XJ kuutonen ei käy.

Yleinen Jaguar-keskustelu
brbr
Viestit: 64
Liittynyt: La Tammi 03, 2009 10:17 pm

XJ kuutonen ei käy.

Viesti Kirjoittaja brbr »

Nyt on hyvät neuvot kalliita, syksyllä kun ajoin Jaguarin talvi säilöön auto kävi kuin kello mutta eipäs sitte enää keväällä, viikko sitten. Sehän on XJ6 vuosimalli 72, käyttäytyy seuraavasti, lähtee hyvin käyntiin, aikaisemmin ei ole heti kaasua kärsinyt ja tapana ollut antaa sen vähän aikaa käydä tyhjäkäynnillä muuten kulunu tyssäys ja sitten ajoon. Mutta nyt ei sitä kaasua kärsi paljon ollenkaan ja pamahtaa eikä käy kaikilla pytyllä, vaihdon tulpat, ei auttanu, ja vaihdon kaikki tulpan johdot, Triangle motorsilta tilattuja, metritavaraa ja lähi verstaalta johdon päät, edelliset olivat niitä hiili. mikskä niitä sanotaan ja nämä uudet kuparijohtoa. Ei auttanu sekään, vähällä kaasulla pystyi vähän ajamaan, parin sekunnin verran tuntui kunnon voima nykäisy kolme kertaa ja se jäi siihen, pääsin nippa nappa takaisin talliin. Virranjakaja kansi näytti hyvältä. Kysymys, onko puolassa vika, polttoaine suodattimessa vai saako ilmaa jostain, tosin en ole vielä vaihtanu puolan ja virranjakajan välistä johtoa.
brbr
Viestit: 64
Liittynyt: La Tammi 03, 2009 10:17 pm

Re: XJ kuutonen ei käy.

Viesti Kirjoittaja brbr »

Jos täällä on Facebookin lukioita pystyy katsomaan mun sivuja filmipätkästä kun ensimäistä kertaa köynnistin auton, katso Bo Rönnbacka.
Kopi
Viestit: 1961
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: XJ kuutonen ei käy.

Viesti Kirjoittaja Kopi »

Ei sun Facessa näy julkisia videoita. Kuvia kyllä jokunen.

Jotenkin tuo seisonta-aika viittaa bensaan, se hartsiintuu ja tukkii paikat. Voihan joku
"kova" osakin hajota seisonnan aikana, mutta lienee epätodennäköisempää.
Mimmonen kaasutin S1:ssä on? SU vai Strömberg? Voisiko olla, että rikastus-
puoli on OK ja saa sitä kautta bensaa kylmänä tyhjäkäynnillä, mutta pääkanavat tukossa?
Onko bensafiltterissä lasikupu niinkuin vanhemmissa, onko täynnä bensaa?

Ei tuu nyt muuta mieleen, onnea vianetsintään.
Köpi
1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
https://kulusjarvi.eu/jagmk2.htm
Avatar
matsu
Viestit: 657
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 11:11 am
Paikkakunta: Kuopio

Re: XJ kuutonen ei käy.

Viesti Kirjoittaja matsu »

Kuten Köpi jo toteaa, bensan saanti on varmaan ensimmäinen tarkistettava pitkän seisonnan jälkeen. Näin on etenkin jos bensan sekaan ei ole laitettu stabilointi eli säilytysainetta.

Kannattaa kuitenkin tarkistaa myös virranjakajan toiminta. Toimiiko alipainesäädin? Toimiiko keskipakosäädin? Onko sytyn perusajoitus kohdallaan?
matsu

XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2061
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: XJ kuutonen ei käy.

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

Moi,

Myös nykybensa menee täysin pilalle seisoessaan, jossei siihen ole lisätty jotain "Stabil" tyyppistä lisäainetta.

Bensafirmat eivät kerro sitä, mutta dieselin lisäksi myös 95E10 ja 98E5 on erilainen keitos talviaikaan ja kesäaikaan.

Toisin kuin monet luulee, on myös Shellin V-Power Suomessa 98E5:sta höystettynä Shellin omilla lisäaineilla, eli etanolia voi sisältää sekin tuon 5%.

