Talvirengaspakosta saatetaan luopua !.
- kissaeläin
- Viestit: 4838
- Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
- Paikkakunta: Helsinki
Talvirengaspakosta saatetaan luopua !.
Morjens !
Uusi tieliikennelaki saattaa mahdollistaa myös kesärenkaidenkäytön talvella keliolosuhteiden ollessa turvalliset http://www.aamulehti.fi/Kotimaa/1195012 ... uopua.html
Mitä mieltä olette ?
Uusi tieliikennelaki saattaa mahdollistaa myös kesärenkaidenkäytön talvella keliolosuhteiden ollessa turvalliset http://www.aamulehti.fi/Kotimaa/1195012 ... uopua.html
Mitä mieltä olette ?
S Type R (2002) -Black Edition-
Re: Talvirengaspakosta saatetaan luopua !.
Henkilökohtaisesti näkisin mielummin nastarengaskiellon kuin kesärenkaiden sallimisen talviliikenteessä. Nykyiset kitkat ovat kyllä erittäin hyviä.
Re: Talvirengaspakosta saatetaan luopua !.
joulukuun alun olisi ajellut helposti kesärenkailla. Hyviä kitkoja on mutta maaseudulla huonoilla teillä laitan mieluummin nastarenkaat.
xjr -99
galaxie -61
galaxie -61
Re: Talvirengaspakosta saatetaan luopua !.
Kuulostaa hienolta. Mielipuolisen suolaamisen vuoksi talvirenkaita ei monena päivänä pääteillä tarvitse per vuosi. Märällä tai kuivalla paljaalla pinnalla pitää kaiken lisäksi kesärengas yleisesti ottaen paremmin kuin talvirenkaat ja on siten turvallisempi.
Nimim. kaksi vrk talvirenkailla nyt
Nimim. kaksi vrk talvirenkailla nyt
S-Type 4,2, 2004
Sierra STW A, 1991
Astro AWD 8h, 1997
Sierra STW A, 1991
Astro AWD 8h, 1997
- kissaeläin
- Viestit: 4838
- Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Talvirengaspakosta saatetaan luopua !.
Terve !
Oma mielipide on toisaalta sen kannalla, että kelien mukaan pitää olla kumit eikä sen mukaan mikä vuodenaika nyt käytännössä on menossa. Etelässä näin yleensä talvirengaspakon aikaan oikea käyttöaika talvikumeille jää monasti kuukauteen tuon kolmen sijaan. Toisaalta isommassa kuvassa kun tietää ihmisten arviointikyvyn tässä maassa niin parempi vaan kun joku asetus määrää toiminnan ns omanarviointikyvyn puolesta..
Oma mielipide on toisaalta sen kannalla, että kelien mukaan pitää olla kumit eikä sen mukaan mikä vuodenaika nyt käytännössä on menossa. Etelässä näin yleensä talvirengaspakon aikaan oikea käyttöaika talvikumeille jää monasti kuukauteen tuon kolmen sijaan. Toisaalta isommassa kuvassa kun tietää ihmisten arviointikyvyn tässä maassa niin parempi vaan kun joku asetus määrää toiminnan ns omanarviointikyvyn puolesta..
Viimeksi muokannut kissaeläin, Ma Tammi 04, 2016 1:58 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
S Type R (2002) -Black Edition-
Re: Talvirengaspakosta saatetaan luopua !.
Joo, tietenkin olosuhteiden mukaan tehtävä valinta edellyttää joustoa tavalla tai toisella. Toinen auto toisilla kumeilla tai sitten saapasmopo tms.
O
O
S-Type 4,2, 2004
Sierra STW A, 1991
Astro AWD 8h, 1997
Sierra STW A, 1991
Astro AWD 8h, 1997
Re: Talvirengaspakosta saatetaan luopua !.
"kun tietää ihmisten arviointikyvyn tässä maassa niin parempi vaan kun joku asetus määrää toiminnan ns omanarviointikyvyn puolesta.. "
näin se menee.
näin se menee.
xjr -99
galaxie -61
galaxie -61
Re: Talvirengaspakosta saatetaan luopua !.
Taitaa olla kyseessä selkeä syy-seuraussuhde. Kun ei tarvitse itse ajatella, ei ajatella ja taito katoaa. Onneksi immeinen on kuitenkin nopea oppimaan toiseenkiin suuntaan ja hoksaa tarpeen tullen pian ajatellakin itse.galaxie61 kirjoitti:"kun tietää ihmisten arviointikyvyn tässä maassa niin parempi vaan kun joku asetus määrää toiminnan ns omanarviointikyvyn puolesta.. "
näin se menee.
O
S-Type 4,2, 2004
Sierra STW A, 1991
Astro AWD 8h, 1997
Sierra STW A, 1991
Astro AWD 8h, 1997
- kissaeläin
- Viestit: 4838
- Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Talvirengaspakosta saatetaan luopua !.
