XK8 tai XKR, olisko sijoitukseksi ?
Re: XK8 tai XKR, olisko sijoitukseksi ?
Muovinen termostaatin torni ei välttämättä hajoa, omaani olen seuraillut eikä ole vielä 160 tkm kohdalla alkanut vuotamaan. Metallisia saa edullisesti, ja vaihtaminen siitä päältä lienee helppoa paria pahassa paikassa olevaa mutteria lukuun ottamatta. Niihin pitäisi sopia "crowfoot"-mallinen avain joita saa Motonetistä sarjan edullisesti.
Ahtamattoman moottorin vesipumpun vaihdoin kun se mielestäni alkoi pitämään ääntä. (Sittemmen olen hankkinut Bilteman stetoskoopin muutamalla eurolla, ei tarvitse arvailla.) Laitoin siihen edullisemman tarvikepumpun, Englannista tietenkin, eikä vaihtamisessa ollut muuta ihmettelyn paikkaa kuin moniurahihnan kiristimeen sopivan riittävän pitkän avaimen keksiminen. Pumppu on hyvin moottorin yläkulmalla esillä.
Tylsäähän se on, jos vastahankitusta autosta alkaa löytymään vikoja. Onneksi suurin osa niistä on yleensä helposti ja halvalla korjattavia, varsinkin jos vähän etsii osia ja sopivissa paikoissa käyttää purkuosia. Moottorin kaikki lisälaitteet ovat tällaisia. Useimmat vähän vuotavat tiivisteet ja letkuliitokset samoin. (S-Type aikanaan laski ainakin neljää eri nestettä alleen - lohkolämmittimen kiristys, käytetty ilmastoinnin kompressori, letkuliitoksia kireämmäksi ja alkoi pysymään kuivana.) Hankalaksi asia muuttuu, jos moottorissa tai vaihteistossa on syvemmällä sisällä ongelmaa. Yksittäiset puslat pyörärakenteissa ja kuluneet jarrut ovat vielä helponlaisia, mutta laakerien kanssa on jo työläämpää. Oikeaa ruostetta jos on, niin siitä on vaikeaa päästä pysyvästi eroon.
Jos itse olisin menossa kyseistä autoa katsomaan, niin varaisin aikaa muutaman tunnin ja mahdollisuuksien mukaan asiantuntijakaverin mukaan:
- visuaalisesti hyvällä valolla ja isolla ruuvitaltalla kiertäisin rungon ja kaikki rakenteet läpi, alhaalta aloittaen ja kaikkien luukkujen yms. takaa
- jos auton voi nostaa ylös, niin aina parempi
- jos ei, niin pyörä kerrallaan tunkilla ylös ja laakerin ja puslien ja nivelten tarkistus, kurkistus jarruihin (takapyörässä kuuluu olla vähän ylös-alas-klappia, perän rakenne on sellainen)
- etsitään ruostetta, rikkinäisiä kohtia, nestevuotoja
- tavaratila, moottoritila, sisätilat - onko kaikki paikoillaan ja kiinni ja ehjää?
- iskarien ja jousituksen tulee olla todella jämäkkää
- nesteiden katsominen ja kokeilu sormien välissä
- moottoriöljyn täyttöaukosta näkyy puhdasta koneistoa
- venttiilikoppien kannet saattavat vuotaa tiivisteestä - harmillista vaan ei kovin vakavaa
- moottorin käyntiääni käynnistyksessä - kylmänä - lämpimänä: ylimääräisiä jatkuvia tai satunnaisia ääniä (oheislaitteet, jakopää, itse moottori)?
- ohjaustehostimen säiliö, on sinne tullut painetta ja työntänyt öljyä ulos
- pakoputkiston tiiviys vanhanaikaisesti, eli paksuilla rukkasilla painaa putken päätä ja kuuntelee mahdollisia vuotoja
- obd-lukijalla vikakoodien tarkistus ennen ja jälkeen koeajon, samalla voi seurata lämpöjä yms. tarkemmin
- jos akku on päässyt turhan tyhjäksi, niin voi vielä lähteä käyntiin mutta asiaan kuuluu runsain määrin virheilmoituksia ja varoituksia, ei tarvitse pelästyä ihan heti...
- jokaisen (sähkö-) laitteen kokeilu ja tarkistus
- sisätiloista erityisesti penkkien kunto, hyvä verrata etupenkkejä keskenään, toimiihan kaikki säädöt ja lämmitys ja mahdollinen muisti
- ratin sähkösäädöt (jos on) - pituussuuntainen on hankalampi korjata, pystysäätö on usein pätkittäin toimiva mutta helposti korjattavissa
- stereoiden koodinumero on hyvä löytyä, ja papereista muutenkin kaikki tarvittavat, maahantuontiakin ajatellen
Koeajossa tarkkailtavaa
- moottorin käynti kaikissa tilanteissa
- vaihteiston pehmeät vaihdot, myös rajoitetuilla (4-3-2) asetuksilla ja sport-toiminnolla
- kiihtyy napakasti ja pysähtyy tehokkasti ja kiemurtelematta
- kevyt ja tarkka ohjaus, kulmikkailla renkailla voi olla kovastikin uraherkkä, mutta ei muuten kulje omia polkujaan (ohjauksessa tai puslissa väljää)
- sisälle ei paljoa ääniä kuulu
Vanhasta autosta löytyy huolellisesti katsomalla varmasti yhtä jos toista, siis kannattaa hankisesti varautua. Jos on isoa vikaa tai epäillystä, niin kannattaa kävellä pois ja jatkaa etsintää. Jos taas tulee lista pienempiä löydöksiä, niin niistä voi saada sisältöä hintaneuvotteluihin.
