UUSI JAGUAR KUSKI
Re: UUSI JAGUAR KUSKI
autophix lukijalla... Ehkä käyn siis jossain autokorjaamolla.
Jaguar XJ 8 Sov. V8 4l 1998.
Re: UUSI JAGUAR KUSKI
Tuossa ylempänä on hyvä maininta lohkolämmittimen aiheuttamasta ongelmasta, ja sinullahan on nyt myös aivan uusi lämmitin autossasi? Onko käynnistyksessä eroa, jos käynnistää kylmän moottorin ilman sähkölämmitystä tai sitten lämmityksellä?
Itselläni oli kerran yhdessä Audissa Defan uusi letkuun asennettu lämmitin, ja auto ei meinannut lämmityksen jälkeen käynnistyä millään. Vaati pitkää sahausta ja sitten lähti sylinteri kerrallaan ja vaivaisesti. Päästyään kunnolla käyntiin kaikki oli taas normaalia. Ilman lämmitystä ei ollut mitään ongelmia - paitsi kylmä auto millä lähteä ajoon. Auto kävi takuukorjauksessa useammankin kerran, ainakin kerran hinaamallakin, kunnes yksi mekaanikoista huomasi letkuun liitetyn lämmittimen olevan väärässä kohdassa. Sen seurauksena auto mittasi sähköt päälle laitettaessa että jäähdytysneste on kylmää, sitten startatessa se mittasi kuumaa lyhyen hetken ja sitten taas kylmää... ja moottorin ohjain meni sekaisin. Korjauksena oli lämmittimen asennus oikeaan kohtaan.
Tuosta valojen elämisestä tyhjäkäynnillä, luulen sen kohtuullisissa rajoissa kuuluvan asiaan, en ainakaan omissa autoissani ole siitä ollut huolissani eikä ole ollut ongelmia. Siis jos himmenevät ja elävä vain sen verran, että sen huomaa mutta mitään vikatilanteita, latausvaloa tms. ei tule. Olen ajatellut että pienillä kierroksilla laturi ei vain pysty kunnolla tuottamaan sähköä niinkään paljoa kuin auto kuluttaa. Isommilla kierroksilla ja auton lämmettyä tuota ei sitten enää esiinny. Ja nämä Jaguarit tykkäävät sähköstä erityisesti, sitä menee paljon ja auto on hyvin herkkä akun kunnolle.
Jouko
Itselläni oli kerran yhdessä Audissa Defan uusi letkuun asennettu lämmitin, ja auto ei meinannut lämmityksen jälkeen käynnistyä millään. Vaati pitkää sahausta ja sitten lähti sylinteri kerrallaan ja vaivaisesti. Päästyään kunnolla käyntiin kaikki oli taas normaalia. Ilman lämmitystä ei ollut mitään ongelmia - paitsi kylmä auto millä lähteä ajoon. Auto kävi takuukorjauksessa useammankin kerran, ainakin kerran hinaamallakin, kunnes yksi mekaanikoista huomasi letkuun liitetyn lämmittimen olevan väärässä kohdassa. Sen seurauksena auto mittasi sähköt päälle laitettaessa että jäähdytysneste on kylmää, sitten startatessa se mittasi kuumaa lyhyen hetken ja sitten taas kylmää... ja moottorin ohjain meni sekaisin. Korjauksena oli lämmittimen asennus oikeaan kohtaan.
Tuosta valojen elämisestä tyhjäkäynnillä, luulen sen kohtuullisissa rajoissa kuuluvan asiaan, en ainakaan omissa autoissani ole siitä ollut huolissani eikä ole ollut ongelmia. Siis jos himmenevät ja elävä vain sen verran, että sen huomaa mutta mitään vikatilanteita, latausvaloa tms. ei tule. Olen ajatellut että pienillä kierroksilla laturi ei vain pysty kunnolla tuottamaan sähköä niinkään paljoa kuin auto kuluttaa. Isommilla kierroksilla ja auton lämmettyä tuota ei sitten enää esiinny. Ja nämä Jaguarit tykkäävät sähköstä erityisesti, sitä menee paljon ja auto on hyvin herkkä akun kunnolle.
