petrin kissatarhausta 2015 alkaen...

Yleinen Jaguar-keskustelu
PetriSeppo
Viestit: 13
Liittynyt: Ke Marras 20, 2013 11:49 am
Paikkakunta: Hagalund|Drumsö|Tavastehus

petrin kissatarhausta 2015 alkaen...

Viesti Kirjoittaja PetriSeppo »

Tervehdys palstalaisille. Täälläpä en ole kirjoitellut, jonkin verran lueskellut vuosien saatossa, 1994 kun ensimmäisen (edelleen yksi tallissa) Jaguarini (XJSC V12 1986) Kaliforniassa ostin silloiseksi käyttöautokseni ja taisi tulla paluumuuuttokontissa mukanakin 1996-7 aikoihin tänne. FJDC jäseneksi tuolloin liityin, tapahtumissa tuli käytyä ja olikohan 20v ja25v juhlatkin ohjelmassamme tuolloin. Onhan autokokoelmassa näitä kissoja aina ollut saksalaisten ja muunmaalaistenkin lisäksi. Porsche-osastolla on tullut oltua aktiivisempi 2004 jälkeen (sinne liityin 1990 kun ensimmäiseni niistä hankin, sekin tietty kokoelmassa) PRCF yms. toiminnassa ja pulttikasojeni rakentelusta ja ylläpidosta on tullut joskus jotain kirjoiteltua ¨petrin porsastarhausta...¨ (http://www.9xxfin.com/forum/viewtopic.php?f=17&t=5397) threadissa.
Ylläpidosta en sinänsä ole jaksanut luonnollisestikaan kirjoitella, mutta modifikaatioista ja ratailuista kylläkin. Jaguarit kun ovat olleet meillä vakio / alkuperäiskunnossaan, joten niistä ei sinänsä ole ollut mitään kommentoitavaa: huollettu on ja ajettu, aikas paljonkin.

Jonkin aikaa olen mielessäni haaveillut kokoelmiini Walkinshaw XJS V12 ratareplicaa, luonnollisesti tavoitteena historic-kisat, ja nyt näyttäisi siltä , että tallin rakennusosastolla olisi tilaa vielä yhdelle projektille, joten ajattelin, että tämä voisi olla hyvä syy aloittaa kissatarhausthread tännekin.

weblainaus:
Kuva

Näin yhden em. TWR XJS:sistä joku vuosi sitten ja sen soundit tekivät vaikutuksen.

Ja tällaisen löysin juutuubista:
https://www.youtube.com/watch?v=UhXLysNl-wE

Ajatuksena onkin kehitellä vinkeä hyvin kiertävä V12 manuaalilaatikolla todennäköisesti hyvinkin autenttiseen XJS TWR looker koriin.
Voisin tänne kirjoitella hankkeesta, mutta ehkä myös näistä muista kissoista tallissamme. Kun on kerran 40v juhlavuosi tulossa tällekin klubille :mrgreen: .
Viimeksi muokannut PetriSeppo, Ke Loka 14, 2015 5:22 pm. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Zuffenhausen x5 | Ingolstadt x3 | Coventry x2 | Maranello x2 | Bologna x1 | Böblingen x1 | Wolfsburg x1

PCF-170|PRCF-14|FJDC-486
http://www.dpi-u2.com | http://www.gtracer.fi
Kopi
Viestit: 1964
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: petrin kissatarhausta 2015 alkaen...

Viesti Kirjoittaja Kopi »

Joo, kiitos jo etukäteen, tarinat ovat tervetulleita.
Köpi
1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
https://kulusjarvi.eu/jagmk2.htm
PetriSeppo
Viestit: 13
Liittynyt: Ke Marras 20, 2013 11:49 am
Paikkakunta: Hagalund|Drumsö|Tavastehus

Re: petrin kissatarhausta 2015 alkaen...

Viesti Kirjoittaja PetriSeppo »

Tom Walkinshaw (TWR) rakensi käsittääkseni 7kpl Group A XJS kilpuria, joista 3 tehdaskilpureiksi. Kilpailukaudet XJS:lle sijoittuivat 80-luvun alkupuolelle. Kori tuon ajan Group A säännön mukaisesti tuli säilyttää vakiona, ilman levityksiä tai muita ilmanohjausapuja, puskureineen päivineen. Kilpailukunnossaan XJS oli edelleen kilpa-autoksi erittäin painava, mutta lopulta riittävän nopea mm. BMW 635 CSLia vastaan.