Mitähän kaikkea on listasta jäänyt pois... ja tulipa tästä kertomus, mutta kesäautokuume on iloinen asia!
Jouko
Ahtamattoman moottorin vesipumpun vaihdoin kun se mielestäni alkoi pitämään ääntä. (Sittemmen olen hankkinut Bilteman stetoskoopin muutamalla eurolla, ei tarvitse arvailla.) Laitoin siihen edullisemman tarvikepumpun, Englannista tietenkin, eikä vaihtamisessa ollut muuta ihmettelyn paikkaa kuin moniurahihnan kiristimeen sopivan riittävän pitkän avaimen keksiminen. Pumppu on hyvin moottorin yläkulmalla esillä.
Tylsäähän se on, jos vastahankitusta autosta alkaa löytymään vikoja. Onneksi suurin osa niistä on yleensä helposti ja halvalla korjattavia, varsinkin jos vähän etsii osia ja sopivissa paikoissa käyttää purkuosia. Moottorin kaikki lisälaitteet ovat tällaisia. Useimmat vähän vuotavat tiivisteet ja letkuliitokset samoin. (S-Type aikanaan laski ainakin neljää eri nestettä alleen - lohkolämmittimen kiristys, käytetty ilmastoinnin kompressori, letkuliitoksia kireämmäksi ja alkoi pysymään kuivana.) Hankalaksi asia muuttuu, jos moottorissa tai vaihteistossa on syvemmällä sisällä ongelmaa. Yksittäiset puslat pyörärakenteissa ja kuluneet jarrut ovat vielä helponlaisia, mutta laakerien kanssa on jo työläämpää. Oikeaa ruostetta jos on, niin siitä on vaikeaa päästä pysyvästi eroon.
Jos itse olisin menossa kyseistä autoa katsomaan, niin varaisin aikaa muutaman tunnin ja mahdollisuuksien mukaan asiantuntijakaverin mukaan:
- visuaalisesti hyvällä valolla ja isolla ruuvitaltalla kiertäisin rungon ja kaikki rakenteet läpi, alhaalta aloittaen ja kaikkien luukkujen yms. takaa
- jos auton voi nostaa ylös, niin aina parempi
- jos ei, niin pyörä kerrallaan tunkilla ylös ja laakerin ja puslien ja nivelten tarkistus, kurkistus jarruihin (takapyörässä kuuluu olla vähän ylös-alas-klappia, perän rakenne on sellainen)
- etsitään ruostetta, rikkinäisiä kohtia, nestevuotoja
- tavaratila, moottoritila, sisätilat - onko kaikki paikoillaan ja kiinni ja ehjää?
- iskarien ja jousituksen tulee olla todella jämäkkää
- nesteiden katsominen ja kokeilu sormien välissä
- moottoriöljyn täyttöaukosta näkyy puhdasta koneistoa
- venttiilikoppien kannet saattavat vuotaa tiivisteestä - harmillista vaan ei kovin vakavaa
- moottorin käyntiääni käynnistyksessä - kylmänä - lämpimänä: ylimääräisiä jatkuvia tai satunnaisia ääniä (oheislaitteet, jakopää, itse moottori)?
- ohjaustehostimen säiliö, on sinne tullut painetta ja työntänyt öljyä ulos
- pakoputkiston tiiviys vanhanaikaisesti, eli paksuilla rukkasilla painaa putken päätä ja kuuntelee mahdollisia vuotoja
- obd-lukijalla vikakoodien tarkistus ennen ja jälkeen koeajon, samalla voi seurata lämpöjä yms. tarkemmin
- jos akku on päässyt turhan tyhjäksi, niin voi vielä lähteä käyntiin mutta asiaan kuuluu runsain määrin virheilmoituksia ja varoituksia, ei tarvitse pelästyä ihan heti...
- jokaisen (sähkö-) laitteen kokeilu ja tarkistus
- sisätiloista erityisesti penkkien kunto, hyvä verrata etupenkkejä keskenään, toimiihan kaikki säädöt ja lämmitys ja mahdollinen muisti
- ratin sähkösäädöt (jos on) - pituussuuntainen on hankalampi korjata, pystysäätö on usein pätkittäin toimiva mutta helposti korjattavissa
- stereoiden koodinumero on hyvä löytyä, ja papereista muutenkin kaikki tarvittavat, maahantuontiakin ajatellen
Koeajossa tarkkailtavaa
- moottorin käynti kaikissa tilanteissa
- vaihteiston pehmeät vaihdot, myös rajoitetuilla (4-3-2) asetuksilla ja sport-toiminnolla
- kiihtyy napakasti ja pysähtyy tehokkasti ja kiemurtelematta
- kevyt ja tarkka ohjaus, kulmikkailla renkailla voi olla kovastikin uraherkkä, mutta ei muuten kulje omia polkujaan (ohjauksessa tai puslissa väljää)
- sisälle ei paljoa ääniä kuulu
Vanhasta autosta löytyy huolellisesti katsomalla varmasti yhtä jos toista, siis kannattaa hankisesti varautua. Jos on isoa vikaa tai epäillystä, niin kannattaa kävellä pois ja jatkaa etsintää. Jos taas tulee lista pienempiä löydöksiä, niin niistä voi saada sisältöä hintaneuvotteluihin.
Mitähän kaikkea on listasta jäänyt pois... ja tulipa tästä kertomus, mutta kesäautokuume on iloinen asia!
