XJ6 -89 ---> XJS?

Yleinen Jaguar-keskustelu
garbone
Viestit: 12
Liittynyt: Ti Kesä 03, 2014 4:45 pm
Paikkakunta: Kuopio

XJ6 -89 ---> XJS?

Viesti Kirjoittaja garbone »

Minulla on Jaguar XJ6 -89 Vandenplas ja olen ajatellut vaihtaa sen avo XJS:n. Kannattaako?
Jaguar XJ6 3.6 vandem plas 1989
JPE
Viestit: 173
Liittynyt: Ma Elo 11, 2014 1:58 am
Paikkakunta: Espoo

Re: XJ6 -89 ---> XJS?

Viesti Kirjoittaja JPE »

Aika mahdotonta vastata tietämättä autoyksiöiden kuntoa.

XJS on ollut maailmalla tähän mennessä suorastaan halpa verrattuna muihin Jagen vanhoihin coupeihin. Väittäisin, että XJS:n arvo ei ainakaan tule tulevaisuudessa laskemaan.

Itse pidän upeana autona. Joskin se viimeinen versio, missä takalamput oli mustattu, oli huomattava askel rumempaan.

PS: Tässä Harry's Garagen XJS:n tyypitys. Itse pidän noista aikaisemmista malleista.
https://www.youtube.com/watch?v=pIMQGk4xQqM
X-Type 2.5 AWD Topaz Gold
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2061
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: XJ6 -89 ---> XJS?

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

Terve,

Juu, varmaan pitää vähän tarkemmin määritellä vielä mitä haluaa.

Joidenkin XJS-fanien mielestä sen tietenkin pitää olla coupé, koska vain silloin korin muodoissa on ne takasiivet ja väärään suuntaan kaareva takalasi jne.

Toisaalta avo-XJS on sekin tosi linjakas. Ja sitten on nk. palakatto eli XJ-SC. Täysavon katto on kallis uusia, takalasi on lasia ja siinä on lämmityskin, eikä mikään muovi, joka taittuu, haurastuu ja himmenee ajan saatossa, mutta kangas kyllä voi haurastua pilalle, jos ei ole oikein hoidettu, varsinkin jossain Kaliforniassa tai Texasissa ja Floridassa.

Noita on myös neljällä eri koneella, 3.6L on suurin osa manuaaleja ja myös osa 4.0L AJ6 tai AJ16-koneella, joka sitten onkin sinulle kai jo tuttu. Onko se 89 Vanden Plas muuten Jaguar vai Daimler? Luulin, että vain Jenkkeihin meni Jaguar Vanden Plas-malleja mutta on niitä kyllä sitten jälkituotu Suomeenkin.

V12 on aina automaatti, vanhemmat 5.3L BW:n laatikolla, sitten GM TH400, myöhemmistä en tiedä, kaipa ainakin kuutosissa ja 6.0L faceliftissä olis sitten jo joku ZF tai modernimpi GM:n laatikko.

Viimeinen facelift-malli ei suinkaan ole välttämättä mustatuilla takavaloilla, luulen, ettei joissain maissa edes sallittu sellaisia aikoinaan, kyllä niitä on puna-valko-oransseillakin linsseillä.

XJ-SC jenkkimalli V12:lla voi olla edullinen, mutta huonokuntoisen laittaminen kuntoon voi olla arvaamattoman kallista, eli mahdollsimman hyvä yksilö aina kannattaisi etsiä. Mistään XJ40-malleista ei tätä nykyä kovin paljon makseta niistäkään, hienoja autoja kyllä, mutta toki jos tosiaan saa vaihdon onnistumaan jossain liikkeessä niin mikäpäs siinä.

Tosin neliovista XJ:tä on aika vaikea verrata avoautoon. Käyttötarkoitukset ovat yleensä aika erilaiset. XJS:n tavaratila on toki paljon pienempi kuin XJ:n muttei ihan niin pikkuruinen kuin vaikkapa avo-E-typen, osa XJS:stä on 2+2:ia jolloin pari lasta voi olla myös kyydissä, muttei kaikki, osa on ihan kaksipaikkaisia, vissiin suurin osa Cabrioleteista.

Loppu onkin lähinnä makuasioita. 8)

-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
PetriSeppo
Viestit: 13
Liittynyt: Ke Marras 20, 2013 11:49 am
Paikkakunta: Hagalund|Drumsö|Tavastehus

Re: XJ6 -89 ---> XJS?

Viesti Kirjoittaja PetriSeppo »

Oma näkemykseni: molemmat -pidä sedan ja hanki XJS. Hieno auto kaikissa eri nyansseissaan. :mrgreen: .