Jouko
Jaguar XJ8 -05 (Japani)
--------------------------
Huollettavana: Jaguar XF-DS -10 (Suomi)
Muuttaneet: Jaguar XK8 Convertible -99 (Kalifornia), Jaguar S-Type 3.0 -99 (Saksa)
Purettu: Jaguar XK8 Cabriolet -99 (Saksa)
Rekka ruhjoi: Jaguar XJ6 D -06 (Saksa)
--------------------------
Huollettavana: Jaguar XF-DS -10 (Suomi)
Muuttaneet: Jaguar XK8 Convertible -99 (Kalifornia), Jaguar S-Type 3.0 -99 (Saksa)
Purettu: Jaguar XK8 Cabriolet -99 (Saksa)
Rekka ruhjoi: Jaguar XJ6 D -06 (Saksa)
Re: UUSI JAGUAR KUSKI
Hmm lohkis vois siis olla syynä, mutta vika alkoi vasta nyt tänään, ei siis heti lämppärin asennuksen jälkeen. Tutkin asiaa jospa tuo olisi syypää. Akku on siis uusi joten virtaa pitäis kyllä riittää sen puolesta. Tyhjäkäynti kyllä aaltoilee vaikka ois kuuma auto, ajan jokapäivä töihin n. 40 km yhteen suuntaa ja siltikin vielä huono tyhjäkäynti ja valojen räpyttely vaikka auto kuumakin. Noo pitääpä tutkia tuotakin
Jaguar XJ 8 Sov. V8 4l 1998.
Re: UUSI JAGUAR KUSKI
Oletko katsonut huohotusletkut ei saisi olla vuotoja. Katso samalla noi kaikki liitokset ilmansuodatinkotelolta kaasuläppärunkoon . Ilmamääräanturi voi sekoilla vuodoista ja ecu pyrkii korjaamaan oikeille arvoille. Ilmastoinnin kompressori myös saattaa hieman keinutella tyhjäkäynti päälle ja pois kytkeytyessään . Koskakohan huollettu. Silti suosittelen käyntiä Jaggen huoltoja tekevään paikkaan , niin saat paljon enemmän oikeaa tietoa mitä sieltä vikahistoriasta löytyy . Säästät loppujen lopuksi omaa aikaasikin turhan arvailun sijaan. Usein vaivat ovat aika yksinkertaisia eivätkä vaadi huomattavia summia tullakseen korjatuksi .
XJ-8 4.0 Sovereign 2000
X-Type 3.0 Estate 2004
X-Type 3.0 Sedan 2003
X-Type 3.0 Estate 2004
X-Type 3.0 Sedan 2003
Re: UUSI JAGUAR KUSKI
Vika oli siis laturissa, oli pudonnnut kenttään makoilemaan osa sisuksesta, ei latausvaloa näyttänyt eikä muutakaan, laturi uusittiin.
Kaikki ok nyt.
Paitsi, että nyt hajos etupäästä kuskin pyörän laakeri, auto jälleen pajalla. Kyllä pitää olla jotain kokoajan
Uusitaan samalla kaikki iskarit (liian löysä alusta syynä) ja molemmat pyörän laakerit etupäähän. Ehkä jo ens vkolla ajokunnossa.
Ei ole vaan tullut kovinkaan luotettavaa kuvaa Jaggeen vielä, luulin saavani 135tkm ajetun auton hyvässä kondiksessa
noh, kohta on peruskorjattu koko pirssi, ehkä sitten pääsis ilman remppoja 20tkm
Kaikki ok nyt.