Toisaalta jos se oman ajattelun puute mahdollisesti tappaa muita kuin pelkästään itsensä niin silloin on yleensä syytä suitsia ajattelua minimiin ja kertoa kuinka pitää toimia.Ode kirjoitti:Taitaa olla kyseessä selkeä syy-seuraussuhde. Kun ei tarvitse itse ajatella, ei ajatella ja taito katoaa. Onneksi immeinen on kuitenkin nopea oppimaan toiseenkiin suuntaan ja hoksaa tarpeen tullen pian ajatellakin itse.galaxie61 kirjoitti:"kun tietää ihmisten arviointikyvyn tässä maassa niin parempi vaan kun joku asetus määrää toiminnan ns omanarviointikyvyn puolesta.. "
näin se menee.
O
S Type R (2002) -Black Edition-
Re: Talvirengaspakosta saatetaan luopua !.
Ymmärrän logiikan, mutta menettelytapa kuitenkin on kokonaisuuden kannalta haitallista ellei sitten wall-e:n kaltaiseen pyritä. Jokaisella olkoon vastuu omista tekemisistä, eikä siten mihin suunta on: "kuka vastaa?" on aina ensimmäinen kysymys, automaattisesti (onhan tähän pakko laittaa etten ole anarkisti, sillä joku jo kuitenkin niinkin ajattelee). Turhia sääntöjä, täysin järjenvastaisia, on vain liikaa.kissaeläin kirjoitti: Toisaalta jos se oman ajattelun puute mahdollisesti tappaa muita kuin pelkästään itsensä niin silloin on yleensä syytä suitsia ajattelua minimiin ja kertoa kuinka pitää toimia.
Jos nyt tässä aiheessa pysytään, niin mennyt joulukuu oli kyllä tällaisen tyhmemmänkin mielestä aikalailla tuhlausta ajella nastarenkailla
O
S-Type 4,2, 2004
Sierra STW A, 1991
Astro AWD 8h, 1997
Sierra STW A, 1991
Astro AWD 8h, 1997
Re: Talvirengaspakosta saatetaan luopua !.
Minulla jarrullinen perävaunu. Täysi kesäkeli joulukuussa +11c ja piti heittää keikka Lahteen.
Pakko oli vaihtaa nastat ja vain nastat käy jos vetoautossa on nastat.
Jos olisi kitkat veturissa niin kävisi kitkat tai nastat peräkärryssä.
Tuntui ihan dorkalta vaihtaa tätä todennäk. ainoaa keikkaa ( ennen kevättä ) varten renkaat kesäkelille.....
Muttei viitsinyt sakkoriskiäkään ottaa.
M
Pakko oli vaihtaa nastat ja vain nastat käy jos vetoautossa on nastat.
Jos olisi kitkat veturissa niin kävisi kitkat tai nastat peräkärryssä.
Tuntui ihan dorkalta vaihtaa tätä todennäk. ainoaa keikkaa ( ennen kevättä ) varten renkaat kesäkelille.....
Muttei viitsinyt sakkoriskiäkään ottaa.
M
Re: Talvirengaspakosta saatetaan luopua !.
Olen kanssasi samaa mieltä.Olen käyttänyt kitkarenkaita n 1980 luvulta alkaen.Nyt kun mietitään miten nastat kuluttavat ja urauttavat tien pintoja ja siten aiheuttavat esim vesiliirtoja ja aiheuttavat kustannuksia.TexPat kirjoitti:Henkilökohtaisesti näkisin mielummin nastarengaskiellon kuin kesärenkaiden sallimisen talviliikenteessä. Nykyiset kitkat ovat kyllä erittäin hyviä.
Re: Talvirengaspakosta saatetaan luopua !.
Moi,timppa r kirjoitti:Olen kanssasi samaa mieltä.Olen käyttänyt kitkarenkaita n 1980 luvulta alkaen.Nyt kun mietitään miten nastat kuluttavat ja urauttavat tien pintoja ja siten aiheuttavat esim vesiliirtoja ja aiheuttavat kustannuksia.TexPat kirjoitti:Henkilökohtaisesti näkisin mielummin nastarengaskiellon kuin kesärenkaiden sallimisen talviliikenteessä. Nykyiset kitkat ovat kyllä erittäin hyviä.
Toisaalta en ole XJ8:ia käyttänyt talvella juuri muuhun kuin yhteen Lapin matkaan perheen kanssa suksiboksi katolla.
Vaikka viime kerrallakin mentiin sinne jo marraskuun puolivälin jälkeen, olivat nastat ehdottoman tarpeelliset turvallisuuden kannalta, osui Heinolan ja Oulun väliin se 1. Lumimyräkkä ja rauhallisesti mentiin, mutta kovin liukasta oli. Paluumatkallakin oli Kuusamosta Kajaaniin aivan pääkallokeli, kun lauhtui plussalle ja teitä siellä ei pahemmin suolata (mikä siis on hyvä asia).