Zuffenhausen x5 | Ingolstadt x3 | Coventry x2 | Maranello x2 | Bologna x1 | Böblingen x1 | Wolfsburg x1

PCF-170|PRCF-14|FJDC-486
http://www.dpi-u2.com | http://www.gtracer.fi
mikki
Viestit: 982
Liittynyt: Ti Huhti 21, 2009 4:24 pm
Paikkakunta: Helsinki / Espoo
Viesti:

Re: XJ6 -89 ---> XJS?

Viesti Kirjoittaja mikki »

Vuodesta 1985 kesäautoa pitäneenä ( jenkki-coupet ) ja vasta v. 2013ekan avoni -XK8:n ostettuani voin antaa suositukseni:

Osta avo, sitä katto auki ajamisen nautintoa ei voita mikään.
On moottoripyöräni neljällä pyörällä.
Ainoa mitä miettisin olisi ostaa sellainen jossa ''roll-over-bar'' eli tulisi niskan taakse turvaputket ympäri mennessään.
Mutta eihän niitä näin vanhoissa ole ( XK120/140/150, E-type, Xjs, XK8, XKR ) mutta uudemmissa on.
Tosin ne maksavatkin sitten jo tuplasti tai enemmän ( kuin Xjs/Xk8 ).

M
PetriSeppo
Viestit: 13
Liittynyt: Ke Marras 20, 2013 11:49 am
Paikkakunta: Hagalund|Drumsö|Tavastehus

Re: XJ6 -89 ---> XJS?

Viesti Kirjoittaja PetriSeppo »

+1 avoautoajatukselle. Erittäin hyvä jopa arkiautoksi, saa tuuletella ajatuksia rutiiniajoissakin. :mrgreen:

Zuffenhausen x5 | Ingolstadt x3 | Coventry x2 | Maranello x2 | Bologna x1 | Böblingen x1 | Wolfsburg x1

PCF-170|PRCF-14|FJDC-486
http://www.dpi-u2.com | http://www.gtracer.fi
garbone
Viestit: 12
Liittynyt: Ti Kesä 03, 2014 4:45 pm
Paikkakunta: Kuopio

Re: XJ6 -89 ---> XJS?

Viesti Kirjoittaja garbone »

Ostin juuri XJ-SC -86 V 12, olisi kiva jos joku kertoisi että mitä kannattaa ottaa huomioon!

Tässä vielä kuvia autosta.

http://imgur.com/a/xXeNV
Jaguar XJ6 3.6 vandem plas 1989
Kopi
Viestit: 1961
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: XJ6 -89 ---> XJS?

Viesti Kirjoittaja Kopi »

garbone kirjoitti:Ostin juuri XJ-SC -86 V 12, olisi kiva jos joku kertoisi että mitä kannattaa ottaa huomioon!
Kaikki mitä tuolla on sanottu: 8)
http://www.jag-lovers.org/xj-s/
(esim The Book)
garbone kirjoitti:Tässä vielä kuvia autosta.
Hieno!

Köpi
1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
https://kulusjarvi.eu/jagmk2.htm
mikki
Viestit: 982
Liittynyt: Ti Huhti 21, 2009 4:24 pm
Paikkakunta: Helsinki / Espoo
Viesti:

Re: XJ6 -89 ---> XJS?

Viesti Kirjoittaja mikki »

Onnea ostoksellesi.
Ei ihan jokaisella torinkulmalla Kuopiossa tule tuollainen kampe vastaan.

Siinähän on se turvakaarikin, hyvä!
Toivotan paljon huolettomia kilsoja!

Mukaan ensi kesän 40v-juhla-ajoon.....

terv.
M
Avatar
matsu
Viestit: 657
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 11:11 am
Paikkakunta: Kuopio

Re: XJ6 -89 ---> XJS?

Viesti Kirjoittaja matsu »

Hienoa että näille kulmille tuli tuollainen harvinainen XJS malli. Nyt on vielä vähän aikaa käydä Jagge läpi, uusi ajokausi on jo ovella :-)
matsu

XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
galaxie61
Viestit: 340
Liittynyt: Su Elo 21, 2011 3:02 am
Paikkakunta: huitsin nevada

Re: XJ6 -89 ---> XJS?