Paitsi, että nyt hajos etupäästä kuskin pyörän laakeri, auto jälleen pajalla. Kyllä pitää olla jotain kokoajan
Uusitaan samalla kaikki iskarit (liian löysä alusta syynä) ja molemmat pyörän laakerit etupäähän. Ehkä jo ens vkolla ajokunnossa.
Ei ole vaan tullut kovinkaan luotettavaa kuvaa Jaggeen vielä, luulin saavani 135tkm ajetun auton hyvässä kondiksessa
noh, kohta on peruskorjattu koko pirssi, ehkä sitten pääsis ilman remppoja 20tkm
Jaguar XJ 8 Sov. V8 4l 1998.
- kissaeläin
- Viestit: 4838
- Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
- Paikkakunta: Helsinki
Re: UUSI JAGUAR KUSKI
Joskus auton vuosimallikin kertoo jo jotain. Kohta 19 vuotta sinunkin auton ikä ja vaikka kilometrit ei välttämättä ole syönyt autoa niin ikäkin joissain osissa alkaa tuntumaan. Harvemmin ikä auton tekniikkaa parantaa...Letkut ja tiivisteet ja ylipäätään kumi/muovi jne hapettumat alkavat väistämättä suomen oloissa korkkaamaan.DRTDG kirjoitti:Vika oli siis laturissa, oli pudonnnut kenttään makoilemaan osa sisuksesta, ei latausvaloa näyttänyt eikä muutakaan, laturi uusittiin.
Kaikki ok nyt.
Paitsi, että nyt hajos etupäästä kuskin pyörän laakeri, auto jälleen pajalla. Kyllä pitää olla jotain kokoajan
Uusitaan samalla kaikki iskarit (liian löysä alusta syynä) ja molemmat pyörän laakerit etupäähän. Ehkä jo ens vkolla ajokunnossa.
Ei ole vaan tullut kovinkaan luotettavaa kuvaa Jaggeen vielä, luulin saavani 135tkm ajetun auton hyvässä kondiksessa
noh, kohta on peruskorjattu koko pirssi, ehkä sitten pääsis ilman remppoja 20tkm
S Type R (2002) -Black Edition-
Re: UUSI JAGUAR KUSKI
Kirjoitan melko kirkkaasti ohi otsikon, mutten voi vastustaa.kissaeläin kirjoitti:Joskus auton vuosimallikin kertoo jo jotain. Kohta 19 vuotta sinunkin auton ikä ja vaikka kilometrit ei välttämättä ole syönyt autoa niin ikäkin joissain osissa alkaa tuntumaan. Harvemmin ikä auton tekniikkaa parantaa...Letkut ja tiivisteet ja ylipäätään kumi/muovi jne hapettumat alkavat väistämättä suomen oloissa korkkaamaan.
Mun 91-mallinen, 126 tkm ajettu Sierra on hapertunut mielenkiintoisella tavalla. Sierroja olen omistanut useamman kappaleen, eikä yksikään ole kärsinyt samasta ongelmasta: kumiset kuramatot hapertuivat pari vuotta sitten täydellisesti. Menivät muutaman kuukauden aikana ihan koppuraksi ja murenivat jos niihin kosketti. Auton käyttö tai säilytys ei muuttunut - ei mikään, millä osaisin selittää äkkinäisen ilmiön.
Hakusessa on alkuperäiset ja virheettömät Fordin kumiset lattiamatot Sierraan - saa tarjota:)
Anteeksi vielä härskin OT:n johdosta.
O
S-Type 4,2, 2004
Sierra STW A, 1991
Astro AWD 8h, 1997
Sierra STW A, 1991
Astro AWD 8h, 1997
Re: UUSI JAGUAR KUSKI
Rapinasta ja vain yläkiristimien (vanhoille ketjuille) vaihdosta: viewtopic.php?f=2&t=8117tlindi kirjoitti:Ja kun sitten tekee nippari tekniikalla, niin kannattaa huomioida, että uudet metalliset kiristimet ovat lyhyemmät. Eli paljon ajettu ja venynyt ketju jää löysälle, ja sitten se iso remontti tuleekin yllättävän nopsasti kyläilemään koneeseen....JNi kirjoitti:Ymmärtääkseni nuo pulttijaot ovat käytännössä samat, ja 5x120 on yleisesti käytetty nimi. Keskireiän napakalla sopivuudella lienee suurin merkitys tasaiseen pyörimiseen.
