Iskunvaimentimista...(xj40)
Iskunvaimentimista...(xj40)
No niin (taas), jaken katsastuksessa ilmeni ongelmia (ihme!!!). toinen etuiskari sökönä ja toinenkin heikko. Pakkasilla jäätynyt ja hajonnut Koni. Minkälaisia iskareita suosittelette, mielellään tietysti pakkasenkestäviä.
(xj40 4.0 -91)
(xj40 4.0 -91)
- stefanantinaho
- Viestit: 793
- Liittynyt: Pe Joulu 24, 2004 6:40 pm
- Paikkakunta: Parainen
- Viesti:
Eteen käy mitä vaan merkkiä, mutta valitse mahdollisimman hyvä (=kalliit, valitettavasti), auto on erittäin painava, XJ40 puskee kuin sika kovassa ajossa joten iskarit ovat toisaalta kovilla, toisaalta niiden on hyvä olla mahdollisimman hyvät!
Taaksehan menevät joko normaalit iskarit - mikäli on tehty SLS-konversio (mikäli SLS on ollut autossa), mutta jos on SLS ja haluaa sen pitää on ostettava hirmu kalliit 'SLS-struts'it'. Konversosarjan saa noin tonnilla.
Samalla kun vaihdat iskareita eteen, katso myös apurungon puslat - ja kun vielä olet sielläpäin autoa hääräämässä, tarkista apurungon kunto. Vm:iin -92 apurunko on kahdesta pellistä yhteenprässätty7 kokonaisuus, joka on täytetty jollain vaahtomaisella aineella. Ruostuminen tapahtuu useimmiten näkymättömissä - apurungon päältä - ja saattaa edetessään olla todella hengenvaarallinen!! -93--94 autoissa on erilainen etupää ja erilainen apurunkokin, eikä niissä ole tätä riskiä.
Tuo etupääjuttuhan on hauska yksityiskohta sinäänsä: XJ40 kehitysvaiheessa Jaguar Cars kuului British Leylandiin (aivan, Austin Allegro sun muut...) ja paineet johdolta ympätä Buick/Rover 3,5 V8 olivat kovat. Tätä välttääkseen Jaguarin insinöörit suunnittelivat etuosan siten että siihen ei kerta kaikkiaan mene V8 tai muukaan vinkkelikone. Kuitenkin mallisarjan loppuvaiheessa haluttiin asentaa Jaguarin upea V12 autoon, joka aiheutti etupään uudelleen suunnittelun! Ja XJ12/DD6 rakentaminen olikin erikoista työtä: auto ilman konetta rullattiin pois hihnalta, erillinen tiimi teki käsityönä koneen+vaihteiston+elektroniikan asennuksen siihen! Mahtoi maksaa rahaa...
Tämän etupäiden erilaisuuden voi todeta käytännössä esim etupuskurissa: vanhanmallinen ei sovi -93--94 autoon - kiinnityskohdat ovat reippaasti leveämmällä uudessa! Eli: kun kolhit -91:si etupään - osta vanhanmallinen etupuskuri siihen! Ja päinvastoin - uudenmallinen etupuskuri onkin sitten huomattavan harvinaista tavaraa, ja hintaluokka noin kaksinkertainen aikaisempaan!
Taaksehan menevät joko normaalit iskarit - mikäli on tehty SLS-konversio (mikäli SLS on ollut autossa), mutta jos on SLS ja haluaa sen pitää on ostettava hirmu kalliit 'SLS-struts'it'. Konversosarjan saa noin tonnilla.
Samalla kun vaihdat iskareita eteen, katso myös apurungon puslat - ja kun vielä olet sielläpäin autoa hääräämässä, tarkista apurungon kunto. Vm:iin -92 apurunko on kahdesta pellistä yhteenprässätty7 kokonaisuus, joka on täytetty jollain vaahtomaisella aineella. Ruostuminen tapahtuu useimmiten näkymättömissä - apurungon päältä - ja saattaa edetessään olla todella hengenvaarallinen!! -93--94 autoissa on erilainen etupää ja erilainen apurunkokin, eikä niissä ole tätä riskiä.
