Iskunvaimentimista...(xj40)

Yleinen Jaguar-keskustelu
ML
Viestit: 89
Liittynyt: Su Loka 02, 2005 9:35 am
Paikkakunta: Heinola

Iskunvaimentimista...(xj40)

Viesti Kirjoittaja ML »

No niin (taas), jaken katsastuksessa ilmeni ongelmia (ihme!!!). toinen etuiskari sökönä ja toinenkin heikko. Pakkasilla jäätynyt ja hajonnut Koni. Minkälaisia iskareita suosittelette, mielellään tietysti pakkasenkestäviä. :D

(xj40 4.0 -91)
Avatar
stefanantinaho
Viestit: 793
Liittynyt: Pe Joulu 24, 2004 6:40 pm
Paikkakunta: Parainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja stefanantinaho »

Eteen käy mitä vaan merkkiä, mutta valitse mahdollisimman hyvä (=kalliit, valitettavasti), auto on erittäin painava, XJ40 puskee kuin sika kovassa ajossa joten iskarit ovat toisaalta kovilla, toisaalta niiden on hyvä olla mahdollisimman hyvät!

Taaksehan menevät joko normaalit iskarit - mikäli on tehty SLS-konversio (mikäli SLS on ollut autossa), mutta jos on SLS ja haluaa sen pitää on ostettava hirmu kalliit 'SLS-struts'it'. Konversosarjan saa noin tonnilla.

Samalla kun vaihdat iskareita eteen, katso myös apurungon puslat - ja kun vielä olet sielläpäin autoa hääräämässä, tarkista apurungon kunto. Vm:iin -92 apurunko on kahdesta pellistä yhteenprässätty7 kokonaisuus, joka on täytetty jollain vaahtomaisella aineella. Ruostuminen tapahtuu useimmiten näkymättömissä - apurungon päältä - ja saattaa edetessään olla todella hengenvaarallinen!! -93--94 autoissa on erilainen etupää ja erilainen apurunkokin, eikä niissä ole tätä riskiä.

Tuo etupääjuttuhan on hauska yksityiskohta sinäänsä: XJ40 kehitysvaiheessa Jaguar Cars kuului British Leylandiin (aivan, Austin Allegro sun muut...) ja paineet johdolta ympätä Buick/Rover 3,5 V8 olivat kovat. Tätä välttääkseen Jaguarin insinöörit suunnittelivat etuosan siten että siihen ei kerta kaikkiaan mene V8 tai muukaan vinkkelikone. Kuitenkin mallisarjan loppuvaiheessa haluttiin asentaa Jaguarin upea V12 autoon, joka aiheutti etupään uudelleen suunnittelun! Ja XJ12/DD6 rakentaminen olikin erikoista työtä: auto ilman konetta rullattiin pois hihnalta, erillinen tiimi teki käsityönä koneen+vaihteiston+elektroniikan asennuksen siihen! Mahtoi maksaa rahaa...

Tämän etupäiden erilaisuuden voi todeta käytännössä esim etupuskurissa: vanhanmallinen ei sovi -93--94 autoon - kiinnityskohdat ovat reippaasti leveämmällä uudessa! Eli: kun kolhit -91:si etupään - osta vanhanmallinen etupuskuri siihen! Ja päinvastoin - uudenmallinen etupuskuri onkin sitten huomattavan harvinaista tavaraa, ja hintaluokka noin kaksinkertainen aikaisempaan!
Stefan

Jaguar XJ6 3.0 V6 BRG/Ivory
Volvo V70 2.0D
MG ZT-T
ex: Jaguar X-type 2.0D Estate, Volvo V50 1.6D, XJS V12HE, Daimler Six, DD6, 4.0 S, 4.0 Sovereign, XJR 4.0 SC man, DD6 LWB, Jaguar XJ8 3.2 S...
ML
Viestit: 89
Liittynyt: Su Loka 02, 2005 9:35 am
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja ML »

kävin kysymässä... Kybin iskarit 98€ kpl. en tiiä onko hyvät? Toisessa liikkeessä Monroet 130€ kpl. Konia saa vaan tilauksesta, enkä taia tilata. Voikohan koneja korjata, onko kallista/järkevää?
Avatar
stefanantinaho
Viestit: 793
Liittynyt: Pe Joulu 24, 2004 6:40 pm
Paikkakunta: Parainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja stefanantinaho »

Itse vaihdatin Monroet ensimmäiseen XJ40:ni, hyvin toimivat, ja niitä myyvät jälkiasennukseen myös brittiläiset varaosafirmat - eli todennäköisesti luotettava valinta.
Stefan

Jaguar XJ6 3.0 V6 BRG/Ivory
Volvo V70 2.0D
MG ZT-T
ex: Jaguar X-type 2.0D Estate, Volvo V50 1.6D, XJS V12HE, Daimler Six, DD6, 4.0 S, 4.0 Sovereign, XJR 4.0 SC man, DD6 LWB, Jaguar XJ8 3.2 S...
Avatar
stefanantinaho
Viestit: 793
Liittynyt: Pe Joulu 24, 2004 6:40 pm
Paikkakunta: Parainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja stefanantinaho »