Onko huoltokirjassa tai kuiteissa merkintää ylempien ketjunkiristimien vaihdosta? Alkuperäiset muoviset lähtevät tyypillisesti ajan kuluessa halkeamaan, enemmän tai vähemmän. Hirveän huonolla tuurilla saattavat hajota ajossa, ja silloin tulee pahaa jälkeä. Ne kannattaa vaihtaa, metalliset eivät paljoa maksa ja kun etsii ohjeen miten tuo tehdään ns. nippusidetekniikalla, niin on suhteellisen helppo ja nopea tehdä yläkautta. Samalla saattaa kannattaa vaihtaa venttiilikopppien ja tulpanreikien tiivisteet, ovat herkkiä paikkoja vuotamaan ja pitää kiristää (siis jättää löysälle) tarkasti ohjeen mukaan.
Muuten jos jakopäästä ei kuulu suoraa ropinaa, niin ei ole aihetta isompaan huoleen. Ketjut ja rattaat eivät paljoa käytössä kulu, mutta muovinsukuiset kiristimet kuluvat.
Jouko
T
Rauhallista Joulun odotusta
T
parts@jagports.fi
yyyy-XK
2013-XKR 100 Convertible 2002 32kMiles
-http://www.youtube.com/watch?v=5tDoerlXavk
2011-XK8 Coupe 1997 Super Sports - Aquamarine 285kKM
ex: X100 RHD Coupe 98 & X100 LHD Conv 98
yyyy-XK
2013-XKR 100 Convertible 2002 32kMiles
-http://www.youtube.com/watch?v=5tDoerlXavk
2011-XK8 Coupe 1997 Super Sports - Aquamarine 285kKM
ex: X100 RHD Coupe 98 & X100 LHD Conv 98
Re: UUSI JAGUAR KUSKI
Näytän päässeeni kesäkuussa kirjoittamallani tekstilla joulukuussa osaksi myynninedistämisen kampanjaa, tahtomattani, ja leimatuksi "Pelkkien..." -kerhon jäseneksi.
No, autoharrastuksessa saa jokainen harrastaa omia autojaan miten itse haluaa, ja myös varmuuden vuoksi vaihdattaa osia uusiin. Itse kuulun insinöörien koulukuntaan, missä on kantapään kautta useimmissa tilanteissa opittu, että "if it ain't broken don't fix it".
Jouko
No, autoharrastuksessa saa jokainen harrastaa omia autojaan miten itse haluaa, ja myös varmuuden vuoksi vaihdattaa osia uusiin. Itse kuulun insinöörien koulukuntaan, missä on kantapään kautta useimmissa tilanteissa opittu, että "if it ain't broken don't fix it".
Jouko
Jaguar XJ8 -05 (Japani)
--------------------------
Huollettavana: Jaguar XF-DS -10 (Suomi)
Muuttaneet: Jaguar XK8 Convertible -99 (Kalifornia), Jaguar S-Type 3.0 -99 (Saksa)
Purettu: Jaguar XK8 Cabriolet -99 (Saksa)
Rekka ruhjoi: Jaguar XJ6 D -06 (Saksa)
--------------------------
Huollettavana: Jaguar XF-DS -10 (Suomi)
Muuttaneet: Jaguar XK8 Convertible -99 (Kalifornia), Jaguar S-Type 3.0 -99 (Saksa)
Purettu: Jaguar XK8 Cabriolet -99 (Saksa)
Rekka ruhjoi: Jaguar XJ6 D -06 (Saksa)
Re: UUSI JAGUAR KUSKI
Terveisiä toisen koulukunnanJNi kirjoitti:Näytän päässeeni kesäkuussa kirjoittamallani tekstilla joulukuussa osaksi myynninedistämisen kampanjaa, tahtomattani, ja leimatuksi "Pelkkien..." -kerhon jäseneksi.