Haastavin paketti onkin kehitellä moottori jotensakin riittävän tehokkaaksi Group A sääntöihin sopivasti. Tämä ilmeisesti tarkoittanee läppärunkoihin ja perinteisiin moottoriratkaisuihin siirtymistä sekä kunnollista pakosarjaa. Käsittääkseni nokka-akselit olivat luonnollisesti TWR:n omat ja ilmeisesti kannetkin kokonaan erilaiset, koska HE kansi ainakaan ei ole ideaali tehon kasvattamismielessä, ilmeisesti tehtaan vanhempi flat kansi olisi jo lähtökohtana parempi. Ohessa kuva yhdestä TWR moottorista, jossa on ollut myös RAM air tyyppinen ilmaa ohjaava kaulus edestä imujen ympärille.

Kuva
Viimeksi muokannut PetriSeppo, To Loka 15, 2015 9:14 am. Yhteensä muokattu 3 kertaa.

Zuffenhausen x5 | Ingolstadt x3 | Coventry x2 | Maranello x2 | Bologna x1 | Böblingen x1 | Wolfsburg x1

PCF-170|PRCF-14|FJDC-486
http://www.dpi-u2.com | http://www.gtracer.fi
PetriSeppo
Viestit: 13
Liittynyt: Ke Marras 20, 2013 11:49 am
Paikkakunta: Hagalund|Drumsö|Tavastehus

Re: petrin kissatarhausta 2015 alkaen...

Viesti Kirjoittaja PetriSeppo »

Pakosarjat pitänee olla kokoavissa ryhmissä (2x3 to 2 to 1), versioita löysin nopeasti jokusen.

http://www.google.fi/url?sa=i&rct=j&q=& ... 1835212278

http://www.google.fi/url?sa=i&rct=j&q=& ... 1835212278

Tässä jälkimmäisessä linkissä näkyi olevan tarjolla flat kansikin, mutta täytyy nyt vielä tutustua tarkemmin, mitä siltä haluaa ja mikä sopii Group A sääntöön, ts. pitääkö kannen aihio olla tehtaan moottorista ja sitten modattu.

Pakosarjoissa laskeskelin, että ainakin dimensioihin mitoitustietona voinen käyttää 911sista oppimiani tietoja, onhan 1/2 V12sesta (5,3L) n.2,65L, joka boxereissa vertautuu 2,7 RS moottoreiden tilavuuteen. Luonnollisesti iskun pituus ja moni muu vaikuttaa pakopuoleen, joten eivät ole ihan suoraan verrannollisia. Mutta periaatteessa tämäntyyppinen ilmeisesti pitäisi pakosarjaratkaisun jossakin määrin olla.

Kuva

Zuffenhausen x5 | Ingolstadt x3 | Coventry x2 | Maranello x2 | Bologna x1 | Böblingen x1 | Wolfsburg x1

PCF-170|PRCF-14|FJDC-486
http://www.dpi-u2.com | http://www.gtracer.fi
PetriSeppo
Viestit: 13
Liittynyt: Ke Marras 20, 2013 11:49 am
Paikkakunta: Hagalund|Drumsö|Tavastehus

Re: petrin kissatarhausta 2015 alkaen...

Viesti Kirjoittaja PetriSeppo »

Aihioauto historic XJS kilpuriksi on vielä työn alla, joitakin olen käynyt katsomassa ja jokunen on kiikarissa.
Luonnollisesti mahdollisimman hyvää aihioautoa haen. Kilpuriin kuitenkin hukkaa autonhankinnan jälkeen jokusen kymmentä tuhatta euroa, on turha aloittaa kovasti takamatkalta, jos auto on liian huono koriltaan ja tekniikaltaan. Verhoiluilla ja muilla mukavuuksilla ei ole niin väliä.

