X-type 2,0D
X-type 2,0D
Dieselin tarvitsisin työmatka-ajoon. Mietin autoa jossa yhdistyis taloudellisuus, kesto-ominaisuudet ja tyylikkyys. Sen jo tiedän että tämä auto on taloudellinen ja tyylikäs. Mutta miten on noiden kesto-ominaisuuksien laita? Kokemuksia?
- kissaeläin
- Viestit: 4838
- Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
- Paikkakunta: Helsinki
Re: X-type 2,0D
Terve !petcast kirjoitti:Dieselin tarvitsisin työmatka-ajoon. Mietin autoa jossa yhdistyis taloudellisuus, kesto-ominaisuudet ja tyylikkyys. Sen jo tiedän että tämä auto on taloudellinen ja tyylikäs. Mutta miten on noiden kesto-ominaisuuksien laita? Kokemuksia?
Minkä ikäisestä ja kilometreillä varustetusta kissasta on kysymys?
S Type R (2002) -Black Edition-
Re: X-type 2,0D
Noita 2004-2007 vuosimalleja näyttää olevan myynnissä....
- kissaeläin
- Viestit: 4838
- Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
- Paikkakunta: Helsinki
Re: X-type 2,0D
Näyttäisi joo olevan 18 kpl ja vaihteluväli kilometreissä noin 100tkm-370tkm sekä hintahaitari 4400€-14 000€. Lähinnä yritin kysymykselläni hakea sitä, kun et rajannut noita kilometrejä/hintaa tai edes mallia (classic,sport,estate) että mitä olet hakemassa niin vaikea myös vastata kuin yleisesti.petcast kirjoitti:Noita 2004-2007 vuosimalleja näyttää olevan myynnissä....
Yleisestihän noissa on ilmennyt kaksoismassavauhtipyörän/kytkin ongelmaa noin 150 tkm kohdalla, ruoste on yleistä, pyörän ripustukset ongelmana myös, pyörän napoja joutuu uusikaan, egr tukkeutuvat, suuttimia mennyt jne jne viewtopic.php?f=2&t=7016&p=38285&hilit= ... ssa#p38285 viewtopic.php?f=2&t=5260&p=28347&hilit= ... ssa#p28347
Vähän ajettu ja hyvin huollettu/pidetty ympäripyöreästi voi olla alkuun vähempivikainen.
S Type R (2002) -Black Edition-
Re: X-type 2,0D
Kaksoismassavauhtipyörä ongelma koskee nykyään kaikkia dieseleitä, ei pelkästään X-Typejä. Ja yhtälailla tehokkaita bensakoneitakin. Jokaisesta ne saa hajalle ennen aikojaan kun ajaa miten sattuu. Kaksoismassav.pyörän kulumiseen vaikuttaa tosi paljon miten autolla on ajettu: jos ajetaan 5. vaihteella 50kmh kaupungissa niin ihan varmasti se porsii herkemmin. Samaten jos koukussa on jotain painavaa, esim. asuntovaunu ja vetoajossa käytetään 5. vaihdetta.
Samoin EGR venttiilit ovat jokaisessa dieselissä olleet jo useamman vuoden ajan ja sitämyötä tuo ongelma on kaikissa dieseleissä. Tosin, ajotavalla tuohonkin voi vaikuttaa, koska EGR on auki kokonaan / osittain jos ajetaan pintakaasulla / pienillä kierroksilla tai pidetään autoa paljon tyhjäkäynnillä.
Meillä oli aikoinaan X-Type vm. 2004, joka ostettiin 101tkm ajettuna ja vaihdettiin 205tkm ajettuna. Kaksoismassavauhtipyörä meni uusiksi mutta muistaakseni se oli 180-190tkm kohdalla. Se oli edullinen remontti kun vertaa VAG tai Toyota leirin vastaaviin. Jos en ihan puutaheinää muista se maksoi töineen 1300e: noin 850 euroa oli kaikki osat (kytkin, kaksoismassavauhtipyörä, jne). Siihen aikaan Motonetissä Toyota D4D koneiseen maksoi pelkkä kaksoismassavauhtipyörä 799 euroa. Takapäästä meni kumpikin alatukivarsi kun rungon puoleiset puslat menivät väljäksi. Vaihto onnistui itse keskitalvella kahden tunkan avulla ja hyvillä työkaluilla. Kuljettajan puolen pyöränlaakeri meni kutakuinkin 150tkm paikkeilla. Taka-kallistuksen vakaajan puslia kului mutta ne on tosi helppo vaihtaa.
Suuttimia meillä ei mennyt yhtäkään, mutta kerran hävisi yhden suuttimen koodaus auton järjestelmästä joka korjaantui puhtaasti uudelleen koodaamalla eli softavika. Vian aiheuttaja ei ikinään selvinnyt.
