Rautaa tavaratilaan talviautoilussa

Yleinen Jaguar-keskustelu
Ursus arctos
Viestit: 22
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2014 11:22 am

Rautaa tavaratilaan talviautoilussa

Viesti Kirjoittaja Ursus arctos »

Ajelin nyt viikonloppuna Helsingistä Itä-Suomeen ja takaisin v. 1996 4-litraisella XJ:lläni. Matkalla otin kyytiin isältäni kaksi rautalevyä, jotka hänellä olivat olleet viimeksi takavetoisen auton talvivarusteina 1970-80 lukujen vaihteessa. Yhteispainoa levyillä oli noin 70 kiloa, ja sattumalta sopivat täydellisesti vararenkaan ja tavaratilan pohjalevyn väliin niin, että eivät pääse liukumaan mihinkään suuntaan.

Vaikutus pitoon oli aivan hämmentävä. Olin tähän mennessä ajatellut, että nastarenkaat joissa kyllä on kaikki nastat tallella, ovat sen verran vanhat, että perää ei saa pysymään tiessä liukkaalla kelillä niin millään. Nyt pysyy, ja talvirenkaille taisi tulla yksi käyttökausi lisää. Vanha konsti, mutta pidin tätä vähän urbaanilegendana ennen kuin kokeilin itse. Olin myös todella yllättynyt siitä, että hyvin rauhallisessa matka-ajossa tuolla 70 kg:n ylimääräpainolla ei näyttänyt oleva mitään vaikutusta kulutukseen. Ajotietokoneen mukaan saman matkan (270 km suuntaansa) keskikulutus ilman mennessä rautoja oli 9,0 l/100 km ja rautojen kanssa tulleessa 9,1 l/100 km, mikä mennee satunnaisuuksien piikkiin. Kaupunkiajossa jotain eroa varmaan syntyy.

Nyt kun pitoa on, tällainen parikymmentä vuotta vanha Jagge, jota on kaikin puolin pidetty hyvässä kunnossa, on vielä aivan kelvollinen talviajoonkin. Luistonesto omasta kulkineestani puuttuu, mutta sentään ABS-jarrut ja turvatyynyt löytyy. Miinuspuolena näin suttuisilla keleillä on ajovalonpesimien puute, eivätkä ajovalot ole muutenkaan kaikkein parhaasta päästä. Talviautoilua auttaa itselläni se, että lämmin hallipaikka löytyy ja harvemmin on todellista pakottavaa tarvetta ajaa omaa autolla, kun Helsingin keskustassa pärjää tarvittaessa julkisillakin. Omasta mielestäni x300 näyttää varsinkin pestynä lumisessa maisemassa todella hyvältä. Monet, jotka eivät autoa tunne, arvelevat sitä vanhemmaksi ja ennen kaikkea hintavammaksi kuin se onkaan ja ovat yllättyneitä, jos tulee puheeksi, että tämän tyyppiset ja ikäiset ajokit eivät maksa juuri mitään eikä itse auton pitäminen ja ajelukaan välttämättä tule kalliiksi. Jollain tasolla tällaisen vanhan auton pitämistä voi perustella jopa järkisyillä. Kaiken kaikkiaan viikonlopun ajeluista jäi taas todella hyvä fiilis, kiitos persoonallisen kulkupelin.
- X300 4,0 Sovereign vm. 1996
Ode
Viestit: 471
Liittynyt: Su Helmi 24, 2013 10:13 pm
Paikkakunta: Porvoo

Re: Rautaa tavaratilaan talviautoilussa

Viesti Kirjoittaja Ode »

Ursus arctos kirjoitti:Jollain tasolla tällaisen vanhan auton pitämistä voi perustella jopa järkisyillä.
Ilman muuta voi, lukuisillakin järkisyillä. Oikeastaan toisinpäin, jos vanhassa kaikki toimii ja se vastaa kuljettajansa odotuksia, ei tule äkkiseltään mieleen yhtään järkisyytä uuden puolesta. Eikä 96 niin vanha ole, siinä on katalysaattorit ja niin edelleen. Kuluttaa enemmän kuin uusi, mutta ei se uusikaan tyhjästä synny. Lisäksi lisäaineistamaton diesel, oli se miten uusi tahansa, tuottaa typen oksideja ihan eri malliin kuin vanhemmatkaan bensakoneet. Uusista bensakoneista taas tuppaa ilmeisesti tupruamaan entistä pienempiä pienhiukkasia, jotka tunkeutuvat vain syvemmälle keuhkoihin. Nähtäväksi jää vielä mitä hiukkassuodattimista todellisuudessa tulee ulos - jotain sieltä tulee ja onko kyseessä entistä suurempi ongelma joidenkin nanohiukkasten muodossa?