Vielä lisäystä: vakioiskari on Koni 26-1361. SNGBarratt myy niitä hintaan 139,10 + rahti joka on muutaman kympin verran.
Stefan

Jaguar XJ6 3.0 V6 BRG/Ivory
Volvo V70 2.0D
MG ZT-T
ex: Jaguar X-type 2.0D Estate, Volvo V50 1.6D, XJS V12HE, Daimler Six, DD6, 4.0 S, 4.0 Sovereign, XJR 4.0 SC man, DD6 LWB, Jaguar XJ8 3.2 S...
Avatar
Safre
Viestit: 237
Liittynyt: Ke Marras 17, 2004 2:25 am
Paikkakunta: Hude
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Safre »

Monroet tuohon omaanikin taidettiin laittaa, kyllähän koni olisi ehkä parempi.

Edittiä : ei sillä että monroesta olisi valittamista, kyllä ne tuntuvat toimivan.

Tähän samaan syssyyn laitankin että mitä pitäisi tehdä kun auto tuntuu rauhattomalta yli 100 kmh nopeuksilla, lisää aurauskulmaa ?
Ex. XJ6 4.2-71, XJ-6 4.0 -92
Avatar
kari tt
Viestit: 240
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:55 am
Paikkakunta: Hamari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kari tt »

"KONI on ikuinen". Minulla vanhimmat Konit ovat vuodelta 1964 ja vielä käytössä - nyt alkuperäistäkin terävämpänä (on toiveen mukaisesti rakennetut venttiilit jne). Ne on jo pari kertaa täyskunnostettu Motoral'illa. Kun kunnostaminen ei maksa tavallista iskaria enemmän ja säädettävän Konin elinikä kunnostusten välillä on tosi pitkä, niin valinnalle on hyvät perusteet. Onhan niitä muitakin vaihtoehtoja, mutta tässä yksi melkoisen turvallinen valinta.
kari tt
Avatar
stefanantinaho
Viestit: 793
Liittynyt: Pe Joulu 24, 2004 6:40 pm
Paikkakunta: Parainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja stefanantinaho »

Safre kirjoitti:Tähän samaan syssyyn laitankin että mitä pitäisi tehdä kun auto tuntuu rauhattomalta yli 100 kmh nopeuksilla, lisää aurauskulmaa ?
Tuo on ainakin oma kokemukseni: ainakin Englannissa näissä käytetään 0 asteen aurausta, ja tuo tekee hieman uraisella tiellä (onko Suomessa muita tehtykään?) auton jopa epämiellyttävän 'vaellusherkäksi'. Ongelma on korjautunut lisäämällä aurauskulmaa.

Muuten, tuo 'rauhattomuus' saattaa johtua iskareista, tietenkin, ei tosin sinulla mikäli äskettäin olet vaihtanut...
Stefan

Jaguar XJ6 3.0 V6 BRG/Ivory
Volvo V70 2.0D
MG ZT-T
ex: Jaguar X-type 2.0D Estate, Volvo V50 1.6D, XJS V12HE, Daimler Six, DD6, 4.0 S, 4.0 Sovereign, XJR 4.0 SC man, DD6 LWB, Jaguar XJ8 3.2 S...
Avatar
sovereign12
Viestit: 74
Liittynyt: La Marras 20, 2004 11:09 pm
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja sovereign12 »

voisiko renkaat olla syylliset?
xj12 -89
Koti porsaan routaan ajaa.
Avatar
stefanantinaho
Viestit: 793
Liittynyt: Pe Joulu 24, 2004 6:40 pm
Paikkakunta: Parainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja stefanantinaho »

sovereign12 kirjoitti:voisiko renkaat olla syylliset?
Yep, siinäkin mahdollisuus! Muistelen että täällä Kissakulmassakin joku (Safre?) haukkui Nokialaisia, ja itse olen kesäpyörillä todennut saman joillakin Barumeilla, vai mitä lie. Toisaalta, toiset haukkuvat Pirellejä, joskaan minulla ei ole niistä ollut kuin hyvää sanottavaa!
Stefan

Jaguar XJ6 3.0 V6 BRG/Ivory
Volvo V70 2.0D
MG ZT-T
ex: Jaguar X-type 2.0D Estate, Volvo V50 1.6D, XJS V12HE, Daimler Six, DD6, 4.0 S, 4.0 Sovereign, XJR 4.0 SC man, DD6 LWB, Jaguar XJ8 3.2 S...
Avatar
kari tt
Viestit: 240
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:55 am
Paikkakunta: Hamari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kari tt »

Kun auraus säädetään nollaksi, niin käytännössä maantienopeudessa autossa on jo haritusta - kaikki klapit ja kumipuslat vääntyvät vain harituksen hyväksi. Jos haluaa aurausta, sitä on oltava mielellään ohjearvojen maksimimäärä, jolloin se toimii vauhdissakin...