Jouko
Jaguar XJ8 -05 (Japani)
--------------------------
Huollettavana: Jaguar XF-DS -10 (Suomi)
Muuttaneet: Jaguar XK8 Convertible -99 (Kalifornia), Jaguar S-Type 3.0 -99 (Saksa)
Purettu: Jaguar XK8 Cabriolet -99 (Saksa)
Rekka ruhjoi: Jaguar XJ6 D -06 (Saksa)
--------------------------
Huollettavana: Jaguar XF-DS -10 (Suomi)
Muuttaneet: Jaguar XK8 Convertible -99 (Kalifornia), Jaguar S-Type 3.0 -99 (Saksa)
Purettu: Jaguar XK8 Cabriolet -99 (Saksa)
Rekka ruhjoi: Jaguar XJ6 D -06 (Saksa)
Re: XK8 tai XKR, olisko sijoitukseksi ?
Kiitos Joukolle.
Pitkän listan olit laatinut ja osasta voin onneksi jo todetakkin, että "ok" tai ainakin pitäsi olla, koska autooon haetaan leima ennen ostoa. Näin olen sopinut ja kertaalleen kaveri on sen käyttänytkin konttorilla ja hylsy tuli Raidetangon pää ( främre länkarmsbussning ) oli väljä vai onko tuo edes raidetangon pää? Paremmin Ruotsia osaavat sanokoot. Sovittiin, että kaveri laittaa tämän kuntoon ja hakee leiman ennenkuin alan Ruotsia kohti lähtemään.
Täytyypi oikein tulostella nämä vinkitja ottaa Ruotsin puolelle mukaan, jos tästä Ruotsin reissu repee.
Pitkän listan olit laatinut ja osasta voin onneksi jo todetakkin, että "ok" tai ainakin pitäsi olla, koska autooon haetaan leima ennen ostoa. Näin olen sopinut ja kertaalleen kaveri on sen käyttänytkin konttorilla ja hylsy tuli Raidetangon pää ( främre länkarmsbussning ) oli väljä vai onko tuo edes raidetangon pää? Paremmin Ruotsia osaavat sanokoot. Sovittiin, että kaveri laittaa tämän kuntoon ja hakee leiman ennenkuin alan Ruotsia kohti lähtemään.
Täytyypi oikein tulostella nämä vinkitja ottaa Ruotsin puolelle mukaan, jos tästä Ruotsin reissu repee.
Re: XK8 tai XKR, olisko sijoitukseksi ?
Eiköhän kyseinen hylsy ole tullut etu alatukivarren puslasta. Sen vaihtaminen on aika paljon kinkkisempi kuin raidetangon (ulompi) pää.
i
Re: XK8 tai XKR, olisko sijoitukseksi ?
OK. Kuten sanoin, en ollut varma hylsystä, mutta sovittiin, että kaveri hakee leiman ja lähettää mulle siitä dokumentin. Eli minulle ei oikeastaan ole väliä, oliko raidetangonpäää vai alatukivarsi, mutta kiitos tarkennuksesta. Oikeastaan parempi vaan niin onpahan ainakin yksi pahempi paikka parsittu vanhasta autosta. Vaikka kilometrejä ei ole paljoa, niin alkaahan tuo ajan hammas syömään vuoden -99 mallisesta autosta puslia ja niveliä.Coupe kirjoitti:Eiköhän kyseinen hylsy ole tullut etu alatukivarren puslasta. Sen vaihtaminen on aika paljon kinkkisempi kuin raidetangon (ulompi) pää.
Re: XK8 tai XKR, olisko sijoitukseksi ?
Kysy saiko vaihdettua osineen ja töineen alle 10 000 kurnulla?
Ehkä nuukaili ja vaihtoi vain toisen?
M
Ehkä nuukaili ja vaihtoi vain toisen?
M
Re: XK8 tai XKR, olisko sijoitukseksi ?
Tuota vaihtamista varten pitää ottaa tukivarsi irti. Samalla kannattaa vaihtaa molemmat puslat, sekä ehkä myös pallonivel. Ja molemmilta puolilta tietysti. Omassani (XK8) pari vuotta sitten katsuri huomasi toisessa alapallossa alkavaa väljyyttä, joka ei ollut vielä hylsyyn johtava. Kun tuon vaihtamiseen piti tukivarsi ottaa irti, vaihdettiin kummallekin puolelle myös molemmat puslat (ja sen toisenkin puolen pallo). Osat Englannista (originaaliosat) ja vaihto Jaggeihin ja lantikoihin erikoistuneella pajalla - ei muistaakseni kokonaisuutena tullut niin hirveän kalliiksi. Ja olisiko pitänyt olla yllättynyt, ei tietenkään, ajettavuus parani huomattavasti. Nuo alkuperäiset puslat alkaa 15-20 vuoden jälkeen olla tiensä päässä, vaikka kilometrejä olisi kohtuullisesti, kumin ominaisuudet muuttuu. Noilla kansainvälisillä palstoilla kehoitetaan moottorin päivityskohteiden (kiristäjät, termaritorni, vesipumppu ym) lisäksi uusimaan myös etupään puslat. Kun viime vuonna uusin lisäksi iskarin/jousen ala- ja yläpuslat, ajokäytös parani entisestään. Jäljellä olisi vielä alkuperäiset yläpallot ja ylätukivarren puslat...Coupe kirjoitti:Eiköhän kyseinen hylsy ole tullut etu alatukivarren puslasta. Sen vaihtaminen on aika paljon kinkkisempi kuin raidetangon (ulompi) pää.