Kyllä etelän ongelmat johtuvat pääasiassa puupäistä, jotka sahaavat samalla tavalla päivästä toiseen, muka kiireissään aamuin illoin ja täysin kelistä riippumatta, usein luottaen täysin sokeasti nelivedon ja ABS:ien ja ajonvakautusten suoman illuusion avulla siihen, että jokin taikatemppu kumoaa Newtonin lait. Aika paljon kuulee keskustassa kesälläkin nastojen ropinaa, se jos mikä on kiellyttyä jo nyttenkin, muttei kukaan tunnu valvovan sitä lainkaan. En ole nähnyt poliiseja näillä nurkilla kuin munkkikahvilla Hietalahden Neste-K-marketilla. Aikonaan oli vastapäätä liikkuvien päämaja, vieressä Supo ja kivenheiton päässä keskustan isoin poliisiasema (nyt hotelli) ja silloin käveli puistossakin passipoliiseja, kyllä oli turvallinen lapsuus.
Joulukuussa ajeltiin vielä ihan rauhassa museovehkeillä, vielä Tapaninpäivänä käytiin tyttären kanssa ajelulla XJ6C:llä, kun oli ihan kuivat kadut ja auringonpaistetta.
(on siinä M+S:t tosin alla)
-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Re: Talvirengaspakosta saatetaan luopua !.
Omat kokemukset kesärenkaista kylmällä ovat kyllä erilaisia. Ainakin Michelinin Pilot Sport Cup:it ovat ihan saippuapalat jos tien lämpötila on edes 0 C nurkilla. Suurin osa kesäkumeista on suunniteltu ns. plussa keleihin.Ode kirjoitti:Kuulostaa hienolta. Mielipuolisen suolaamisen vuoksi talvirenkaita ei monena päivänä pääteillä tarvitse per vuosi. Märällä tai kuivalla paljaalla pinnalla pitää kaiken lisäksi kesärengas yleisesti ottaen paremmin kuin talvirenkaat ja on siten turvallisempi.
Nimim. kaksi vrk talvirenkailla nyt
On muuten iso ero jopa jenkkiläisessä M+S yleiskumissa ja oikeassa kesärenkaassa kun on hieman viileämpää.
Re: Talvirengaspakosta saatetaan luopua !.
Lisätään tuohon vielä päätön tavoite siitä, ettei koskaan saisi olla liukasta. Siispä toivoton suolalla läträäminen. Ennemmin tai myöhemmin, joko suolan takia tai siitä huolimatta, on liukasta. Ja kyllähän se yllättää kun edessä on uusi ja kummallinen tilanne.jakuvaari kirjoitti: Kyllä etelän ongelmat johtuvat pääasiassa puupäistä, jotka sahaavat samalla tavalla päivästä toiseen, muka kiireissään aamuin illoin ja täysin kelistä riippumatta, usein luottaen täysin sokeasti nelivedon ja ABS:ien ja ajonvakautusten suoman illuusion avulla siihen, että jokin taikatemppu kumoaa Newtonin lait.
Minulla on nyt ensimmäinen nelivetoinen auto käytössä, Astro. Neliveto on kiinteä ja taka-akselilla on lukko. Pitoa on tolkuttoman paljon vedätettäessä. Kun sen yhdistää amerikkalaisen olemattomaan ohjaustuntumaan, pitää ajaa hyvin varovaisesti ettei pidon loppuminen pääse yllättämään. Sen mitä olen harjoittelemaan päässyt ei se tosiaankaan varoittele rajojen lähestyessä.
O
S-Type 4,2, 2004
Sierra STW A, 1991
Astro AWD 8h, 1997
Sierra STW A, 1991
Astro AWD 8h, 1997
Re: Talvirengaspakosta saatetaan luopua !.
Eikä tuohon ole vastaan väittämistä. Kirjoittelin mennen joulukuun vinkkelistä. Nyt on tilanne tietenkin ihan erilainen.TexPat kirjoitti: Omat kokemukset kesärenkaista kylmällä ovat kyllä erilaisia. Ainakin Michelinin Pilot Sport Cup:it ovat ihan saippuapalat jos tien lämpötila on edes 0 C nurkilla. Suurin osa kesäkumeista on suunniteltu ns. plussa keleihin.
On muuten iso ero jopa jenkkiläisessä M+S yleiskumissa ja oikeassa kesärenkaassa kun on hieman viileämpää.
O
S-Type 4,2, 2004
Sierra STW A, 1991
Astro AWD 8h, 1997
Sierra STW A, 1991
Astro AWD 8h, 1997
Re: Talvirengaspakosta saatetaan luopua !.