Vanhukseen (MKV DHC) ja säilytykseen olen käyttänyt pienkonebensaa, XJ6C ja E-type tarvii siihen oktaanibuusteria. Se ei mene pilalle.

Olen nähnyt 98E5:sta joka on mennyt aivan pilalle 3-4 kuukaudessa ilman lisäainetta.

Vaikka mitä väitettäisiin, olen omin silmin nähnyt myös kuinka siirtyminen 98E5:seen on sulattanut tiivisteitä ja vanhoja bensapumpun kalvoja.

Helsingissä saa pienkonebensaa aika edullisesti suoraan mittarista, muistaakseni €1,99/l Eltsun Nesteeltä. Aika pieni lisähinta ongelmien välttämiseksi pitkäaikaissäilytyksessä ja noitten tosivanhojen mobiilien kanssa.

-Jakuvaari

JK. Mutta muuten ei tuosta ongelmasta voi oikein sanoa mitään näkemättä potilasta. Kuulostaisi kuitenkin mutu-pohjalta enemmän bensa-ongelmalta kuin sähköongelmalta.
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2061
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: XJ kuutonen ei käy.

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

Terve vielä,

Pikavinkkinä voisi kokeilla:

-laske toinen tankki tyhjäksi (seillä on se pohjaproppu) ota samalla koko pohjasumppu siitä pois (pitaisi laittaa uusi kumitiiviste ja uusi prikka tyhjennyspulttiin, ne ei mitään maksa, mutta toki jos ei ole hyllyssä, voi kestää saada sellaiset) ja puhdista se ja tankin pohja.

Voisin myydä noita euron per kappale (sis. 24% alv.), mutta lähetyskuluja tulisi ainakin pari euroa kirjeenä:

C26310 FILTER SEALING RING MOST MODELS €1,00

ja

C26311 FUEL TANK WASHER XJ SER 2 €0,80

Tosin en ole varma oliko jo 1972 tuota tyhjennyspulttia siinä sumpun pohjassa, 1973 oli, sen näkee kun katsoo sinne alle. Vanhemmissa kuten myös E-typeissä pitää vääntää koko sumppu irti (se musta mötikkä siinä tankin pohjasta, siellä on sisällä myös suodatin, oikein vanhoissa messinkiä, uudemmissa nylonia, niitäkin löytyy hyllystä toki)

-laita siihen tankkiin sitten aivan uunituoretta bensaa (98E5)

-ota konehuoneen puolelta bensansyöttöletku irti ja laske virrat päällä puhtaaseen lasiastiaan tms. siitä tankista bensaa ja katso, että se on normaalin näköistä ja puhdasta

-laita kaikki paikoilleen ja koetapa käykö nyt paremmin?

Jos ja kun bensa menee pilalle erkaantuu öljytisleet ja etanoli toisistaan ja pintaan nousee se kevyempi, joka ei sellaisenaan kaasuunnu oikein.

Oletko myös katsonut jo takakontissa olevan bensansuodattimen, onko siellä kaikki ok vai voisiko olla tukossa?

Onko konehuoneen puolelle laitettu lisäsuodatinta ennen kaasutiimia? Voisi olla hyvä laittaa, vanhoista tankeista ja bensalinjasta saattaa irrota kökkäreitä, joista ei kaasarit ja AED tykkää.


-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
brbr
Viestit: 64
Liittynyt: La Tammi 03, 2009 10:17 pm

Re: XJ kuutonen ei käy.

Viesti Kirjoittaja brbr »

Kiitos kaikista neuvoista, nyt täytyy kokeilla kaikkia näitä bensan puolelta, on kyllä todennäköistä että sieltä löytyy se syy huonoon käyntiin.
brbr
Viestit: 64
Liittynyt: La Tammi 03, 2009 10:17 pm

Re: XJ kuutonen ei käy.