Viesti Kirjoittaja galaxie61 »

mikki kirjoitti: Mukaan ensi kesän 40v-juhla-ajoon.....

terv.
M
tästä kuulisin mielellään lisää. ei ole vielä livenä tullut merkin kuskia vastaan niin että olisi päässyt tarkemmin autoa katsomaan ja kuskia jututtamaan. :shock:
xjr -99
galaxie -61
mikki
Viestit: 982
Liittynyt: Ti Huhti 21, 2009 4:24 pm
Paikkakunta: Helsinki / Espoo
Viesti:

Re: XJ6 -89 ---> XJS?

Viesti Kirjoittaja mikki »

Galaxie: ''... tästä kuulisin mielelläni lisää''.
Siis ensi kesän juhla-ajosta.

Katso uusimmasta Jaguar-uutisista, siellä on kokonaisen sivun verran infoa asiasta.
Lehdenhän saa JÄSEN.
Jos et vielä ole niin tänään on hyvä päivä liittyä kun klubi on perustettu tasan 40v sitten eli 11.1.1976.

Täälläkin aloitussivulla on ohje kuinka liittyä.
Tervetuloa kaikki ei-jäsenet!

M
TexPat
Viestit: 520
Liittynyt: Ti Elo 19, 2008 5:25 pm

Re: XJ6 -89 ---> XJS?

Viesti Kirjoittaja TexPat »

garbone kirjoitti:Ostin juuri XJ-SC -86 V 12, olisi kiva jos joku kertoisi että mitä kannattaa ottaa huomioon!

Tässä vielä kuvia autosta.

http://imgur.com/a/xXeNV
En osaa antaa aiheeseen neuvoja mutta auto on hieno ja tyylikäs!

Itselläni oli joskus Hartge BMW jossa hieman samanlainen targa-ratkaisu.
PetriSeppo
Viestit: 13
Liittynyt: Ke Marras 20, 2013 11:49 am
Paikkakunta: Hagalund|Drumsö|Tavastehus

Re: XJ6 -89 ---> XJS?

Viesti Kirjoittaja PetriSeppo »

Ostin juuri XJ-SC -86 V 12, olisi kiva jos joku kertoisi että mitä kannattaa ottaa huomioon!
Tässä vielä kuvia autosta.
http://imgur.com/a/xXeNV
Hieno auto. Samanlaisella ja samanvuotisella olen ajellut vuodesta 1994 (tuli Suomeen mukanani 1996-7). Hyvin huollettuna erittäin huoleton ja hyvin toimiva auto. Tuo palakatto on varsin äänetön Autobahnilla yli 200km/h nopeuksissakin, verrattuna monen hienon auton rättikattoon. Motarillakin ihan hauska kesäisin vaikka pelkät palat päällä, ikkunat ja takarätti auki. Kehikko antaa kivasti suojaa ja V12 lämmittää, jos vaikka esim. ajelee Kalliovuorilla tai Squaw Valleyssa talvella katto auki: näkee vuoret paljon paremmin yhdeltä istumalta. :mrgreen: . Hauskaa käyttökokemusta ja onnea hankinnalle.

Zuffenhausen x5 | Ingolstadt x3 | Coventry x2 | Maranello x2 | Bologna x1 | Böblingen x1 | Wolfsburg x1

PCF-170|PRCF-14|FJDC-486
http://www.dpi-u2.com | http://www.gtracer.fi
savijo
Viestit: 23
Liittynyt: Su Touko 22, 2011 9:46 am

Re: XJ6 -89 ---> XJS?

Viesti Kirjoittaja savijo »

garbone kirjoitti:Ostin juuri XJ-SC -86 V 12, olisi kiva jos joku kertoisi että mitä kannattaa ottaa huomioon!

Tässä vielä kuvia autosta.

http://imgur.com/a/xXeNV

Pistähän raporttia kesän mittaan kun tulee kokemuksia autosta.
Itse suunnittelin saman auton ostoa viime kesänä.

-Joni
mikki
Viestit: 982
Liittynyt: Ti Huhti 21, 2009 4:24 pm
Paikkakunta: Helsinki / Espoo
Viesti:

Re: XJ6 -89 ---> XJS?

Viesti Kirjoittaja mikki »

Eikö siinä ole takapenkkiä vai onko se käännetty alas?

Hyvät kuvat; hieno ja harvinainen klassikko!
Mukaan kesän tapahtumiin!
M
garbone
Viestit: 12
Liittynyt: Ti Kesä 03, 2014 4:45 pm
Paikkakunta: Kuopio

Re: XJ6 -89 ---> XJS?

Viesti Kirjoittaja garbone »

Tämä oli ratkaisuni.

http://imgur.com/wA0qhVG
Jaguar XJ6 3.6 vandem plas 1989
Vastaa Viestiin