XJS 1996 4.0 Celebration convertible (Spindrift White)
XK8 1998 (Anthracite Metallic)
ex: XF V6 3.0 D S 2014 (Ultimate Black Metallic)
Nyx: Polestar 2 LR Twin
XK8 1998 (Anthracite Metallic)
ex: XF V6 3.0 D S 2014 (Ultimate Black Metallic)
Nyx: Polestar 2 LR Twin
Re: XK8 tai XKR, olisko sijoitukseksi ?
No niin, nyt siten odtellaan se 10-20 vuotta ja ktsotaan oliko siitä Jaguaarista sijoitukseksi.
Tuli haettua Ruotsin puolelta hopean harmaa XKR pois kuljeksimsta. Kaikki tuntuu pelaavana ja 17v ikäiseksi korille voi antaa lähes kiitettävän arvosanan. 3 lakka naarmua, jista tod.näk. 2 lähtee hiomalla. Nahkasisusta hyväs ( musta ) kunnos. Tuon kun putsaaa ja vetää rasvat päälle, niin on melko mukavan näköinen. Turusta Pohjanmaalle matka kului muuten mukavasti, mutta pitihän sitä joku yllärikin löytyä. Heittää herjan "jäähdytinnestetaso alhainen".
Mistäs tuota ongelmaa lähtee purkamaan, kun nesteet on ok, lämmöt pysyy normaalissa, paineet pysyy järjestelmässä eikä harmaata pakokaasuakaan tuu eli kansivikaan ei viittaa vaan anturvikaan. Mistä kohtaa tuollainen anturi löytyy ?
Eilen illalla vasta pääsin kotiin, joten kovn hyvin ei autoa ole ehtinyt vielä tutkia.
Tuli haettua Ruotsin puolelta hopean harmaa XKR pois kuljeksimsta. Kaikki tuntuu pelaavana ja 17v ikäiseksi korille voi antaa lähes kiitettävän arvosanan. 3 lakka naarmua, jista tod.näk. 2 lähtee hiomalla. Nahkasisusta hyväs ( musta ) kunnos. Tuon kun putsaaa ja vetää rasvat päälle, niin on melko mukavan näköinen. Turusta Pohjanmaalle matka kului muuten mukavasti, mutta pitihän sitä joku yllärikin löytyä. Heittää herjan "jäähdytinnestetaso alhainen".
Mistäs tuota ongelmaa lähtee purkamaan, kun nesteet on ok, lämmöt pysyy normaalissa, paineet pysyy järjestelmässä eikä harmaata pakokaasuakaan tuu eli kansivikaan ei viittaa vaan anturvikaan. Mistä kohtaa tuollainen anturi löytyy ?
Eilen illalla vasta pääsin kotiin, joten kovn hyvin ei autoa ole ehtinyt vielä tutkia.
Re: XK8 tai XKR, olisko sijoitukseksi ?
Anturi taitaa olla paisuntasäiliössä. Niin on ainakin 4,2 litraisessa vapaastihengittävässä S-Typessä ja pikaisen hakurupeaman perusteella vaikuttaa niin olevan myös XKR:ssä.nupaha kirjoitti:No niin, nyt siten odtellaan se 10-20 vuotta ja ktsotaan oliko siitä Jaguaarista sijoitukseksi.
Tuli haettua Ruotsin puolelta hopean harmaa XKR pois kuljeksimsta. Kaikki tuntuu pelaavana ja 17v ikäiseksi korille voi antaa lähes kiitettävän arvosanan. 3 lakka naarmua, jista tod.näk. 2 lähtee hiomalla. Nahkasisusta hyväs ( musta ) kunnos. Tuon kun putsaaa ja vetää rasvat päälle, niin on melko mukavan näköinen. Turusta Pohjanmaalle matka kului muuten mukavasti, mutta pitihän sitä joku yllärikin löytyä. Heittää herjan "jäähdytinnestetaso alhainen".
Mistäs tuota ongelmaa lähtee purkamaan, kun nesteet on ok, lämmöt pysyy normaalissa, paineet pysyy järjestelmässä eikä harmaata pakokaasuakaan tuu eli kansivikaan ei viittaa vaan anturvikaan. Mistä kohtaa tuollainen anturi löytyy ?
Eilen illalla vasta pääsin kotiin, joten kovn hyvin ei autoa ole ehtinyt vielä tutkia.
Mikäli naarmut ovat lakassa tai niiden alla on ylipäänsä vielä maalia jäljellä, eikä pohjamaali näy, niin kyllä ne saa kiillotettua tai vesihiottua ja sen päälle kiillotettua näkymättömiin.
O
S-Type 4,2, 2004
Sierra STW A, 1991
Astro AWD 8h, 1997
Sierra STW A, 1991
Astro AWD 8h, 1997
Re: XK8 tai XKR, olisko sijoitukseksi ?
Joo, eipä silä oikein muuta paikkaa voi olla, mutta itse en illalla hokannut mitään johtoja tms säiliölle. No, täytyy koittaa käyttää hakua ja googlea.Ode kirjoitti:Anturi taitaa olla paisuntasäiliössä. Niin on ainakin 4,2 litraisessa vapaastihengittävässä S-Typessä ja pikaisen hakurupeaman perusteella vaikuttaa niin olevan myös XKR:ssä.nupaha kirjoitti:No niin, nyt siten odtellaan se 10-20 vuotta ja ktsotaan oliko siitä Jaguaarista sijoitukseksi.