O
S-Type 4,2, 2004
Sierra STW A, 1991
Astro AWD 8h, 1997
mikki
Viestit: 982
Liittynyt: Ti Huhti 21, 2009 4:24 pm
Paikkakunta: Helsinki / Espoo
Viesti:

Re: Rautaa tavaratilaan talviautoilussa

Viesti Kirjoittaja mikki »

Tuo lisäpaino on todella hyvä vanha kikka takavetoon vetävien pyörien lähelle.
Käytin uudessa XF:ssä liukkaalla. Auttoi liikkeellelähdössä huomattavasti vaikka oli kaikki kuristimet ym.

Kulutus tasaisella maantiellä juurikaan ei nouse.
Kiihdytyksissä toki mutta merkitys on pieni.

Vahvoihin kangaspusseihin hiekkaa jos ei sopivia määrämittaisia metallilevyjä löydy.
M
jakuaari äijä
Viestit: 294
Liittynyt: To Joulu 08, 2011 10:45 am

Re: Rautaa tavaratilaan talviautoilussa

Viesti Kirjoittaja jakuaari äijä »

Moro Äijät!
Ursus kun tykkää ajella klassikollaan ja tykkää vielä katsellakin komeeta autoaan, niin hän tuntee mielihyvää.
Kun elämäänsä saa mielihyvää vaikka esim. autosta silloin sen pitäminen on mielestäni erittäin järkevää.
60seconds
Viestit: 51
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2014 8:40 pm

Re: Rautaa tavaratilaan talviautoilussa

Viesti Kirjoittaja 60seconds »

samaa kikkaa jouduin tänä talvena ensimmäistä kertaa kokeileen chevy vanissa, toimii mutta renkaat ovat kyllä tuossa auttamatta melko luistimet jo 6talven jälkeen :( x300 on myös minulla ympärivuotisessa ajossa ja minusta mukavan vakaa ja hyvä etenijä huonollakin kelilllä, autohan tykkää että sillä ajetaan ja piristää varmasti jonkun päivää aina nähdä massasta poikkeava kulkine tuolla harmaan arjen keskellä 8)
mutta tottapuhuen jos minulla olisi tallipaikka noille omille ajokeille talven ajaksi niin hommaisin kyllä talviajokiksi esim. suburbanin tai escaladen vaikka nykyisissä toki mitään vikaa ole :mrgreen:
X300 XJ6 4.0 Sovereign
Anttih
Viestit: 174
Liittynyt: Ke Tammi 23, 2013 9:57 am
Paikkakunta: Masku

Re: Rautaa tavaratilaan talviautoilussa

Viesti Kirjoittaja Anttih »

En kyllä ymmärrä miksi tuonne konttiin pitäisi lisätä mitään ylimääräistä painoa?? Nyt olen kuukauden ajellut uusilla 215/70R15 M+S Merkityillä valkosivuilla ja ei mitään ongelmia missään olosuhteissa. Hki-Turku väliä olen sahannut keskellä pahimpia lumimyräköitä ja lähinnä huvittaa että XJ:llä voi painaa vasenta kaistaa keskellä kinosta kun oikealla kaistalla muutaman vuoden ikäiset, kaikilla mahdollisilla ajoavustimilla varustetut paskakasat ajelee kahdeksaa kymppiä. Toki jos kaasua polkee reikäpäässä niin sutiihan tuo ja menee poikittain, mutta eikös sen kuulu silloin niin tehdäkin? Ymmärrän toki jännityksen jos on tottunut ajamaan pikkukinnerillä tai jollain raksuttavalla nykydiiselillä joilla saa suruttaa polkea kaasua ilman pelkoa kevätjuhlaliikkeistä, silloin saattaa kulttuuriero isoon vääntävään moottoriin ja automaattiin ilman luistonestoja voi olla melkoinen.

