MB vs Jaguar

Yleinen Jaguar-keskustelu
gene
Viestit: 2
Liittynyt: Ti Loka 11, 2005 9:06 am
Paikkakunta: Helsinki

MB vs Jaguar

Viesti Kirjoittaja gene »

Tervehdys,

Tässä jo pidempään etsiskellyt autoa itselleni. Olinkin tuossa jo melkein päätöksen tehnyt. Eli E-sarjan mersu 90-luvun lopusta V8-koneella. Mutta mutta, mites sitä nyt vahingossa eksyin taas katselemaan jaguaareja. :oops: Eipä tuo päätös olekkaan enää niin selvä, sillä tuon sinänsä hyvän ja laadukkaan auto hinnalla saisi myös jaguaarin.

Uskaltaakos tuollaisen jaggen ostaa? Yhtä tuossa käväisin jopa katsomassa pikaiseen... XJ12 ser III vm.88 ja 112 tkm mitarissa. Pärjääkö tuollaisen vanhan kissan kanssa vielä? Kori oli siistissä kunnossa ei ruostetta, en toisin oikein tiennyt mistä etsiä. Koeajolle en vielä rohjennut, saattaisi olla menoa... kuumottaa...

Eli tarvittaisiin hieman apuja lähinnä koskien juuri tuota XJ12 ja miksei myös XJ 8. Heikkoja kohtia, mitä pitäisi osata katsoa/kuunnella, mahdollisia tyyppivikoja yms. Myös kaikki kokemukset ko. autoista ovat erittäin tervetulleita.

Sitten vielä yksi ISO mutta... Emäntä ei ollut innostunut jagesta. Pitää enemmän mersusta. Persusteluita miksi jagge eikä mersu.

Kovasti kiitoksia jo etukäteen.

-Gene
majestic
Viestit: 13
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 10:43 pm
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja majestic »

Tervehdys. Aiotko ajaa ympäri vuoden vai pitää sitä "kesä-autona" Kehotan lueskelemaan kissankulman keskusteluja. Aloita vaikka alempana olevasta Jaguar mielessä- jutusta. Itse etsiskelin vanhenpaa XJ
12:ta tai Double Sixiä. Olkoonkin ylitsepääsemättömän ajonautinnon antavia autoja, sellaisen käyttö (bensa) ympärivuotisesti oli minulle liian kallista. Päädyin hankkimaan "vain" nelilitraisen. Parisen kuukautta olen ollut Jaguarin ratissa päivittäin. Hetkeäkään en ole katunut. Kun lakkaan köyhtymästä, hankin vielä joskus Double Six:in mutta harraste-ajoon kesällä. Terveisin Olli XJ40 Majestic -94
satyyri
Viestit: 32
Liittynyt: Su Syys 18, 2005 4:49 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

MB vs Jaguar

Viesti Kirjoittaja satyyri »