Tuli haettua Ruotsin puolelta hopean harmaa XKR pois kuljeksimsta. Kaikki tuntuu pelaavana ja 17v ikäiseksi korille voi antaa lähes kiitettävän arvosanan. 3 lakka naarmua, jista tod.näk. 2 lähtee hiomalla. Nahkasisusta hyväs ( musta ) kunnos. Tuon kun putsaaa ja vetää rasvat päälle, niin on melko mukavan näköinen. Turusta Pohjanmaalle matka kului muuten mukavasti, mutta pitihän sitä joku yllärikin löytyä. Heittää herjan "jäähdytinnestetaso alhainen".
Mistäs tuota ongelmaa lähtee purkamaan, kun nesteet on ok, lämmöt pysyy normaalissa, paineet pysyy järjestelmässä eikä harmaata pakokaasuakaan tuu eli kansivikaan ei viittaa vaan anturvikaan. Mistä kohtaa tuollainen anturi löytyy ?
Eilen illalla vasta pääsin kotiin, joten kovn hyvin ei autoa ole ehtinyt vielä tutkia.
Mikäli naarmut ovat lakassa tai niiden alla on ylipäänsä vielä maalia jäljellä, eikä pohjamaali näy, niin kyllä ne saa kiillotettua tai vesihiottua ja sen päälle kiillotettua näkymättömiin.
O
Onkohan se anturi joku kohotyyppinen tms ?
Re: XK8 tai XKR, olisko sijoitukseksi ?
Hieno juttu!
Melko varmasti jäähdytysnesteen varoituksen ongelma on pieni, omassa autossani oli pitkään samaa ja vasta nyt keväällä selvitin kun varoitus jäi päälle pysyvästi. Moottoritilassa on useita antureita ja niiden liittimiä, ja ne ovat taipuvaisia satunnaisesti pätkimään esim. moottorin pesun jälkeen kunnes lämpö taas kuivaa paikat. Jäähdytysnesteen paisuntäsäiliön alla on sen anturin liitin, ja siinä on todennäköisesti huono kontakti. Varoitus tulee säiliön nestepinnan tason anturista, ei tarvitse epäillä muita vikoja jos säiliö on ja pysyy suunnilleen täynnä.
Liitin on vähän pahassa paikassa vaikka säiliön kiinnitysruuvin irroittaa ja sitä siirtää - anturin johto on aika lyhyt. Liittimessä on jousiklemmari mikä pitää saada kammettua alaspäin ja irti (hukkaamatta konetilaan...). Omaani kun irroitin, niin irtosi koko anturi säiliön putkesta. Silloin tulee esille sukkaan pakattu ohuiden johtojen päässä oleva reed-rele, mikä kytkeytyy säiliön sisällä olevan kelluvan ferriittirenkaan mukaan. Meni kuitenkin takaisin paikoilleen, on kiinni muoviklipseillä säiliön pohjassa.
Jos liitin on likainen, niin vika on löytynyt. On myös helppo testata oikosulkemalla liittimen johdot, silloin pitäisi varoituksen hävitä.
Jouko
Melko varmasti jäähdytysnesteen varoituksen ongelma on pieni, omassa autossani oli pitkään samaa ja vasta nyt keväällä selvitin kun varoitus jäi päälle pysyvästi. Moottoritilassa on useita antureita ja niiden liittimiä, ja ne ovat taipuvaisia satunnaisesti pätkimään esim. moottorin pesun jälkeen kunnes lämpö taas kuivaa paikat. Jäähdytysnesteen paisuntäsäiliön alla on sen anturin liitin, ja siinä on todennäköisesti huono kontakti. Varoitus tulee säiliön nestepinnan tason anturista, ei tarvitse epäillä muita vikoja jos säiliö on ja pysyy suunnilleen täynnä.
Liitin on vähän pahassa paikassa vaikka säiliön kiinnitysruuvin irroittaa ja sitä siirtää - anturin johto on aika lyhyt. Liittimessä on jousiklemmari mikä pitää saada kammettua alaspäin ja irti (hukkaamatta konetilaan...). Omaani kun irroitin, niin irtosi koko anturi säiliön putkesta. Silloin tulee esille sukkaan pakattu ohuiden johtojen päässä oleva reed-rele, mikä kytkeytyy säiliön sisällä olevan kelluvan ferriittirenkaan mukaan. Meni kuitenkin takaisin paikoilleen, on kiinni muoviklipseillä säiliön pohjassa.
Jos liitin on likainen, niin vika on löytynyt. On myös helppo testata oikosulkemalla liittimen johdot, silloin pitäisi varoituksen hävitä.
Jouko
Jaguar XJ8 -05 (Japani)
--------------------------
Huollettavana: Jaguar XF-DS -10 (Suomi)
Muuttaneet: Jaguar XK8 Convertible -99 (Kalifornia), Jaguar S-Type 3.0 -99 (Saksa)
Purettu: Jaguar XK8 Cabriolet -99 (Saksa)
Rekka ruhjoi: Jaguar XJ6 D -06 (Saksa)
--------------------------
Huollettavana: Jaguar XF-DS -10 (Suomi)
Muuttaneet: Jaguar XK8 Convertible -99 (Kalifornia), Jaguar S-Type 3.0 -99 (Saksa)
Purettu: Jaguar XK8 Cabriolet -99 (Saksa)
Rekka ruhjoi: Jaguar XJ6 D -06 (Saksa)
Re: XK8 tai XKR, olisko sijoitukseksi ?
Kiitos Jouko tiedoista.JNi kirjoitti:Hieno juttu!