Muutama asia on vielä päättämättä, joka on oikeastaan hieman hidastanut aihion hankintaa:
-lähteäkö tekemään oikealta ajettavaa, koska aidot TWR XJS:t oli kaikki luonnollisesti oikealta ajettavia. Itse en koe oikealta ajettavuutta ongelmana, suurin osa radoistakin on myötäpäivään joten painonjakauman kannalta (kuski minun tapauksessani optimistisestikin varusteineen n. 100kg) oikealla istuminen ei olisi huono asia. Jos joskus tulisi fiilis myydä (tätä ei ole miellä juuri ikinä tapahtunut, mutta perikuntaakin pitää ajatella), tämä voi olla rajoittava tekijä muualla kuin sumujen saarilla...
-lähteäkö tekemään manuaali XJS 6 sesta V12 muunnosta vai XJS V12sesta manuaalia. Jälkimmäisessä kori- ja tyyppinumero olisi enemmän 'oikein' luokittamista varten. Moottori kuitenkin rakennetaan erikseen, joten moottoritilan sähköissä ym. ei vakiossa ole juuri hyötyä, kun kaikki vaihtuu. Sen verran on tullut opittua, että kun alkaa aihiota rakentaa, kannattaa kokonaisuus rakentaa yhtenä osana alkuperäisen moottorin kanssa ja tehdä mottikehittelyt eri moottoriin, ne kun tuppaavat ottamaan aikaa, niin ei halvaannu koko projekti moottorin kehitysviiveiden takia, kun perheellisenä valkokaulustyöläisenä touhuilee väkisinkin alihankintaverkoston armoilla monilta osin moottorin osalta.

Kiinnostavia web-kuvia imupuolesta: itselle selviteltävänä on lähteekö kaasarisuuntaan vai läppärunko-ruiskutukseen. Luonnollisesti luokitukseen täytyy perehtyä, mikä on mahdollista.
Kuva

Kuva

Kuva

Seuraavassa kuvassa (1985 auto, jolla ajettiin mm. Bathurst Ausseissa) on kuitenkin selvästi ruiskuimusarjat, joten moottorivariaatioita lienee ollut useita.
Kuva

Zuffenhausen x5 | Ingolstadt x3 | Coventry x2 | Maranello x2 | Bologna x1 | Böblingen x1 | Wolfsburg x1

PCF-170|PRCF-14|FJDC-486
http://www.dpi-u2.com | http://www.gtracer.fi
HEF
Viestit: 555
Liittynyt: Ti Marras 16, 2004 11:59 am
Paikkakunta: Oxelösund

Re: petrin kissatarhausta 2015 alkaen...

Viesti Kirjoittaja HEF »

Onpas aika mielenkiintoinen projekti. Minä kun näitä räplään lähinnä pienoismallitasolla.
Miten muuten olet ajatellut siirtää takajarrut pyörien sisään, se kun oli näissä sallittu.
Tätä seurataan 8)
100 Jaguaaria vitriinissä.

Remember, common sense is not common.
PetriSeppo
Viestit: 13
Liittynyt: Ke Marras 20, 2013 11:49 am
Paikkakunta: Hagalund|Drumsö|Tavastehus

Re: petrin kissatarhausta 2015 alkaen...

Viesti Kirjoittaja PetriSeppo »

Aiemmasta opittuna (kun hankittu aihioauto, laitettu samoin tein pilkkeiksi ja alettu tehdä metallikorista alkaen uusiksi kilpaosia matkalla hankkien ja kaikkea modaten aiemman oman tai muualta saadun tiedon perusteella) tämä kilpa-auto on tarkoituksena tehdä vaiheissa, koska minulla ei ole XJS:stä lainkaan todellista kokemusta radalta (jotakin höntsäilyjä Laguna Segassa 90-luvun puolivälissä hupimielessä, kun kävin Montereyn nurkilla pyörimässä ja varsinaisesti kyykkypyörällä ratailemassa) , vaikka sellaisella olenkin ajanut 20 vuoden aikana melkoisen määrän katukilometrejä parillakin mantereella.

