupään sutaisua ole samalla tavalla kuin ihan vanhoissa viskooissa tai esipaineistamattomissa Haldex:eissa. Lisäksi sitten kun kunnolla polkee, on ainakin tuo millä minä ajelin reilut pari vuotta, takapainotteisempi kuin Subaru ja esim. sladittelut takavetotyyliin sillä tuntui onnistuvan. Osin ehkä sallivamman "ajoneston" ansiosta :-D

Kulmavaihde/booriholkki yms jutut on sitten niitä mitkä tulee vastaan jos tulee mutta ne on sitten eri juttu.

Summa summarum: Subarun nelivedon maine ja gloria on imho niiltä ajoilta kun alennusvaihde ja oikeat lukot tuli niissä mukana. Nyt esim. vimppa outbackki on samalla tavalla sähkön vallan alle orjuutettu kuin huonommatkin eikä minusta enää samalla tavalla "ylivoimainen" kuin joskus on ollut.
---------------------------------
Lastauksesta komppaan kom4:sta. Kärri lastataan niin että se on turvallinen vetää ja sitä vedetään sellaisella millä sitä sitten voi vetää. Aisapainolla vetokyvyn hakeminen on kyllä tuttua (Cedric 280C Diesel ja Olds CC) mutta kyllä minä siitä lähden että kuormaus tehdään vedettävyyden ehdoilla, ei etenemiskyvyn vuoksi.
Tallissa: MB CLS 350 -05, Honda Vf750c Magna -94, Kawasaki EL250 -94, Peugeot 308 120 Vti Sport -08, Toyota Corolla Liftback 1.3 -89, Adria Izola 697 SL Renault Master 2.5 150Dci -08
Major
Viestit: 229
Liittynyt: Ke Maalis 02, 2005 10:07 am
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: Jaguar S-Type 2.7D ja peräkärry talvella

Viesti Kirjoittaja Major »

Kai S-typellä olisi kärryn veto onnistunut, tulipa viikon loppuna vastaan jopa kokispullo Corvette perässään traileri. Vaan nuo 4-vedot ovat siitä kummia että etenemiskyky riippuu enemmänkin lukituksista kuin toteuttamistavasta. Aikoinaan tuli vaihdettua Volvon "vitsi 4-veto" eli V70R AWD -97 joka oli viskokytkimellä, X-typeen jossa jatkuva 4-veto planeettavaihteistolla. Auto vaan sattui tulemaan siinä vaiheessa kun viskolukko jäi pois mutta ilman luistoestoa. Eli pahimmillaan tehot karkasivat yhdestä takapyörästä ja jäin talvella kerran kiinni autopesupaikan pieneen kynnykseen sieltä pois peruuttaessani. Samoin Volvoa edeltänyt A4 Quattro Torsenilla tahtoi hukata tehoja jos yksikin pyörä oli liukkaalla. Paras 4-veto mitä minulla on ollut oli ensimmäinen 4-vetoinen eli Sierra jossa oli viskolukot joka tasauspyörästöllä. Sillä mentiin eteenpäin niin kauan kunnes alle kertyi liikaa lunta ja yksikään pyörä ei enään ptänyt. Ja silloin oltiinkin aika tiukasti jumissa :) Subarusta kannatta huomioida se että automaattivaihteisena vetotapa on toteutettu sähköisellä lukituksella kuten Volvossa, manuaalivaihteiset ovat "aitoja" 4-vetoja keskitasauspyörästöineen.
I-Pace 2019
XJ Super V8 2004
EX X-type 3.0 Sport 2003
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jaguar S-Type 2.7D ja peräkärry talvella

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Moi !
Tuli nähtyä Porsche carrera 4 vetämässä kärryä kesällä. Aika irvokas näky kaikkiaan.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
Vastaa Viestiin