No, autoharrastuksessa saa jokainen harrastaa omia autojaan miten itse haluaa, ja myös varmuuden vuoksi vaihdattaa osia uusiin. Itse kuulun insinöörien koulukuntaan, missä on kantapään kautta useimmissa tilanteissa opittu, että "if it ain't broken don't fix it".
Jouko
"Jos se on tehty väärin jo alunperin, kannattaa (mielestäni) korjata ennemmin kuin katua."
-inssiltä
Myynnin edistystä tai omistajien koulutusta, minne voi lähettää provikat - jos keikkaa pukkaa?-)
Jouluja!
T
parts@jagports.fi
yyyy-XK
2013-XKR 100 Convertible 2002 32kMiles
-http://www.youtube.com/watch?v=5tDoerlXavk
2011-XK8 Coupe 1997 Super Sports - Aquamarine 285kKM
ex: X100 RHD Coupe 98 & X100 LHD Conv 98
yyyy-XK
2013-XKR 100 Convertible 2002 32kMiles
-http://www.youtube.com/watch?v=5tDoerlXavk
2011-XK8 Coupe 1997 Super Sports - Aquamarine 285kKM
ex: X100 RHD Coupe 98 & X100 LHD Conv 98
- kissaeläin
- Viestit: 4838
- Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
- Paikkakunta: Helsinki
Re: UUSI JAGUAR KUSKI
Tietysti mikäli osan vaihtaminen kohtuu kustannuksella uudempaan paranneltuun versioon estää paljon suuremmilta kustannuksilta jatkossa, ei tuo monelle auton osalle "if it ain't broken don't fix it"-mantra oikein toimi mielestäni myöskään. Onneksi autossa ei niitä montaa kohdetta yleensä ole.tlindi kirjoitti:Terveisiä toisen koulukunnanJNi kirjoitti:Näytän päässeeni kesäkuussa kirjoittamallani tekstilla joulukuussa osaksi myynninedistämisen kampanjaa, tahtomattani, ja leimatuksi "Pelkkien..." -kerhon jäseneksi.
No, autoharrastuksessa saa jokainen harrastaa omia autojaan miten itse haluaa, ja myös varmuuden vuoksi vaihdattaa osia uusiin. Itse kuulun insinöörien koulukuntaan, missä on kantapään kautta useimmissa tilanteissa opittu, että "if it ain't broken don't fix it".
Jouko
"Jos se on tehty väärin jo alunperin, kannattaa (mielestäni) korjata ennemmin kuin katua."
-inssiltä
Myynnin edistystä tai omistajien koulutusta, minne voi lähettää provikat - jos keikkaa pukkaa?-)
Jouluja!
T
Ja toki saa tehdä autolleen mitä haluaa tai olla tekemättä-se on jokaisen oma asia.
S Type R (2002) -Black Edition-
Re: UUSI JAGUAR KUSKI
Ai nii-in, ja yhdessäkään autossa en ole nähnyt ehjiä laahaimia/ohjaimia - että mehän JNi:n kanssa ollaan kuitenkin ihan samaa mieltä:kissaeläin kirjoitti:Tietysti mikäli osan vaihtaminen kohtuu kustannuksella uudempaan paranneltuun versioon estää paljon suuremmilta kustannuksilta jatkossa, ei tuo monelle auton osalle "if it ain't broken don't fix it"-mantra oikein toimi mielestäni myöskään. Onneksi autossa ei niitä montaa kohdetta yleensä ole.tlindi kirjoitti:Terveisiä toisen koulukunnanJNi kirjoitti:Näytän päässeeni kesäkuussa kirjoittamallani tekstilla joulukuussa osaksi myynninedistämisen kampanjaa, tahtomattani, ja leimatuksi "Pelkkien..." -kerhon jäseneksi.