Lukkoakaan ei ole vielä perässä, sellainen odottelee kyllä asennusta tallissa. Ehkä ensi talveksi?

Auto siis 93' XJ40, 247hp / 400nm. Eilen kilahti muuten tasan 150tkm mittariin josta olen itse sahannut jo 50tkm.
Harrasteena:
1970 Jaguar xj6 series 1 swb v8
1993 Jaguar Xj6 4.0 Sov
1983 Ford sierra rs cosworth look v8
2011 Porsche 356 speedster replica
1989 Porsche 944S
2004 Porsche Cayenne Turbo Flexfuel
1998 BMW 750i
e85 only
60seconds
Viestit: 51
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2014 8:40 pm

Re: Rautaa tavaratilaan talviautoilussa

Viesti Kirjoittaja 60seconds »

Anttih kirjoitti:En kyllä ymmärrä miksi tuonne konttiin pitäisi lisätä mitään ylimääräistä painoa?? Nyt olen kuukauden ajellut uusilla 215/70R15 M+S Merkityillä valkosivuilla ja ei mitään ongelmia missään olosuhteissa. .
vastaus onkin jo tuossa eli hyvät renkaat ovat kaiken a ja o, 2010 ostin uudet talvirenkaat vaniin ja silloi npito oli suorastaan tautinen ja tuokin rohjo meni vaikka minkälaiseen jäiseen ylämäkeen ilman painoja, mutta ajan myötä viime ja tänä talvena on ollut pidon kanssa ongelmia mm tänä talvena jäin ekaa kertaa jumiin mutta muutama lisäkilo kontissa toi hieman takaisin menetettyjä pitoja takapäähän ja talvi on mennyt ok
X300 XJ6 4.0 Sovereign
kom4
Viestit: 109
Liittynyt: Ti Helmi 10, 2015 6:21 pm
Paikkakunta: Pori

Re: Rautaa tavaratilaan talviautoilussa

Viesti Kirjoittaja kom4 »

Anttih kirjoitti:En kyllä ymmärrä miksi tuonne konttiin pitäisi lisätä mitään ylimääräistä painoa??
S-Typen alla kohtuulliset nastarenkaat eikä talvella oltu kertaakaan lirissä vaikkei ole painoa kontissa. 10kg painava subikotelo kylläkin, mutta ilmankin pärjäsi ihan samalla tavalla. Etuvetoautoilla olen isommassa lirissä ollut kuin takavedolla ikinä.
Harraste Sierra toimi toissatalvena hetkellisesti (koko talven) käyttökinnerinä kun sen aikanen käyttöauto töhäytti alakerran laakerit öljypohjasta läpi. Huonot nastakiekot, 200-250hv/300nm, kevennetty kori ja avoin perä, välillä kemppiperä. Kierrosherkkyyttä ns. liikaa. Muiden mielestä tolla yhdistelmällä pääsee multiin. Hyvin mentiin, ei kertaakaan jumissa, eikä niitä vaaratilanteitakaan tullut kuin omalla tyhmyydellä. Oli toki risteysalueet välillä turhan kapeita liikkeelle lähtiessä kun rengas pääsi pyörähtämään yhden tyhjän kierroksen joka tuli korjattua hätäisesti.

Onhan se takaveto kyllä täysin erillainen ajettavana kuin etuveto tai neliveto. Vaimo ei ole ajanut talvella kuin etuvedoilla ja viime ratareissulla piti antaa S-Type kokeiluun jotta näkee myös sen takavetoautoilun kun taloudessa sellaisia on. Puskurihan siellä halkesi, mutta olen sitä mieltä, että parempi se radalla puskuri hajoittaa kun liikenteessä vastapeluri ja pahimmassa tapauksessa itsensä.
S-Type R, Sierra v8, Ranger
Ursus arctos
Viestit: 22
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2014 11:22 am

Re: Rautaa tavaratilaan talviautoilussa

Viesti Kirjoittaja Ursus arctos »