Viesti Kirjoittaja brbr »

Kaasuttaja on SU, niitä huonompia mitä keksitty vai mitä? Luulin filmipätkän käynnistämisestä olevan yleinen niinkuin kaikki muu kin, ei siinä paljoa selvinny auton käynnistä tietenkään. Tarkistin vähän illalla filtterin vararengkaan tilassa, suljin hanan ennenkuin avasin lasikupin ja ainakin ulkoapäin ei näkynyt sakkaa mutta pensaa tuli melkein paineella etten irrottanut sitä kokonaan, mun aikana 8 vuodessa ei filteriä ole vaihdettu pitää kai tilata uuden, seuraavaksi päästän pensat pois tankista ja katson mitä sieltä tulee ja puhdistan. Kyllä tässä riittää tarkistamista kun ei ole ammattimies, teen mitä pystyn itse ja kaikki neuvot aina hyviä, kesä tulossa.
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2061
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: XJ kuutonen ei käy.

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

Terve,

Kyllä kaksituumainen SU on ihan parhaita kaasuttimia, mitä on ikinä keksitty. Ainoa huono puoli on päästöt tyhjäkäynnillä, mutteihan autoja ennenvanhaan suunniteltukaan seisomaan jonossa vaan ajamista varten.

Yleisimmät syyt onglemiin SU:iden kanssa liittyvät yleensä joko ilmavuotoihin (läppäakseli, tai muut tiivisteet) tai jumittaviin ja likaantuneisiin suuttimiin, jolloin seokset ovat pielessä. XJ6:ssa ei kaasuttimissa ole ryyppyä koska niissä on se AED (Automatic Enrichment Device) ja 1975 saakka oli Euro-malleissa käytössä HS8-kaasuttimet, 1976 eteenpäin puoli tuumaa pienemmät.

Vanhan auton kyseessä ollessa on aina se riski, ettei olla ihan kartalla, mitä autolle on tehty ja milloin. Kahden SU:n remppaaminen on pieni iltapuhde. Kaasutinekspertiltä tai Burlenilta saa helposti sekä huolto-, että korjaussarjoja. Sitten vaan takaisin paikoilleen ja säädöt ohjekirjan mukaan niin taas käy kuutonen nätisti. 8)

Yksi onglema on tosiaan nykyään tuo bensa, joka ei enää käyttäydy koko kierrosalueen läpi kuten ennen vanhaan. Tuppaa alkuperäisillä neulaprofiileilla olemaan rikas alhaalta ja laiha ylhäältä. Molemmat on pitkässä juoksussa huono asia. E-typen kaksituumaisiin HD8-malleihin on pari hyväksi testattua vaihtoehtoa, mutten vielä tiedä Zenith-Strömbergeihin tai noihin HS8:ihin, jotka meidänkin XJ6C:n konehuoneesta löytyy, hyviä vaihtoehtoja neuloiksi. Muuta ongelmaa meillä ei ole ollut viimeisen 7-8 vuoden aikana kuin hyvin rikas tyhjäkäynti.

-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
brbr
Viestit: 64
Liittynyt: La Tammi 03, 2009 10:17 pm

Re: XJ kuutonen ei käy.

Viesti Kirjoittaja brbr »

Taisi vika löytyä, "uimurin" neula jumittunu kiinni asentoon, oikean puoleisessa kaasarissa. Tilasin uuden tiivistesarjan, ajattelin kysyä onko hyviä konstia miten puhdistaa vanhoja tiivisteitä pois pinnoista niitä rikkomata, muita konsteja kun jollain terällä tai puukolla.
jagge fun
Viestit: 87
Liittynyt: Su Tammi 29, 2006 6:58 pm
Paikkakunta: Tre

Re: XJ kuutonen ei käy.

Viesti Kirjoittaja jagge fun »

Hyvä että vika löytyi.

Oma kokemus 98E5 besiinin säilyvyydestä on oikeastaan aika positiivinen. Kaasuttimella varustettuun museoikäiseen japanilaiseen autooni olen viimeksi tankannut bensaa vuonna 2011, jonka jälkeen on kaadettu puoli pulloa Masinolia. Olen käynnistellyt auton kerran vuodessa, mutta viime vuonna 2015 käynnistys jäi väliin. Nyt 2016 käynnistin ja lähti ihan virkeästi käymään.
Vemppu
Viestit: 205
Liittynyt: Ma Huhti 16, 2012 1:18 pm

Re: XJ kuutonen ei käy.

Viesti Kirjoittaja Vemppu »

Minulla myös itseasiassa ihan positiiviset kokemukset 98 -bensan säilyvyydestä. Viimeksi eilen käytin kaasarikorollaa jossa noin 3 vuotta vanhaa 98:sia tankissa. Hyvin toimi ja pääsi tankille tuoretta hakemaan.