Tuo etupääjuttuhan on hauska yksityiskohta sinäänsä: XJ40 kehitysvaiheessa Jaguar Cars kuului British Leylandiin (aivan, Austin Allegro sun muut...) ja paineet johdolta ympätä Buick/Rover 3,5 V8 olivat kovat. Tätä välttääkseen Jaguarin insinöörit suunnittelivat etuosan siten että siihen ei kerta kaikkiaan mene V8 tai muukaan vinkkelikone. Kuitenkin mallisarjan loppuvaiheessa haluttiin asentaa Jaguarin upea V12 autoon, joka aiheutti etupään uudelleen suunnittelun! Ja XJ12/DD6 rakentaminen olikin erikoista työtä: auto ilman konetta rullattiin pois hihnalta, erillinen tiimi teki käsityönä koneen+vaihteiston+elektroniikan asennuksen siihen! Mahtoi maksaa rahaa...
Tämän etupäiden erilaisuuden voi todeta käytännössä esim etupuskurissa: vanhanmallinen ei sovi -93--94 autoon - kiinnityskohdat ovat reippaasti leveämmällä uudessa! Eli: kun kolhit -91:si etupään - osta vanhanmallinen etupuskuri siihen! Ja päinvastoin - uudenmallinen etupuskuri onkin sitten huomattavan harvinaista tavaraa, ja hintaluokka noin kaksinkertainen aikaisempaan!
Stefan
Jaguar XJ6 3.0 V6 BRG/Ivory
Volvo V70 2.0D
MG ZT-T
ex: Jaguar X-type 2.0D Estate, Volvo V50 1.6D, XJS V12HE, Daimler Six, DD6, 4.0 S, 4.0 Sovereign, XJR 4.0 SC man, DD6 LWB, Jaguar XJ8 3.2 S...
Jaguar XJ6 3.0 V6 BRG/Ivory
Volvo V70 2.0D
MG ZT-T
ex: Jaguar X-type 2.0D Estate, Volvo V50 1.6D, XJS V12HE, Daimler Six, DD6, 4.0 S, 4.0 Sovereign, XJR 4.0 SC man, DD6 LWB, Jaguar XJ8 3.2 S...
- stefanantinaho
- Viestit: 793
- Liittynyt: Pe Joulu 24, 2004 6:40 pm
- Paikkakunta: Parainen
- Viesti:
Itse vaihdatin Monroet ensimmäiseen XJ40:ni, hyvin toimivat, ja niitä myyvät jälkiasennukseen myös brittiläiset varaosafirmat - eli todennäköisesti luotettava valinta.
Stefan
Jaguar XJ6 3.0 V6 BRG/Ivory
Volvo V70 2.0D
MG ZT-T
ex: Jaguar X-type 2.0D Estate, Volvo V50 1.6D, XJS V12HE, Daimler Six, DD6, 4.0 S, 4.0 Sovereign, XJR 4.0 SC man, DD6 LWB, Jaguar XJ8 3.2 S...
Jaguar XJ6 3.0 V6 BRG/Ivory
Volvo V70 2.0D
MG ZT-T
ex: Jaguar X-type 2.0D Estate, Volvo V50 1.6D, XJS V12HE, Daimler Six, DD6, 4.0 S, 4.0 Sovereign, XJR 4.0 SC man, DD6 LWB, Jaguar XJ8 3.2 S...
- stefanantinaho
- Viestit: 793
- Liittynyt: Pe Joulu 24, 2004 6:40 pm
- Paikkakunta: Parainen
- Viesti:
Vielä lisäystä: vakioiskari on Koni 26-1361. SNGBarratt myy niitä hintaan 139,10 + rahti joka on muutaman kympin verran.
Stefan
Jaguar XJ6 3.0 V6 BRG/Ivory
Volvo V70 2.0D
MG ZT-T
ex: Jaguar X-type 2.0D Estate, Volvo V50 1.6D, XJS V12HE, Daimler Six, DD6, 4.0 S, 4.0 Sovereign, XJR 4.0 SC man, DD6 LWB, Jaguar XJ8 3.2 S...
Jaguar XJ6 3.0 V6 BRG/Ivory
Volvo V70 2.0D
MG ZT-T
ex: Jaguar X-type 2.0D Estate, Volvo V50 1.6D, XJS V12HE, Daimler Six, DD6, 4.0 S, 4.0 Sovereign, XJR 4.0 SC man, DD6 LWB, Jaguar XJ8 3.2 S...
Monroet tuohon omaanikin taidettiin laittaa, kyllähän koni olisi ehkä parempi.