Alkuperäisessä viestissäni viime talvelta otin esiin sen, että lisäpaino tavaratilassa lisäsi huomattavasti kuluneiden ja vanhojen (näkyivät olevankin jo 10 vuotta vanhat) talvirenkaiden pitoa. Nyt tälle talvelle on tullut hankittua uudet (ok, ainakin melkein uudet) renkaat koska entiset olivat todellakin käyttöikänsä lopussa. Ero on todella iso, eikä lisäpainolle ole ollut ainakaan toistaiseksi tarvetta. Tuli mieleeni sekin, että tällainen vanha autohan saattaa olla tekniikan kehittymisen vuoksi jopa parempi kuin mitä se on ollut aikoinaan parikymmentä vuotta sitten, kun ottaa huomioon sen, että esim. rengasteknologia ja voiteluaineet yms. ovat varmaankin kehittyneet melkoisesti.

Auto ei mennyt ensi kerralla katsastuksesta, vikana oli tosin vain yläpallonivelen väljyys, mikä tuli korjattua uudella yläpallonivelellä. Samalla hankin autoon etupurkurin alla olevan muovin, jonka olin onnistunut rikkomaan. Nyt ei ulkolämpomittarin anturi repsota rumasti.

Seuraavaksi projektina olisi hankia jostain lämpöpuhaltimen moottori (niitä taitaa olla kaksi kappaletta, joten pitänee selvittää sulakkeita poistamalla kummassa on vika). Puhaltimen moottori pörisee lentokonemaisesti, ja olen antanut itselleni kertoa, että kyse olisi siitä, että puhallin ja sen moottorin laakerit olisivat tulossa elinkaarensa päähän. Jännä ilmiö, että automatiikka ilmeisesti vähentää tuulettimen pyörintänopeutta ajonopeuden kasvaessa, koska pörinä on kovimmillaan auton ollessa paikallaan.

Joka tapauksessa talviautoilu onnistuuu hyvin, ja taputan itseäni näillä keleillä taas kerran selkään siitä, että olen ymmärtänyt hankkia autolle lämpimän hallipaikan.

Olen myös kehitellyt ajatusta, että käyttäisin auton maalattavana Virossa, varsinkin kun onnistuin saaman aikaan kolhun oikeaan etupaneeliin ihan omasta töhöilystäni johtuen. Eihän se maalipinta muutenkaan toki mikään täysin virheetön ole, ja pari vuotta sitten Jag-Finnin kautta tilattu helman ruostemaalauskin näyttää taas alkavan kuplimaan. Tuskin tuossa toimenpiteessä varsinaista taloudellista järkeä olisi, mutta toisaalta olen niin kiintynyt ajopeliini, että ajattelin ajella sillä vielä tovin, eikä viitsisi jättää selviä ja näkyviä vikoja korjaamatta.

Erikoisena sattumuksena kävi ilmi, että kun vaimo vaihtoi työpaikkaa ja meni autolla töihin, uudeksi työkaveriksi osoittautuikin tämän auton aikoinaan Suomeen tuonut henkilö. Maailma on pieni. Terveisiä siis Sinulle Bo, jos satut lukemaan tätä foorumia.
- X300 4,0 Sovereign vm. 1996
JNi
Viestit: 586
Liittynyt: To Touko 26, 2011 9:03 am
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Rautaa tavaratilaan talviautoilussa

Viesti Kirjoittaja JNi »

Ilmanvaihdon puhaltimen moottori Jaguarissa saattaa olla kiusallisen hankalassa paikassa, mutta jos sinulla on mahdollisuus purkaa kojelautaa ensin ja sitten vasta laittaa osa tilaukseen niin vanha moottori kannattaa irroittaa ja puhdistaa / voidella ennen sen huonoksi tuomitsemista. Juuri eilen illalla tein tuon yhdelle vanhalle Audille, kun puhallin piti ääntä kylmemmällä ilmalla. Se oli jo toinen auto mille tuon operaation onnistuneesti olen tehnyt.

Jouko
Jaguar XJ8 -05 (Japani)
--------------------------
Huollettavana: Jaguar XF-DS -10 (Suomi)
Muuttaneet: Jaguar XK8 Convertible -99 (Kalifornia), Jaguar S-Type 3.0 -99 (Saksa)
Purettu: Jaguar XK8 Cabriolet -99 (Saksa)
Rekka ruhjoi: Jaguar XJ6 D -06 (Saksa)
Vastaa Viestiin