Ruotsissa tämä sysyteemin on ollut jo voimassa iät ja ajat. Siellä on voimassa ns. Vinterväglag, joka sallii kesäkumeilla ajon sään niin saliessa. Mutta jos on liukasta, niin talvirenkailla liikutaan, nastoilla tai ilman. Poliisi on se joka päättää milloin kyseinen laki on voimassa. Jos törttöilet kesäkumeilla niin maksat. Myöskään kaikki mahdolliset M+S - merkinällä varustetut renkaat eivät ole aina hyväksyttyjä. Klassikkoautoissa ei vaadita talvirenkaita.
http://www.transportstyrelsen.se/sv/vag ... interdack/
http://www.transportstyrelsen.se/sv/vag ... interdack/
100 Jaguaaria vitriinissä.
Remember, common sense is not common.
Remember, common sense is not common.
Re: Talvirengaspakosta saatetaan luopua !.
Tukholmassa tuli paniikki kun Hertzin autossa oli nastat ja lähdin Skansenilta pitkää katua jossa outo liikennemerkki ja sehän oli että nastat kielletty.
Ajoin silti ja äkkiä pois......
Tuossa aikaisemmassa että '' poliisi päättää''.
OT: Olin Saksassa ja kysyin paikalliseslta kun motarilla oli muuten vapaa nopeus mutta sitten merkki että rajoitus 130 ''bei Nässe''.
Siis kostealla/märällä/sateella max 130.
Vastaus oli järkeenkäypä '' kun tarvitsee tuulilasinpyyhkijöitä''. Toki ja just niin!
Eli milloin on vinterväglag? Silloin kun on liukasta ja tarttee talvirenkaita.
Muistaakseni Saksassakin tarvitaan kun on talvikeli, en ole varma mutta yksi suomal. tytsi kertoi niin ja vaihtoi Meseensä M+S't kun tuli lunta Hampurissa!
M
Ajoin silti ja äkkiä pois......
Tuossa aikaisemmassa että '' poliisi päättää''.
OT: Olin Saksassa ja kysyin paikalliseslta kun motarilla oli muuten vapaa nopeus mutta sitten merkki että rajoitus 130 ''bei Nässe''.
Siis kostealla/märällä/sateella max 130.
Vastaus oli järkeenkäypä '' kun tarvitsee tuulilasinpyyhkijöitä''. Toki ja just niin!
Eli milloin on vinterväglag? Silloin kun on liukasta ja tarttee talvirenkaita.
Muistaakseni Saksassakin tarvitaan kun on talvikeli, en ole varma mutta yksi suomal. tytsi kertoi niin ja vaihtoi Meseensä M+S't kun tuli lunta Hampurissa!
M
Re: Talvirengaspakosta saatetaan luopua !.
No Tukholmassa oli joku neropatti poliitikko tullut siihen tulokseen, että ilmanlaadun parantamiseksi on parilla valtakadulla on nastojen käyttö kielletty.
Nastarenakailla ajo on kielletty Hornsgatanilla, Fleminggatanilla ja Kungsgatanilla. Ilman laatu paranee kun pienpartikkeleiden määrä vähenee. No siitä ei ole vielä tieteellistä tutkimusta josko ilman laatu on nastarenkaiden syytä Esim. Kairossa on on samanlaatuisia pienpartikkeli ongelmia, mutta siellä ei ole tiettävästi kukaan käyttänyt vielä nastoja.
Tukholman kaupungin johdossa istuvat Vihreät, Demarit, Vasemmisto ja Feministit ja mitään muuta ei sitten tarvitse tietääkkään.
Siellä on muuten vieraan pirun hankala liikennöidä kun ei tunne paikkoja ja katuja. Minä en muutenkaan käy siinä kylässä kun pakosta. Laivalle ja laivalta pois.
Nastarenakailla ajo on kielletty Hornsgatanilla, Fleminggatanilla ja Kungsgatanilla. Ilman laatu paranee kun pienpartikkeleiden määrä vähenee. No siitä ei ole vielä tieteellistä tutkimusta josko ilman laatu on nastarenkaiden syytä Esim. Kairossa on on samanlaatuisia pienpartikkeli ongelmia, mutta siellä ei ole tiettävästi kukaan käyttänyt vielä nastoja.
Tukholman kaupungin johdossa istuvat Vihreät, Demarit, Vasemmisto ja Feministit ja mitään muuta ei sitten tarvitse tietääkkään.
Siellä on muuten vieraan pirun hankala liikennöidä kun ei tunne paikkoja ja katuja. Minä en muutenkaan käy siinä kylässä kun pakosta. Laivalle ja laivalta pois.
100 Jaguaaria vitriinissä.
Remember, common sense is not common.
Remember, common sense is not common.