Tervehdys vain!
Tämä allaoleva vuodatukseni tulee nyt vähän mutu-pohjalta, koska omistussuhdetta kumpaankaan sen enempää kuin muutenkaan käyttökokemuksia ei ole, mutta melko lailla ahkerasti tietoa kaivanut sekä koittanut myös sisäistää viimeisen parin vuoden aikana.
Eli: Väyrysen ongelma lienee laadussa, noita ovitiivisteiden alta löytyviä kukkia on mainostettu melko lailla. Samoin alustassa oli paikkoja, joita ei käytännössä ole suojattu laisinkaan tehtaalla. Tuottaa epämiellyttäviä (lue: kalliita) yllätyksiä ajan kanssa.
Kun katsoo hakuja tuollaisella max 30k€ budjetilla, saa X300-korista XJ:tä jo mukavasti. Toki ei ole kasikoneella, jos se on ehdoton vaatimus, mutta uskallan väittää, että tarjoaa vähintäänkin yhtä mukavan ajonautinnon kuin Väyrynen. Ellei jopa mukavammankin. Ja ainakin samalla kulutuksella, jos mahdollisesti edukkaamminkin.
Series-XJ:tä tuskin kannattaa enää ympärivuotiseen käyttöön hankkia. Jos haluaa täyskoneisen Jaggen, kannattaa tihrustaa XJ81 (-93 - -94) mallia tai sitten -95 mallista X300 XJ12:ta. Esim http://www.nettiauto.com ajoneuvo ID 381397. Olipa kolmeenkymppiin vielä ID 553432, tällä hetkellä huokein kasikoneinen.
Saamani tiedon perusteella uskallan väittää, että ainakin -95 - -97 -malliset X300:set ovat luotettavampia kuin Mersu. Sinänsä tuota Saksalaisen autoteollisuuden ikonia pilkkaamatta tahi halveksumatta.
Meillä myös tilanne on hitusen niin, että kauniimpi osapuoli syttyisi enemmän Bemarista kuin Jaguarista, mutta onneksi perheessä sentään vielä rahoittaja ja enemmän ajava päättää merkin ja mallin;) Perusteluna voi käyttää esim vakuutusmaksujen halvemmuutta, taloudellisempaa tekniikkaa sekä hiljaisempaa kulkua. Ulkonäköön ei voi kukaan vaikuttaa, kauneus on ja pysyy katsojan silmässä.
Mikäli vaihtoehtoina toisilleen ovat nimenomaan S3 XJ12 ja Väyrynen, niin itse ainakin kallistuisin Väyrysen puoleen ympärivuotista ajoneuvoa etsiessä. Kesäautoksi taas en niin tuoretta hakisi, vaan valinta kääntyisi Jaggen suuntaan.
Valitsetpa miten hyvänsä, niin tuskin huonoa saat. Onnea vain kaupoille:) Ja emännän pään kääntämiseen...;)

-satyyri-
Jokaisella on arvonsa. Harva vain tuntee omaansa.
Avatar
stefanantinaho
Viestit: 793
Liittynyt: Pe Joulu 24, 2004 6:40 pm
Paikkakunta: Parainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja stefanantinaho »

Yhdyn ylläoleviin, SIII ei enää ole jokapäiväiseen käyttöön ajateltavissa oleva vekotin - liian minimutkainen, liian ruosteherkkä, ja tavallaan liian arvokaskin! Ja toisaalta: jo 3.6 ja etenkin 4.0 lyö kyllä SIII:n laudalta sekä laadussa että ajotuntumassa/-ominaisuuksissa jokapäiväistä käyttöä ajatellen. Tyylikysymys on sitten makuasia - omasta mielestäni XJ40 on erittäon tyylikäs auto, joka helposti on todettavissa myös siitä että kori käytännösä hyvin pienin muutoksin oli käytössä aina vuoteen 2001!

Sitten tuo XJ81: on mahtava auto ajaa, voima ei lopu koskaan, ja on kaikin puolin TÄYSIN erilainen eläin kuin XJ40 4.0 tai 3.6. Varsinkin Jaguar XJ12 on varsin urheilulliseksi viritetty alustaltaan - DD6 onkin enemmän luksusta korkeassa nopeudessa. Ajatellen jokapäiväistä käyttöä 'jouduin' itse tekemään päätöstä siirtyä 4.0:aan, kahdesta syystä: V12 on dokumetoidusta kestävyydestään huolimatta hankalammin huollettava kuin kuutonen. Toiseksi, sen polttoainekulut - jopa suhteutettuina ajonautintoon - eivät tunnu järkeviltä: joka väittää ajavansa taloudellisesti sellaisella omaa ilmiselvästi ruusunpunaiset silmälasit... Muuten, jos kiirettä pitää niin onhan tuo X-300 tai X-308 XJR:kin varsin varteenotettava vaihtoehto, X-300:n saattaa vieläpä löytää manuaalina (sairaan nopea...)

Ja - rehellisesti - 4.0 tekee kaiken sen minkä XJ81-kin, eikä edes pakoäänet ole mitenkään rahvaanomaiset!