Melko varmasti jäähdytysnesteen varoituksen ongelma on pieni, omassa autossani oli pitkään samaa ja vasta nyt keväällä selvitin kun varoitus jäi päälle pysyvästi. Moottoritilassa on useita antureita ja niiden liittimiä, ja ne ovat taipuvaisia satunnaisesti pätkimään esim. moottorin pesun jälkeen kunnes lämpö taas kuivaa paikat. Jäähdytysnesteen paisuntäsäiliön alla on sen anturin liitin, ja siinä on todennäköisesti huono kontakti. Varoitus tulee säiliön nestepinnan tason anturista, ei tarvitse epäillä muita vikoja jos säiliö on ja pysyy suunnilleen täynnä.
Liitin on vähän pahassa paikassa vaikka säiliön kiinnitysruuvin irroittaa ja sitä siirtää - anturin johto on aika lyhyt. Liittimessä on jousiklemmari mikä pitää saada kammettua alaspäin ja irti (hukkaamatta konetilaan...). Omaani kun irroitin, niin irtosi koko anturi säiliön putkesta. Silloin tulee esille sukkaan pakattu ohuiden johtojen päässä oleva reed-rele, mikä kytkeytyy säiliön sisällä olevan kelluvan ferriittirenkaan mukaan. Meni kuitenkin takaisin paikoilleen, on kiinni muoviklipseillä säiliön pohjassa.
Jos liitin on likainen, niin vika on löytynyt. On myös helppo testata oikosulkemalla liittimen johdot, silloin pitäisi varoituksen hävitä.
Jouko
Kyllä se tosiaan johonkin kosketushäiriöön ehkä viittaa, koska se tulee tauluun helpommin esim jarrutuksen yhteydessä ja saattaa poistua taas itsekseen. Tämä häiriöä ei niin paljoa haittaisi, jos tietäis että tuo XKR:n lämpömittari toimisi reaaliaiksesti, mutta jos olen oikein ymmärtänyt, niin lämmöt kun on nousseet mittarissa vasta vähän, niin voi lämmöt olla oikeasti jo tapissa ja vahinko jo tapahtunut.
Re: XK8 tai XKR, olisko sijoitukseksi ?
Jäähdytysnesteen lämpömittarin pitäisi toimia reaaliaikaisesti, lisäksi syttyy erillinen varoitusvalo jos neste kuumenee liikaa. Keskikonsolin pyöreät mittarit on sitten toinen juttu, mutta niissäkin on varoitusvalot mitkä toimivat reaaliajassa.
OIkosulkemalla liittimen (niin se reed-relekin tekee) voit varmistaa että vika varmasti on anturissa tai sen liittimessä. Jos lisäksi säiliössä pysyy neste normaalisti, taso vähän lämpötilan mukaan vaihdellen, niin systeemi on muuten ihan kunnossa.
Jouko
OIkosulkemalla liittimen (niin se reed-relekin tekee) voit varmistaa että vika varmasti on anturissa tai sen liittimessä. Jos lisäksi säiliössä pysyy neste normaalisti, taso vähän lämpötilan mukaan vaihdellen, niin systeemi on muuten ihan kunnossa.
Jouko
Jaguar XJ8 -05 (Japani)
--------------------------
Huollettavana: Jaguar XF-DS -10 (Suomi)
Muuttaneet: Jaguar XK8 Convertible -99 (Kalifornia), Jaguar S-Type 3.0 -99 (Saksa)
Purettu: Jaguar XK8 Cabriolet -99 (Saksa)
Rekka ruhjoi: Jaguar XJ6 D -06 (Saksa)
--------------------------
Huollettavana: Jaguar XF-DS -10 (Suomi)
Muuttaneet: Jaguar XK8 Convertible -99 (Kalifornia), Jaguar S-Type 3.0 -99 (Saksa)
Purettu: Jaguar XK8 Cabriolet -99 (Saksa)
Rekka ruhjoi: Jaguar XJ6 D -06 (Saksa)
Re: XK8 tai XKR, olisko sijoitukseksi ?
OK. No tama tieto rauhoittaa lisää mieltäni. Jostakin täältä foorumilta muistan lukeneeni, että tuo lämpömittari toimisi jotenkin viiveellä ja näyttäisi suurinpiirtein aina oikeea lukemaa. Vasta kun on myöhäistä on lämpömittari tapissa ( ehkä muistan väärin ).JNi kirjoitti:Jäähdytysnesteen lämpömittarin pitäisi toimia reaaliaikaisesti, lisäksi syttyy erillinen varoitusvalo jos neste kuumenee liikaa. Keskikonsolin pyöreät mittarit on sitten toinen juttu, mutta niissäkin on varoitusvalot mitkä toimivat reaaliajassa.
OIkosulkemalla liittimen (niin se reed-relekin tekee) voit varmistaa että vika varmasti on anturissa tai sen liittimessä. Jos lisäksi säiliössä pysyy neste normaalisti, taso vähän lämpötilan mukaan vaihdellen, niin systeemi on muuten ihan kunnossa.
Jouko
Auto oli seissyt jo jonkin aikaa pihassa, kun kävin taas tarkistamassa nesteen pinnan tason illalla, niin se oli ok ja painettakin oli vielä järjestelmässä, joten kansi vikaan tai muuhun vuotoon ei ole tällä hetkellä epäilyä.
Re: XK8 tai XKR, olisko sijoitukseksi ?
Heh, pystyn hyvin samaistumaan noihin tuntemuksiin. Viisi vuotta sitten olin hakemassa omaa XK8:aa Pohjois-Saksasta, ja ajelin autoliikkeestä autobahnille totuttelemaan minulle uuteen ja hyvin toisenlaiseen autoon. Ajelin rauhallisesti ja tunnustellen, mutta Hampurin jälkeen ajattelin vähän kokeilla miten kiihtyy ja kulkee. Kun nopeus kiihdytyksessä oli jotain 170 km/h tietämillä tuli tuo sama hälytys... kyllä nousi verenpaine hetkessä ja hyvän matkaa ajelin ihan rauhallisesti. Nestesäiliötä ei ollut asiaa aukaisemaan ennen pidempää pysäytystä, mutta kun lämmöt näyttivät pysyvän ihan kohdallaan niin jatkoin ajelua Tukholman kautta kotiin ongelmitta.