- kissaeläin
- Viestit: 4838
- Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Talvirengaspakosta saatetaan luopua !.
Terve !HEF kirjoitti:i ole vielä tieteellistä tutkimusta josko ilman laatu on nastarenkaiden syytä Esim. Kairossa on on samanlaatuisia pienpartikkeli ongelmia, mutta siellä ei ole tiettävästi kukaan käyttänyt vielä nastoja.
.
Tässä joku raapustelma aiheesta http://docplayer.fi/8313361-Parempaa-ilmanlaatua.html
Uskoisin Kairossakin ilmanlaadun huonouden johtuvan erilaisesta ajoneuvokalustosta(ei laatuvaatimuksia/päästörajoja) ja puu/kivihili-lämmitteisen ruoanvalmistuksesta sekä lämmityksestä joten verrattavissa asia ei varmaan sinällään ole keskenään.
S Type R (2002) -Black Edition-
Re: Talvirengaspakosta saatetaan luopua !.
Oma resepti:
- talvirengaspakko pois
- suolaus vain erittäin vaikeissa olosuhteissa paikkakohtaisesti
- talvinopeusrajoitukset pois (tai sitten aidosti toimivat muuttuvat ongelmapaikkoihin)
Aikansa olisi vaikeaa ja sitten tuohon totuttaisiin ja opittaisiin olemaan tilanteen mukaan.
- talvirengaspakko pois
- suolaus vain erittäin vaikeissa olosuhteissa paikkakohtaisesti
- talvinopeusrajoitukset pois (tai sitten aidosti toimivat muuttuvat ongelmapaikkoihin)
Aikansa olisi vaikeaa ja sitten tuohon totuttaisiin ja opittaisiin olemaan tilanteen mukaan.
Tallissa: MB CLS 350 -05, Honda Vf750c Magna -94, Kawasaki EL250 -94, Peugeot 308 120 Vti Sport -08, Toyota Corolla Liftback 1.3 -89, Adria Izola 697 SL Renault Master 2.5 150Dci -08
Re: Talvirengaspakosta saatetaan luopua !.
Ehdottomasti samaa mieltä varsinkin tuosta suolauksesta.
Ymmärrän kun Suolausta perustellaan raskaan liikenteen tarpeella, mutta tuon satojen kilometrien yhtämittaisen suolauksen voisi korvata täsmäpaikkojen suolaamisella/hiekoittamisella/kaliumasetoimisella (ei haitallista ympäristölle).
Säästyisi veronmaksajien rahoja ja ympäristö sekä (peltisten)autojen omistajat "kiittäisivät".
Suurin ongelma tuntuu olevan kun osa ihmisistä tottuu suolattuihin "kesäkeleihin" ja yllättäen liukkaassa kohdassa pyyhkäistään metsähallitulksen puolelle. Tämäkin tietenkin on tien ylläpitäjän vika kun ei ollutkaan tehnyt kesää talven keskelle.
Taas oli Tampereella kaukolämpö pitkään poikki kun tiesuola oli syövyttänyt tuoreehkot teräsputket paperiksi.
Tämä ei toki sähkölämmittäjää paljon paina...
Ymmärrän kun Suolausta perustellaan raskaan liikenteen tarpeella, mutta tuon satojen kilometrien yhtämittaisen suolauksen voisi korvata täsmäpaikkojen suolaamisella/hiekoittamisella/kaliumasetoimisella (ei haitallista ympäristölle).
Säästyisi veronmaksajien rahoja ja ympäristö sekä (peltisten)autojen omistajat "kiittäisivät".
Suurin ongelma tuntuu olevan kun osa ihmisistä tottuu suolattuihin "kesäkeleihin" ja yllättäen liukkaassa kohdassa pyyhkäistään metsähallitulksen puolelle. Tämäkin tietenkin on tien ylläpitäjän vika kun ei ollutkaan tehnyt kesää talven keskelle.
Taas oli Tampereella kaukolämpö pitkään poikki kun tiesuola oli syövyttänyt tuoreehkot teräsputket paperiksi.
Tämä ei toki sähkölämmittäjää paljon paina...
Vaimolla S-type 3.0V6
XJR-6
Honda CB 1300F Super Four
EX:ät
Ford Sierra -83 1.6GL "museopeli" (luovutettu parempaan kotiin)
X-type 2.0D siirtyi suvussa eteenpäin
Honda CB SevenFifty
Mondeo GT V6 aut. farkku
Mondeo 1.8GLX RIP
XJR-6
Honda CB 1300F Super Four
EX:ät
Ford Sierra -83 1.6GL "museopeli" (luovutettu parempaan kotiin)
X-type 2.0D siirtyi suvussa eteenpäin
Honda CB SevenFifty
Mondeo GT V6 aut. farkku
Mondeo 1.8GLX RIP
- kissaeläin
- Viestit: 4838
- Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Talvirengaspakosta saatetaan luopua !.