V8:t sitten ovat aivan eri juttu - mahtavia autoja, jo 3.2 tekee saman kuin 4.0 kuutonen, ja erittäin kestävä, tosin tuo Nikasil saattaa joitakin pelottaa - siitä on jo kirjoitettu tässä sen verran ettei liene järkevää toistaa kaikkea, sen verran kuitenkin että ongelma kohdistuu ensimmäisiin vm:hin -97--99, ja vähänajettuihin yksilöihin.

Tuohon kysymyksenasetteluun Mersu/Jagge en pysty millään ottamaan kantaa: jo ajatus puistattaa niin että alkaa oikein heikottamaan... :lol:
Stefan

Jaguar XJ6 3.0 V6 BRG/Ivory
Volvo V70 2.0D
MG ZT-T
ex: Jaguar X-type 2.0D Estate, Volvo V50 1.6D, XJS V12HE, Daimler Six, DD6, 4.0 S, 4.0 Sovereign, XJR 4.0 SC man, DD6 LWB, Jaguar XJ8 3.2 S...
HEE
Viestit: 134
Liittynyt: Ti Marras 16, 2004 8:11 am

Re: MB vs Jaguar

Viesti Kirjoittaja HEE »

gene kirjoitti:Eipä tuo päätös olekkaan enää niin selvä, sillä tuon sinänsä hyvän ja laadukkaan auto hinnalla saisi myös jaguaarin.
Sitten vielä yksi ISO mutta... Emäntä ei ollut innostunut jagesta. Pitää enemmän mersusta. Persusteluita miksi jagge eikä mersu.
Kovasti kiitoksia jo etukäteen.
-Gene
Se mitä nyt kirjoitan tähän on ainostaan ja vain oma näkemykseni asiasta. Kuulisin mielelläni kaikkien kommentit tästä asiasta. Tämä on nyt varmaan kuitenkin vähän erilainen näkökanta Jaguar merkkiseen autoon.

Jaggehan on harrasteauto parhaasta päästä. Sen lisäksi jotkin mallit käyvät käyttöautoksikin, mutta käyttökustannukset saattavat olla suurehkot. Tosin tämä pätee kaiketi tuohon haaveilemaasi Mersuunkin.

Mutta,mutta, itse tuosta automerkin valinnasta...

Koen kyllä itse vähän vaikeana vertailla Mersua ja Jaguaaria keskenään. Mersu on kuitenkin selkeämmin Auto isolla A -kirjaimella. Se tuo mukanaan yhteenkuuluvuuden tunnetta muihin mersu -harrastajiin, tarjoaa omassa joukossaan tiettyä hyväksyntää ja kunnioitusta. Se toimii ikäänkuin pääsylippuna tähän mersu -jengiin ja on kaiken lisäksi varmasti teknisesti erittäin mielenkiintoinen väline.

Jaguar voi olla mersusta poiketen enemmän itsensä toteuttamisen väline tai ainakin vähintää minuuden näkyvä uloke. Vaikket sitä itse olisi näin ajatellutkaan, niin näin "muut" ajattelevat alitajuisesti sinun puolestasi nähdessään Jaguarin rullaavan vastaan. Mersu on nyt kuitenkin vain Auto - tosin isolla A -kirjaimella ;)