Samana kesänä tein vielä retken Nordkappiin ja seuraavana kesänä Rivieralle, luotettavaksikin auto on osoittautunut. Välillä on tullut vikakoodeja syystä tai sitten vain kosketushäiriöinä, varsinaiset korjaukset ovat lopulta olleet vähäisiä. Lähinnä tavallista asiaan kuuluvaa huoltoa ja muuta laittelua.
Minulla on kesäkissassa enemmän kuin kolme naarmua tai pientä kolhua - ja jos se olisi ihan näyttelytason laite, niin en sillä minnekään uskaltaisi lähteäkään
Jouko
Samana kesänä tein vielä retken Nordkappiin ja seuraavana kesänä Rivieralle, luotettavaksikin auto on osoittautunut. Välillä on tullut vikakoodeja syystä tai sitten vain kosketushäiriöinä, varsinaiset korjaukset ovat lopulta olleet vähäisiä. Lähinnä tavallista asiaan kuuluvaa huoltoa ja muuta laittelua.
Minulla on kesäkissassa enemmän kuin kolme naarmua tai pientä kolhua - ja jos se olisi ihan näyttelytason laite, niin en sillä minnekään uskaltaisi lähteäkään
Jouko
Jaguar XJ8 -05 (Japani)
--------------------------
Huollettavana: Jaguar XF-DS -10 (Suomi)
Muuttaneet: Jaguar XK8 Convertible -99 (Kalifornia), Jaguar S-Type 3.0 -99 (Saksa)
Purettu: Jaguar XK8 Cabriolet -99 (Saksa)
Rekka ruhjoi: Jaguar XJ6 D -06 (Saksa)
--------------------------
Huollettavana: Jaguar XF-DS -10 (Suomi)
Muuttaneet: Jaguar XK8 Convertible -99 (Kalifornia), Jaguar S-Type 3.0 -99 (Saksa)
Purettu: Jaguar XK8 Cabriolet -99 (Saksa)
Rekka ruhjoi: Jaguar XJ6 D -06 (Saksa)
- Jykkepoika
- Viestit: 863
- Liittynyt: Su Heinä 13, 2008 9:14 pm
- Paikkakunta: Järvenpää
Re: XK8 tai XKR, olisko sijoitukseksi ?
Nyt ei ole varmaa tietoa mutta mulla on 9 ajokauden aikana pari kertaa tullut herja jäähdytysnesteen vajaasta pinnasta. Eka kerta tuli joskus 2010 muistaakseni kun olin vaihtanut vesipumpun ja termarin. Paisarissa oli kylla nestettä mutta satunnaisesti rupesi herjailemaan tuota ja tilkka nestettä lisää poisti ongelman. Uudemman kerran herja tuli viimekesänä euroopan turneella ja silloinkin tilkka vettä lisää paisariin ja ei ole sen jälkeen herjaillut. Olisko toi anturointi toteutettu niin että herjaa jo siinä vaiheessa kun paisarin pinta pääsee liian alas? Vai onko ollut vain sattumaa mulla? Molemmilla kerroilla siis paisarissa on noin silmämääräisesti pinta ollut ok ja herja ei ole ollut kokoajan päällä vaan satunnaisesti ja tosiaan hävinnyt sellaisella ehkäpä puolen desin nesteen lisäyksellä.
Toi että herja tulee jarrutusten yhteydessä voisi tukea tätä, eli kokeile ensin pikku nesteen lisäyksellä josko herja katoaisi.
Toi että herja tulee jarrutusten yhteydessä voisi tukea tätä, eli kokeile ensin pikku nesteen lisäyksellä josko herja katoaisi.
Jykkepoika
Jaguar XKR-R convertible
Mini Cooper Electric Maximise
Jaguar XKR-R convertible
Mini Cooper Electric Maximise
Re: XK8 tai XKR, olisko sijoitukseksi ?
Siellä säiliössä on kelluva rengas anturitapin ympärillä. Rengas pääsee nousemaan n. puoliväliin asti jolloin se vetää reed-releen kiinni. Jos rengas pääsee alemmas niin rele aukeaa ja hälytys kytkeytyy. Anturi on mallia joko-kiinni-tai-auki, se ei sen tarkemmin mittaa korkeutta.
Jouko
Jouko
Jaguar XJ8 -05 (Japani)
--------------------------
Huollettavana: Jaguar XF-DS -10 (Suomi)
Muuttaneet: Jaguar XK8 Convertible -99 (Kalifornia), Jaguar S-Type 3.0 -99 (Saksa)
Purettu: Jaguar XK8 Cabriolet -99 (Saksa)
Rekka ruhjoi: Jaguar XJ6 D -06 (Saksa)
--------------------------
Huollettavana: Jaguar XF-DS -10 (Suomi)
Muuttaneet: Jaguar XK8 Convertible -99 (Kalifornia), Jaguar S-Type 3.0 -99 (Saksa)
Purettu: Jaguar XK8 Cabriolet -99 (Saksa)
Rekka ruhjoi: Jaguar XJ6 D -06 (Saksa)
Re: XK8 tai XKR, olisko sijoitukseksi ?
Re: XK8 tai XKR, olisko sijoitukseksi ?