Ei perskeles, laitetaanko siellä putket paljaaltaan ojaan...JMSC kirjoitti:
Taas oli Tampereella kaukolämpö pitkään poikki kun tiesuola oli syövyttänyt tuoreehkot teräsputket paperiksi
S Type R (2002) -Black Edition-
Re: Talvirengaspakosta saatetaan luopua !.
Oli "vähän" suolattu... Herwoodin valtaväylää.
Vaimolla S-type 3.0V6
XJR-6
Honda CB 1300F Super Four
EX:ät
Ford Sierra -83 1.6GL "museopeli" (luovutettu parempaan kotiin)
X-type 2.0D siirtyi suvussa eteenpäin
Honda CB SevenFifty
Mondeo GT V6 aut. farkku
Mondeo 1.8GLX RIP
XJR-6
Honda CB 1300F Super Four
EX:ät
Ford Sierra -83 1.6GL "museopeli" (luovutettu parempaan kotiin)
X-type 2.0D siirtyi suvussa eteenpäin
Honda CB SevenFifty
Mondeo GT V6 aut. farkku
Mondeo 1.8GLX RIP
Re: Talvirengaspakosta saatetaan luopua !.
Tuo "tutkimus" oli ihan mielenkiintoinen sinällään, mutta en siihen ihan noin vain yhdy. Kuka sen on tilannut ja mihin sillä haluttiin päästä? Nastarenkaiden kieltoon kenties. Varsinaista lumikeliä on harvemmin, mutta jääpintaisia teitä sitäkin enemmän. Olen tässä nyt jo ajellut n. 50 vuotta autoa eri keleillä sekä kitkoilla ja nastoilla, ja nastoilla aion ajaa niin kauan se sallitaan. Aikoinaan autolla ajo vaati kuskilta taitoa enemmän kuin nyt.
Ruotsissa suolataan aika pirusti. E 4:lla on kova liikenne ja monet ulkolaiset rekkakuskit ovat usein kaiteissa kiinni ja poikittain. No, eipä se tämän päivän ruotsalaistenkaan ajaminenkaan niin taitavaa tunnu olevan.
Asun pienemmällä paikkakunnalla, jossa nastarenkaiden käytöstä ei tarvitse ottaa mitään omantunnon tuskia.
Ruotsissa suolataan aika pirusti. E 4:lla on kova liikenne ja monet ulkolaiset rekkakuskit ovat usein kaiteissa kiinni ja poikittain. No, eipä se tämän päivän ruotsalaistenkaan ajaminenkaan niin taitavaa tunnu olevan.
Asun pienemmällä paikkakunnalla, jossa nastarenkaiden käytöstä ei tarvitse ottaa mitään omantunnon tuskia.
100 Jaguaaria vitriinissä.
Remember, common sense is not common.
Remember, common sense is not common.
Re: Talvirengaspakosta saatetaan luopua !.
Auton pesun jälkeen olen todellakin nastakiellon kannalla, varsinkin tänä talvena. Viime kesänä kun paikkasivat 13. tietä JKL-Mikkeli välillä levittämällä bitumin uraan ja siihen päälle punertavaa murskaa. Toimi niin kauan kun nastoitta ajettiin. Vaan kun kylmät tuli ja nastarenkaat ilmestyivät autoihin tuo paikkaus mureni kuukaudessa. Ja se sotku minkä ne jätti märälle tielle nousi tietysti renkaista kylkiin ja varsinkin perään. Tuo bitumin sekainen mönjä tarttui tiukasti ja pinnat tuntuu peruspesun jälkeen hiekkapaperilla. Kun pesin Freekkua myyntikuntoon niin piti viiteen kertaan ruiskuttaa liotinpesuainetta ennen kuin sai kaiken sotkun irti ja pinnan sileäksi. Siinä meni talvivahaukset mutta vaiva kannatti koska auto meni kaupaksi. Kissaa pestessä tyydyin peruspesuun ja kiillotus saa jäädä sitten kevääseen.