Ajatuksena tällä kertaa on tehdä ensin koriltaan kevennelty (ja ehkä jo kaaritettu), sekä alustaltaan jäykkä rata-ajovalmis auto ja sillä lähteä kokeilemaan radalle kuinka XJS toimii sellaisenaan. Jarruihin kisapalat ja kisanesteet ja katsomaan miltä auto tuntuu.
Sivulinjalla voi rakennella erikseen hankittua moottoria omana juttunaan, niiden kehittelyssä ja alihankinnoissa kun on tunnetusti erilaisia hitausmomenttimahdollisuuksia.
Todennäköisesti alustan puslien vaihtaminen metalli / uniball / muihin ratkaisuihin kuulunee tähän ensimmäiseen vaiheeseen, ainakin ensimmäisten ratailujen jälkeen. Auton luokitusmassa on ratakuosissakin korkea, joten luulen, että kaikkien välysten minimoiminen on välttämätöntä. Autosta pitäisi tehdä slicksiauto, mutta kun tavaa historic-luokkien rengassääntöjä mm. Suomessa ja Saksassa (kiikarissa lähinnä tutut Nyrre ja Spa), joutuu auton suunnittelemaan säädettäväksi kompromissiksi semislicksi- ja slicksiyhdistelmäksi. Siksi siitä olisi hyvä saada mahdollisimman pian rata-ajotuntumaa.
Jarrujen todelliset kehitystarpeet ilmenisivät sitten tässä koeajotouhussa, alkuperäisen malli autenttisen replikoinnin tason voi sitten harkita koeajokokemusten perusteella. Autosta on tarkoitus tehdä aktiivinen rata-auto historic kilpailukäyttöön, ei replikoitu tallikuningatar.
Tämä auto on olemukseltaan vaikea tehdä kilpailukykyiseksi kotimaan radoille historic kaluston koostuessa lähinnä todella kevyistä autoista varsin kireillä pikkukoneilla, koska auto on pakko jättää luokitussäännön vuoksi varsin painavaksi.
Historic säännöissä toisinaan rajattu levelys ja rengastyyppi ja siten mekaanisen pidon vähyys on rankempaa raskaammille autoille: monissa historic luokissa rajattu: säännöissä on usein melko kapeita renkaita ja slicksi ei ole sallittu kaikissa luokissa.
Siksi tehokas V12 kiinnostaakin, vaikka ei saisikaan TWR:n tapaan yli 500hv irti: reilusti yli 400hv riittäisi ratojen nopeilla osuuksilla kevyempienkin kanssa, jos mutkista pääsee ulos edes kohtuullisella ulostulonopeudella. Tehopainosuhteestahan tämä homma on paljolti kiinni.

Zuffenhausen x5 | Ingolstadt x3 | Coventry x2 | Maranello x2 | Bologna x1 | Böblingen x1 | Wolfsburg x1

PCF-170|PRCF-14|FJDC-486
http://www.dpi-u2.com | http://www.gtracer.fi
PetriSeppo
Viestit: 13
Liittynyt: Ke Marras 20, 2013 11:49 am
Paikkakunta: Hagalund|Drumsö|Tavastehus

Re: petrin kissatarhausta 2015 alkaen...

Viesti Kirjoittaja PetriSeppo »

Yritin liimata tänne kuvia tumpeltamisistani koneeltani, mutta jostain syystä ei liimaudu, vaikka resot on varmasti tarpeeksi pienet...

Zuffenhausen x5 | Ingolstadt x3 | Coventry x2 | Maranello x2 | Bologna x1 | Böblingen x1 | Wolfsburg x1

PCF-170|PRCF-14|FJDC-486
http://www.dpi-u2.com | http://www.gtracer.fi
Kopi
Viestit: 1964
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: petrin kissatarhausta 2015 alkaen...

Viesti Kirjoittaja Kopi »

PetriSeppo kirjoitti:Yritin liimata tänne kuvia tumpeltamisistani koneeltani, mutta jostain syystä ei liimaudu, vaikka resot on varmasti tarpeeksi pienet...
En ole varma (enkä ylläpitäjä), mutta tuossa saattaa olla henkilökohtainen quota, jos sulla on ennestään jo kuvia niin uusia ei mahdu.
Varmempi on yleensä käyttää jotain netin kuvapankkia ja linkittää sieltä kuvat tänne. Toimii aina ja missä koossa vaan. Tuolla IMG-napilla sen kuvan osoite sieltä pankista.
Köpi
1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
https://kulusjarvi.eu/jagmk2.htm
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2061
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: petrin kissatarhausta 2015 alkaen...

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

Terve,

Juu, täällä ei ole levytilaa niin paljoa osoittaa käyttäjille, vaan kuvat voivat tosiaan olla missä vain (Dropbox, iCloud, GoogleDrive, jne.) kunhan on julkinen lukuoikeus, ja linkillä sitten vaan tänne.

-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Vastaa Viestiin