Tarkoitan tällä, ja pohdin tässä nyt vain sitä, että Jaggea ei ehkä kannata ostaa samoilla perusteilla kuin Mersua. Siitä voi syntyä pienoinen pettymys! Etenkin jos aviopuolisosi on myös tätä valintaa vastaan. Ja jos taas etsit VAIN hyvää harrastusta, niin siihen tarkoitukseen tuo mersu voi olla varmaan vähän parempi vaihtoehto. Itse olen aikanaan ostanut Jagen (tai Daimlerin) ehkä vähän väärin perustein ja osittain sen vuoksi että alitajuisesti ajattelin sen liittävän minut johonkin tiettyyn arvomaailmaan jota arvostan, tarjoavan minulle esteettistä nautintoa ja olevan osaltaan eräänlaista pätemisen tarpeen tyydytin sekä oman arvon tunteen heijastin. No kyllähän Jaguar tätä tarjoaakin - mutta ei yhtään sen paremmin kuin Mersukaan. Loppujen lopuksi on aika vaikea perustella että miten Jaguar poikkeaisi edukseen näissä asioissa mm. Mersua vastaan - ei millään tavalla! Väitänkin että näissä edellä mainituissa asioissa Mersu saattaa voittaa Jaguarin "tarjooman". Nämä edellä mainitut asiat kuuluvat Maslowin mukaan puutemotiivaatioihin ja sosiaalisen arvostuksen tarpeisiin. Osittain myös yhteenkuuluvuuden tarpeisiin. Kun jotain tuollaista puuttuu niin sitä tyhjiötä pyritään täyttämään. Näiden asioiden välillä on havaittu olevan myös hierarkinen järjestys.

Se missä Jaguar on kuitenkin YLIVOIMAINEN lähes mitä automerkkiä vastaan tahansa, liittyy ihmisen ns. itsensä toteuttamisen motiiveihin, joita ovat mm. jatkuva halu toteuttaa unelmiaan, tulla mahdollisimman täydelliseksi omaksi itseksi, taiteet, maailmankatsomus, elämän tarkoituksen löytäminen, jne. Näitä asioita ei enää perustella teknisin ominaisuuksin tai halulla kuulua johonkin "jengiin" vaan ne asiat on ikäänkuin jo hoidossa.

Jos nuo ensiksi mainitut puutemotiivit ovat täyttymättä niin ei yksilö oikein pysty kehittämään ja toteuttamaan itseään tuolla itsensätoteuttamisen motiivien saralla. Eli juuri tästä syystä tämä paasaukseni: Jaguar ei täytä noita puutemotiiveja yhtään sen paremmin kuin mersukaan...itse asiassa Jagge varmaan häviää monessa asiassa tällä saralla Mersulle. Mutta jos olet etsimässä jotain muuta niin saattanet olla oikean automerkin "kimpussa".

Muutaman käytännön metafora tästä asiasta voisi olla vaikka kysymyksen muodossa:
-Onko 50€ viini todellakin 10x parempaa kuin 5€ viini?
-Onko Bang&Olufsen -stereot hintansa väärti?
-Maistuuko XO konjakki aina paremmalta kuin V.S.?

Ja heti perään itsekritiikkiä noita omia kysymyksiäni vastaan. Jos kerran noiden kysymysteni perusteella rahalla tuntuu saavan toteutettua itseään niin voisinko ensin vastata sitten itselleni että miksi osa maailman tähänastisista suurimmista itsensätoteuttajista on olleet puolihulluja rutiköyhiä sekopäitä - kuten vaikkapa van Gogh? Vastaus kuulunee näin että ei raha sitä yksin mahdollistakkaan. Minä en vain tunne kaikkia tapoja (kuten aikaisemmin kirjoitin niin minä saatoin ostaa Daimlerin aikoinaan väärin perustein). Eli onko siis esim. täysin ilmainen meditointi tästä syystä parempi itsensä toteuttamisen keino? En tiedä...

No niin nyt riittää tämä kikkailu.
Sanokaa nyt joku jotain ja mielellään kritiikkiäkin kiitos...


(P.S. Tämä viesti on kirjoitettu selvin päin)
e-type
Viestit: 72
Liittynyt: Ke Marras 17, 2004 8:26 am
Paikkakunta: Espoo

...

Viesti Kirjoittaja e-type »

Jos vaimosi haluaa ajella Mersulla,tilaa hänelle taksi.Jos olet mies etkä vellipöksy,osta Jaguar ja valmistaudu uuteen elämään ajonautintoineen ja korjauksissa revenneisiin rystysiin. Ei automerkin valintaa aina pidä valita järkisyin.Jos itse olisin aikoinaan kuunnellut pääkopan sisällä niin harvoin kuulunutta järjenääntä,ajelisin kai jollain Daewoo-kääpiöautolla ja kiroilisin kovaan ääneen kun sinisen bussin ajoviima paiskoo pikkuista riisipussia tiensivuun.Kun valitset Jaguaarin saat valmistautua siihen että asiat voivat mennä poskelleen tai siihen että Mersulla ajava naapurisi epäilee sinun saaneen lotto-voiton.Välttääksesi karikoita,lue vaikka tätä Kissakulmaa tai lukuisia nettisivuja joita tämän automerkin tueksi on tehty.Loppujen lopuksi Jaguar ei ole yhtään sen monimutkaisempi kuin muutkaan aikalaisensa merkit.Unohda vaimosi ääni ja kipase raitille ostamaan se Jagge ja liity hyvään seuraan.
Saku
Avatar
stefanantinaho
Viestit: 793
Liittynyt: Pe Joulu 24, 2004 6:40 pm
Paikkakunta: Parainen
Viesti:

Re: ...

Viesti Kirjoittaja stefanantinaho »

e-type kirjoitti: Loppujen lopuksi Jaguar ei ole yhtään sen monimutkaisempi kuin muutkaan aikalaisensa merkit.
Tähän luottomekaanikollani on hyvin selkeä kanta: Jaguar on teknisesti kuin mikä tahansa moderni auto - ero on siinä että se on hieman isompi...
Stefan

Jaguar XJ6 3.0 V6 BRG/Ivory
Volvo V70 2.0D
MG ZT-T
ex: Jaguar X-type 2.0D Estate, Volvo V50 1.6D, XJS V12HE, Daimler Six, DD6, 4.0 S, 4.0 Sovereign, XJR 4.0 SC man, DD6 LWB, Jaguar XJ8 3.2 S...
MrNorton
Viestit: 302
Liittynyt: Su Tammi 16, 2005 8:09 pm
Paikkakunta: Forssa

Jaguar

Viesti Kirjoittaja MrNorton »

Valinta Jaguar kertoo jo hyvästä ja valistuneesta mausta/tyylistä.
Ikävä kyllä merkki itse ei pysty suojautumaan kaikkia ostajia vastaan,joten sanonta Jaguar joka takapihalla alkaa ikävä kyllä olla kohta arkipäivää myös suomessa.
Ostoksen myötä,jos Jaguaarin päädyt,aukeaa mahtava maailma joka on kietoutunut ko brändin ympärille.
gene
Viestit: 2
Liittynyt: Ti Loka 11, 2005 9:06 am
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja gene »

Tervehdys,

Ja kiitoksia kovasti kaikista tulleista kommenteista! Myös jaguaarin liittyvä filosofia on mielenkiintoista. Juurikin jotenkin noin oilin sitä itsekkin ajatellut. Elikkä itsensä ja haaveittensa toteuttaminen. Tärkeintähän on itse matka, ei päämäärä.

Vielä noista jaguaareista yleisesti, onko XRJ-mallissa 96-vuoden ja 97-vuoden malleissa muuta eroa kuin noin 40 hp. Sekä mittaristot yms. Mahtaakoa tuo aikaisempi malli olla teknisesti yhtä hyvä? Miten paljon automaatti ja tuo ahdin sietävät kilometrejä ennenkuin antavat periksi? Uskalattoko sitä edes harkita yli 150tkm ajattuja vai onko parempi jättää jo suosiolla sivuun?

-Gene
Avatar
stefanantinaho
Viestit: 793
Liittynyt: Pe Joulu 24, 2004 6:40 pm
Paikkakunta: Parainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja stefanantinaho »

gene kirjoitti: Vielä noista jaguaareista yleisesti, onko XRJ-mallissa 96-vuoden ja 97-vuoden malleissa muuta eroa kuin noin 40 hp.
X-300 -mallin XJR on 4.0 l kuutoskoneella, joka on uskomattoman kestävä ja luotettava tekele. X-300:ssa on samantyylinen mittaristo ja kojelauta kuin XJ40:ssä, se muuttui täysin erilaiseksi - 'sileämmäksi' - X-308:ssa. Lisäksi 308:ssa on V8-kone, ja mainitut hevosvoimat! Laadulisesti varsin hyviä molemmat - X-300 on monasti kutsuttu maailman parhaaksi autoksi laadun ja kestävyyden suhteen. Korit ovat molemmissa lähes identtiset.
Stefan