Se on hieno! Kesäkissat tykkää siitä, että niillä ajetaan, ja loppuaika pidetään siistinä, huolletaan ja varustellaan
Jouko
Jouko
Jaguar XJ8 -05 (Japani)
--------------------------
Huollettavana: Jaguar XF-DS -10 (Suomi)
Muuttaneet: Jaguar XK8 Convertible -99 (Kalifornia), Jaguar S-Type 3.0 -99 (Saksa)
Purettu: Jaguar XK8 Cabriolet -99 (Saksa)
Rekka ruhjoi: Jaguar XJ6 D -06 (Saksa)
--------------------------
Huollettavana: Jaguar XF-DS -10 (Suomi)
Muuttaneet: Jaguar XK8 Convertible -99 (Kalifornia), Jaguar S-Type 3.0 -99 (Saksa)
Purettu: Jaguar XK8 Cabriolet -99 (Saksa)
Rekka ruhjoi: Jaguar XJ6 D -06 (Saksa)
Re: XK8 tai XKR, olisko sijoitukseksi ?
Joo, sitä minä koitin vaimollekkin sanoa. Sanoi, että siinä tapauksessa nelipyöräinen kesäkissa käy, muttei kuulemma kaksijalkainen.JNi kirjoitti:Se on hieno! Kesäkissat tykkää siitä, että niillä ajetaan, ja loppuaika pidetään siistinä, huolletaan ja varustellaan
Jouko
Re: XK8 tai XKR, olisko sijoitukseksi ?
No kyllähä tommosseel ny kehtaa =)
Re: XK8 tai XKR, olisko sijoitukseksi ?
Juu. Kiitos. Kyllä itsekkin tykästyin tuohon hopean värin ja mustan nahan yhdistelmään ja kyllähän tuo eatonin ahdin antaa mukavasti menohaluja. Tosin vain yhden kerran vasta kokeillu oikein kunnolla, kun naapurin isäntä vaati.
- kissaeläin
- Viestit: 4838
- Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
- Paikkakunta: Helsinki
Re: XK8 tai XKR, olisko sijoitukseksi ?
Kiitos, kiitos.JPE kirjoitti:Onneksi olkoon upeasta autosta!
- Jykkepoika
- Viestit: 863
- Liittynyt: Su Heinä 13, 2008 9:14 pm
- Paikkakunta: Järvenpää
Re: XK8 tai XKR, olisko sijoitukseksi ?
Mulla oli samansuuntainen tilanne talvella 2007/2008, entinen harrastepeli myyty ja mietinnässä että mitäs nyt? Monenlaista oli mielessä ja rouva ehdotteli että eikös vois välillä olla sellainen jota ei tarvitse hitsata/aina ropata jotain vaan enemmän ajeltais... siitä se ajatus sitten lähti.Onhan tästä kesäautosta jo niiiin pitkään haaveiltu. Ja oikeastaan vaimolle kiitos, että en päätynyt 60-luvun Mustangiin.
Kesäkissa laitumilla.
Ei ole harmittanut yhtään että harrastaminen on muuttunut enemmän ajamiseksi ja kaluston ylläpidoksi, ei vanhan äijän kroppa enää suuria aikaa vieviä projekteja kaipaa.
Onnittelut hienoista hankinnoista täältäkin!
Jykkepoika
Jaguar XKR-R convertible
Mini Cooper Electric Maximise
Jaguar XKR-R convertible
Mini Cooper Electric Maximise
Re: XK8 tai XKR, olisko sijoitukseksi ?
Kiitos.Jykkepoika kirjoitti:Mulla oli samansuuntainen tilanne talvella 2007/2008, entinen harrastepeli myyty ja mietinnässä että mitäs nyt? Monenlaista oli mielessä ja rouva ehdotteli että eikös vois välillä olla sellainen jota ei tarvitse hitsata/aina ropata jotain vaan enemmän ajeltais... siitä se ajatus sitten lähti.Onhan tästä kesäautosta jo niiiin pitkään haaveiltu. Ja oikeastaan vaimolle kiitos, että en päätynyt 60-luvun Mustangiin.
Kesäkissa laitumilla.
Ei ole harmittanut yhtään että harrastaminen on muuttunut enemmän ajamiseksi ja kaluston ylläpidoksi, ei vanhan äijän kroppa enää suuria aikaa vieviä projekteja kaipaa.
Onnittelut hienoista hankinnoista täältäkin!
Mukava huomata, että näin reilu nelikymppisenäkin jaksaa autosta innostua näin paljon. Pikkupoika hiipi esiin.
Re: XK8 tai XKR, olisko sijoitukseksi ?
No niin. Veropäätös tuli parissa viikossa Vaasasta eli siellä ei kauheaa ruuhkaa ollut tällä hetkellä. Itse arvioin vanhojen päätösten perusteella, että noin 5t€ tulee. Tuli 4500€ eli ihan hyvä päätös. Jäi vielä bensarahaaki.
Kaveri, joka on useamman auton tuonut, kehotti laittamaan nimenomaan postilma ja Vaasaan. Sieltä saa hyviä päätöksiä ja näköjään piti paikkansa. Tämä vinkkinä muille. Jos tekee veropaprut netin kautta, päätökset tehdään pitkin valtakunnan toimipisteitä.
Kaveri, joka on useamman auton tuonut, kehotti laittamaan nimenomaan postilma ja Vaasaan. Sieltä saa hyviä päätöksiä ja näköjään piti paikkansa. Tämä vinkkinä muille. Jos tekee veropaprut netin kautta, päätökset tehdään pitkin valtakunnan toimipisteitä.