Edittiä : ei sillä että monroesta olisi valittamista, kyllä ne tuntuvat toimivan.
Tähän samaan syssyyn laitankin että mitä pitäisi tehdä kun auto tuntuu rauhattomalta yli 100 kmh nopeuksilla, lisää aurauskulmaa ?
Edittiä : ei sillä että monroesta olisi valittamista, kyllä ne tuntuvat toimivan.
Tähän samaan syssyyn laitankin että mitä pitäisi tehdä kun auto tuntuu rauhattomalta yli 100 kmh nopeuksilla, lisää aurauskulmaa ?
Ex. XJ6 4.2-71, XJ-6 4.0 -92
"KONI on ikuinen". Minulla vanhimmat Konit ovat vuodelta 1964 ja vielä käytössä - nyt alkuperäistäkin terävämpänä (on toiveen mukaisesti rakennetut venttiilit jne). Ne on jo pari kertaa täyskunnostettu Motoral'illa. Kun kunnostaminen ei maksa tavallista iskaria enemmän ja säädettävän Konin elinikä kunnostusten välillä on tosi pitkä, niin valinnalle on hyvät perusteet. Onhan niitä muitakin vaihtoehtoja, mutta tässä yksi melkoisen turvallinen valinta.
kari tt
- stefanantinaho
- Viestit: 793
- Liittynyt: Pe Joulu 24, 2004 6:40 pm
- Paikkakunta: Parainen
- Viesti:
Tuo on ainakin oma kokemukseni: ainakin Englannissa näissä käytetään 0 asteen aurausta, ja tuo tekee hieman uraisella tiellä (onko Suomessa muita tehtykään?) auton jopa epämiellyttävän 'vaellusherkäksi'. Ongelma on korjautunut lisäämällä aurauskulmaa.Safre kirjoitti:Tähän samaan syssyyn laitankin että mitä pitäisi tehdä kun auto tuntuu rauhattomalta yli 100 kmh nopeuksilla, lisää aurauskulmaa ?
Muuten, tuo 'rauhattomuus' saattaa johtua iskareista, tietenkin, ei tosin sinulla mikäli äskettäin olet vaihtanut...
Stefan
Jaguar XJ6 3.0 V6 BRG/Ivory
Volvo V70 2.0D
MG ZT-T
ex: Jaguar X-type 2.0D Estate, Volvo V50 1.6D, XJS V12HE, Daimler Six, DD6, 4.0 S, 4.0 Sovereign, XJR 4.0 SC man, DD6 LWB, Jaguar XJ8 3.2 S...
Jaguar XJ6 3.0 V6 BRG/Ivory
Volvo V70 2.0D
MG ZT-T
ex: Jaguar X-type 2.0D Estate, Volvo V50 1.6D, XJS V12HE, Daimler Six, DD6, 4.0 S, 4.0 Sovereign, XJR 4.0 SC man, DD6 LWB, Jaguar XJ8 3.2 S...
- sovereign12
- Viestit: 74
- Liittynyt: La Marras 20, 2004 11:09 pm
- Paikkakunta: Kotka
- stefanantinaho
- Viestit: 793
- Liittynyt: Pe Joulu 24, 2004 6:40 pm
- Paikkakunta: Parainen
- Viesti:
Yep, siinäkin mahdollisuus! Muistelen että täällä Kissakulmassakin joku (Safre?) haukkui Nokialaisia, ja itse olen kesäpyörillä todennut saman joillakin Barumeilla, vai mitä lie. Toisaalta, toiset haukkuvat Pirellejä, joskaan minulla ei ole niistä ollut kuin hyvää sanottavaa!sovereign12 kirjoitti:voisiko renkaat olla syylliset?
Stefan
Jaguar XJ6 3.0 V6 BRG/Ivory
Volvo V70 2.0D
MG ZT-T
ex: Jaguar X-type 2.0D Estate, Volvo V50 1.6D, XJS V12HE, Daimler Six, DD6, 4.0 S, 4.0 Sovereign, XJR 4.0 SC man, DD6 LWB, Jaguar XJ8 3.2 S...
Jaguar XJ6 3.0 V6 BRG/Ivory
Volvo V70 2.0D
MG ZT-T
ex: Jaguar X-type 2.0D Estate, Volvo V50 1.6D, XJS V12HE, Daimler Six, DD6, 4.0 S, 4.0 Sovereign, XJR 4.0 SC man, DD6 LWB, Jaguar XJ8 3.2 S...