Kannattaa katsella Suomiautoa ja Executivea, siinä on kattava vakiovarustus nahkasisustusta, kuljettajan sähköjakkaraa yms. myöten. Esim. Sport versiossa on aika usein veivilasit takana. Sportissa on tosin vakiona jäykempi ja oliko 2 senttiä matalempi alusta. Ja myynti-ilmoituksissa sekoitellaan ihan huoletta noiden varusteiden suhteen: kangasverhoiltua X-Typeä myydään Suomiautona ja Executivena, vaikka todellisuudessa se on Classic - siis Suomiautoissa.
Helvetin hyvä ajettava kelillä kuin kelillä, ainakin Estate versio, ei tunnu tuulet ei mitkään ja menee kuin juna kiskoilla. Jos auto ei mene suoraan / ilman vikurointeja niin alustassa on joku pusla tai nivel kulunut tai pyöränkulmat on päin prinkkalaa.
Ja edulliset vakuutukset: verrokkiautoina X-Type 2004, Megane 3 2012 ja Volvo V50 2010. Kaikissa sama kattavuus vakuutuksissa (esim. tuulilasivakuutus sisältäen ajovaloumpiot) ja sama yhtiö, halvin vakuutettava oli X-Type ja kallein on Volvo.
Ja lämmin vaikka oli 30 pakkasta - tosin vaatii sen että Eberi toimii.
Samoin EGR venttiilit ovat jokaisessa dieselissä olleet jo useamman vuoden ajan ja sitämyötä tuo ongelma on kaikissa dieseleissä. Tosin, ajotavalla tuohonkin voi vaikuttaa, koska EGR on auki kokonaan / osittain jos ajetaan pintakaasulla / pienillä kierroksilla tai pidetään autoa paljon tyhjäkäynnillä.
Meillä oli aikoinaan X-Type vm. 2004, joka ostettiin 101tkm ajettuna ja vaihdettiin 205tkm ajettuna. Kaksoismassavauhtipyörä meni uusiksi mutta muistaakseni se oli 180-190tkm kohdalla. Se oli edullinen remontti kun vertaa VAG tai Toyota leirin vastaaviin. Jos en ihan puutaheinää muista se maksoi töineen 1300e: noin 850 euroa oli kaikki osat (kytkin, kaksoismassavauhtipyörä, jne). Siihen aikaan Motonetissä Toyota D4D koneiseen maksoi pelkkä kaksoismassavauhtipyörä 799 euroa. Takapäästä meni kumpikin alatukivarsi kun rungon puoleiset puslat menivät väljäksi. Vaihto onnistui itse keskitalvella kahden tunkan avulla ja hyvillä työkaluilla. Kuljettajan puolen pyöränlaakeri meni kutakuinkin 150tkm paikkeilla. Taka-kallistuksen vakaajan puslia kului mutta ne on tosi helppo vaihtaa.
Suuttimia meillä ei mennyt yhtäkään, mutta kerran hävisi yhden suuttimen koodaus auton järjestelmästä joka korjaantui puhtaasti uudelleen koodaamalla eli softavika. Vian aiheuttaja ei ikinään selvinnyt.
Kannattaa katsella Suomiautoa ja Executivea, siinä on kattava vakiovarustus nahkasisustusta, kuljettajan sähköjakkaraa yms. myöten. Esim. Sport versiossa on aika usein veivilasit takana. Sportissa on tosin vakiona jäykempi ja oliko 2 senttiä matalempi alusta. Ja myynti-ilmoituksissa sekoitellaan ihan huoletta noiden varusteiden suhteen: kangasverhoiltua X-Typeä myydään Suomiautona ja Executivena, vaikka todellisuudessa se on Classic - siis Suomiautoissa.
Helvetin hyvä ajettava kelillä kuin kelillä, ainakin Estate versio, ei tunnu tuulet ei mitkään ja menee kuin juna kiskoilla. Jos auto ei mene suoraan / ilman vikurointeja niin alustassa on joku pusla tai nivel kulunut tai pyöränkulmat on päin prinkkalaa.
Ja edulliset vakuutukset: verrokkiautoina X-Type 2004, Megane 3 2012 ja Volvo V50 2010. Kaikissa sama kattavuus vakuutuksissa (esim. tuulilasivakuutus sisältäen ajovaloumpiot) ja sama yhtiö, halvin vakuutettava oli X-Type ja kallein on Volvo.
Ja lämmin vaikka oli 30 pakkasta - tosin vaatii sen että Eberi toimii.
T: Jukka H
MCS Countryman All4 Aut, Mini 1000 Mayfair Aut, Volvo XC70 d5 awd Polestar ja Hobby 495UFe
MCS Countryman All4 Aut, Mini 1000 Mayfair Aut, Volvo XC70 d5 awd Polestar ja Hobby 495UFe
Re: X-type 2,0D
Vähän myöhässä vastailen, mutta itselläni on X-type 2,2D ja olen ollut tyytyväinen kestävyyteen. Mittarissa nyt n 270 tkm. Kuluvia osia on toki mennyt 40 tkm aikana: jarrut ja eturenkaiden laakerit. Osista sen verran, että eivät todellakaan ole kalleimmasta päästä. Työhän on jokaiseen jotakuinkin samanhintaista.