Jaguar XJ6 3.0 V6 BRG/Ivory
Volvo V70 2.0D
MG ZT-T
ex: Jaguar X-type 2.0D Estate, Volvo V50 1.6D, XJS V12HE, Daimler Six, DD6, 4.0 S, 4.0 Sovereign, XJR 4.0 SC man, DD6 LWB, Jaguar XJ8 3.2 S...
Mursu
Viestit: 307
Liittynyt: Ti Marras 16, 2004 3:34 pm
Paikkakunta: Kantvik

Jaguarin filosofiasta

Viesti Kirjoittaja Mursu »

"Jaguar has always been a brand that's known for exclusivity and a little snobbiness -- and that's just fine."

Tällainen on jaguarin filosofia ainakin erään merkin edustajan mukaan. Aiheessani "onko näin?" on linkki sivulle, mistä kyseinen lause löytyy. Mikä sitten mahtaa olla mersun ajatus itsestään. Suomessahan mersua on pidetty autona, joka on saatava hinnalla millä hyvänsä. Aika hyvän kuvan tilanteesta saa, kun menee tullin sivuille, sieltä tehdyt autoveropäätökset ulkomailta tuoduille käytetyille autoille. Katsoo ensin, montako mersua on kuukauden aikana tuotu, ja sitten katsoo montako jaggea on tuotu. Ero on melkoinen.

Mielestäni on niin, että ero on suomalaisten maussa!
Avatar
Vanden Plas
Viestit: 38
Liittynyt: Pe Joulu 03, 2004 5:48 pm
Paikkakunta: Vaajakoski

Viesti Kirjoittaja Vanden Plas »

Minulle IIIS oli ainoa vaihtoehto, koska vaimo ei suostunut E-typeen, eikä edes PyhimysVolvo. Ehkä XJ40 on järkevämpi vaihtoehto, mutta eihän se saippualaatikko ole se oikea asia(vaimon kommentti,ja vähän minunkin).
Käyttöautona(meillä se ainoa) XJ12 ei ole ihan siitä järkivämmistä päästä, mutta olikos rationaalisuus ensimmäinen autonostokriteeri kissakulmassa muutenkaan?
Okei, bensankulutus on aika huomattavaa, varsinkin kaupungissa, muta toisaalta matkassa talvinopeuksilla pääsee 11l/100km(JKL-Kemi) kulutuksiin. Ja nyt puhutaan satasen keskinopeudesta.
Tässä pari talvea ajaneena sanon: kyllä 3sarjalaiselle selviää Suomen talvesta, ainakin paremmin kuin 35v. vanhalla Volvolla(164)
Ja Stefanille: vaikka IIIS ei olekan ihan uusinta uutta, onhan V-12:ssa sentään sivistynyt ääni;)!Ja ihan oikean(!) suunnittelian linjat. Huomaat varmaan eron?(Okei vitsi, vitsi)
************
- Volvo Duett -62
- Jaguar XJ12 H.E. Vanden Plas -85
Avatar
Safre
Viestit: 237
Liittynyt: Ke Marras 17, 2004 2:25 am
Paikkakunta: Hude
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Safre »

mutta olikos rationaalisuus ensimmäinen autonostokriteeri kissakulmassa muutenkaan?
Eipä se ole ensimmäinen kriteeri muuallakaan, jos näin olisi kaikki ajaisivat ladalla / toyotalla

( ja hiivatteja ei myytäisi lainkaan :P )

Toinen on halpa, toinen kestävä, kummassakaan ei ole.. "henkeä"



T: saippualaatikon kuski :lol:
Ex. XJ6 4.2-71, XJ-6 4.0 -92
Vastaa Viestiin