Jagge ei ole kertaakaan harmitellut bensan ikää.

Tosin: seisonnan aikana pyöräytän noita bensavehkeitä muutaman kuukauden välein jotta bensat eivät täysin pääse haihtumaan mistään. Olisin ymmärtänyt että jos paikat pääsevät kuivaksi, voi ongelmat alkaa kun noihin kuivin paikkoihin jää bensasta niitä osasia jotka eivät haihdu pois.
Tallissa: MB CLS 350 -05, Honda Vf750c Magna -94, Kawasaki EL250 -94, Peugeot 308 120 Vti Sport -08, Toyota Corolla Liftback 1.3 -89, Adria Izola 697 SL Renault Master 2.5 150Dci -08
brbr
Viestit: 64
Liittynyt: La Tammi 03, 2009 10:17 pm

Re: XJ kuutonen ei käy.

Viesti Kirjoittaja brbr »

Xj kuutonen kehrää ja käy taas hienosti, ja onneksi en turhaa työtä tehny, tankin puhdistus, sain väärän polttoaine suodattimen mutta vanha käy puhdistuksen jälkeen. vika oli se mitä epäilin. Keksin että että paras tapa puhdistaa pois vanhoja tiiviste jäämiä on mattoveitsi, katkaistulla päällä, näillä terillä missä on katkaisuviiva 9mm välein. Muuten onko Jaguarin SU kaasaria "membraanilla", vai oliko niitä vain Saabissa, tässä minun autossa oli mäntä siinä öljykellossa
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2061
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: XJ kuutonen ei käy.

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

Terve,

Taidat kuvailla myös Volvoissa käytettyä Zenith-Strömbergiä? Minulla on neljä sellaista E-typessä, ja on niissäkin mäntä kaasuttimen kurkussa. Se saa aikaan kiihtyvyyden. Z-S:ssä on iso kumiosa, jonka keskellä mäntä on. Ne kumit ovat isompi ongelmien aiheuttaja, neulanrei'än kokoinenkin reikä voi aiheuttaa säätövaikeuksia ja epätasaista käyntiä.

SU:t ovat idioottivarmat, kunhan kaikki on ehjää, eivätkä läppäakselit vuoda ilmaa.

Neulaventtiilien jumittaminen seisokin takia on tavallista. Oletin, että olis tarkistanut, että bensaa tulee (molempiin) kaasuttimiin. Isojen SU:iden kanssa on vanhan liiton keino terävästi kopauttaa pari kertaa isolla jakoavaimella siihen uimurikammion kiinnityspulttiin, jos neulat jumittaa auki tai kiinni. Tehoaa yleensä. Korjaussarjoissa on nykyään viton-kärkiset neulaventtiilit. Sopivat paremmin nykybensalle. Bensalinjan ja jarruputkien ja kaliiperien puhdistus ei mene ikinä hukkaan! ;)

-Jakuvaari

Jk. Hyvin kävi meidänkin XJ6C eilen. Matkalla näin vielä mustan Mark Kympin Sörnäisten rantatiellä. 8)
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
brbr
Viestit: 64
Liittynyt: La Tammi 03, 2009 10:17 pm

Re: XJ kuutonen ei käy.

Viesti Kirjoittaja brbr »

Joo näköjään autoista ei opi mitään kun ne vaan käy, sitten vasta kun vikoja tulee oppii. Vanhojen auto näyttelyssä Kokkolassa tapasin myös vanhoja konkareita ja puhumalla aina oppii jotain, kotiin tultuani avasin oikean "öljy kellon" ja puhalsin paineilmalla pohja reikään ja mitään ei tapahtunu, vasemmassa kyllä, iso pensa läikkä lattialle ja siitä päätellen jotain vikaa oikeassa ja niinhän se olikin ja mikä ilo kun itse sai auton käymään. Paras neuvo on varmaan kun ottaa vain iisisti, jos ei käy tänä kesänä niin sitten varmaan ensikesänä, silloin onnistuu.
brbr
Viestit: 64
Liittynyt: La Tammi 03, 2009 10:17 pm

Re: XJ kuutonen ei käy.