No, autoharrastuksessa saa jokainen harrastaa omia autojaan miten itse haluaa, ja myös varmuuden vuoksi vaihdattaa osia uusiin. Itse kuulun insinöörien koulukuntaan, missä on kantapään kautta useimmissa tilanteissa opittu, että "if it ain't broken don't fix it".
Jouko
"Jos se on tehty väärin jo alunperin, kannattaa (mielestäni) korjata ennemmin kuin katua."
-inssiltä
Myynnin edistystä tai omistajien koulutusta, minne voi lähettää provikat - jos keikkaa pukkaa?-)
Jouluja!
T
Ja toki saa tehdä autolleen mitä haluaa tai olla tekemättä-se on jokaisen oma asia.
rikki = korjataan
T
parts@jagports.fi
yyyy-XK
2013-XKR 100 Convertible 2002 32kMiles
-http://www.youtube.com/watch?v=5tDoerlXavk
2011-XK8 Coupe 1997 Super Sports - Aquamarine 285kKM
ex: X100 RHD Coupe 98 & X100 LHD Conv 98
yyyy-XK
2013-XKR 100 Convertible 2002 32kMiles
-http://www.youtube.com/watch?v=5tDoerlXavk
2011-XK8 Coupe 1997 Super Sports - Aquamarine 285kKM
ex: X100 RHD Coupe 98 & X100 LHD Conv 98
Re: UUSI JAGUAR KUSKI
DRTDG kirjoitti:Vika oli siis laturissa, oli pudonnnut kenttään makoilemaan osa sisuksesta, ei latausvaloa näyttänyt eikä muutakaan, laturi uusittiin.
Kaikki ok nyt.
Paitsi, että nyt hajos etupäästä kuskin pyörän laakeri, auto jälleen pajalla. Kyllä pitää olla jotain kokoajan
Uusitaan samalla kaikki iskarit (liian löysä alusta syynä) ja molemmat pyörän laakerit etupäähän. Ehkä jo ens vkolla ajokunnossa.
Ei ole vaan tullut kovinkaan luotettavaa kuvaa Jaggeen vielä, luulin saavani 135tkm ajetun auton hyvässä kondiksessa
noh, kohta on peruskorjattu koko pirssi, ehkä sitten pääsis ilman remppoja 20tkm
Niinpä niin, ei ne ole ne kilsat....
Meillä on ollut pitkään myynnissä viaton Suomi-XJ8, ostettu yli 10 vuotta sitten 204tkm ajettuna, mutta hyvin pidettynä. Nyt on meidän omistuksessamme ajettu 103tkm lisää, ei mitään merkittäviä vikoja ikinä. Huollettu tottakai säännöllisesti ja asianmukaisesti. Nuo etupyörän laakerit on enemmänkin laakerin design-vika. Vanhat tupla-kartiolaakerit noissa 1940-1990 luvun Jaggeissa kestää lähes ikuisuuden, mutta nämä modernit sealed-for-life kuulalaakerit välillä vain jonkun kymppitonnin. Tänään käväistiin ko. autolla maalla, tytär ajoi taas osan matkasta, todella mukavaa ja luotettavaa kyytiä!
-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
-
- Viestit: 9
- Liittynyt: La Loka 15, 2016 10:12 pm
- Paikkakunta: Lohja
Re: UUSI JAGUAR KUSKI
Uusi kuski ilmoittautuu. Kuukauden on nyt ollut hallussa jo monen vuoden ajan tavoitteena ollut XK8, vm 2004. Pistin talveksi talliin ja keväämmällä sitten alkaa ulkoilut kissan kanssa.
XK8 Coupe mv 2004
XF Sportbrake 3,0 TDS mv 2014
XF Sportbrake 3,0 TDS mv 2014