Suoraan kulkemiseen kyllä olennaisen tärkeä on caster. Kun sitä on reippaasti, auto kulkee suoraan kuin juna. Nolla-caster sitten taas on kuin humalainen ajaisi polkupyörällä, jossa haarukalla ei ole mitään etukallistumaa! Wanhoissa Jaguareissa, niissä, joissa ei ole ohjaustehostinta, caster maksimissaan tekee kaupunkiajon ja parkkipaikalla kääntelyn tosi raskaaksi, keskiasennosta laitaan pyöriä käännettäessä kun samalla nostetaan koko auton keulaa ja painoa hivenen. Ohjaustehostimillisissa tätä asiaa ei edes huomaa... Casteria ei siis pidä unohtaa, jos käy ohjauskulmien mittalaitteessa, caster-arvot on syytä noteerata.
kari tt
BRG
Viestit: 358
Liittynyt: Ti Marras 16, 2004 10:05 pm
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja BRG »

sovereign12 kirjoitti:voisiko renkaat olla syylliset?
Oman kokemuksen perusteella sanoisin että kyllä voi. Minulla on kesärenkaina Goodyear Eagle NCT 3:t ja ne vetelee huomattavasti enemmän kuin Misukan X-Ice nastat tai Fuldan kitkat. Tosin nuo X-Icet ovat 10 mm kesäkumeja kapeammat, joka saattaa osaltaan vaikuttaa asiaan; Fuldat taas tasan samaa kokoa kuin Goodyearit.
BMW 428i xDrive -16
Honda Varadero -04 (XL 1000 VA)
Ex XJ6 4.0 Sovereign -95 (X300)
Avatar
Safre
Viestit: 237
Liittynyt: Ke Marras 17, 2004 2:25 am
Paikkakunta: Hude
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Safre »

stefanantinaho kirjoitti: Yep, siinäkin mahdollisuus! Muistelen että täällä Kissakulmassakin joku (Safre?) haukkui Nokialaisia...
Tunnustan :oops:

Tosin haukut koskivat vain talvirenkaita, olen niitä kaupannutkin mutta ei tunnu kelpaavan kenellekään, kumma juttu :lol:
http://kissakulma.jagclub.net/viewtopic.php?t=694

Epäilen ettei renkaat tälläkertaa ole syylliset koska sama homma on talvi ja kesärenkailla, taidan säädättää ihan testauksen vuoksi nuo kulmat.
Ex. XJ6 4.2-71, XJ-6 4.0 -92
ML
Viestit: 89
Liittynyt: Su Loka 02, 2005 9:35 am
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja ML »

Höh, ne iskarit ovat siis boget, eikä kybit, niin kuin aikaisemmin ilmoitin ja 98€/kpl. Onko kokemuksia?
HEF
Viestit: 555
Liittynyt: Ti Marras 16, 2004 11:59 am
Paikkakunta: Oxelösund

Viesti Kirjoittaja HEF »

Kai maar te nyt kaikki muistatte, että XJ-40 on erityisen herkkä
ylileveille renkaille, ja X-300 myöskin mutta ei niin pahasti.

Tähän törmää vähän väliä eri palstoilla ja julkaisuissa.
Jospa auton rauhattomaan käytökseen olisikin syynä rengastus eikä iskarit :shock:
100 Jaguaaria vitriinissä.

Remember, common sense is not common.
Avatar
Safre
Viestit: 237
Liittynyt: Ke Marras 17, 2004 2:25 am
Paikkakunta: Hude
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Safre »

205/70 r 15 onpi koko, eli eipä taida olla siitä kiinni, vanteet ovat myös alkuperäiset.

Mutta juu, kerran koeajoin yhtä ylileveillä ja oli melko mielenkiintoinen ajettava.
Ex. XJ6 4.2-71, XJ-6 4.0 -92
Avatar
stefanantinaho
Viestit: 793
Liittynyt: Pe Joulu 24, 2004 6:40 pm
Paikkakunta: Parainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja stefanantinaho »

Kyllä vielä 225 toimi oikein hyvin mutta siitä leveämmät ei kannata suositella.
Stefan

Jaguar XJ6 3.0 V6 BRG/Ivory
Volvo V70 2.0D
MG ZT-T
ex: Jaguar X-type 2.0D Estate, Volvo V50 1.6D, XJS V12HE, Daimler Six, DD6, 4.0 S, 4.0 Sovereign, XJR 4.0 SC man, DD6 LWB, Jaguar XJ8 3.2 S...
Macces
Viestit: 86
Liittynyt: Ke Marras 17, 2004 3:37 pm
Paikkakunta: Lammi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Macces »

Itselläni on alla Michelin Maxi-Ice:t, kokoa 225x45x17. Käyttäytyvät hyvin nöyrästi, pito on uskomattoman hyvä, eikä mitään ravistuksia tai vetelemisiä ole ilmaantunut...
Macce

ex. X-Type 2.5 V6 4x4
ex. XJ6 Sovereign (X300) 4.0
Vastaa Viestiin