Viesti Kirjoittaja brbr »

Vielä tässä mietin että joudun varmaan avaamaan uimuri kupin ja irrottamaan neulan, se takkuilee vieläkin eikä avaa, tai jos avaa niin aivaa liian hitaasti eikä uimurin tahdin mukaan, huomasin vielä sen kun olin avannut sen toisen kerran ja kaiken konstin yritin paineilmalla rost offilla ja pensalla puhdistaa paskat pois neulasta. Nyt on kysymys, löytyykö jotain hankausainetta millä voisi neulan ja vastakappaletta puhdistaa. Tietenkin asia hoituu tilaamalla uuden osan mutta Limora luettelussa kun ei löytyny samaa mallia mitä minun autossa on, FB ssa löytyy kuva tästä minun mallisesta: Bo Rönnbacka nimellä.
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2061
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: XJ kuutonen ei käy.

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

Terve,

Burlenilta löytyy kaikki. Mutta tarkoitatko nyt itse kaasuttimen neuloja (kirjainkoodit) vaiko uimurikammion neulaventtilin neulaa? Kumpiakin saa tuolta ja monesta muusta paikasta erikseen (Kaasutinekspertti, SNG Barratt, DMG) ja voin tarvittaessa välittää (monia SU:iden osia löytyy mullakin hyllystä) pehmeässä kirjekuoressa. (YV:tä jos kiinnostaa)

Burlen
https://burlen.co.uk
Retailer of classic SU and Zenith carburetters, fuel pumps and components. Located in Salisbury, UK.


-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
brbr
Viestit: 64
Liittynyt: La Tammi 03, 2009 10:17 pm

Re: XJ kuutonen ei käy.

Viesti Kirjoittaja brbr »

Tarkoitan uimurivennttiilin neulaa,tilasin niitä kaksi mutta nämä loma ajat sotki aikatauluja,varmaan pitäisi tulla ensi viikolla Britistä kun ei löytynyt Triangle Motorsin varastosta, uimurikammiosta löytyy merkinnät PDC 12 AUD 2277 ja punaisessa alumiinilätkässä AUD 538f . Joss nyt on näin että uimurissa pitäisi olla joku haarukka pitämässä neulaa kiinni uimurin laskiessa alas niin olen tehnyt paljon turhia soittoja, Neula on 16mm kolmiomainen messinkiä ja kuminen 3 mm lieriö tiivisteenä ja alapäässä ura, ei mitään vastakappaletta uimurin yläpuolella, onko ollu niin missä nyt. Onneksi pystyn "huvi ajoja" ajamaan tosin huonommin pienillä kierroksilla.
brbr
Viestit: 64
Liittynyt: La Tammi 03, 2009 10:17 pm

Re: XJ kuutonen ei käy.

Viesti Kirjoittaja brbr »

Jatkan vielä tätä kirjotusta minun XJ kuutosen pikku riesasta. Kun minulla oli ongelmia jo alkukesästä, ja niitä ongelmia jatku ja vaikka kuulin jo toukokuulla SU kaasuttajan huoltomiehestä, niin nyt vasta pari viikkoa sitten käytin sitä siellä huollossa (kaasuttaja avattu, putsattu ja säädetty) mutta jostain syystä jäi joku muu säätö tekemättä enkä minä heti ajatellu sitä kun muuten auto pelas aivan eri tavalla, vastas kaasuun ja toimi yhtä hyvin kuumana, niin se että nyt vaihtaa aivan liian äkkiä ykkösestä kakkoseen, miten sitä säädetään, onko se vaijerilla tai sähköllä, auto on XJ 6 malli 72, konehuoneessa kaasuvaijerin loppupäässä on kytkin josta lähtee kaksi johtoa, näyttäs siinä olevan säätömahdollisuus (onko se sitten vaihteelle)mutta lukittu, vai toimiiko vaijerilla niinkuin jenkkiautoissa. Työnsuorittaja matkoilla niin nyt olis ennakkotiedot hyväiä ennenkuin nostetaan auton ylös, on varmaan aika tarkka säätö mutta ei hyvä että saman tien kun pääsee liikkeelle niin on kakkos vaihde päällä.
Vastaa Viestiin