Muutenkin ole kitkarenkaiden kannalla. Ei talvessa montaa päivää ole että nastat olisivat selkeästi paremmat. Tänä talvena vasta yksi päivä kun tiet olleet todella jäiset pinnaltaan jolloin kitkoilla joutui hieman "varomaan". Aikoinaan tuli ajeltua Defenderillä läpi vuoden M+S maastorenkain ja niilläkin pärjäsi vaikka jarrutusmatkat oli tuplat verrattuna kunnon kitkoihin jäisellä pinnalla. Tärkeintä on tilannenopeus ja turvaväli. Ja olihan lumiketjut autossa aina matkassa mutta niitä ei maantiellä tarvittu kuin hinatessa paremmilla renkailla olleita autoja hangesta
Muutenkin ole kitkarenkaiden kannalla. Ei talvessa montaa päivää ole että nastat olisivat selkeästi paremmat. Tänä talvena vasta yksi päivä kun tiet olleet todella jäiset pinnaltaan jolloin kitkoilla joutui hieman "varomaan". Aikoinaan tuli ajeltua Defenderillä läpi vuoden M+S maastorenkain ja niilläkin pärjäsi vaikka jarrutusmatkat oli tuplat verrattuna kunnon kitkoihin jäisellä pinnalla. Tärkeintä on tilannenopeus ja turvaväli. Ja olihan lumiketjut autossa aina matkassa mutta niitä ei maantiellä tarvittu kuin hinatessa paremmilla renkailla olleita autoja hangesta
I-Pace 2019
XJ Super V8 2004
EX X-type 3.0 Sport 2003
XJ Super V8 2004
EX X-type 3.0 Sport 2003
Re: Talvirengaspakosta saatetaan luopua !.
Moi,Vemppu kirjoitti:Oma resepti:
- talvirengaspakko pois
- suolaus vain erittäin vaikeissa olosuhteissa paikkakohtaisesti
- talvinopeusrajoitukset pois (tai sitten aidosti toimivat muuttuvat ongelmapaikkoihin)
Aikansa olisi vaikeaa ja sitten tuohon totuttaisiin ja opittaisiin olemaan tilanteen mukaan.
Kannatan kyllä talvinopeuksia, muutoin ne samat pahvipäät ajaisi vielä kovempaa, se kun olisi "lähes pakollista" jos kerran on sallittua.
Keskusta-asujanakin kannatan kuitenkin nastojen sallimista, ovat sen verran hyviä ja kevyitä parhaat uudet nastasysteemit. Ei olisi varmaan eilen päästy vast'ikään kortin saaneen tyttären kanssa kotitallille ilman nastoja.
Voisi sopia paremmin tuohon "Kissa porskuttaa pakkasella"-ketjuun, kun tytär joutui sompailemaan ja peruuttamaan takaisin vinosti risteykseen Kankurinkadun ja Pursimiehenkadun risteyksessä kun ei edellä ajanut MB Vito päässytkään millään mäkeä ylös ja liukui vähän sinne ja tänne. Kun takanamme ollut punainen pakettiautokin vähän tajusi väistää, sai ko. Vito sitten rullata takaisin alamäkeen ja me pääsimme rauhassa puskemaan esimerkillisen tyylikkäästi ylös mäkeä, ilman mitään ongelmia.
Oli muuten aika liukasta eilen kaupungissa mukulakivillä ja muuallakin yms. kun ilma lauhtui yli 15 astetta muutamassa tunnissa.
-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Re: Talvirengaspakosta saatetaan luopua !.
Turhalta tuntuu ajella talvinopeuksia valtaosan ajasta, mutta tänään niille oli hyvät perusteet ja yllä mainittu tuli mieleen. Ajonopeudet olivat Porvoonväylällä ihan tavalliseeen tapaan tasaisesti yli 100. Minä köröttelin rekan perässä vähän alle yhdeksää kymppiä ja ihan hyvin ehdin sinne minne pitikin ehtiä. Oli niin liukasta, että olisi voinut ajaa sladissa koko moottoritien päästä päähän.jakuvaari kirjoitti:
Kannatan kyllä talvinopeuksia, muutoin ne samat pahvipäät ajaisi vielä kovempaa, se kun olisi "lähes pakollista" jos kerran on sallittua.
Hieman hitaammin ajaessa ehtii havainnoida vasemman kaistan torveilua, olemattomin etäisyyksin ajamista jne. Tämän aamun keleillä ei olisi tarvittu kuin hiuksen hieno odottamaton tilanne niin soppa olisi kiehunut yli.
O
S-Type 4,2, 2004
Sierra STW A, 1991
Astro AWD 8h, 1997
Sierra STW A, 1991
Astro AWD 8h, 1997
-
- Viestit: 120
- Liittynyt: To Syys 10, 2009 8:13 pm
- Paikkakunta: Jäppilä (Pieksämäki)
Re: Talvirengaspakosta saatetaan luopua !.
Nastarengaskieltoa kun nyt on hieman hehkutettu tässä topiikissa niin muistakaa että on elämää kehäkolmosen ulkopuolellakin saatika Teksasin. Omalla XKR:lläni ei olisi ollut mitään asiaa meidän "ränniin" tänään ilman nastoja.
Mikkotapani
XJ6 SIII Sovereign 1983
XKR 2002
XJ6 SIII Sovereign 1983
XKR 2002
- kissaeläin
- Viestit: 4838
- Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Talvirengaspakosta saatetaan luopua !.
Itse en pakkoa ajaisi vaan valinnan mahdollisuutta. Toki tietyissä olosuhteissä nastat parhaat jne.mikkotapani kirjoitti:Nastarengaskieltoa kun nyt on hieman hehkutettu tässä topiikissa niin muistakaa että on elämää kehäkolmosen ulkopuolellakin saatika Teksasin. Omalla XKR:lläni ei olisi ollut mitään asiaa meidän "ränniin" tänään ilman nastoja.
PS. Itse en tiedä onko kehäkolmosen ulkopuolella mitään elämää kun olen kehäykkösen sisällä yleensä.... vitsi vitsi...
S Type R (2002) -Black Edition-
Re: Talvirengaspakosta saatetaan luopua !.
Ja onhan se niinkin että sinne kitkojen väliin tarvitaan nastoja karhentamaan jää rouheeksi ettei kaikki kitkoilla peilijäällä ajele.....
M
M
Re: Talvirengaspakosta saatetaan luopua !.
Terve,mikkotapani kirjoitti:Nastarengaskieltoa kun nyt on hieman hehkutettu tässä topiikissa niin muistakaa että on elämää kehäkolmosen ulkopuolellakin saatika Teksasin. Omalla XKR:lläni ei olisi ollut mitään asiaa meidän "ränniin" tänään ilman nastoja.
No minua kai usein ymmärretään väärin, vaikka omasta mielestäni olenkin varsin selkosanainen.
Tarkoitin siis nimenomaan, että vaikka (vai koska?) asun Helsingin kantakaupungissa, ei ilman nastoja olisi pärjätty tälläkään viikolla.
-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
-
- Viestit: 44
- Liittynyt: Pe Touko 17, 2013 9:18 am
- Paikkakunta: Simo
Re: Talvirengaspakosta saatetaan luopua !.
Hei kaikki.
Täällä Pohjois Suomessa nastarenkaat ovat elinehto. Liian paljon on kitkarenkailla ajavat liikenneympyröissä poikittain. Teitä ei heti aurata ja lumi kerkeää tallautua polanteeksi. Aura-auton käydessä myöhemmin, ei polanne enää lähdekkään pohjumia myöten pois. Jäljelle jää liukas jäätikkö.
Kyllähän teidän pitäisi "kissa- ihmisinä" tietää, että jos kissan heittää lakatulle pöydälle niin kynsillähän se jarruttaa. Mutta leikkaappa kynnet pois, niin menee jarrutus pitkäksi. Sama se on kun vertaa nastat/ kitkat.
Täällä Pohjois Suomessa nastarenkaat ovat elinehto. Liian paljon on kitkarenkailla ajavat liikenneympyröissä poikittain. Teitä ei heti aurata ja lumi kerkeää tallautua polanteeksi. Aura-auton käydessä myöhemmin, ei polanne enää lähdekkään pohjumia myöten pois. Jäljelle jää liukas jäätikkö.
Kyllähän teidän pitäisi "kissa- ihmisinä" tietää, että jos kissan heittää lakatulle pöydälle niin kynsillähän se jarruttaa. Mutta leikkaappa kynnet pois, niin menee jarrutus pitkäksi. Sama se on kun vertaa nastat/ kitkat.
Jaguar x- type 2,0 D vm.2004
- kissaeläin
- Viestit: 4838
- Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Talvirengaspakosta saatetaan luopua !.
Ihan kelvosti kitkoillakin on pärjätty ahdetullakin mallilla kelissä kuin kelissä. Täällä etelässäkin tulee välillä lunta ( muutama vuosi sitten oli enemmän kuin muualla suomessa tammikuussa) ja samat olosuhteet kun noita peltilehmiä on hiukan tiuhempaan ja tiestöä enempi niin tamppautuu se täälläkin ja nopeasti kun ei aura kerkeä joka sivuteille. Kaikki autot saa poikittain vaikka kesällä mikäli haluaa tai ei ymmärrä olosuhteita.stetsonikissa kirjoitti:Hei kaikki.
Täällä Pohjois Suomessa nastarenkaat ovat elinehto. Liian paljon on kitkarenkailla ajavat liikenneympyröissä poikittain. Teitä ei heti aurata ja lumi kerkeää tallautua polanteeksi. Aura-auton käydessä myöhemmin, ei polanne enää lähdekkään pohjumia myöten pois. Jäljelle jää liukas jäätikkö.
Kyllähän teidän pitäisi "kissa- ihmisinä" tietää, että jos kissan heittää lakatulle pöydälle niin kynsillähän se jarruttaa. Mutta leikkaappa kynnet pois, niin menee jarrutus pitkäksi. Sama se on kun vertaa nastat/ kitkat.
Toki itsekkin joihinkin olosuhteisiin kitkan tilalle nastan lykkäisin, mutta pääsääntöisesti täällä olosuhteet eivät ole siihen pakottaneet.
S Type R (2002) -Black Edition-