Kun auraus säädetään nollaksi, niin käytännössä maantienopeudessa autossa on jo haritusta - kaikki klapit ja kumipuslat vääntyvät vain harituksen hyväksi. Jos haluaa aurausta, sitä on oltava mielellään ohjearvojen maksimimäärä, jolloin se toimii vauhdissakin...
Suoraan kulkemiseen kyllä olennaisen tärkeä on caster. Kun sitä on reippaasti, auto kulkee suoraan kuin juna. Nolla-caster sitten taas on kuin humalainen ajaisi polkupyörällä, jossa haarukalla ei ole mitään etukallistumaa! Wanhoissa Jaguareissa, niissä, joissa ei ole ohjaustehostinta, caster maksimissaan tekee kaupunkiajon ja parkkipaikalla kääntelyn tosi raskaaksi, keskiasennosta laitaan pyöriä käännettäessä kun samalla nostetaan koko auton keulaa ja painoa hivenen. Ohjaustehostimillisissa tätä asiaa ei edes huomaa... Casteria ei siis pidä unohtaa, jos käy ohjauskulmien mittalaitteessa, caster-arvot on syytä noteerata.
Suoraan kulkemiseen kyllä olennaisen tärkeä on caster. Kun sitä on reippaasti, auto kulkee suoraan kuin juna. Nolla-caster sitten taas on kuin humalainen ajaisi polkupyörällä, jossa haarukalla ei ole mitään etukallistumaa! Wanhoissa Jaguareissa, niissä, joissa ei ole ohjaustehostinta, caster maksimissaan tekee kaupunkiajon ja parkkipaikalla kääntelyn tosi raskaaksi, keskiasennosta laitaan pyöriä käännettäessä kun samalla nostetaan koko auton keulaa ja painoa hivenen. Ohjaustehostimillisissa tätä asiaa ei edes huomaa... Casteria ei siis pidä unohtaa, jos käy ohjauskulmien mittalaitteessa, caster-arvot on syytä noteerata.
kari tt
Oman kokemuksen perusteella sanoisin että kyllä voi. Minulla on kesärenkaina Goodyear Eagle NCT 3:t ja ne vetelee huomattavasti enemmän kuin Misukan X-Ice nastat tai Fuldan kitkat. Tosin nuo X-Icet ovat 10 mm kesäkumeja kapeammat, joka saattaa osaltaan vaikuttaa asiaan; Fuldat taas tasan samaa kokoa kuin Goodyearit.sovereign12 kirjoitti:voisiko renkaat olla syylliset?
BMW 428i xDrive -16
Honda Varadero -04 (XL 1000 VA)
Ex XJ6 4.0 Sovereign -95 (X300)
Honda Varadero -04 (XL 1000 VA)
Ex XJ6 4.0 Sovereign -95 (X300)
Tunnustanstefanantinaho kirjoitti: Yep, siinäkin mahdollisuus! Muistelen että täällä Kissakulmassakin joku (Safre?) haukkui Nokialaisia...
Tosin haukut koskivat vain talvirenkaita, olen niitä kaupannutkin mutta ei tunnu kelpaavan kenellekään, kumma juttu
http://kissakulma.jagclub.net/viewtopic.php?t=694
Epäilen ettei renkaat tälläkertaa ole syylliset koska sama homma on talvi ja kesärenkailla, taidan säädättää ihan testauksen vuoksi nuo kulmat.
Ex. XJ6 4.2-71, XJ-6 4.0 -92
Kai maar te nyt kaikki muistatte, että XJ-40 on erityisen herkkä
ylileveille renkaille, ja X-300 myöskin mutta ei niin pahasti.
Tähän törmää vähän väliä eri palstoilla ja julkaisuissa.
Jospa auton rauhattomaan käytökseen olisikin syynä rengastus eikä iskarit
ylileveille renkaille, ja X-300 myöskin mutta ei niin pahasti.
Tähän törmää vähän väliä eri palstoilla ja julkaisuissa.
Jospa auton rauhattomaan käytökseen olisikin syynä rengastus eikä iskarit
100 Jaguaaria vitriinissä.
Remember, common sense is not common.
Remember, common sense is not common.
- stefanantinaho
- Viestit: 793
- Liittynyt: Pe Joulu 24, 2004 6:40 pm
- Paikkakunta: Parainen
- Viesti: